- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
31 липня 2018 р.
за № 885/32337
Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України
1. Затвердити Положення про психологічну службу у системі освіти України, що додається.
3. Державній науковій установі "Інститут модернізації змісту освіти" (Спірін О.М.) забезпечити організацію, координацію та науково-методичний супровід діяльності психологічної служби у системі освіти України.
4. Директорату інклюзивної та позашкільної освіти Міністерства освіти і науки України (Самсонова Л.С.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
5. Українському науково-методичному центру практичної психології і соціальної роботи Національної академії педагогічних наук України (Панок В.Г.) здійснювати наукове і методичне забезпечення діяльності психологічної служби у системі освіти України.
6. Департаментам (управлінням) освіти і науки Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити створення та функціонування обласних, районних (міських, об’єднаних територіальних громад) навчально-методичних центрів/кабінетів/лабораторій психологічної служби.
7. Управлінню адміністративно-господарського та організаційного забезпечення (Єрко І.А.) в установленому порядку зробити відмітку у справах архіву.
8. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
9. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.К.
ПОГОДЖЕНО: Президент Національної академії педагогічних наук України Міністр соціальної політики України Заступник Міністра фінансів України |
В.Г. Кремень А. Рева С. Марченко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
22 травня 2018 року № 509
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
31 липня 2018 р.
за № 885/32337
ПОЛОЖЕННЯ
про психологічну службу у системі освіти України
І. Загальні положення
1. Це Положення визначає мету, структуру психологічної служби, організацію управління нею, основні завдання, принципи, функції, зміст та порядок діяльності працівників психологічної служби установ освіти, закладів дошкільної освіти, загальної середньої освіти, позашкільної освіти, спеціалізованої освіти, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та вищої освіти, є правовою та організаційно-методичною основою її роботи.
2. У системі освіти діє психологічна служба, що забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психофізичного розвитку здобувачів освіти, мотивів їх поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, гендерних та інших індивідуальних особливостей, сприяє створенню умов для виконання освітніх і виховних завдань закладів освіти.
Психологічне забезпечення освітнього процесу в закладах освіти здійснюють практичні психологи.
Соціально-педагогічний патронаж у системі освіти сприяє взаємодії закладів освіти, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечує консультативну допомогу батькам. Соціально-педагогічний патронаж здійснюють соціальні педагоги.
3. Метою діяльності психологічної служби є сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.
4. У своїй діяльності психологічна служба керується
Конституцією України, Законами України
"Про освіту",
"Про дошкільну освіту",
"Про загальну середню освіту",
"Про позашкільну освіту",
"Про професійно-технічну освіту",
"Про вищу освіту", іншими законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, а також цим Положенням.
5. Терміни, що використовуються у цьому Положенні, вживаються у значеннях, наведених у Законах України
"Про освіту",
"Про дошкільну освіту",
"Про загальну середню освіту",
"Про позашкільну освіту",
"Про професійно-технічну освіту",
"Про вищу освіту",
"Про запобігання та протидію домашньому насильству",
"Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків",
"Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю",
"Про охорону дитинства",
"Про соціальні послуги" та інших актах законодавства України.
6. Психологічна служба співпрацює з органами охорони здоров’я, соціальної політики, молоді та спорту, внутрішніх справ, іншими органами виконавчої влади, а також комунальними закладами соціального захисту дітей, підтримки сімей, дітей та молоді, фахівцями із соціальної роботи об’єднаних територіальних громад, громадськими організаціями.
ІІ. Структура, управління та зміст діяльності психологічної служби
1. Структура психологічної служби:
Державна наукова установа "Інститут модернізації змісту освіти";
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи Національної академії педагогічних наук України;
навчально-методичні центри/кабінети/лабораторії психологічної служби Автономної Республіки Крим, обласні, Київський(а) і Севастопольський(а) міські;
районні (міські) навчально-методичні центри/кабінети/лабораторії психологічної служби, методисти психологічної служби районних (міських) методичних центрів/кабінетів/лабораторій, управлінь (відділів) освіти, об’єднаних територіальних громад (далі - ОТГ); підрозділи психологічної служби у закладах вищої, фахової передвищої та професійної (професійно-технічної) освіти; практичні психологи і соціальні педагоги психологічної служби закладів освіти.
2. До складу психологічної служби входять практичні психологи, соціальні педагоги закладів освіти міст, районів, ОТГ, керівники (директори), методисти навчально-методичних центрів/кабінетів/лабораторій психологічної служби Автономної Республіки Крим, обласних, Київського(ї) і Севастопольського(ї) міських, працівники психологічної служби департаментів, управлінь, відділів освіти.
3. Державна наукова установа "Інститут модернізації змісту освіти":
організовує діяльність психологічної служби на всіх рівнях;
бере участь у розробленні проектів нормативно-правових актів з питань діяльності психологічної служби;
організовує заходи із підвищення професійного рівня працівників психологічної служби;
здійснює організаційне забезпечення проведення фахових конкурсів;
організовує діяльність науково-методичної комісії щодо експертиз освітніх програм, освітньої літератури відповідного напряму роботи тощо;
співпрацює з установами (закладами), громадськими організаціями з питань діяльності психологічної служби;
проводить дослідження з проблем психологічної та суміжних наук;
здійснює аналіз стану діяльності психологічної служби та прогнозування тенденцій її розвитку;
забезпечує узагальнення, поширення та обмін науково-методичними здобутками шляхом публікації результатів досліджень, організації та проведення заходів.
4. Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи НАПН України:
організовує прикладні наукові дослідження та інноваційні розробки у сфері соціальної педагогіки та прикладної психології;
бере участь у науково-методичному забезпеченні психологічної служби у межах компетенції;
розробляє науково-методичні вимоги до змісту діяльності працівників психологічної служби;
бере участь у науково-дослідних, дослідно-експериментальних роботах з питань практичної психології і соціальної роботи;
залучається до проведення незалежної наукової експертизи;
розробляє методики, техніки і технології роботи із здобувачами освіти, в тому числі з дітьми з особливими освітніми потребами.
5. Навчально-методичні центри/кабінети/лабораторії психологічної служби Автономної Республіки Крим, обласні, Київський(а) і Севастопольський(а) міські створюються місцевими органами виконавчої влади, а також можуть створюватися як структурні підрозділи відповідних департаментів (управлінь) освіти і науки, закладів післядипломної педагогічної освіти або як окремі юридичні особи та підпорядковуються засновнику з усіх питань діяльності.
6. Штати і структуру навчально-методичних центрів/кабінетів/лабораторій психологічної служби Автономної Республіки Крим, обласних, Київського(ї) і Севастопольського(ї) міських формують засновники відповідно до посад та напрямів роботи:
керівник (директор), який організовує діяльність психологічних служб;
методисти, які беруть участь в організації діяльності психологічних служб закладів дошкільної освіти;
методисти, які беруть участь в організації діяльності психологічних служб закладів загальної середньої освіти, позашкільної освіти;
практичні психологи та соціальні педагоги, які здійснюють супровід закладів освіти.
7. Навчально-методичні центри/кабінети/лабораторії психологічної служби Автономної Республіки Крим, обласні, Київський(а) і Севастопольський(а) міські, районні (міські) навчально-методичні центри/кабінети/лабораторії є основними організаційно-методичними ланками психологічної служби у системі освіти, які забезпечують діяльність психологічної служби, а саме:
надають навчально-методичну, інформаційну, консультативну та експертну підтримку працівникам психологічної служби;
здійснюють та організовують науково-дослідні, дослідно-експериментальні, практичні дослідження за пріоритетними напрямами діяльності психологічної служби;
організовують діяльність методичних об’єднань практичних психологів і соціальних педагогів;
впроваджують досягнення психологічної і соціально-педагогічної науки та кращого досвіду у практичну діяльність працівників психологічної служби;
беруть участь в організації підвищення кваліфікації та розвитку професійної компетентності працівників психологічної служби; оцінюванні, прогнозуванні та формуванні освітньої політики.
8. Районні (міські) навчально-методичні центри/кабінети/лабораторії психологічної служби створюються місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, в тому числі ОТГ, можуть функціонувати як структурні підрозділи органів управління освітою або як юридичні особи та підпорядковуються засновнику з усіх питань діяльності.
9. Штати навчально-методичних центрів/кабінетів/лабораторій відповідної території (міст, районів, ОТГ) формують засновники відповідно до посад та напрямів роботи:
керівник (директор), який організовує діяльність психологічних служб;
методисти, які беруть участь в організації діяльності психологічних служб закладів дошкільної освіти;
методисти, які беруть участь в організації діяльності психологічних служб закладів загальної середньої освіти, позашкільної освіти;
практичні психологи та соціальні педагоги, які здійснюють супровід закладів освіти в місті, районі, ОТГ.
За неможливості створення районного(ї) (міського(ї)) навчально-методичного(ї) центру/кабінету/лабораторії психологічної служби системи освіти до штатного розпису районного(ї) (міського(ї)) методичного(ї) центру/кабінету/лабораторії вводиться посада методиста з психологічної служби.
10. Керівник (директор) обласного(ї)/районного(ї) (міського(ї)) центру/кабінету/лабораторії психологічної служби, методист з психологічної служби районного(ї) (міського(ї)) методичного(ї) центру/кабінету/лабораторії підпорядковуються засновнику з усіх питань діяльності.
Штатні працівники навчально-методичних центрів/кабінетів/лабораторій психологічної служби Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київського(ї) і Севастопольського(ї) міських підпорядковуються керівнику (директору).
11. Працівники психологічної служби закладів і установ освіти відповідної території підпорядковуються керівнику (директору) закладу освіти і установи з усіх питань діяльності.
12. Посади працівників психологічної служби вводяться до штатних розписів закладів освіти відповідно до нормативів чисельності працівників психологічної служби, затверджених у встановленому порядку, та в межах коштів, передбачених єдиним кошторисом витрат. Посади обіймають працівники з вищою освітою за відповідною спеціальністю.
13. Практичний психолог закладу та/або установи освіти здійснює:
................Перейти до повного тексту