- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 жовтня 2008 р.
за N 999/15690
Про затвердження Загальних вимог до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів і Загальних вимог до систем фізичного захисту ядерних матеріалів при їх перевезенні
1. Затвердити Загальні вимоги до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів і Загальні вимоги до систем фізичного захисту ядерних матеріалів при їх перевезенні, що
додаються.
2. Начальнику Управління регулювання фізичного захисту Кнуту Ю.М. у п'ятиденний строк після підписання цього наказу забезпечити його подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова ПОГОДЖЕНО: Заступник Міністра юстиції України Міністр транспорту та зв'язку України Т.в.о. Міністра України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Міністр палива та енергетики України Т.в.о. Голови Служби безпеки України Міністр внутрішніх справ України | О.А.Миколайчук В.В.Лутковська Й.В.Вінський В.М.Антонець Ю.В.Продан В.О.Наливайченко Ю.В.Луценко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
28.08.2008 N 156
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 жовтня 2008 р.
за N 999/15690
ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ
до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів
1. Загальні положення
1.1. У Загальних вимогах до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів (далі - Вимоги) терміни вживаються в таких значеннях:
дієздатність процедури - встановлена експериментальним шляхом характеристика процедури, що підтверджує спроможність персоналу виконувати в установленому процедурою порядку дії відповідно до вимог фізичного захисту впродовж прийнятного проміжку часу без порушень вимог безпеки та виробничої дисципліни;
документування діяльності з фізичного захисту - ведення документообігу, перегляд і зберігання документації, що стосується діяльності з управління фізичним захистом, виконання персоналом підрозділу фізичного захисту розпоряджень і наказів керівництва та своїх посадових обов'язків, виявлення порушень вимог фізичного захисту та вжитих заходів до правопорушників;
ефективна система - система фізичного захисту, що здатна протистояти правопорушникам, характеристики яких визначені у проектній загрозі;
інженерно-технічні засоби системи фізичного захисту - фізичні бар'єри, технічні засоби і пристрої, що застосовуються в системі фізичного захисту ядерної установки та ядерних матеріалів, включаючи їх перевезення;
конфігурація системи фізичного захисту - сукупність підсистем системи фізичного захисту, функціонально пов'язаних між собою, обумовлена основними технічними характеристиками цих підсистем і вимогами фізичного захисту, що виконуються системою;
кризова ситуація - ситуація, що склалася або може скластися внаслідок вчинення або загрози вчинення диверсії, крадіжки або будь-якого іншого незаконного вилучення ядерних матеріалів;
критерії ефективності системи фізичного захисту - задані експлуатаційні характеристики системи фізичного захисту, на відповідність яким перевіряються експлуатаційні характеристики конкретної системи фізичного захисту;
культура захищеності - набір характеристик і особливостей діяльності організацій та окремих осіб, через який встановлюється, що проблемам фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів як таким, що мають вищий пріоритет, приділяється увага, визначена їх значущістю;
маршрутизація - встановлення маршруту проходу особи в зонах обмеження доступу;
об'єктова проектна загроза - визначені експлуатуючою організацією на основі проектної загрози, затвердженої відповідно до чинного законодавства, з урахуванням особливостей конструкції ядерної установки, регіону її розташування, категорій та характеристик ядерних матеріалів, поводження з якими здійснюється на ядерній установці, характеристики потенційних правопорушників, які могли б здійснити спробу несанкціонованого вилучення ядерних матеріалів або вчинення диверсії, для протидії яким визначається, створюється та оцінюється конкретна система фізичного захисту;
оцінка стану системи фізичного захисту - перевірка стану системи фізичного захисту на відповідність вимогам чинного законодавства, яка здійснюється експлуатуючою організацією власними силами або із залученням фахівців інших організацій.
1.2. Ці Вимоги встановлюють порядок визначення, створення та підтримання безперервного функціонування ефективних систем фізичного захисту ядерних матеріалів, поводження з якими здійснюється на ядерних установках (далі - ядерні матеріали), та ядерних установок (далі - система фізичного захисту).
1.3. Ці Вимоги обов'язкові для виконання юридичними та фізичними особами, які визначають, створюють, підтримують безперервне функціонування систем фізичного захисту.
1.4. Поводження з інформацією, що стосується фізичного захисту ядерних установок і ядерних матеріалів, та її захист здійснюються відповідно до чинного законодавства.
1.5. Експлуатуюча організація забезпечує документування діяльності з фізичного захисту відповідно до чинного законодавства.
1.6. Експлуатуюча організація розробляє та здійснює заходи із забезпечення якості при здійсненні діяльності з фізичного захисту на етапах визначення, створення, експлуатації системи фізичного захисту.
1.7. Експлуатуюча організація забезпечує належний рівень культури захищеності на всіх етапах життєвого циклу ядерної установки.
2. Завдання системи фізичного захисту
2.1. Завданнями системи фізичного захисту є:
запобігання здійсненню незаконних дій (або бездіяльності) потенційним правопорушником щодо ядерної установки та ядерних матеріалів;
виявлення вторгнення правопорушників у зони обмеження доступу;
затримка просування правопорушників у зонах обмеження доступу;
реагування на дії правопорушників;
пом'якшення наслідків незаконних дій щодо ядерної установки та ядерних матеріалів.
2.1.1. Запобігання здійсненню незаконних дій (або бездіяльності) потенційним правопорушником щодо ядерної установки та ядерних матеріалів забезпечується:
проведенням спеціальної перевірки осіб для надання допуску до виконання особливих робіт;
створенням зон обмеження доступу;
організацією доступу в зони обмеження доступу;
організацією пропускного та внутрішньооб'єктового режиму;
організацією охорони та оборони;
дотриманням процедур з фізичного захисту;
інформуванням громадськості про здатність системи фізичного захисту протистояти правопорушникам і про існуючі загрози життю та здоров'ю населення у разі вчинення незаконних дій щодо ядерної установки та ядерних матеріалів.
2.1.2. Виявлення вторгнення правопорушників у зони обмеження доступу забезпечується:
обладнанням зон обмеження доступу, життєво важливих місць та контрольно-пропускних пунктів інженерно-технічними засобами системи фізичного захисту;
встановленням на пультах фізичного захисту засобів відображення та оцінки сигналу тривоги, запису інформації, зв'язку з постами варти підрозділу охорони, персоналом підрозділу фізичного захисту, патрулями;
перевіркою осіб, їх особистих речей, речей, які вони проносять, транспортних засобів, вантажів на наявність речовин і предметів, вільне пересування з якими в межах зон обмеження доступу забороняється;
патрулюванням території захищеної зони ядерної установки;
введенням маршрутизації.
2.1.3. Затримка просування правопорушників зонами обмеження доступу забезпечується:
встановленням фізичних бар'єрів на ймовірних маршрутах просування правопорушників;
виконанням підрозділом охорони затримки просування правопорушників.
2.1.4. Реагування на дії правопорушників забезпечується:
обладнанням пультів фізичного захисту засобами оповіщення про тривогу та засобами зв'язку з силами реагування;
діями оператора пульта фізичного захисту відповідно до встановлених процедур;
підготовкою та оснащенням сил реагування;
своєчасними та ефективними діями сил реагування.
2.1.5. Пом'якшення наслідків незаконних дій щодо ядерної установки та ядерних матеріалів забезпечується:
наявністю резервного пульта фізичного захисту;
здатністю системи фізичного захисту функціонувати в умовах кризових ситуацій;
врахуванням заходів з фізичного захисту в планах аварійної готовності та аварійного реагування;
наявністю висококваліфікованого, підготовленого до дій в умовах кризових ситуацій персоналу фізичного захисту, особового складу підрозділу охорони та сил реагування.
2.2. Експлуатуюча організація здійснює заходи з визначення, створення, підтримання безперервного функціонування системи фізичного захисту відповідно до планів забезпечення фізичного захисту на конкретних етапах життєвого циклу ядерної установки.
2.3. Керівник експлуатуючої організації призначає одного з своїх заступників персонально відповідальним за визначення, створення та підтримання безперервного функціонування системи фізичного захисту (далі - заступник керівника з фізичного захисту).
3. Визначення системи фізичного захисту
3.1. Визначення системи фізичного захисту здійснюється експлуатуючою організацією в разі:
будівництва ядерної установки;
реконструкції ядерної установки;
реконструкції або технічного переоснащення системи фізичного захисту діючої ядерної установки.
Рішення про реконструкцію або технічне переоснащення системи фізичного захисту експлуатуюча організація приймає за результатами оцінки вразливості ядерної установки.
3.2. Визначення системи фізичного захисту полягає у встановленні вихідних даних для проектування на основі проектної загрози, характеристик ядерної установки та регіону її розташування.
Встановлення вихідних даних полягає у визначенні:
завдань системи;
конфігурації системи;
функцій підрозділу фізичного захисту та підрозділу охорони;
переліку процедур з фізичного захисту;
критеріїв ефективності системи.
3.3. Експлуатуюча організація створює робочу групу з встановлення вихідних даних для проектування системи фізичного захисту.
До складу робочої групи залучаються фахівці з фізичного захисту, обліку та контролю ядерних матеріалів, ядерної, радіаційної, пожежної безпеки та, в разі необхідності, фахівці інших організацій, за їх згодою.
Робоча група за результатами своєї роботи готує звіт про визначення вихідних даних для проектування системи фізичного захисту. Звіт затверджує заступник керівника з фізичного захисту.
3.4. Звіт про визначення вихідних даних для проектування системи фізичного захисту є основою для розробки технічного завдання на проектування системи фізичного захисту.
3.5. При будівництві або реконструкції ядерної установки технічне завдання на проектування системи фізичного захисту включається окремим розділом у технічне завдання на проектування ядерної установки.
При реконструкції чи технічному переоснащенні системи фізичного захисту діючої ядерної установки технічне завдання розробляється на проектування інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту.
4. Створення системи фізичного захисту
4.1. Створення системи фізичного захисту розпочинається після затвердження проектної документації на створення системи фізичного захисту.
4.2. Експлуатуюча організація на етапі будівництва ядерної установки до введення системи фізичного захисту в дію забезпечує:
відмежування будівельного майданчика ядерної установки від захищеної зони ядерної установки, що експлуатується (якщо така є);
обстеження будівельного майданчика ядерної установки з метою виявлення вибухонебезпечних предметів і речовин;
огородження та охорону будівельного майданчика до початку будівництва ядерної установки;
обмеження доступу осіб і транспортних засобів на майданчик ядерної установки під час будівництва;
пропускний режим у місця монтажу особливо важливих технічних елементів та основного обладнання ядерної установки;
здійснення заходів із виявлення в місцях монтажу та налагодження особливо важливих технічних елементів, основного обладнання ядерної установки предметів і речовин, які можуть бути використані в диверсійних цілях;
розробку та затвердження об'єктової проектної загрози.
4.3. Створення системи фізичного захисту полягає у здійсненні комплексу організаційно-правових та інженерно-технічних заходів.
4.4. Організаційно-правові заходи полягають у:
організації проведення спеціальної перевірки та наданні фізичним особам допуску до виконання особливих робіт;
створенні підрозділу фізичного захисту;
розробці процедур з фізичного захисту;
організації охорони;
розробці об'єктового плану взаємодії на випадок вчинення диверсії (далі - об'єктовий план взаємодії);
навчанні персоналу та перевірці його знань з фізичного захисту;
відображенні вимог фізичного захисту в планах аварійної готовності та аварійного реагування.
4.4.1. Комплектування кадрами підрозділу здійснюється відповідно до чинного законодавства. Персонал підрозділу фізичного захисту допускається до виконання обов'язків після проходження відповідного навчання та перевірки знань, умінь і навичок.
4.4.2. Експлуатуюча організація для забезпечення виконання вимог фізичного захисту персоналом ядерної установки, у тому числі персоналом підрозділу фізичного захисту та особовим складом підрозділу охорони, розробляє процедури з фізичного захисту, а саме:
оформлення документів для проведення спеціальної перевірки та надання допуску до виконання особливих робіт відповідно до Порядку проведення спеціальної перевірки для надання фізичним особам допуску до виконання особливих робіт на ядерних установках з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.97
N 1471 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 15.03.2006
N 284) ;
організації доступу в зони обмеження доступу та життєво важливі місця;
організації охорони ядерної установки;
порядку дій персоналу підрозділу фізичного захисту та підрозділу охорони в умовах нормальної експлуатації, при надзвичайних і кризових ситуаціях;
переміщення ядерного матеріалу всередині захищеної зони ядерної установки;
проведення оцінки вразливості ядерної установки;
................Перейти до повного тексту