- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
Міністерству освіти
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних,
Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій,
ректорам інститутів
післядипломної педагогічної
освіти,
керівникам загальноосвітніх
навчальних закладів
Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації в загальноосвітніх навчальних закладах у 2002/2003 навчальному році
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що порядок закінчення 2002/2003 навчального року і проведення державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх навчальних закладів визначені Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів (наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2001 р.
N 342, Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 р.
N 588 та інструкцією про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 05.02.2001 р.
N 44, відповідно до яких державна підсумкова атестація учнів проводиться після завершення ними кожного ступеня навчання.
Відповідно до зазначених документів реалізація навчальних програм має завершитися у 1-4(3)-х класах - до 24 травня, 5-11(12)-х класах - до 30 травня, після яких у 1-8-х та 10-х класах проводяться навчальні екскурсії та практика. Навчальні екскурсії та практика учнів організовуються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 07.03.2001 р.
N 1/9-97 орієнтовно в такі терміни:
- з 26 по 29 травня (4 дні) - для учнів 1- 4(3)-х класів (не більш як 3 години на день);
- з 2 по 13 червня (10 днів) - для учнів 5-6-х класів по 3 години, 7-8-х класів - по 4 години, 10-х класів - по 5 годин на день.
Після завершення навчальних екскурсій та навчальної практики проводиться підсумкове оцінювання навчальних досягнень учнів.
Керівникам навчальних закладів дозволяється вносити корективи до термінів організації навчальних екскурсій та навчальної практики з урахуванням місцевих умов, специфіки навчального процесу, профілю навчання. Свято останнього дзвоника в загальноосвітніх навчальних закладах проводиться 30-31 травня.
Для проведення державної підсумкової атестації Міністерством освіти і науки України підготовлені і затверджені білети та збірники завдань відповідно до чинних навчальних програм.
Державна підсумкова атестація з української мови для випускників 9-х класів проводиться 4 червня, для випускників 11-х класів - 5 червня.
Державна підсумкова атестація, що проводиться у письмовій формі, розпочинається о 9.00, а в усній формі - для першої групи - о 8.00, для другої групи - о 14.00. інші терміни початку проведення державної підсумкової атестації мають бути погоджені з відповідними органами управління освітою.
При складанні розкладу проведення державної підсумкової атестації доцільно передбачити, щоб для підготовки до кожної з атестацій учні мали не менш як два-три дні.
I. Державна підсумкова атестація у початковій школі
Відповідно до п.3.3.
Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти державній підсумковій атестації у 4(3)-х класах підлягають результати навчальної діяльності учнів з української мови, читання та математики. Бали за державну підсумкову атестацію виставляються на основі річного оцінювання, що здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, рекомендованих Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 30.08.2002 р. N 1/11-2927), К., "Початкова школа", 2002.
У загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської державних адміністрацій на підставі річного оцінювання може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання.
Проведення додаткових робіт в усній та письмовій формах з метою виставлення оцінок за державну підсумкову атестацію молодших школярів не допускається.
II. Державна підсумкова атестація в основній школі
У випускних 9-х класах державна підсумкова атестація проводиться з 5-ти предметів: української мови, математики, географії, біології, іноземної мови або іншого гуманітарного предмета з інваріантної складової навчального плану, у тому числі мов і літератур національних меншин, за вибором навчального закладу.
Державна підсумкова атестація з української мови проводиться за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України в день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст диктанту визначатиметься із посібника "Українська мова. Державна підсумкова атестація, 9 клас" (автори Шелехова Г.Т. та ін.), К., "КІМО", 2002 р., 2003 р.
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з мовами національних меншин проводиться відповідно до вимог листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
Державна підсумкова атестація з математики проводитиметься з алгебри (письмово) за навчальним посібником "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас" (за ред. Слєпкань З.І.), Харків, "Гімназія", 2002 р., 2003 р.
На виконання завдань відводиться 2 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після запису вчителем текстів завдань на дошці.
Варіанти завдань за вказаним посібником визначатимуть Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Державна підсумкова атестація з географії може проводитися або усно за білетами, або письмово за завданнями з навчального посібника "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи" (авт. Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратович О.Я.), Харків, "Гімназія", 2003 р.
Білети розроблено Міністерством освіти і науки України і вони містять по три завдання. Перше завдання охоплює навчальний матеріал курсу "Географія України" (8 клас), друге - навчальний матеріал 9-го класу, третє має практичну спрямованість та передбачає коротку характеристику географічних об'єктів і явищ з обов'язковим використанням тематичних карт.
Завдання для письмової форми добирають Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій спільно з інститутами післядипломної педагогічної освіти.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 1,5 астрономічної години. Відлік часу розпочинатиметься після написання вчителем завдання на дошці.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з біології може проводитися як в усній (білети), так і в письмовій формі за завданнями з навчального посібника "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи" (авт. Матяш Н.Ю., Костильов О.В., Вихренко А.С., Вихренко Т.О.), К, "Генеза", 2002 р., у навчальних закладах, що беруть участь в апробуванні письмової форми проведення атестації.
Білети з біології складено за змістом чинної навчальної програми для 6-9-х класів. Білети містять по три завдання: перші два передбачають перевірку теоретичних знань школярів про будову та функції живих організмів, а третє має практичний зміст, спонукає учнів до виявлення уміння застосувати набуті знання у практичній діяльності.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 1,5 астрономічної години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань.
Формують варіанти завдань і визначають їх кількість Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій спільно з інститутами післядипломної педагогічної освіти відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 13.11.2002 N 1/9-500.
Форму проходження державної підсумкової атестації обирають учні.
Білети для державної підсумкової атестації з іноземної мови орієнтовані насамперед на перевірку здатності учнів спілкуватись та розуміти спілкування. Білети складаються із двох завдань, що відображають ситуації із реального життя: перше - бесіда за поданими ситуаціями, друге - читання тексту та переклад. Перше завдання має на меті перевірити рівень сформованості мовних навичок та мовленнєвих умінь: правильне розуміння мовного матеріалу і мовленнєвої ситуації, рівень сформованості комунікативної компетенції; друге - перевірка ступеня розуміння незнайомого тексту, оперування лексичним матеріалом.
Учням під час підготовки до відповіді дозволяється користуватися двомовними словниками.
Навчальні заклади, що оберуть державну підсумкову атестацію з історії України, проходитимуть її в усній формі за білетами, що містять по два завдання, зорієнтовані на перевірку основних знань і вмінь учнів. Особливу увагу приділено періоду кінця XVIII початку XX століть.
Завдання зі всесвітньої історії охоплюють період XVI - XIX століть. Особливу увагу приділено питанням розвитку культури.
Під час підготовки учням дозволяється користуватися настінними історичними картами, атласами.
Білети з основ правознавства включають завдання з теорії держави і права, основ публічного і приватного права. Основну увагу приділено основам конституційного права. При підготовці до атестації вчителям та учням необхідно врахувати, що з 1 січня 2003 року введено новий
Сімейний кодекс України, і внести корективи до підготовки питань, пов'язаних із шлюбно-сімейним законодавством. Під час державної атестації дозволяється користуватися схемами і таблицями, відповідними кодексами.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі диктанту. Завдання з польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської мов визначаються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України; з російської мови атестація проводиться за посібником "Російська мова. Збірник диктантів для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Бикова К.І. та ін.), Харків, "Торсінг", 2002 р., 2003 р.
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Державна підсумкова атестація з інтегрованого курсу літератури, літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами. Для загальноосвітніх навчальних закладів з польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською мовами навчання білети розробляються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до 20 травня до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами); з російською мовою - Міністерством освіти і науки України.
III. Державна підсумкова атестація у старшій школі
У випускних 11-х класах державна підсумкова атестація проводиться з п'яти предметів: української мови, історії України (XX ст.) та трьох предметів за вибором учнів з інваріантної складової навчального плану.
Атестація з української мови проводитиметься за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України в день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст переказу з творчим завданням буде визначено з посібника "Українська мова. Збірник текстів для переказів з творчим завданням. Державна підсумкова атестація, 11 клас" (авт. Скуратівський Л.В. та ін.), К., "Форум", 2002 р., 2003 р.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з мовами національних меншин проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
На виконання завдання з української мови відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу починається після другого прочитання вчителем тексту переказу.
Білети з історії України (XX ст.) містять по два завдання. Значне місце в них відведено проблемам суспільно-політичного, економічного, культурного та духовного життя України й світу, впливові загальносвітових тенденцій на Україну та її місцю і ролі у світовій історії.
Відповіді на запитання передбачають знання учнями основних понять, уміння аналізувати історичні події, формулювати й аргументувати власну думку щодо них, висловлювати ставлення до історичних подій, явищ та осіб. Особливу увагу приділено боротьбі українського народу за незалежність та розбудові України як суверенної держави - члена міжнародної спільноти.
Завдання зі всесвітньої історії охоплюють основні події світової історії XX століття. При цьому перевагу надано аналізу історичних процесів у європейських державах.
Учні під час підготовки до відповіді можуть користуватися настінними картами, атласами.
Державна підсумкова атестація з курсів української, зарубіжної літератури та літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами.
Білети з української літератури розроблені Міністерством освіти і науки України.
Білети з інтегрованого курсу літератури, літератур національних меншин для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин:
- польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською розробляються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до Міністерства освіти і науки України українською та рідною мовами);
- російською - Міністерством освіти і науки України.
Під час державної підсумкової атестації з літератури учні мають виявити знання літературного процесу і змісту художніх творів, вміння аналізувати їх, висловлювати та доводити власні думки щодо позиції автора і героїв твору, декламувати напам'ять вірші.
Враховуючи варіативність навчальних програм з курсів літератур, вчителі можуть вносити до завдань зміни і доповнення, попередньо обговоривши їх на засіданнях методичних об'єднань та погодивши з директором (заступником директора) навчального закладу.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі переказу з творчим завданням.
Завдання:
- з мов національних меншин (польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської) визначаються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України;
- з російської мови проводиться за посібником "Російська мова. Збірник текстів переказів для державної підсумкової атестації" (авт. Бикова К.і. та ін.), Харків, "Торсінг", 2002 р., 2003 р.
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу розпочинається з початком читання вчителем тексту.
Білети з основ філософії ("Людина і суспільство", "Людина і світ") містять відповідно два і три завдання й передбачають виявлення знань учнів про людину і суспільство.
................Перейти до повного тексту