1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Концепція


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національної служби
посередництва і примирення
25.12.2002 N 429
КОНЦЕПЦІЯ
становлення і розвитку консультаційних послуг Національної служби посередництва і примирення
1. Вступ
Консультаційна діяльність в сфері запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння своєчасному їх вирішенню, як один з інструментів підвищення рівня правової культури учасників вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), покликана сприяти цивілізованому правовому вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин та прийняттю ними обгрунтованих рішень щодо вирішення колективних трудових спорів (конфліктів).
Практика роботи щодо реалізації положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" переконує: консультаційна діяльність структурних підрозділів Національної служби посередництва і примирення, трудових арбітрів і незалежних посередників є одним з ключових чинників підвищення рівня правової культури сторін соціально-трудових відносин, ефективності вирішення розбіжностей між ними, економічної ефективності примирних процедур.
Консультаційна діяльність сприяє стабільності соціально-трудових відносин, комплексному підходу сторін соціально-трудових відносин до вирішення розбіжностей між ними через процес пізнання, засоби індивідуального і колективного консультування, навчання, забезпечення інформацією тощо.
2. Мета Концепції
Головною метою цієї Концепції є формування системи консультування сторін соціально-трудових відносин, в тому числі і створення мережі консультаційних пунктів в містах обласного значення та в районних центрах, в разі необхідності і в інших населених пунктах.
3. Необхідність розробки Концепції
В результаті реалізації повноважень, визначених Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року N 1393/2000, практично в усіх регіонах України сформувалася практика сприяння Національною службою посередництва і примирення вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин цивілізованим правовим шляхом.
Цей процес супроводжувався такими обставинами:
по-перше, на національному, галузевому і територіальному рівнях істотно зменшилася кількість порушень норм законодавства про колективні трудові спори (конфлікти);
по-друге, велика кількість колективних трудових спорів (конфліктів) на виробничому рівні зумовила необхідність наближення системи консультування до підприємств, установ і організацій;
по-третє, реформування економіки, зміна організаційно-правових форм господарювання, що істотно вплинуло на стан соціально-трудових відносин, зумовили вдосконалення форм і методів надання консультаційної допомоги сторонам соціально-трудових відносин при вирішенні розбіжностей між ними.
Поряд з цим, зміни, що вносяться в законодавчі та нормативно-правові акти, якими регулюється вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), вимагають вдосконалення консультаційної допомоги сторонам соціально-трудових відносин у вирішенні розбіжностей між ними, насамперед, створенням мережі громадських консультаційних пунктів, де б надавалися конкретні практичні консультації, здійснювалося забезпечення новітньою інформацією, що якісно змінюватиме рівень обізнаності сторін соціально-трудових відносин із законодавчими та нормативно-правовими актами та практичних навичок і сприятиме підвищенню рівня їх правової культури при вирішенні розбіжностей між ними.
4. Основні завдання:
- надання практичної допомоги сторонам соціально-трудових відносин в освоєнні форм і методів вирішення розбіжностей між ними;
- підвищення рівня обізнаності сторін соціально-трудових відносин із законодавчими і нормативно-правовими актами з питань вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) шляхом їх активного навчання, надання їм інформаційних матеріалів тощо;
- надання індивідуальних та групових консультацій сторонам соціально-трудових відносин з питань застосування чинних законодавчих та нормативно-правових актів при вирішенні розбіжностей між ними;
- сприяння місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, об'єднанням профспілок та роботодавців у реалізації положень законодавчих та нормативно-правових актів з питань вирішення колективних трудових спорів (конфліктів).
5. Принципи діяльності:
- максимальна спрямованість на запити сторін соціально-трудових відносин;
- забезпечення ефективної взаємодії сторін соціально-трудових відносин, об'єднань профспілок та роботодавців, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування в питаннях вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин;
- залучення до консультаційної діяльності провідних працівників наукових установ та навчальних закладів;
- повна незалежність та конфіденційність інформації в роботі з користувачами консультаційних послуг;
- гнучкість та орієнтація на перспективу в консультаційній діяльності та організації роботи;
- безоплатність та доступність консультаційних послуг.
6. Методи роботи
Взаємодія з користувачами консультаційних послуг виключно на засадах консультування, навчання, переконання.
7. Діяльність
Консультаційні послуги надаються з метою стабілізації стану соціально-трудових відносин, сприяння вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин ще на доконфліктній стадії, забезпечення дотримання чинних законодавчих і нормативно-правових актів при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів).
Консультаційні послуги надаються на безоплатній основі.
8. Статус та організаційна структура
Організаційна структура охоплює три рівні: національний, регіональний (Автономна Республіка Крим, області, міста Київ та Севастополь) та місцевий (райони, міста обласного значення, райони в містах). Місцевий рівень національної системи консультаційної допомоги є базовим і всі інші вищі рівні мають забезпечити ефективну діяльність цієї ланки, підпорядковуватись її інтересам.
На всіх рівнях структура консультаційних служб працює на безоплатній основі на громадських засадах.
Функції координації та методологічного забезпечення консультаційних служб здійснюється Національною службою посередництва і примирення.
Організаційна структура має забезпечити реалізацію завдань консультування сторін соціально-трудових відносин з метою забезпечення вирішення розбіжностей між ними цивілізованим правовим шляхом.
9. Управління та розподіл функцій
Для координації роботи з надання консультаційних послуг на всіх рівнях, узгодження інтересів та залучення до цього процесу всіх заінтересованих сторін на національному та регіональному рівнях створюється Консультаційна рада.

................
Перейти до повного тексту