1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Н А К А З
N 2 від 09.01.97
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 січня 1997 р.
за N 10/1814
( Наказ втратив чинність на підставі Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку N 2272 від 11.12.2007 )
Про затвердження Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій
( Із змінами, внесеними згідно з Рішеннями Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку N 27 від 13.02.2001 N 341 від 06.11.2001 N 412 від 19.12.2002 ) ( Див. додатково Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку N 790 від 22.12.2005 ) ( Щодо проекту нової редакції Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій додатково див. Рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку N 1369 від 25.06.2007 )
З метою забезпечення відповідальності юридичних осіб, громадян та посадових осіб юридичних осіб - учасників ринку цінних паперів за порушення законодавства про цінні папери згідно з законами України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", "Про цінні папери та фондову біржу", встановлення порядку розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій (додаються).
2. Юридичному відділу (В.Майдибура) забезпечити державну реєстрацію цього наказу та Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій у Міністерстві юстиції України.
3. Контрольно-правовому управлінню (М.Бурмака) надавати роз'яснення посадовим особам Комісії та територіальних відділень з питань застосування вказаних Правил.
4. Контроль за виконанням цього наказу покладаю на себе.
Голова Комісії О.Мозговий
Затверджено
Наказ Державної комісії з цінних
паперів та фондового ринку
09.01.97 N 2
(у редакції рішення Державної
комісії з цінних паперів та
фондового ринку
від 13.02.2001 N 27 ( z0243-01 )
Правила розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій
( В усьому тексті Правил слова "управління правозастосування" замінено словами "уповноважений підрозділ центрального апарату Комісії" у відповідних відмінках згідно з Рішенням Держкомісціннихпаперів N 341 від 06.11.2001 )
Розділ 1. Загальні положення
1.1. Правила розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій (далі - Правила) розроблено відповідно до Законів України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", "Про цінні папери і фондову біржу", Кодексу України про адміністративні правопорушення, Указу Президента України від 14.02.97 N 142/97 "Про Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку" (із змінами та доповненнями) та інших нормативно-правових актів.
Правила визначають порядок та строки розгляду Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) та її територіальними органами справ про порушення громадянами, посадовими особами та юридичними особами вимог законодавства на ринку цінних паперів.
1.2. Метою цих Правил є забезпечення дотримання учасниками ринку цінних паперів вимог законодавства щодо ринку цінних паперів, захисту прав учасників ринку цінних паперів, створення умов розвитку добросовісної конкуренції на ринку цінних паперів, контролю за прозорістю ринку цінних паперів шляхом своєчасного застосування санкцій за порушення законодавства про цінні папери.
1.3. Розгляд справ про правопорушення, учинені на території України, здійснюється згідно з цими Правилами.
1.4. Завданням провадження у справах про правопорушення є своєчасне, повне й об'єктивне з'ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з чинним законодавством, забезпечення виконання винесеного рішення, а також виявлення причин та умов, що сприяють учиненню правопорушень і запобігання правопорушенням.
1.5. Комісія та її територіальні органи в межах своїх повноважень зобов'язані в кожному випадку виявлення ознак правопорушення вжити всіх необхідних заходів для встановлення факту правопорушення та його документарного закріплення, а також своєчасно застосувати передбачені законодавством санкції.
1.6. Відповідним підрозділом територіального органу Комісії у цих Правилах визнається відділ територіального органу Комісії, який здійснює функції правозастосування.
1.7. Профільним підрозділом у цих Правилах визнається управління, відділ Комісії або її територіального органу, який здійснює функції щодо регулювання відповідного напряму діяльності на ринку цінних паперів.
1.8. Розгляд справ про правопорушення здійснюється виключно уповноваженими особами Комісії та її територіальних органів (далі - уповноваженими особами) у межах наданих повноважень відповідно до розподілу обов'язків чи письмового доручення.
1.9. Уповноважені особи зобов'язані при розгляді справ про правопорушення вжити всіх передбачених законодавством заходів для всебічного, повного і об'єктивного дослідження обставин справи.
1.10. У разі виявлення порушень чинного законодавства, розгляд яких не належить до компетенції Комісії та її територіальних органів, уповноважена особа надсилає матеріали справи до державних органів, до компетенції яких належить вирішення даної справи.
1.11. Юридична особа може бути притягнена до відповідальності за вчинення правопорушення не пізніше трьох років з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніше трьох місяців з дня його виявлення, за винятком порушень, за вчинення яких передбачено накладення штрафів.
1.12. Штраф на громадянина чи посадову особу може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - два місяці з дня його виявлення.
1.13. Рішення за справою повинно бути законним та обгрунтованим. Рішення грунтується лише на тих доказах, які були досліджені під час розгляду справи.
1.14. Справи про правопорушення розглядаються відповідно до повноважень уповноваженою особою Комісії або її територіального органу, на підвідомчій території якого було виявлено порушення, або уповноваженою особою, на підвідомчій території якого перебуває особа, щодо якої порушено справу про правопорушення.
1.15. Особа, яка має право складати акти про правопорушення, може протягом трьох робочих днів після складання акта про правопорушення надіслати справу про правопорушення для розгляду до того територіального органу Комісії, на підвідомчій території якого перебуває особа, щодо якої порушено справу про правопорушення. Уповноважена особа приймає рішення про надіслання справи з урахуванням вимог, установлених у п. 2.6 цих Правил. Уповноважена особа територіального органу, до якого надіслано справу про правопорушення, зобов'язана розглянути її відповідно до вимог чинного законодавства.
1.16. Якщо правопорушення вчинено спільними діями кількох осіб, то справи про правопорушення щодо цих осіб передаються за письмовим дорученням Голови Комісії одній уповноваженій особі, яка розглядає їх одночасно.
1.17. Якщо правопорушення вчинено філією, представництвом або іншим відособленим підрозділом юридичної особи, то справа про правопорушення розглядається щодо юридичної особи за місцезнаходженням відособленого підрозділу.
1.18. Об'єднання справ про правопорушення юридичними особами в одне провадження і виділення справи про правопорушення юридичною особою в окреме провадження допускається тільки в тому разі, якщо це сприятиме всебічному, повному та об'єктивному вирішенню справи.
Про об'єднання справ про правопорушення і виділення справи про правопорушення в окреме провадження уповноваженою особою, яка розглядає справу про правопорушення, виноситься постанова.
Розділ 2. Уповноважені особи, які розглядають справи про правопорушення, та їх повноваження
2.1. Справи про правопорушення у межах наданих повноважень відповідно до розподілу обов'язків чи письмового доручення розглядаються уповноваженими особами:
Головою Комісії;
членами Комісії;
керівниками територіальних органів Комісії;
працівниками центрального апарату Комісії за письмовим дорученням Голови або членів Комісії;
працівниками територіальних органів Комісії за письмовим дорученням керівника відповідного територіального органу Комісії.
2.2. Голова Комісії може розглядати всі справи про правопорушення і застосовувати санкції до учасників ринку цінних паперів, передбачені в розділі 18 цих Правил.
2.3. Член Комісії може розглядати справи про правопорушення відповідно до розподілу обов'язків або за дорученням Голови Комісії і застосовувати санкції до учасників ринку цінних паперів, передбачені в розділі 18 цих Правил.
2.4. У разі відсутності (відрядження, відпустки, хвороби тощо) члена Комісії розгляд справ про правопорушення здійснюється за дорученням Голови Комісії іншим членом Комісії або за дорученням члена Комісії - іншим працівником Комісії.
2.5. Справа про правопорушення може бути розглянута колегіально в складі трьох членів Комісії за пропозицією члена Комісії, уповноваженого розглядати дану справу, за погодженням з Головою Комісії.
У такому разі рішення за справою про правопорушення приймається простою більшістю голосів.
Прийняте рішення за справою про правопорушення оформляється постановою, яку підписують усі учасники розгляду справи.
2.6. Керівник територіального органу Комісії розглядає справи про правопорушення та застосовує санкції до учасників ринку цінних паперів, що передбачені в пунктах 18.1-18.6, 18.9-18.14 цих Правил, а санкцію, передбачену в пункті 18.7 цих Правил, застосовує у межах повноважень, наданих Комісією.
2.7. Працівники центрального апарату Комісії розглядають справи про правопорушення відповідно до письмового доручення і застосовують санкцію до учасників ринку цінних паперів, передбачену в пункті 18.5 цих Правил.
2.8. Працівники територіального органу Комісії розглядають справи про правопорушення відповідно до письмового доручення і застосовують санкцію до учасників ринку цінних паперів, передбачену в пункті 18.5 цих Правил.
2.9. Якщо уповноважена особа територіального органу Комісії при розгляді справи про правопорушення вбачає необхідність застосувати санкцію, застосування якої не входить до компетенції, то вона протягом трьох днів надсилає матеріали справи про правопорушення для розгляду до уповноваженого підрозділу центрального апарату Комісії. Уповноважений підрозділ центрального апарату Комісії протягом п'яти робочих днів після отримання матеріалів справи про правопорушення передає їх члену Комісії, до компетенції якого відповідно до розподілу обов'язків належить розгляд даної справи про правопорушення.
2.10. Голова Комісії має право витребувати будь-яку справу, що перебуває у провадженні однієї уповноваженої особи, та передати її на розгляд іншій уповноваженій особі або прийняти її до свого провадження.
Розділ 3. Провадження у справах про правопорушення юридичних осіб на ринку цінних паперів
3.1. Справа може бути порушена тільки в тому разі, якщо є достатні дані, які вказують на наявність ознак правопорушення.
3.2. Доказами в справі про правопорушення є будь-які фактичні дані, отримані в законному порядку, що свідчать про наявність чи відсутність правопорушення.
3.3. Уповноважена особа Комісії розглядає справу про правопорушення та виносить рішення за справою у точній відповідності з чинним законодавством та оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному дослідженні всіх обставин справи.
3.4. Справу про правопорушення не може бути порушено, а порушена справа підлягає закриттю:
за відсутності події правопорушення;
за відсутності в діянні складу правопорушення;
якщо справа не підлягає розгляду Комісією та її територіальними органами;
у разі закінчення на дату розгляду справи про правопорушення строків, передбачених у пункті 1.11 цих Правил;
якщо є нескасована постанова уповноваженої особи, рішення Комісії, рішення суду або арбітражного суду за тим самим фактом;
у разі ліквідації або визнання банкрутом юридичної особи, щодо якої порушено справу про правопорушення;
у разі скасування законодавчого акта, який встановлює відповідальність за правопорушення;
якщо внаслідок змін законодавства вчинене діяння втратило характер правопорушення;
за наявності за даним фактом порушеної кримінальної справи щодо громадянина чи посадової особи, яка притягується до відповідальності;
за наявності за даним фактом порушеної справи про правопорушення щодо особи, яка притягується до відповідальності.
3.5. Уповноважена особа може закрити справу про правопорушення у разі його усунення на час розгляду справи.
3.6. Порушення вимог чинного законодавства та цих Правил щодо складання акта про правопорушення, розгляду справи про правопорушення та встановлених строків є підставою для направлення справи на новий розгляд.
3.7. Розгляд справи про правопорушення може бути відкладено у зв'язку з необхідністю отримання додаткових доказів чи залучення до участі у справі експертів та (чи) інших осіб; в інших випадках, коли розгляд справи здійснити неможливо у визначений час.
3.8. Про відкладення розгляду справи про правопорушення уповноважена особа виносить постанову, у якій зазначаються причини відкладення та дата наступного розгляду.
3.9. Постанови про відкладення розгляду справи, про зупинення провадження у справі про правопорушення, про відновлення провадження у справі про правопорушення протягом трьох робочих днів надсилаються усім учасникам розгляду справи.
3.10. При відкладенні розгляду справи строк розгляду справи про правопорушення не переривається.
3.11. Провадження у справі про правопорушення зупиняється у випадках:
перебування на розгляді в Комісії чи її територіальних органах або інших державних органах іншої справи, висновки за якою матимуть значення для результатів розгляду;
необхідності проведення експертизи або додаткової перевірки;
у разі відсутності інформації про місцезнаходження особи, щодо якої порушено справу.
3.12. Про відновлення провадження у справі про правопорушення уповноважена особа виносить постанову. Провадження у справі відновлюється після з'ясування обставин, які спричинили його зупинення.
3.13. У разі зупинення провадження у справі про правопорушення на підставі абзацу четвертого пункту 3.11 цих Правил уповноваженою особою матеріали справи направляються уповноваженій особі, яка склала акт про правопорушення і яка повинна здійснити заходи щодо виявлення місцезнаходження особи, щодо якої порушено справу.
3.14. Про зупинення провадження у справі про правопорушення уповноважена особа виносить постанову.
3.15. При зупиненні провадження у справі про правопорушення строк розгляду справи переривається та продовжується з дати винесення постанови про відновлення провадження у справі.
Розділ 4. Порушення справи про правопорушення щодо юридичних осіб
4.1. Уповноважена особа при виявленні ознак правопорушення негайно виносить постанову про порушення справи. Якщо після винесення постанови про порушення справи, але до моменту складення акта про правопорушення, виявлені підстави, передбачені п.3.4 цих Правил, то уповноважена особа виносить постанову про закриття провадження у справі.
4.2. Справа про правопорушення порушується з дати винесення вказаної постанови.
4.3. Уповноваженою особою про вчинення правопорушення юридичною особою складається акт про правопорушення.
4.4. Якщо юридичною особою вчинено декілька правопорушень, то уповноважена особа складає акти про правопорушення окремо за кожним видом порушень залежно від виду діяльності та виду санкції.
4.5. В акті про правопорушення повинно бути зазначено: номер, дату, місце його складання; посаду, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка склала акт про правопорушення (у разі надання повноважень за дорученням - реквізити доручення); повну назву юридичної особи, місцезнаходження, код за ЄДРПОУ, банківські реквізити, засоби зв'язку; виклад обставин і суть правопорушення; нормативний акт, норми якого було порушено; пояснення особи, щодо якої складено акт про правопорушення (її представника); відомості про повторне вчинення правопорушень особою, щодо якої складено акт про правопорушення; інші відомості, необхідні для вирішення справи про правопорушення.
Пояснення особи, щодо якої складено акт про правопорушення, є складовою частиною акта про правопорушення і приєднуються до акта про правопорушення у вигляді додатка.
4.6. У разі неявки особи, яка притягується до відповідальності (її представника), акт про правопорушення може бути складено при умові своєчасного повідомлення юридичної особи про час та місце підписання акта про правопорушення. У цьому випадку акт про правопорушення складається в той самий день, на який було викликано особу, яка притягається до відповідальності, та робиться відповідний запис на акті про те, що представник юридичної особи, яка притягається до відповідальності, на підписання акта про правопорушеня не з'явився.
4.7. Один примірник акта про правопорушення після підписання надається представнику юридичної особи, щодо якої його складено. Якщо представник юридичної особи, щодо якої порушено справу про правопорушення, не з'явився для підписання акта про правопорушення, то один його примірник надсилається одночасно з викликом на розгляд справи.
4.8. Якщо під час проведення перевірки уповноваженою особою проводилось вилучення документів, які підтверджують факт порушення, то до акта про правопорушення додаються копії цих документів та копія протоколу про вилучення документів.
4.9. Вилучення на термін до трьох робочих днів документів, які підтверджують факт правопорушення, проводиться з обов'язковим складенням протоколу, у якому зазначаються: дата і місце його складання, прізвище та посада особи, яка провела вилучення, повний перелік вилучених документів із зазначенням їх реквізитів та дата, на яку ці документи мають бути повернені.
Протокол вилучення підписують уповноважена особа, яка провела вилучення, та представник юридичної особи. Після проведення вилучення документів представнику юридичної особи надається копія протоколу вилучення.
4.10. Акт про правопорушення разом з поясненням керівника чи представника юридичної особи та документами, що стосуються справи, протягом трьох робочих днів після його складення направляється уповноваженій особі для розгляду справи про правопорушення.
4.11. Якщо акт про правопорушення разом з іншими матеріалами справи надходить до Комісії від її територіального органу, то він спочатку надсилається до уповноваженого підрозділу центрального апарату Комісії. Уповноважений підрозділ центрального апарату Комісії протягом п'яти робочих днів надсилає матеріали справи відповідній уповноваженій особі Комісії.
4.12. Уповноважена особа вирішує питання, передбачені у п.5.1 цих Правил, визначає дату розгляду справи про правопорушення та виносить постанову про це, яку надсилає порушнику та зацікавленим особам.
Розділ 5. Підготовка справи відносно юридичної особи до розгляду
5.1. Уповноважена особа Комісії при підготовці справи про правопорушення до розгляду вирішує такі питання:
чи належить до її компетенції розгляд даної справи;
чи дотримано вимоги законодавства при складанні акта про правопорушення;
чи витребувано необхідні додаткові матеріали;
чи підлягають задоволенню клопотання осіб, які беруть участь у розгляді справ.
5.2. Якщо особа, щодо якої застосовувалась санкція за правопорушення з певного виду діяльності на ринку цінних паперів, протягом року від дати виконання цієї санкції не вчинила нового правопорушення при здійсненні цього виду діяльності, то ця особа вважається такою, щодо якої не застосовувалася санкція за вчинення правопорушення.
5.3. У разі потреби уповноважена особа може запитати додаткові матеріали, висновки та інші докази, без яких неможливо прийняти рішення за справою.
5.4. Постанова про розгляд справи про правопорушення надсилається порушнику та зацікавленим особам не пізніше ніж за п'ять робочих днів до дати розгляду справи уповноваженою особою.
5.5. До розгляду справ про правопорушення можуть залучатися фахівці, експерти з питань ринку цінних паперів, треті особи, фахівці саморегулівних організацій, використовуватися їх письмові висновки та пояснення, що стосуються справи.
5.6. При підготовці справи до розгляду уповноважений підрозділ центрального апарату Комісії (відповідний підрозділ територіального органу Комісії) доводить до відома уповноваженої особи матеріали справи про правопорушення та вносить пропозиції щодо застосування норм законодавства.
Розділ 6. Терміни провадження у справах про правопорушення та строки розгляду справ про правопорушення щодо юридичних осіб
6.1. Термін провадження у справах про правопорушення, порушених щодо юридичних осіб, становить 30 календарних днів з дати порушення справи.
Уповноважена особа приймає рішення про накладення штрафу протягом 10 днів після отримання акта про правопорушення, пояснень правопорушника, документів, що стосуються справи. Уповноважена особа приймає рішення про накладення інших санкцій протягом 15 днів після отримання вищевказаних документів.
6.2. Термін провадження у справі про правопорушення щодо юридичної особи може бути продовжено за письмовим мотивованим клопотанням уповноваженої особи Головою Комісії на строк не більше 30 календарних днів.
6.3. Мотивоване клопотання про продовження провадження у справі про правопорушення розглядається Головою Комісії протягом трьох робочих днів з дати його надходження.
6.4. Про продовження провадження у справі про правопорушення Головою Комісії виноситься постанова.
6.5. Постанова про продовження провадження у справі про правопорушення протягом трьох робочих днів надсилається уповноваженій особі Комісії та зацікавленим особам. У разі відмови у клопотанні уповноваженій особі протягом трьох робочих днів надсилається письмове повідомлення про відмову.
6.6. Уповноважена особа за умови присутності порушника чи (та) його представника та за його письмовим клопотанням може розглянути справу про правопорушення відразу після складення акта про правопорушення.
Розділ 7. Розгляд справ про правопорушення на ринку цінних паперів щодо юридичних осіб
7.1. Справа про правопорушення щодо юридичної особи розглядається у присутності керівника та/або представника юридичної особи, яка притягується до відповідальності.
Повноваження особи представника юридичної особи, що притягується до відповідальності, засвідчуються довіреністю.
У разі відсутності керівника або представника юридичної особи справу може бути розглянуто лише в разі, якщо є дані про своєчасне її повідомлення про місце і час розгляду справи і якщо від юридичної особи не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
7.2. Якщо уповноважена особа дійде висновку, що присутність керівника або представника юридичної особи при розгляді справи є необхідною, чи якщо надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, то уповноважена особа Комісії виносить постанову про перенесення розгляду справи або приймає рішення про розгляд справи, якщо причини для перенесення не є поважними. Про прийняте рішення письмово повідомляється особа, яка заявила клопотання.
7.3. Керівник або представник юридичної особи має право: бути заслуханим, давати пояснення, надавати докази, заявляти клопотання; оскаржити рішення уповноваженої особи за справою.
7.4. Керівник або представник юридичної особи, щодо якої розглядається справа про правопорушення, крім прав, зазначених у п. 7.3, має право висловлюватися рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження.
7.5. Розгляд справи починається з представлення уповноваженої особи, яка розглядає дану справу.
Уповноважена особа, що розглядає справу, оголошує, яка справа підлягає розгляду; хто притягується до відповідальності; здійснює перевірку повноважень осіб, що беруть участь у розгляді справи, шляхом витребування необхідних документів; ознайомлює з актом про правопорушення на ринку цінних паперів; заслуховує осіб, які беруть участь у розгляді справи; досліджує докази, розглядає клопотання, приймає рішення за справою.
7.6. У розгляді справи про правопорушення можуть брати участь працівник уповноваженого підрозділу центрального апарату Комісії (працівник відповідного підрозділу територіального органу Комісії) та працівник профільного підрозділу Комісії (територіального органу Комісії).
Працівник уповноваженого підрозділу центрального апарату Комісії (відповідного підрозділу територіального органу Комісії) надає правову допомогу в дотриманні процедури провадження у справі, бере участь у дослідженні доказів, подає уповноваженій особі свої пропозиції з приводу дотримання законодавства та винесення рішення.
Працівник профільного підрозділу бере участь у дослідженні доказів, висловлює свої міркування, забезпечує документарне оформлення прийнятого рішення та доводить до відома про прийняте рішення зацікавлених осіб.
7.7. Уповноважена особа при розгляді справи про правопорушення юридичною особою зобов'язана з'ясувати: чи було вчинено правопорушення; чи винна дана юридична особа в його вчиненні; чи підлягає вона відповідальності; чи є обставини, що пом'якшують або обтяжують відповідальність, і які саме; чи заподіяно майнову шкоду, а також з'ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

................
Перейти до повного тексту