1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ ГАРАНТУВАННЯ ВКЛАДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ
РІШЕННЯ
18.09.2014 № 93
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 жовтня 2014 р.
за № 1218/25995
( Рішення втратило чинність на підставі Рішення Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 1460 від 13.11.2023 )
Про внесення змін до Методики оцінки фінансової стійкості Фонду гарантування вкладів фізичних осіб
Відповідно до частини шостої статті 12 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", з метою реалізації пункту 11 частини другої статті 4 та частини третьої статті 19 цього Закону, що визначають підходи до оцінки Фондом гарантування вкладів фізичних осіб фінансової стійкості системи гарантування вкладів у зв'язку із виконанням функцій та повноважень, пов'язаних із процедурою виведення неплатоспроможних банків із ринку, пункту 5 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України від 04 липня 2014 року № 1586-VIІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання негативному впливу на стабільність банківської системи" виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб ВИРІШИЛА:
1. Унести зміни до Методики оцінки фінансової стійкості Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, затвердженої рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 28 лютого 2013 року № 13, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 25 березня 2013 року за № 482/23014, виклавши її в новій редакції, що додається.
2. Відділу стратегії та нормативно-методологічного забезпечення разом з юридичною службою забезпечити подання цього рішення до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
3. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Відділу зв'язків з громадськістю та міжнародними організаціями забезпечити розміщення цього рішення на офіційній сторінці Фонду гарантування вкладів фізичних осіб в мережі Інтернет після його державної реєстрації.

Директор-розпорядник

В.В. Пасічник
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення виконавчої дирекції
Фонду гарантування вкладів
фізичних осіб
28.02.2013 № 13
(в редакції рішення
виконавчої дирекції
Фонду гарантування вкладів
фізичних осіб
18.09.2014 № 93)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 жовтня 2014 р.
за № 1218/25995
МЕТОДИКА
оцінки фінансової стійкості Фонду гарантування вкладів фізичних осіб
I. Загальні положення
1. Ця Методика розроблена відповідно до частини шостої статті 12 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон) з метою реалізації пункту 11 частини другої статті 4 і частини третьої статті 19 Закону та визначає підходи до оцінки Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) фінансової стійкості системи гарантування вкладів у зв'язку з виконанням функцій та повноважень, пов’язаних з процедурою виведення неплатоспроможних банків з ринку.
2. Терміни, що використовуються в цій Методиці, вживаються у таких значеннях:
фінансова стійкість Фонду (ФСФ) - достатність коштів для забезпечення виконання Фондом функцій і повноважень та оцінки ризику їх суттєвого зменшення, передбачених Законом, мінімальний обсяг яких не може бути нижчим за 2,5 відсотка від суми гарантованих Фондом коштів вкладників у межах суми відшкодування з урахуванням суми зборів з учасників Фонду, яка має надійти протягом поточного кварталу;
фінансові ресурси Фонду (ФРФ) - грошові кошти в касі та на рахунках Фонду, а також кошти, які розміщені в державних цінних паперах.
Інші терміни використовуються у значеннях, визначених Законом.
3. Розрахунок фінансової стійкості Фонду (ФСФі ) здійснюється щомісяця станом на 01 число місяця, у якому здійснюється розрахунок. Розрахунок прогнозних значень фінансової стійкості Фонду (ФСФі+1 ) здійснюється щомісяця з метою прогнозування необхідності поповнення коштів Фонду у разі зменшення мінімального обсягу коштів від рівня, визначеного Законом, на наступні (плинні) дванадцять періодів (і-місяців з набуттям значень від 1 до 12).
II. Розрахунок фінансової стійкості Фонду
1. Фінансова стійкість Фонду визначається як співвідношення коштів Фонду та суми гарантованих Фондом коштів за такою формулою:
див. зображення
де ФСФі - фінансова стійкість Фонду станом на початок і-го періоду;
КФі (кошти Фонду) - фінансові ресурси Фонду, крім коштів, розміщених в облігації внутрішньої державної позики, які передбачається використати як виконання зобов’язань за кредитом Національного банку України, що розраховуються як сума коштів Фонду на початок поточного (і-го) періоду і сума зборів з учасників Фонду, яка має надійти протягом поточного кварталу, за такою формулою:
див. зображення
де ФРФі - фінансові ресурси Фонду станом на початок і-го періоду;
ЦПзі - амортизована собівартість цінних паперів, які знаходяться у заставі станом на початок і-го періоду;
ПЗУі-кварталу - прогноз суми зборів (початкового, регулярного та спеціального (у разі його фактичного встановлення)) з учасників Фонду, яка має надійти протягом поточного кварталу (у разі розрахунку фінансової стійкості на початок другого та третього місяця в поточному кварталі сума надходжень від зборів не враховує надходження за період, що вже відбувся), що розраховується за такою формулою:
див. зображення
де ПЗі-кварталу - прогноз суми початкового збору з учасників Фонду, яка має надійти протягом і-го кварталу;
РЗі-кварталу - прогноз суми регулярного збору з учасників Фонду, яка має надійти протягом і-го кварталу;
СЗі-кварталу - сума спеціального збору (у разі його фактичного встановлення) з учасників Фонду, яка має надійти протягом і-го кварталу;
ГФКі (гарантовані
Фондом кошти)
- сума можливого відшкодування за вкладами фізичних осіб, визначена станом на початок і-го періоду. Розраховується відповідно до поданого банками Звіту про вклади фізичних осіб в учасниках Фонду гарантування вкладів фізичних осіб - форми звітності № 1Ф
, затвердженої рішенням виконавчої дирекції Фонду від 09 липня 2012 року № 5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 02 серпня 2012 року за № 1314/21626 (у редакції рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 08 вересня 2014 року № 88) (далі - форма № 1Ф).
Фінансова стійкість Фонду (ФСФі) не повинна бути менше 2,5 %.
2. Прогнозна щомісячна оцінка фінансової стійкості Фонду на наступні (плинні) дванадцять періодів (і місяців з набуттям значень від 1 до 12) розраховується за такою формулою:
див. зображення
де ФСФі + 1 - фінансова стійкість Фонду станом на початок майбутнього і + 1 періоду;
КФі + 1 - (кошти Фонду) - фінансові ресурси Фонду, крім коштів, розміщених в облігації внутрішньої державної позики, які передбачається використати як виконання зобов’язань за кредитом Національного банку України, що розраховуються як сума коштів Фонду на початок поточного періоду та прогнозна сума надходжень протягом поточного періоду, у тому числі регулярний збір, за мінусом прогнозних витрат поточного періоду. До розрахунку приймається амортизована собівартість облігацій внутрішньої державної позики, які знаходяться у заставі за кредитом Національного банку України;
ГФКі + 1 (гарантовані Фондом кошти) - сума можливого відшкодування за вкладами фізичних осіб, визначена станом на початок майбутнього і + 1 періоду. Розраховується з використанням методів математичного моделювання на основі статистичної обробки даних форми № 1Ф
з урахуванням тенденцій розвитку ринку ресурсів та економічної ситуації в країні.
Значення показника КФі + 1 визначається за такою формулою:
див. зображення
де КФі + 1 (кошти Фонду) - фінансові ресурси Фонду, крім коштів, розміщених в облігації внутрішньої державної позики, які передбачається використати як виконання зобов’язань за кредитом Національного банку України, що розраховуються як сума коштів Фонду на початок поточного періоду та прогнозна сума надходжень протягом поточного періоду, у тому числі регулярний збір, за мінусом прогнозних витрат поточного періоду. До розрахунку приймається амортизована собівартість облігацій внутрішньої державної позики, які знаходяться у заставі за кредитом Національного банку України;
ФРФі - фінансові ресурси Фонду станом на початок і-го періоду;
Ні - прогнозні надходження коштів Фонду протягом і-го періоду;
Ві - прогнозні витрати коштів Фонду протягом і-го періоду;
ЦПзі+1 - амортизована собівартість цінних паперів, які знаходяться у заставі станом на початок майбутнього і + 1 періоду;
ПЗУі+1-кварталу - прогноз суми зборів (початкового, регулярного та спеціального (у разі його фактичного встановлення)) з учасників Фонду, яка має надійти протягом майбутнього і + 1 кварталу.
Зниження фінансової стійкості Фонду станом на початок майбутнього періоду (ФСФі+1 ) до рівня нижче 2,5 % свідчить про ризик суттєвого зменшення обсягу коштів Фонду.
3. Прогнозні надходження коштів Фонду розраховуються за такою формулою:
див. зображення
де Ні - прогнозні надходження коштів до Фонду протягом і-го періоду;
ПЗУі - прогноз суми зборів (початкового, регулярного та спеціального (у разі його фактичного встановлення)) з учасників Фонду, яка має надійти протягом поточного періоду, що розраховується за такою формулою:
див. зображення
де ПЗі - прогноз суми початкового збору з учасників Фонду, яка має надійти протягом і-го періоду;
РЗі - прогноз суми регулярного збору з учасників Фонду, яка має надійти протягом і-го періоду;
СЗі - сума спеціального збору (у разі його фактичного встановлення) з учасників Фонду, яка має надійти протягом і-го періоду;
ДІі - прогноз надходжень від інвестування коштів Фонду в державні цінні папери України, які мають надійти протягом і-го періоду;
ДПі - прогноз доходів у вигляді процентів, нарахованих Національним банком України за залишками коштів на рахунках Фонду, відкритих у Національному банку України, які мають надійти протягом і-го періоду;
ДПВі - прогноз надходжень від виконання заходів, передбачених планом врегулювання, зокрема від продажу неплатоспроможного банку або перехідного банку, ліквідації банку, а також надходжень від банків, що ліквідуються за процедурою, визначеною відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом
;
ІДі - прогноз інших надходжень (штрафи, пені, кредити, внески, доходи від цільових позик, позик на умовах субординованого боргу, благодійні внески, гранти, гарантійні внески тощо), які мають надійти протягом і-го періоду.
Оцінка загальної прогнозної суми регулярного збору до Фонду, яка має надійти протягом і-го періоду, здійснюється за такою формулою:
див. зображення
де РЗі - прогнозна сума регулярного збору, яка має надійти протягом і-го періоду;
ПСВнац. - прогнозна сума вкладів у національній валюті (база нарахування за вкладами в національній валюті) протягом і-го періоду;
ПСВін. - прогнозна сума вкладів в іноземній валюті (база нарахування за вкладами в іноземній валюті) протягом і-го періоду;
С1 - базова річна ставка регулярного збору за вкладами в національній валюті у відсотках (зважена за ступенем ризику у разі запровадження Фондом регулярних зборів у вигляді диференційованих зборів);
С2 - базова річна ставка регулярного збору за вкладами в іноземній валюті у відсотках (зважена за ступенем ризику у разі запровадження Фондом регулярних зборів у вигляді диференційованих зборів);
СЗі - сума спеціального збору (у разі його фактичного встановлення) з учасників Фонду, яка має надійти протягом і-го періоду.
Розрахунок ПСВнац. та ПСВін. проводиться з використанням методів математичного моделювання на основі статистичної обробки даних форми № 1Ф з урахуванням тенденцій розвитку ринку ресурсів та економічної ситуації в країні.
Прогноз суми початкового збору з учасників Фонду (ПЗі ) здійснюється відповідно до інформації, отриманої від Національного банку України, щодо реєстрації банків.
Прогноз надходжень від інвестування коштів Фонду у державні цінні папери України (ДІі ), які будуть направлені на поповнення коштів Фонду протягом і-го періоду, складається на основі графіка надходження купонних платежів або у разі короткострокових облігацій внутрішньої державної позики як різниця між ціною погашення та ціною купівлі.
Прогноз доходів у вигляді процентів, нарахованих Національним банком України за залишками коштів на рахунках Фонду, відкритих у Національному банку України (ДПі ), складається на основі договору між Фондом та Національним банком України.
Прогноз надходжень від виконання заходів, передбачених планом врегулювання, зокрема від продажу неплатоспроможного банку або перехідного банку, ліквідації банку, а також надходжень від банків, що ліквідуються за процедурою, визначеною відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності Законом, складається згідно з графіком задоволення вимог кредиторів та/або затвердженим планом врегулювання неплатоспроможного банку.
4. При прогнозуванні витрат коштів Фонду враховуються прогнозні витрати, передбачені частиною другою статті 20 Закону. Прогнозні витрати коштів Фонду розраховуються за такою формулою:
див. зображення
де Ві - прогнозні витрати коштів Фонду протягом і-го періоду;
ВГСВі - прогнозна гарантована сума відшкодування вкладникам коштів за вкладами протягом і-го періоду;
ВКВі - витрати на забезпечення діяльності Фонду, що визначаються на підставі затвердженого адміністративною радою Фонду кошторису витрат Фонду на відповідний рік або його прогнозної суми на наступний рік;
ВНВі - витрати на забезпечення виплати відшкодування вкладникам банків, що ліквідуються, та/або надання цільової позики для виплат вкладникам банків, у яких запроваджена тимчасова адміністрація, у тому числі за якими вкладники не звернулися до Фонду згідно з вимогами законодавства. Сума розраховується на підставі фактичних даних;
ВПВі - витрати на забезпечення погашення облігацій і виплати доходів за ними (сплати фінансових векселів), враховуючи витрати, пов’язані з їх випуском (видачею) та розміщенням;
ВБі - витрати на забезпечення надання фінансової підтримки та фінансової допомоги, надання цільової позики банку для оплати витрат, пов'язаних із здійсненням діяльності банку, формування статутного капіталу (перехідного банку та спеціалізованої установи), повернення гарантійних внесків тощо.
Для розрахунку прогнозної гарантованої суми відшкодування вкладникам коштів за вкладами (ВГСВі ) використовуються дані форми № 1Ф та форми № 10 "Оборотно-сальдовий баланс" розділу 2 "Форми статистичної звітності банків та підприємств" додатка 1 "Зразки та пояснення щодо заповнення форм статистичної звітності, що подається до Національного банку України" до Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України, затверджених постановою Правління Національного банку України від 19 березня 2003 року № 124, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 07 травня 2003 року за № 353/7674, та інформація від Національного банку України щодо застосованих до банків заходів впливу та/або виявлених порушень.
Прогнозна гарантована сума відшкодування вкладникам коштів за вкладами (ВГСВі) протягом і-го періоду розраховується як сума множників гарантованих сум відшкодування вкладникам коштів за вкладами у відповідному періоді в кожному g-му банку на ймовірність віднесення до категорії неплатоспроможних g-го банку протягом і-го періоду за такою формулою:
див. зображення
де ВГСВі - прогнозна гарантована сума відшкодування вкладникам коштів за вкладами протягом і-го періоду (набуває значень від 1 до 12);
ВГСВg - розмір гарантованої суми відшкодування вкладникам коштів за вкладами в кожному g-му банку, який прогнозується віднести до категорії неплатоспроможних, відповідно до поданих банками даних за формою № 1Ф. При цьому сума можливого відшкодування (ВГСВg ) визначається відповідно до поданої черговості діапазону від одного до семи місяців форми № 1Ф
за таким принципом: сума до одного місяця відноситься до місяця, у якому прогнозується ймовірність віднесення банку до категорії неплатоспроможних. До наступних місяців до розрахунку приймається діапазон від двох до семи місяців відповідно до зазначеного принципу;
ВБg - ймовірність віднесення g-го банку до категорії неплатоспроможних (розраховується відповідно до Методики розрахунку ймовірності віднесення банку до категорії неплатоспроможних, визначеної у додатку до цієї Методики).
Прогнозна гарантована сума відшкодування вкладникам коштів за вкладами (ВГСВі ) на плинні 12 періодів поділяється на місячні періоди за такими принципами:
банки, у яких коефіцієнт ймовірності віднесення до категорії неплатоспроможних (ВБg ) становить від 80 % і більше, відносяться у перший прогнозований тримісячний період. Місяць першого прогнозованого періоду, у якому може настати ймовірність неплатоспроможності банку, визначається з урахуванням збалансованості грошових потоків банку, які відображені у Звіті про структуру активів та пасивів за строками
(форма № 631 розділу 2 "Форми статистичної звітності банків та підприємств" додатка 1 "Зразки та пояснення щодо заповнення форм статистичної звітності, що подається до Національного банку України" до Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України, затверджених постановою Правління Національного банку України від 19 березня 2003 року № 124, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 07 травня 2003 року за № 353/7674);
банки, у яких коефіцієнт ймовірності віднесення до категорії неплатоспроможних (ВБg ) в діапазоні від 74,00 до 79,99 %, відносяться у прогнозований період від чотирьох місяців з розподілом від четвертого прогнозного періоду;
банки, у яких коефіцієнт ймовірності віднесення до категорії неплатоспроможних (ВБg ) в діапазоні від 70,00 до 73,99 %, відносяться у прогнозований період від семи місяців з розподілом від сьомого прогнозного періоду;
банки, у яких коефіцієнт ймовірності віднесення до категорії неплатоспроможних (ВБg ) в діапазоні від 65,00 до 69,99 %, відносяться у прогнозований період від десяти місяців з розподілом від десятого прогнозного періоду.

Начальник фінансового відділу

О.В. Нужненко
Додаток
до Методики оцінки фінансової
стійкості Фонду гарантування
вкладів фізичних осіб
(пункт 4 розділу ІІ)
МЕТОДИКА
розрахунку ймовірності віднесення банку до категорії неплатоспроможних
1. Метою оцінювання є визначення ступеня ймовірності віднесення банку до категорії неплатоспроможних для подальшого прогнозування витрат Фонду, що розраховується за такою формулою:
див. зображення
де ВГСВi - прогнозна гарантована сума відшкодувань коштів за вкладами;
ВГСВg - розмір прогнозної гарантованої суми відшкодування вкладникам коштів за вкладами в кожному g-му банку, який прогнозується віднести до категорії неплатоспроможних;
ВБg - ймовірність віднесення g-го банку до категорії неплатоспроможних.
2. Оцінювання банків відбувається за такими блоками:
А. Фінансово-економічний блок;
Б. Блок ліквідності;
В. Блок зовнішнього впливу.
3. Оцінювання блоків А, Б здійснюється за результатами показників трьох місяців, які передують даті розрахунку. Оцінювання відбувається шляхом порівняння середньоарифметичної величини показника g-го банку із середньосистемним показником аналогічного періоду в цілому за учасниками Фонду. Обрахунки здійснюються за банками, які не віднесені Національним банком України до категорії неплатоспроможних. У разі відсутності оборотно-сальдового балансу g-го банку для оцінювання блоків А, Б приймається існуюче значення попереднього розрахунку блоків А, Б.
Підрахунок системного показника здійснюється за такою формулою:
див. зображення
де Pa - середньосистемне значення за місяць;
a - місяць, що набирає значень 1, 2, 3;
n - кількість банків;
Sg - сума за балансовим чи позабалансовим рахунком або сума групи рахунків g-го банку.
Розрахунок середньосистемного показника здійснюється за такою формулою:
див. зображення
де Pc - середньосистемне значення показника;
Pa1 + Pa2 + Pa3 - системне значення показника у розрахунковому періоді.
4. Залежно від отриманої середньоарифметичної величини показника кожному банку присвоюється оцінка за п'ятибальною шкалою з присвоєнням балів. Бали 1, 2, 3, 4, 5 присвоюються від кращого до гіршого результату відповідно.
5. Шкала оцінювання визначається таким чином: залежно від отриманого середньосистемного показника визначається діапазон у межах 10 % (+/-), але не менше 20 банків з присвоєнням бала "3". При цьому, якщо у 10 %-ний діапазон потрапляє менша кількість банків, діапазон підлягає рівномірному розширенню в обидві сторони з округленням у більший бік. Решта даних, які залишаються поза визначеним діапазоном, підлягає поділу з присвоєнням балів 1, 2 в один бік та 4, 5 - в інший бік.
Формула розширення діапазону має такий вигляд:
див. зображення
де Бмін - мінімальна кількість банків;
Бф - фактична кількість банків діапазону.

................
Перейти до повного тексту