1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
30.12.2004 N 1387
Про скаргу кандидата на пост Президента України Януковича В.Ф.
До Центральної виборчої комісії 28 грудня 2004 року надійшла скарга кандидата на пост Президента України Януковича Віктора Федоровича на дії та бездіяльність територіальних виборчих комісій територіальних виборчих округів N 1-225 по встановленню результатів волевиявлення громадян України при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року на виборах Президента України, в якій заявник скарги просить Центральну виборчу комісію: визнати неправомірними дії територіальних виборчих комісій щодо встановлення результатів повторного голосування 26 грудня 2004 року та бездіяльність цих комісій щодо ненадання оцінки масовим порушенням виборчого законодавства України і конституційних виборчих прав громадян України; встановити, що наведені в скарзі факти порушення принципів і засад виборчого процесу під час повторного голосування 26 грудня 2004 року унеможливлюють достовірне встановлення результатів волевиявлення виборців у територіальних виборчих округах N 1-225; визнати факт неможливості достовірного встановлення підсумків повторного голосування 26 грудня 2004 року в межах кожного із 225 територіальних виборчих округів; поновити порушені виборчі права громадян України та законні інтереси суб'єктів виборчого процесу відповідно до вимог частини першої статті 98 Закону України "Про вибори Президента України".
Обґрунтовуючи викладені в скарзі вимоги, кандидат на пост Президента України Янукович В.Ф. вказує на наявність, на його думку, масових порушень законодавства України про вибори Президента України при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року, які ставлять під сумнів результати волевиявлення виборців всієї України, на незаконну і необґрунтовану бездіяльність територіальних виборчих комісій щодо ненадання оцінки цим масовим порушенням та дій комісій по встановленню підсумків повторного голосування, а також вважає відповідні протоколи територіальних виборчих комісій територіальних виборчих округів N 1-225 нелегітимною підставою для встановлення результатів повторного голосування в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі.
Розглянувши подану до Центральної виборчої комісії скаргу кандидата на пост Президента України Януковича В.Ф., додані до неї та наявні в Центральній виборчій комісії документи, Центральна виборча комісія встановила таке.
Скаржник, подаючи до Центральної виборчої комісії скаргу, при зазначенні суті порушених ним питань не виклав конкретних обставин порушень виборчого закону та не зазначив доказів, якими він обґрунтовує свої вимоги, а також у скарзі відсутній перелік документів і матеріалів, які додаються до скарги, що не відповідає в повній мірі вимогам пунктів 5, 7 частини другої статті 95 Закону України "Про вибори Президента України". Натомість, як зазначено в скарзі, до неї додано 27 прошитих томів з матеріалами, актами та скаргами на порушення виборчого законодавства.
Отже, Центральна виборча комісія, визнаючи ознаки неналежного оформлення поданої 28 грудня 2004 року скарги, вбачає підстави для розгляду цієї скарги колегіально на засіданні Центральної виборчої комісії.
Крім того, до скарги додано копію заяви довіреної особи кандидата на пост Президента України Ющенка В.А. в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі Катеринчука М.Д. до Верховного Суду України про зміну вимог скаржника, а також копію рішення Верховного Суду України від 3 грудня 2004 року, ухваленого за результатами розгляду справи за скаргою довіреної особи кандидата на пост Президента України Ющенка В.А. в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі Катеринчука М.Д. на бездіяльність Центральної виборчої комісії, дії по встановленню результатів повторного голосування з виборів Президента України 24 листопада 2004 року та на рішення про оголошення Президентом України Януковича В.Ф.
Відповідно до частини другої статті 97 Закону України "Про вибори Президента України" виборча комісія приймає до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги.
При розгляді скарги кандидата на пост Президента України Януковича В.Ф. на дії та бездіяльність територіальних виборчих комісій територіальних виборчих округів N 1-225 по встановленню результатів волевиявлення громадян України при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року на виборах Президента України Центральна виборча комісія згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, частиною другою статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" діє на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в тому числі відповідними положеннями законів України "Про вибори Президента України", "Про особливості застосування Закону України "Про вибори Президента України" при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року", якими встановлено порядок оскарження порушень під час виборів Президента України та порядок розгляду скарг під час виборчого процесу.
Твердження суб'єкта звернення зі скаргою про невиконання Центральною виборчою комісією Рішення Конституційного Суду України від 24 грудня 2004 року N 22-рп/2004 у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про особливості застосування Закону України "Про вибори Президента України" при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року" (справа про особливості застосування Закону України "Про вибори Президента України") не відповідає дійсності, що підтверджується рішенням Верховного Суду України від 26 грудня 2004 року, ухваленим за результатами розгляду справи за скаргою кандидата на пост Президента України Януковича В.Ф. на дії та постанови Центральної виборчої комісії від 21 грудня 2004 року N 1349 та від 25 грудня 2004 року N 1360, в якому, зокрема, вказано на належне виконання Центральною виборчою комісією вищезгаданого Рішення Конституційного Суду України.
Разом з тим, відповідно до частини другої статті 93 Закону України "Про вибори Президента України" скарги на рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії розглядаються виключно Верховним Судом України та не можуть розглядатися самою Центральною виборчою комісією. З огляду на це, скарга кандидата на пост Президента України Януковича В.Ф. у частині щодо невиконання Рішення Конституційного Суду України від 24 грудня 2004 року підлягає залишенню без розгляду.
Стосовно списків виборців, які використовувалися під час повторного голосування 26 грудня 2004 року на виборах Президента України, та ігнорування виборчими комісіями змін, внесених до списків виборців, виготовлених для проведення повторного голосування 21 листопада 2004 року, слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 3 Закону України "Про особливості застосування Закону України "Про вибори Президента України" при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року" списки виборців для повторного голосування 26 грудня 2004 року виготовляються не пізніш як за шість днів до дня повторного голосування на підставі списків виборців, складених для голосування 31 жовтня 2004 року з урахуванням уточнень, внесених до них у визначеному Законом України "Про вибори Президента України" порядку, тобто до 20 години 31 жовтня 2004 року. Згідно з частиною дев'ятою статті 3 Закону України "Про особливості застосування Закону України "Про вибори Президента України" при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року" список виборців на спеціальній виборчій дільниці складається дільничною виборчою комісією не пізніш як за три дні до дня повторного голосування на підставі відомостей, поданих керівником відповідного закладу, та заяв виборців про виключення зі списку виборців за місцем проживання і про намір голосувати на цій дільниці.
У частині третій статті 94 Закону України "Про вибори Президента України" встановлено, що скарга щодо порушень, які мали місце до дня голосування, може бути подана не пізніше часу закінчення дня, що передує початку голосування.
Отже, в частині оскарження складення списків виборців подана до Центральної виборчої комісії 28 грудня 2004 року скарга розгляду не підлягає.
Щодо уточнення списків виборців, то доданими до скарги доказами не підтверджується факт оскарження кандидатом на пост Президента України Януковичем В.Ф. неправильностей у списках виборців у встановленому законом порядку та строки, а також спростовується масовий характер допущених при складанні списків виборців для повторного голосування 26 грудня 2004 року недоліків.
Разом з тим, у скарзі кандидата на пост Президента України відсутні докази щодо неправомірного використання списків виборців конкретними виборчими комісіями при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року на виборах Президента України.
При розгляді зазначеної скарги Центральна виборча комісія бере до уваги той факт, що до протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки повторного голосування, які надійшли в установленому законом порядку до Центральної виборчої комісії, додані акти та постанови відповідних виборчих комісій, окремі думки членів виборчих комісій, які розглядатимуться Центральною виборчою комісією з наданням правової оцінки під час встановлення результатів виборів Президента України.
Зафіксовані в окремих доданих до скарги актах порушення порядку видачі виборчих бюлетенів не доводять їх масовості та не підтверджують наявності підстав для визнання голосування навіть на окремо взятих виборчих дільницях недійсним. Зазначені порушення не вплинули на результати повторного голосування 26 грудня 2004 року на виборах Президента України. Крім того, значна частина з досліджених Центральною виборчою комісією актів про такі порушення не містить будь-яких відміток, що підтверджували б факт подання їх до відповідних дільничних чи територіальних виборчих комісій для прийняття відповідних рішень з конкретних порушень, а також ці акти складено з порушенням вимог щодо їх оформлення, передбачених у пункті 6 частини сьомої статті 69 Закону України "Про вибори Президента України", також ці акти повторюються між собою двічі, тричі тощо.
При оскарженні порушень передбаченого статтею 76 Закону України "Про вибори Президента України" порядку видачі виборцям виборчих бюлетенів заявником скарги також не дотримано встановленого цим Законом порядку оскарження.
Відповідно до частини першої статті 76 Закону України "Про вибори Президента України" виборчі бюлетені для голосування на виборах Президента України видаються виборцям членами дільничної виборчої комісії, рішення, дії чи бездіяльність яких згідно з частиною другою статті 104 зазначеного Закону оскаржуються до відповідної територіальної виборчої комісії або місцевого суду за місцезнаходженням дільничної виборчої комісії. У зв'язку з цим скарга кандидата на пост Президента України Януковича В.Ф. у цій частині не підлягає розгляду Центральною виборчою комісією.
Дії Центральної виборчої комісії щодо незабезпечення, на думку скаржника, належної кількості виборчих бюлетенів на виборчих дільницях також не можуть бути оскаржені до Центральної виборчої комісії, оскільки, як зазначалося вище, відповідно до частини другої статті 93 Закону України "Про вибори Президента України" скарги на рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії розглядаються Верховним Судом України. Тому в цій частині скарга підлягає залишенню без розгляду.
Разом з тим, Центральна виборча комісія вбачає за необхідне зазначити, що відповідно до частини другої статті 9 Закону України "Про особливості застосування Закону України "Про вибори Президента України" при повторному голосуванні 26 грудня 2004 року" виборчі бюлетені для повторного голосування виготовляються у кількості, що на один відсоток перевищує кількість виборців, які включені до списків виборців, виготовлених відповідно до статті 3 цього Закону. При цьому кількість виборчих бюлетенів, яку необхідно було виготовити для проведення повторного голосування 26 грудня 2004 року на виборах Президента України, визначена в межах кожного територіального виборчого округу постановою Центральної виборчої комісії від 15 грудня 2004 року N 1305.
Правомірність дій Центральної виборчої комісії щодо виготовлення виборчих бюлетенів для повторного голосування 26 грудня 2004 року, а також законність прийняття зазначеної постанови Центральної виборчої комісії та відповідність її змісту вимогам чинного законодавства України про вибори Президента України підтверджено рішенням Верховного Суду України від 22 грудня 2004 року, ухваленого за результатами розгляду справи за скаргою кандидата на пост Президента України Януковича В.Ф. на постанову Центральної виборчої комісії від 15 грудня 2004 року N 1305 "Про кількість виготовлення виборчих бюлетенів для повторного голосування 26 грудня 2004 року на виборах Президента України".
Крім того, враховуючи допущені окремими дільничними виборчими комісіями неточності у відомостях, зазначених у графі 2 протоколів цих дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях під час голосування в день виборів Президента України 31 жовтня 2004 року щодо кількості виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці, на підставі яких Центральною виборчою комісією забезпечувалося централізоване виготовлення виборчих бюлетенів для повторного голосування 26 грудня 2004 року на виборах Президента України, Центральною виборчою комісією було забезпечено виготовлення виборчих бюлетенів для повторного голосування 26 грудня 2004 року на виборчих дільницях N 72 територіального виборчого округу N 45 (Донецька область), N 222 територіального виборчого округу N 202 (Черкаська область) та N 178 територіального виборчого округу N 67 (Житомирська область) відповідно до прийнятих Центральною виборчою комісією 25 грудня 2004 року постанов N 1365 та N 1371 щодо внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 15 грудня 2004 року N 1305 "Про кількість виготовлення виборчих бюлетенів для повторного голосування 26 грудня 2004 року на виборах Президента України".
У частині оскарження проведення передвиборної агітації скарга підлягає залишенню без розгляду у зв'язку з порушенням встановленого Законом України "Про вибори Президента України" строку оскарження. Так, враховуючи, що відповідно до частини третьої статті 57 Закону України "Про вибори Президента України" агітація перед повторним голосуванням закінчується о 24 годині останньої п'ятниці перед днем повторного голосування, а також відсутність у скарзі викладу обставин щодо проведення передвиборної агітації в день голосування, будь-які порушення порядку проведення передвиборної агітації могли бути оскаржені до 24 години дня, що передує дню початку голосування, на підставі частини третьої статті 94 Закону України "Про вибори Президента України".
Крім того, при оскарженні порушень передбаченого Законом України "Про вибори Президента України" порядку проведення передвиборної агітації з використанням засобів масової інформації територіальні виборчі комісії не є суб'єктами оскарження таких порушень відповідно до частини першої статті 102 Закону України "Про вибори Президента України".
Разом з тим, проведення передвиборної агітації з порушенням встановленого Законом України "Про вибори Президента України" порядку та всупереч принципу рівності не підтверджується доданими до скарги матеріалами, а також спростовується розглянутими Центральною виборчою комісією скаргами кандидата на пост Президента України Януковича В.Ф. та Партії регіонів на порушення порядку ведення передвиборної агітації кандидатом на пост Президента України Ющенком В.А. Так, постановами від 20 грудня 2004 року N 1338, 1339, 1341, від 22 грудня 2004 року N 1352, 1353, від 25 грудня 2004 року N 1377, 1378, 1379, 1364 у задоволенні скарг заявникам відмовлено. Ті постанови Центральної виборчої комісії, що були оскаржені в установленому законом порядку, визнано Верховним Судом України законними. Також Центральною виборчою комісією 28 та 29 грудня 2004 року розглянуто ще три скарги зазначених суб'єктів звернення з того ж предмета, у задоволенні яких було відмовлено, про що прийнято відповідно постанови Центральної виборчої комісії від 28 грудня 2004 року N 1383 та N 1384 і від 29 грудня 2004 року N 1385. З огляду на це, зазначені вище питання не підлягають повторному розгляду на підставі частини другої статті 8 Закону України "Про звернення громадян".

................
Перейти до повного тексту