1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
11.07.2024 № 09/21/856/К03
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 липня 2024 р.
за № 1123/42468
Про внесення змін до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13 травня 2021 року № 276
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 7 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків", Закону України "Про адміністративну процедуру", Закону України від 30 червня 2021 року № 1587-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення питань організації корпоративного управління в банках та інших питань функціонування банківської системи", Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Внести до рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13 травня 2021 року № 276 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 травня 2021 року за № 692/36314, такі зміни:
1) у заголовку та пункті 1 слова "- діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах" виключити;
2) пункти 2-4 виключити.
У зв’язку з цим пункти 5-8 вважати відповідно пунктами 2-5.
2. Внести Зміни до Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13 травня 2021 року № 276, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25 травня 2021 року за № 692/36314, виклавши їх у новій редакції, що додається (далі - Ліцензійні умови).
3. Департаменту методології регулювання професійних учасників ринку цінних паперів забезпечити подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Управлінню адміністративної діяльності забезпечити оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
5. Це рішення набирає чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування.
6. Товарним біржам, які на дату набрання чинності цим рішенням мають чинні ліцензії на провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах, привести свою діяльність у відповідність до вимог Ліцензійних умов:
протягом шести місяців з дати набрання чинності цим рішенням, крім пункту 7 глави 5 розділу II Ліцензійних умов;
протягом одного року з дати набрання чинності цим рішенням щодо пункту 7 глави 5 розділу II Ліцензійних умов.
7. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Ільіна А.

Голова Комісії

Р. Магомедов
Протокол засідання Комісії
від 11.07.2024 року № 125
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
11 липня 2024 року
№ 09/21/856/К03
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 липня 2024 р.
за № 1123/42468
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках
I. Загальні положення
1. Ці Ліцензійні умови встановлюють вимоги, обов’язкові для виконання при отриманні ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках - діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах (далі - ліцензія) та при провадженні цих видів професійної діяльності на організованих товарних ринках, перелік документів, які подаються заявником для видачі ліцензії, та особливості поєднання таких видів професійної діяльності на організованих товарних ринках з окремими видами професійної діяльності на ринках капіталу.
2. У цих Ліцензійних умовах терміни вживаються в таких значеннях:
1) відокремлений підрозділ заявника / ліцензіата - філія, інший підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням, не входить до внутрішньої організаційної структури і здійснює всі або частину її функцій щодо провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках та/або професійної діяльності на ринках капіталу (у випадку поєднання професійної діяльності на організованих товарних ринках з окремими видами професійної діяльності на ринках капіталу), крім спеціалізованого структурного підрозділу;
2) забезпечення безперервності діяльності - наявність у заявника / ліцензіата резервних інформаційно-комунікаційних систем або інших ефективних засобів, що забезпечують здійснення його професійної діяльності без збоїв;
3) заявник - юридична особа, створена за законодавством України, яка має намір провадити діяльність з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або діяльність з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах і подала до НКЦПФР заяву та відповідні документи для отримання ліцензії;
4) збій - це позапланове порушення діяльності ліцензіата, яке призводить до переривання в наданні таким ліцензіатом послуг, у тому числі порушення здійснення функцій, переданих на аутсорсинг, та/або порушення функціонування або затримки в роботі інформаційно-комунікаційної системи ліцензіата (в тому числі переданої на аутсорсинг) спричинене недоступністю програмно-технічних комплексів, персоналу, приміщень, надавачів послуг або центрів обробки даних, пошкодженням або втратою критично важливої інформації або документів тощо;
5) керівні посадові особи - особи, які здійснюють виконавчі функції, та особи, які здійснюють наглядові функції;
6) керівник заявника / ліцензіата - особа, яка виконує функцію одноосібного виконавчого органу, або голова колегіального виконавчого органу заявника / ліцензіата;
7) ліцензіат - юридична особа, створена за законодавством України, яка має ліцензію, отриману в установленому законодавством порядку;
8) місцезнаходження юридичної особи - адреса юридичної особи, зазначена у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
9) опосередкована істотна участь - володіння у заявнику / ліцензіаті, яке настає, якщо особа або група осіб прямо або опосередковано володіє часткою (акціями) в статутному капіталі юридичної особи - власника істотної участі у структурі власності юридичної особи заявника ліцензіата, та/або частками (акціями) в статутних капіталах юридичних осіб - прямих власників заявника / ліцензіата, у такому розмірі, який забезпечує можливість контролювати через цю особу (цих осіб) 10 і більше відсотків статутного капіталу заявника / ліцензіата;
10) особи, які здійснюють наглядові функції - голова та члени наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду юридичної особи (біржова рада / біржовий комітет)), інші особи, які мають повноваження на визначення стратегії, цілей і загального напряму діяльності юридичної особи, наглядають за процесом прийняття управлінських рішень та контролюють цей процес;
11) постійність надання послуг - забезпечення ліцензіатом можливості взаємодіяти з клієнтом в приміщенні ліцензіата або через будь-які засоби зв’язку, що визначені відповідним договором укладеним з клієнтом, на постійній основі відповідно до графіку роботи ліцензіата;
12) приміщення - частина внутрішнього об’єму будівлі, обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу, яка використовується ліцензіатом (в тому числі його відокремленими та/або спеціалізованими структурними підрозділами) при провадженні діяльності з організації торгівлі продукцією;
13) прямий власник заявника / ліцензіата - особа, яка є власником частки (акцій) у статутному капіталі заявника / ліцензіата;
14) публічна компанія - це:
публічне акціонерне товариство;
іноземна юридична особа, що є емітентом акцій, які допущені до торгів на хоча б одному з наступних регульованих ринках:
New York Stock Exchange (NYSE);
Hong Kong Exchanges and Clearing;
London Stock Exchange (LSE);
Japan Exchange Group;
регульовані ринки, що входять до Nasdaq, Inc.;
регульовані ринки країни, що входить до Європейського Союзу;
регульовані ринки Швейцарії;
15) спеціалізований структурний підрозділ заявника / ліцензіата - департамент, управління, відділ, сектор тощо, що є невід’ємною частиною внутрішньої організаційної структури заявника / ліцензіата або його відокремленого підрозділу та має інше місцезнаходження, ніж ліцензіат або його відокремлений підрозділ;
16) стаж роботи на керівних посадах - стаж роботи як керівної посадової особи та/або як заступника керівної посадової особи професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринках, та/або як керівника та/або заступника керівника відокремленого, спеціалізованого структурного та/або функціонального підрозділу професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків та/або як керівника та/або заступника керівника в об’єднаннях (асоціаціях) осіб, які провадять професійну діяльність на ринках капіталу, що набули статусу саморегулівної організації, та/або на посаді державної служби не нижче категорії Б в НКЦПФР, та/або на посаді Голови або члена такої комісії;
17) стаж роботи на ринках капіталу та організованих товарних ринках - це загальний стаж роботи фізичної особи, який включає:
стаж роботи на керівних посадах / як фахівця товарної біржі, що провадить діяльність з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах відповідно до Закону України "Про товарні біржі",
та/або стаж роботи на керівних посадах / як фахівця іншого суб’єкта господарювання, що провадить діяльність з організації торгівлі продукцією на авторизованих електронних майданчиках, на організованих електронних торгах чи з використанням іншого спеціального програмного забезпечення відповідно до законодавства України,
та/або стаж роботи на керівних посадах / як фахівця в об’єднаннях (асоціаціях) товарних бірж;
та/або стаж роботи на керівних посадах та/або як фахівця в об’єднаннях (асоціаціях) осіб, які провадять професійну діяльність на ринках капіталу,
та/або на керівних посадах / як фахівця інших суб’єктів господарювання, що провадять діяльність з організації торгівлі фінансовими інструментами відповідно до законодавства України,
та/або на посаді державної служби у державних органах, що регулюють відповідний товарний ринок, у тому числі, Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та НКЦПФР, на посаді Голови або члена цих комісій;
18) участь в статутному капіталі - пряме та/або опосередковане володіння однією особою самостійно чи спільно з іншими особами часткою (акціями) в статутному капіталі юридичної особи;
19) фахівець - працівник заявника / ліцензіата, який володіє достатнім рівнем знань та навичок для здійснення дій (операцій), які пов’язані з безпосереднім провадженням діяльності на організованих товарних ринках;
20) текстовий формат - формат Portable Document Format / A (формат специфікації PDF 1.4 ISO 19005-1:2005) - PDF / А, RichTextFormat - RTF, Excel (.xlsx), Word (.doc), Word (.docx).
Терміни "аутсорсинг", "близькі відносини", "ділова репутація", "особа, яка здійснює виконавчі функції", "особа, яка здійснює управлінські функції", "офіційний канал зв’язку", "посадові особи професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків", "початковий капітал", "професійна діяльність на організованих товарних ринках", "професійна діяльність на ринках капіталу", "професійні учасники організованих товарних ринків", "професійні учасники ринків капіталу", "учасники ринків капіталу" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
Термін "електронна торгова система" вживається у значені, наведеному у Законі України "Про товарні біржі".
Терміни "істотна участь", "контролер", "контроль" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про фінансові послуги та фінансові компанії".
Терміни "асоційована особа", "ключовий учасник у структурі власності юридичної особи", "ланцюг володіння корпоративними правами юридичної особи", "структура власності юридичної особи" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про банки і банківську діяльність".
Терміни "бездоганна ділова репутація", "кінцевий бенефіціарний власник", "офіційне джерело", "політично значущі особи" та "траст" вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
Термін "форс-мажорні обставини" вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про торгово-промислові палати в Україні".
Термін "збройна агресія" вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про оборону України".
Термін "інформаційно-комунікаційна система" вживається у значенні, наведеному у Законі України "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах".
Термін "видача ліцензії" вживається у значенні, наведеному у Порядку видачі, зупинення дії та анулювання ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках, затвердженому рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13 травня 2021 року № 275, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 25 травня 2021 року за № 693/36315 (далі - Порядок видачі ліцензії).
Терміни "комітет органу, відповідального за здійснення нагляду, заявника / ліцензіата", "орган, відповідальний за здійснення нагляду", "орган управління", "посадові особи системи внутрішнього контролю", "управління ризиками", "управлінські функції", "функціональний підрозділ професійного учасника", "юридичні ризики" вживаються у значеннях, наведених у стандартах корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, встановлених рішеннями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 2021 року № 1288 "Про затвердження Стандарту № 1 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Основні поняття та терміни", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 261/37597, від 30 грудня 2021 року № 1289 "Про затвердження Стандарту № 2 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які є підприємствами, що становлять суспільний інтерес та які не є банками", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 258/37594, від 30 грудня 2021 року № 1290 "Про затвердження Стандарту № 3 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які є системно важливими професійними учасниками та які не є банками", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 267/37603, від 30 грудня 2021 року № 1291 "Про затвердження Стандарту № 4 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 263/37599 (далі - Стандарти).
Для цілей цих Ліцензійних умов під достатнім рівнем знань та навичок фахівця слід розуміти рівень його знань та навичок, який забезпечує здійснення ним дій (операцій), які пов’язані з безпосереднім провадженням ліцензіатом діяльності на організованих товарних ринках, відповідно до вимог законодавства, недопущення завдання шкоди учасникам торгів, та запобігання прийняттю ліцензіатом ризиків, реалізація яких створює загрозу цілісності організованих товарних ринків і стабільності їх функціонування.
Інші терміни, які вживаються у цих Ліцензійних умовах, використовуються у значеннях, наведених у законах України та нормативно-правових актах НКЦПФР.
3. Вимогам, установленим цими Ліцензійними умовами для провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках, повинні відповідати:
заявник та власники істотної участі у заявнику, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники заявника, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів та протягом строку їх розгляду;
ліцензіат, власники істотної участі у ліцензіаті, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники ліцензіата, протягом усього часу, коли вони зберігають свій статус або мають істотну участь у ліцензіаті.
Ліцензіат повинен виконувати вимоги, встановлені цими Ліцензійним умовами, протягом усього строку провадження діяльності з організації торгівлі продукцією на товарних біржах та/або діяльності з організації укладання деривативних контрактів на товарних біржах.
4. Ліцензія видається НКЦПФР відповідно до цих Ліцензійних умов та Порядку видачі ліцензії.
II. Вимоги, яким повинен відповідати заявник для отримання ліцензії на провадження професійної діяльності на організованих товарних ринках
1. Загальні умови
1. Ліцензію можуть отримати юридичні особи, зареєстровані у формі акціонерного товариства, товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю.
Поєднання ліцензіатом професійної діяльності на організованих товарних ринках з іншими видами діяльності здійснюється відповідно до вимог закону.
Товарна біржа у встановленому законодавством порядку може отримати ліцензію (ліцензії) на провадження на ринках капіталу таких видів діяльності:
клірингова діяльність з визначення зобов’язань;
діяльність з організації укладення деривативних контрактів на регульованому ринку деривативних контрактів;
діяльність з організації укладення деривативних контрактів на багатосторонньому торгівельному майданчику деривативних контрактів;
діяльність з організації укладення деривативних контрактів на організованому торгівельному майданчику деривативних контрактів.
Ліцензіат при провадженні відповідного виду професійної діяльності на організованих товарних ринках зобов’язаний дотримуватись вимог законодавства України та внутрішніх документів ліцензіата.
2. Установчий документ заявника / ліцензіата повинен передбачати провадження відповідного виду професійної діяльності на організованих товарних ринках, ураховувати особливості та обмеження, передбачені законами щодо здійснення таких видів діяльності.
3. Структура власності заявника / ліцензіата має бути прозорою.
Структура власності заявника / ліцензіата є прозорою за умови одночасного дотримання таких вимог:
1) структура власності розкриває інформацію щодо системи взаємовідносин юридичних та фізичних осіб в структурі власності юридичної особи заявника / ліцензіата і надає змогу визначити:
усіх ключових учасників і контролерів заявника / ліцензіата;
усіх ключових учасників кожної юридичної особи (окрім публічних компаній), яка існує у ланцюгу володіння корпоративними правами заявника / ліцензіата;
усіх власників істотної участі в заявнику / ліцензіаті;
усіх кінцевих бенефіціарних власників заявника / ліцензіата або їх відсутність у випадках, передбачених абзацом шостим цього підпункту;
усіх кінцевих бенефіціарних власників кожної юридичної особи, яким одноосібно / спільно у сукупності (при додаванні акцій / часток всіх цих осіб) належить не менше 90 % статутного капіталу юридичної особи, крім осіб, якими або контролерами яких є держава, Національний банк України, територіальна громада, міжнародна фінансова організація, публічна компанія, фізична особа, права якої на акції / частки статутного капіталу юридичної особи або права голосу за ними не є формальними (особа не є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права);
відносини контролю між усіма вказаними особами;
2) у структурі власності відсутні конструкції щодо взаємного володіння часткою статутного капіталу однієї особи в іншій (зустрічні інвестиції);
3) у структурі власності відсутні конструкції щодо можливості взаємного значного впливу однієї особи на іншу незалежно від формального володіння;
4) у структурі власності юридичної особи у будь-якому ланцюгу володіння часткою (акціями) цієї особи відсутній корпоративний інвестиційний фонд, який є власником частки (акцій) у статутному капіталі компанії з управління активами, яка на підставі відповідного договору здійснює управління активами такого фонду;
5) у структурі власності розкрито інформацію про траст, якщо він є у структурі;
6) у структурі власності відсутні особи, які мають юридичне право володіти, користуватись та розпоряджатись правами, що становлять істотну участь у заявнику / ліцензіату, але при цьому діють за вказівками кінцевих бенефіціарних власників, інформація про яких не розкрита згідно з цими Ліцензійними умовами (ця вимога не застосовується до публічних компаній в структурі власності заявника / ліцензіата);
7) структура власності не складається виключно з осіб, які володіють участю у статутному капіталі заявника / ліцензіата у розмірі менше 10 %;
8) власниками істотної участі не був порушений порядок погодження набуття такої істотної участі.
9) у структури власності відсутні:
юридичні особи, створені відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України;
особи, до яких застосовано санкції відповідно до Закону України "Про санкції";
особи, що включені до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
особи, до яких або до посадових осіб яких застосовані санкції згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішеннями Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, які передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій;
особи, які мають громадянство (підданство) держави, що здійснює збройну агресію проти України, та/або особи, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держава, що здійснює збройну агресію проти України;
особи, які не відповідають вимогам, що встановлені для них цими Ліцензійними умовами.
4. Ділова репутація заявника / ліцензіата, юридичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером заявника/ліцензіата, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) власника істотної участі, у тому числі контролера заявника / ліцензіата, є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо:
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв’язку з порушенням або неналежним виконанням його обов’язків;
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом 3 років із дня надання такої інформації);
відсутні факти анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами;
особу не було визнано банкрутом та/або щодо такої особи відсутні рішення про її примусову ліквідацію, які набрали законної сили, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів і протягом строку їх розгляду;
відсутні факти перебування протягом більше 6 місяців у складі органу управління іноземної фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків неплатоспроможною(им) або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської / кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від виконання обов’язків і володіння участю у фінансовій установі та/або професійному учаснику організованих товарних ринків надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків, у тому числі іноземної(го), станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом відповідної країни рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків неплатоспроможною(им) або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської / кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх 3 років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної країни щодо заміни цієї особи на посаді в зв’язку з неналежним виконанням особою посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою та/або професійним учасником організованих товарних ринків вимог законодавства;
особою не вчинено грубих та/або системних порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до професійної етики;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України) або України (для цілей цього абзацу особа вважається такою, до якої не застосовувалися зазначені заходи, якщо після їх скасування пройшло 3 роки);
особа не позбавлялась, в установленому законодавством порядку, права займатися певною діяльністю (для цілей цього абзацу особа вважається такою, що не позбавлена права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю після закінчення строку, на який здійснювалося позбавлення зазначеного права);
особа не включена до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку;
стосовно особи (як боржника) відсутні відкриті виконавчі провадження, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
стосовно особи відсутні процедури застосування санкцій чи справи, пов’язані з правопорушеннями на ринку фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, що тривають, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
відсутні факти порушення особою порядку погодження набуття істотної участі у фінансовій установі та/або професійному учаснику організованих товарних ринків;
відсутні факти порушення особою вимог статті 25 Закону України "Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю", а для особи, яка за організаційно - правовою формою є акціонерним товариством, вимог статті 105 Закону України "Про акціонерні товариства";
відсутні факти здійснення особою операції (операцій), пов’язаної (пов’язаних) з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої (яких) необхідна наявність відповідної ліцензії, без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах такої професійної діяльності, або провадження відповідного виду діяльності, що підлягає ліцензуванню, на підставі ліцензії, іншої ніж та, що надає право на провадження такого виду діяльності;
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів діяльності особи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак встановлюється за останні 5 календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інший строк не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером, кінцевим бенефіціарним власником заявника / ліцензіата, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) власника істотної участі, в тому числі контролера заявника / ліцензіата, є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо:
особу не було звільнено з роботи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках на вимогу державного органу, у тому числі іноземного (за винятком випадків, коли особа була звільнена у зв’язку з відмовою у погодженні особи на посаду керівника або посадової особи системи внутрішнього контролю);
особу не було звільнено з роботи (у тому числі з роботи в іноземних юридичних особах) протягом останніх 5 років за систематичні порушення або одноразове грубе порушення особою своїх посадових обов’язків та/або правил трудового розпорядку, порушення законодавства про протидію корупції, вчинення розкрадання, зловживання владою / службовим становищем або іншого правопорушення (при роботі в юридичних особах - резидентах - звільнення на підставі пунктів 3, 4, 7, 8 частини першої статті 40, пунктів 1, 1-1, 2, 3 частини першої статті 41, абзацу дев’ятого частини першої статті 43-1 та статті 45 Кодексу законів про працю України, а також не було звільнено з посади державної служби з підстав, визначених частиною п’ятою статті 66 Закону України "Про державну службу");
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв’язку з порушенням або неналежним виконанням його обов’язків;
у разі якщо особа обіймала посади, необхідність погодження призначення на які відповідним державним органом передбачена законодавством, відсутні факти обіймання особою посади / посад керівника або посадової особи системи внутрішнього контролю фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків (виконання обов’язків за посадою) протягом більше 6 місяців без погодження відповідним державним органом на таку посаду / посади (застосовується з першого дня сьомого місяця після дня обрання (призначення) особи на посаду (у разі обіймання кількох посад або однієї посади кілька разів без погодження з відповідним державним органом - після дня обрання (призначення) особи на першу з таких посад та протягом 3 років із дати усунення цього порушення));
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом 3 років із дня надання такої інформації);
відсутні факти перебування протягом більше 6 місяців на посаді керівника фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків або посадової особи системи внутрішнього контролю фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків (або виконання обов’язків за посадою) протягом року, що передує даті рішення про визнання такої фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю у фінансовій установі та/або професійному учаснику організованих товарних ринків надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління або на посаді посадової особи системи внутрішнього контролю іноземної фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків протягом року до прийняття уповноваженим органом відповідної країни рішення про визнання такої фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків неплатоспроможною(им) або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської / кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії іноземної фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи та/або професійного учасника організованих товарних ринків неплатоспроможною(им) або банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або визнання банку неплатоспроможним або про відкликання ліцензії на здійснення банківської / кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх 3 років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної країни щодо заміни цієї особи на посаді в зв’язку з неналежним виконанням особою посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою та/або професійним учасником організованих товарних ринків вимог законодавства;
ділова репутація особи є бездоганною у розумінні Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (наявність ознаки встановлюється за останні 3 календарні роки, що передують оцінці ділової репутації особи);
особою не вчинено грубих та/або системних порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про акціонерні товариства, законодавства про захист прав споживачів;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до професійної етики;
стосовно особи відсутні відкриті кримінальні провадження, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
стосовно особи (як боржника) відсутні відкриті виконавчі провадження, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
стосовно особи відсутні процедури застосування санкцій чи справи, пов’язані з правопорушеннями на ринку фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, що тривають, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України) або України (для цілей цього абзацу особа вважається такою, до якої не застосовувалися зазначені заходи, якщо після їх скасування пройшло 3 роки);
особа не позбавлялась, в установленому законодавством порядку, права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю (для цілей цього абзацу особа вважається такою, що не позбавлена права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю після закінчення строку, на який здійснювалося позбавлення зазначеного права);
особа не включена до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку;
відсутні факти порушення особою порядку погодження набуття істотної участі у фінансовій установі та/або професійному учаснику організованих товарних ринків;
особа не виконує(вала) повноваження одноосібного виконавчого органу, не є (була) головою або членом колегіального виконавчого органу, головою або членом наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) юридичної особи, щодо якої існують факти здійснення операції (операцій), пов’язаної (пов’язаних) з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої (яких) необхідна наявність відповідної ліцензії, без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах такої професійної діяльності, або провадження відповідного виду діяльності, що підлягає ліцензуванню, на підставі ліцензії, іншої ніж та, що надає право на провадження такого виду діяльності;
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації, визначені відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак встановлюється за останні 5 календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інший строк не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу.(призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради, або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду, або фізичної особи, яка не входить до складу наглядової ради або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду, та не є особою, яка здійснює виконавчі функції, але має постійний доступ до інсайдерської інформації, що прямо або опосередковано стосується заявника / ліцензіата, та має повноваження ухвалювати управлінські рішення (має право першого підпису), що впливають на подальший розвиток і комерційні перспективи такого заявника / ліцензіата (далі - особа, що має право першого підпису), або є посадовою особою / працівником системи внутрішнього контролю заявника / ліцензіата є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо:
ділова репутація особи відповідає вимогам Стандартів;
стосовно особи відсутні відкриті кримінальні провадження, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
стосовно особи (як боржника) відсутні відкриті виконавчі провадження, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
стосовно особи відсутні процедури застосування санкцій чи справи, пов’язані з правопорушеннями на ринку фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, що тривають, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
особа не виконує(вала) повноваження одноосібного виконавчого органу, не є (була) головою або членом колегіального виконавчого органу, головою або членом наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) юридичної особи, щодо якої існують факти здійснення операції (операцій), пов’язаної (пов’язаних) з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, для здійснення якої (яких) необхідна наявність відповідної ліцензії, без ліцензії на провадження відповідного виду діяльності в межах такої професійної діяльності, або провадження відповідного виду діяльності, що підлягає ліцензуванню, на підставі ліцензії, іншої ніж та, що надає право на провадження такого виду діяльності.
Фізична особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу, є заступником такої особи, призначена головою або членом колегіального виконавчого органу чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду), або є особою, що має право першого підпису, або є посадовою особою / працівником системи внутрішнього контролю заявника / ліцензіата, або є керівником відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу заявника / ліцензіата, не повинна мати громадянство (підданство) держави, що здійснює збройну агресію проти України, та/або місце постійного проживання (перебування, реєстрації) у державі, що здійснює збройну агресію проти України.
У власників істотної участі заявника / ліцензіата, посадових осіб заявника / ліцензіата та інших фахівців заявника / ліцензіата має бути відсутній конфлікт інтересів (суперечності між особистими інтересами і правами і обов’язками власника істотної участі в заявнику / ліцензіаті та/або посадовими обов’язками особи в заявнику / ліцензіаті) або наявна можливість усунення такого конфлікту інтересів.
Особа, яка вважає, що з поважних причин до неї не повинні застосовуватися певні ознаки невідповідності ділової репутації (крім ознаки щодо невідповідності бездоганної ділової репутації) вимогам, зазначеним у цьому пункті, має право надати з цього приводу до НКЦПФР відповідне обґрунтоване клопотання у паперовій або електронній формі із дотриманням вимог Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг", яке підлягає розгляду у строки та в порядку, визначені у Законі України "Про звернення громадян" із забезпеченням, у тому числі, права особи особисто викладати свої аргументи та бути присутньою при розгляді клопотання. За результатами розгляду клопотання НКЦПФР приймає рішення або про задоволення клопотання шляхом незастосування до особи певних ознак невідповідності ділової репутації вимогам, зазначеним у цьому пункті, або про відмову у задоволенні клопотання із зазначенням причин відмови.
5. Фінансова звітність та консолідована фінансова звітність (у разі складення консолідованої фінансової звітності) заявника / ліцензіата має бути складена / складатися відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та відповідати міжнародним стандартам фінансової звітності. Аудиторський звіт щодо річної фінансової звітності / звіт щодо огляду проміжної фінансової звітності (у тому числі консолідованої, у разі її складання), що подається разом з відповідною фінансовою звітністю заявника / ліцензіата, має бути складений відповідно до Закону України "Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг та з урахуванням положень Вимог до інформації, що стосується аудиту або огляду фінансової звітності учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, нагляд за якими здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22 липня 2021 року № 555, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 07 вересня 2021 року за № 1176/36798 (далі - Вимоги до інформації).
Аудиторський звіт щодо річної фінансової звітності / звіт щодо огляду проміжної фінансової звітності (у тому числі консолідованої, у разі її складання) заявника / ліцензіата можуть надавати суб’єкти аудиторської діяльності, інформація про яких внесена, у тому числі на період проведення ними обов’язкового аудиту фінансової звітності заявника / ліцензіата, до розділу "Суб’єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності" або розділу "Суб’єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності, що становлять суспільний інтерес" Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності.
6. Власники істотної участі у заявнику / ліцензіаті повинні відповідати наступним вимогам.
Власник істотної участі у заявнику / ліцензіаті:
спроможний забезпечити виконання своїх фінансових зобов’язань;
зобов’язаний у разі зменшення показників діяльності ліцензіата, що використовуються для вимірювання та оцінки ризиків його діяльності, таким чином, що існує ризик невиконання ним пруденційних нормативів, встановлених НКЦПФР, або виникає ризик неспроможності виконання ліцензіатом своїх фінансових зобов’язань, строк виконання яких настав:
надати фінансову допомогу ліцензіату в рамках вжиття заходів з метою приведення його діяльності у відповідність із вимогами законодавства або з метою виконання ліцензіатом своїх фінансових зобов’язань у розмірі, пропорційному до розміру його участі у ліцензіаті; або
ініціювати розгляд загальними зборами учасників (акціонерів) ліцензіата питання про його ліквідацію (у випадку, якщо до цього загальними зборами не було прийнято рішення про анулювання всіх наявних ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках) та у разі, якщо загальними зборами не підтримано його пропозицію прийняти рішення про ліквідацію ліцензіата, зобов’язаний виконати дії, передбачені абзацом п’ятим цього пункту.
Для власника істотної участі (прямої та/або опосередкованої) у заявнику / ліцензіаті, розмір власних коштів вважається достатнім, якщо він є не меншим, ніж величина, пропорційна розміру його участі, по відношенню до мінімального розміру початкового капіталу заявника, встановленого пунктом 1 глави 3 цього розділу / мінімального розміру регулятивного капіталу ліцензіата.
Виконання вимог цього пункту щодо розміру власних коштів та щодо надання у майбутньому власником істотної участі у заявнику / ліцензіаті у разі потреби додаткової фінансової допомоги ліцензіату може частково або повністю покладатися на його контролера або кінцевого(их) бенефіціарного(их) власника(ів) у разі наявності відповідного договору, укладеного у письмовій формі, з таким контролером або з таким(и) кінцевим(и) бенефіціарним(и) власником(ами).
Для осіб, які мають спільну з іншими особами істотну участь у заявнику / ліцензіаті, розмір власних коштів вважається достатнім, якщо він сукупно у всіх таких осіб є не меншим за величину, пропорційну до розміру їх спільної участі.
Розрахунок розміру власних коштів власника істотної участі - юридичної особи здійснюється у порядку, встановленому у главі 2 розділу III Положення щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 01 жовтня 2015 року № 1597, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 жовтня 2015 року за № 1311/27756 (далі - Положення).
Для розрахунку розміру власних коштів власника істотної участі - фізичної особи у заявнику / ліцензіаті включаються належні цій особі на праві власності активи, не обтяжені зобов’язанням, за винятком цінних паперів, зазначених в підпунктах 13, 14 пункту 5 глави 2 розділу III Положення.
7. Керівник заявника / ліцензіата (його відокремлених та/або спеціалізованих структурних підрозділів) не може одночасно мати трудові відносини з іншими юридичними особами / обіймати посади в інших юридичних особах на основі цивільно-правового договору / угоди, (крім зайняття посади в органі, що здійснює нагляд, за умови відсутності конфлікту інтересів або наявності можливості усунення такого конфлікту інтересів у разі призначення його на таку посаду, та здійснення викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту).
Керівник, члени виконавчого органу (у разі створення колегіального виконавчого органу), особи, що мають право першого підпису, заявника / ліцензіата, повинні відповідати вимогам щодо професійної придатності, встановленим Стандартами.
У разі припинення трудових правовідносин (в тому числі у зв’язку зі звільненням) з керівником, уповноважений орган ліцензіата зобов’язаний обрати / призначити нового керівника або призначити виконуючого обов’язки керівника не пізніше 3 робочих днів з дати припинення трудових правовідносин з керівником.
Особа, яку ліцензіат призначив / планує призначити виконуючим обов’язки на посаді керівника, повинна мати бездоганну ділову репутацію, відповідати вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації, встановленим Стандартами до керівника, окрім вимог щодо наявності відповідного стажу роботи, та не мати громадянства (підданства) держави, що здійснює збройну агресію проти України, та/або місце постійного проживання (перебування, реєстрації) у державі, що здійснює збройну агресію проти України.
У разі тимчасової відсутності керівника (відпустка, відрядження, тимчасова непрацездатність ) ліцензіата особа, яка тимчасово виконує його обов’язки, має приступити до виконання обов’язків керівника з першого дня його відсутності. Така особа призначається з числа фахівців ліцензіата, які мають бездоганну ділову репутацію та стаж роботи на ринках капіталу не менше 1 року та не мають громадянства (підданства) держави, що здійснює збройну агресію проти України та/або місце постійного проживання (перебування, реєстрації) у державі, що здійснює збройну агресію проти України.
Особа, яка тимчасово виконує обов’язки керівника ліцензіата більше 3 місяців поспіль повинна відповідати вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації, встановленим Стандартами до керівника, окрім вимог щодо наявності відповідного стажу роботи.
8. Особа, яка займає посаду головного бухгалтера (особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку) заявника / ліцензіата, повинна відповідати наступним вимогам:
мати повну вищу освіту (спеціаліст, магістр);
мати стаж роботи на посаді бухгалтера або головного бухгалтера не менше 2 років в фінансовій установі або у професійному учаснику ринків капіталу та організованих товарних ринків або не менше 5 років в будь-якій іншій установі;
мати бездоганну ділову репутацію;
не повинна мати громадянство (підданство) держави, що здійснює збройну агресію проти України та/або місце постійного проживання (перебування, реєстрації) у державі, що здійснює збройну агресію проти України.
Керівник заявника / ліцензіата повинен забезпечити щодо головного бухгалтера (особи, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку) дотримання вимог, встановлених цим пунктом.
Зазначені особи не можуть бути посадовими особами в іншому професійному учаснику ринків капіталу та організованих товарних ринків.
Ліцензіат у разі звільнення особи, яка займає посаду головного бухгалтера, або особи, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата, або закінчення / розірвання договору з юридичною особою, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата, повинен протягом 3 місяців призначити головного бухгалтера (особу, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата) або укласти договір з юридичною особою, на яку покладається ведення бухгалтерського обліку ліцензіата.
9. Ліцензіат та його відокремлені підрозділи зобов’язані протягом усього строку провадження відповідного виду професійної діяльності на організованих товарних ринках виконувати вимоги законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Ліцензіат щодо відокремлених підрозділів розташованих у державах, в яких рекомендації Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) не застосовуються або застосовуються недостатньою мірою, зобов’язаний провести оцінку заходів запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, що здійснюються в таких державах.
У разі якщо здійснення зазначених заходів не дозволяється законодавством такої держави, ліцензіат зобов’язаний повідомити відповідному суб’єкту державного фінансового моніторингу, що відповідно до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" виконує функції державного регулювання та нагляду за суб’єктом первинного фінансового моніторингу, про відповідні запобіжні заходи, що ліцензіат буде вживати для мінімізації ризиків використання діяльності відокремленого підрозділу з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму чи фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
10. Ліцензіат для забезпечення здійснення відповідного виду професійної діяльності на організованих товарних ринках повинен:
впроваджувати та підтримувати системи та процедури, які є достатніми для забезпечення безпеки, цілісності та конфіденційності інформації, беручи до уваги характер відповідної інформації;
використовувати системи та засоби, які забезпечують безперервність, постійність надання послуг та захист інформації, яка обробляється в програмно-технічному комплексі.
Заявник / ліцензіат повинен мати резервні інформаційно-комунікаційні системи або інші ефективні засоби забезпечення безперервності своєї діяльності на випадок виникнення збоїв у роботі основних інформаційно-комунікаційних систем, що використовуються ним для забезпечення провадження відповідного виду професійної діяльності на організованих товарних ринках.
11. Ліцензіат у разі збою у наданні послуг більш ніж на 4 години повинен в найкоротший строк поінформувати НКЦПФР офіційним каналом зв’язку про факт зазначеної події, оприлюднити інформацію про факт події на власному вебсайті (або іншим чином повідомити всіх клієнтів) та до кінця наступного робочого дня від дати події оприлюднити на власному вебсайті та подати до НКЦПФР детальну інформацію про обставини, причини й наслідки події. При цьому ліцензіат не зважаючи на тривалість збою повинен негайно вживати заходів для швидкого відновлення надання послуг та/або виконання зобов’язань ліцензіата, в тому числі з дотриманням положень плану забезпечення безперервності діяльності та дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій.
12. Ліцензіат зобов’язаний мати власний вебсайт, засоби зв’язку (телефон, електронна пошта) та особистий кабінет користувача комплексної інформаційної системи НКЦПФР для забезпечення інформаційної взаємодії.
13. Ліцензіат має право проваджувати відповідний вид професійної діяльності на організованих товарних ринках на всій території України після видачі НКЦПФР відповідної ліцензії та реєстрації НКЦПФР правил товарної біржі.
2. Організаційні та операційні вимоги
1. З метою недопущення завдання шкоди своїм клієнтам або створення загрози інвестиціям, запобігання невиконанню ліцензіатом вимог законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки та запобігання прийняттю ліцензіатом ризиків, реалізація яких створює загрозу цілісності ринків капіталу та організованих товарних ринків і стабільності їх функціонування, заявник/ ліцензіат забезпечує організацію корпоративного управління.
Заявник / ліцензіат організовує корпоративне управління із дотриманням вимог, встановлених у Стандартах та цих Ліцензійних умовах.
2. Заявник / ліцензіат створює необхідну внутрішню структуру та необхідні механізми для виконання своїх зобов’язань відповідно до вимог цих Ліцензійних умов.
3. Внутрішня структура заявника / ліцензіата повинна забезпечувати:
ефективне управління ліцензіатом, у тому числі шляхом відповідного розподілу обов’язків;
здійснення нагляду за операційною діяльністю ліцензіата;
запобігання та врегулювання конфліктів інтересів;
відповідальність за неналежну організацію корпоративного управління.
4. Ліцензіат повинен запровадити та підтримувати ефективні та прозорі процедури для оперативного розгляду скарг учасників торгів, та закріпити такі процедури у внутрішніх документах ліцензіата та створити структурний підрозділ або призначити окрему посадову особу, або визначити працівника, відповідального за розгляд скарг.
Процедура розгляду скарг повинна містити зрозумілий, точний та актуальний опис процесу розгляду скарг та повинна бути затверджена посадовими особами системи внутрішнього контролю ліцензіата.
Структурний підрозділ (окрема посадова особа) або працівник, відповідальний за розгляд скарг, під час розгляду скарги повинен спілкуватися зі скаржником чітко, простою та зрозумілою мовою, та відповідати на скаргу без зайвої затримки.
Ліцензіат повинен повідомляти скаржника про своє рішення стосовно скарги. Прийняте за результатами розгляду скарг рішення ліцензіата може бути оскаржене в судовому порядку.
5. Ліцензіат повинен розробити та підтримувати в актуальному стані документ про наявність систем, процедур та засобів, у якому передбачено, зокрема заходи з:
регулярного контролю за дотриманням членами товарної біржі, іншими учасниками біржових торгів правил товарної біржі;
відхилення заявок, які не відповідають встановленим обмеженням щодо обсягу, перевищують порогові ціни або явно є помилковими;
тимчасового зупинення біржових торгів у випадку значного коливання цін на біржовий товар на відповідному ринку або на пов’язаному з ним ринку впродовж короткого періоду,
налаштування параметрів для зупинення біржових торгів із врахуванням ліквідності різних видів товару, характеру ринкової моделі та типів користувачів;
підтримання ліквідності ринку біржового товару, який допущений до біржових торгів, у разі якщо ліцензіатом запроваджено механізми підтримання ліквідності.
6. Заявник / ліцензіат повинен:
створити та забезпечити функціонування механізму виявлення, запобігання та усунення конфліктів інтересів між будь-якими такими особами: товарною біржею, акціонерами (учасниками) товарної біржі, учасниками біржових торгів, зокрема, у випадках, якщо такі конфлікти інтересів можуть виявитися шкідливими для виконання будь-яких функцій товарної біржі;
визначити структурний підрозділ (окрему посадову особу), що здійснює нагляд за біржовими торгами у режимі реального часу для здійснення запобігання маніпулюванню та неправомірному використанню інсайдерської інформації та контролю за дотриманням правил товарної біржі;
запровадити належні механізми та системи для виявлення всіх значних ризиків для його діяльності та вживати ефективні заходи для зменшення цих ризиків;
мати засоби раціонального управління технічними аспектами роботи товарної біржі, включаючи створення ефективних механізмів для усунення ризиків перебоїв у роботі систем у випадку форс-мажорних обставин;
мати прозорі та недискреційні правила і процедури, які передбачають чесну і впорядковану торгівлю, та встановити об’єктивні критерії для ефективного виконання замовлень;
мати засоби сприяння ефективному і своєчасному виконанню біржових угод, біржових договорів, укладених на товарній біржі;
мати достатні фінансові ресурси для забезпечення його впорядкованого функціонування, з урахуванням характеру і обсягу біржових договорів, що укладаються на товарній біржі, та характеру й рівня ризиків, з якими вона стикається.
При дотриманні вимог, викладених у цьому пункті, заявник / ліцензіат повинен враховувати характер, масштаб та складність своєї діяльності.
7. Ліцензіат повинен використовувати достатню кількість працівників з необхідними навичками для управління електронними торговими системами та з достатніми знаннями про:
відповідні електронні торгові системи;
моніторинг і випробування таких систем;
типи торгів, що провадять учасники біржових торгів;
інформацію та документи, що становлять професійну таємницю або віднесено до інформації з обмеженим доступом.
Заявник / ліцензіат встановлює вимоги до своїх працівників, які управляють електронними торговими системами. Працівники, зазначені у цьому пункті, повинні відповідати цим вимогам під час прийому на роботу, або отримати їх внаслідок професійної підготовки після прийняття на роботу. Товарна біржа повинна забезпечувати, щоб професійні навики цих працівників залишались актуальними, та проводити оцінювання цих навиків на регулярній основі.
Підготовка працівників, про яких йдеться у цьому пункті, повинна відповідати досвіду та відповідальності персоналу з урахуванням характеру, масштабу та складності їх діяльності.
Працівники, зазначені у цьому пункті, повинні включати працівників з достатнім рівнем повноважень, щоб ефективно виконувати свої функції на товарній біржі.
8. Для приймання та опрацювання товарною біржею звернень від своїх членів, учасників торгів та інших осіб, що мають доступ до біржових торгів, (далі - звернення) заявнику / ліцензіату необхідно:
забезпечити наявність достатньої кількості, але не менше одного працівника, до основних обов’язків яких буде віднесено приймання та опрацювання звернень;
затвердити окремий внутрішній документ, який регламентує порядок розгляду та опрацювання звернень та повинен містити порядок проведення такими працівниками встановлення особи, яка звертається до ліцензіата від імені членів товарної біржі, учасників торгів та інших осіб;
забезпечити достатній рівень кваліфікації працівників, до основних обов’язків яких буде віднесено приймання та опрацювання звернень, проводити оцінювання їхніх навиків та здійснювати підготовку таких працівників на регулярній основі. Оцінка кваліфікації працівників, до основних обов’язків яких віднесено приймання та опрацювання звернень, проводиться ліцензіатом, зокрема методом маркетингового дослідження "таємний покупець" (маркетингове дослідження, що передбачає оцінку якості обслуговування клієнтів у результаті надання послуг). Для цього ліцензіат залучає надавача відповідних послуг, який за результатами проведеного дослідження складає звіт про спостереження. Застосування методу маркетингового дослідження "таємний покупець" (особливості та періодичність проведення, вимоги до змісту звіту про спостереження, спосіб його направлення до НКЦПФР) здійснюється товарною біржею відповідно до методичних рекомендацій, виданих НКЦПФР;
забезпечити наявність засобів зв’язку, зокрема можливість обміну електронними повідомленнями, наявність багатоканального зв’язку, що забезпечує можливість переведення телефонного звернення клієнта, по багатьох каналах однієї лінії зв’язку.
У випадку залучення до приймання та опрацювання звернень третіх осіб за договором про аутсорсинг, то до таких осіб (або їхніх працівників) застосовують вимоги, зазначені у цьому пункті.
Працівники ліцензіата, до основних обов’язків яких буде віднесено приймання та опрацювання звернень, повинні володіти достатніми знаннями про:
електронну торгову систему ліцензіата;
типи торгів, що провадять учасники біржових торгів;
інформацію та документи, що становлять професійну таємницю або віднесено до інформації з обмеженим доступом.
Працівники ліцензіата, до основних обов’язків яких буде віднесено приймання та опрацювання звернень, повинні мати зазначені у цьому пункті знання під час прийому на роботу або отримати їх внаслідок професійної підготовки після прийняття на роботу.
Засоби зв’язку заявника / ліцензіата та якість опрацювання звернень повинні:
мати можливість об’єднання всіх номерів телефонів заявника / ліцензіата в єдину мережу;
записувати та зберігати історію та записи розмов із клієнтами не менше 1 року.
3. Вимоги до розміру початкового, статутного та власного капіталу заявника та ліцензіата, порядок його визначення
1. Розмір початкового капіталу заявника має становити не менш 20 мільйонів гривень.
2. Для розрахунку початкового капіталу заявника до його складу включаються один або декілька таких елементів:
інструменти капіталу, відповідно Вимог до інструментів капіталу, які можуть включатись до початкового капіталу, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 19 січня 2021 року № 24, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 березня 2021 року за № 331/35953;
емісійний дохід, що належить до інструментів капіталу;
накопичені прибутки або збитки;
накопичений інший сукупний дохід;
інші резерви.
Заявник вважається таким, що не відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо сформований ним початковий капітал з елементів, передбачених цим пунктом, в сумі не забезпечує виконання встановлених цієї главою вимог до мінімального розміру початкового капіталу.
3. Розмір статутного капіталу заявника / ліцензіата повинен бути не менше розміру, встановленому законом для відповідної організаційно-правової форми юридичної особи, в якій існує заявник / ліцензіат.
Джерела походження грошових коштів, за рахунок яких сформовано статутний капітал заявника / ліцензіата повинні бути підтверджені.
4. Ліцензіат повинен дотримуватися нормативних значень пруденційних нормативів, встановлених НКЦПФР для відповідного виду професійної діяльності на організованих товарних ринках.
5. Власний капітал заявника розраховується як різниця між сукупною вартістю активів та вартістю зобов’язань заявника перед іншими особами, його розмір повинен бути не менше розміру початкового капіталу, встановленого пунктом 1 цієї глави.
4. Кваліфікаційні вимоги до фахівців ліцензіата
1. Здійснювати дії (операції), які пов’язані з безпосереднім провадженням відповідного виду професійної діяльності на організованих товарних ринках відповідно до внутрішніх документів (правил, положень тощо) ліцензіата, що визначають порядок провадження відповідного виду професійної діяльності на організованих товарних ринках, мають право тільки фахівці ліцензіата, які відповідають таким вимогам:
мають бездоганну ділову репутацію;
мають достатній рівень знань та навичок для виконання покладених на них посадових обов’язків;
не мають громадянства (підданства) держави, що здійснює збройну агресію проти України та/або місце постійного проживання (перебування, реєстрації) у державі, що здійснює збройну агресію проти України;
не мають конфлікту інтересів.
Керівник ліцензіата повинен забезпечити щодо працівників, які здійснюють дії (операції), які пов’язані з безпосереднім провадженням професійної діяльності на організованих товарних ринках, дотримання вимог, встановлених цим пунктом.
2. Працівники ліцензіата, які відповідно до посадових обов’язків безпосередньо здійснюють професійну діяльність на організованих товарних ринках, не можуть одночасно мати трудові відносини з іншими юридичними особами / обіймати посади в інших юридичних особах на основі цивільно-правового договору / угоди, (крім зайняття посади в органі, що здійснює нагляд, за умови відсутності конфлікту інтересів або наявності можливості усунення такого конфлікту інтересів у разі призначення на таку посаду, та здійснення викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту), а також не можуть одночасно працювати в інших підрозділах ліцензіата, які здійснюють професійну діяльності на ринках капіталу.
Необхідна кількість фахівців ліцензіата встановлюється ліцензіатом самостійно та повинна бути такою, щоб забезпечити безперервність провадження відповідного виду професійної діяльності на організованих товарних ринках і відповідати організаційній структурі ліцензіата, але не менше 5 осіб - для ліцензіата, та не менш 3 осіб (у тому числі керівна посадова особа) - для відокремленого підрозділу, який провадить цей вид професійної діяльності.
Якщо кількість фахівців ліцензіата або його відокремленого підрозділу, який провадить цей вид професійної діяльності, стає меншою за мінімальну їх кількість, зазначену в абзаці другому цього пункту, ліцензіат зобов’язаний протягом 3 місяців, з дня зменшення кількості, забезпечити необхідну їх кількість та повідомити про це НКЦПФР відповідно до порядку складання та подання до НКЦПФР звітних даних, встановленому НКЦПФР.

................
Перейти до повного тексту