1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
22.04.2010 N 358
Про затвердження звіту про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2009 рік
Відповідно до підпункту 10 пункту 10 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 N 157, та підпункту 6.8 пункту 6 Плану роботи Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 15.12.2009 N 955, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Затвердити звіт про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2009 рік, що додається.
2. Управлінню європейської та євроатлантичної інтеграції і управління проектами та відділу зв'язків з громадськістю та протоколу забезпечити оприлюднення звіту про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2009 рік на офіційному сайті Держфінпослуг в мережі Інтернет.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на першого заступника Голови Литвина А.В.
Голова Комісії В.Волга
Протокол засідання Комісії
від 22 квітня 2010 р. N 552
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження Державної
комісії з регулювання ринків
фінансових послуг України
22.04.2010 N 358
ЗВІТ
про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2009 рік
Вступне слово Голови Комісії - Волги В.О.
2009 рік став для Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України періодом докорінного реформування діяльності.
Період економічної нестабільності та кризових явищ у фінансовому секторі виявив необхідність перегляду філософії нагляду за небанківськими фінансовими установами та зміну принципів роботи регулятора. Держфінпослуг у 2009 році прийняла рішення про перехід від нагляду за дотриманням встановлених законодавством нормативів до нагляду, побудованого на основі оцінки ризиків та рівня платоспроможності. Першим кроком для такої перебудови нагляду стала структурно-інституційна реформа Комісії.
Протягом року було здійснено перехід від галузевої організаційної структури Комісії до функціональної. На заміну старої структури створені департаменти реєстрації, ліцензування та дозвільних процедур, пруденційного нагляду, стандартів регулювання та нагляду за фінансовими установами, інспекційний та тимчасового адміністрування фінансово-кредитних установ. Такий розподіл функцій покликаний полегшити і прискорити процес переходу до пруденційного нагляду на основі контролю за нормативами платоспроможності та впровадження міжнародних стандартів фінансової звітності в Україні.
Для нормативного забезпечення реформування галузі фахівці Комісії розробили ряд стратегічних документів, які покликані встановити прозорі та міжнародно прийнятні правила діяльності фінансових установ. Розпорядженням Кабінету Міністрів України схвалена Концепція захисту прав споживачів та розроблено план заходів з її реалізації. У стадії проектування знаходяться Концепція пруденційного нагляду та зміни до Концепції розвитку кредитної кооперації. Впровадження положень цих документів покликане створити умови для підвищення надійності і платоспроможності фінансових установ, що призведе до консолідації ринку і посилення захисту прав споживачів фінансових послуг.
Захист прав споживачів фінансових послуг заявлений пріоритетом діяльності Держфінпослуг. Понад 10500 скарг громадян, розглянутих Держфінпослуг у 2009 році, свідчать про складний фінансовий стан деяких установ та вказують на незадовільне виконання ними своїх зобов'язань. Комісія активно співпрацює з громадськими об'єднаннями учасників ринку фінансових послуг з метою виявлення і припинення діяльності установ, які систематично не виконують зобов'язань перед клієнтами.
Проаналізувавши загальну ситуацію на фінансових ринках у період кризи, фахівці Комісії прийшли до висновку про необхіднсть внесення відповідних змін до законодавства з метою створення єдиного фінансового регулятора в Україні. При цьому Комісія усвідомлює складність та певну етапність такого процесу.
Голова Держфінпослуг В.Волга
Місія Держфінпослуг
Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України є спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг, місією якого є створення, шляхом реалізації своїх регуляторних і наглядових функцій, умов для належного та ефективного функціонування ринків фінансових послуг, запобігання виникненню системних криз на ринку небанківських фінансових послуг та забезпечення захисту прав споживачів фінансових послуг.
Місія Держфінпослуг реалізується шляхом:
- участі у формуванні та реалізації державної політики у сфері надання фінансових послуг;
- розроблення і реалізації стратегії розвитку ринків фінансових послуг та вирішення системних питань їх функціонування;
- забезпечення розроблення та координації єдиної державної політики щодо функціонування накопичувальної системи пенсійного страхування;
- здійснення в межах своїх повноважень державного регулювання та нагляду за наданням фінансових послуг і дотриманням законодавства у відповідній сфері;
- захисту відповідно до законодавства прав споживачів фінансових послуг;
- сприяння інтеграції ринків фінансових послуг у європейський та світовий ринки фінансових послуг.
Розділ I. Діяльність з мінімізації та подолання проявів фінансової кризи
Зміна зовнішнього середовища, зокрема прояви світової фінансової кризи, виявили низку проблем на ринках фінансових послуг, серед яких: недостатня капіталізація фінансових установ, недосконалість вимог до якості та диверсифікації і ліквідності активів для окремих фінансових ринків, дисбаланс між очікуваною доходністю і спроможністю компенсувати прийняті ризики, низька ефективність системи захисту прав споживачів фінансових послуг, низький рівень прозорості діяльності фінансових установ, недостатня інституційна спроможність інститутів державного регулювання, що негативно позначилося на здатності вживати ефективних заходів з нагляду та регулювання ринків фінансових послуг.
Уроки світової фінансової кризи визначили низку першочергових завдань, які мають бути вирішені задля мінімізації її проявів та відновлення економічного зростання. Значні помилки у фінансовому секторі та недостатня спроможність регулювання й нагляду були визнані світовою спільнотою фундаментальними причинами кризи. Щодо фінансового сектору пріоритетною була визначена необхідність посилення регулювання та нагляду у фінансовому секторі, зокрема реформування регуляторних систем з метою створення можливостей для ідентифікації макропруденційних ризиків, поширення фінансового регулювання та нагляду на всі системно важливі фінансові установи, інструменти та ринки, розробка високоякісних глобальних уніфікованих стандартів бухгалтерської звітності, запровадження нагляду за рейтинговими агентствами і посилення міжнародної співпраці.
У 2009 році на ринках фінансових послуг України, як і в інших секторах економіки, продовжувався спад ділової активності. Обсяги основних наданих послуг та портфелі договорів протягом року продовжували знижуватись. Разом з тим, до кінця року показник загальних активів фінансових установ набув тенденцій до скорочення темпів спаду та стабілізації.
До основних чинників, які більшою мірою впливали на розвиток кризових явищ у небанківському фінансовому секторі, слід віднести мораторій на дострокову видачу банківських депозитів, запровадження якого, в свою чергу, мало наслідком ланцюгову реакцію у небанківському сегменті кредитних установ та "замороження" активів недержавних пенсійних фондів, страхових компаній та кредитних спілок, які були розміщені у комерційних банках.
Зокрема специфічними для страхового сектора факторами були неповернення банками депозитів страховиків, перевищення реальної вартості при оцінці активів, якими були представлені страхові резерви, та зростання розміру виплат, тоді як на ринку кредитних спілок такими причинами стали зменшення їх ліквідності внаслідок відтоку вкладів членів кредитних спілок на депозитні рахунки та зниження платоспроможності позичальників за кредитними договорами. У результаті існуючої економічної ситуації погіршилась динаміка погашення членами кредитних спілок, які взяли кредити, своїх зобов'язань за кредитними договорами, а відповідно - знизилась здатність частини кредитних спілок своєчасно розраховуватися зі своїми вкладниками.
З метою застосування системного підходу до реалізації заходів щодо мінімізації та подолання проявів фінансової кризи, Держфінпослуг був розроблений План антикризових заходів у сфері діяльності небанківських фінансових установ, піднаглядних Держфінпослуг, затверджений розпорядженням Держфінпослуг від 24.04.2009 N 276. Зазначений план був складений у тому числі з урахуванням пропозицій учасників ринку. Відповідно до плану Держфінпослуг вживає заходів у напрямках:
- прийняття стратегічних документів з розвитку державного регулювання ринків фінансових послуг;
- забезпечення доступу небанківських фінансових установ до резервів, розміщених у вигляді депозитів в установах банківської системи;
- удосконалення механізмів тимчасової адміністрації в небанківських фінансових установах та затвердження планів відновлення їхньої фінансової стабільності (у т.ч. опрацювання механізму передачі однією страховою компанією іншій пакета зобов'язань перед страхувальниками);
- забезпечення гнучкості в розміщенні активів небанківських фінансових установ з урахуванням їх (активів) безпечності та ліквідності;
- забезпечення можливості здійснювати оперативне (невідкладне) регулювання діяльності фінансових установ;
- підготовки заходів стосовно окремих видів фінансових установ;
- нагляду за виконанням небанківськими фінансовими установами зобов'язань перед споживачами їхніх послуг як основного критерію оцінки діяльності фінансових установ в умовах кризи.
Зокрема, з метою стабілізації ситуації на ринках фінансових послуг уцілому Держфінпослуг визначено пріоритетні для окремих сегментів ринків фінансових послуг заходи.
У сфері страхування:
- контроль за належним виконанням страховиками зобов'язань за укладеними договорами страхування та перестрахування, недопущення неплатоспроможності страховиків шляхом встановлення вимог до чистих активів, встановлення вимог щодо розміщення коштів страхових резервів, розширення обсягу інформації для розкриття у звітних даних;
- підвищення прозорості діяльності страхового рику, зокрема, шляхом запровадження складання звітності за міжнародними стандартами фінансової звітності.
У сфері функціонування системи недержавного пенсійного забезпечення:
- підтримка системи недержавного пенсійного забезпечення з метою підвищення функціонування недержавних пенсійних фондів, а також забезпечення адекватного механізму регулювання цих інституцій з метою захисту прав та інтересів споживачів;
- забезпечення створення фінансового інструментарію для інвестиційної діяльності недержавних пенсійних фондів, який забезпечує надійність та прийнятну доходність;
- нагляд за справедливим та об'єктивним визначенням розміру пенсійних накопичень учасників недержавних пенсійних фондів шляхом визначення одиниці пенсійних внесків;
- удосконалення системи розкриття інформації про діяльність недержавних пенсійних фондів та оптимізації звітності з недержавного пенсійного забезпечення;
- розробка методик оцінки діяльності недержавних пенсійних фондів та оцінки фінансових інструментів, які входять до складу активів недержавних пенсійних фондів, встановлення відповідних критеріїв ефективності;
- посилення взаємодії регуляторів, які здійснюють контроль у сфері недержавного пенсійного забезпечення.
У сфері функціонування кредитних спілок:
- сприяння створенню правових умов для компенсації втрат депозитів громадян внаслідок неплатоспроможності кредитної спілки.
У сфері регулювання та нагляду за діяльністю фінансових компаній та інших кредитних установ забезпечення фінансової стійкості передбачається шляхом:
- встановлення вимог до якості їхніх активів;
- збільшення капіталізації фінансових компаній;
- запровадження елементів системи ризик-менеджменту в кредитних установах шляхом оцінки платоспроможності кредитора та контролю грошових потоків;
- створення системи прозорості діяльності та розкриття інформації щодо фінансового стану фінансових компаній шляхом запровадження міжнародних стандартів фінансової звітності та найкращої світової практики корпоративного управління у фінансових установах.
Враховуючи ситуацію на фінансовому ринку та необхідність зміни підходів до регулювання та нагляду, у 2009 році була проведена реорганізація структури Держфінпослуг за функціональним принципом. У структурі Комісії було створено департамент тимчасового адміністрування фінансово-кредитних установ, до завдань якого було віднесено нагляд за фінансовими установами, у яких спостерігаються ознаки неплатоспроможності, критичні порушення вимог законодавства та інші проблемні питання. Новоутворений департамент почав функціонувати з липня 2009 року та, незважаючи на непростий та нестандартний напрямок діяльності, активно та результативно включився в роботу Комісії. Поряд із поточною роботою з поліпшення фінансового стану та підвищення рівня дотримання вимог законодавства фінансовими установами, які передані до наглядової компетенції департаменту, проводилась також робота щодо мінімізації наслідків фінансової кризи на системній основі. Значну роботу здійснено в напрямку підвищення прозорості діяльності фінансових установ, відображення реальної вартості активів, які перебувають у їхньому розпорядженні, підготовки до переходу фінансових установ на міжнародні стандарти фінансової звітності, посилення ефективності зовнішнього аудиту звітності фінансових установ, побудови системи підтримки ліквідності та платоспроможності кредитних спілок.
Розділ II. Ведення Державного реєстру фінансових установ та ліцензування діяльності з надання фінансових послуг
Станом на 31.12.2009 в Державному реєстрі фінансових установ налічувалося 2008 фінансових установ (таблиця 1), що на 8 установ менше, ніж на початку 2009 року (2016 установ у 2008 році). Протягом 2009 року відбувались такі зміни в Державному реєстрі фінансових установ:
Таблиця 1.
Державний реєстр фінансових установ 2009 року
Станом
на 31.12.2008
Станом
на 31.12.2009
Всього за 2009 рік
Включено Виключено
Страхові
компанії,
у т.ч.
469 450 15 34
страхові
компанії з
ризикових видів
396 378 13 31
страхові
компанії зі
страхування
життя
73 72 2 3
Кредитні
установи, з них
878 816 28 90
кредитні спілки 829 755 15 89
інші кредитні
установи
20 32 13 1
юридичні особи
публічного
права
29 29 0 0
Ломбарди 314 373 76 17
Фінансові
компанії
193 208 23 8
Довірчі
товариства
2 2 0 0
Недержавні
пенсійні фонди
109 109 2 2
Адміністратори
НПФ
50 49 1 2
Інші фінансові
установи
1 1 0 0
Разом 2016 2008 145 153
облік юр. осіб,
що не є фін.
установами
208 216 14 6
страхові
брокери
57 61 8 4
Усього
піднаглядних
суб'єктів
2281 2285 167 163
облік аудиторів
(видано
свідоцтв)
1155 1211 85 29
облік актуаріїв
(видано
свідоцтв)
8 9 1 0
Протягом 2009 року фінансовим установам було видано 645 ліцензій (за 2008 р. - 1289). Видані ліцензії на здійснення окремих видів фінансових послуг за 2008-2009 рр. наведені в таблиці 2. Найбільшу частку становлять ліцензії на здійснення страхової діяльності - 538 одиниць.
Таблиця 2.
Видані ліцензії на здійснення окремих видів фінансових послуг за 2008-2009 рр.
Види ліцензій 2008 2009 Зміни за період
Страхування (на види страхування) 992 538 -454
Діяльність кредитних спілок по
залученню внесків (вкладів) членів
кредитної спілки на депозитні рахунки
122 39 -83
Діяльність кредитних спілок з надання
фінансових кредитів за рахунок
залучених коштів, крім внесків
(вкладів) членів кредитної спілки на
депозитні рахунки
104 55 -49
Діяльність з надання фінансових
кредитів за рахунок залучених коштів
кредитними установами
7 8 1
Здійснення переказу коштів
небанківськими фінансовими установами
5 - -5
Діяльність, пов'язана зі збиранням,
обробленням, зберіганням, захистом,
використанням інформації, яка складає
кредитну історію
- - -
Діяльність з адміністрування
недержавних пенсійних фондів
17 - -17
Всього 1289 645 -644
Крім того, щодо ліцензій:
на діяльність кредитних спілок по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки: анульовано 9 та поновлено 3 ліцензії;
на діяльність кредитних спілок з надання фінансових кредитів за рахунок залучених коштів, крім внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки: анульовано 5 ліцензій;
на здійснення страхової діяльності: анульовано 186 та поновлено 120 ліцензій;
на діяльність з адміністрування недержавних пенсійних фондів: призупинено 2 та анульовано 3 ліцензії.
Розділ III. Нормативно-правове регулювання діяльності фінансових установ
Протягом 2009 року було прийнято нормативно-правових актів Держфінпослуг, які зареєстровані Міністерством юстиції України - 21; погоджено та подано на розгляд Кабінету Міністрів України 13 проектів законів України, проектів актів Президента України та Кабінету Міністрів України (з них 3 затверджені Кабінетом Міністрів України в 2009 році). Також розпочато розробку низки законопроектів та актів Кабінету Міністрів України.
Метою прийнятих нормативно-правових актів та тих, що знаходяться в стадії розробки, є вдосконалення державного регулювання діяльності небанківських фінансових установ, підвищення надійності та платоспроможності таких установ, захист інтересів споживачів фінансових послуг, розвиток ринків цих послуг, впровадження міжнародних стандартів діяльності фінансових установ.
Відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" всі проекти нормативно-правових актів Держфінпослуг до їх затвердження та подання на державну реєстрацію оприлюднюються в засобах масової інформації та на офіційному сайті Держфінпослуг (http://www.dfp.gov.ua) і проходять процедуру погодження з Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва. Кожен проект регуляторного акта Держфінпослуг супроводжується аналізом регуляторного впливу та відстежується його результативність у спосіб, передбачений законодавством.
На вимогу статті 7 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" розпорядженням від 04.12.2008 N 1418 Держфінпослуг затверджено План діяльності Держфінпослуг з підготовки регуляторних актів на 2009 рік, який оприлюднено на офіційному сайті Держфінпослуг.
Наказом Голови Держфінпослуг від 19.12.2008 N 227 (із змінами та доповненнями, внесеними наказом Держфінпослуг від 07.10.2009 N 270) затверджено План-графік здійснення заходів з відстеження результативності регуляторних актів на 2009 рік, відповідно до якого проведено відстеження результативності 45 регуляторних актів (базове, повторне та періодичне відстеження).
3.1. Нормопроектувальна робота
1. У 2009 році Держфінпослуг супроводжувались такі урядові проекти Законів України, внесені для розгляду до Верховної Ради України:
проект Закону України "Про ломбарди і ломбардну діяльність" (реєстраційний номер 3433 від 03.12.2008), який розроблений з метою врегулювання економічних, правових та організаційних засад створення ломбардів та провадження ломбардної діяльності, проект прийнято Верховною Радою України в першому читанні 19.05.2009;
проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання ринків фінансових послуг" (реєстраційний номер 3124 від 08.09.2008), розроблений з метою удосконалення законодавства шляхом надання органам, які здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, повноважень щодо посилення контролю за ринком фінансових послуг, унеможливлення використання ринку фінансових послуг для відмивання коштів та їх вивезення за кордон;
проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо факторингу" (реєстраційний номер 2638 від 12.06.2008), метою якого є вдосконалення законодавчих актів щодо регулювання діяльності фінансових установ з надання послуг з факторингу, проект прийнято в першому читанні 04.06.2009;
проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення державного регулювання у сфері будівництва житла" (реєстраційний номер 2464 від 12.05.2008), розроблений з метою вдосконалення державного регулювання у сфері будівництва житла шляхом внесення змін до діючих законів України, що забезпечить підвищення захисту прав громадян-інвесторів будівництва житла, відповідальності забудовників та фінансових установ-управителів, створення умов рівноправної добросовісної конкуренції, запобігання фінансовим зловживанням у процесі житлового будівництва та інвестування, що у свою чергу сприятиме стабілізації ситуації на первинному ринку житла, проект прийнято в першому читанні 17.03.2009;
проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (щодо здійснення операцій з фінансовими активами) (реєстраційний номер 2177 від 06.03.2008), метою якого є врегулювання здійснення операцій з фінансовими активами в інтересах третіх осіб за рахунок залучених від фізичних осіб фінансових активів з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів та приведення такої діяльності у відповідність до законодавчих вимог обов'язковості ліцензування діяльності з надання фінансових послуг, що передбачають залучення фінансових активів від фізичних осіб;
проект Закону України "Про довірче управління фінансовими активами" (реєстраційний номер 2167-1 від 06.03.2008), який розроблено з метою визначення правових засад здійснення операцій з довірчого управління фінансовими, у тому числі грошовими коштами, в рамках надання фінансової послуги з довірчого управління фінансовими активами. Законопроектом встановлюються вимоги до договорів з довірчого управління, встановлюються права та обов'язки довірителя та довіреної особи (комерційного банку та компанії з довірчого управління - небанківської фінансової установи);
проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування" (аграрне страхування) (реєстраційний номер 3248 від 03.10.2008), метою якого є встановлення у Законі України "Про страхування" виду добровільного страхування сільськогосподарських ризиків, в тому числі страхування врожаю сільськогосподарських культур і багаторічних насаджень, врожаю зернових культур і цукрових буряків, а також сільськогосподарських тварин, птиці, кролів, хутрових звірів, бджолосімей, риби та інших водних живих ресурсів;
проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань діяльності системи кредитної кооперації" (реєстраційний номер 2256 від 20.03.2008), прийняття якого сприятиме створенню централізованих джерел підтримання ліквідності кредитних спілок, а також ринкової інфраструктури, покликаної мінімізувати їхні операційні та фінансові ризики.
2. Протягом 2009 року Кабінетом Міністрів України було прийнято низку актів, розробником яких виступала Держфінпослуг:
з метою вдосконалення системи захисту прав споживачів небанківських фінансових послуг та забезпечення її ефективності розроблена та схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.09.2009 N 1026-р Концепція захисту прав споживачів небанківських фінансових послуг в Україні. Концепцією передбачається вдосконалення механізму забезпечення захисту прав споживачів, підвищення рівня інституціональної (адміністративної) спроможності органів, що здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, прозорості діяльності небанківських фінансових установ, поінформованості та відповідно інформаційної захищеності споживачів;
розпорядження Кабінету Міністрів України "Про затвердження плану заходів на 2009 рік, спрямованих на вдосконалення нормативно-правових актів у сфері фінансування будівництва житла" від 03.09.2009 N 1043-р, яке розроблено на виконання пункту 6 Плану першочергових заходів з виконання Указу Президента України від 04.02.2008 N 89 "Про невідкладні заходи щодо розв'язання проблеми забезпечення житлом інвесторів, які зазнали збитків внаслідок діяльності групи будівельних компаній "Еліта-центр", затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.02.2008 N 258-р "Про утворення комісії з розв'язання проблеми забезпечення житлом інвесторів, які зазнали збитків внаслідок діяльності групи будівельних компаній "Еліта-центр".
Метою розробки зазначеного розпорядження було затвердження плану заходів щодо вдосконалення нормативно-правових актів у сфері фінансування будівництва житла. Реалізацією цього акта заплановано забезпечити необхідні умови для гарантування захисту прав громадян у процесі інвестування будівництва житла;
постанова Кабінету Міністрів України "Питання державного регулювання діяльності бюро кредитних історій" від 04.11.2009 N 1174 розроблена на підставі прийняття Закону України від 04.03.2009 N 1062-VI "Про внесення змін до Закону України "Про організацію формування та обігу кредитних історій", згідно з яким уповноваженим органом з питань державного регулювання бюро кредитних історій визначено спеціально уповноважений орган виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг.
Постанова розроблена з метою забезпечення виконання Держфінпослуг функцій уповноваженого органу з державного регулювання діяльності бюро кредитних історій шляхом внесення змін до переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.11.2000 N 1698, визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 07.12.2005 N 1174 "Питання уповноваженого органу з державного регулювання діяльності бюро кредитних історій" та внесення зміни у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 13.05.2009 N 464 "Про затвердження граничної чисельності працівників апарату центральних органів виконавчої влади і підпорядкованих їм територіальних органів та інших державних органів" у частині зменшення граничної чисельності працівників Міністерства юстиції України та відповідного збільшення граничної чисельності працівників Держфінпослуг на 3 одиниці;
постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Методики розрахунку вартості чистих активів фондів операцій з нерухомістю" від 19.08.2009 N 893 розроблена відповідно до частини п'ятої статті 33 Закону України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю". Постановою передбачається встановлення єдиних вимог, яких повинні дотримуватись управителі фондів операцій з нерухомістю (далі - ФОН), щодо порядку розрахунку управителем вартості чистих активів, оцінки активів та зобов'язань ФОН, форми складання довідки про вартість чистих активів ФОН, а також порядку контролю за визначенням вартості чистих активів, що у свою чергу дозволило вдосконалити розрахунок величин доходу власників сертифікатів ФОН, винагороду управителю ФОН тощо;
з метою забезпечення рівних умов для економічної конкуренції у сфері державного страхування окремих категорій працівників (працівників прокуратури, народних депутатів України, службових осіб державної контрольно-ревізійної служби в Україні), підвищення їхнього соціального захисту, та враховуючи те, що в статутному фонді НАСК "Оранта" відсутня частка державного майна, постановою Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань обов'язкового державного страхування" від 19.08.2009 N 890 внесено зміни до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань обов'язкового державного страхування, згідно з якими страхування зазначених вище категорій працівників може здійснюватися страховиками, які одержали в Держфінпослуг відповідну ліцензію.
3. За власною ініціативою Держфінпослуг розпочато розробку таких законопроектів та актів Кабінету Міністрів України:
проект Закону України "Про внесення змін до Цивільного кодексу України" було розроблено з метою захисту інтересів споживачів фінансових послуг у випадку укладення ними договору залучення внесків (вкладів) на депозитні рахунки з кредитною спілкою, та зниження ризику невиконання фінансовими установами зобов'язань перед споживачами фінансових послуг та вдосконалення існуючого механізму державного регулювання сфери фінансових послуг;
для підвищення ефективності тимчасових адміністрацій розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг". Законопроект спрямований на захист прав споживачів фінансових послуг та врегулювання діяльності тимчасових адміністраторів небанківських фінансових установ, зокрема наближення умов введення інституту тимчасової адміністрації в небанківських фінансових установах до світової практики, а саме використання даного інституту як інструменту відновлення платоспроможності фінансової установи;
з метою законодавчого запровадження ефективних механізмів щодо попередження фактів поширення недобросовісної реклами на ринках фінансових послуг, зокрема, банківських, страхових, інвестиційних послуг, послуг у сфері накопичувального пенсійного забезпечення та інших послуг, визначених Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" розроблено проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо реклами у сфері фінансових послуг".
Законопроектом передбачається внесення змін та доповнень до Законів України "Про рекламу" та "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг". Зокрема, змінами пропонується визначити поняття реклами та рекламодавців реклами у сфері фінансових послуг, вимоги до рекламної інформації у сфері фінансових послуг; заборонити поширення інформації, що містить неправдиві відомості про діяльність у сфері фінансових послуг, а також встановити відповідальність та визначити порядок застосування заходів впливу за порушення законодавства про рекламу у сфері фінансових послуг;
на виконання пункту 121 орієнтовного плану законопроектних робіт, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.02.2009 N 185-р, розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" з метою забезпечення міжнародної співпраці між органами регулювання ринків фінансових послуг, ефективного виконання відповідними органами покладених на них завдань і функцій, а також чіткого правового поля, яке гарантує збереження цими органами конфіденційних відомостей про клієнтів піднаглядних установ;
з метою забезпечення нормального функціонування ринків фінансових послуг, захисту прав споживачів фінансових послуг в умовах існування кризових явищ, надання можливості Держфінпослуг вживати оперативні заходи реагування на кризові явища на ринках фінансових послуг, забезпечення оперативного прийняття нормативно-правових актів, спрямованих на попередження та подолання кризових явищ, розроблено проект Закону України "Про внесення змін до статті 3 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", яким передбачається виведення здійснення розробки і затвердження нормативно- правових актів щодо ринків фінансових послуг, які спрямовані на виконання повноважень, визначених пунктом 1 частини першої статті 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" та мають обмежений строк дії, з-під дії Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності";
проект Закону України "Про внесення змін до статті 2 Закону України "Про страхування", розроблений у рамках реалізації Плану антикризових заходів у сфері діяльності небанківських фінансових установ, піднаглядних Держфінпослуг, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 24.04.2009 N 276. Законопроект спрямований на підвищення ефективності участі вітчизняних страховиків у міжнародних страхових відносинах, забезпечення можливості виконання страховиками-резидентами своїх зобов'язань перед споживачами послуг в умовах впливу фінансової кризи на страховий сектор України, удосконалення вимог до умов, за яких страховик-нерезидент має право здійснювати страхову діяльність в Україні;
для вдосконалення регулювання діяльності аварійних комісарів розроблено проект Закону України "Про внесення зміни до статті 36 Закону України "Про страхування";
проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України (щодо надання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів до бюро кредитних історій" розроблено з метою вдосконалення державного регулювання діяльності бюро кредитних історій;
протягом 2009 року Держфінпослуг продовжила роботу з доопрацювання та погодження проекту розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення Стратегії розвитку фінансового сектора України до 2015 року", яка визначає основні проблеми та пріоритетні напрями державної політики на середньострокову перспективу, формулює головні завдання правового та інституційно-організаційного характеру, що спрямовані на розбудову конкурентоспроможного фінансового ринку як цілісної системи та його основних складових, з урахуванням національних інтересів та соціально-економічних потреб країни;
з метою приведення Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України у відповідність до чинного законодавства, розроблений проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України". Метою розробки стала необхідність систематизації завдань, функцій та прав Держфінпослуг, які зазнали змін з часу затвердження Указом Президента України від 04.04.2003 N 292 Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, а також визначення норм щодо особливостей роботи Держфінпослуг за колегіальним принципом;
Держфінпослуг спільно із заінтересованими органами виконавчої влади було підготовлено проект розпорядження Кабінету Міністрів України "Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції захисту прав споживачів небанківських фінансових послуг в Україні";
з метою створення дієвого механізму подолання тимчасових фінансових труднощів кредитних спілок Держфінпослуг було утворено робочу групу з опрацювання системи підтримки ліквідності та платоспроможності кредитних спілок, до складу якої увійшли представники Держфінпослуг, Міністерства фінансів України, Національного банку України та ВАТ "Ощадбанк". За результатами роботи зазначеної робочої групи було розроблено проект розпорядження Кабінету Міністрів України "Про заходи щодо захисту інтересів вкладників кредитних спілок та підтримки ліквідності і платоспроможності кредитних спілок";
проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення зміни у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2005 року N 286" розроблено на підставі внесення змін до Закону України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю". Проектом передбачається встановлення разового розміру плати за видачу ліцензії на проведення страхування майнових ризиків за договором про участь у фонді фінансування будівництва;
на виконання пункту 12 частини першої статті 36 Закону України "Про страхування" та реалізації абзацу п'ятого частини п'ятої розділу 3 Концепції розвитку страхового ринку України до 2010 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.08.2005 N 369-р, розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до Типового положення про організацію діяльності аварійних комісарів", який спрямовано на вдосконалення діяльності аварійних комісарів, що провадять діяльність на страховому ринку;
Держфінпослуг як співвиконавець брала участь у розробленні проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін і доповнень до Положення про обов'язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті".
3.2. Нормотворча робота З питань загального характеру
З метою вдосконалення регулювання діяльності з надання фінансових послуг, усунення прогалини в законодавстві щодо віднесення операцій з фінансовими активами до фінансової послуги факторингу, віднесення до фінансової послуги операцій з придбання іпотечних активів та/або набуття права вимоги за забезпеченими іпотекою кредитами (позиками), які здійснюються з метою випуску іпотечних цінних паперів відповідно до Законів України "Про іпотеку", "Про іпотечні облігації" та "Про іпотечне кредитування, операції з консолідованим іпотечним боргом та іпотечні сертифікати", забезпечення прозорості здійснення операцій з фінансовими активами в правовому полі при укладанні цивільно-правових договорів розроблено розпорядження Держфінпослуг від 03.04.2009 N 231 "Про віднесення операцій з фінансовими активами до фінансових послуг". Розпорядження зареєстроване в Міністерстві юстиції України 23.04.2009 за N 373/16389.
Прийняття цього розпорядження зумовлено необхідністю забезпечення однозначного розуміння операцій з фінансовими активами, які можуть здійснюватися при наданні фінансової послуги факторингу небанківською фінансовою установою шляхом укладання договору факторингу.
З метою забезпечення захисту інтересів споживачів фінансових послуг, врегулювання порядку застосування заходів впливу та приведення у відповідність норм Положення про застосування Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України заходів впливу до положень Кодексу адміністративного судочинства України розроблено розпорядження Держфінпослуг "Про затвердження Змін до Положення про застосування Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України заходів впливу" від 08.10.2009 N 739, зареєстроване у Міністерстві юстиції України 10.12.2009 за N 1193/17209.
Основними цілями розробки та затвердження цього розпорядження є:
- забезпечення захисту прав осіб, щодо яких застосовуються заходи впливу;
- встановлення єдиного порядку звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів особи;
- вдосконалення порядку застосування заходів впливу за порушення вимог законодавства про фінансові послуги.
З метою вдосконалення системи сертифікації осіб, які мають намір здійснювати професійну діяльність з тимчасової адміністрації відповідного виду фінансової установи, було розроблено розпорядження Держфінпослуг від 15.10.2009 N 753 "Про затвердження змін до деяких нормативно-правових актів Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 04.11.2009 за N 1021/17037.
Внесені зміни сприятимуть:
- вдосконаленню державного регулювання в частині встановлення вимог до кваліфікації кандидатів на отримання сертифіката Держфінпослуг на право здійснення тимчасової адміністрації відповідного виду фінансової установи та контролю відповідності рівня кваліфікації тимчасових адміністраторів покладеним на них повноваженням;
- розширенню кола осіб, які можуть претендувати на отримання сертифіката Держфінпослуг на право здійснення тимчасової адміністрації відповідного виду фінансової установи;
- ефективному виконанню призначеними Держфінпослуг тимчасовими адміністраторами покладених на них повноважень;
- недопущенню до діяльності з тимчасової адміністрації фінансових установ непідготовлених та некомпетентних осіб.
У сфері забезпечення діяльності страхового ринку
З метою узгодження нормативно-правових актів, що регулюють здійснення страхової діяльності, зокрема, положень Ліцензійних умов здійснення страхової діяльності, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 28.08.2003 N 40, з нормами Цивільного кодексу України Держфінпослуг було прийнято розпорядження від 25.06.2009 N 504 "Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження страхової діяльності", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 09.09.2009 за N 843/16859.
Внесені зміни узгодили положення Ліцензійних умов провадження страхової діяльності зі статтями 144, 151, 155 Цивільного кодексу України щодо формування статутного капіталу акціонерного товариства та товариства з додатковою відповідальністю, а також щодо визначення вартості чистих активів зазначених товариств.
З метою визначення порядку та правил створення Будівельного страхового пулу було розроблено розпорядження Держфінпослуг від 09.07.2009 N 542 "Про затвердження Положення про Будівельний страховий пул", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 17.09.2009 за N 768/16784. За допомогою цього регуляторного акта страховики-резиденти, які в установленому порядку отримали ліцензію на проведення обов'язкового страхування майнових ризиків за договором про участь у фонді фінансування будівництва та/або ліцензію на проведення обов'язкового страхування будівельно-монтажних робіт забудовником відповідно до Закону України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю", зможуть створити Будівельний страховий пул.
Прийняття регуляторного акта позитивно позначиться на регулюванні відносин у сфері страхування будівельно-монтажних ризиків і дасть можливість укладати договори обов'язкового страхування майнових ризиків за договором про участь у фонді фінансування будівництва відповідно до Закону України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю" та обов'язкового страхування будівельно-монтажних робіт забудовником відповідно до Закону України "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю".
З метою забезпечення стабільності діяльності страховиків, забезпечення можливості виконання страховиками своїх зобов'язань та захисту прав споживачів послуг у сфері страхування в умовах впливу фінансової кризи на страховий сектор України, Держфінпослуг було прийнято розпорядження від 23.07.2009 N 576 "Про затвердження Змін до Правил розміщення страхових резервів із страхування життя", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 09.10.2009 за N 948/16964.
Зміни пов'язані, у першу чергу, зі зміною умов інвестування страхових резервів, що виявляється в зниженні обсягу якісних та ліквідних інструментів, прийнятих для інвестування коштів страхових резервів. Внесені зміни забезпечать стабільність діяльності страховиків, можливість виконання страховиками своїх зобов'язань та захист прав споживачів послуг у сфері страхування в умовах впливу фінансової кризи на страховий сектор України.
Прийняття проекту розпорядження Держфінпослуг від 06.08.2009 N 606 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.09.2009 за N 835/16851, зумовлено необхідністю приведення у відповідність до вимог законодавства розпорядження Держфінпослуг від 13.11.2003 N 124 "Про порядок формування статутного фонду страховика цінними паперами" та Положення про особливості забезпечення правонаступництва за укладеними договорами страхування у разі реорганізації страховиків, яке затверджене розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 04.06.2004 N 913.
З метою передбачення права провадження посередницької діяльності у страхуванні (перестрахуванні) не тільки страховими та/або перестраховими брокерами, які внесені до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів та виконують вимоги розділу 3 Положення про реєстрацію страхових та перестрахових брокерів і ведення державного реєстру страхових та перестрахових брокерів (затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 28.05.2004 N 736) , а й страховими та/або перестраховими брокерами-нерезидентами, які в установленому порядку письмово повідомили Держфінпослуг про намір здійснювати діяльність на території України, Держфінпослуг було прийнято розпорядження від 27.08.2009 N 652 "Про внесення змін до Положення про реєстрацію страхових та перестрахових брокерів і ведення державного реєстру страхових та перестрахових брокерів", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25.09.2009 за N 906/16922.
З прийняттям регуляторного акта для внесення інформації до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів документи надаватимуть лише страхові та/або перестрахові брокери-резиденти. Дія регуляторного акта поширюватиметься на страхових (перестрахових) брокерів та на постійні представництва страхових (перестрахових) брокерів-нерезидентів, які здійснюють діяльність на території України відповідно до чинного законодавства, інформація про які внесена до реєстру страхових та перестрахових брокерів станом на 16.05.2008.
З огляду на те, що відповідно до Рішення Конституційного Суду від 03.12.2008 року дії Держфінпослуг щодо встановлення граничних меж величин окремих категорій активів для представлення коштів страхових резервів були визнані правомірними, та з метою вдосконалення регулювання відносин у сфері страхування, забезпечення платоспроможності страховиків та посилення захисту майнових інтересів споживачів страхових послуг шляхом встановлення вимог щодо наявності у страховика достатнього обсягу активів, що відповідають страховим зобов'язанням, Держфінпослуг було прийнято розпорядження від 08.10.2009 N 741 "Про затвердження Положення про обов'язкові критерії та нормативи достатності, диверсифікованості та якості активів, якими представлені страхові резерви з видів страхування, інших, ніж страхування життя", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 18.11.2009 за N 1099/17115. Запровадження даного Положення дозволить встановити вимоги до якості активів, які приймаються для забезпечення виконання страхових зобов'язань та встановити відповідність структури активів умовам щодо безпечності, прибутковості, ліквідності та диверсифікованості.
Розпорядження Держфінпослуг від 05.11.2009 N 807 "Про внесення змін до Положення про реєстрацію страхових та перестрахових брокерів і ведення державного реєстру страхових та перестрахових брокерів", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25.11.2009 за N 1139/17155, розроблено відповідно до Закону України від 16.11.2006 N 357-V "Про внесення змін до Закону України "Про страхування" (з урахуванням Закону України від 31.05.2007 N 1110-V "Про внесення змін до Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування"), яким скасовано вимогу щодо надання послуг страховими та/або перестраховими брокерами-нерезидентами лише через постійні представництва, а натомість встановлено вимогу до страхових та/або перестрахових брокерів-нерезидентів письмово повідомляти Держфінпослуг про намір здійснювати діяльність на території України.
Зазначеними змінами передбачено право провадження посередницької діяльності у страхуванні (перестрахуванні) не тільки страховими та/або перестраховими брокерами, які внесені до державного реєстру страхових та перестрахових брокерів та виконують вимоги розділу 3 Положення, а й страховими та/або перестраховими брокерами-нерезидентами, які в установленому порядку письмово повідомили Держфінпослуг про намір здійснювати діяльність на території України.
У сфері кредитної кооперації
З метою впорядкування механізму складання кредитними спілками та об'єднаними кредитними спілками звітних даних щодо їх діяльності та подання їх до Держфінпослуг було розроблено розпорядження Держфінпослуг від 12.03.2009 N 167 "Про затвердження Змін до розпорядження Держфінпослуг від 25.12.2003 N 177 та про скасування деяких нормативно-правових актів Держфінпослуг", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 20.03.2009 за N 265/16281.
Внесені зміни сприятимуть:
- удосконаленню форми та процедури складання кредитними спілками звітних даних;
- встановленню вимоги до звітних даних кредитних спілок;
- встановленню вимоги до відображення кредитними спілками операцій;
- посиленню захисту майнових інтересів членів кредитних спілок;
- переходу на рівень європейського законодавства в цій сфері діяльності;
- проведенню моніторингу відтоку капіталу за результатами щоквартальної звітності кредитних спілок, що дасть змогу виявляти порушення законодавства та застосовувати відповідні заходи впливу;
- за умов фінансової кризи зменшенню витрат кредитних спілок на встановлення нової версії програмного забезпечення для складання звітності, що подається в Держфінпослуг.
У зв'язку з фінансовою кризою, що призвела до зростання неплатежів за кредитними договорами і, як наслідок, до збільшення прострочених кредитів, виникла необхідність до приведення нормативів якості активів до реалій сьогодення. З цією метою Держфінпослуг розроблено розпорядження від 19.03.2009 N 200 "Про внесення змін до Положення про фінансові нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 16.04.2009 за N 348/16364.
Запровадження передбачених розпорядженням змін надасть можливість Держфінпослуг здійснювати адекватний з урахуванням реалій сьогодення та ефективний контроль за діяльністю кредитних спілок, зокрема дозволить:
- конкретизувати, що належить до внесків (вкладів) на депозитні рахунки до запитання;
- конкретизувати строки, за яких кредитна спілка має відносити кредити до певних рівнів прострочення;
- здійснювати повернення кредитними спілками додаткових пайових внесків їхім членам не тільки через касу таких кредитних спілок, а й на рахунок членів кредитних спілок у банку;
- пролонговувати кредити кредитними спілками у зв'язку з фінансовою кризою без погіршення їхнього фінансового стану;
- реалізувати беззбитковий результат провадження діяльності кредитними спілками у зв'язку зі зменшенням тягаря, пов'язаного з формуванням резерву забезпечення покриття втрат від неповернених позичок у зв'язку зі зміною порядку його формування.
Розпорядженням Держфінпослуг від 25.06.2009 N 505 "Про внесення змін до Переліку внутрішніх положень та процедур кредитної спілки", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.07.2009 за N 630/16646, врегульовується невідповідності положень Переліку внутрішніх положень та процедур кредитної спілки з вимогами чинного законодавства України.
Розпорядженням Держфінпослуг від 02.07.2009 N 529 "Про затвердження Змін до Положення про внесення інформації про кредитні спілки до Державного реєстру фінансових установ", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03.08.2009 за N 723/16739, вносяться зміни з метою доповнення розділів Положення про внесення інформації про кредитні спілки до Державного реєстру фінансових установ, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 22.06.2004 N 1099, уточнюючими пунктами для уникнення неоднозначності в трактуванні вимог до документів, що подаються для внесення інформації про кредитну спілку та її відокремлених підрозділів до Державного реєстру фінансових установ.
З метою вдосконалення регулювання діяльності з надання фінансових кредитів за рахунок залучених коштів кредитними установами, зокрема уточнення вимог до документів, що подаються для отримання ліцензії та підвищення вимог щодо власного капіталу (за винятком субординованого боргу), необхідного для отримання ліцензії, розроблено розпорядження Держфінпослуг від 29.10.2009 N 790 "Про затвердження Змін до Ліцензійних умов провадження діяльності з надання фінансових кредитів за рахунок залучених коштів кредитними установами", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 12.01.2010 за N 8/17303. Із впровадженням передбачених розпорядженням змін збільшено вимогу до власного капіталу кредитних установ та встановлено більш чіткі вимоги до документів, потрібних для видачі ліцензії.
Розпорядженням Держфінпослуг від 26.11.2009 N 892 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.12.2009 за N 1214/17230, внесено зміни до Порядку складання та подання звітності кредитними спілками та об'єднаними кредитними спілками до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 25.12.2003 N 177, та до Положення про фінансові нормативи діяльності та критерії якості системи управління кредитних спілок та об'єднаних кредитних спілок, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 16.01.2004 N 7.
Зміни розроблено з метою уникнення витрат на заміну та обслуговування програмного забезпечення в умовах фінансово-економічної кризи для подання звітних даних кредитними спілками та об'єднаними кредитними спілками до Держфінпослуг. Разом з тим, запропонованими змінами переноситься термін подання звітних даних кредитними спілками та об'єднаними кредитними спілками за новими формами та через веб-інтерфейс на офіційному сайті Держфінпослуг у режимі он-лайн.
У сфері недержавного пенсійного забезпечення
З метою встановлення процедури погодження рішення щодо тимчасового припинення сплати пенсійних внесків за власні кошти до корпоративного або професійного пенсійного фонду, а також захисту майнових прав та інтересів учасників корпоративних та професійних пенсійних фондів, Держфінпослуг було прийнято розпорядження від 17.09.2009 N 682 "Про затвердження Порядку розгляду та погодження Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України проектів рішень щодо тимчасового припинення сплати пенсійних внесків", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 13.10.2009 за N 953/16969. Дія регуляторного акта поширюється на корпоративні та професійні пенсійні фонди, юридичних осіб, що входять до складу засновників корпоративного або професійного пенсійного фонду або є роботодавцями - платниками корпоративного пенсійного фонду, а також юридичних осіб, що є одноосібними засновниками корпоративного фонду, професійних адміністраторів, осіб, що здійснюють управління активами, зберігачів та учасників корпоративних та професійних пенсійних фондів.
Розпорядженням Держфінпослуг від 24.09.2009 N 701, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27.10.2009 за N 983/16999, затверджені зміни до Положення про провадження діяльності з адміністрування недержавного пенсійного фонду, яке затверджене розпорядженням Держфінпослуг від 20.07.2004 N 1660. Запровадженими змінами, зокрема, визначається єдиний порядок щоденного розрахунку чистої вартості одиниці пенсійних внесків.
Зміни дозволять підвищити ефективність здійснення Держфінпослуг нагляду за діяльністю адміністраторів та дотриманням ними вимог до порядку ведення персоніфікованого обліку учасників недержавних пенсійних фондів, а також впорядкувати вимоги до індивідуального пенсійного рахунку; до облікових журналів у системі персоніфікованого обліку; до порядку роботи з вхідними та вихідними документами; до укладання пенсійного контракту; до обліку пенсійних внесків; до здійснення пенсійних виплат; до порядку проведення операцій у системі персоніфікованого обліку. Такий підрахунок дозволив державному регулятору та учасникам недержавного пенсійного забезпечення оцінити дохідність кожного недержавного пенсійного фонду та здійснювати порівняльний аналіз їхньої діяльності. Це, у свою чергу, сприяє як існуючим, так і потенційним учасникам недержавного пенсійного забезпечення при обранні ними пенсійного фонду, оцінці його дохідності, а самим недержавним пенсійним фондам коригувати стратегію управління коштами своїх учасників.
Розпорядженням Держфінпослуг від 01.10.2009 N 717, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10.12.2009 за N 1194/17210, затверджені додаткові зміни до Положення про провадження діяльності з адміністрування недержавного пенсійного фонду, яке затверджене розпорядженням Держфінпослуг від 20.07.2004 N 1660 (щодо участі громадян України, які працюють за кордоном, у системі недержавного пенсійного забезпечення). Внесеними змінами врегулювано порядок укладення пенсійного контракту з громадянами України, які працюють за кордоном, та процедуру сплати пенсійних коштів до пенсійного фонду в іноземній валюті, що дозволило залучити до системи недержавного пенсійного забезпечення осіб, які перебувають за кордоном, та забезпечити їм дохід понад обов'язкові пенсійні виплати в майбутньому.
З метою вдосконалення процедури внесення інформації про адміністраторів фондів та їхні відокремлені підрозділи до Державного реєстру фінансових установ та посилення захисту майнових прав і інтересів споживачів фінансових послуг - учасників недержавних пенсійних фондів, Держфінпослуг було прийнято розпорядження від 05.11.2009 N 806 "Про затвердження Змін до Положення про внесення до Державного реєстру фінансових установ інформації про адміністраторів недержавних пенсійних фондів", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 18.01.2010 за N 42/17337.
У сфері забезпечення діяльності фінансових компаній
З метою вдосконалення нормативного забезпечення діяльності фінансових компаній у 2009 році було розроблено розпорядження Держфінпослуг від 07.07.2009 N 532 "Про затвердження Порядку підготовки та надання звітності забудовником управителю ФФБ за кожним об'єктом будівництва", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 03.08.2009 за N 722/16738.
Метою розроблення Порядку підготовки та надання звітності забудовником управителю ФФБ за кожним об'єктом будівництва є вдосконалення контролю з боку управителів ФФБ - банків та небанківських фінансових установ як довірчих власників коштів, переданих фізичними та юридичними особами для фінансування спорудження житла, за забудовниками, з якими укладено договори на спорудження об'єктів будівництва.
У цілому запровадження зазначеного Порядку дозволить отримати більш дієвий контроль за використанням забудовниками, з якими укладено договори на спорудження об'єктів будівництва, коштів довірителів ФФБ за тими об'єктами інвестування, куди вони вкладали кошти.
Розділ IV. Нагляд за діяльністю фінансових установ та застосування заходів впливу. Захист інтересів споживачів фінансових послуг
У 2009 році у складі Держфінпослуг, внаслідок структурної реорганізації, активно розпочав діяльність департамент тимчасового адміністрування фінансово-кредитних установ, до завдань якого включено нагляд за фінансовими установами, у яких спостерігаються ознаки неплатоспроможності.
З метою оздоровлення фінансового стану фінансових установ та приведення їхньої діяльності у відповідність із вимогами законодавства про фінансові послуги, крім заходів впливу, які звичайно застосовуються Держфінпослуг, затверджено плани відновлення фінансової стабільності 5 кредитних спілок, введено 4 тимчасові адміністрації - у 3 кредитних спілках та 1 страховій компанії, застосовано заходи впливу у формі вимоги скликання позачергових загальних зборів учасників 7 фінансових установ, розпочато практику застосування заходу впливу у вигляді порушення питання про ліквідацію установи.
Було введено тимчасову адміністрацію, призначену Комісією, у кредитну спілку "Український Фінансовий Союз". За короткий проміжок часу функціонування цієї тимчасової адміністрації вдалося досягти чималих успіхів у відновленні документації, якою підтверджується право вимоги до боржників за кредитними договорами, укладеними цією кредитною спілкою, оптимізовано адміністративні витрати та забезпечено проведення позачергових загальних зборів членів спілки і обрання нових органів управління кредитної спілки "Український Фінансовий Союз".
Серед позитивних прикладів, які стали наслідком результативної роботи Комісії, можна відзначити також поліпшення фінансового стану кредитної спілки "Надія", для якої було затверджено план відновлення фінансової стабільності, а також врегулювання проблемних питань із рядом інших фінансових установ. Внаслідок поліпшення ситуації за результатами вжитих заходів відновлено дію ліцензій 3 фінансовим установам, забезпечено припинення недержавного пенсійного фонду шляхом приєднання.
Нагляд за діяльністю на ринках небанківських фінансових послуг Держфінпослуг здійснює шляхом проведення виїзних інспекцій та безвиїзних перевірок фінансових установ. Позапланові перевірки проводились на вимогу правоохоронних органів, за результатами аналізу отриманої звітності, у зв'язку з надходженням скарг і звернень громадян та в інших випадках, передбачених законодавством.
Нагляд за страховими компаніями
Протягом року було проведено 695 безвиїзних та 337 виїзних перевірок. За результатами аналізу звітних даних страхових компаній було складено 244 акти про порушення законодавства про фінансові послуги та відповідно 10 актів щодо порушення вимог чинного законодавства страховими та/або перестраховими брокерами, за результатами проведеної інспекційної діяльності було складено 1032 акти перевірок, виявлено 1361 порушення.
За результатами проваджень у справах до страхових компаній були застосовані такі заходи впливу:
- приписи про усунення порушень вимог законодавства про фінансові послуги - 1168;
- постанови про застосування штрафу - 245 (на суму 1,4 млн.грн.);
- тимчасове зупинення дії ліцензій - 26;
- анулювання ліцензій - 21;
- рішення про виключення з Державного реєстру фінансових установ та анулювання свідоцтва про реєстрацію фінансової установи - 1.
За результатами проваджень у справах до страхових та/або перестрахових брокерів було застосовано 8 приписів про усунення порушень вимог чинного законодавства та було прийнято 1 рішення про анулювання свідоцтва та виключення з Державного реєстру страхових та перестрахових брокерів.
До основних порушень, які були виявлені в ході проведених перевірок звітності страховиків, стали:
- неподання або несвоєчасне подання до Держфінпослуг звітності, що є порушенням вимог статті 14 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" та пункту 2.5 Порядку складання звітних даних страховиків, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 03.02.2004 N 39, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.2004 за N 517/9116 (у редакції розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 15.09.2005 N 4619) ;
- порушення вимог статей 30 та 31 Закону України "Про страхування" в частині порушення вимог щодо платоспроможності, формування та розміщення коштів страхових резервів;
- порушення вимог Ліцензійних умов провадження страхової діяльності, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 28.08.2003 N 40, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15.09.2003 за N 805/8126;
- порушення вимог Порядку розрахунку резервів незароблених премій, що проводиться за договорами обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2008 N 671;
- порушення вимог Правил формування, обліку та розміщення страхових резервів за видами страхування, іншими, ніж страхування життя, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 17.12.2004 N 3104, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.01.2005 за N 19/10299;
- порушення вимог Правил розміщення страхових резервів зі страхування життя, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 26.11.2004 N 2875, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.12.2004 за N 1626/10225;

................
Перейти до повного тексту