- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
Про затвердження Методичних рекомендацій по здійсненню взаємодії інформаційно-консультаційних центрів Національної служби посередництва і примирення із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями
1. Затвердити Методичні рекомендації по здійсненню взаємодії інформаційно-консультаційних центрів Національної служби посередництва і примирення із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями, що додаються.
2. Керівникам структурних підрозділів НСПП забезпечити дотримання затверджених пунктом 1 цього наказу Методичних рекомендацій по здійсненню взаємодії інформаційно-консультаційних центрів Національної служби посередництва і примирення із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями в процесі реалізації повноважень НСПП, визначених Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року
N 1393/2000.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Національної служби посередництва і примирення | В.Руденко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національної служби
посередництва і примирення
29.10.2004 N 137
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
по здійсненню взаємодії інформаційно-консультаційних центрів Національної служби посередництва і примирення із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації по здійсненню взаємодії інформаційно-консультаційних центрів Національної служби посередництва і примирення із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями (далі - Методичні рекомендації) розроблені відповідно до підпунктів 15) - 17), 19) пункту 4 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17.11.1998 року
N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30.12.2000 року
N 1393/2000, Положення про інформаційно-консультаційний центр Національної служби посередництва і примирення, затвердженого наказом Національної служби посередництва і примирення (далі - НСПП) від 26.03.2003 року
N 115, із наступними змінами і доповненнями, Концепції підвищення правової культури учасників вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), затвердженої наказом НСПП від 22.02.2000 року
N 18, Концепції становлення і розвитку консультаційних послуг Національної служби посередництва і примирення, затвердженої наказом НСПП від 25.12.2002 року
N 429.
1.2. Методичні рекомендації визначають:
- основні завдання та напрями взаємодії інформаційно-консультаційних центрів НСПП (далі - Центри) із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями;
- порядок і форми взаємодії Центрів із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями;
- особливості такої взаємодії Центрів із кожним із зазначених суб'єктів взаємодії при здійсненні консультаційної, роз'яснювально-правової роботи, заходів щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) чи сприяння їх вирішенню, заходів щодо підвищення рівня правової культури сторін соціально-трудових відносин та ін.;
- організаційно-правове та інформаційне забезпечення взаємодії Центрів із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями.
2. Основні завдання та напрями взаємодії Центрів із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями
2.1. Основними завданнями взаємодії Центрів із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями є:
- сприяння забезпеченню взаємодії сторін соціально-трудових відносин в забезпеченні конституційних прав та гарантій працюючих на території району, міста обласного значення, на підприємствах, в установах і організаціях;
- сприяння стабільності соціально-трудових відносин на території району, міста обласного значення, на підприємствах, в установах і організаціях;
- підвищення рівня правової культури сторін соціально-трудових відносин на території району, міста обласного значення, на підприємствах, в установах, організаціях регіону;
- проведення роз'яснювально-правової, консультаційної роботи з питань соціально-трудових відносин та їх правового врегулювання;
- сприяння ефективній взаємодії відділень НСПП в Автономній Республіці Крим та областях (далі - відділень НСПП) з районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями у питаннях поліпшення соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) чи їх розв'язання.
2.2. Основними напрямами взаємодії Центрів з районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями є:
2.2.1. сприяння вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, запобіганню виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) на рівні району, міста обласного значення, на підприємствах, в установах, організаціях з врахуванням особливостей галузі, регіону;
2.2.2. сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) на рівні району, міста обласного значення, на підприємствах, в установах, організаціях;
2.2.3. проведення роз'яснювальної, консультаційно-правової роботи з представниками сторін соціально-трудових відносин, найманими працівниками, представниками профспілкових організацій чи їх об'єднань, представниками роботодавців чи їх об'єднань;
2.2.4. сприяння відділенням НСПП у вивченні, зборі, узагальненні оперативної, аналітичної інформації про стан та динаміку соціально-трудових відносин в районі, місті обласного значення, на підприємствах, в установах, організаціях даного регіону, у відповідних галузях;
2.2.5. участь в аналізі відділеннями НСПП причин виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин в районі, місті обласного значення, на підприємствах, в установах, організаціях району, міста обласного значення;
2.2.6. накопичення на базі Центрів матеріалів законодавчого, нормативно-правового характеру, якими регулюється діяльність щодо сприяння поліпшенню соціально-трудових відносин, вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів); інформаційних, методичних матеріалів, наочних посібників тощо, що характеризують стан, динаміку соціально-трудових відносин в районі, місті обласного значення, на підприємствах, в установах, організаціях району, міста обласного значення, досвід вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин та інші питання;
2.2.7. сприяння підготовці відділеннями НСПП прогнозів можливих змін соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) в районі, місті обласного значення, на підприємствах, в установах і організаціях району, міста обласного значення;
2.2.8. участь у здійсненні інформування відділень НСПП районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілковими організаціями чи їх об'єднаннями, роботодавцями чи їх об'єднаннями про можливість виникнення чи про виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, їх причини та можливі шляхи розв'язання;
2.2.9. участь у виробленні відділеннями НСПП пропозицій по усуненню причин, що привели до виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин в районі, місті обласного значення, на конкретних підприємствах, в установах, організаціях;
2.2.10. проведення на базі Центрів, на підприємствах, в установах, організаціях району, міста обласного значення заходів з метою підвищення рівня правової культури сторін соціально-трудових відносин, додержання вимог чинного законодавства при розв'язанні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин;
2.2.11. організація надання правової допомоги сторонам соціально-трудових відносин в районі, місті обласного значення, на підприємствах, в установах, організаціях, де створились передумови виникнення розбіжностей між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками);
2.2.12. узагальнення звернень і запитів сторін соціально-трудових відносин в районі, місті обласного значення, на підприємствах, в установах, організаціях; інформування районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, профспілок, роботодавців про результати узагальнення;
2.2.13. розробка спільно з районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками, роботодавцями заходів роз'яснювально-правового, консультаційного характеру з врахуванням звернень і запитів сторін соціально-трудових відносин, окремих громадян;
2.2.14. сприяння відділенням НСПП у проведенні навчальних семінарів для сторін соціально-трудових відносин, зустрічей по обміну досвідом роботи з питань сприяння поліпшенню соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння їх своєчасному вирішенню; правового всеобучу з питань соціально-трудових відносин, захисту трудових і соціально-економічних прав та інтересів працюючих;
2.2.15. сприяння відділенням НСПП у вивченні та узагальненні практики застосування в регіоні законодавчих та нормативно-правових актів, якими регулюються питання запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння їх своєчасному вирішенню;
2.2.16. створення в районі, місті обласного значення передумов для ефективної взаємодії відділень НСПП з районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями;
2.2.17. поширення з інформаційно-роз'яснювальними, консультаційними цілями інформаційних бюлетенів, прес-релізів, довідкових, методично-правових матеріалів НСПП з питань запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння їх своєчасному вирішенню;
2.2.18. сприяння відділенням НСПП у налагодженні зв'язків з місцевими засобами масової інформації з метою інформування громадськості про діяльність НСПП та Центрів у питаннях сприяння поліпшенню соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння їх своєчасному вирішенню; проведення роз'яснювально-правової, консультаційної роботи у сфері соціально-трудових відносин, захисту прав працюючих через засоби масової інформації;
2.2.19. співпраця з районними (міськими) міжвідомчими координаційно-методичними радами з правової освіти населення з питань правового всеобучу, правових шляхів вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин та ін.;
2.2.20. обмін інформацією з відділами по роботі із зверненнями громадян районних державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних і міських рад, посадовими особами, відповідальними за роботу із зверненнями громадян, щодо скарг і заяв, що надходять з питань порушення трудових і соціально-економічних прав та інтересів працюючих;
2.2.21. визначення і узгодження кола працівників районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, науковців, викладачів-юристів, арбітрів, посередників, позаштатних радників, які будуть періодично запрошуватися на громадських засадах для організації роботи Центрів, проведення консультацій з питань правового врегулювання соціально-трудових відносин, вивчення стану та динаміки соціально-трудових відносин на конкретних об'єктах тощо.
3. Порядок і форми взаємодії Центрів із районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями
3.1. Відділення НСПП і Центри у районах, містах обласного значення ініціюють свою взаємодію з районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями з питань проведення роз'яснювально-правової, консультаційної роботи у сфері соціально-трудових відносин, вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння їх своєчасному вирішенню.
3.2. Підставами для ініціювання взаємодії Центрів із названими органами та організаціями можуть бути:
- планове здійснення відділеннями НСПП і Центрами заходів роз'яснювально-правового, консультаційного характеру у сфері соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) чи сприяння їх вирішенню з врахуванням особливостей регіону, галузі;
- інформація про можливість ускладнення чи факт ускладнення соціально-трудових відносин на конкретному підприємстві, в установі, організації, регіоні, галузі;
- результати вивчення працівниками відділень НСПП, завідуючими Центрами, арбітрами, посередниками, позаштатними радниками НСПП стану та динаміки соціально-трудових відносин на конкретних підприємствах, в установах, організаціях, районі, місті, галузі;
- підсумки узагальнення звернень і запитів окремих громадян, сторін соціально-трудових відносин на підприємствах, в установах, організаціях району, міста обласного значення;
- факти порушення законодавства про працю, зокрема, щодо оплати праці; невиконання колективних договорів, угод, узгоджених графіків погашення заборгованості із заробітної плати тощо;
- результати участі арбітрів, посередників у примирних процедурах по вирішенню колективних трудових спорах (конфліктах) на виробничому, територіальному та територіально-галузевому рівнях;
- факти стихійного реагування сторони найманих працівників на порушення законодавства про працю, невиконання колективних договорів, угод тощо;
- публікації в засобах масової інформації про ускладнення соціально-трудових відносин на конкретних підприємствах, в установах, організаціях.
3.3. Формами забезпечення ефективної взаємодії Центрів із сторонами соціально-трудових відносин, районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями у питаннях проведення роз'яснювально-правової, консультаційної роботи у сфері соціально-трудових відносин, захисту прав працюючих, вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, є:
3.3.1. спільне вивчення стану та динаміки соціально-трудових відносин в районах, містах обласного значення, на підприємствах, в установах, організаціях, встановлення причин виникнення розбіжностей між сторонами цих відносин, аналіз вимог найманих працівників;
3.3.2. взаємне інформування суб'єктів взаємодії про стан та динаміку соціально-трудових відносин, виникнення розбіжностей між сторонами цих відносин;
3.3.3. сприяння у підготовці відділеннями НСПП прогнозу стану та динаміки соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів);
3.3.4. спільна участь у розробці заходів щодо реагування на ускладнення соціально-трудових відносин та запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів);
3.3.5. проведення на базі Центрів переговорів між сторонами соціально-трудових відносин, їх представницькими органами по вирішенню розбіжностей між ними;
3.3.6. координація, коригування участі заінтересованих органів та організацій у здійсненні спільних заходів, спрямованих на правове врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин; проведення роз'яснювально-правової, консультаційної роботи у сфері соціально-трудових відносин тощо;
3.3.7. семінари, групові та індивідуальні консультації, зустрічі з представниками сторін соціально-трудових відносин, всіх заінтересованих органів та організацій на базі Центрів з питань правового врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, ознайомлення з новими законодавчими та нормативно-правовими актами, якими регулюються соціально-трудові відносини та вирішення розбіжностей між сторонами цих відносин;
3.3.8. спільний із представниками сторін соціально-трудових відносин прийом у Центрах громадян з питань, що стосуються правового врегулювання соціально-трудових відносин, захисту трудових і соціально-економічних прав та інтересів працюючих тощо;
3.3.9. скоординоване з іншими заінтересованими органами та організаціями інформування населення про правові шляхи вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, здійснення примирних процедур по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) чи їх запобігання через місцеві засоби масової інформації; участь у підготовці для засобів масової інформації тематичних рубрик "Запитання - відповіді" з питань регулювання соціально-трудових відносин, вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин тощо;
3.3.10. здійснення заходів щодо формування і зміцнення інформаційно-правової, матеріально-технічної бази Центрів; визначення, узгодження і забезпечення участі в діяльності Центрів представників районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, науковців, викладачів-юристів, арбітрів, посередників, позаштатних радників НСПП, які будуть запрошуватися на громадських засадах для проведення консультаційно-правової, роз'яснювальної роботи в Центрах, залучатися до вивчення стану соціально-трудових відносин на конкретних об'єктах у районі, місті обласного значення тощо.
4. Здійснення взаємодії Центрів з районними державними адміністраціями
4.1. Здійснення взаємодії Центрів з районними державними адміністраціями передбачає:
4.1.1. спільне з управліннями праці та соціального захисту населення, іншими структурними підрозділами районних державних адміністрацій вивчення стану та динаміки соціально-трудових відносин в районах, в окремих галузях, на підприємствах, в установах, організаціях; встановлення причин виникнення розбіжностей між сторонами цих відносин, аналіз вимог найманих працівників, зокрема, щодо погашення заборгованості із заробітної плати;
4.1.2. взаємне інформування суб'єктів взаємодії про стан та динаміку соціально-трудових відносин, виникнення розбіжностей між сторонами цих відносин у регіоні, на підприємствах конкретної галузі;
4.1.3. здійснення Центрами заходів, спрямованих на регулярне ознайомлення посадових осіб районних державних адміністрацій, які безпосередньо займаються соціально-трудовими відносинами, з нормативно-правовими актами, довідково-інформаційними, методично-правовими матеріалами з питань вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), що готуються НСПП.
4.1.4. проведення на базі Центрів, на підприємствах, в установах, організаціях районів за участю представників районних державних адміністрацій, причетних до регулювання соціально-трудових відносин, заходів з метою підвищення рівня правової культури сторін соціально-трудових відносин, надання їм роз'яснень та консультацій з правових питань, забезпечення додержання вимог чинного законодавства при розв'язанні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
4.1.5. сприяння у підготовці відділеннями НСПП прогнозу стану та динаміки соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) в районах, окремих галузях, на підприємствах, в установах, організаціях районів за участю представників районних державних адміністрацій, причетних до врегулювання соціально-трудових відносин;
4.1.6. спільна з представниками районних державних адміністрацій участь у розробці заходів щодо реагування на ускладнення соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) в районах, галузях, на підприємствах, в установах, організаціях районів;
4.1.7. проведення переговорів на базі Центрів між сторонами соціально-трудових відносин, їх представницькими органами про вирішення розбіжностей між ними, за участю представників районних державних адміністрацій, з метою забезпечення реалізації повноважень, визначених статтею
24 Закону України
"Про місцеві державні адміністрації" та врегулювання розбіжностей;
4.1.8. організація надання правової допомоги сторонам соціально-трудових відносин на підприємствах, в установах, організаціях, де створились передумови виникнення розбіжностей між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками);
4.1.9. забезпечення проведення зустрічей фахівців НСПП з представниками районних державних адміністрацій, причетних до врегулювання соціально-трудових відносин (у тому числі, у випадках виконання районними державними адміністраціями функцій управління об'єктами державної власності, переданих їм в установленому законом порядку, та об'єктами спільної власності територіальних громад) у випадку виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) на території району;
4.1.10. координація, коригування участі заінтересованих органів та організацій району у здійсненні спільних заходів, спрямованих на правове врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на конкретних підприємствах, в установах, організаціях району; підвищення рівня правової культури сторін цих відносин.
4.1.11. семінари, групові та індивідуальні консультації, зустрічі з представниками сторін соціально-трудових відносин, районних державних адміністрацій, інших заінтересованих органів та організацій на базі Центрів з питань правового врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, ознайомлення з новими законодавчими та нормативно-правовими актами, якими регулюються соціально-трудові відносини та розбіжності між сторонами цих відносин;
4.1.12. спільний з представниками районних державних адміністрацій прийом у Центрах представників сторін соціально-трудових відносин, окремих громадян з питань, що стосуються правового врегулювання соціально-трудових відносин, захисту трудових і соціально-економічних прав й інтересів працюючих тощо;
4.1.13. спільне з відділами звернень районних державних адміністрацій, посадовими особами, відповідальними за роботу із зверненнями громадян, опрацювання заяв і скарг, що надходять з питань порушення трудових і соціально-економічних прав й інтересів працюючих, та вироблення заходів щодо задоволення таких заяв і скарг;
4.1.14. скоординоване з районними державними адміністраціями інформування населення про правові шляхи вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, про практику діяльності НСПП та здійснення примирних процедур по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) через місцеві засоби масової інформації; участь разом з працівниками управлінь праці та соціального захисту населення, інших структурних підрозділів районних державних адміністрацій, представниками об'єднань профспілок і роботодавців у підготовці тематичних рубрик "запитання - відповіді" з проблем соціально-трудових відносин, врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин для засобів масової інформації тощо;
4.1.15. здійснення узгоджених заходів щодо формування і зміцнення інформаційно-правової, матеріально-технічної бази Центрів; визначення, узгодження і забезпечення участі в діяльності Центрів представників районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, науковців, викладачів-юристів, арбітрів, посередників, позаштатних радників НСПП, які будуть запрошуватися на громадських засадах для проведення консультацій в Центрах, вивчення стану соціально-трудових відносин в регіоні тощо.
4.2. Центри, взаємодіючи з районними державними адміністраціями і реалізуючи свої основні завдання та функції, визначені Положенням про інформаційно-консультаційний центр Національної служби посередництва і примирення, затвердженим наказом НСПП від 26.03.2003 року
N 115, із наступними змінами і доповненнями, сприяють відділенням НСПП та районним державним адміністраціям в реалізації їх повноважень з питань стабілізації соціально-трудових відносин, вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
................Перейти до повного тексту