- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 31 липня 2012 року № 133 |
( Постанова втратила чинність у частині організації підготовки та проведення чергових, позачергових виборів народних депутатів України на підставі Постанови Центральної виборчої комісії
№ 192 від 21.08.2020 )
Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України
( Преамбула із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії
№ 257 від 11.04.2014 )
1. Затвердити Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України (додається).
2. Цю постанову надіслати окружним виборчим комісіям з виборів народних депутатів України після їх утворення.
Голова Центральної виборчої комісії |
В.ШАПОВАЛ |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 31 липня 2012 року № 133
ПОРЯДОК
розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок розроблено з метою забезпечення однакового застосування виборчими комісіями
Закону України "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон) при розгляді скарг, що стосуються виборчого процесу з виборів народних депутатів України (далі - вибори депутатів).
1.2. Під скаргою слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про вибори депутатів та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів відповідних суб’єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.
2. Суб’єкти звернення зі скаргою.
Суб’єкти оскарження
2.1. Відповідно до частини першої статті
108 Закону суб’єктом звернення зі скаргою до виборчої комісії у передбачених законом випадках можуть бути:
1) кандидат у народні депутати України (далі - кандидат у депутати), зареєстрований у встановленому Законом порядку;
2) політична партія (далі - партія) - суб’єкт виборчого процесу, в особі її керівника, представника партії в Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу, уповноваженої особи партії чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії;
3) довірена особа кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі (далі відповідно - довірена особа кандидата, одномандатний округ);
4) офіційний спостерігач від партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі (далі відповідно - офіційний спостерігач від партії, загальнодержавний округ);
5) офіційний спостерігач від кандидата у депутати в одномандатному окрузі (далі - офіційний спостерігач від кандидата у депутати);
6) офіційний спостерігач від громадської організації;
7) виборча комісія, утворена відповідно до Закону;
8) виборець - громадянин України, який відповідно до статті 2 Закону має право голосу на виборах депутатів. При цьому виборець має право звернутися зі скаргою в разі, якщо рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження порушено його особисті виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі, у тому числі на участь у роботі виборчої комісії чи на здійснення спостереження.
2.2. Суб’єкти звернення зі скаргою, зазначені в пункті 2.1 цього Порядку, можуть з урахуванням вимог Закону та цього Порядку оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, таких суб’єктів оскарження:
1) виборчої комісії, члена виборчої комісії;
2) партії - суб’єкта виборчого процесу;
3) кандидата у депутати;
4) уповноваженої особи партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі (далі - уповноважена особа партії), довіреної особи кандидата, офіційного спостерігача від партії, кандидата у депутати чи громадської організації - лише щодо порушення, яке мало місце під час голосування.
3. Суб’єкти розгляду скарг
3.1. Скарга на рішення, дії чи бездіяльність суб’єктів оскарження, визначених пунктом 2.2 цього Порядку, в передбачених законом випадках може бути подана до відповідної виборчої комісії.
3.3. Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії;
2) рішення чи дії окружної виборчої комісії;
3) рішення, дії чи бездіяльність члена окружної виборчої комісії;
4) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових і службових осіб;
5) рішення, дії чи бездіяльність засобів масової інформації та інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників;
( Підпункт 5 пункту 3.3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії
№ 257 від 11.04.2014 )
6) дії чи бездіяльність уповноважених осіб партій, довірених осіб кандидатів у депутати, офіційних спостерігачів від партій, кандидатів у депутати та громадських організацій, крім порушень, що мали місце під час голосування.
3.4. До Центральної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються:
1) бездіяльність окружної виборчої комісії (частина шоста статті
108 Закону);
2) рішення чи дії партії, яка висунула кандидатів у депутати в загальнодержавному окрузі (крім тих рішень чи дій, які відповідно до закону, статуту (положення) належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або виключної компетенції) (пункт 1 частини сьомої статті 108 Закону);
3) дії чи бездіяльність кандидата у депутати (частина восьма статті 108 Закону).
3.5. До окружної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена - до окружної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію (частина п’ята статті 108 Закону);
2) рішення чи дії партії, яка висунула кандидатів у депутати в одномандатному окрузі (крім тих рішень чи дій, які відповідно до Закону, статуту (положення) належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або виключної компетенції), - до окружної виборчої комісії відповідного виборчого округу (пункт 2 частини сьомої статті 108 Закону).
У разі проведення виборів депутатів одночасно з виборами Президента України рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії з виборів Президента України, її члена, пов’язані з виконанням ними повноважень, визначених Законом, можуть бути оскаржені до окружної виборчої комісії з виборів депутатів відповідного територіального виборчого округу або до суду (шляхом подання позовної заяви).
( Пункт 3.5 доповнено абзацом згідно з Постановою Центральної виборчої комісії
№ 588 від 15.05.2014 )
3.6. До дільничної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються порушення, які мали місце під час голосування, допущені уповноваженими особами партій, довіреними особами кандидатів у депутати, офіційними спостерігачами від партій, кандидатів у депутати або громадських організацій (частина шоста статті 111 Закону).
3.7. Суд, до якого подано адміністративний позов щодо призначення, підготовки і проведення виборів депутатів, невідкладно повідомляє Центральну виборчу комісію, відповідну окружну та (чи) дільничну виборчу комісію про відкриття провадження у справі та про ухвалене судом рішення.
( Пункт 3.7 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії
№ 257 від 11.04.2014 )
3.8. Якщо судом прийнято до провадження адміністративний позов із того ж питання та з тих же підстав, що подано скаргу до виборчої комісії, виборча комісія після отримання повідомлення суду про прийняття до провадження адміністративного позову повертає таку скаргу суб’єкту звернення без розгляду не пізніше наступного дня з дня отримання повідомлення суду із зазначенням підстав її повернення (частина одинадцята статті 108 Закону).
3.9. Скарга, подана до Центральної виборчої комісії, яка відповідно до частини одинадцятої статті 108 Закону підлягає поверненню суб’єкту звернення без розгляду, згідно з частинами п’ятою, сьомою статті
15 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" може бути повернута без прийняття рішення Центральною виборчою комісією Головою Центральної виборчої комісії або за його дорученням іншим членом Комісії, який попередньо розглядав цю скаргу, із відповідним супровідним листом.
Скарга, подана до окружної чи дільничної виборчої комісії, яка відповідно до частини одинадцятої статті 108 Закону підлягає поверненню суб’єкту звернення без розгляду, може бути повернута без прийняття рішення виборчою комісією із супровідним листом за підписом голови цієї виборчої комісії або заступника голови комісії.
4. Строки подання скарги до виборчої комісії
4.1. Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті
109 Закону, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом п’яти днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження.
4.2. Законом встановлено такі спеціальні строки оскарження:
1) відповідно до частини другої статті 109 Закону скарга щодо порушень, які мали місце до дня голосування, може бути подана у п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування;
2) згідно з частиною третьою статті 109 Закону скарга щодо порушення, яке мало місце під час голосування, може бути подана до відповідної дільничної виборчої комісії не пізніше закінчення голосування;
3) скарга щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, члена цієї комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів на дільниці, може бути подана до окружної виборчої комісії у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності.
4.3. При розгляді виборчою комісією питання щодо дотримання суб’єктом звернення зі скаргою строків оскарження, встановлених Законом, виборча комісія повинна також враховувати такі положення Закону:
1) першим днем строку, який відповідно до Закону має початися у зв’язку з настанням певної події, є день, наступний після дня настання такої події; останнім днем строку, який згідно із Законом має закінчитися у зв’язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події (частини друга, третя статті 17 Закону);
2) днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути, однак не була вчинена дія, передбачена законом (частина четверта статті 109 Закону);
3) обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються (статті 17, 109 Закону);
4) строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення виборчою комісією без розгляду відповідно до частини другої статті 111 Закону (частина шоста статті 109 Закону);
5) зміна або уточнення суб’єктом звернення зі скаргою вимог під час розгляду скарги, викликані виявленням обставин, не відомих раніше суб’єкту звернення зі скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків (частина сьома статті 109 Закону). При цьому скаржник повинен довести, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою;
6) днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги відповідною виборчою комісією (частина п’ята статті 109 Закону).
5. Приймання та реєстрація скарг
6. Вимоги до змісту і форми скарги.
Наслідки подання неналежно оформленої скарги
6.1. Після реєстрації скарги виборча комісія перевіряє дотримання суб’єктом звернення зі скаргою вимог
Закону щодо форми та змісту скарги.
6.2. Згідно з частиною першою статті 110 Закону скарга до виборчої комісії подається у письмовій (паперовій) формі. Скарга повинна містити:
( Абзац пеорший пункту 6.24 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії
№ 271 від 31.12.2018 )
1) назву виборчої комісії, до якої вона подається;
2) прізвище, ім’я, по батькові (найменування) суб’єкта звернення зі скаргою, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;
3) прізвище, ім’я, по батькові (найменування) суб’єкта оскарження, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;
4) суть порушеного питання;
5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб’єкт звернення обґрунтовує свої вимоги;
6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії;
7) перелік документів і матеріалів, що додаються;
8) зазначення заінтересованих осіб, яких суб’єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги;
9) підпис суб’єкта звернення зі скаргою чи особи, яка його представляє відповідно до статті 108 Закону, із зазначенням дати підписання.
6.3. У скарзі зазначається статус суб’єкта звернення зі скаргою у виборчому процесі.
Крім того, у скарзі, яка подається до виборчої комісії виборцем, також зазначається, у чому саме полягає порушення його виборчих прав або охоронюваних законом інтересів щодо участі у виборчому процесі рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження.
6.4. Якщо скарга подається до виборчої комісії довіреною особою кандидата у депутати, в ній зазначаються також прізвище, ім’я та по батькові, місце проживання або місцезнаходження (поштова адреса), вид та номер засобів зв’язку кандидата у депутати, в інтересах якого подається скарга. При цьому в разі подання скарги до виборчої комісії довіреною особою особисто, вона пред’являє посвідчення довіреної особи, видане в установленому Законом порядку. В інших випадках до скарги додається засвідчена відповідно до законодавства копія посвідчення довіреної особи.
6.5. Скарга, що подається від імені партії, підписується її керівником, або представником партії у Центральній виборчій комісії, уповноваженою особою партії чи іншою особою, уповноваженою рішенням центрального керівного органу партії, із засвідченням підпису печаткою партії. До скарги додається оригінал або засвідчена відповідно до законодавства копія посвідчення або іншого документа, що підтверджує повноваження особи, яка її подає.
При цьому керівник партії діє як представник відповідної партії без додаткового уповноваження.
6.6. Скарга від імені виборчої комісії подається за рішенням виборчої комісії, що додається до скарги, підписується головуючим на засіданні виборчої комісії, на якому приймалося рішення про звернення із скаргою, та засвідчується печаткою виборчої комісії.
6.7. Згідно з частиною третьою статті 110 Закону до скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб’єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі. При цьому письмові докази подаються в оригіналі або в засвідченій у встановленому порядку копії.
6.8. Скарга, оформлена без дотримання передбачених Законом та цим Порядком вимог, підлягає поверненню суб’єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно.
Така скарга повертається відповідно Головою Центральної виборчої комісії або іншим членом Центральної виборчої комісії за дорученням Голови Центральної виборчої комісії чи головою або заступником голови окружної або дільничної виборчої комісії із супровідним листом, у якому зазначається вичерпний перелік недоліків, що перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою відповідно до вимог Закону, та в установлені ним строки.
6.9. У разі повторного подання скарги з невиправленими недоліками або з допущенням нових недоліків виборча комісія приймає постанову про залишення її без розгляду по суті (частина третя статті 111 Закону).
6.10. У разі надходження скарги засобами електронної пошти (в електронній формі) вона опрацьовується виборчою комісією в установленому
Законом порядку після надходження цієї скарги у письмовій (паперовій) формі. Днем подання скарги вважається день отримання скарги виборчою комісією у письмовій (паперовій) формі.
( Порядок доповнено пунктом 6.10 згідно з Постановою Центральної виборчої комісії
№ 271 від 31.12.2018 )
7. Розгляд скарг виборчими комісіями
................Перейти до повного тексту