- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Висновок
ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
з питань державних закупівель
Щодо здійснення міжвідомчої координації
Згідно статті
173 Закону України
"Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" Тендерною палатою України було проведено дослідження області застосування положень Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22 лютого 2000 року N 1490-III щодо здійснення міжвідомчої координації.
ДОСЛІДЖЕННЯ
Нормативно-правові акти, на яких ґрунтується дослідження:
2. Закон України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22 лютого 2000 року
N 1490-III;
3. Закон України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" від 20 грудня 2005 року
N 3235-IV;
4. Постанова Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року
N 1312 "Про затвердження Порядку міжвідомчої координації закупівель окремих груп товарів за кошти державного бюджету";
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2000 року
N 1469 "Про організаційні заходи щодо функціонування системи державних закупівель";
6. Постанова Кабінету Міністрів України від 13 січня 2006 року
N 19 "Про заходи щодо удосконалення системи державних закупівель";
7. Наказ Міністерства економіки України "Про затвердження форм річного плану закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 17.01.2006 р.
N 8;
8. Наказ Міністерства економіки України "Про затвердження Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 26.12.2000 р.
N 280;
9. Роз'яснення Міністерства економіки України від 05.09.2005
N 55-36/2000 щодо застосування окремих положень Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" з урахуванням змін, внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо додаткових гарантій захисту фінансових інтересів держави" (від 16.06.2005 р.
N 2664.
10. Інші нормативно-правові акти, що стосуються здійснення закупівель товарів на засадах міжвідомчої координації.
При досліджені встановлено наступне.
Відповідно до частини другої статті
19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
1. Щодо предметів закупівлі, у разі придбання яких застосовується міжвідомча координація
Відповідно до частини першої статті
141 Закону, яка визначає основні принципи здійснення закупівлі на засадах міжвідомчої координації, Кабінет Міністрів України має право затверджує своїм рішенням перелік товарів, які закуповуються на умовах міжвідомчої координації;
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року
N 1312 "Про затвердження Порядку міжвідомчої координації закупівель окремих груп товарів за кошти державного бюджету" зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2006 року
N 19 "Про заходи щодо удосконалення системи державних закупівель", затверджено Перелік окремих товарів, у разі закупівлі яких здійснюється міжвідомча координація.
Згідно цього переліку, міжвідомча координація розповсюджується на закупівлі товарів, а саме:
- обладнання копіювально-розмножувальне та інше конторське обладнання;
- устаткування для автоматичного оброблення інформації;
- автомобілі легкові;
- автобуси та тролейбуси;
- автомобілі вантажні;
- меблі конторські та магазинні.
Відповідно до пункту другого наказу Міністерства економіки України "Про затвердження Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 26.12.2000 р.
N 280 органам місцевого самоврядування рекомендовано створити постійно діючі тендерні комітети для здійснення на засадах міжвідомчої координації закупівель товарів, робіт і послуг у межах бюджету району міста, району області, бюджету міста та області (районний, міський та обласний тендерний комітет), склад і положення про які затверджуються відповідною радою. Відповідно до пункту третього цього наказу, перелік продукції, щодо якої закупівля здійснюватиметься на засадах міжвідомчої координації за кошти відповідного місцевого бюджету, порядок міжвідомчої координації із визначенням компетенції і складу тендерного комітету замовника, на базі якого працюватиме комітет, визначаються відповідною радою. Зазначені норми грубо суперечать вимогам частини першої статті
141 Закону, оскільки неправомірно поширюють застосування механізму міжвідомчої координації на закупівлі робіт і послуг та іншу продукцію.
Таким чином, відповідно до статті
141 Закону міжвідомча координація розповсюджується виключно для закупівель окремих товарів, визначених Кабінетом Міністрів України.
2. Щодо суб'єктів міжвідомчої координації
Згідно з абзацом 25 статті
1 Закону закупівля на засадах міжвідомчої координації - здійснення закупівлі з використанням механізму взаємодії генерального замовника і замовників у порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до абзацу 24 статті
1 Закону генеральний замовник - це орган державної влади, державна установа, організація чи підприємство, які визначені Кабінетом Міністрів України відповідальними за організацію і проведення процедур закупівлі на засадах міжвідомчої координації в інтересах замовників та виконують їх функції відповідно до цього Закону.
Відповідно до статті
141 Закону, механізм міжвідомчої координації застосовується у разі, якщо у планах двох і більше головних розпорядників коштів Державного бюджету України передбачається закупівля одного з товарів, які закуповуються на умовах міжвідомчої координації, на загальну суму, що перевищує 700 тисяч гривень.
Відповідно до статті
22 Бюджетного кодексу України головними розпорядниками бюджетних коштів за бюджетними призначеннями, передбаченими законом про Державний бюджет України, можуть бути виключно органи, уповноважені відповідно Верховною Радою України, Президентом України, Кабінетом Міністрів України забезпечувати їх діяльність, в особі їх керівників, а також міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Конституційний Суд України, Верховний Суд України та інші спеціалізовані суди; установи та організації, які визначені
Конституцією України або входять до складу Кабінету Міністрів України, а також спеціально уповноважені законом органи на здійснення розвідувальної діяльності, Національна академія наук України, Українська академія аграрних наук, Академія медичних наук України, Академія педагогічних наук України, Академія правових наук України, Академія мистецтв України, в особі їх керівників.
- головні розпорядники коштів Державного бюджету України;
- генеральний замовник, яким може бути визначений Кабінетом Міністрів України орган державної влади, державна установа, організація чи підприємство.
Незважаючи на норми
Бюджетного кодексу України та
Закону, у результаті проведеного дослідження було встановлено, що положення окремих нормативно-правових актів містять суперечливі норми щодо застосування механізму міжвідомчої координації серед головних розпорядників коштів Державного бюджету. Це стосується:
1) постанови Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року
N 1312 "Про затвердження Порядку міжвідомчої координації закупівель окремих груп товарів за кошти державного бюджету" зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 13 січня 2006 року
N 19 "Про заходи щодо удосконалення системи державних закупівель";
2) наказу Міністерства економіки України "Про затвердження Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 26.12.2000 р.
N 280.
Так, відповідно до пункту другого постанови Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року
N 1312 Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київський та Севастопольській міським державним адміністраціям, іншим розпорядникам державних коштів рекомендовано застосовувати Порядок міжвідомчої координації закупівель окремих товарів за кошти державного бюджету, затверджений цією постановою, при закупівлі за рахунок коштів місцевих бюджетів чи інших державних коштів.
................Перейти до повного тексту