- Правова система ipLex360
- Законодавство
- План
План дій
Ради Європи для України 2008-2011
Вступ
У взаємодії з органами влади України Рада Європи успішно здійснила вже кілька програм співробітництва з Україною, причому деякі з них ще на етапі, який передував її вступу до Організації. Пропонований новий План дій спирається на досягнення попередніх систем співробітництва, зокрема Плану дій на 2005-2008 рр., і спрямований на зміцнення співробітництва з метою сприяння українським органам влади в реалізації європейських прагнень країни та виконанні її зобов'язань перед Радою Європи.
Власні рекомендації щодо шляхів подальшого зміцнення демократії, верховенства права і прав людини у країні сформулювали також Комісар Ради Європи з прав людини(1) та Конгрес місцевих і регіональних влад Ради Європи(2).
---------------
(1) Звіт Комісара з прав людини за підсумками візиту до України (CommDH (2007) 15)
(2) Звіт Конгресу щодо стану місцевої і регіональної демократії місцевих та регіональних влад (CG (8) 22 Part II)
Загалом, в межах постійного процесу моніторингу виконання з боку України зобов'язань, узятих на себе після приєднання, Рада Європи та різні її органи і далі розвиватимуть діалог з державними органами всіх рівнів.
Рада Європи та українські органи влади спільно розробили пропонований План дій за сприяння Офісу Представника Генерального секретаря Ради Європи з питань координації програм співробітництва (ПГС). У ньому передбачено комплексний пакет пріоритетних заходів Організації, спрямованих на повнішу гармонізацію українського законодавства, інститутів і практики з європейськими стандартами у таких галузях компетенції Ради Європи, як права людини, демократія та верховенство права.
Пропонований План дій ставить за мету збільшити взаємодію на таких напрямках, як виборча реформа; боротьба з корупцією в політичній, економічній і адміністративній царинах; реформа системи правосуддя та правоохоронних органів; засоби масової інформації захист меншин; зміцнення демократичної політичної культури й плюралізму в суспільстві; соціальна єдність, освіта, культура, молодіжна політика й спорт. Він також формує основу для співробітництва в таких галузях, як місцева демократія та пенітенціарна реформа.
Слід зазначити, що, як тепер уважають,
Конституція містить низку положень, що можуть потребувати додаткового з'ясування. Вирішення відповідних питань сприяло би зміцненню демократичних інститутів та плюралістичної демократії в Україні. Венеціанська комісія наразі бере участь у здійсненні кількох заходів в Україні, як, наприклад, конституційна і виборча реформи, та надаватиме українським установам експертну допомогу.
У процесі співробітництва слід також ураховувати потребу виходити за межі столиці, глибше залучати регіони, зокрема завдяки здійсненню проектів із місцевої демократії. Розширення географії заходів може зажадати вдосконалювання організаційних механізмів і додаткових витрат, однак їх окупить та користь, що її принесе вихід на регіональний рівень, організований так, щоб допомогти в подоланні регіональних бар'єрів і посиленні впливу регіонів.
Сприяння Україні в заявленому нею прагненні відповідати Копенгагенським критеріям може бути забезпечене наданням додаткової цільової допомоги в рамках системного тристороннього співробітництва між Радою Європи, Європейським Союзом і українськими органами влади.
Відкриття офісу Представника Генерального секретаря Ради Європи з координації програм співробітництва вже сприяло істотному посиленню цього процесу. Більш глибока й погоджена координація, здійснювана на місці, що забезпечує краще виконання програм, може принести користь і співробітництву з Європейським Союзом. І офіс ПГС, і Бюро інформації Ради Європи сприятимуть підвищенню іміджу співробітництва Ради Європи з Україною та його результатів, а також забезпеченню того, що Організація матиме змогу весь час сприяти Україні в її просуванні до повної інтеграції в Європу як держави, що неухильно дотримує прав людини, принципів плюралістичної демократії й верховенства права.
Пропозиції щодо співробітництва представлені під шістьма основними напрямками співробітництва, у кожному з яких наведено перелік розташованих у хронологічному порядку конкретних проектів та режим фінансування.
План дій - стратегічно важливий механізм, розрахований приблизно на тридцять шість місяців, у якому об'єднано заходи, фінансовані з ординарного бюджету Організації, заходи, фінансовані в рамках спільних програм Європейської Комісії/Ради Європи (ЄК/РЄ) й добровільних внесків (ДВ), а також види допомоги, фінансовані з бюджету Венеціанської Комісії Ради Європи.
План дій регулярно переглядатиметься з метою оцінки ходу реалізації вже схвалених проектів та включення інших відповідних проектів. Уже передбачено, що пізніше до плану буде включено пропозиції щодо реформи пенітенціарної системи та міжпарламентського співробітництва.
Фінансування
Пропонований на 2008-2011 рр. План дій передбачає заходи на розвиток триваючого співробітництва між Радою Європи й Україною та посилення співробітництва в ключових пріоритетних напрямках.
Аналіз існуючих заходів і проектів співробітництва спричинив частковий перерозподіл наявних ресурсів відповідно до пріоритетів співробітництва.
Триваючі спільні програми ЄК/РЄ також будуть переглянуті з урахуванням обмежень, що випливають із договорів з Європейською комісією.
Для підтримки нових дій та розширення царини співробітництва знадобиться додаткове фінансування. Рада Європи вишукуватиме джерела такого фінансування як у рамках нових спільних ініціатив ЄК/РЄ, так і в рамках добровільних пожертв із боку держав-членів РЄ і держав зі статусом спостерігача.
I. ЗАХИСТ ТА СПРИЯННЯ ПРАВАМ ЛЮДИНИ
Україна - одна із країн, на які припадає найбільша кількість заяв в Європейський суд з прав людини (ЄСПЛ), при цьому найбільш типовими причинами для цього є строки провадження в цивільних і кримінальних справах, невиконання рішень національних судів, порушення принципів правової передбачуваності й незалежності суду, тривалість попереднього ув'язнення й проблеми, пов'язані з утриманням під вартою (якість приміщень, медичного обслуговування тощо). У зв'язку з цим потрібно посилювати можливості для здійснення положень
Європейської конвенції з прав людини (ЄКПЛ). Необхідно й далі докладати зусилля на ниві навчання ключових професійних груп із питань ЄКПЛ. Варто організувати додаткове навчання щодо стандартів ЄКПЛ і практики ЄСПЛ для суддів, прокурорів, адвокатів, посадових осіб правоохоронних органів, неурядових організацій (НУО), працівників секретаріатів Уповноваженого ВР із прав людини й Урядового вповноваженого у справах ЄСПЛ, працівників установ кримінально-виконавчої системи. Також варто продовжувати заходи співпраці щодо виконання рішень ЄСПЛ.
Європейський Комітет із запобігання катувань (КЗК) у своїх звітах указав на наявність серйозної проблеми - жорстокого поводження з особами, затриманими працівниками органами внутрішніх справ (ОВС). На цю же проблему вказував і Комісар з прав людини РЄ, Комітет з ООН проти катувань та інші міжнародні організації. Ситуацію ускладнює відсутність ефективної системи розслідування скарг на жорстоке поводження. З огляду на це доконечно треба докласти цілеспрямованих зусиль для боротьби з жорстоким поводженням та безкарністю винних у ньому в Україні й налагодити механізми й процедури ефективного розслідування таких скарг відповідно до стандартів КЗК, практики ЄСПЛ та інших міжнародних документів.
Певні досягнення, що стосуються законодавчої бази, мали місце й у секторі ЗМІ, однак ряд законів вимагають унесення змін. Діяльність у сфері ЗМІ охопить три основних елементи: 1) законодавчу базу; 2) прийняття Кодексу професійного поводження журналістів та підвищення стандартів їхньої роботи; 3) удосконалення взаємодії й діалогу між ЗМІ, громадянським суспільством та державними інститутами.
В цій царині вже здійснюються або запропоновано здійснити такі проекти:
Проект 1. Підвищення рівня захисту й дотримання прав людини завдяки посиленню потенціалу окремих цільових груп (правників - суддів, прокурорів, адвокатів) і інститутів України (включно з Урядовим уповноваженим у справах ЄСПЛ) щодо використання в повсякденній роботі європейських стандартів і норм у царині прав людини
Тривалість: грудень 2006 - грудень 2008
Статус реалізації: триваючий проект
Партнери: Конституційний Суд, Верховний Суд,
Академія суддів, Генеральна
прокуратура, Секретаріат Урядового
уповноваженого у справах ЄСПЛ,
Українська асоціація адвокатів,
Український союз адвокатів
Цілі:
підвищення рівня європейської культури прав людини в країнах Південного Кавказу й Україні з огляду на їхнє прагнення ввійти до складу Європейського Союзу або встановити тісніші зв'язки з ним шляхом удосконалення освіти, навчання, моніторингу й обізнаності щодо європейських стандартів прав людини, а також посилення дієвості міжнародних механізмів захисту прав людини, зокрема завдяки сприянню дотриманню й здійсненню положень
Європейської соціальної хартії (переглянутої);
надання підтримки Україні й Південному Кавказу в розробці керівних принципів політики в сфері освіти з метою, серед іншого, зміцнення принципів демократичного громадянства, плюралістичної демократії й прав людини, шляхом розвитку діалогу між різними культурами й конфесіями в освітніх закладах;
посилення захисту й дотримання прав людини шляхом зміцнення законодавчої бази й потенціалу окремих цільових груп і інститутів України у використанні в їхній повсякденній роботі європейських стандартів і норм у царині прав людини;
досягти цих цілей заплановано завдяки наданню експертної підтримки національним органам влади, неурядовим організаціям і громадянському суспільству за трьома широкими напрямками у віданні РЄ: навчання з прав людини; освіта з прав людини та підвищення обізнаності щодо європейських стандартів прав людини.
Проект 2. Формування активної мережі незалежних позасудових правозахисних структур (багатостороння Програма)
Україна є одним з бенефіціаріїв Спільної програми ЄК/РЄ "Формування активної мережі незалежних позасудових правозахисних структур" (участь у Програмі беруть 13 країн Східної й Південно-східної Європи).
Тривалість: січень 2008 - грудень 2009.
Статус реалізації: триваючий проект
Цілі:
програму спрямовано на розвиток потенціалу національних позасудових правозахисних структур, зміцнення їхньої незалежності та зв'язків між ними (цей спільний проект було ініційовано Комісаром РЄ з прав людини).
Проект 3. Підвищення потенціалу окремих цільових груп (правників: суддів, прокурорів, адвокатів) і інститутів України у використанні в їхній повсякденній роботі європейських стандартів і норм у царині прав людини
Тривалість: січень 2009 - грудень 2010
Статус: Генеральний директорат з прав людини
та правових справ (DG-HL) (попередня
пропозиція)
Партнери: Конституційний Суд, Верховний Суд,
Академія суддів, Генеральна
прокуратура, Українська асоціація
адвокатів, Український союз
адвокатів, Вищий Адміністративний Суд
та неурядові організації
Цілі:
розвиток досягнень СП "Сприяння культурі прав людини" та підвищення рівня європейської культури прав людини в Україні шляхом розвитку освіти, навчання, моніторингу й обізнаності щодо європейських стандартів прав людини на основі досягнутих результатів та досвіду згаданого вище триваючого проекту, а також зосередження зусиль на напрямах, що найбільше цього потребують;
подальший розвиток механізмів захисту й дотримання прав людини шляхом зміцнення законодавчої бази та посилення потенціалу окремих цільових груп та інститутів в Україні у використанні в їхній повсякденній роботі європейських стандартів і норм у царині прав людини;
досягнути цих цілей заплановано завдяки наданню експертної підтримки національним органам влади, неурядовим організаціям та громадянському суспільству за трьома широкими напрямками у віданні РЄ: навчання з прав людини; освіта з прав людини та підвищення обізнаності щодо європейських стандартів прав людини.
1.2. Свобода слова й інформації і свобода ЗМІ
У цій царині запропонований такий проект:
Проект 1. Сприяння європейським стандартам в українському медійному середовищі
Тривалість: серпень 2008 - квітень 2010
Статус реалізації: триваючий проект
Партнери: Національна комісія з утвердження
свободи слова та розвитку
інформаційної галузі, Міністерство
юстиції, Верховна Рада
Цілі:
загальною метою проекту є підвищення стандартів журналістики для забезпечення ліпшого інформування української громадськості про політичні й соціальні процеси в Україні. Задля її досягнення проект здійснюватиметься в трьох різних, але взаємозалежних напрямах:
подальша підтримка процесу зміцнення законодавчої бази діяльності ЗМІ; підвищення етичних стандартів журналістської професії;
підтримка постійного діалогу між ЗМІ, громадянським суспільством та органами державної влади.
1.3. Боротьба із проявами жорстокого поводження
Пропонується такий проект:
Проект 1. Удосконалення механізмів реагування національних органів влади на твердження про жорстоке поводження в діяльності правоохоронних органів і органів слідства
Цей проект є складником запропонованої Спільної програми ЄК/РЄ "Боротьба з жорстоким поводженням", що охоплює країни Південного Кавказу, України й Молдови.
Тривалість: 24 місяці; початок: січень 2009
(орієнтовно)
Статус реалізації: проект запропоновано; ведуться
переговори з ЄК.
Партнери: Генеральна прокуратура, Міністерство
внутрішніх справ, наглядові, слідчі
органи та органи з розгляду скарг,
установи виконавчої, законодавчої та
судової влади, Секретаріат
Уповноваженого ВР з прав людини,
адвокатські союзи, органи ОРСАТ,
Державний департамент з питань
виконання покарань, НУО
Цілі:
підвищення дієвості розслідування на національному рівні тверджень про факти застосування катувань із наголошенням на важливості застосування належних санкцій у випадку, коли провину доведено, та протидія будь-яким проявам безкарності. В основу проекту буде покладено практику Європейського суду з прав людини та рекомендації Європейського комітету із запобігання катувань.
1.4. Захист прав національних меншин
Пропонується такий захід:
Проект 1. Посилення потенціалу органів державної влади щодо питань меншин
Тривалість: січень 2008 - грудень 2008
Статус реалізації: триваючий проект
Партнери: Державний комітет у справах
національностей та релігій, інші
органи державної влади
Цілі:
приведення законодавства в царині захисту національних меншин у відповідність до європейських стандартів
II. ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА
На саміті ЄЄ - Україна, проведеному в Києві 14 вересня 2007 року, було знову підтверджено потребу подальшого утвердження верховенства права, реформування судової влади та боротьби з корупцією в Україні - не в останню чергу для поліпшення ділового й інвестиційного клімату в країні. Сторони підкреслили важливість виконання переглянутого Плану дій у сфері юстиції, свободи й безпеки, схваленого Радою співробітництва ЄС - Україна 18 червня 2007 року.
У переглянутому Плані дій у сфері юстиції, свободи й безпеки (JLS), що обговорювався на засіданні міністерської "трійки" "ЄС - Україна" 4 жовтня 2007 року, констатовано, що найголовнішою проблемою й стратегічною метою цього співробітництва є "подальша взаємодія з Україною з метою забезпечення застосування принципів верховенства права, незалежності та ефективності судової влади, включаючи доступ до правосуддя й належного управління".
Цей переглянутий План дій окреслює кілька погоджених напрямків та цілей у сфері співробітництва й імплементації, серед яких і питання, пов'язані із системою правосуддя.
Подальший розвиток у ньому одержав Пункт IV "Юстиція" та заходи, які слід розпочати для розв'язання проблем судової влади в Україні.
У цій царині вже здійснюються або запропоновано здійснити такі проекти:
2.1 Підписання й/або ратифікація правових документів РЄ
Сприяння ратифікації:
(Витрати покриваються за рахунок триваючих заходів).
2.2. Незалежність та функціонування судової системи
Проект 1. Підтримка реформи судової системи
Тривалість: червень 2008 - грудень 2010
Статус реалізації: триваючий проект.
Партнери: Вища рада юстиції, Верховний Суд,
Державна судова адміністрація,
Міністерство юстиції та інші
установи, представлені в Керівному
комітеті, Академія суддів, Вищий
адміністративний суд (має бути
підтверджено)
Цілі:
загальна мета Програми - надання сприяння в процесі утвердження незалежної, безсторонньої, ефективної та професійної судової влади в Україні, а також забезпечення можливостей для перетворення української судової влади на прозору та справедливу судову систему, що буде доступною для всіх громадян, та функціонуватиме ефективно й прозоро стосовно громадян і громадянського суспільства;
погоджені дії матимуть місце на трьох головних напрямках: доступ до правосуддя, результативна робота судової влади та прозорість і звітність судової системи;
проект спрямовано на утвердження справедливого доступу до правосуддя для всіх на основі верховенства права й поваги до загальноєвропейських демократичних цінностей та стандартів. Результатом його буде подальше підвищення якості судових рішень, забезпечення гарантій незалежності суддів та значне зміцнення довіри й рівня задоволеності громадян;
буде розглянуто можливість співпраці з Академією суддів та Вищим адміністративним судом України.
2.3. Боротьба з корупцією, організованою злочинністю та тероризмом
У цій царині вже здійснюються або запропоновано здійснити такі проекти:
Проект 1. Проект протидії корупції в Україні
Тривалість: червень 2006 - липень 2009
Статус реалізації: триваючий проект
Партнери: Міністерство юстиції як головний
партнер, Міністерство внутрішніх
справ, Служба безпеки,
Генеральна прокуратура
Цілі:
сприяння запобіганню й стримуванню корупції для того, щоб вона й далі не підривала довіри громадськості до державного ладу та судової системи, принципів демократії, верховенства права та процесів соціально-економічного розвитку в Україні;
зміцнення стратегічних та інституційних рамок протидії корупції в Україні;
посилення потенціалу в сфері запобігання корупційним явищам;
удосконалення правової бази протидії корупції та посилення заходів з ефективного й безстороннього застосування кримінального законодавства щодо корупції.
Проект 2. Україна - Проект проти відмивання грошей та фінансування тероризму
Тривалість: травень 2006 - квітень 2009
Статус реалізації: триваючий проект
Партнери: Державний комітет фінансового
моніторингу як головний партнер,
Міністерство внутрішніх справ, Служба
безпеки, Генеральна прокуратура,
Національний банк, Державна комісія
цінних паперів та фондового ринку,
Державна комісія з реформування
ринків фінансових послуг
Цілі:
сприяння запобіганню й боротьбі з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму в Україні відповідно до європейських та інших міжнародних стандартів і кращих зразків практики завдяки:
приведенню законодавства України у відповідність до 3-ї Директиви ЄС про запобігання використання фінансової системи для відмивання грошей або фінансування тероризму й Конвенції Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму;
посиленню кадрового потенціалу ключових інститутів у системі протидії відмиванню грошей в Україні (Державний комітет фінансового моніторингу, правоохоронні органи, наглядові/регуляторні органи в судовій та фінансовій системах);
розвитку організаційної й технічної інфраструктури системи протидії відмиванню грошей та фінансуванню тероризму.
Проект 3. Міжнародне співробітництво в кримінальних справах
Тривалість: грудень 2005 - листопад 2008
Статус реалізації: триваючий проект
Партнери: Міністерство юстиції,
Генеральна прокуратура
Цілі:
посилення здатності України повністю впровадити європейські угоди про співпрацю в кримінальних справах;
посилення кадрового та інституційного потенціалу Міністерства юстиції (Мін'юсту) і Генеральної прокуратури (ГПУ) в сфері міжнародного співробітництва в кримінальних справах;
сприяння формуванню зв'язків та прямих контактів між посадовими особами Міністерства юстиції та Прокуратури з їхніми колегами із сусідніх та інших європейських країн.
Проект 4. Європейські стандарти боротьби зі злочинністю
Тривалість: січень 2008 - грудень 2009
Статус реалізації: триваючий проект
Партнер: Міністерство внутрішніх справ
Цілі:
розробка дійових заходів боротьби зі злочинністю, зокрема економічною й організованою;
забезпечення їхнього належного здійснення та ефективного міжнародного співробітництва;
розробка стандартів щодо законів, процедур та суб'єктів у системі кримінального правосуддя;
забезпечення гарантій захисту людської гідності в ситуаціях, пов'язаних з триманням під вартою, та додержання європейських стандартів у системі правоохоронних органів, формування відновлювального правосуддя та заходів запобігання злочинності.
Проект 5. Зміцнення й захист прав жінок та дітей
Тривалість: вересень 2008 - серпень 2010
Статус реалізації: проект запропоновано; ведуться
переговори з ЄК.
Партнери: Секретаріат Президента, Міністерство
юстиції, Верховна Рада, суди,
прокуратура, Міністерство внутрішніх
справ, Міністерство праці та
соціальної політики, Міністерство
у справах сім'ї, молоді та спорту,
соціальні служби
Цілі:
III. ВИБОРИ
У світлі наступних президентських виборів в Україні Рада Європи готова надати допомогу в передвиборний період - як і в 2007 році - у справі сприяння вільним та справедливим виборам, що могло б набути вигляду окремого Плану дій. В 2007 році допомога з боку Ради Європи мала два головних складники: технічне сприяння та допомога в сфері законодавчої роботи, що тоді здійснювала Венеціанська Комісія, а також громадські обговорення питань щодо демократичних стандартів виборів, організовані у взаємодії з партнерами із громадянського суспільства. Втім, призначення дострокових виборів в 2007 році спричинило відтермінування деяких заходів.
У відповідь на прохання українських органів влади (Верховної Ради та Міністерства юстиції) Рада Європи могла б у 2008-2009 рр. надати допомогу при підготовці Єдиного виборчого кодексу України. В березні 2008 року ВР створила Робоча групу з розробки проекту Кодексу й представники влади звернулися до Венеціанської Комісії із запитом про надання допомоги цій Робочій групі.
Допомога в зв'язку з наступними президентськими виборами могла би бути надана Центральній виборчій комісії й Вищому адміністративному суду - в вигляді зміцнення їхнього потенціалу та підготовки членів виборчих комісій і суддів судів, що розглядають скарги й апеляції у виборчій сфері.
На додаток до роботи над виборчим законодавством Рада Європи могла б також надати свою підтримку проведенню громадських обговорень із питань демократичних виборів за участю представників громадянського суспільства, зокрема в зв'язку з Форумом заради майбутнього демократії, який відбуватиметься в Києві 2009 року.
У цій царині здійснюються або запропоновано здійснити такі проекти:
3.1. Підтримка з метою вдосконалення виборного законодавства та практики
Проект 1. Удосконалення виборчого законодавства та практики
Тривалість: червень 2008 - грудень 2010
Статус реалізації: триваючий проект
Партнери: Центральна виборча комісія,
Верховна Рада, Міністерство юстиції
Цілі:
удосконалення виборчого законодавства та практики;
надання допомоги при розробці проекту Виборчого кодексу України та законодавства про референдуми з метою приведення національного законодавства у відповідність до європейських стандартів.
Проект 2. Сприяння зміцненню потенціалу Центральної виборчої комісії України та навчання посадових осіб виборчої системи й суддів
Тривалість: червень 2008 - грудень 2010
Статус реалізації: проект запропоновано фінансувати за
рахунок ДВ
Партнери: Центральна виборча комісія, Вищий
адміністративний суд
Цілі:
навчання членів виборчих комісій та суддів: виборче законодавство в Україні постійно змінюється. За таких обставин існує потреба в наданні технічної допомоги органам, відповідальним за вибори, з метою гарантувати належне навчання членів низових виборчих комісій та суддів різних інстанцій;
надання інформації щодо ліпших зразків практики та існуючих правових норм з метою поширення інформації про європейські стандарти у виборчій царині й забезпечення можливості ознайомитися з висновками й дослідженнями Венеціанської Комісії керівництву виборчих комісій та суддям в Україні; відповідні документи, що формулюють такі стандарти, та висновки слід перекласти українською мовою.
3.2. Підтримка громадського обговорення міжнародних стандартів демократичних виборів
Проект 1. "Круглі столи" з питань міжнародних стандартів демократичних виборів
Тривалість: січень 2009 - червень 2009
Партнери: Лабораторія законодавчих ініціатив,
Комітет виборців України
Цілі:
підтримка обговорення європейських демократичних стандартів проведення виборів за участю представників громадянського суспільства;
привернення уваги до найбільш важливих проблем, що постали в зв'язку з попередніми виборами.
IV. СПРИЯННЯ ДЕМОКРАТИЧНИМ ПРОЦЕСАМ. ЗАЛУЧЕННЯ ГРОМАДСЬКОСТІ Й НАЛЕЖНЕ ВРЯДУВАННЯ НА МІСЦЕВОМУ ТА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНЯХ
Сприяння демократичним процесам пов'язане щонайменш із двома пріоритетними напрямами роботи Ради Європи - місцевою демократією та громадянським суспільством.
На своєму 14-му засіданні в Будапешті в лютому 2005 року Конференція міністрів європейських країн, відповідальних за місцеве та регіональне врядування, поставила за мету "побудувати належне місцеве та регіональне врядування". Держави-члени йтимуть до цієї мети шляхом співпраці в рамках Ради Європи над реалізацією Будапештського порядку денного на 2005-2010 рр. Його було підтримано на 3-й Зустрічі глав держав та урядів країн - членів Ради Європи в травні 2005 року, а хід його виконання став предметом попереднього аналізу на 15-му засіданні Конференції міністрів у Валенсії в жовтні 2007 року.
Розвиток громадянського суспільства залишається одним із пріоритетів Ради Європи в сфері сприяння демократичному розвитку та належному врядуванню в Україні. Організації громадянського суспільства відіграють ключову роль у залученні громадян у процеси ухвалення рішень та контролю, у тому числі за допомогою активного діалогу з органами законодавчої й виконавчої влад.
Конференція міжнародних неурядових організацій Ради Європи (МНУО) звертає особливу увагу на вдосконалення та функціонування нормативно-правової бази громадянського суспільства як на важливий елемент утвердження прав громадян та участі громадськості в політичних, економічних та соціальних сферах. Зміцнення відносин між неурядовими організаціями та Парламентом могло б привести до розширення участі громадян у суспільному житті та в здійсненні контролю за діяльністю інституційних органів.
Головна програма співробітництва в цьому секторі - Спільна програма РЄ/ЄК "Формування мережі лідерів громадянського суспільства в Україні, Молдові й країнах Південного Кавказу" на 2008-2009 рр. - спрямована на зміцнення громадянського суспільства в Україні й на його залучення до розв'язання політичних, соціальних, культурних та інших проблем країни. Її метою є сприяння формуванню покоління лідерів громадянського суспільства, які уміли би виступати за демократичні зміни в політиці та утверджувати європейські стандарти в тому, що стосується демократії, прав людини та верховенства права в Україні.
У цьому напрямку здійснюються або пропонується здійснити такі проекти й заходи:
4.1. Місцева демократія
Проект 1. Місцева та регіональна демократія
Тривалість: січень 2008 - грудень 2008
Статус реалізації: триваючий проект
Цілі:
надання на початковому етапі підтримки триваючим законодавчим реформам у царині місцевого врядування та політики регіонального розвитку в Україні, зокрема з огляду на розробку подальших заходів, спрямованих на розвиток правової бази для формування більш сильного й життєздатного місцевого та регіонального самоврядування (див. проекти 2 і 3 нижче).
Проект 2. Розвиток законодавства щодо місцевого самоврядування та виважене розмежування компетенції
Тривалість: 36 місяців
Статус реалізації: проект запропоновано
Партнери: Міністерство регіонального розвитку
та будівництва, Верховна Рада
(Комісія з питань будівництва,
містобудування, житлово-комунального
господарства та регіональної
політики), Фонд місцевого
самоврядування, Асоціація місцевих
влад
Цілі:
детальна розробка (і наступне втілення в життя) послідовної стратегії децентралізації та ухвалення плану дій у сфері реформування місцевого самоврядування, включаючи підготовку масштабної адміністративно-територіальної реформи (зокрема за допомогою створення платформи для інституційного діалогу щодо цієї проблеми) і (за потреби) проектів законодавства про місто Севастополь і про столицю;
осучаснення системи місцевих фінансів та міжбюджетних відносин, включаючи експертизу та допомогу в аналізі законодавства про місцеві податки й збори, муніципальну власність, оподатковування землі,
Земельного та
Бюджетного кодексів;
розробка проектів законів та підзаконних актів, потрібних для посилення правового статусу та захисту обраних членів місцевих рад і мерів;
розвиток міжмуніципального співробітництва; розробка ефективної стратегії регіонального розвитку;
надання допомоги в реалізації Національної реформи житлово-комунального господарства.
................Перейти до повного тексту