- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
25.06.2004 N 540
Про апробацію Інструкції про організацію і проведення контролю в умовах семестрової системи оцінювання навчальних досягнень учнів 5-11 (12) класів загальноосвітніх навчальних закладів
З метою здійснення апробації Інструкції про організацію і проведення контролю в умовах семестрової системи оцінювання навчальних досягнень учнів 5-11 (12) класів загальноосвітніх навчальних закладів
НАКАЗУЮ:
1. Начальникам управлінь освіти і науки Харківської, Черкаської, Полтавської обласних державних адміністрацій здійснити апробацію зазначеної Інструкції та надіслати свої пропозиції і зауваження департаменту загальної середньої та дошкільної освіти до 01.11.2004 року (додається).
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Полянський П.Б.) спільно з Науково-методичним центром середньої освіти (Завалевський Ю.І.) забезпечити організацію апробації зазначеної Інструкції та її доопрацювання до 01.12.2004 р.
3. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра В.О.Огнев'юк
Додаток
до наказу Міністерства
освіти і науки України
25.06.2004 N 540
ІНСТРУКЦІЯ
про організацію і проведення контролю в умовах семестрової системи оцінювання навчальних досягнень учнів 5-11 (12) класів загальноосвітніх навчальних закладів
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція розроблена з метою реалізації постанови Кабінету Міністрів України "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання" від 16.11.2000
N 1717; Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад" від 14.06.2000
N 964; Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000
N 588 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2000 р. за N 925/5146; Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні", затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України "Про затвердження Положення про золоту медаль "За високі досягнення у навчанні" та срібну медаль "За досягнення у навчанні" від 13.12.2000
N 584 та зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19.12.2000 р. за N 924/5145; Інструкції про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти усіх типів і форм власності, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 05.02.2001
N 44 та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 08.02.2001 р. за N 120/5311, і визначає порядок організації контролю за навчальними досягненнями учнів (вихованців) та оформлення класних журналів у загальноосвітніх навчальних закладах.
1.2. Нормативними документами та рекомендаціями Міністерства освіти і науки України запроваджено семестрову систему навчально-виховного процесу. У зв'язку з цим основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів встановлено тематичне оцінювання та державну підсумкову атестацію. Доцільність поточного оцінювання як інструмента оперативного керування навчальним процесом і навчальних екскурсій визначається вчителем.
Обов'язковому оцінюванню підлягають результати вивчення предметів інваріантної частини навчального плану; як правило, оцінюються спецкурси, курси за вибором, навчальна практика.
Не підлягають оцінюванню факультативи та індивідуальні заняття, проведення яких фіксуються в окремих (спеціальних) журналах.
1.3. Оцінювання відбувається на основі Критеріїв оцінювання рівня навчальних досягнень учнів, затверджених спільним наказом Міністерства освіти і науки України та Академії педагогічних наук України від 04.09.2000
N 428/48 "Про запровадження 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень у системі загальної середньої освіти". Відповідальність за якість та об'єктивність оцінювання покладається на вчителя та керівника загальноосвітнього навчального закладу.
2. Тематичне оцінювання
2.1. Загальні поняття
2.1.1. Тематичне оцінювання - це визначення рівня навчальних досягнень учнів з певної теми (частини теми, групи тем) або з певного виду навчальної діяльності на основі вимог навчальної програми та критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з того чи іншого предмета.
2.1.2. Тематичний бал (ТБ) - бал, що виставляється за фактичний рівень навчальних досягнень учнів при вивченні теми (її частини, сукупності тем).
2.1.3. Скорегований тематичний бал (СТБ) - бал, що виставляється за результатами повторного тематичного оцінювання.
2.1.4. Типовими формами тематичного оцінювання за способом встановлення рівня навчальних досягнень учнів є:
- усне (опитування, співбесіди тощо);
- письмове (тестування, диктант, контрольна, експериментальна, практична, лабораторна роботи, опис технологічного процесу, складання творчого проекту тощо);
- комп'ютерне тестування.
Можливе також поєднання цих форм.
2.1.5. Для оцінювання, що проводиться у письмовій формі (диктанти, контрольні, лабораторні роботи тощо), передбачається наявність зошитів (окремих аркушів), які зберігаються у навчальному закладі до кінця навчального року. Їх мінімальна кількість визначається Міністерством освіти і науки України.
2.2. Технологія тематичного оцінювання
2.2.1. На початку вивчення теми (частини теми, сукупності тем) вчитель має ознайомити учнів з тривалістю її (їх) вивчення; загальним змістом, кількістю і строками проведення обов'язкових видів робіт (лабораторних, контрольних тощо); з типовими питаннями, що виносяться на тематичне оцінювання, прикладами завдань; терміном і формою проведення тематичного оцінювання, запропонувати список навчальних посібників. Форми і тривалість (не більше 2-х академічних годин) тематичного оцінювання, обсяг і зміст навчального матеріалу визначаються вчителем.
2.2.2. Тематичне оцінювання має враховувати всі види навчальної діяльності учнів, передбачені навчальними програмами (практичні, контрольні, самостійні, лабораторні роботи, твори тощо), про які обов'язково інформує вчитель перед вивченням теми. Тематичний бал виставляється з їх урахуванням. Особливості виставлення тематичних балів регламентуються інструктивно-методичними листами з предметів.
2.2.3. При складанні завдань для тематичного оцінювання вчитель повинен орієнтуватися на рівень вимог навчальних програм, Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів, у тому числі в старших класах - на рівень завдань державної підсумкової атестації з предметів. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з певного предмета є універсальними для всіх профілів навчання.
2.2.4. Тематичне оцінювання, як правило, проводиться у навчальний час.
2.2.5. Тематичний бал за згодою учня може бути виставлений автоматично на основі поточних балів та балів, отриманих ним за виконання всіх обов'язкових видів робіт з урахуванням його активної навчальної діяльності при вивченні теми. Тематичний бал, виставлений автоматично, корегуванню не підлягає.
2.2.6. Корегування тематичного балу відбувається, як правило, не пізніше десяти днів після виставлення тематичного балу.
2.2.7. Мінімально достатню кількість тематичних оцінювань з предметів протягом навчального року визначає Міністерство освіти і науки України.
2.2.8. Для раціональної організації тематичного оцінювання складається графік його проведення на I та II семестри. Упродовж тижня в учня може бути не більше трьох тематичних оцінювань; протягом навчального дня, як правило, - не більше одного. Два тематичних оцінювання в день можуть бути заплановані виключно для різних за видом навантаження предметів. Наприклад, контрольна робота з алгебри (переважне розумове навантаження) і спортивні змагання з фізичної культури (переважне фізичне навантаження).
2.2.9. З метою оптимального використання навчального часу контрольні роботи (діагностичні роботи, директорські контрольні роботи тощо) та інші форми моніторингу навчальних досягнень учнів, що організуються керівництвом навчального закладу або органами управління освітою, проводяться під час запланованого вчителем тематичного оцінювання. У таких випадках вчитель позбавляється необхідності проводити повторне тематичне оцінювання. Зміст зазначених робіт повинен містити навчальний матеріал з тем, які вже вивчено і з яких проведено або планується найближчим часом проведення тематичного оцінювання.
2.2.10. Результати перевірки робочих зошитів враховуються при виставленні тематичного або семестрового балу (в залежності від специфіки предмета) лише з математики, української мови та мов національних меншин. Вимоги до перевірки зошитів регламентуються Міністерством освіти і науки України.
2.3. Виставлення тематичних балів до класного журналу
2.3.1. Бали за обов'язкові поточні роботи виставляються до журналу в клітинки, що відповідають датам проведення уроків. Якщо учень був відсутній на уроці, у цій клітинці ставиться "н" і через риску в тій же клітинці виставляється бал після виконання цієї роботи. Наприклад:
2.3.2. Бал за тематичне оцінювання виставляється до класного журналу в клітинку з надписом ТБ (без дати).
2.3.3. Скорегований тематичний бал (СТБ) виставляється у наступну клітинку класного журналу (без дати).
2.3.4. Тематичне оцінювання з іноземної мови проводитися наприкінці семестру за чотирма видами мовленнєвої діяльності з кожного виду окремо (аудіювання, говоріння, читання, письмо). У класному журналі робиться такий запис.
ТБ Ауд. |
*СТБ |
ТБ Чи- тання |
СТБ |
ТБ Го- воріння |
СТБ |
ТБ Письмо |
СТБ |
|
|
|
|
|
|
|
|
2.3.5. Скорегований тематичний бал не може бути нижчим за тематичний.
2.3.6. Скорегований тематичний бал виставляється лише учням, які брали участь у повторному тематичному оцінюванні.
3. Семестрове оцінювання
3.1. Загальні поняття
3.1.1. Семестрове оцінювання - форма контролю рівня навчальних досягнень учнів за результатами семестру.
3.1.2. Семестровий бал (СБ) - бал, що виставляється на основі тематичних (скорегованих тематичних) балів.
3.1.3. Скорегований семестровий бал (ССБ) - бал, що виставляється за результатами повторного семестрового оцінювання.
3.2. Технологія семестрового оцінювання
3.2.1. Семестровий бал (СБ) виставляється учням на основі тематичних (ТБ) або скорегованих тематичних балів (СТБ).
3.2.2. Семестрові роботи як окремі підсумкові роботи не проводяться.
3.2.3. Семестровий бал має бути наближеним до середнього арифметичного від суми скорегованих тематичних балів. При цьому мають враховуватися динаміка (зміна) особистих навчальних досягнень учня з предмета; важливість теми (тривалість вивчення теми, складність її змісту, ступінь узагальнення матеріалу тощо).
Наприклад:
Тематичні бали |
Семестровий бал |
1 тема |
2 тема |
3 тема |
Варіанти виставлення балів |
4 |
7 |
9 |
Якщо тема 3 найбільш важлива і базується на змісті попередніх, тоді можна поставити 8 |
|
|
|
Якщо тема 2 найбільш важлива, тоді можна поставити 7 |
|
|
|
Якщо тема 1 найбільш важлива, тоді можна поставити 6 |
12 |
12 |
10 |
Якщо більш важливою є тема 3, тоді можна ставити 11 |
10 |
12 |
12 |
Якщо більш важливими є теми 2 або 3, тоді можна ставити 12 |
3.2.4. У загальноосвітніх навчальних закладах, в яких застосовується рейтингова система оцінювання, може бути запроваджено шкалу критеріїв для переведення рейтингових балів у тематичні.
................Перейти до повного тексту