1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ВИЩИЙ АРБІТРАЖНИЙ СУД УКРАЇНИ
Л И С Т
N 01-8/452 від 24.11.97
м.Київ
Про деякі питання практики застосування окремих норм чинного законодавства у вирішенні спорів
( Із змінами, внесеними згідно з Листами Вищого Арбітражного Суду N 01-8/319 від 19.08.98 N 01-8/542 від 16.11.99 N 01-8/319 від 06.07.2000 N 01-8/296 від 05.03.2001 Листами Вищого господарського суду N 01-8/1042 від 02.10.2001 N 01-8/1207 від 14.11.2001 N 01-8/711 від 25.06.2003 )
У порядку інформації доводяться до відома відповіді Вищого арбітражного суду України на запити щодо застосування у вирішенні спорів окремих норм чинного законодавства.
1. У вирішенні спорів за участю органів державної податкової адміністрації виникли питання, що наводяться нижче разом з відповідями на них.
1.1. За яких підстав застосовуються пункти 5.1, 5.2, 5,3, 6 та 7 Інструкції про порядок застосування та стягнення фінансових санкцій органами державної податкової служби, затвердженої наказом Головної державної податкової інспекції України від 20.04.95 N 28 (далі - Інструкція)?
( Питання підпункту 1.1 пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого арбітражного суду N 01-8/319 від 06.07.2000 )
Згідно з пунктом 7 Інструкції відповідальність у вигляді фінансових санкцій настає і в тому разі, якщо порушення сталося через помилкове застосування законодавства про оподаткування, недбалість, недосвідченість чи розрахункову помилку.
Інструкцією (пункти 7, 8) передбачено випадки, у яких фінансові санкції не застосовуються, зокрема у разі переплати по одному виду податків чи зборів (обов'язкових платежів) у рахунок погашення належної до сплати суми іншого податку (збору, обов'язкового платежу).
( Відповідь підпункту 1.1 пункту 1 в редакції Листа Вищого арбітражного суду N 01-8/319 від 06.07.2000 ) ( Підпункт 1.2 пункту 1 виключено на підставі Листа Вищого арбітражного суду N 01-8/296 від 05.03.2001 )
1.2. Чи звільняється резидент від сплати фінансових санкцій за порушення строків надходження валютної виручки, передбачених Законом України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті" від 23 вересня 1994 року, в зв'язку з тим, що двостороннім актом приймання встановлено неналежну якість експортованого товару?
Вищезгаданий Закон не ставить право податкової адміністрації стягувати санкції за порушення строків надходження валютної виручки у залежність від зазначеної причини, з якої нерезидент своєчасно не розрахувався. Таким чином двосторонній акт приймання може бути підставою для здійснення додаткових розрахунків між контрагентами, але не для звільнення від фінансових санкцій, передбачених вищезгаданим Законом.
( Абзац підпункту 1.2 із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого господарського суду N 01-8/711 від 25.06.2003 )
1.3. Чи може арбітражний суд зупиняти провадження у справах у зв'язку з прийняттям платником податків рішення про реструктуризацію податкової заборгованості?
Прийняття платником податку рішення щодо реструктуризації податкової заборгованості (пункт 1 статті 4 Закону України "Про списання та реструктуризацію податкової заборгованості платників податків за станом на 31 березня 1997 року") є його правом, а не обов'язком. Тому практично не реалізований намір платника податку звернутися з відповідним повідомленням до податкового органу не може бути підставою для зупинення провадження у справах.
Якщо під час вирішення спору між податковим органом і платником податку у зв'язку зі стягненням з останнього заборгованості шляхом звернення стягнення на його майно платник на підставі пункту 2 статті 4 згаданого Закону звертається до податкового органу з повідомленням про реструктуризацію податкової заборгованості, то арбітражний суд згідно зі статтею 79 Арбітражного процесуального кодексу України та з урахуванням матеріалів і обставин конкретної справи може вирішити питання про зупинення провадження у справі.
2. Коли страхове товариство, компанія набуває статусу юридичної особи: з моменту реєстрації у виконавчому комітеті місцевої ради чи з моменту внесення їх до єдиного державного реєстру страховиків (перестраховиків) чи державного реєстру страхових та перестрахових брокерів?
Згідно зі статтею 6 Закону України "Про господарські товариства" права юридичної особи ці товариства набувають з дня їх державної реєстрації. Названа стаття не ставить можливість реєстрації у залежність від характеру чи виду їх діяльності, крім заборонених чинним законодавством України. Проте страхові компанії або товариства, набувши статусу юридичної особи з дня державної реєстрації, вправі розпочати страхову діяльність лише за умови внесення їх до єдиного державного реєстру страховиків (перестраховиків) чи державного реєстру страхових та перестрахових брокерів (пункт 1 статті 36 Закону України "Про страхування" та одержання ліцензії спеціального уповноваженого центрального органу виконавчої влади у справах нагляду за страховою діяльністю (стаття 38 цього ж Закону).
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого господарського суду N 01-8/1207 від 14.11.2001 )
3. Які підстави відповідальності комерційних банків за неналежне виконання розрахункових операцій за дорученням клієнтів банку згідно зі статтею 5.1 Указу Президента України від 16.03.95 N 227/95 "Про заходи щодо нормалізації платіжної дисципліни в народному господарстві" (далі - Указ)?
Статтею 5.1 Указу встановлено відповідальність комерційних банків, зокрема за виконання розрахункових операцій з порушенням порядку, передбаченого статтею 5 Указу.
За змістом статті 5 Указу усі грошові надходження підприємству в національній валюті України зараховуються банками тільки на розрахунковий (поточний) рахунок, за окремими винятками, зазначеними в Указі. Отже, у цьому Указі йдеться про ті кошти, які надходять даному підприємству від інших суб'єктів господарювання.
( Абзац другий відповіді пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Листом Вищого арбітражного суду N 01-8/319 від 06.07.2000 )
Що ж до коштів, які перераховуються підприємством, то чинне законодавство не покладає на банк, що здійснює касово-розрахункове обслуговування підприємства, обов'язку контролювати правомірність їх перерахування на рахунки інших суб'єктів господарювання.
Слід також мати на увазі, що відповідно до пункту 4 статті 24 Закону України "Про підприємства в Україні" (в редакції Закону України від 16.10.96 підприємства самостійно встановлюють черговість і напрями списання коштів з власних рахунків, яке здійснюється установами банків за дорученням таких підприємств, крім випадків, передбачених законами України.
Згідно з абзацом 4 пункту 18 розділу II Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 29.03.2001 N 135 визначено порядок виконання розрахункових документів. Спочатку виконуються платіжні вимоги, оформлені на підставі рішень судів, потім - розрахункові документи на сплату платежів до бюджетів, після цього - платіжні вимоги, оформлені на підставі інших виконавчих документів. Усі інші документи виконуються у порядку їх послідовного надходження.
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Листом Вищого арбітражного суду N 01-8/319 від 06.07.2000; в редакції Листа Вищого господарського суду N 01-8/1042 від 02.10.2001 )
4. Чи можливе застосування статті 148 Цивільного кодексу України у вирішенні спорів, пов'язаних з поверненням стягнутих банком у безспірному порядку коштів?
Об'єктом віндикаційного позову може бути індивідуально визначене майно, а не майно, що визначається родовими ознаками. До останнього, зокрема, належать грошові суми. Тому позови про повернення коштів з чужого незаконного володіння, в тому числі безпідставно стягнутих у безспірному порядку, не є віндикаційними, і правила статті 148 Цивільного кодексу України щодо них не застосовуються.
Якщо неправомірними діями банку організації завдано збитків або заподіяно шкоду, то, у залежності від конкретних обставин, вона не позбавлена права вимагати відшкодування збитків чи шкоди на підставі статей 203 або 440 Цивільного кодексу України.
( Пункт 5 відкликано на підставі Листа Вищого Арбітражного Суду N 01-8/319 від 19.08.98 )
5. Чи зобов'язане підприємство вносити платежі, передбачені статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (в редакції Закону України від 14.10.94), якщо норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів до них не доводився?

................
Перейти до повного тексту