1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
23.11.2010 N 164
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 грудня 2010 р.
за N 1265/18560
Про затвердження Вимог щодо застосування охорони в системі фізичного захисту ядерних установок, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, радіоактивних матеріалів
Відповідно до статей 8, 13 та 25 Закону України "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання", з метою забезпечення правового регулювання застосування охорони в системах фізичного захисту ядерних установок, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, радіоактивних матеріалів
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Вимоги щодо застосування охорони в системі фізичного захисту ядерних установок, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, радіоактивних матеріалів, що додаються.
2. Управлінню регулювання фізичного захисту (Кушка В.М.) подати цей наказ до Міністерства юстиції України на державну реєстрацію в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Ускова А.Г.
Голова
ПОГОДЖЕНО:
Міністр палива
та енергетики України
Міністр
внутрішніх справ України
Міністр України з питань
надзвичайних ситуацій та у справах
захисту населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи
Голова
Служби безпеки України
Перший заступник Голови
Державного комітету України
з питань промислової безпеки,
охорони праці та гірничого нагляду
Віце-президент Національної
академії наук України,
академік НАН України
О.Миколайчук


Ю.Бойко

А.В.Могильов



В.Шандра

В.Хорошковський



А.П.Дєньгін


А.Г.Наумовець
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
23.11.2010 N 164
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
15 грудня 2010 р.
за N 1265/18560
ВИМОГИ
щодо застосування охорони в системі фізичного захисту ядерних установок, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, радіоактивних матеріалів
I. Загальні положення
1.1. Ці Вимоги встановлюють порядок забезпечення охорони в системах фізичного захисту ядерних установок, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання (далі - об'єкти), і радіоактивних матеріалів.
1.2. Ці Вимоги обов'язкові для виконання:
експлуатуючими організаціями, іншими ліцензіатами, які визначають, створюють, підтримують безперервне функціонування систем фізичного захисту об'єктів і систем фізичного захисту радіоактивних матеріалів при їх конкретному перевезенні (далі - ліцензіат);
військовими підрозділами МВС, в частині, що їх стосується, та суб'єктами охоронної діяльності, які відповідно до чинного законодавства виконують завдання з охорони об'єктів і радіоактивних матеріалів (далі - підрозділ з охорони).
1.3. У цих Вимогах терміни вживаються у такому значенні:
нейтралізація - дії персоналу підрозділу з охорони та/або сил допомоги ззовні, кінцевим результатам яких є унеможливлення реалізації правопорушниками своїх намірів;
переривання - призупинення дій правопорушників персоналом підрозділу з охорони та/або силами допомоги ззовні;
пульт охорони - обладнання, на яке надходить і відображається інформація від технічних засобів системи фізичного захисту об'єкта, які експлуатуються персоналом підрозділу з охорони, яка дозволяє однозначно та своєчасно оцінювати сигнали тривоги та приймати відповідні рішення;
розгортання - дії персоналу підрозділу з охорони та/або сил допомоги ззовні з моменту отримання ними оповіщення про тривогу до початку здійснення дій з переривання.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання", Правилах застосування спеціальних засобів при охороні громадського порядку, затверджених постановою Ради Міністрів Української РСР від 27.02.91 N 49, Правилах фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 04.08.2006 N 116, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.09.2006 за N 1067/12941, Загальних вимогах до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 28.08.2008 N 156, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.10.2008 за N 999/15690, Загальних вимогах до систем фізичного захисту ядерних матеріалів при їх перевезенні, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 28.08.2008 N 156, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.10.2008 за N 1000/15691.
1.4. Керівник ліцензіата є відповідальним за застосування охорони в системі фізичного захисту об'єкта відповідно до вимог чинного законодавства.
1.5. Ліцензіат, якщо інше не передбачене чинним законодавством, визначає підрозділ з охорони та необхідність використання озброєної охорони в системі фізичного захисту об'єкта або в системі фізичного захисту радіоактивних матеріалів при їх конкретному перевезенні виходячи із можливих неприйнятних радіаційних наслідків вчинення протиправних дій щодо об'єкта або радіоактивних матеріалів при їх перевезенні.
1.6. Ліцензіат, об'єкт якого є в державній власності, звертається до центрального органу виконавчої влади, що здійснює державне управління, або Національної академії наук України (далі - орган управління), залежно від підпорядкування об'єкта, щодо створення міжвідомчої комісії для визначення умов і заходів щодо взяття об'єкта під охорону.
До складу міжвідомчої комісії входять представники органу управління, Держатомрегулювання, МВС, Служби безпеки України, місцевих органів виконавчої влади, ліцензіата і підрозділу з охорони. Очолює комісію керівник ліцензіата. За результатами своєї роботи комісія складає акт міжвідомчої комісії з організації охорони об'єкта, який затверджується керівниками органу управління та підрозділу з охорони.
В акті міжвідомчої комісії з організації охорони об'єкта, якщо інше не визначено чинним законодавством, відображаються:
перелік і місцезнаходження об'єктів підвищеної небезпеки в регіоні розташування об'єкта, що береться під охорону, аварія на яких, спричинена природними чи техногенними чинниками або протиправними діями, може призвести до виникнення надзвичайної ситуації на об'єкті, що береться під охорону;
важливі з точки зору фізичного захисту характеристики об'єкта, що береться під охорону;
цілі правопорушників та їх розташування в зонах обмеження доступу, життєво важливих місцях об'єкта;
неприйнятні наслідки протиправних дій, вчинених щодо цілей правопорушників;
перелік предметів і речовин, вільне пересування з якими в зонах обмеження доступу забороняється;
характеристики правопорушників, визначені в об'єктовій проектній загрозі;
інженерно-технічні засоби системи фізичного захисту об'єкта, що береться під охорону, які передаються підрозділу з охорони в експлуатацію;
особливості застосування зброї та спеціальних засобів на об'єкті, що береться під охорону.
На підставі акта міжвідомчої комісії з організації охорони об'єкта визначаються система охорони об'єкта та порядок її створення. Ліцензіат спільно з підрозділом з охорони створюють систему охорони об'єкта.
Ліцензіат укладає з підрозділом з охорони договір про взяття об'єкта під охорону після створення системи охорони об'єкта.
1.7. Ліцензіат, об'єкт якого є в іншій власності, спільно з підрозділом з охорони визначає умови і заходи щодо взяття об'єкта під охорону та укладає із підрозділом з охорони договір про взяття об'єкта під охорону.
1.8. У договорі про взяття об'єкта під охорону визначаються обов'язки і права ліцензіата та підрозділу з охорони, функції охорони об'єкта, структурний підрозділ підрозділу з охорони, що виконує функції охорони об'єкта.
1.9. Підрозділ з охорони не має права в односторонньому порядку відмовитися від виконання договору про взяття об'єкта під охорону. Про намір припинити дію договору він повідомляє ліцензіата у порядку, визначеному у договорі.
1.10. Ліцензіат при створенні системи фізичного захисту радіоактивних матеріалів при їх конкретному перевезенні укладає з підрозділом з охорони договір про охорону транспортного засобу з радіоактивними матеріалами. У договорі визначаються обов'язки і права ліцензіата та підрозділу з охорони, функції охорони транспортного засобу з радіоактивними матеріалами, варта, що виконує функції охорони.
1.11. Керівники підрозділів з охорони є відповідальними за виконання функцій охорони об'єктів і транспортних засобів з радіоактивними матеріалами відповідно до договору та в порядку, визначеному чинним законодавством.
1.12. Ліцензіати та підрозділи з охорони забезпечують захист інформації щодо застосування охорони в системах фізичного захисту об'єктів і радіоактивних матеріалів при їх конкретних перевезеннях відповідно до чинного законодавства.
1.13. Державний нагляд за дотриманням ліцензіатами законодавства з питань фізичного захисту, в тому числі щодо порядку забезпечення охорони в системах фізичного захисту об'єктів і радіоактивних матеріалів при їх конкретних перевезеннях, здійснює Держатомрегулювання.
II. Застосування охорони в системі фізичного захисту об'єкта
2.1. Підрозділ з охорони або його окрема структурна одиниця, що виконує функції охорони об'єкта, підтримує функціонування системи охорони при нормальній експлуатації об'єкта, в умовах надзвичайних і кризових ситуацій на об'єкті.
2.1.1. При нормальній експлуатації об'єкта підрозділ з охорони:
здійснює пропускний режим, включаючи перевірку осіб, їх поклажі, транспортних засобів і вантажів для виявлення предметів і речовин, вільне пересування з якими в зонах обмеження доступу забороняється;
виконує свої обов'язки на постах і маршрутах патрулювання відповідно до плану охорони об'єкта та в порядку, встановленому чинним законодавством, яким керується підрозділ з охорони;
здійснює оцінку сигналів тривоги, що надходять на пульт охорони, та своєчасно реагує на сигнали тривоги;
затримує порушників пропускного та внутрішньооб'єктового режимів, інформує адміністрацію об'єкта про затримання та в разі необхідності передає порушників правоохоронним органам;
експлуатує інженерно-технічні засоби системи фізичного захисту, передані підрозділу в експлуатацію;
охороняє переміщення ядерних матеріалів у межах зон обмеження доступу об'єкта;
своєчасно реагує на інформацію, що надається підрозділу відповідно до чинного законодавства;
підтримує озброєння та оснащення підрозділу в стані постійної готовності до застосування. Керівник підрозділу з охорони є відповідальним за застосування зброї персоналом підрозділу з охорони відповідно до чинного законодавства.
2.1.2. В умовах аварії та надзвичайної ситуації на об'єкті підрозділ з охорони:
оцінює ситуацію, що склалася на об'єкті;
посилює режим охорони відповідно до процедур, розроблених на цей випадок;
забезпечує захист свого персоналу від шкідливих для здоров'я факторів, викликаних надзвичайною ситуацією на об'єкті;
забезпечує контрольований своєчасний проїзд транспортних засобів аварійних бригад, пожежних автомобілів, карет медичної допомоги до місць аварії чи пожежі;
не допускає персонал об'єкта та підрядників, відряджених, відвідувачів у забруднені радіоактивними матеріалами ділянки зон обмеження доступу, крім осіб, залучених до ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
бере участь у забезпеченні своєчасної евакуації персоналу об'єкта та підрядників, відряджених, відвідувачів із зон обмеження доступу;
не допускає несанкціоноване переміщення радіоактивних матеріалів;
перевіряє спільно з персоналом служби фізичного захисту приміщення, з яких відбулася евакуація, на наявність людей, предметів і речовин, вільне пересування з якими в межах зон обмеження доступу забороняється.
2.1.3. В умовах кризової ситуації на об'єкті підрозділ з охорони:
посилює охорону об'єкта;
оцінює сили, засоби і тактику дій правопорушників;
оцінює достатність сил і засобів підрозділу, що знаходяться на майданчику об'єкта, для нейтралізації правопорушників;
вживає заходів з виклику сил допомоги ззовні у разі недостатності сил і засобів підрозділу, що знаходяться на майданчику об'єкта, для нейтралізації правопорушників;
перериває дії правопорушників;
нейтралізує правопорушників самостійно або спільно з силами допомоги ззовні;
бере під охорону ділянки забороненої зони та інших зон обмеження доступу, в яких засоби виявлення та телевізійного спостереження виведені з ладу;
надає першу долікарську допомогу потерпілим особам за умови, що це не впливає на виконання завдань охорони об'єкта;
обстежує спільно з персоналом служби фізичного захисту території та приміщення зон обмеження доступу, звільнені від правопорушників, з метою виявлення людей, вибухових пристроїв, зброї, набоїв.
2.2. Підрозділ з охорони спільно з ліцензіатом створює систему охорони об'єкта із врахуванням:
характеристик об'єкта;
конфігурації системи фізичного захисту;
об'єктової проектної загрози;
рівня можливих неприйнятних радіаційних наслідків вчинення протиправних дій щодо об'єкта правопорушниками, характеристики яких визначені в об'єктовій проектній загрозі.
2.3. Підрозділ з охорони здійснює охорону об'єкта відповідно до плану охорони об'єкта, який розробляється підрозділом з охорони, погоджується ліцензіатом і затверджується керівником підрозділу з охорони.
2.4. Підрозділ з охорони комплектується кадрами відповідно до чинного законодавства та із врахуванням цих Вимог.
2.5. Підрозділ з охорони, комплектуючи підрозділ з охорони кадрами:
визначає спільно з ліцензіатом перелік категорій особливих робіт з охорони ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання, погоджує та затверджує його відповідно до чинного законодавства;
формує перелік посад персоналу підрозділу з охорони, робота на яких потребує допуску до виконання особливих робіт;
інформує особу до прийняття її на роботу про встановленні чинним законодавством вимоги щодо надання допуску до виконання особливих робіт;
забезпечує оформлення документів для проведення спеціальної перевірки;
надає за результатами спеціальної перевірки персоналу підрозділу з охорони допуски до виконання особливих робіт, категорії яких відповідають категорії особливих робіт, що ним виконуються;
організовує проведення обов'язкових медичних оглядів персоналу підрозділу з охорони відповідно до чинного законодавства. Забороняється допуск персоналу підрозділу до виконання своїх обов'язків у разі наявності у персоналу медичних протипоказань.
2.6. Підрозділ з охорони спільно з ліцензіатом розробляють програму початкового навчання з фізичного захисту персоналу підрозділу з охорони та відповідно до програми здійснюють початкове навчання персоналу і перевірку його знань.
Персонал підрозділу з охорони, який успішно пройшов перевірку знань, проходить стажування безпосередньо на об'єкті, що охороняється підрозділом, або в інших місцях, якщо це визначено чинним законодавством.
Термін стажування визначається керівником підрозділу з охорони.
Допуск персоналу підрозділу до самостійного виконання своїх обов'язків оформлюється наказом керівника підрозділу з охорони.
2.7. Підрозділ з охорони забезпечує підтримання та підвищення кваліфікації персоналу підрозділу з охорони з метою:
вдосконалення володіння зброєю, спеціальними засобами, засобами зв'язку, бойовою та спеціальною технікою, транспортними засобами, які закріплені за персоналом;
поглиблення знань і відпрацьовування умінь щодо здійснення пропускного режиму, виявлення правопорушників, предметів і речовин, вільне пересування з якими в межах зон обмеження доступу забороняється;

................
Перейти до повного тексту