- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження типових програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників
1. Затвердити типові програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників (далі - Типові програми), що додаються, а саме:
Типову програму підвищення кваліфікації керівників і педагогічних працівників Центрів професійного розвитку педагогічних працівників;
Типову програму підвищення кваліфікації керівників закладів дошкільної освіти щодо надання підтримки в освітньому процесі дітям з особливими освітніми потребами;
Типову програму підвищення кваліфікації вихователів закладів дошкільної освіти щодо надання підтримки в освітньому процесі дітям з особливими освітніми потребами;
Типову програму підвищення кваліфікації асистентів вихователів закладів дошкільної освіти щодо надання підтримки в освітньому процесі дітям з особливими освітніми потребами.
2. Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти (Осмоловський А.) забезпечити оприлюднення Типових програм на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України.
3. Рекомендувати закладам післядипломної педагогічної освіти розробляти програми підвищення кваліфікації педагогічних працівників на основі Типових програм.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Рогову В.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
23 квітня 2021 року № 457
ТИПОВА ПРОГРАМА
підвищення кваліфікації керівників і педагогічних працівників Центрів професійного розвитку педагогічних працівників
Розробник: Державна установа "Український інститут розвитку освіти".
Цільова група: керівник і педагогічних працівників Центрів професійного розвитку педагогічних працівників.
Обсяг: 30 год. (1 кредит ЄКТС).
Форма підвищення кваліфікації: очна / очно-дистанційна / дистанційна.
Мета: підвищення кваліфікації керівників і педагогічних працівників Центрів професійного розвитку педагогічних працівників (далі - ЦПР) щодо сприяння їхньому професійному зростанню.
Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань:
1. Ознайомлення із основними завданнями ЦПР.
2. Забезпечення розуміння основних напрямів освітньої реформи в контексті діяльності ЦПР.
3. Опрацювання сучасних методик і технологій організації та здійснення консультування керівників закладів освіти і педагогічних працівників щодо професійного розвитку.
4. Ознайомлення із особливостями надання психологічної підтримки педагогічним працівникам закладів освіти у процесі їхнього професійного зростання.
5. Формування розуміння призначення різних видів Інтернет-представництва ЦПР та особливостей їхнього функціонування, ознайомлення із шляхами і методами формування та оприлюднення на веб-сайті баз даних програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників, статкування, тренінгових програм, проектних пропозицій тощо.
6. Ознайомлення з інноваційними формами професійного розвитку педагогічних працівників, із специфікою забезпечення і здійснення наставництва і супервізії, організації атестації та сертифікації педагогічних працівників.
7. Ознайомлення із формами консультування педагогічних працівників щодо організації освітнього процесу в умовах інклюзивного навчання.
Напрями: основи андрагогіки; використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку; розвиток комунікаційної, інклюзивної, управлінської, емоційно-етичної компетентностей.
Зміст програми
Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.07.2020
№ 672 "Деякі питання професійного розвитку педагогічних працівників" в Україні розпочали діяльність новостворені ЦПР. Основним завданням установ є сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, їх психологічна підтримка та консультування. Відтак існує потреба у підвищенні кваліфікації педагогічних працівників, які виконують обов'язки консультантів і психологів ЦПР.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться
Загальні компетентності:
- здатність діяти як відповідальний громадянин та брати участь у суспільному житті на різних рівнях;
- здатність до взаємодії з іншими в різних соціальних ситуаціях та критичного оцінювання соціальних подій і явищ;
- здатність до особистісного і професійного самовизначення, самоствердження і самореалізації впродовж життя, до цінування багатоманітності у суспільстві;
- здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов'язків;
- здатність до творчого пошуку й реалізації нових ідей.
Професійні компетентності: мовно-комунікативна, інформаційно-цифрова, психологічна, емоційно-етична, прогностична, організаційна, інноваційна, рефлексивна, компетентність педагогічного партнерства, здатність до навчання впродовж життя.
Очікувані результати навчання:
- розуміти основні завдання ЦПР;
- ознайомити з основними напрямами освітньої реформи;
- визначати і враховувати запити й очікування керівників і педагогічних працівників щодо їхнього професійного розвитку працівниками ЦПР;
- здійснювати психологічну підтримку та консультування керівників закладів освіти і педагогічних працівників;
- застосовувати різні стилі взаємодії, методики усвідомленого й емпатійного слухання та ефективної комунікації у спілкуванні з педагогічними працівниками залежно від ситуації для досягнення поставлених цілей;
- добирати доцільні методи взаємодії з педагогічними працівниками, що враховують їхні індивідуальні особливості й потреби, використовуючи різні ресурси і засоби;
- сприяти розвитку вмінь здійснювати рефлексію педагогічної діяльності, критично оцінювати процес професійного становлення, самостійно керувати професійним розвитком;
- аналізувати результати анкетувань, опитувань педагогічних працівників із метою визначення їхніх потреб у професійному розвитку;
- аналізувати результати анкетувань, опитувань педагогічних працівників із метою визначення їхніх потреб у професійному розвитку;
- відбирати, структурувати, узагальнювати та поширювати інформацію з питань професійного розвитку педагогічних працівників, зокрема на веб-ресурсах Центрів;
- консультувати педагогічних працівників про діяльність професійних спільнот;
- дотримуватися вимог щодо захисту персональних даних та охорони прав інтелектуальної власності.
Тема 1. Центри в умовах освітньої реформи: створення і забезпечення діяльності новостворених установ
Огляд законодавства, що регулюють діяльність Центрів. Мета, завдання і функції Центрів. Управління Центром. Змістове та матеріально-технічне забезпечення діяльності Центру. Кадрове забезпечення Центру. Статус працівників, штатний розпис, оплата праці, посадові інструкції працівників Центру. Фінансування та контроль за діяльністю Центру.
Тема 2. Професійний стандарт за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)". Консультування педагогічних працівників з планування та визначення індивідуальної траєкторії їх професійного розвитку
Безперервний професійний розвиток учителя в контексті забезпечення якості освіти. Огляд міжнародних професійних стандартів для вчителя.
Структура професійного стандарту для вчителя. Трудові функції вчителя. Загальні і професійні компетентності вчителя.
Професійний стандарт професії "Вчитель початкових класів", "Вчитель ЗЗСО", "Вчитель з початкової освіти" (з дипломом молодшого спеціаліста) як інструмент планування індивідуальної траєкторії професійного розвитку вчителя.
Допомога вчителю у проведенні самооцінювання професійної діяльності, використання анкети самооцінювання учасником сертифікації власної педагогічної діяльності. Вивчення фахівцями Центру результатів анкетування і портфоліо педагогічних працівників для кращого розуміння їх потреб.
Форми підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Види підвищення кваліфікації. Суб'єкти підвищення кваліфікації. Тривалість підвищення кваліфікації. Документ про підвищення кваліфікації. Визнання результатів. Джерела фінансування підвищення кваліфікації педагогів. Особливості підвищення кваліфікації для різних категорій педагогічних працівників. Можливі критерії визначення ефективності послуги з підвищення педагогічної кваліфікації.
Огляд вітчизняних та зарубіжних платформ та онлайн-ресурсів для професійного розвитку педагогічних працівників.
Тема 3. Консультування працівниками Центру керівників закладів освіти щодо організації освітнього процесу, супроводу професійного розвитку педагогічних працівників і забезпечення власного професійного зростання
Трудові функції керівника закладу загальної середньої освіти, загальні та професійні компетентності.
Консультування керівників закладів освіти щодо організації та забезпечення професійного розвитку педагогічних працівників (стажування, наставництво тощо). Атестація педагогічних працівників і керівників закладів освіти.
Забезпечення супервізії: мета, завдання, напрями та форми здійснення супервізії, орієнтовна програма її проведення. План проведення супервізії: ознайомлення з результатами самооцінювання педагогічного працівника та вибраними пріоритетами для покращення професійної діяльності вчителя; спостереження за діяльністю педагогічного працівника; проведення індивідуальної бесіди (діалогу); створення плану професійного розвитку педагогічного працівника; проведення індивідуального/групового обговорення.
Консультування керівників закладів освіти з питань наставництва. Організація інтернатури. Мета, завдання, напрями та форми здійснення наставництва. Характеристика етапів супроводу та підтримки педагогічних працівників.
Консультування з питання розроблення документів закладу освіти: цикли освітнього процесу, державні стандарти повної загальної середньої освіти, типова освітня програма, типовий навчальний план, модельна навчальна програма, освітня програма закладу освіти, забезпечення індивідуальної освітньої траєкторії учня і професійного розвитку педагогічних працівників.
Особливості організації освітнього процесу за різними формами здобуття освіти, у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання.
Тема 4. Основні напрями реформи в дошкільній освіті. Консультування працівників закладів дошкільної освіти щодо їхнього професійного розвитку
Реформування дошкільної освіти: цілі, завдання та пріоритетні напрями.
Базовий компонент дошкільної освіти та його основні засади. Характеристика цінностей, принципів дошкільної освіти, вимог до організації освітнього процесу та компетентностей, якими має оволодіти дитина до початку навчання у школі. Забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою. Особливості впровадження Базового компонента дошкільної освіти в закладах освіти.
Міжнародні критерії оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти (наприклад ECERS-3).
Тема 5. Консультування керівників і педагогічних працівників закладів освіти щодо організації та забезпечення інклюзивної освіти
Основні принципи інклюзивної освіти та їх реалізація у вітчизняному законодавстві. Національна стратегія розвитку інклюзивної освіти.
Організація ефективного інклюзивного навчання. Консультування керівників. Рівні управління інклюзивною освітою (вищий, центральний, обласний, місцевий). Повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування у сфері інклюзивної освіти. Міжвідомче партнерство з питань допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
Інклюзивно-ресурсний центр: основні завдання та напрями діяльності.
Аналіз системи надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами та ресурсні можливості спеціальної освіти.
Психолого-педагогічне супроводження дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. Консультування педагогів. Основні завдання та функції команди психолого-педагогічного супроводу. Склад команди психолого-педагогічного супроводу. Організація роботи команди психолого-педагогічного супроводу. Партнерські засади в роботі фахівців команди супроводу та батьків дітей з особливими потребами. Форми взаємодії фахівців між собою та з батьками в умовах інклюзивного навчання.
Трактування та критерії доступності. Універсальний дизайн у сфері освіти. Основні підходи до застосування концепції універсального дизайну у навчанні.
Тема 6. Особливості надання психологічної підтримки педагогічним працівникам у процесі їхнього професійного розвитку
Психологічна служба системи освіти як складова державної системи охорони фізичного і психічного здоров'я громадян України.
Напрями, завдання, функції діяльності психолога Центру.
Нормативні документи, якими керується психолог Центру у своїй роботі.
Принципи діяльності психолога Центру.
Стратегічні завдання діяльності психолога Центру.
Система надання психологічних послуг учасникам освітнього процесу в умовах децентралізації та її методичне забезпечення. Розмежування функцій шкільного психолога і психолога Центру.
Прогнозований функціонал психолога Центру.
Тема 7. Професійні ролі працівників Центру
Характеристика профільних ролей працівників Центру у контексті професійного розвитку педагогічних працівників. Працівник Центру як консультант, координатор, фасилітатор, модератор, експерт, супервізор, наставник.
Бесіда з планування й осмислення: особливості проведення. Техніки ефективного спілкування. Відкриті й закриті питання. Активне слухання. Надання ефективного зворотного зв'язку. Стилі спілкування: директивний, недирективний, співпрацюючий, альтернативний.
Характеристика етапів проведення консультації: зустріч, знайомство, встановлення контакту; збір інформації (аналіз анкети самооцінювання педагогічної діяльності), визначення проблеми або сфери для вдосконалення; формулювання мети, якої хоче досягнути педагогічний працівник; інформування педагогічного працівника про програми підвищення кваліфікації, програми тренінгів, "майстер-класів", вебінарів тощо, необхідні для професійного розвитку; окреслення і планування траєкторії професійного розвитку педагогічного працівника; визначення показників успіху і способів збору й узагальнення інформації, що підтверджуватиме їх.
Співпраця з професійними спільнотами педагогічних працівників.
Тема 8. Медіаактивність Центрів
Вебсайт Центру як потужний інструмент взаємодії з освітянами. Призначення відповідальних за збір, оброблення, систематизацію та надання необхідної інформації для конкретної рубрики на сайті.
Інформація, що потрібно оприлюднювати на вебсайті: бази даних програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників, стажування, тренінгових програм, проєктних пропозицій тощо.
Способи підвищення відвідуваності вебсайту.
Представництво Центру в соціальних мережах: особистий профіль, сторінка, група. Їхнє призначення та відмінності. Розміщення окремого контенту (вузькопрофільний, тематичний, спеціальний) у соціальних мережах. Правила поведінки та спілкування в соціальних мережах.
Інформаційна та кібербезпека. Захист персональних даних.
Академічна доброчесність. Сервіси для перевірки текстової та графічної інформації на плагіат.
Дистанційна робота Центру з педагогічними працівниками. Особливості, переваги та недоліки синхронного й асинхронного режимів взаємодії. Створення відкритого комунікаційного простору за допомогою форм онлайн-комунікацїї: відеоконференція, форум, чат, блог, електронна пошта.
Тема 9. Організація партнерської взаємодії працівників Центрів
Організація взаємодії із засновниками, органами управління освітою, закладами освіти.
Заклади післядипломної педагогічної освіти та інші суб'єкти підвищення кваліфікації педагогічних працівників - партнери у забезпеченні професійного розвитку педагогічних працівників.
Шляхи забезпечення партнерської взаємодії із науковими та методичними установами, інклюзивно-ресурсними центрами, центрами практичної психології, професійними спільнотами, громадськими організаціями тощо. Нетворкінг. Френдінг.
Форми презентування Центру на місцевому рівні, забезпечення дієвого інформаційного простору. Успішна комунікація, у т.ч. з використанням цифрових технологій. Канали комунікації.
Планові комунікації. Ключове повідомлення. Оформлення і розміщення анонсів, новин, корисної інформації для професійного розвитку педагогічних працівників і результативної взаємодії. Структура пресрелізу. Візуалізація інформації. Техніки ефективних комунікацій.
Орієнтовний розподіл годин за видами діяльності
№ з/п |
Назви тем |
Кількість годин |
Лекції |
Самостійна робота |
Усього |
1 |
Центр в умовах освітньої реформи: створення і забезпечення діяльності новостворених установ |
2 |
1 |
3 |
2 |
Консультування педагогічних працівників щодо планування індивідуальної траєкторії їхнього професійного розвитку. Професійний стандарт професії "Вчитель початкових класів", "Вчитель ЗЗСО", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)" |
2 |
1 |
3 |
3 |
Консультування працівниками Центру керівників закладів освіти щодо організації освітнього процесу, супроводу професійного розвитку педагогічних працівників і забезпечення власного професійного зростання |
2 |
1 |
3 |
4 |
Основні напрями реформи в дошкільній освіті. Консультування працівників закладів дошкільної освіти щодо їхнього професійного розвитку |
2 |
1 |
3 |
5 |
Консультування керівників і педагогічних працівників закладів освіти щодо організації та забезпечення інклюзивної освіти |
2 |
1 |
3 |
6 |
Особливості надання психологічної підтримки педагогічним працівникам у процесі їхнього професійного розвитку |
2 |
1 |
3 |
7 |
Професійні ролі працівників Центру |
2 |
1 |
3 |
8 |
Медіаактивність Центру |
2 |
2 |
4 |
9 |
Організація партнерської взаємодії працівників Центру |
2 |
1 |
3 |
Оцінювання результатів навчання |
|
|
2 |
Усього |
18 |
10 |
30 |
Розподіл годин за видами діяльності має орієнтовний характер; послідовність і кількість годин на вивчення окремих тем може змінюватися у межах часу, передбаченого Програмою, з урахуванням потреб педагогічних працівників Центру, особливостей регіону тощо.
Вибір форм організації освітнього процесу, методів і засобів навчання здійснює суб'єкт підвищення кваліфікації для досягнення результатів навчання, визначених Програмою.
Система та критерії оцінювання результатів навчання керівників і педагогічних працівників Центру визначаються суб'єктом підвищення кваліфікації.
Список рекомендованої літератури
Нормативно-правові документи
8.
Закон України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні".
11. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р.
№ 872 "Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах".
12. Постанова Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р.
№ 545 "Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр".
13. Постанова Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р.
№ 617 "Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів".
14. Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р.
№ 1190 "Про затвердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників".
15. Постанова Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р.
№ 800 "Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників".
16. Постанова Кабінету Міністрів України від 29 липня 2020 р.
№ 672 "Деякі питання професійного розвитку педагогічних працівників".
17. Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р.
№ 898 "Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти".
18. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р.
№ 988-р "Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року".
19. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2017 р.
№ 1018-р "Про схвалення Концепції розвитку охорони психічного здоров'я в Україні на період до 2030 року".
20. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р.
№ 960-р "Про схвалення Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти)".
21. Наказ Міністерства освіти і науки України від 06 жовтня 2010 р.
№ 930 "Про затвердження Типового положення про атестацію педагогічних працівників", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 14 грудня 2010 р. № 1255/18550.
22. Наказ Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 р.
№ 466 "Про затвердження Положення про дистанційне навчання", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 30 квітня 2013 р. за № 703/23235.
23. Наказ Міністерства освіти і науки України від 23 квітня 2018 р.
№ 414 "Про затвердження Типового переліку спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 травня 2018 р. за № 582/32034.
24. Наказ Міністерства освіти і науки України від 22 травня 2018 р.
№ 509 "Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 р. за № 885/32337.
25. Наказ Міністерства освіти і науки України від 08 червня 2018 р.
№ 609 "Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти".
26. Наказ Міністерства освіти і науки України від 16 липня 2018 р. № 776 "Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти".
27. Наказ Міністерства освіти і науки України від 25 червня 2018 р.
№ 676 "Про затвердження Інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 вересня 2018 р. за № 1028/32480.
28. Наказ Міністерства освіти і науки України від 02 жовтня 2018 р. № 1047 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами".
29. Наказ Міністерства освіти і науки України від 23 квітня 2019 р.
№ 536 "Про затвердження Положення про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22 травня 2019 р. за № 547/33518.
30. Наказ Міністерства освіти і науки України від 18 жовтня 2019 р. № 1313 "Деякі питання організації та проведення супервізії".
31. Наказ Міністерства освіти і науки України від 29 квітня 2020 р.
№ 574 "Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 07 травня 2020 р. за № 410/34693.
32. Наказ Міністерства освіти і науки України від 8 вересня 2020 р.
№ 1115 "Деякі питання дистанційного навчання", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 28 вересня 2020 р. за № 941/35224.
33. Наказ Державної служби якості освіти від 06 жовтня 2020 р. № 01-11/54 "Про внесення змін до методики експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації".
34. Наказ Міністерства освіти і науки України від 30 листопада 2020 р.
№ 1480 "Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах загальної середньої освіти".
35. Наказ Міністерства освіти і науки України від 21 січня 2021 р. № 33 "Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція".
36. Наказ Міністерства освіти і науки України від 19 лютого 2021 р. № 235 "Про затвердження типової освітньої програми для учнів 5-9 класів закладів загальної середньої освіти".
37. Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23 грудня 2020 р. № 2136 "Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)".
38. Наказ Державної служби якості освіти України від 29 березня 2021 р. № 01-11/26 "Про анкету самооцінювання".
Основна література:
1. Автономія як шлях до ефективного менеджменту школи. Методичні рекомендації. Сеїтосманов А., Фасоля О., Мархлєвскі В. Київ, 2019. 47 с.
2. Андрощук І.М. Управління мотивацією професійного розвитку педагогів в умовах регіональної системи післядипломної педагогічної освіти. Педагогічний альманах. - 2013. - Вип. 20. - С. 183-188.
3. Андрощук І., Ворон О. Формування інформаційної культури керівника загальноосвітнього навчального закладу в умовах післядипломної освіти. Нова педагогічна думка: наук.-метод. журн. Рівне, 2016. № 2 (86) - С. 13-16.
4. Андрощук І., Калюжна Т. Розвиток професійної компетентності дорослих осіб в умовах формальної та неформальної освіти. Професійна і неперервна освіта / Edukacja zawodowa i ustawiczna / Professional and lifelong education. Варшава, 2019. № 4. - С. 261-277.
5. Андрощук І.М. Підвищення кваліфікації слухачів у закладах післядипломної педагогічної освіти в умовах сталого розвитку інформаційного суспільства. I Міжнародний науково-практичний WEB-форум "Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя". - Харків. 26-28 березня 2019 р., - С. 147-149.
6. Асистент вчителя в інклюзивному класі: навч.-метод. посіб. / Н.М. Дятленко, Н.З. Софій, О.В. Мартинчук, Ю.М. Найда, під заг. ред. М.Ф. Войцехівського. К.: ТОВ Видавничий дім "Плеяди", 2015. 172 с.
7. Безпечна і дружня до дитини школа в контексті реформи "НУШ" / В. Пономаренко, Т. Воронцова, О. Сакович та ін. Київ: Алатон, 2020. 64 с.
8. Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. Київ, Державна служба якості освіти, 2019. 240 с.
9. Вищий клас. Шкільне управління по фінськи / Арі Покка; пер. з англ. О.М. Назарової. 2-ге вид., випр. Харків: Вид-во "Ранок", 2019. 160 с.
10. Запобігання та протидія проявам насильства: діяльність закладів освіти: навч.-метод. посіб. / Андрєєнкова В.Л., Байдик В.В., Войцях Т.В., Калашник О.А. та ін. Київ: ФОП Нічога С.О., 2020. 196 с.
11. Івашньова С.В. Як провести супервізію тренерської роботи: навчально-методичний посібник. - К.: Київ, ун-т ім. Бориса Грінченка, 2019 - 69 с.
12. Індекс інклюзії: розвиток навчання та участі в життєдіяльності шкіл: посіб. / Тоні Бут; пер. з англ. Київ: ТОВ Видавничий дім "Плеяди", 2015. 190 с.
13. Інклюзивне навчання в закладах загальної середньої освіти: керівництво для тренерів: навч.-метод. посіб. Київ, 2018. 174 с.
14. Інформаційно-освітнє середовище в професійній підготовці вчителя / Г.Д. Панченко, А.Ф. Шевченко // Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. Вип. 11. С. 69-81.
15. Карандій В. Діяльність Українського інституту розвитку освіти: реформи в дошкіллі. Дошкільне виховання. № 8. 2020. С. 10-12.
16. Косенчук О., Новик І. Досліджуємо якість освітнього процесу, використання міжнародної методики ECERS-3 у закладах дошкільної освіти. Дошкільне виховання. № 10. 2020. С. 10-13.
17. Методичні рекомендації щодо організації роботи сайту закладу освіти (із фокусом на повагу прав людини в онлайновому просторі) / Громко Г., Мельник О., Сокол І., Черних О., Київ: ВАІТЕ, 2020. 20 с.
18. Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 / кол. авт.: М. Мазорчук (осн. автор), Т. Вакуленко, В. Терещенко, Г. Бичко, К. Шумова, С. Раков, В. Горох та ін.; Український центр оцінювання якості освіти. Київ: УЦОЯО, 2019. 439 с.
19. Олешко П.С., Андрощук І.М., Оксенюк І.Л. Використання електронного освітнього ресурсу для організації самостійної роботи слухачів у закладі післядипломної педагогічної освіти зі змішаною формою навчання / Технологія змішаного навчання в системі відкритої післядипломної освіти: підручник / за заг. ред. В.В. Олійника, ред. кол.: С.П. Касьян, Л.Л. Ляхоцька, Л.В. Бондаренко, ДВНЗ "Ун-т менеджменту освіти". Київ, 2019. С. 132-145.
20. Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів: навч.-метод. посіб. / За заг. ред. М.А. Порошенко та ін. Київ: 2018. 252 с.
21. Прикладна психологія. Теоретичні проблеми: монографія / В.Г. Панок. Київ: Ніка-Центр, 2017. 188 с.
22. Самооцінювання якості роботи закладу загальної середньої освіти / В.В. Громовий. Київ, 2019. 86 с.
23. Соловйова О.Д., Дубровська Є.В. Організація роботи з розв'язання проблем насильства в загальноосвітньому навчальному закладі. Методичні рекомендації. Київ: 2016. 81 с.
24. Створення індивідуальної програми розвитку для дітей з особливими освітніми потребами: метод. посіб. / за заг. ред. Н.З. Софій. Київ: ТОВ Видавничий дім "Плеяди", 2015. 66 с.
25. Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом "рівний-рівному/рівна-рівній" та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти. Київ: ФОП Нічога С.О. 2018. 174 с.
26. Теоретико-методологічні засади розвитку психологічної науки XXI сторіччя / С.Д. Максименко // Проблеми сучасної психології. 2019. № 1. С. 7-16.
27. Універсальний дизайн в освіті: посіб. / за заг. ред. Н.З. Софій. Київ: ТОВ "Видавничий дім "Плеяди", 2015. 76 с.
28. Управлінська діяльність керівника навчального закладу: навч. посіб. Л.А. Мартинець. Вінниця, 2018. 196 с.
29. Фінські уроки 2.0: Чого може навчитися світ з освітніх змін у Фінляндії / Пасі Салберг; пер. з англ. А.Р. Шиян; наук. ред. Р.Б. Шиян. Харків: Вид-во "Ранок", 2017. 240 с.
30. PISA-2018. Результати. (Том I). Що учні знають та вміють робити: Міжнародний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2018 (переклад українською мовою) / переклад.: Ларіна Т.В.; Український центр оцінювання якості освіти. Київ: УЦОЯО, 2019. 324 с.
Електронні ресурси:
1. Андрощук І.М. Наукові підходи до управління розвитком професійної компетентності вчителя-філолога в міжатестаційний період. Теорія та методика управління освітою. 2013. № 10. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID =&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=l&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=ttmuo_2013_10_4
2. Андрощук І.М. Модель системи управління розвитком професійної компетентності вчителя-філолога в міжатестаційний період. Теорія та методика управління освітою. 2012. № 9. URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_9/3.pdf.
3. Булінг в учительській: як розпізнати і запобігти / Сайт "Нова українська школа". URL: https://nus.org.ua/articles/buling-v-uchytelskij-yak-rozpiznaty-i-zapobigty/.
4. Від керівника до лідера: практичні поради для директорів шкіл та керівників відділів освіти: посіб. URL: https://issuu.com/polinagoch/docs/edadvices_prosvit_mf_final.
5. Директорські лайфхаки. Як долати виклики у школі: посіб. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/11/life-hack14.pdf.
6. Ефективність онлайн-ресурсів для навчання вчителів: звіт за результатами соціологічного дослідження методом фокусованих групових та індивідуальних інтерв'ю (скорочено). Березень 2020. Дослідницьке бюро Соціологіст. URL: https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/09/pptx_onlajn-osvita_zvit_short.pdf.
7. Ефективні комунікації для освітніх управлінців: посіб. / І. Коберник, К. Краснова. Київ, 2019. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/efektyvni-komunikacii-posibnyk-final-preview-20-12.pdf.
8. Інклюзивне навчання: інформаційний посіб. для вчителів ЗЗСО / Упор.: Наталія Софій, Юлія Найда. Київ, 2019. URL: http://www.jointaid.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/School__inclusive_education_brochure-2019.pdf.
9. Моніторинг НУШ: результати та рекомендації (перший етап 2019-2020). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/NUSH_monitorynh_7.08_2.pdf.
10. Навчати і навчатися: як і куди зростати українському вчительству? Результати дослідження сфери підвищення кваліфікації й сертифікації у рамках спільної ініціативи руху EdCamp Ukraine і Міністерства освіти і науки України / О. Елькін, О. Марущенко, О. Масалітіна, І. Міньковська. Харків: Вид-во "Дім Реклами", 2019. 120 с. URL: https://docs.wixstatic.com/ugd/df4ebb_efe324089d574e64af64918b415015cd.pdf.
11. Нерянова С., Гавриш Н., Піроженко Т. Державний стандарт: аналізуємо зміни / Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2021. - № 2. URL: https://emetodyst.mcfr.ua/870806?from=id2.
12. Нова українська школа: порадник для вчителя / За заг. ред. Н.М. Бібік. Київ: Літера ЛТД, 2019. 208 с. URL: https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/navchalno-metodychny-posibnyky/dlya-pedpraytsivnykiv/poradnik_blok-min.pdf.
13. Нова українська школа: порадник вихователю групи продовженого дня у закладах загальної середньої освіти: навч.-метод. посіб. / Г.І. Дмитрів [та ін.]. Львів: Світ, 2019. 224 с. URL: https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/navchalno-metodychny-posibnyky/dlya-pedpraytsivnykiv.
14. Нова українська школа: організація взаємодії з батьками учнів: навч.-метод. посіб. / Т.М. Бабко, О.В. Банах, А.В. Вознюк, Г.А. Коломоєць, Л.Г. Кудрик, О.М. Мельник. Київ: Видавничий дім "Освіта", 2020. 208 с. URL: https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/navchalno-metodychny-posibnyky/dlya-pedpraytsivnykiv/Metod-Babko.pdf.
15. Онлайн-платформи та програми для перевірки тексту на плагіат. Сайт: Освіта.иа. URL: http://osvita.ua/vnz/76907.
16. Особистий бренд вчителя: що це і як його створити / Сайт "Нова українська школа". URL: https://nus.org.ua/articles/osobystyj-brend-vchytelya-shho-tse-i-yak-jogo-stvoryty/.
17. Профіль інклюзивних вчителів: що вони мають знати та вміти / Сайт: "Нова українська школа". URL: https://nus.org.ua/articles/profil-inklyuzyvnyh-uchyteliv-shho-vony-mayut-znaty-ta-vmity/.
18. Психолог у НУШ: радісно та впевнено руш! Путівник психолога в Новій українській школі / Заг. ред. Є.В. Афоніна, О.О. Заріцький, Н.В. Міщенко. Краматорськ: Витоки, 2018. 250 с.
19. Спільне викладання в інклюзивному класі: метод. матеріали / Укладач: Софій Н.З. Київ: ТОВ "Видавничий дім "Плеяди", 2015. 70 с. URL: http://ussf.kiev.ua/ieeditions/287/.
20. Старша профільна школа: кроки до становлення. Методичні рекомендації. / Сеїтосманов А., Фасоля О., Мархлєвскі В. Київ, 2019. 52 с. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/483/4.pdf.
21. Супервізія: професійна підтримка і професійний розвиток педагогів: порадник для супервізорів (наставників). URL: http://www.ussf.kiev.ua/images/news/2019.09.18/%D0%A1%D1%83%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B2%D1%96%D0%B7%D1%96%D1%8F.pd.
22. Три мети професійного стандарту вчителя - пояснює Лілія Гриневич / Сайт: "Нова українська школа". URL: https://nus.org.ua/news/try-mety-profesijnogo-standartu-vchytelya-poyasnyuye-liliya-grynevych/.
23. Ціннісні орієнтири сучасної української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Serpneva%20conferentcia/2019/Presentasia-Roman-Stesichin.pdf.
24. Що говорять про центри професійного розвитку педагогічних працівників. URL: https://nus.org.ua/articles/shho-govoryat-pro-tsentry-profesijnogo-rozvytku-pedagogiv-yihni-pratsivnyky/.
25. Як вчителю не стати жертвою булінгу / Сайт: "Нова українська школа". URL: https://nus.org.ua/articles/yak-vchytelyu-ne-staty-zhertvoyu-bulingu/.
26. Як вчителю підвищити кваліфікацію поза IO - механізм / Сайт: "Нова українська школа". URL: https://nus.org.ua/articles/yak-vchytelyu-pidvyshhyty-kvalifikatsiyu-poza-ippo-mehanizm/.
27. Якими мають бути центри професійного розвитку педагогів: нові завдання й функції / Сайт: "Нова українська школа". URL: https://nus.org.ua/articles/yakymy-mayut-buty-tsentry-profesijnogo-rozvytku-pedagogiv-novi-zavdannya-j-funkt siyi/.
28. Якість освітнього процесу в дошкіллі: Україна вперше оцінить її за шкалою ECERS. URL: https://youtu.be/-3O-7k37-Dg.
Т.в.о. генерального директора директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти |
В. Божинський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
23 квітня 2021 року № 457
ТИПОВА ПРОГРАМА
підвищення кваліфікації керівників закладів дошкільної освіти щодо надання підтримки в освітньому процесі дітям з особливими освітніми потребами
1. Розробник.
Державна установа "Український інститут розвитку освіти".
2. Мета підвищення кваліфікації.
Розвиток компетентностей керівників закладів дошкільної освіти, необхідних для ефективної організації інклюзивного освітнього середовища та надання підтримки в освітньому процесі здобувачам освіти з особливими освітніми потребами, відповідно до основних засад у сфері забезпечення права на рівний доступ до якісної освіти, а саме:
Конвенції ООН про права дитини,
Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, законів України
"Про освіту",
"Про дошкільну освіту",
"Про охорону дитинства",
"Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні", основних положень Концепції розвитку дошкільної освіти, Європейської рамки якості дошкільної освіти, оновленого
Базового компоненту дошкільної освіти.
3. Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань:
удосконалення вмінь здійснювати управлінську діяльність на основі законодавчих і нормативно-правових вимог у сфері інклюзивної освіти та відповідно до основних засад щодо забезпечення права на рівний доступ до якісної освіти здобувачів дошкільної освіти;
удосконалення вмінь контролювати реалізацію завдань дошкільної освіти заступниками і педагогічними працівниками очолюваного закладу щодо підтримки в освітньому процесі здобувачів освіти з особливими освітніми потребами;
удосконалення вмінь забезпечувати безпечне, інклюзивне та орієнтоване на розвиток усіх дітей середовище закладу дошкільної освіти;
удосконалення вмінь конструктивної та екологічної взаємодії з учасниками освітнього процесу і в місцевих спільнотах щодо забезпечення підтримки в освітньому процесі здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами.
4. Напрями підвищення кваліфікації: розвиток управлінської, громадянської, емоційно-етичної, соціальної компетентностей, культури самовираження.
5. Зміст програми.
Типова програма підвищення кваліфікації керівників закладів дошкільної освіти щодо надання підтримки в освітньому процесі дітям з особливими освітніми потребами (далі - Програма) розроблена відповідно до державної політики у сфері інклюзивної освіти, зокрема забезпечення якісної та доступної дошкільної освіти для здобувачів з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання.
Дедалі частіше до закладів дошкільної освіти приходять діти з особливими освітніми потребами. Одним із завдань керівника закладу дошкільної освіти є забезпечити право на освіту дітям з особливими освітніми потребами через організацію психолого-педагогічного супроводу та корекційно-розвиткових послуг.
Питання підтримки дітей з особливими освітніми потребами в умовах закладів дошкільної освіти є на перетині функцій багатьох фахівців, кожен із яких має діяти в межах своєї компетенції. Ефективність цього процесу залежить й від компетентностей керівника закладу дошкільної освіти.
Врахування особливих освітніх потреб та якість підтримки, що надається дитині та її родині, істотно впливає на планування перехідних періодів. Багато питань виникає під час переходу дітей з особливими освітніми потребами до закладів дошкільної освіти з центрів раннього розвитку, домашнього навчання, після завершення чи в процесі отримання послуги раннього втручання, а також під час переходу дитини до школи.
Невід'ємною складовою організації освітнього простору для дітей з особливими освітніми потребами в умовах закладу освіти є забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування будівель, приміщень та прибудинкових територій, в тому числі створення ресурсної кімнати, а також надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, що здійснюється шляхом проведення індивідуальних і групових занять, які можуть надаватися як штатними працівниками закладу, так і залученими фахівцями.
Програму укладено за такими темами:
міжнародно-правові стандарти та національне законодавство щодо забезпеченням права на освіту здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами;
діяльність керівників закладів дошкільної освіти щодо організації та забезпечення інклюзивного навчання здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами;
реалізація педагогічної підтримки в умовах інклюзивного навчання з метою забезпечення права на освіту здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами;
діяльність закладу дошкільної освіти щодо розбудови інклюзивного освітнього середовища.
Тема. Міжнародно-правові стандарти та національне законодавство щодо забезпеченням права на освіту здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами.
Переваги та виклики інклюзивного навчання для усіх учасників освітнього процесу в умовах закладів дошкільної освіти. Роль керівника в уникненні та подоланні бар'єрів на шляху до організації інклюзивного навчання.
Тема. Діяльність керівників закладів дошкільної освіти щодо організації та забезпечення інклюзивного навчання здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами.
Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти. Алгоритм утворення інклюзивної групи.
Основні завдання та порядок організації діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти. Склад та основні функції команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти. Роль керівника закладу дошкільної освіти в організації ефективної роботи команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі дошкільної освіти.
Поняття про індивідуальну програму розвитку (далі - ІПР) як документ для індивідуалізації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами. Структура і функції ІПР. Реалізація та моніторинг ІПР.
Алгоритм забезпечення корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг (занять) та закупівлі засобів для навчання (спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку) для вихованців з особливими освітніми потребами за рахунок коштів субвенції на підтримку осіб з особливими освітніми потребами.
Розмежування функцій та визначення ролей вихователя та асистента вихователя.
Розмежування функцій та завдань асистента вихователя та асистента дитини.
Залучення батьків здобувачів дошкільної освіти до освітнього процесу.
Підтримка дітей з особливими освітніми потребами та їхніх родин в умовах переходу до закладів дошкільної освіти (з центрів раннього розвитку, після чи підчас програм раннього втручання тощо), а також під час переходу дитини у початкову школу.
Тема. Реалізація педагогічної підтримки в умовах інклюзивного навчання з метою забезпечення права на освіту здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами.
Поняття про педагогічну підтримку. Поняття про універсальний дизайн у сфері освіти. Практичні кейси для висвітлення ролі універсального дизайну у сфері освіти. Поняття про розумне пристосування. Практичні кейси для висвітлення ролі адаптацій та модифікацій для забезпечення права на освіту здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами.
Допоміжні засоби для навчання (спеціальні засоби корекції психофізичного розвитку) осіб з особливими освітніми потребами. Приклади використання допоміжних засобів для навчання.
Інформаційно-комунікаційні технології у роботі вихователів та асистентів вихователів в умовах інклюзивного навчання.
Тема. Діяльність закладу дошкільної освіти щодо розбудови інклюзивного освітнього середовища.
Організація і забезпечення професійного розвитку педагогічних працівників в умовах інклюзивного навчання. Основні цінності та рамки компетентностей для педагогів, що працюють в умовах інклюзивного навчання.
Використання "Індексу інклюзії" у закладі дошкільної освіти як інструменту розбудови інклюзивного освітнього середовища. Формування культури навчального закладу, освітньої політики на рівні навчального закладу, практики впровадження інклюзивних підходів.
Формування середовища закладу дошкільної освіти, у тому числі й онлайн, на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективної участі й діяльності в освітньому процесу всіх його учасників (на прикладі практичних кейсів).
Приведення території закладу, будівель та приміщень у відповідність із вимогами державних будівельних норм щодо закладів дошкільної освіти та інклюзивності.
Облаштування ресурсної кімнати.
Обсяг: 30 год. (1 кредит ЄКТС).
Форма підвищення кваліфікації: очна / очно-дистанційна / дистанційна.
Перелік компетентностей, що вдосконалюватимуться:
1. Загальні компетентності:
здатність діяти соціально відповідально та свідомо;
здатність реалізувати свої права і обов'язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні;
здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня;
здатність до цінування й поваги багатоманітності та мультикультурності у суспільстві;
здатність до пошуку та аналізу інформації з різних джерел;
здатність вчитися і оволодівати новими знаннями з метою реагування на виклики в професії;
здатність оцінювати ризики та приймати обґрунтовані рішення.
2. Фахові компетентності:
здатність керуватися в управлінській діяльності
Конституцією України, законами України і нормативно-правовими актами в галузі освіти з метою надання підтримки в освітньому процесі здобувачам дошкільної освіти з особливими освітніми потребами;
здатність проєктувати, розробляти документи у контексті організації інклюзивного навчання;
здатність приймати і ухвалювати рішення, що ґрунтуються на оцінці існуючих альтернатив і ризиків, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами;
здатність здійснювати контроль і рефлексію управлінської діяльності з метою забезпечення ефективної підтримки здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами;
здатність визначати і враховувати запити і очікування всіх учасників освітнього процесу з метою створення безпечного, інклюзивного освітнього середовища;
здатність до створення організаційно-педагогічних умов для безперервного професійного розвитку педагогічних працівників;
здатність до усвідомленої, конструктивної та екологічної взаємодії з учасниками освітнього процесу щодо розбудови інклюзивного освітнього середовища.
Очікувані результати навчання:
здійснювати управлінську діяльність згідно з вимогами законодавства щодо організації інклюзивного навчання та підтримки здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами;
формувати накази, розпорядження для виконання працівниками закладу дошкільної освіти з метою виконання ними вимог щодо підтримки здобувачів дошкільної освіти з особливими освітніми потребами;
................Перейти до повного тексту