1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
27.02.2004 N 372
( Наказ скасовано на підставі Наказу Фонду державного майна N 103 від 27.01.2009 )
Про внесення змін до Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації
З метою приведення положень Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна у відповідність до вимог чинних законодавчих і нормативно-правових документів та на виконання пункту 19 рішення колегії Фонду державного майна України від 13 листопада 2003 року N 10/1,
НАКАЗУЮ:
1. Внести до Порядку здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна, затвердженого наказом Фонду від 19.08.98 N 1649, зміни, виклавши його в редакції, що додається.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Фонду Д.М.Парфененка.
Голова Фонду М.Чечетов
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного
майна України
27.02.2004 N 372
ПОРЯДОК
здійснення державними органами приватизації контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу об'єктів приватизації
Цей Порядок розроблено відповідно до положень статей 7 і 27 Закону України "Про приватизацію державного майна" та статті 23 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" щодо здійснення державними органами приватизації (далі - орган приватизації) контролю за виконанням умов договорів купівлі-продажу державного майна та постанови Кабінету Міністрів України від 12 вересня 1997 року N 1012 "Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України".
Порядок регламентує основні правила організації та здійснення органами приватизації контролю за виконанням покупцями об'єктів приватизації умов договорів купівлі-продажу цих об'єктів (далі - договір).
1. Загальні положення
1.1. Контроль за виконанням умов договорів здійснюється шляхом проведення органами приватизації перевірок реалізації покупцями державного майна зобов'язань, взятих на себе за результатами конкурсів з продажу об'єктів приватизації та відображених у договорах, застосування до них санкцій, передбачених законодавством і умовами договорів за невиконання зазначених зобов'язань, а також передбачає систематичне інформування вищих державних органів про результати проведеної роботи.
1.2. При здійсненні контролю за виконанням умов договорів органи приватизації мають керуватися законодавчими документами та нормативними документами Кабінету Міністрів України, організаційно-розпорядчими, методичними та інструктивними документами Фонду державного майна України (далі - Фонд) і цим Порядком.
1.3. Перевірки можуть бути:
1.3.1. Плановими - підсумковими чи поточними, залежно від того, фіксується перевіркою повне виконання умов договору чи стан їх виконання за певний період. Планові перевірки здійснюються відповідно до щоквартальних наказів Фонду і щоквартальних графіків перевірок регіональних відділень Фонду та Фонду майна Автономної Республіки Крим.
1.3.2. Позаплановими - проводяться за окремими дорученнями вищих органів державної влади, керівництва Фонду (а також дорученнями органів місцевого самоврядування регіональним відділенням Фонду та Фондом майна Автономної Республіки Крим).
1.4. Орган приватизації має забезпечити:
1.4.1. Охоплення протягом року перевірками 100 відсотків договорів, які знаходяться в нього на контролі.
1.4.2. Щоквартальну перевірку виконання умов усіх договорів (що знаходяться в нього на контролі) купівлі-продажу майна підприємств, приватизація яких здійснювалася за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
1.4.3. Виконання окремих доручень вищих органів державної влади, керівництва Фонду щодо проведення цільових перевірок.
1.5. Перевірка здійснюється на підприємстві (організації), майно (акції) якого є об'єктом купівлі-продажу за даним договором (далі - підприємство), в присутності уповноважених представників юридичної (фізичної) особи - покупця (далі - покупець) та підприємства. В окремих випадках допускається здійснення перевірки без виїзду на підприємство шляхом надання покупцем необхідних документів безпосередньо органу приватизації.
1.6. Про перевірку орган приватизації попередньо повідомляє покупця та підприємство.
1.7. У процесі проведення перевірки використовуються документи покупця та підприємства: форми державних статистичних спостережень, матеріали первинного обліку, фінансові та платіжні документи (конкретний склад документів у кожному окремому випадку визначається з урахуванням спеціалізації підприємства*). Усі документи повинні бути належним чином оформлені і не мати виправлень, пропущених сторінок тощо.
---------------
* Докладніше це питання розкрито в розділі 2 Порядку.
2. Проведення перевірки виконання умов договору
2.1. Перед проведенням перевірки потрібно ознайомитися з такими документами:
договором та додатковими угодами до нього;
концепцією розвитку підприємства, бізнес-планом та іншими документами, що є невід'ємними частинами договору та додаткових угод до нього;
договорами подальшого відчуження об'єкта (у разі факту подальшого відчуження об'єкта);
актами попередніх перевірок;
документами претензійно-позовної роботи, яка проводилася за результатами попередніх перевірок;
листуванням щодо даного договору.
2.2. Для визначення фактичного стану виконання покупцем умов договору** в процесі перевірки рекомендується залучати такі документи***.
---------------
** У цій частині наведено рекомендації щодо проведення перевірок виконання найбільш типових умов договорів.
*** Наведено орієнтовний, мінімально необхідний склад документів. У кожному конкретному випадку склад цих документів може бути розширений залежно від специфіки об'єкта та умов договору.
2.2.1. Під час перевірки виконання умов договору щодо розрахунків за придбаний об'єкт - платіжні доручення, за якими кошти покупця були перераховані на рахунок органу приватизації, виписки банку тощо.
2.2.2. Під час перевірки виконання умов договору щодо забезпечення виробництва продукції, товарообороту або надання послуг у певних обсягах - форми державних статистичних спостережень:
для промислових підприємств: N 1-П (річна) "Звіт підприємства по продукції", N 1-П (мол) (річна) "Звіт підприємства молочної промисловості по продукції", N 1-П (м'ясо) (річна) "Звіт підприємства м'ясної промисловості по продукції", додаток N 2-П (прокат) до форми N 1-П (річна) "Звіт про виробництво прокату чорних металів", додаток N 2-П (труби) до форми N 1-П (річна) "Звіт про виробництво стальних труб", додаток N 2-П (метвироби) до форми N 1-П (річна) "Звіт про виробництво металевих виробів", додаток N 1-П (малі) до форми N 1-підприємництво (коротка) "Звіт малого підприємства про виробництво промислової продукції (на власних або орендованих виробничих потужностях)", N 3-П (річна) "Звіт про виробництво продукції промисловими структурними підрозділами (виробництвами), що перебувають на балансі непромислових організацій (включаючи сільськогосподарські)", N 1П-НПП (річна) "Звіт підприємства про виробництво промислової продукції", N 1-П (термінова) "Терміновий звіт про виробництво промислової продукції (робіт, послуг)", N 1-ПЕ "Місячний звіт про економічні показники за видами економічної діяльності, що відносяться до добувної, обробної промисловості, виробництва і розподілення електроенергії, газу, тепла та води", затверджені наказом Держкомстату України від 21.07.2003 N 227, N 1-ПО (місячна) "Звіт про виробництво і поставку продукції для потреб оборони і безпеки", затверджену наказом Держкомстату України від 28.07.2003 N 231;
для будівельних підприємств: N 1-кб (місячна та квартальна) "Звіт про виконання підрядних робіт", затверджені наказом Держкомстату України від 29.08.2003 N 278;
для підприємств побутового обслуговування: N 1-послуги (річна та місячна) "Звіт про обсяги реалізованих послуг", затверджені наказом Держкомстату України від 18.07.2003 N 221;
для підприємств внутрішньої торгівлі та товарних ринків: N 1-торг (місячна) "Звіт про товарооборот", N 3-торг (квартальна) "Звіт про продаж і запаси товарів у торговій мережі та мережі ресторанного господарства", N 3-торг (здрав) "Звіт про надходження, продаж і запаси товарів у роздрібній мережі та на складах", затверджені наказом Держкомстату України від 03.07.2003 N 202, N 1-опт (місячна) "Звіт про оптовий товарооборот", N 1-опт (річна та квартальна) "Звіт про продаж і запаси товарів (продукції) в оптовій торгівлі", затверджені наказом Держкомстату України від 10.09.2003 N 293;
для підприємств транспорту: N 2-тр (річна) "Звіт про роботу автотранспорту", затверджену наказом Держкомстату України від 14.07.2003 N 218, N 51-авто (місячна) "Звіт про перевезення вантажів та пасажирів автомобільним транспортом", затверджену наказом Держкомстату України від 29.05.2001 N 247, додатку до форми N 25-вод (річна) "Про обробку вантажів за номенклатурою у морських (річкових) портах (причалах)", N 31-вод (квартальна) "Звіт про перевезення вантажів і пасажирів водним транспортом", N 51-вод (місячна) "Звіт про продукцію морського (річкового) флоту, який знаходиться в експлуатації", затверджені наказом Держкомстату України від 04.07.2003 N 203, N 31-ЦА (квартальна) "Звіт про роботу авіаційного транспорту", затверджену наказом Держкомстату України від 21.02.2003 N 42, N 51-ЦА (місячна) "Звіт про основні показники роботи авіаційного підприємства", затверджену наказом Держкомстату України від 04.07.2003 N 204, N 1-авіа (транзит) (квартальна) "Обсяги транзиту вантажів, що переміщуються через територію України авіаційним транспортом", затверджену наказом Мінтрансу України, Мінпромполітики України, Держмитслужби України та Держкомстату України від 31.10.2003 N 846/279/734/368.
2.2.3. Для перевірки стану виконання покупцями взятих на себе інвестиційних зобов'язань (або інших зобов'язань, що мають грошовий вираз) рекомендується використовувати такі документи:
для встановлення фактичних термінів і обсягів внесення грошових коштів та їх цільового використання - платіжні доручення, виписки банків, журнали-ордери, положення (стандарти) бухгалтерського обліку N 2 "Баланс", N 3 "Звіт про фінансові результати" та N 4 "Звіт про рух грошових коштів", затверджені наказом Міністерства фінансів України від 31.03.99 N 87, форму державного статистичного спостереження N 1-Б (місячна) "Звіт про фінансові результати і дебіторську та кредиторську заборгованість", затверджену наказом Держкомстату України від 31.07.2000 N 258;
для перевірки виконання зобов'язань щодо внесення основних засобів - форму N 11-ОЗ (річна) "Звіт про наявність та рух основних засобів, амортизацію (знос)", затверджену наказом Держкомстату України від 27.08.2001 N 365 (в редакції наказу від 28.07.2003 N 235, форми первинного обліку N ОЗ-6 "Інвентарна картка обліку основних засобів" та N ОЗ-8 "Картка обліку руху основних засобів", затверджені наказом Міністерства статистики України від 29.12.95 N 352. Використовуються також накази і розпорядження по підприємству про прийняття на облік основних засобів виробництва. Як допоміжний документ рекомендується використовувати Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2003 N 561;
для перевірки виконання зобов'язань щодо будівництва і реконструкції - матеріали бухгалтерського обліку, що ведеться згідно з Інструкцією з бухгалтерського обліку балансової вартості груп основних фондів, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 24 липня 1997 року N 159. Можуть бути використаними також Державні будівельні норми України ДБН А.3.1-3-94 "Прийняття в експлуатацію завершених будівництвом об'єктів. Основні положення", затверджені наказом Держкоммістобудування України від 05.10.94 N 48;
для перевірки виконання зобов'язань щодо внесення нематеріальних активів - форму N ВНА-1 (додаток до наказу Міністерства фінансів України від 11.02.98 N 30).
2.2.4. Для перевірки виконання зобов'язань щодо збереження, збільшення кількості робочих місць або створення нових, а також щодо збереження кількості працюючих рекомендується використовувати накази підприємств з питань кадрового забезпечення і використання робочої сили, а також щодо затвердження штатного розпису, матеріали атестацій робочих місць.
Можна використовувати форми державних статистичних спостережень: N 1-ПВ (місячна та квартальна) "Звіт з праці", затверджені наказом Держкомстату України від 21.07.2003 N 224, N 4-ПН "Звіт про вивільнення працівників", затверджену наказом Держкомстату України від 06.07.98 N 244.
2.2.5. Під час перевірки виконання умов договору щодо створення безпечних та нешкідливих умов праці робітників підприємства рекомендується враховувати відповідні положення колективного договору, укладеного між адміністрацією підприємства та органом, уповноваженим трудовим колективом (або індивідуальних договорів між працівниками та адміністрацією підприємства), та використовувати матеріали атестацій робочих місць. Можна використати форму державного статистичного спостереження N 1-ПВ (умови праці) (річна) "Звіт про стан умов праці, пільги та компенсації за роботу із шкідливими умовами праці", затверджену наказом Держкомстату України від 14.08.2002 N 307.
2.2.6. Під час перевірки виконання умов договору щодо забезпечення екологічної безпеки (збереження навколишнього середовища) слід ознайомитися із складом спрямованих на це заходів, які зобов'язався здійснити покупець. Склад цих заходів може бути зазначений безпосередньо в договорі або в концепції розвитку підприємства, іншому документі. Стан виконання заходів перевіряється згідно з цим Порядком. Використовується також форма "Розрахунок збору за забруднення навколишнього природного середовища", передбачена додатком 2 до Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього середовища, затвердженої наказом Мінекоресурсів України та Державною податковою адміністрацією України від 28.02.2001 N 75/76. У разі потреби можна використати форми державних статистичних спостережень: N 2-тп (повітря) (річна) "Звіт про охорону атмосферного повітря", затверджену наказом Держкомстату України від 01.07.2002 N 253, N 2-тп (повітря) (квартальна) "Звіт про охорону атмосферного повітря", затверджену наказом Держкомстату України від 06.06.2003 N 166, N 17-ВК (Чорнобиль) (квартальна) "Звіт про виконання робіт по розділу "Система радіаційного контролю", затверджену наказом Держкомстату України від 26.08.97 N 8.
2.2.7. Для перевірки виконання умов договору щодо утримання та збереження об'єктів соціальної сфери рекомендується використовувати дані інвентаризаційних описів цих об'єктів, дані форми N 5 (річна) "Примітки до річної фінансової звітності" (розділ 5, рядок 480), затвердженої наказом Мінфіну від 29.11.2000 N 302, листа-розшифровки по субрахунку 94-9 "Витрати на утримання об'єктів соціально-побутової та житлової сфери" і журналу-ордеру N 5.
Залежно від конкретного складу зобов'язань покупця за договором можуть бути використаними форми державних статистичних спостережень: N 1-житлофонд (річна) "Житловий фонд", затверджена наказом Держкомстату України від 17.06.2003 N 182, N 1-прилади (річна) "Обладнання наявного житлового фонду засобами обліку та регулювання споживання теплової енергії і води", затверджена наказом Держкомстату України від 03.07.2003 N 199, N 1-ЖКГ (зима) "Про підготовку об'єктів комунального господарства та житлового фонду до роботи в зимових умовах", затверджена наказом Держкомстату України від 28.02.2003 N 49.
2.3. Під час перевірки виконання умов договору купівлі-продажу пакета акцій акціонерного товариства (далі - товариство) щодо забезпечення вимог антимонопольного законодавства перевіряючий повинен вимагати документ, що підтверджує право власності покупця на придбаний пакет акцій (з відповідними обтяженнями), а саме - виписку з реєстру акціонерів товариства.
2.4. У разі, якщо договором передбачено укладання угоди між покупцем та підприємством, метою якої є їх спільна діяльність щодо виконання умов договору, перевіряючий повинен ознайомитися з угодою та перевірити відповідність її положень вимогам законодавства та умовам договору.
Якщо угода не відповідає умовам договору та (або) вимогам законодавства, перевіряючий усно доводить свій висновок про це до відома представників покупця та підприємства і в подальшому продовжує перевірку стану виконання умов договору без врахування цієї угоди.
Якщо угода відповідає вимогам зазначених документів і її положення деталізують відповідні положення договору, то в процесі контролю виконання умов договору враховується стан виконання відповідних положень угоди (за наявності достатньої інформації про стан виконання положень угоди і підтверджувальних документів від сторін угоди (підтверджувальними документами виконання умов угоди можуть бути відповідні документи, зазначені в цьому Порядку)).
2.5. Якщо договором передбачено забезпечення виконання покупцем певних заходів у межах його корпоративних прав, перевірку рекомендується здійснювати в такій послідовності.
2.5.1. Керуючись цим Порядком, перевірити як загалом виконано зазначені заходи. У разі виявлення їх невиконання подальші дії здійснювати з урахуванням того, що реальні можливості покупця реалізувати зазначені заходи необхідно вважати пропорційними його реальним корпоративним правам, які визначаються відсотковою часткою загальної кількості акцій, що належать покупцю у статутному фонді товариства. Тому потрібно:
2.5.2. З'ясувати реальну частку акцій у статутному фонді товариства, що знаходиться у власності покупця, незалежно від способу і терміну придбання покупцем акцій понад придбані заданим договором. Для цього використовується виписка з реєстру акціонерів товариства.
Якщо договором передбачено виконання покупцем певних заходів у межах його корпоративних прав, перевірка здійснюється з урахуванням реального загального обсягу корпоративних прав покупця з урахуванням корпоративних прав, що відповідають акціям, придбаним понад набуті за даним договором.
У разі зобов'язань покупця щодо виконання ним заходів, передбачених договором у межах його корпоративних прав, які відповідають розміру пакета акцій, набутому саме за даним договором, перевірка здійснюється без урахування корпоративних прав покупця, які відповідають кількості акцій, придбаних покупцем понад набуті за даним договором.
2.5.3. Перевірити наявність звернення покупця до органу управління товариства з вимогою щодо розгляду на його засіданні питання, пов'язаного з виконанням зазначеного заходу.
У разі відсутності документів, що підтверджують дії покупця, спрямовані на забезпечення розгляду на засіданні органу управління товариства зазначеного питання, в акті перевірки в частині фактичного стану виконання зобов'язання покупця робиться висновок про його невиконання.
У разі наявності документів, що підтверджують дії покупця, спрямовані на забезпечення розгляду на засіданні органу управління товариства зазначеного питання, якщо в протоколі засідання органу управління товариства зафіксовано факт голосування покупцем за забезпечення виконання заходу, передбаченого договором, перевіряючий фіксує висновок про те, що взяте зобов'язання покупцем виконано (якщо кінцевий термін виконання зобов'язання, передбачений договором, настав) або виконується (якщо кінцевий термін виконання зобов'язання ще не настав); якщо в протоколі засідання органу управління товариства зафіксовано факт голосування покупцем проти забезпечення виконання заходу, передбаченого договором, термін виконання якого закінчився, перевіряючий фіксує висновок про те, що взяте зобов'язання покупцем не виконано.
3. Оформлення результатів перевірки
3.1. Результати перевірок оформлюються актами перевірок, форми яких затверджено наказом Фонду від 15.08.97 N 885 "Про затвердження типових актів перевірки виконання умов договорів купівлі-продажу" (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12.09.97 за N 394/21980), в порядку, визначеному інструктивним листом Фонду від 21.10.97 N 10-23-10008, та наказом Фонду від 09.08.2002 N 1432 "Про затвердження форм актів поточної та підсумкової перевірок виконання умов договорів купівлі-продажу об'єктів незавершеного будівництва" (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 18.09.2002 за N 767/7055).
3.2. У разі неявки покупця для участі в перевірці, відмови його та/або представника підприємства від підписання акту перевірки, представник органу приватизації, що проводить перевірку, може здійснити оформлення акта перевірки за підписом (підписами) представників інших органів (за погодженням з ними): органу місцевого самоврядування, бюро технічної інвентаризації тощо. Можливим у такому випадку є також оформлення акта перевірки комісією органу приватизації.

................
Перейти до повного тексту