1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ВИЩИЙ АРБІТРАЖНИЙ СУД УКРАЇНИ
Л И С Т
N 01-8/141 від 31.03.99
м.Київ
Арбітражним судам України
Про деякі питання, порушені у доповідних записках про роботу арбітражних судів у 1998 році
( Із змінами, внесеними згідно з Листами Вищого арбітражного суду N 01-8/612 від 30.12.99 N 01-8/204 від 10.05.2000 N 01-8/296 від 05.03.2001 Листами Вищого господарського суду N 01-8/1042 від 02.10.2001 N 01-8/537 від 19.05.2003 N 01-8/711 від 25.06.2003 )
Аналіз доповідних записок про роботу арбітражних судів України у 1998 році засвідчив наявність ускладнень у застосуванні деяких норм чинного законодавства у вирішенні спорів.
Вищий арбітражний суд України узагальнив порушені у доповідних записках питання, що наводяться нижче, і вважає за доцільне довести відповіді на них до відома арбітражних судів України.
1. Яким нормативним актом повинен керуватись Пенсійний фонд України (далі - Фонд), обчислюючи розмір пені за несвоєчасне внесення платежів до Фонду - Законом України "Про систему оподаткування" чи Інструкцією про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами страхових внесків до Пенсійного фонду, затвердженою постановою правління Фонду від 06.09.96 N 11-1 (з подальшими змінами і доповненнями)?
Частиною другою статті 11 Закону України "Про систему оподаткування" (в редакції Закону України від 05.03.98 N 199/98-ВР) передбачено, що фінансові санкції за наслідками документальних перевірок та ревізій обчислюються у розмірах, передбачених законодавством, чинним на день завершення таких перевірок або ревізій. Тому у процесі розгляду справи про стягнення пені за несвоєчасне внесення платежів до Фонду арбітражний суд повинен виходити з вимог того законодавства, яке діяло на день закінчення перевірки або ревізії. Що ж до пункту 10.1 названої Інструкції, то він може застосовуватись для обчислення пені лише за умови, що його вимоги не суперечать названому вище законодавству (частина друга статті 4 Арбітражного процесуального кодексу України (далі - АПК)).
2. Якщо до боржника, щодо якого порушено справу про банкрутство, звертається підприємство (установа, організація) з позовом про витребування свого майна з чужого незаконного володіння, то чи вправі арбітражний суд зупинити позовне провадження до вирішення питання про банкрутство та чи включається це майно до ліквідаційної маси?
Відповідно до частини першої статті 18 Закону України "Про банкрутство" з метою погашення боргу стягнення може бути звернено на майно банкрута, що належить йому на праві власності або повного господарського відання. Тому у разі подання підприємством (установою, організацією) позову до боржника про витребування свого майна з чужого незаконного володіння арбітражний суд не вправі зупинити позовне провадження, а це майно не може бути включено до ліквідаційної маси. Згідно з абзацом другим пункту 37 роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 18.11.97 N 02-5/444 "Про деякі питання практики застосування Закону України "Про банкрутство" індивідуально визначені речі, що належать боржнику не на праві власності або повного господарського відання, не можуть включатись до ліквідаційної маси.
3. Чи підлягає поверненню кредиторові сплачене ним державне мито у разі залишення без розгляду його заяви про порушення справи про банкрутство з тих підстав, що продаж акцій відкритого акціонерного товариства не закінчено?
Вичерпний перелік підстав та порядок повернення державного мита визначаються статтею 8 Декрету Кабінету Міністрів України від 21.01.93 "Про державне мито" і розділом IV Інструкції про порядок обчислення та справляння державного мита, затвердженої наказом Головної державної податкової інспекції від 22.04.93 N 15. У цьому переліку однією з підстав для повернення мита передбачено залишення позову без розгляду, тобто і заяви про порушення справи про банкрутство. Саме з цього слід виходити арбітражним судам у вирішенні зазначеного питання.
4. Чи вправі арбітражний суд порушувати провадження у справі про банкрутство боржника, щодо посадових осіб якого порушено кримінальну справу і накладено арешт на його рахунки, якщо кредитор не скористався своїм правом звернутись з цивільним позовом у кримінальному процесі?
Відповідно до преамбули Закону України "Про банкрутство" його дія поширюється виключно на юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності.
Пункт 2 статті 5 Закону України "Про банкрутство" не ставить право кредитора на звернення з заявою про порушення справи про банкрутство у залежність від реалізації ним інших своїх прав, у тому числі і права звернутись з цивільним позовом у кримінальному процесі. Тому за умов додержання кредитором вимог статті 5 Закону України "Про банкрутство" у арбітражного суду немає правових підстав для відмови у порушенні справи про банкрутство.

................
Перейти до повного тексту