1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ
Н А К А З
N 428/48 від 04.09.2000
м. Київ
Про запровадження 12-бальної шкали оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти
На виконання Законів України "Про освіту", "Про загальну середню освіту", рішення колегії Міносвіти і науки від 17.08.2000 р., з метою гуманізації освіти, методологічної переорієнтації навчання з інформативної форми на розвиток особистості людини, впровадження особистісно-орієнтованого підходу до навчання та підвищення якості й об'єктивності оцінювання
НАКАЗУЄМО:
1. Запровадити протягом I півріччя 2000 - 2001 навчального року 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень у системі загальної середньої освіти.
2. Затвердити тимчасові критерії оцінювання навчальних досягнень у системі загальної середньої освіти (додаток N 1) на період переходу на 12-бальну шкалу оцінювання.
3. Затвердити склад робочих груп з науково-методичного забезпечення переходу до оцінювання навчальних досягнень учнів за 12-бальною шкалою з окремих предметів у системі загальної середньої освіти (додаток N 2 в БД відсутній), поклавши загальне керівництво групами на заступника Міністра Огнев'юка В.О. та віце-президента АПН України Савченко О.Я.
4. Інституту педагогіки АПН України (Бурда М.І.), Інституту психології АПН України (Максименко С.Д.), Інституту проблем виховання АПН України (Бех І.Д.), Науково-методичному центру середньої освіти (Ляшенко О.І.), департаменту розвитку дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти (Романенко В.П.) до 1 листопада 2000 року завершити розробку критеріїв і норм оцінювання.
5. Центральному інституту післядипломної педагогічної освіти (Олійник В.В.) провести у вересні - грудні 2000 року науково-методичні семінари з питань психолого-дидактичного і методичного забезпечення переходу на 12-бальну шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Огнев'юка В.О.
Міністр освіти і науки України В.Г.Кремень
Перший віце-президент Академії педагогічних наук України В.М.Мадзігон
Додаток N 1
Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень у системі загальної середньої освіти
Динаміка змін, що відбуваються в сучасному світі, вимагає змін у підходах до оцінювання навчальних досягнень учнів. Визначення рівня навчального прогресу учнів є особливо важливим з огляду на те, що навчальна діяльність у кінцевому результаті повинна не просто дати людині суму знань, умінь чи навичок, а сформувати рівень компетенції.
Поняття компетенції не зводиться ні до знань, ні до навичок, а належить до області вмінь. Власне, вміння - це компетенція в дії. Отож, під компетенцією розуміються загальна здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, нахилах, набутих завдяки навчанню.
Основними компетенціями, яких вимагає сучасне життя, є:
громадянські, пов'язані зі здатністю брати на себе відповідальність, брати участь у спільному прийнятті рішень, урегулюванні конфліктів ненасильницьким шляхом, брати участь у функціонуванні і розвитку демократичних інститутів суспільства;
ті, що стосуються життя в полікультурному суспільстві: розуміння несхожості людей, взаємоповага до їх мови, релігії, культури тощо;
пов'язані з володінням усною і писемною рідною та іншими мовами;
пов'язані з вимогами інформаційного суспільства, володінням інформаційними технологіями, здатністю критично ставитися до засобів масової інформації;
щодо бажання і готовності постійно навчатися як у професійному, так і в особистому та суспільному плані.
З метою забезпечення ефективних вимірників якості навчальних досягнень та об'єктивного їх оцінювання в основній та старшій школі вводиться 12-бальна шкала оцінювання, побудована за принципом сумування набутих знань, умінь і навичок з урахуванням зростання рівня особистих досягнень учня. При оцінюванні вчитель має враховувати рівень досягнень учня, а не ступінь його невдач, до чого вчителя, як правило, спонукала чотирибальна система.
При цьому перевідними (випускними) є усі оцінки 12-бальної шкали оцінювання, які виставляються у відповідний документ про освіту.
Основними функціями оцінювання навчальних досягнень учнів є такі:
контролююча, яка передбачає встановлення рівня досягнень окремого учня (класу, групи), дає змогу вчителю своєчасно планувати й коригувати роботу й методику вивчення наступного матеріалу;
навчальна, яка передбачає таку організацію оцінювання навчальних досягнень учнів, коли його проведення сприяє удосконаленню підготовки учня, групи чи класу;
діагностична, яка є основою діагностичного підходу в діяльності вчителя, і допомагає йому встановлювати причини труднощів, з якими стикається учень у процесі навчання, виявлених прогалин у його знаннях та вміннях;
виховна виявляється не тільки у меті і змісті завдань, але й у методиці їх реалізації вчителем, у наступному коментуванні й оцінюванні робіт.
Важливу функцію при здійсненні оцінювання відіграють його критерії. Залежно від ступеня оволодіння навчальним матеріалом розрізняють чотири рівні його засвоєння та вміння оперувати ним:
початковий;
середній;
достатній;
високий.
Критерії дають змогу здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів у 12-бальній системі оцінювання:
-----------------------------------------------------------------
| Рівні | | Критерії |
| компетенції | | |
|---------------+----+------------------------------------------|
|I. Початковий | 1 |Учень володіє навчальним матеріалом на |
| | |рівні елементарного розпізнавання і |
| | |відтворення окремих фактів, елементів, |
| | |об'єктів, що позначаються учнем окремими |
| | |словами чи реченнями. |
| |----+------------------------------------------|
| | 2 |Учень володіє матеріалом на елементарному |
| | |рівні засвоєння, викладає його |
| | |уривчастими реченнями, виявляє здатність |
| | |викласти думку на елементарному рівні. |
| |----+------------------------------------------|
| | 3 |Учень володіє матеріалом на рівні окремих |
| | |фрагментів, що становлять незначну частину|
| | |навчального матеріалу. |
|---------------+----+------------------------------------------|

................
Перейти до повного тексту