- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
Про затвердження Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами
Фонду державного майна
N 372 від 27.02.2004
N 967 від 24.06.2009
N 337 від 11.03.2011 )
На виконання пункту 13 заходів правового і організаційного забезпечення реалізації Програми діяльності Кабінету Міністрів України, затверджених наказом Фонду від 11 березня 1998 року N 463,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, що додається.
2. Керівникам регіональних відділень Фонду прийняти зазначений Порядок до керівництва і використання в роботі.
3. Контроль за цим наказом покласти на заступника Голови Фонду В.Васильєва.
В.о. Голови Фонду | О.Бондар |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного майна
України
19.08.1998 N 1649
ПОРЯДОК
здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації
( У тексті Порядку слова "статутний фонд" у всіх відмінках і числах замінено словами "статутний капітал" у відповідному відмінку і числі згідно з Наказом Фонду державного майна
N 337 від 11.03.2011 )
Порядок регламентує основні правила організації та здійснення органами приватизації контролю за виконанням покупцями об'єктів приватизації умов договорів купівлі-продажу цих об'єктів (далі - договір).
1. Загальні положення
1.1. Контроль за виконанням умов договорів здійснюється шляхом проведення органами приватизації перевірок реалізації покупцями державного майна зобов'язань, взятих на себе за результатами викупу, аукціонів чи конкурсів з продажу об'єктів приватизації та відображених у договорах, застосування санкцій, передбачених законодавством і умовами договорів за невиконання зазначених зобов'язань, а також передбачає систематичне інформування вищих державних органів про результати проведеної роботи.
1.2. При здійсненні контролю за виконанням умов договорів органи приватизації повинні керуватися законодавчими документами та нормативними документами Кабінету Міністрів України, організаційно-розпорядчими, методичними та інструктивними документами Фонду державного майна України (далі - Фонд) і цим Порядком.
1.3. Перевірки можуть бути:
1.3.1. Плановими - підсумковими чи поточними, залежно від того, фіксується перевіркою повне виконання умов договору чи стан їх виконання за певний період. Планові перевірки здійснюються відповідно до щоквартальних наказів Фонду про затвердження графіків перевірок центрального апарату та регіональних відділень Фонду та Фонду майна Автономної Республіки Крим.
1.3.2. Позаплановими - проводяться за окремими дорученнями вищих органів державної влади, керівництва Фонду (а також дорученнями органів місцевого самоврядування регіональним відділенням Фонду та Фондом майна Автономної Республіки Крим).
1.4. Орган приватизації має забезпечити:
1.4.1. Охоплення протягом року перевірками 100 відсотків договорів, які знаходяться у нього на контролі.
1.4.2. Щоквартальну перевірку (моніторинг) виконання умов усіх договорів (що знаходяться у нього на контролі) купівлі-продажу майна підприємств, приватизація яких здійснювалася за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
1.4.3. Виконання окремих доручень вищих органів державної влади, керівництва Фонду щодо проведення цільових перевірок.
1.5. Перевірка здійснюється на підприємстві (організації), майно (акції) якого є об'єктом купівлі-продажу за даним договором (далі - підприємство), за участі уповноважених представників юридичної (фізичної) особи-покупця (далі - покупець) та підприємства. Якщо об'єктом купівлі-продажу за договором є об'єкт незавершеного будівництва, перевірка здійснюється за участі його покупця.
В окремих випадках (за рішенням органу приватизації) допускається здійснення перевірки без виїзду на підприємство шляхом надання покупцем необхідних документів безпосередньо органу приватизації.
1.6. Про перевірку орган приватизації попередньо (не пізніше ніж за тиждень) повідомляє покупця та підприємство.
1.7. У процесі проведення перевірки використовуються документи покупця та підприємства: форми державних статистичних спостережень, матеріали первинного обліку, фінансові та платіжні документи, копії документів органів місцевого самоврядування та інших організацій, що стосуються виконання умов договору (конкретний склад документів у кожному окремому випадку визначається з урахуванням спеціалізації підприємства та особливостей об'єкта купівлі-продажу). Усі документи повинні бути належним чином оформлені і не мати виправлень, пропущених сторінок, а копії документів, що додаються до матеріалів перевірки, належним чином завірені.
2. Проведення перевірки виконання умов договору
2.1. Перед проведенням перевірки уповноваженій органом приватизації особі потрібно ознайомитися з такими документами:
договором та додатковими угодами до нього;
концепцією розвитку підприємства, бізнес-планом та іншими документами, що є невід'ємними частинами договору та додаткових угод до нього;
договорами подальшого відчуження об'єкта (у разі факту подальшого відчуження об'єкта);
актами попередніх перевірок;
документами претензійно-позовної роботи, яка проводилася за результатами попередніх перевірок;
листуванням щодо даного договору.
2.2. Для визначення фактичного стану виконання покупцем умов договору в процесі перевірки рекомендується залучати такі документи:
2.2.1. Під час перевірки виконання умови договору щодо розрахунків за придбаний об'єкт - платіжні доручення, за якими кошти покупця були перераховані на рахунок органу приватизації, виписки банку тощо.
2.2.2. Під час перевірки виконання умов договору щодо забезпечення у певних обсягах виробництва продукції, товарообороту або надання послуг - форми державних статистичних спостережень:
для промислових підприємств:
N 1-ПО (місячна) "Звіт про виробництво і поставку продукції для потреб оборони і безпеки", затверджену наказом Держкомстату від 23.06.2008 N 200-ДСК;
для будівельних підприємств:
для підприємств внутрішньої торгівлі та товарних ринків:
для санаторно-курортних (оздоровчих) закладів, що перебувають на самостійному балансі, а також підприємств та організацій, на балансі яких є санаторно-курортні (оздоровчі) заклади, незалежно від підпорядкованості, форми власності та організаційно-правової форми господарювання надавати форму N 1-курорт
"Звіт санаторно-курортного (оздоровчого) закладу", затверджену наказом Держкомстату України від 27.10.2008
N 410 (надається органу державної статистики за місцезнаходженням один раз на рік).
У разі, якщо неможливо визначити обсяги виробництва у натуральному вимірі (при визначенні обсягів послуг, робіт тощо) необхідно використовувати додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3, форму N 2
"Звіт про фінансові результати" (код рядка 010), затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99
N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 16.03.2005
N 235) , і здійснити визначення обсягів виробництва у грошовому вимірі.
2.2.3. Для перевірки стану виконання покупцями взятих на себе інвестиційних зобов'язань (або інших зобов'язань, що мають грошовий вираз) рекомендується використовувати такі документи:
для встановлення фактичних термінів і обсягів внесення грошових коштів та їх цільового використання - платіжні доручення, виписки банків, журнали-ордери, додатки до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 2 та 4 форми N 1
"Баланс" та N 3
"Звіт про рух грошових коштів", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99
N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 22.11.2004
N 731) , додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3 форма N 2
"Звіт про фінансові результати" затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99
N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 16.03.2005
N 235) , форму державного статистичного спостереження N 1-Б (I розділ - річна, місячна; II розділ - річна, квартальна)
"Звіт про фінансові результати і дебіторську та кредиторську заборгованість", затверджену наказом Держкомстату України від 04.08.2008
N 264. Також цю форму можливо використовувати для перевірки умови договору - щодо вжиття заходів по недопущенню банкрутства підприємства;
для перевірки виконання зобов'язань щодо внесення основних засобів - форму N 11-ОЗ (річна)
"Звіт про наявність та рух основних засобів, амортизацію (знос)", затверджену наказом Держкомстату України від 04.09.2008
N 311 (у редакції наказу Держкомстату України від 28.07.2003
N 235) , форми первинного обліку N ОЗ-6
"Інвентарна картка обліку основних засобів", N ОЗ-8
"Картка обліку руху основних засобів" та N ОЗ-1
"Акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів", затверджені наказом Міністерства статистики України від 29.12.95
N 352. Використовуються також накази і розпорядження по підприємству про прийняття на облік основних засобів виробництва, акти виконаних робіт (підрядних робіт), рахунки-фактури, накладні, видаткові накладні та інші документи, що підтверджують прийняття на облік основні засоби виробництва. Як допоміжний документ рекомендується використовувати Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2003
N 561;
для перевірки виконання зобов'язань щодо будівництва і реконструкції - матеріали бухгалтерського обліку, що ведеться згідно з
Інструкцією з бухгалтерського обліку балансової вартості груп основних фондів, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000
N 92. Керуючись Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2008
N 923, може бути використана виконавча документація (згідно з переліком, затвердженим наказами Міністерства регіонального розвитку та будівництва від 10.12.2008
N 575 та від 24.12.2008
N 637) ;
для перевірки виконання зобов'язань щодо здійснення програми технічної реконструкції, впровадження прогресивних технологій - відповідно затверджений цільовий план підприємства, звіти підприємства про його виконання, акти впровадження у виробництво прогресивних технологій, акти робочих комісій про прийняття у експлуатацію реконструйованих об'єктів тощо;
для перевірки виконання зобов'язань щодо внесення нематеріальних активів - форму N ВНА-1 (додаток до наказу Міністерства фінансів України від 11.02.98
N 30) .
2.2.4. Для перевірки виконання зобов'язань щодо збереження, збільшення кількості робочих місць або створення нових, а також щодо збереження (збільшення) кількості працюючих рекомендується використовувати накази підприємств з питань кадрового забезпечення і використання робочої сили, а також щодо затвердження штатного розпису, матеріали атестацій робочих місць.
По підприємству (організації), яке не є стороною договору, але акції якого є об'єктом купівлі-продажу за даним договором, покупець надає інформацію (довідку) щодо виконання таких умов, оформлену належним чином і завірену керівником даного підприємства (організації).
Щодо виконання таких умов покупцями - фізичними особами (суб'єктами підприємницької діяльності) використовувати трудові договори, укладені між покупцями - фізичними особами (підприємцями) та працівниками і зареєстровані у державній службі зайнятості відповідно статті
24-1 Кодексу законів про працю.
2.2.5. Під час перевірки виконання умов договору щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці робітників підприємства рекомендується враховувати відповідні положення колективного договору, укладеного між адміністрацією підприємства та органом, уповноваженим трудовим колективом (або індивідуальних договорів між працівниками та адміністрацією підприємства), та використовувати матеріали атестацій робочих місць. Додатково необхідно переглянути акт останньої перевірки та відповідні приписи Державного департаменту нагляду за додержанням законодавства про працю.
Також під час перевірки зазначених умов договорів купівлі-продажу, з метою попередження виробничого травматизму та професійних захворювань треба використовувати план заходів щодо охорони праці та інші документи підприємства, підтверджуючі його виконання.
Також потрібно використовувати таку звітність: Акт про нещасний випадок на виробництві (форма Н-1) та акт спеціального розслідування нещасного випадку (форма Н-5) (у разі якщо нещасний випадок - смертельний), згідно постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2004
N 1112 (в редакції від 20.04.2007
N 648) "Про питання розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві". Також можна використовувати накази, або інші документи підприємства про заходи з поліпшення стану умов праці та їх виконання.
Також під час перевірки договору використовуються положення колективного договору щодо охорони праці, скорочення чисельності шкідливих виробництв, професій, та працівників, зайнятих на них, матеріали про виконання цих положень.
Необхідно використовувати також такі документи підприємства:
- затверджений відповідним керівником (органом підприємства згідно з розподілом обов'язків) план заходів щодо забезпечення охорони праці, а також звіти підприємства про його виконання;
- дані підприємства про динаміку травматизму (за ступенями важкості), захворювань.
2.2.6. При перевірці виконання умови договору щодо забезпечення витрат підприємства на охорону праці у визначеному розмірі використовуються:
- документи, що містять встановлений норматив таких витрат та їх склад - Закон України
"Про охорону праці", накази по підприємству, Галузеву угоду профспілок з відповідним державним органом, колективний договір, відповідні документи підрозділу охорони праці;
- документи, що містять звітні дані про фактичні розміри та склад витрат на зазначену мету - протокол конференції (загальних зборів) трудового колективу щодо виконання вимог колективного договору (протоколи спільних засідань адміністрації та профкому підприємства), відповідні документи підрозділу охорони праці,
а також додаток до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 3 форма N 2
"Звіт про фінансові результати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99
N 87 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 16.03.2005
N 235) , належно оформлені довідки підприємства про розрахунок цих витрат та про їх цільове використання.
Довідку з виконання зазначеної умови договору, підготовлену підприємством, рекомендується погодити з профспілковим комітетом підприємства.
2.2.7. Під час перевірки виконання умов договору щодо забезпечення екологічної безпеки (збереження навколишнього середовища) слід ознайомитися із заходами, які зобов'язався здійснити покупець. Також слід перевірити наявність дозвільних документів на викиди до атмосферного повітря, на утворення твердих відходів, спеціального водокористування. Ознайомитися зі складом заходів по охороні навколишнього природного середовища та станом їх виконання. Склад цих заходів може бути передбачено окремим документом або зазначеним безпосередньо в договорі або в концепції розвитку підприємства.
Використовується форма "Розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища", передбачена додатком 2 до Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього середовища, затвердженої наказом Мінекоресурсів України та Державною податковою адміністрацією України від 28.02.2001
N 75/76. У разі потреби можна використати форми державних статистичних спостережень: N 2-ТП (повітря) (річна)
"Звіт про охорону атмосферного повітря", N 2-ТП (повітря) (квартальна)
"Звіт про охорону атмосферного повітря", затверджені наказом Держкомстату України від 03.06.2008
N 172, N 2-тп (водгосп) (квартальна)
"Звіт про використання води", затверджений наказом Держкомстату України від 30.09.97
N 230; N 1-небезпечні відходи (річна)
"Звіт про утворення, оброблення та утилізацію відходів I-III класів небезпеки", затверджений наказом Держкомстату України від 03.06.2008
N 172; "Податковий розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища" (наростаючим підсумком - 1 квартал, півріччя, 9 місяців, рік), затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 17.03.2005
N 111 (у редакції наказу Державної податкової адміністрації України від 03.04.2008
N 206) , та узгоджений комітетом Верховної Ради України з питань податкової та митної політики від 01.04.2008; форма N 1-екологічні витрати (річна)
"Звіт про витрати на охорону навколишнього природного середовища та екологічні платежі", затверджений наказом Держкомстату України від 03.06.2008
N 172.
Також необхідно вивчити і врахувати висновки актів перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства (проводять перевірки органи екологічної інспекції по регіонах підвідомчих Міністерству охорони навколишнього природного середовища України).
................Перейти до повного тексту