1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р І Ш Е Н Н Я
08.07.2004 N 313
Щодо роботи Консультаційно-експертної ради Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку у 2003 році
Відповідно до Плану роботи Комісії на 2004 рік, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 18.02.04 р. N 47, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ВИРІШИЛА:
1. Звіт Консультаційно-експертної ради Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку у 2003 році взяти до відома (додається).
2. Т.в.о. Виконавчого секретаря В.Прядку забезпечити опублікування Звіту Консультаційно-експертної ради відповідно до чинного законодавства.
3. Функції секретаріату Консультаційно-експертної ради покласти на відділ аналітичної роботи управління організаційно-аналітичного забезпечення роботи керівника, з внесенням відповідних змін до Положення про відділ та посадових інструкцій спеціалістів відділу.
4. Контроль за виконанням цього рішення залишаю за собою.
Голова Комісії А.Балюк
Протокол засідання Комісії
від 8 липня 2004 р. N 21
ЗВІТ
Консультаційно-експертної ради Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку за 2003 рік
Київ-2004
ЗМІСТ
Вступ
Розділ 1. Організація діяльності Консультаційно-експертної ради
1.1. Положення про Консультаційно-експертну раду
1.2. Склад та організаційна структура Ради
1.3. Регламент роботи Ради
1.4. План роботи Ради на 2003 рік
1.5. Перелік документів, опрацьованих Радою у 2003 році
Розділ 2. Діяльність Консультаційно-експертної ради
Вступ
На фондовому ринку України відбуваються значні зміни. Продовжується процес концентрації капіталу - кількість угод на ринку зменшується з паралельним збільшенням їх обсягів. З розвитком інститутів спільного інвестування та пенсійних фондів виникла необхідність появи на ринку нових фінансових інструментів.
У таких умовах для більш чіткого та зваженого підходу щодо розвитку ринку Комісії важливо мати висновок експертів щодо тих чи інших питань. Вже накопичено досвід такої співпраці та є певні позитивні результати.
З метою вирішення назрілих проблем необхідно консолідувати роботу державних службовців, професійних учасників фондового ринку, саморегулівних організацій, юристів, наукових консультантів. Від КЕР Комісія очікує ефективної роботи у якості експертного органу, що здатний генерувати ідеї, а також інформувати про найбільш гострі проблеми, що існують на ринку цінних паперів.
Ефективність роботи Ради залежатиме від виконавської дисципліни, зацікавленості її членів у тих чи інших питаннях та сприйняття державними органами запропонованих пропозицій.
Новим Указом Президента "Про додаткові заходи щодо вдосконалення роботи Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку" збільшується кількість функцій, покладених на Комісію, а також навантаження щодо регламентації діяльності на фондовому ринку. В таких умовах робота КЕР виявляється досить доречною.
Одним з провідних завдань КЕР є інтеграція зусиль бізнесу та регуляторів ринку. Враховуючи це, в Раді введена посада співголови, яку обіймає президент ФГ "Автоальянс" Анатолій ОТЧЕНАШ. Основними напрямами роботи мають стати розвиток інститутів спільного інвестування, проведення корпоративної та пенсійної реформ, запровадження на ринку інститутів андерайтингу тощо.
Однією із значних проблем попереднього КЕР була відсутність належного адміністрування. З метою виправлення такої ситуації керівництвом Ради, її секретаріатом спільно з УІРФР розроблений Регламент КЕР, який має врегулювати взаємовідносини між членами Ради, її взаємодію з державними установами та порядок втілення прийнятих рішень.
Основною метою діяльності Ради є розроблення пропозицій щодо політики на фондовому ринку, сприяння формуванню наукових та методологічних засад функціонування фондового ринку України, проведення аналізу стану, проблем та тенденцій розвитку ринку, прогнозування та планування процесів у цій сфері, опрацювання проектів державних програм, заходів та актів законодавства щодо функціонування та розвитку фондового ринку в Україні, проведення експертиз проектів нормативних актів, які розробляються Комісією.
Розділ 1. Організація діяльності Консультаційно-експертної ради
Консультаційно-експертна рада Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - КЕР) поновила свою роботу згідно з рішеннями Комісії від 10.09.2002 N 248 та від 29.10.2002 N 340.
Головою КЕР призначений член Комісії Бурмака М.О.
Порядок роботи Консультаційно-експертної ради Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, її органів та посадових осіб визначається Положенням про Консультаційно-експертну раду Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого рішенням від 10 вересня 2002 року N 248 Комісії (додаток N 1). Оновлений склад КЕР затверджено відповідним рішенням Комісії від 29 жовтня 2002 року N 340 (додаток N 2).
Порядок скликання і проведення засідань КЕР, роботи її секцій та інші процедури встановлює Регламент КЕР, затверджений рішенням Ради від 18.12.2002 р. (додаток N 3).
У складі КЕР працюють такі секції: правового забезпечення функціонування фондового ринку; методології розвитку фондового ринку; розвитку інфраструктури фондового ринку; розвитку корпоративного управління; інституціональних інвесторів; інформатизації, проблем глобалізації та прогнозування фондового ринку; фахової підготовки спеціалістів фондового ринку; зв'язків із державними органами та громадськими установами (додаток N 4).
Працюють також робочі та експертні групи з розгляду документів за окремими напрямами.
Засідання КЕР проводяться відповідно до плану роботи, який затверджується Радою (додаток N 5).
Розділ 2. Діяльність Консультаційно-експертної ради
У 2002-2003 рр. було проведено дванадцять засідань КЕР.
Першим документом, винесеним на розгляд оновленого КЕР, став проект Положення про функціонування організаційно-оформлених ринків цінних паперів, розроблений фахівцями Комісії. Сьогодні існує необхідність чіткого визначення організаційно-оформлених ринків цінних паперів, які мають включати в себе закінчений цикл укладання та реалізації угод. При цьому потрібно вирішити питання щодо регламентації діяльності організаторів торгівлі та їх ліцензування.
Проектом передбачена уніфікація вимог до організаторів торгівлі цінними паперами. В ньому визначені основні засади функціонування бірж та позабіржових торговельно-інформаційних систем, перелік послуг, які надаються ними, порядок організації та проведення торгів, порядок лістингу та делістингу цінних паперів, порядок розкриття інформації про діяльність організаторів торгівлі, повноваження організаторів торгівлі щодо нагляду за їхніми учасниками, порядок призупинення торгів організаторами торгівлі чи державним органом.
Поділ ринку цінних паперів на організований та неорганізований є принципово невірним. Більш доцільно розглядати біржовий та позабіржовий ринок із чітким окресленням їх функцій та механізмів роботи.
В Україні відсутні важелі, які можуть зробити організований ринок більш привабливим ніж неорганізований. Деякі організатори торгівлі мають відповідні ліцензії, проте не здійснюють торгівлю цінними паперами, з іншого боку існує можливість проведення торгівлі без ліцензії. Непоодинокі випадки так званого адресного продажу, який суперечить конкурентним ринковим механізмам.
Потрібні більш жорсткі вимоги до капіталу організаторів торгівлі та технологіям їх роботи, а не до організаційно-правової форми. Накопичені проблеми, у першу чергу, необхідно вирішувати на законодавчому рівні.
Комісія приймає дедалі більше рішень щодо розгляду нових нормативно-правових документів на засіданнях Ради. Першими з них є "Порядок та умови виконання та обслуговування обігу цінних паперів на рахунках у цінних паперах та операцій емітента щодо випущених ним цінних паперів" (нова редакція Положення про депозитарну діяльність, затвердженого рішенням Комісії від 26.05.98 р. N 61, "Порядок та умови ведення реєстрів власників іменних цінних паперів" (нова редакція Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затвердженого рішенням Комісії від 26.05.98 р. N 60) та "Порядок та умови здійснення клірингу та розрахунків за угодами щодо цінних паперів" (нова редакція Положення про розрахунково-клірингову діяльність, затвердженого рішенням Комісії від 27.01.98 р. N 11-а).
У діяльності реєстраторів та зберігачів сьогодні виникає багато проблем, урегулювання яких вимагає прийняття нових нормативно-правових документів, а не внесення змін до старих Положень. В них мають бути передбачені основні вимоги до професійних учасників Національної депозитарної системи. З врахуванням інформації, отриманої від зберігачів та реєстраторів, розроблено проекти трьох нових стандартів діяльності учасників НДС: Стандарт документообігу щодо виконання зберігання й обслуговування обігу цінних паперів на рахунках у цінних паперах та операцій емітента щодо випущених ним цінних паперів, Стандарт документообігу виконання клірингу та розрахунків за угодами щодо цінних паперів, Стандарт документообігу щодо ведення реєстрів власників іменних цінних паперів.
Не менш важливим питанням для подальшого розвитку фондового ринку є врегулювання випуску та обігу корпоративних облігацій. На розгляд КЕР було винесене Положення про порядок випуску в обіг облігацій підприємств, реєстрації випуску облігацій підприємств та інформації про їх випуск, прийняте Комісією у першому читанні.
Минулого року спостерігалася тенденція до збільшення обсягів випусків облігацій підприємств. Причому все частіше емітентами облігацій стають товариства з обмеженою відповідальністю. Згідно з новим Положенням облігації може випускати будь-який емітент, але за умови повної оплати статутного фонду на момент прийняття рішення про випуск. Поряд із цим вводяться поняття: забезпечених облігацій, облігацій з обмеженим колом обігу, короткострокових облігацій. Призупинення розміщення облігацій може здійснюватися Комісією у разі порушення емітентом умов їх випуску.
Першим результатом діяльності оновленої КЕР стали пропозиції щодо проекту "Положення про функціонування організаційно-оформлених ринків цінних паперів в Україні". Цим документом визначаються основні засади та вимоги до функціонування організаційно-оформлених ринків цінних паперів, які створюються фондовими біржами та торговельно-інформаційними системами (організаторами торгівлі), які отримали свідоцтво про державну реєстрацію та ліцензію на здійснення професійної діяльності по організації торгівлі на ринку цінних паперів у Комісії відповідно до вимог чинного законодавства.
Проектом Положення, опрацьованого робочою групою, передбачені наступні вимоги: до правил організатора торгівлі; порядку допуску до обігу, лістингу та делістингу цінних паперів та інших фінансових інструментів на організаторі торгівлі; діяльності організаторів торгівлі; порядку оприлюднення інформації організатором торгівлі; порядку нагляду за діяльністю учасників торгів та контролю за ринком організатором торгівлі. Останній розділ документа регламентує державне регулювання діяльності організатора торгівлі.
Положення визначає, що організатором торгівлі є фондові біржі та торговельно-інформаційні системи, для яких виключним видом діяльності є діяльність з організації торгівлі на ринку цінних паперів. При цьому торговельно-інформаційна система - це юридична особа, створена відповідно до законодавства України як акціонерне товариство або товариство з обмеженою відповідальністю не менш ніж 20 торговцями цінними паперами, які мають ліцензію на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів, а саме, діяльності з випуску цінних паперів або у формі дочірнього підприємства об'єднання торговців цінними паперами, що отримало статус саморегулівної організації в порядку, встановленому Комісією, виключним видом діяльності якої є надання послуг, що безпосередньо сприяють укладенню цивільноправових угод щодо цінних паперів на організаційно-оформленому ринку цінних паперів.
Фінансовий інструмент визначається як цінний папір або оформлений відповідно до вимог законодавства документ, який підтверджує право власності на цінні папери, валютні цінності, придбання (поставку) в певний строк цінних паперів або валютних цінностей та інші види фінансових активів, вільний обіг яких не заборонений чи не обмежений законодавством.
Активну участь у роботі над проектом брали представники УФБ, УМВБ, ПФТС, МФС, АУБ. Група працювала у контакті з профільним управлінням Комісії. Нове Положення має замінити чинний документ щодо діяльності організаторів торгівлі. Його ідеологія полягає у максимальному звуженні питань щодо технології діяльності організаторів торгівлі та зосередженні на питаннях їх регулювання. В Положенні прописана система вимог до організаторів торгівлі цінними паперами, однак у ньому є й можливість маневру для формування внутрішніх правил та вимог на біржах та ТІС.
Головна особливість проекту полягає в уніфікації вимог до всіх організаторів торгівлі цінними паперами. Пропозиції певних організаторів торгівлі щодо поділу ринку на біржовий та позабіржовий не знайшли відображення у документі, адже такий підхід викликатиме зайві колізії. В Положенні не міститься деталізація фінансових інструментів із-за невизначеності їх законодавчими актами щодо похідних цінних паперів та інших інструментів. Через це перелік фінансових інструментів на ринку цінних паперів не можна вважати закритим.
На розгляд КЕР Комісія винесла проект "Порядку дій професійних учасників ринку цінних паперів, пов'язаних із припиненням професійної діяльності на ринку цінних паперів". У нормативно-правових документах з того чи іншого виду професійної діяльності недостатньо чітко прописані ситуації щодо припинення професійної діяльності. Зокрема, йдеться про випадки, коли професійний учасник із певних причин не може продовжувати свою діяльність або його ліцензія анульована. існує необхідність регламентування механізму дій професійних учасників щодо розрахунків із своїми клієнтами після припинення діяльності, визначення строків цього процесу.
Є два варіанти вирішення цих питань. Перший передбачає внесення відповідних змін до нормативно-правових документів з кожного виду професійної діяльності, другий - прийняття окремого документа.
Думки членів Ради з цього приводу також розділилися. Проте усі учасники засідання підтримали пропозицію щодо необхідності врегулювання проблем, які виникають під час припинення професійної діяльності на ринку цінних паперів.
У 2003 році Комісія почала активну роботу з опрацювання Кодексу корпоративного управління, проектів Законів "Про акціонерні товариства", "Про цінні папери і фондову біржу", "Про похідні цінні папери", "Про строкові фінансові інструменти", питання щодо порядку та обсягів розкриття інформації емітентами цінних паперів та професійними учасниками фондового ринку, розвитку Національної депозитарної системи, вдосконалення правових засад діяльності банків на фондовому ринку, а також концептуальні засади надання адміністративних даних професійними учасниками ринку цінних паперів до Комісії, питання щодо практичних засад діяльності ІСІ та розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення.
На засіданні Ради обговорювалися пропозиції робочих груп КЕР щодо проектів Положення про депозитарну діяльність, затвердженого рішенням Комісії від 26.05.98 р. за N 61, в редакції "Порядок та умови виконання зберігання та обслуговування обігу цінних паперів на рахунках у цінних паперах та операцій емітента щодо випущених ним цінних паперів" та Положення про порядок випуску в обіг облігацій підприємств, реєстрації випуску облігацій підприємств та інформації про їх випуск. На засіданні також обговорювалися пропозиції членів секції розвитку інфраструктури фондового ринку КЕР щодо Концептуальних засад надання до Комісії адміністративних даних професійних учасників фондового ринку України.
Сьогодні не існує гострої необхідності прийняття нових документів, які істотно змінюють нормативну базу депозитарної діяльності. Існуючі Положення дозволяють учасникам ринку працювати нормально. Проблеми, що виникають у депозитарній діяльності, необхідно вирішувати шляхом внесення змін до чинних нормативно-правових актів. Нові Положення мають відпрацьовуватися разом із новими стандартами депозитарної діяльності та новою законодавчою базою. Доцільно, щоб Комісія прийняла окремий документ щодо процедури розробки, регламентації та запровадження стандартів.
Проекти нових Положень є досить складними, вони торкаються діяльності всіх учасників фондового ринку і до роботи над ними треба ставиться виважено. Прийняття Положень може загальмувати розвиток фондового ринку. Враховуючи це, роботу над ними необхідно провадити у комплексі з відпрацюванням нових стандартів, які мають розроблятися відповідно до закону про стандартизацію. Лише таким шляхом можна створити ефективне нормативне правове поле у цій сфері. Однак на практиці все частіше проявляються недоліки депозитарної діяльності. Від цього страждають акціонери, знижується ліквідність ринку цінних паперів. Нові документи щодо депозитарної та реєстраторської діяльності є необхідними для подальшого розвитку вітчизняного фондового ринку.
На відміну від попередньої редакції, із Положення вилучено поняття обмеженого випуску облігацій, проте є поняття облігацій з додатковим забезпеченням. У документі визначена однакова процедура розкриття інформації для будь-яких випусків облігацій й передбачений єдиний стандарт проспекту емісії. Крім того, мінімізована звітність емітента щодо погашення облігацій, не встановлені обмеження щодо строків їх розміщення, а також передбачена можливість обміну облігацій акціонерного товариства на акції власного випуску, що знаходяться на балансі товариства. Закритим (приватним) розміщенням згідно з проектом вважається розміщення та обіг облігацій між юридичними та фізичними особами, коло (перелік) яких заздалегідь визначено емітентом у рішенні про випуск облігацій та не перевищує 100 осіб.
У проекті враховані усі зауваження учасників ринку. В його остаточній редакції усунуте протиріччя між теорією та практикою випуску та обігу корпоративних облігацій.
За ініціативою секції розвитку інфраструктури фондового ринку на КЕР було винесено проект Концептуальних засад надання до Комісії адміністративних даних професійними учасниками фондового ринку України. Аналіз існуючої системи звітності профучасників фондового ринку свідчить, що кожен профучасник надає велику кількість зайвої інформації щодо кожної трансакції, яка не потрібна для формування загальних показників, на підставі яких можна проводити аналіз ринку. Ця інформація складається з двох частин: перша пропонується власне профучасником, другу він отримує від інших учасників фондового ринку та не може гарантувати її автентичність та нести відповідальність. При цьому кожен профучасник надає комерційну інформацію щодо кожної трансакції, яка має вимагатися лише у виключних випадках - для цілей контролю та проведення розслідувань правопорушень на ринку. Такий підхід призводить до відсутності цілісної та достовірної системи звітності профучасників ринку та неможливості здійснення належного правозастосування.
Основними цілями системи адміністративних даних профучасників ринку цінних паперів є створення ефективної системи моніторингу, регулювання та контролю, яка забезпечує учасників та регуляторів ринку періодичною, достовірною, достатньою, зрозумілою та доречною інформацією про стан фондового ринку і на підставі якої можна проводити аналіз та спостерігати за тенденціями ринку, здійснювати належне державне регулювання і контроль.
Враховуючи вищезазначене, Концептуальні засади надання адміністративних даних мають передбачати систему, яка повинна: забезпечувати користувачів даними та показниками, що дозволяють оцінювати суттєві характеристики ринку; будуватися на базі діючих технологій, що використовуються учасниками ринку, та не вимагати їх суттєвої переробки і додаткових витрат; формуватися на підставі даних, що безпосередньо створюються учасником ринку, який надає адміністративні дані; будуватися на основі доступного програмного забезпечення та технологій; забезпечувати належний рівень захисту від несанкціонованого доступу; забезпечувати можливість розкриття комерційної інформації лише у виключних випадках - для цілей контролю та проведення розслідувань правопорушень на ринку та не вимагати її надання на регулярній основі.
Для обговорення даних пропозицій необхідно провести порівняльний аналіз запропонованого документа з відповідними документами Комісії, а також проаналізувати реальну ситуації на ринку. Тільки таким шляхом можна виявити дійсні недоліки системи подання адміністративних даних професійними учасниками та відпрацювати необхідні зміни.
На засіданнях Ради обговорювалися питання щодо: проектів Законів України "Про акціонерні товариства" та "Про похідні цінні папери", внесення змін та доповнень до Правил здійснення торговцями цінними паперами комерційної та комісійної діяльності з цінних паперів, внесення змін та доповнень до Правил про порядок переведення випуску іменних цінних паперів у бездокументарну форму, проекту Положення про переведення випуску цінних паперів з бездокументарної форми в документарну форму випуску цінних паперів, проекту Положення про порядок реєстрації випуску облігацій внутрішніх місцевих позик та інформації про їх випуск, Методичних рекомендацій створення та розвитку незалежних інформаційних та рейтингових агентств, що спеціалізуються на наданні інформаційних послуг на фондовому ринку.
Розвиток корпоративних відносин є базовим щодо розвитку фондового ринку та економіки країни в цілому. До Верховної Ради подано два варіанти законопроекту "Про акціонерні товариства": один - народним депутатом Віктором Мусіякою, другий - Кабінетом Міністрів України. При цьому документи схожі між собою та не мають концептуальних відмінностей. Задача Ради має полягати у визначенні переліку ключових питань корпоративних відносин та принципової позиції щодо законодавчого вирішення цих питань з наступним їх лобіюванням при доопрацюванні законопроекту.
Робоча група у складі членів КЕР має здійснювати моніторинг проходження законопроекту в парламенті. До переліку ключових питань секцією розвитку корпоративного управління КЕР були віднесені наступні: рівноправність усіх власників акцій, унеможливлення превалювання прав дрібних або великих акціонерів чи держави на шкоду інтересам інших акціонерів; забезпечення чіткого та обґрунтованого розподілу повноважень між органами управління акціонерного товариства (загальні збори, спостережна рада, правління) з метою забезпечення їх функціональної дієвості; забезпечення вільного обігу цінних паперів акціонерного товариства на фондовому ринку.
На засіданні також розглядався проект Закону "Про похідні цінні папери".
Подібний законопроект вже подавався до Верховної Ради попереднього скликання, проте його не було розглянуто. В новому варіанті документа враховані деякі положення проекту Закону "Про строкові фінансові інструменти", який знаходиться у парламенті. Основне завдання полягає у пошуку найбільш оптимального для вітчизняного ринку варіанта визначення похідних цінних паперів та їх чіткої класифікації.
Члени КЕР вважають, що в Україні є потенціал для розвитку ринку похідних цінних паперів. Однак для його нормального функціонування необхідно створити розвинуту біржову систему, удосконалити механізм виконання угод, підвищити ліквідність фондового ринку, поглибити співпрацю Комісії та учасників ринку щодо розвитку похідних фінансових інструментів.
На засіданні КЕР розглядався проект Положення про порядок реєстрації випуску облігацій внутрішніх місцевих позик та інформації про їх випуск. Цей документ відпрацьовувався у розвиток Положення про порядок здійснення місцевих запозичень, розробленого КМУ. За основу було взято проект аналогічного документа щодо корпоративних облігацій з врахуванням особливостей випуску облігацій місцевої позики.
Розглядались Методичні рекомендації створення та розвитку незалежних інформаційних та рейтингових агентств, що спеціалізуються на наданні інформаційних послуг на фондовому ринку, розроблених Комісією. В зв'язку з розвитком ринку цінних паперів України та появою на ньому нових інструментів, а також з метою подальшої розбудови інформаційного простору ринку цінних паперів, підвищення прозорості та інформування інвесторів і інших учасників ринку з'явилась необхідність у розбудові таких інституцій як рейтингові та інформаційні агентства. На виконання Указу Президента України "Про додаткові заходи щодо розвитку фондового ринку України" та згідно з постановою КМУ "Про затвердження Заходів щодо реалізації Основних напрямів розвитку фондового ринку на 2001-2005 роки" розроблено рекомендації щодо створення та розвитку незалежних інформаційних та рейтингових агентств, що спеціалізуються на наданні інформаційних послуг на фондовому ринку. В документі враховані вимоги чинного законодавства щодо створення, діяльності, компетентності та розкриття інформації інформаційними та рейтинговими агентствами, а також загальноприйняті світові принципи їх роботи. При цьому Методичні рекомендації не є нормативним документом.
На засіданні КЕР розглядався проект Принципів корпоративного управління. Завдання щодо розробки та запровадження Принципів передбачені Указом Президента України "Про заходи щодо розвитку корпоративного управління в акціонерних товариствах" та урядовими документами, виданими на його виконання. Передбачалося, що робота над документом триватиме упродовж 2003 року, а з 2004 почнеться його запровадження. Технічну та методологічну допомогу з розробки Принципів корпоративного управління надає Міжнародна фінансова корпорація.
Принципи корпоративного управління носять рекомендаційний характер. У ході підготовки проекту була узагальнена світова практика щодо Кодексів корпоративного управління. Подібні документи існують у 60 країнах та на практиці довели свою ефективність. Структура запропонованого проекту складається зі вступу та шести основних розділів: мета товариства; права акціонерів; спостережна рада і виконавчий орган; розкриття інформації та прозорість; контроль за фінансово-господарською діяльністю товариства; заінтересовані особи.
На засіданні профільного комітету Верховної Ради розглядався законопроект "Про акціонерні товариства" і було рекомендовано не розглядати його у першому читанні. Певна частина депутатів вважає основною метою Закону перетворення існуючих ЗАТ у ВАТ з їх наступним розпродажем. Однак у документі чітко визначено, що обмеження будуть розповсюджуватись лише на новостворені закриті акціонерні товариства. Але негативне рішення профільного комітету не означає, що законопроект не буде винесено на перше читання. Доцільно довести до депутатів необхідність прийняття Закону у першому читанні й у подальшому працювати над його вдосконаленням.
Враховуючи ситуацію, що склалася, було вирішено підготувати звернення до народних депутатів від КЕР, в якому схвалюється законопроект "Про акціонерні товариства" і вказується на важливість його прийняття.
На розгляд КЕР був запропонований проект Закону "Про цінні папери та фондовий ринок", розроблений робочою групою, до складу якої входять фахівці Комісії та учасники фондового ринку.
Новий проект є певним синтезом кількох попередніх варіантів даного Закону. Особливістю законопроекту є те, що він не містить у собі положень щодо обліку цінних паперів та Національної депозитарної системи.
Опрацьований проект Положення про порядок випуску в обіг облігацій підприємств, реєстрації випуску облігацій підприємств та інформації про їх випуск, був рекомендований до розгляду на Комісії. Положення встановлює порядок розміщення, обігу, погашення облігацій підприємств, реєстрації в Комісії випуску облігацій підприємств та скасування реєстрації випуску цих облігацій. У Положенні містяться норми щодо: послідовності дій емітента при здійсненні випуску облігацій; порядку реєстрації випуску облігацій; рішення про випуск облігацій; інформації про випуск облігацій; звіту про результати розміщення випуску облігацій; звіту про погашення облігацій; скасування реєстрації випусків облігацій та анулювання свідоцтва про випуск облігацій; державного контролю за діяльністю емітента, пов'язаною з випуском та обігом облігацій.
Два питання засідання КЕР стосувалися розкриття інформації на фондовому ринку. Секцією розвитку інфраструктури фондового ринку був запропонований проект Концептуальних засад надання адміністративних даних професійних учасників фондового ринку України до Комісії. Зазначеним проектом, зокрема, передбачається, що Концептуальні засади повинні бути спрямовані на створення системи, яка відповідала б наступним вимогам: побудована на базі діючих технологій і не потребує від профучасників ринку суттєвої переробки та додаткових витрат; формується на підставі даних, що безпосередньо утворюються профучасниками ринку, за автентичність яких вони несуть відповідальність; забезпечує Комісія на регулярній основі даними та показниками, які дозволяють оцінювати суттєві характеристики ринку (привабливість фінансових інструментів, динаміку цін, кількість угод, обсяг торгів тощо); забезпечує можливість розкриття детальної інформації (угоди сторін, клієнтів, суттєві умови угод) лише в особливих випадках - для цілей контролю та проведення розслідувань правопорушень на ринку; виключає необхідність дублювання значних обсягів інформації та виникаючих у зв'язку з цим необґрунтованих витрат.
Секція інформатизації, проблем глобалізації та прогнозування розвитку фондового ринку КЕР винесла на розгляд Ради пропозиції щодо проекту рішення Комісії "Про встановлення вимог до програмних продуктів на фондового ринку". Вимоги мають поширюватись на програмні продукти, які створюють учасники ринку цінних паперів для власних потреб або ті, які створюються для розповсюдження з метою використання учасниками ринку.
На засіданні КЕР були запропоновані для розгляду висновки робочої групи з опрацювання проекту Закону України "Про похідні цінні папери". Результати аналізу документа свідчать, що жоден з основних видів похідних цінних паперів, зазначених у ст. 5 (ф'ючерс, опціон, депозитарні розписки (свідоцтва)), не можуть вважатись похідним цінним папером. Віднесення означених інструментів до похідних цінних паперів базується на нерозумінні їх сутності, а також суперечить міжнародній практиці, нормам міжнародного права та чинного законодавства України.
Відповідно до міжнародної класифікації фінансових інструментів (CFI code), яка розроблена Міжнародною організацією по стандартизації (ISO) і є міжнародним стандартом класифікації (кодифікації) випусків цінних паперів та інших фінансових інструментів, Директив Ради ЄС - 89/298/ЕЕС, 93/22/ЕЕС, та більшості міжнародних норм (у тому числі і тих, до яких адаптує своє законодавство Україна), "деривативи" (у перекладі з англійської - "похідні") - являють собою фінансові інструменти, ціна яких залежить безпосередньо або опосередковано від ціни (чи її зміни) їх базового активу, та які засвідчують сторонам, що уклали угоду, зобов'язання/права на придбання/продаж базового активу, або проведення розрахунків грошовими коштами в обумовлений строк у майбутньому за ціною і на умовах, визначених на поточний момент.
У свою чергу фінансовий інструмент, це будь-який контракт, що започатковує виникнення фінансового активу однієї сторони та фінансового зобов'язання чи інструментів у вигляді акцій іншої сторони. До фінансових інструментів відносяться: основні фінансові інструменти, такі як дебіторська заборгованість, кредиторська заборгованість та акції або будь-які інші цінні папери, що підлягають обігу та надають право придбати данні цінні папери шляхом підписки чи обміну; деривативи, такі як опціони, ф'ючерси, форварди, свопи, вартість яких є похідною від основного фінансового інструмента, або ставки чи індексу ціни іншого основного інструмента.
До цінних паперів, що мають ознаки деривативів, які власне і можуть розглядатись як похідні цінні папери, відносяться: цінні папери, що можуть бути конвертовані, обмінювані цінні папери (цінний папір, який гарантує його власнику можливість обміняти його на акції інших компаній), цінні папери з варантом або власне варанти на цінні папери.
Депозитарна розписка є формою обігу цінного паперу, а не похідною від нього. Регулювати випуск та обіг депозитарних розписок на цінні папери іноземних емітентів Комісія має право своїми рішеннями без внесення змін до законодавства.
Було рекомендовано Комісії концептуально переглянути проект закону "Про похідні цінні папери" та відповідно до Директив ЄС визначити умови, порядок випуску та обігу на території України похідних цінних паперів, а саме: цінних паперів, що можуть бути конвертовані в інші цінні папери (конвертованих облігацій тощо), обмінюваних цінних паперів, які гарантують його власнику можливість обміняти їх на акції, цінних паперів з варантами, фондових варантів.
Було рекомендовано доповнити проект закону "Про цінні папери та фондовий ринок" окремою статтею "Похідні цінні папери", а також доручити робочій групі з підготовки проекту Закону України "Про похідні цінні папери" підготувати остаточну редакцію проекту Закону України "Про строкові фінансові інструменти", який знаходиться на розгляді Верховної Ради України.
Розглядався законопроект "Про цінні папери та фондовий ринок". Робота над ним знаходиться на завершальній стадії. Поточний текст законопроекту суттєво відрізняється від початкового варіанта. До основних позитивних моментів проекту можна віднести норми щодо: універсальних фінансових установ фондового ринку, які матимуть єдину ліцензію на здійснення різних видів професійної діяльності; публічного та приватного розміщення цінних паперів; інсайдерської інформації тощо. Разом із тим, законопроект не в повному обсязі вирішує проблеми розкриття інформації та класифікації цінних паперів, а також не містить у собі положень щодо облікової системи фондового ринку.
Законопроект містить цілий ряд істотних недоліків і тому доцільно подальшу роботу над удосконаленням законодавства щодо цінних паперів побудувати на основі законопроекту "Про емісійні цінні папери та фондовий ринок". Проте, більшість членів Ради висловилася за продовження роботи над проектом Закону "Про цінні папери та фондовий ринок" та паралельне внесення змін до чинного Закону України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні".
На розгляд Ради був запропонований проект нової редакції Положення про порядок та умови ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, розроблений спеціально створеною робочою групою. Позитивно була сприйнята й ідея щодо введення повноцінного балансового обліку іменних цінних паперів та уніфікація на цій основі технології обліку всіх реєстроутримувачів. Крім того, запропонований балансовий облік максимально наближений до аналогічного обліку зберігачів, що в перспективі дозволить уніфікувати весь облік цінних паперів в Національній депозитарній системі України.
Разом з тим запровадження запропонованого обліку потягне затрати ресурсів значної частини реєстроутримувачів. З цією метою, пропонується дати їм не менше року для приведення свого обліку у відповідність до нової редакції Положення.
Нова редакція Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затвердженого рішенням Комісії від 26.05.98 р. N 60 розглядалася на засіданні Ради.
Існує кілька неузгоджених позицій з узгодження Положень щодо реєстраторської та депозитарної діяльності, які потребують додаткового доопрацювання. Це норми щодо: оплати послуг номінального утримувача за надання облікового реєстру; необхідності повернення номінальним утримувачем реєстроутримувачу свідоцтва про знерухомлення; повідомлення номінального утримувача про корпоративні операції, які здійснює емітент; повідомлення Комісії про укладання та розірвання договору за ініціативою реєстратора.
Сьогодні існує потреба у внесенні суттєвих змін до Положень щодо депозитарної та розрахунково-клірингової діяльності. Однак ці зміни необхідно вносити до Законів України "Про цінні папери і фондову біржу" та "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні".
З урахуванням чинного законодавства "Міжрегіональний фондовий союз" розробив зміни до Положень, які не порушують їх структуру, але суттєво впливають на врегулювання ряду важливих питань. У Положенні щодо розрахунково-клірингової діяльності МФС пропонує: узгодити визначення у понятійному апараті; відокремити депозитарні та розрахунково-клірингові операції; виключити перелік внутрішніх документів депозитарію, необхідний для здійснення клірингу, який дублює відповідні норми ліцензійних умов здійснення розрахунково-клірингової діяльності, тощо.
На засіданні Ради було проведено аналіз порядку та обсягів розкриття інформації емітентами цінних паперів та професійними учасниками фондового ринку. існуюча в Україні система розкриття інформації базується на нормах Законів "Про цінні папери і фондову біржу", "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Указів Президента України, постанов уряду та відповідних нормативно-правових актів Комісії.
Основною проблемою сьогодні залишаються терміни подачі інформації, які передбачають надання звітності емітентів до 30 вересня. Скорочення цього терміну можливо лише шляхом внесення відповідних змін до чинного законодавства. Поряд із цим необхідно піднімати на якісно новий рівень бухгалтерський облік та аудит емітентів.
Не менш гострим питанням є розкриття інформації професійними учасниками фондового ринку. Чинне законодавство дозволяє розробити нормативно-правовий документ, який передбачатиме стандарти розкриття такої інформації.
Важливо систематизувати нормативно-правову базу розкриття інформації емітентами, а також збільшити обсяги інформації, необхідної для акціонерів та аналітиків фондового ринку. При цьому доцільно розпочати роботу щодо оприлюднення інформації для цільових користувачів.
Були прийняті та запропоновані до розгляду на Комісії Концептуальні засади надання адміністративних даних професійних учасників фондового ринку України до Комісії, розроблені Секцією розвитку інфраструктури фондового ринку Ради.
Проект нової редакції Положення про депозитарну діяльність розроблений робочою групою на основі пропозицій МФС та визначає: перелік цінних паперів, які обслуговуються у Національній депозитарній системі; функції та операції зберігачів і депозитаріїв цінних паперів; порядок складання облікових реєстрів рахунків власників цінних паперів; знерухомлення цінних паперів; особливості депозитарного обслуговування інститутів спільного інвестування; порядок взаємодії зберігачів і депозитаріїв з іншими учасниками Національної депозитарної системи; вимоги до здійснення та суміщення депозитарної діяльності; напрями державного контролю за діяльністю зберігачів та депозитаріїв.
Згідно із рішенням Комісії від 20.05.03 р. N 192 та рішенням урядового комітету економічного розвитку та з питань європейської інтеграції від 06.06.03 р. була започаткована розробка Державної програми розвитку Національної депозитарної системи України на 2004-2010 роки. Її метою є створення якісної та ефективної системи фінансових установ, які на основі міжнародних стандартів та із застосуванням передових інформаційних технологій і сучасних фінансових інструментів здійснюють реєстрацію та обслуговують корпоративні й інші права осіб, що є інвесторами виробництва товарів, робіт та послуг для задоволення суспільних потреб. Основним розробником програми є інститут економічного прогнозування НАН України.
Концептуальні засади програми передбачають три етапи її виконання. Перший етап триватиме упродовж 2004 року. Протягом цього часу має відбутися централізація Національної депозитарної системи України шляхом створення її центральних інститутів, зокрема, центрального депозитарію, центрального реєстру, центрального сховища, центральної розрахунково-клірингової палати, проектування національної інформаційної мережі та системи передачі даних (НІМ СПД). Другий етап (2005-2007 роки) передбачатиме централізацію біржових ринків шляхом створення національних організаторів торгівлі основними ресурсами виробництва - інвестиційними, валютними, сировинними, енергетичними та іншими, створення центральних елементів НІМ СПД та включення до них прямих учасників Національної депозитарної системи й організаторів торгівлі. На третьому етапі (2008-2010 роки) має відбутися включення до НІМ СПД всіх фінансових установ - учасників Національної депозитарної системи, підключення виробництв та інвесторів.
Члени КЕР зауважили, що реалізацію програми необхідно обмежити лише першим етапом, а два інші - виключити. При цьому даний етап повинен тривати не один, а приблизно три роки.
Поряд із цим, члени КЕР запропонували врахувати у документі європейські стандарти розвитку депозитарних систем, приділити більше уваги проблемам, які зараз існують у Національній депозитарній системі України, чітко визначити шляхи її подальшого розвитку для вирішення основної мети, яка полягає у створенні реальних механізмів підтвердження прав власності на цінні папери.
Розглядалося Положення про подання адміністративних даних депозитарними установами, що здійснюють депозитарну діяльність, депозитарію цінних паперів.
Одним з основних напрямків діяльності КЕР є розробка заходів щодо стимулювання розвитку фондового ринку, інститутів спільного інвестування, проведення пенсійної реформи в Україні. Окремий документ із цього приводу був прийнятий загальними зборами УАІБ. Заходи, зазначені у ньому, передбачають: повне впровадження в дію Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" та комплексне проведення пенсійної реформи; прийняття закону "Про акціонерні товариства"; лібералізацію валютного регулювання на вітчизняному фондовому ринку та спрощення процедури руху міжнародного капіталу на ньому; внесення змін до податкового законодавства, які б стимулювали розвиток ринку цінних паперів та проведення пенсійної реформи; появ у на ринку ліквідних фінансових інструментів; створення рейтингового агентства, що надаватиме інвесторам необхідну інформацію для прийняття рішень; розвиток саморегулювання шляхом створення єдиної СРО; ефективну взаємодію державних органів, які регулюють діяльність інститутів фондового ринку; підвищення захисту прав суб'єктів фондового ринку у судових органах; недопущення підвищення інвестиційних ризиків; створення на ринку повноцінних інвестиційних банків.
У свою чергу, ПФТС, за підсумками VI Міжнародного форуму учасників ринку капіталу України, також розробила заходи, які необхідно виконати в 2004- 2005 роках, для досягнення цілей та завдань Указу Президента України "Про додаткові заходи щодо залучення іноземних інвестицій в економіку України" та Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Відкритість, дієвість, результативність". Зокрема, для виконання програми уряду передбачається: прискорити прийняття Законів "Про акціонерні товариства" та "Про цінні папери та фондовий ринок"; розробити та прийняти Стандарти розкриття інформації акціонерними товариствами; прийняти зміни до нормативних актів, які б знижували витрати, та спрощували систему оприлюднення інформації емітентів цінних паперів, усували дублювання каналів подання, збору, обробки та оприлюднення інформації; запровадити заходи щодо стимулювання залучення капіталу ВАТ через випуск фінансових інструментів; внести зміни до законодавства щодо торгівлі цінними паперами ВАТ на організованому ринку; передбачити в законопроектах укладання угод з іпотечними цінними паперами на організованому ринку; внести зміни до нормативних актів щодо розміщення страхових резервів в цінні папери шляхом укладання угод на організованому ринку; запровадити інститут первинних дилерів для підтримки ліквідності ринку державних цінних паперів.
Для реалізації завдань Указу Президента пропонується: прийняти закон "Про валютне регулювання та контроль" та внести зміни до нормативних актів НБУ, що сприятимуть запровадженню процедури ввезення в Україну та вивезення за її межі капіталу в процесі здійснення інвестиційної діяльності на фондовому ринку; внести зміни до Закону "Про оподаткування доходів фізичних осіб"; привести законодавство України у відповідність до Директиви ЄС "Про допуск цінних паперів до офіційного лістингу на організованому ринку і про інформацію, що повинна бути опублікована про ці цінні папери" щодо способу розкриття інформації публічних товариств через організовані ринки.
Новим Указом Президента "Про додаткові заходи щодо вдосконалення роботи Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку" збільшується кількість функцій, покладених на Комісію, а також навантаження щодо регламентації діяльності на фондовому ринку. В таких умовах робота КЕР виявляється досить доречною.
Слід також зазначити, що однією із засад ефективної роботи КЕР має стати забезпечення належного інформаційного простору. По цьому напрямку передбачається існування окремого веб-сайту Ради в Інтернеті, проведення Інтернет-конференцій тощо.
Додаток N 1
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Державної комісії
з цінних паперів та фондового
ринку
10.09.2002 N 248
( vr248312-02 )
ПОЛОЖЕННЯ
про Консультаційно-експертну раду Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку
1. Консультаційно-експертна рада Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Рада) є дорадчим органом, що утворюється Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія), згідно з Законом України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" з метою розробки пропозицій щодо політики на фондовому ринку, сприяння формуванню наукових і методологічних засад функціонування фондового ринку України, проведення аналізу стану, проблем та тенденцій розвитку ринку, прогнозування та планування процесів у цієї сфері.
Рада у своєї роботі керується Конституцією і законами України, нормативними актами Комісії та цим Положенням.
Рада щороку звітує перед Комісією про проведену роботу, стан, проблеми і тенденції розвитку фондового ринку.
2. Основними завданнями Ради є:
2.1. Опрацювання проектів державних програм, заходів та актів законодавства щодо функціонування та розвитку фондового ринку в Україні.
2.2. Проведення експертиз проектів нормативних актів, які розробляються Комісією.
2.3. Підготовка пропозицій та надання консультацій Комісії щодо розробки нормативних актів з питань розвитку фондового ринку.
2.4. Здійснення аналізу стану, проблем та тенденцій розвитку фондового ринку.
2.5. Розробка планів розвитку законодавства щодо цінних паперів та фондового ринку.
2.6. Опрацювання проблем у сфері регулювання ринку цінних паперів на макроекономічному рівні та підготовка пропозицій щодо його вдосконалення.
2.7. Проведення аналізу стану та проблем розвитку корпоративного управління, системних, організаційних та економічних складових цього процесу.
2.8. Підготовка пропозицій щодо інформатизації та підвищення прозорості фондового ринку.
2.9. Підготовка пропозицій щодо напрямів розвитку фондового ринку України в умовах глобалізації світових фінансових ринків.
3. Рада для здійснення своїх завдань:
3.1. Утворює експертні та консультативні робочі групи.
3.2. Залучає до розгляду питань, що належать до її компетенції, представників провідних наукових установ, представників саморегулівних організацій, працівників державних органів, фахівців фондового ринку, громадських організацій тощо.
3.3. Одержує від Комісії інформацію, документи і матеріали, необхідні для розгляду питань, включених до планів роботи Ради.
4. Інформація про роботу Ради розповсюджується через засоби масової інформації та Web-сайт Ради в Інтернеті.
5. Раду очолює голова Ради, яким є член Комісії.
6. До складу Ради входять представники державних органів, саморегулівних і громадських організацій, наукових установ, учасників фондового ринку, які добре обізнані з проблемами фондового ринку і мають досвід у їх розв'язанні.
Персональний склад Ради та зміни до нього затверджуються Комісією за поданням голови Ради.
Члени Ради забезпечуються персональними посвідченнями за підписом Голови Комісії.
7. Формою роботи Ради є засідання, які проводяться відповідно до плану роботи Ради не рідше одного разу на місяць. План роботи затверджується Радою.
8. Рішення про дату та місце проведення засідання Ради приймає голова Ради. Члени Ради мають бути повідомлені про дату, час та порядок денний засідання Ради не менше як за 3 дні.
9. У засіданнях Ради можуть брати участь представники структурних підрозділів Комісії, а також запрошені особи.
10. Голова та члени Комісії мають право пропонувати до плану роботи Ради питання, які у разі їх затвердження підлягають розгляду в місячний термін.
11. Рішення Ради, прийняті на її засіданнях, оформлюються протоколом.
Члени Ради можуть особисто пропонувати до розгляду на засіданнях Комісії питання, які були прийняті Радою.
12. Основні напрями роботи, регламент та порядок прийняття рішень визначаються Радою.
Річний план роботи Ради погоджується з Комісією.
13. Організаційно-технічне забезпечення проведення засідань Ради здійснює секретаріат, який очолює секретар Ради.
Секретар Ради призначається Комісією за поданням голови Ради.
Секретар Ради готує документи, пропозиції та експертні висновки Ради для подання на розгляд Комісії, річні звіти, а також матеріали для інформування громадськості про роботу Ради.
Матеріально-технічне забезпечення діяльності Ради здійснюється за рахунок коштів Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Додаток N 2
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Державної комісії

................
Перейти до повного тексту