- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 16 листопада 2020 року № 488 |
Про окремі питання діяльності Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області
До Центральної виборчої комісії 15 листопада 2020 року надійшла постанова Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Тузлівська сільська територіальна виборча комісія) від 14 листопада 2020 року № 129 "Про перенесення повторного голосування на 22 листопада 2020 р., в зв’язку з виявленням порушень виборчого законодавства України", в якій викладаються обставини порушення процедури отримання, транспортування та зберігання виборчих бюлетенів для повторного голосування в багатомандатному виборчому окрузі № 1 з виборів депутатів Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Тузлівська сільська рада), призначеного на 15 листопада 2020 року, що могли створити умови для фальсифікації зазначених виборів, унаслідок чого комісією вирішено "перенести проведення повторного голосування по кандидатам в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 р." та "призначити переголосування" 22 листопада 2020 року.
Також до Комісії 15 листопада 2020 року надійшло пояснення за підписом голови Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Пишненко Л.Д., в яких зазначено, що 10 листопада 2020 року нею одноосібно, без поліції, вирішено забрати виборчі бюлетені для проведення повторного голосування з виборів депутатів Тузлівської сільської ради в багатомандатному виборчому окрузі № 1 з КП "Татарбунарська райдрукарня", а також указано, що бюлетені було привезено до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії та закрито в сейфі.
Того самого дня до Комісії електронною поштою надійшло звернення (колективна скарга) кандидата в депутати Тузлівської сільської ради Маліванової О.П. та виборців села Тузли Білгород-Дністровського району Одеської області, в якому повідомляється, що повторне голосування з виборів Тузлівської сільської ради, призначене на 15 листопада 2020 року, не відбувається, "дільниця закрита".
З метою з’ясування обставин щодо стану організації та проведення 15 листопада 2020 року повторного голосування в багатомандатному виборчому окрузі № 1 з виборів депутатів Тузлівської сільської ради, керуючись пунктом 1 частини третьої статті
29 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), член Комісії 16 листопада 2020 року листом № 21-33/1-4568 звернувся до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії з проханням надати Комісії до 15 години 16 листопада 2020 року інформацію щодо проведення повторного голосування з виборів депутатів Тузлівської сільської ради 15 листопада 2020 року, а в разі їх непроведення - пояснення щодо обставин і підстав невчинення відповідних дій.
До Комісії надійшли від Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії пояснення голови та секретаря цієї комісії, а також копія постанови вказаної комісії від 14 листопада 2020 року № 129, протокол засідання цієї комісії від 14 листопада 2020 року, складений о 14 годині 10 хвилин, акти про порушення виборчого законодавства України від 14 та 15 листопада 2020 року.
Комісія зауважує, що згідно з частиною четвертою статті
14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів визначено Виборчим кодексом України (далі - Кодекс), розділом XI якого унормовано процедуру та строки подання і розгляду скарг, а також вимоги до їх форми і змісту.
Частиною дев’ятою статті
67 Кодексу, розділом 7 зазначеного
Порядку визначено, що в разі надходження скарги (сканованої копії скарги) засобами електронної пошти (в електронній формі), крім тієї, яка засвідчена кваліфікованим електронним підписом, вона опрацьовується виборчою комісією в установленому Кодексом порядку після надходження цієї скарги у письмовій формі на паперових носіях або засвідченої кваліфікованим електронним підписом.
Водночас Комісія зазначає, що відповідно до частини другої статті
1 Закону Комісія здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частиною першою статті
16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
Враховуючи наведене вище, Комісія вважає за необхідне розглянути питання щодо організації повторного голосування депутата Тузлівської сільської ради в багатомандатному виборчому окрузі № 1 за власною ініціативою.
Центральна виборча комісія зазначає, що згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті
33, частиною першою статті
206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів.
Частиною третьою статті
32 Кодексу визначено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.
До повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів депутатів сільської ради належить забезпечення підготовки та проведення відповідних місцевих виборів; забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів та передача їх відповідним територіальним, дільничним виборчим комісіям, організація проведення повторного голосування і повторних місцевих виборів у випадках, передбачених Кодексом (пункти 1, 7, 19 частини другої статті
206 Кодексу).
Згідно з частиною четвертою статті
194 Кодексу, якою визначено види місцевих виборів та порядок їх призначення, повторні місцеві вибори призначаються територіальною виборчою комісією у разі визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися, в порядку, встановленому Кодексом. Підстави для визнання місцевих виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів визначено у статті
280 Кодексу.
Зокрема, пунктом 6 частини першої статті
280 Кодексу однією з підстав, за яких територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, визначено обставину, що голосування у день голосування (день повторного голосування) не було організовано і проведено відповідно до
Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.
Організація і порядок голосування на місцевих виборах визначені статтею
248 Кодексу. Організація голосування включає в себе, серед іншого, наявність і видачу виборцям виборчого бюлетеня для голосування (частини третя - десята статті
248 Кодексу).
Так, за змістом частини першої статті
242 Кодексу, пунктів 1.1, 1.13
Порядку сільська, селищна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, на підставі договору, укладеного між нею і поліграфічним підприємством, забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для голосування на місцевих виборах не пізніш як за п’ять днів до дня голосування та отримує виготовлені виборчі бюлетені не пізніш як за чотири дні до дня голосування в упаковці підприємства-виготовлювача на підставі акта приймання-передачі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Від імені територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати місцевих виборів, виборчі бюлетені від підприємства-виготовлювача отримує голова виборчої комісії або інша особа, уповноважена рішенням цієї комісії, яка підписує акт приймання-передачі.
Сільська, селищна виборча комісія не пізніш як за чотири дні до дня голосування отримує від підприємства-виготовлювача виборчі бюлетені в упаковках цього підприємства. Отримання виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача та їх транспортування до приміщення відповідної територіальної виборчої комісії здійснюється представниками територіальної виборчої комісії у супроводі поліцейських (пункти 1.11, 1.14
Порядку).
Міська у містах без районного поділу, районна в місті, сільська, селищна виборча комісія не раніш як за три дні до дня голосування на своєму засіданні передає відповідним дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені з кожних місцевих виборів в упаковці підприємства-виготовлювача (частина п’ята статті
242 Кодексу, пункт 2.3
Порядку).
Згідно з положеннями статті
248 Кодексу голосування проводиться в день голосування з 8 до 20 години без перерви у приміщенні для голосування дільничної виборчої комісії. Виборці голосують шляхом заповнення відповідних виборчих бюлетенів, після чого опускають заповнені виборчі бюлетенів до виборчої скриньки.
Натомість, як свідчать наявні в Комісії матеріали та інформація, виборчі бюлетені для повторного голосування з указаних виборів Тузлівською сільською територіальною виборчою комісією дільничній виборчій комісії передано не було, а голосування 15 листопада 2020 року на відповідній виборчій дільниці не розпочалося.
Таким чином, наявний факт того, що на окремій виборчій дільниці багатомандатного виборчого округу № 1 з виборів депутатів Тузлівської сільської ради не було організовано і проведено голосування відповідно до вимог
Кодексу в день повторного голосування, що є підставою для прийняття рішення територіальною виборчою комісією про визнання зазначених виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів (пункт 6 частини першої статті
280 Кодексу).
................Перейти до повного тексту