1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
НАКАЗ
02.12.2013 № 737
(з основної діяльності)
Про введення в дію Організаційно-методичних вказівок з підготовки до дій за призначенням авіації ДСНС України на 2014 рік
З метою забезпечення якісного планування та підготовки авіації ДСНС України до дій за призначенням у 2014 році, підвищення рівня підготовки особового складу до виконання поставлених завдань
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію з 01.12.2013 Організаційно-методичні вказівки з підготовки до дій за призначенням авіації ДСНС України на 2014 рік, що додаються.
2. Начальнику Управління авіації та авіаційного пошуку і рятування Рунаєву І.В., командиру Спеціального авіаційного загону Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Сліпченку В.В. організувати вивчення організаційно-методичних вказівок у підпорядкованих підрозділах.
Планування підготовки до дій за призначенням підрозділів авіації ДСНС України на 2014 рік розпочати з 1 грудня 2013 року.
3. Командиру Спеціального авіаційного загону Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Сліпченку В.В. до 21 грудня 2013 року погодити з Управлінням авіації та авіаційного пошуку і рятування (Рунаєв І.В.) План підготовки загону до дій за призначенням на 2014 рік та до 24 грудня 2013 року подати його на затвердження.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова М. Болотських
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДСНС України
02.12.2013 № 737
ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
з підготовки до дій за призначенням авіації ДСНС України на 2014 рік
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Підготовку авіації ДСНС України до дій за призначенням у 2014 році організовувати та проводити відповідно до вимог Повітряного кодексу України, Міністерства оборони України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій і цих організаційно-методичних вказівок.
Основні зусилля під час підготовки льотних екіпажів Спеціального авіаційного загону Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (далі - САЗ) та льотного складу Управління авіації та авіаційного пошуку і рятування (далі - Управління) у 2014 році зосередити на підтримці та відновленні втрачених навичок у польотах, постійній готовності екіпажів літаків та вертольотів до виконання спеціальних завдань відповідно до типу та призначення повітряного судна.
Головними завданнями авіації ДСНС України у 2014 році вважати:
авіаційне забезпечення заходів щодо попередження і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій природного, техногенного і соціального характеру, перевезення мобільних оперативних груп ДСНС України до місць надзвичайних ситуацій;
забезпечення готовності САЗ до виконання завдань за призначенням;
оцінку масштабів надзвичайних ситуацій для підготовки пропозицій до центральних органів виконавчої влади з метою прийняття рішення щодо залучення основних сил спеціальних підрозділів;
забезпечення цілодобового чергування в єдиній системі проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування з виконання авіаційних пошуково-рятувальних робіт на базовому і позабазових аеродромах;
надання екстреної медичної допомоги та евакуацію особового складу, рятувальників органів управління і підрозділів цивільного захисту, осіб, залучених до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, постраждалого населення;
підготовку та підтримання постійної натренованості льотних екіпажів до виконання завдань за призначенням;
освоєння нових типів повітряних суден та подальше удосконалення підготовки екіпажів на літаках та вертольотах;
ведення повітряної розвідки, патрулювання і моніторингу місцевості та об'єктів;
гасіння лісових пожеж і об'єктів з повітря літаками Ан-32П та вертольотами МІ-8МТ з водозливними пристроями ВЗП-5;
транспортування вантажів на зовнішній підвісці;
виконання інших робіт.
Пріоритетними завданнями на 2014 рік вважати удосконалення підготовки льотних екіпажів, авіаційних рятувальників та інженерно-технічного складу САЗ на літаках Ан-32П і вертольотах МІ-8МТ до гасіння лісових пожеж та об'єктів з повітря, підготовку на літаках до польотів по міжнародних повітряних лініях, вертольотах ЄС-145 "Єврокоптер" до медичної евакуації хворих та постраждалих.
Одночасно підвищити персональну відповідальність посадових осіб усіх ступенів за доручену ділянку роботи, домогтися найбільш раціонального та ефективного використання пально-мастильних матеріалів, інших видів матеріально-технічного і фінансового забезпечення в умовах їх обмеженого постачання.
Контроль за виконанням Організаційно-методичних вказівок з підготовки до дій за призначенням авіації ДСНС України на 2014 рік, посадовими особами авіації ДСНС України покладається на Управління.
II. ГОТОВНІСТЬ ДО ДІЙ ЗА ПРИЗНАЧЕННЯМ
Управлінню, керівному складу САЗ, Бюджетної установи "Служба координації авіаційних робіт з пошуку і рятування" (далі - БУ "СКАРПР") головні зусилля у 2014 році зосередити на забезпеченні здатності підпорядкованих органів управління організовано здійснювати заходи (додаток 1) щодо приведення у готовність до дій за призначенням в установлені планом терміни і за будь-яких умов та негайно виконувати поставлені завдання.
Утримувати чисельність особового складу САЗ не менше 70% штатної чисельності. При цьому фактичну чисельність спеціалістів, які визначають здатність загону до виконання завдань за призначенням, з урахуванням посад начальницького складу, мати не менше 80% чисельності за списком.
Опановувати сучасні методи управління щодо досягнення чітких і злагоджених дій особового складу в єдиному комплексі заходів, що виконуються під час приведення у готовність до дій за призначенням. Особливу увагу звернути на уміння кожного керівника організувати роботу щодо суттєвого підвищення готовності діяти за призначенням підпорядкованого йому підрозділу.
З цією метою продовжити удосконалення системи роботи командира САЗ і його заступників, директора БУ "СКАРПР" та інших посадових осіб з питань підтримання рівня готовності підлеглих до виконання покладених завдань.
Кожному підрозділу під час навчань, тренувань і занять знати алгоритми (порядок) дій посадових осіб щодо приведення у готовність до дій за призначенням.
До 5 числа кожного місяця особисто командиру САЗ проводити узгодження та уточнення між підрозділами загону плану приведення у готовність до дій за призначенням за термінами виконання заходів, а також особистої документації керівного складу. При цьому домагатися єдиного розуміння усіма посадовими особами порядку приведення загону у готовність до дій за призначенням.
Під час проведення занять та тренувань з питань готовності до дій за призначенням уникати шаблонності та неорганізованості, більше уваги приділяти відпрацюванню практичних навичок особового складу з виконання покладених обов'язків, а також якісній підготовці чергових сил до виконання своїх обов'язків.
Показові (тактико-стройові) заняття (далі - ТСЗ) з порядку приведення САЗ до дій за призначенням провести згідно з планом протягом першого робочого тижня після початку кожного з періодів навчання.
Начальнику Управління забезпечити участь фахівців Управління у проведенні ТСЗ на кожному етапі.
Результатами проведення ТСЗ повинні бути чітке усвідомлення та знання кожною посадовою особою вимог керівних документів з приведення у готовність своїх функціональних обов'язків та набуття практичних навичок у їх виконанні, а також повне відпрацювання взаємопогоджених документів посадовими особами загону.
Тренування САЗ з приведення загону у готовність до дій за призначенням проводити щомісяця. Не менше 50% загальної кількості тренувань проводити у нічних умовах. Дозволяється зараховувати як тренування у поточному місяці приведення САЗ у готовність для ліквідації наслідків реальної надзвичайної ситуації у зазначеному місяці.
Командиру САЗ проводити раптові перевірки стану готовності до дій за призначенням управління загону та кожного підрозділу не менше одного разу у кожному періоді навчання.
Чергування у єдиній системі проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування на території України на визначених рішенням ДСНС України аеродромах (аеропортах), вертолітних майданчиках організовувати і здійснювати силами та засобами САЗ та БУ "СКАРПР".
Командиру САЗ у пожежонебезпечний період з 1 травня до 15 жовтня залучати до чергування в аеропортах України, визначених керівництвом ДСНС України, екіпажі літаків Ан-32П та вертольотів МІ-8МТ, які підготовлені до гасіння лісових пожеж у рівнинній та гірській місцевості і не мають перерв у польотах за цим видом підготовки.
Для цього мати шість підготовлених екіпажів на літаках Ан-32П і десять екіпажів на вертольотах МІ-8МТ, підготовлених до виконання пожежогасіння у рівнинній та гірській місцевості.
До чергування екіпажів на літаках Ан-32П та вертольотах МІ-8МТ (ЄС-145 "Єврокоптер") в єдиній системі проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування з виконанням пошукових та аварійно-рятувальних робіт над сушею та водною поверхнею (морем) та у гірській місцевості допускати екіпажі, які не мають перерв у польотах за цим видом підготовки.
Для виконання радіотехнічного пошуку на літаках Ан-32П мати вісім підготовлених екіпажів та чотири підготовлених екіпажів до десантування рятувальників і майна на сушу та водну поверхню (море).
До виконання польотів по міжнародних повітряних лініях мати три екіпажі на літаках Ан-32П (Ан-26), які пройшли спеціальну підготовку.
Командиру САЗ бути готовим до забезпечення проведення на базі загону, перед початком пожежонебезпечного періоду (у визначені терміни), підготовки фахівців з наземного коректування (координування).
Відповідно до вимог наказу МНС України від 23.04.2009 № 277 "Про затвердження Програми підготовки фахівців з наземного коректування (координування) під час гасіння лісових пожеж із залученням авіації МНС" відпрацювати навчально-методичний матеріал для проведення занять.
Управлінню здійснювати перевірки чергових сил САЗ двічі на рік відповідно до наказу МНС України від 23.05.2002 № 134 "Про затвердження Інструкції з перевірки сил та засобів пошуково-рятувальних служб міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, підприємств, організацій незалежно від форм власності з питань пошуково-рятувального забезпечення польотів авіації на території України" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 червня 2002 р. за № 542/6830).
Командиру САЗ здійснювати раптові перевірки чергових сил без підйому екіпажів у повітря на аеродромах постійного базування не менше двох разів на місяць (із них один раз вночі), а на позабазових аеродромах - щокварталу. Результати перевірки зазначати у журналі перевірки чергових сил.
До чергування з авіаційного забезпечення пошукових та аварійно-рятувальних робіт залучати екіпажі 1-го та 2-го класу, які мають спеціальну наземну і льотну підготовку, підготовлені до виконання пошукових та аварійно-рятувальних робіт над сушею і водною поверхнею, посадок на незнайомі та непозначені майданчики вдень у простих і складних метеорологічних умовах та вночі в простих метеорологічних умовах на позначені майданчики, а також екіпажі 3-го класу, які мають наліт на цьому типі вертольота (літака) не менше 200 годин, а у як командира екіпажу - не менше 50 годин.
Екіпажі, які залучаються до чергування, повинні бути допущені наказом командира САЗ на кожний період навчання згідно з досягнутим рівнем льотної підготовки.
Дозволяється допускати екіпажі до чергування після проведення їх підготовки та практичної перевірки готовності.
Допуск екіпажів до чергування на базовому аеродромі здійснюється наказом командира САЗ щодоби до кожного чергування, а на позабазових аеродромах - на період чергування із зазначенням рівня підготовки екіпажів, допущених до несення чергування. Витяг із такого наказу зберігати на весь період чергування у командира екіпажу.
III. ПІДГОТОВКА ДО ДІЙ ЗА ПРИЗНАЧЕННЯМ НА ЛІТАКАХ ТА ВЕРТОЛЬОТАХ
Керівному складу Управління, командиру САЗ забезпечити постійну готовність органів управління, льотних екіпажів, служб, підрозділів забезпечення до своєчасного та організованого виконання завдань за призначенням, підтримання досягнутого рівня натренованості з урахуванням обмеженого виділення матеріальних ресурсів.
Особливу увагу приділяти підготовці льотних екіпажів до дій за призначенням з виконанням завдань:
на літаках Ан-26 - оперативне та своєчасне перевезення мобільних оперативних груп ДСНС України, рятувальників і вантажів до місця події у райони надзвичайних ситуацій (у тому числі і за межі України);
радіотехнічний та візуальний пошук екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха, та своєчасна передача інформації на заінтересовані пункти управління (далі - ПУ) і пошукові повітряні та наземні засоби;
перевезення гуманітарної допомоги, евакуація потерпілих як в Україні, так і за її межами;
ретрансляція інформації пошуково-рятувальних вертольотів на ПУ під час проведення ними пошуку і рятування за межами зони дії УКХ радіозв'язку;
виконання повітряної розвідки місцевості.
Мати три підготовлені екіпажі до виконання польотів на забезпечення управління та зв'язку;
на літаках Ан-30 - оцінка масштабів надзвичайних ситуацій для підготовки пропозицій до центральних органів виконавчої влади з метою прийняття рішення щодо залучення основних сил спеціальних підрозділів;
визначення координат надзвичайної події та оперативного доведення їх до заінтересованих установ, повітряне фотографування, дистанційне зондування землі з метою обстеження магістральних і місцевих шляхопроводів на договірних засадах;
візуальний пошук екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха, та своєчасна передача інформації на заінтересовані ПУ і пошукові повітряні та наземні засоби;
ретрансляція інформації пошуково-рятувальних вертольотів на ПУ під час проведення ними пошуку і рятування за межами зони дії УКХ радіозв'язку;
картографування територій та топографічної зйомки місцевості;
на літаках Ан-32П - виконання повітряної розвідки пожежонебезпечних районів, виявлення осередків лісових пожеж;
гасіння лісових пожеж з повітря в рівнинній та гірській місцевості;
доставка та прицільне десантування авіаційних рятувальників, парашутистів-пожежників, спеціального обладнання, спорядження та вантажів до місць лісових пожеж та надзвичайних ситуацій;
радіотехнічний та візуальний пошук екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха, та своєчасна передача інформації на заінтересовані ПУ і пошукові повітряні та наземні засоби;
ретрансляція інформації пошуково-рятувальних вертольотів на ПУ під час проведення ними пошуку і рятування за межами зони дії УКХ радіозв'язку;
виконання завдань за межами України з виконанням польотів по міжнародних повітряних лініях;
перевезення вантажів (гуманітарної допомоги).
на вертольотах МІ-8Т (МТ, МТВ) - виконання пошукових та аварійно-рятувальних робіт над сушею та водною поверхнею (морем), у гірській місцевості з радіотехнічним і візуальним пошуком екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха;
виконання посадок вдень на непозначені, обмежені за розміром майданчики (гірські майданчики), з самостійним підбором їх з повітря, вночі - виконання посадок на підготовлені, позначені, обмежені за розміром майданчики;
десантування груп рятувальників та вантажів парашутним, штурмовим, а також посадковим способом і за допомогою спускових пристроїв;
перевезення мобільних оперативних груп ДСНС України у райони надзвичайних ситуацій;
гасіння пожеж за допомогою водозливного пристрою ВЗП-5;
виконання протипожежної розвідки лісових масивів і сільгоспугідь;
виконання повітряної розвідки місцевості;
виконання польотів з вантажем на зовнішній підвісці;
на легких вертольотах ЄС-145 "Єврокоптер" - перевезення мобільних оперативних груп, виконання пошукових та аварійно-рятувальних робіт з візуальним та радіотехнічним пошуком екіпажів і пасажирів повітряних суден, що зазнали лиха;
забезпечення вирішення задач з евакуації постраждалих, доставки медичного персоналу і рятувальників у задані райони для надання кваліфікованої медичної допомоги потерпілим на місці аварій, евакуації на ношах і сидячих потерпілих до лікувальних закладів у супроводі медичних працівників;
спостереження за станом шляхопроводів (газопроводів, нафтопроводів тощо), визначенням їхнього експлуатаційного стану та своєчасне надання інформації до заінтересованих установ;
виконання повітряної розвідки, у тому числі і протипожежної розвідки лісових масивів та сільгоспугідь.
Льотному складу Управління підтримувати льотну натренованість як командира екіпажу та льотчика-інструктора для здійснення підготовки та контролю льотного складу авіації ДСНС України у складі екіпажів САЗ.
Тренування особового складу до дій за призначенням проводити з метою підвищення навичок і злагодженості в роботі керівництва та підрозділів під час виконаня поставлених задач.
Льотну роботу та підготовку льотного складу авіації ДСНС України планувати відповідно до вимог Настанови по виконанню польотів в авіації Збройних Сил України (НВП-99), Програми підготовки льотного складу (на літаках) ППЛС(л)-2008, Програми підготовки льотного складу (на вертольотах) ППЛС(в)-2008, Настанови зі штурманської служби державної авіації України (НШС-2009) та інших нормативно-правових документів з організації і проведення льотної роботи.
Організацію польотів і перельотів здійснювати відповідно до щотижневого Плану польотів і перельотів авіації ДСНС України, затвердженого першим заступником (заступником) Голови ДСНС України.
Наземну підготовку льотного складу САЗ спрямувати на набуття та удосконалення особовим складом знань, умінь і навичок, необхідних для виконання обов'язків за посадою під час організації і виконання польотів.
Загальну підготовку екіпажів і осіб групи керівництва польотами (далі - ГКП) до польотів проводити в кінці кожного місяця протягом двох днів.
Попередню підготовку екіпажів до польотів проводити до кожного льотного дня (до виконання повітряних перевезень).
Після проведення контролю готовності до польотів командиру САЗ до 18:00 (за київським часом) письмово доповідати на ім'я начальника Управління про проведення попередньої підготовки до польотів, її обсяг і готовність до польотів екіпажів, спеціалістів інженерно-авіаційної служби (далі - ІАС), а також авіаційної техніки, аеродрому, засобів аеродромно-технічного забезпечення, зв'язку та радіотехнічного забезпечення.
Попередню підготовку з екіпажами, що залучаються до несення чергування на позабазових аеродромах, проводити перед відбуттям екіпажів на чергування їх безпосередніми начальниками.
Завдання екіпажам про виконання спеціальних завдань та чергування ставити особисто командиру САЗ.
Тривалість і зміст попередньої підготовки визначати залежно від складності завдань, які виконуються, та рівня підготовки льотного складу.
Під час несення чергування з екіпажами, під керівництвом командирів екіпажів, проводиться самостійна підготовка і тренування в кабінах повітряних суден відповідно до затверджених планів.
Передпольотну підготовку екіпажів проводити на аеродромі безпосередньо перед польотами (перельотами), початком чергування з урахуванням конкретної метеорологічної, орнітологічної, повітряної та наземної обстановки.
Під час виконання перельотів з метою ротації екіпажів, що несуть чергування на позабазових аеродромах, а також при виконанні польотів до місць проведення навчань (тренувань) командиру САЗ спільно з БУ "СКАРПР" розробляти плани проведення радіотренувань, а екіпажам літаків та вертольотів - проводити радіотренування з наземними пошуково-рятувальними силами, що підпорядковані головним управлінням (управлінням) ДСНС України в Автономній Республіки Крим, областях, містах Київ та Севастополь.
На другий день після закінчення радіотренувань спеціалістам САЗ та БУ "СКАРПР" надавати звіти про виконання радіотренувань до Управління.
Щороку планувати з керівним, льотним та інженерно-технічним складом, фахівцями ГКП, частини авіаційно-технічного і матеріального забезпечення (далі - АТ і МТЗ) та зв'язку навчання за програмами удосконалення кадрів на курсах підвищення кваліфікації в навчальних закладах цивільної авіації та при військовій частині ЗС України А2488 (м. Миколаїв).
Планування льотної підготовки здійснювати послідовно, враховуючи річні норми нальоту за типами літаків (вертольотів), згідно з вимогами наказу ДСНС України від 02.12.2013 № 735 "Про встановлення середніх річних норм нальоту льотному складу авіації ДСНС України для планування льотної підготовки на 2014 рік".
Під час планування і обліку льотної підготовки відпрацьовувати необхідну документацію відповідно до вимог наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України" та розпоряджень начальника Управління.
Під час проведення навчально-тренувальних польотів планувати максимальну тривалість льотної зміни до 7 годин.
Під час організації і проведення польотів на літаках (вертольотах) за планом зборів (тренувань, навчань) дозволяється рішенням начальника Управління тривалість льотної зміни збільшувати до 9 годин.
Під час виконання спеціальних завдань з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, виконання пошуково-рятувальних операцій максимальний стартовий час для екіпажів повітряних суден встановлюється наказом ДСНС України від 21.05.2013 № 271 "Про норми нальоту та стартовий час екіпажів повітряних суден авіації ДСНС України".
До плану підготовки на клас включити льотний склад, який з урахуванням фактичного рівня підготовки за рік досягне необхідного рівня.
Планування щорічних відпусток особам льотного складу та ГКП здійснювати відповідно до вимог НВП-99, при цьому основна частина відпустки повинна складати не менше 30 діб.
З метою створення резерву на заміщення вакантних посад командирів екіпажів готувати двох помічників командира корабля і двох льотчиків-штурманів з робочого місця командира екіпажу.
На повітряні перевезення встановити наліт для екіпажів літаків - 60%, для екіпажів вертольотів - 40% від встановлених річних норм нальоту.
Головним завданням вважати підготовку екіпажів до виконання завдань за призначенням на 100% штатної кількості повітряних суден.
Мінімальні норми польотів за видами льотної підготовки зазначено в додатку 3.
Для забезпечення оперативності та безперервності управління літаками і вертольотами під час виконання ними завдань за призначенням постійно використовувати засоби зв'язку короткохвильового діапазону.
Командиру САЗ щомісяця, до 5-го числа наступного за звітним місяцем, письмово доповідати до Управління про хід виконання річного Плану підготовки до дій за призначенням, а також щомісяця (станом на 1 та 15 число кожного місяця) надавати до Управління за своїм підписом дані про:
фактичний рівень льотної натренованості командирів екіпажів САЗ (додаток 19, ф. № 1/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України");
рівень підготовки льотних екіпажів, що залучаються до виконання пошуково-рятувальних робіт (додаток 20, ф. № 2/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України");
рівень підготовки спеціалістів пошуково-рятувальної і парашутно-десантної служби САЗ (додаток 21, ф. № 3 пдс/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України");
рівень фактичної підготовки штурманського складу САЗ (додаток 22, ф. № 4/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України");
дані з нальоту командирів екіпажів САЗ (додаток 22, ф. № 5/33-21, до наказу ДСНС України від 26.11.2013 № 725 "Про введення в дію Керівництва з планування підготовки до дій за призначенням в авіації ДСНС України"), не пізніше 5-го числа наступного місяця.
IV. ЛЬОТНО-МЕТОДИЧНА ПІДГОТОВКА
Льотно-методичну підготовку у 2014 році організувати відповідно до вимог НВП-99, наказів Міністерства оборони України з організації і проведення льотної роботи і безпеки польотів, рішень ДСНС України та Управління, ППЛС(л)-2008, ППЛС(в)-2008 та інших нормативно-правових документів з організації і проведення льотної роботи.
Планувати і проводити засідання льотно-методичної ради не рідше одного разу на квартал.
У льотно-методичній роботі основну увагу звернути на:
підвищення методичної майстерності льотно-інструкторського складу ланок, ескадрилій, САЗ;
чітке та однакове розуміння особовим складом порядку підготовки і застосування за призначенням авіації ДСНС України;
недопущення авіаційних подій та інцидентів з вини особового складу;
застосування єдиної методики навчання льотного складу та формування льотних навичок з урахуванням індивідуальних особливостей кожного члена екіпажу.
Особливу увагу звернути на порядок ведення радіообміну під час проведення планових радіотренувань з підрозділами ГУ (У) ДСНС України.
При підготовці занять з методичної підготовки використовувати:
з питань організації льотної діяльності - навчальний посібник "Методика бойової підготовки авіаційних з'єднань та частин", видання Національної академії оборони України, 2003 рік;
з питань організації управління в надзвичайних ситуаціях - методичні рекомендації "Організація управління у надзвичайних ситуаціях", затверджені наказом МНС України від 05.10.2007 № 685, та Положення про застосування авіації МНС України для гасіння пожеж, затверджене наказом МНС України від 01.09.2008 № 631;
з питань проведення пошукових та аварійно-рятувальних робіт - Правила авіаційного пошуку та рятування в Україні, затверджені наказом МНС України від 17.05.2006 № 297.
V. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ПОЛЬОТІВ
Завдання щодо попередження авіаційних подій керівному складу Управління, САЗ вирішувати комплексно, зосередивши основні зусилля на профілактичній роботі із запобігання авіаційним подіям та інцидентам. Особливу увагу спрямувати на своєчасне виявлення та попередження небезпечних факторів льотної роботи та усунення причин, що їх викликають.
У своїй діяльності щодо забезпечення безпеки польотів керівному складу Управління та САЗ керуватися вимогами Повітряного кодексу України від 19 травня 2011 року № 3393-VI, наказом Командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 17.12.2011 № 444 "Про затвердження Положення про запобігання авіаційних подій в авіації Повітряних Сил Збройних Сил України" (ПЗАП-2012), наказом Міністра оборони України від 19.05.2010 № 256 "Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України" (ПРАПІ-2010) (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 14.06.2010 за № 386/17681) та іншими нормативно-правовими документами, що регламентують організацію та проведення польотів.
У результаті планування роботи із запобігання авіаційним подіям відпрацювати Програму запобігання авіаційним подіям на 2014 рік та плани заходів щодо забезпечення безпеки польотів відповідних посадових осіб на кожний місяць.
Керівному складу САЗ спрямувати роботу на досягнення чіткої організації правил проведення польотів з постійним контролем за ходом усунення виявлених небезпечних факторів льотної роботи.
Постійно планувати та якісно проводити заходи щодо підтримання необхідного рівня льотної та спеціальної підготовки особового складу.
Постійно планувати та якісно проводити заходи щодо підтримання необхідного рівня льотної та спеціальної підготовки особового складу.
Під час планування, організації, забезпечення та виконання польотів дотримуватися вимог керівних документів, що регламентують льотну роботу.
При відновленні навичок за вправами ППЛС(л)-2008, ППЛС(в)-2008, особливо в складних метеорологічних умовах та встановленому мінімумі погоди не допускати форсування програм підготовки, дотримуватися методики її проходження і заходів безпеки.
Під час організації та проведенні польотів (виконання спеціальних завдань) об'єктивно оцінювати рівень готовності екіпажів до виконання польотів вдень та вночі, особливо у разі ускладнення метеорологічної обстановки.
Встановити постійний контроль за станом підготовки авіаційної техніки до польотів, особливо до перевезень мобільних оперативних груп та керівництва ДСНС України.
Під час планування профілактичної роботи керуватися рекомендаціями, що напрацьовані під час проведення конференції з безпеки польотів.
Керівному складу САЗ постійно включати в місячні плани робіт профілактичні заходи із забезпечення безпеки польотів та знаходити нові шляхи їх реалізації щодо підтримки необхідного рівня льотної та спеціальної підготовки особового складу, забезпечення грамотної експлуатації авіаційної техніки, організації польотів, підготовки льотного складу, забезпечення високої якості керівництва польотами.
Під час планування профілактичних заходів із запобігання авіаційним подіям відпрацьовувати заходи щодо поліпшення якості підготовки льотного, інженерно-технічного складу та авіаційної техніки до польотів, підвищення її надійності, вдосконалення знань і навичок особового складу, технологічної і виконавської дисципліни.
Роботу із запобігання авіаційним подіям проводити, в першу чергу, в авіаційних підрозділах з пошуку, розкриття, обліку та доповіді про небезпечні фактори, виявлені в процесі підготовки і проведення польотів.
Детальний аналіз стану безпеки польотів проводити щомісяця, за півріччя та за рік із обов'язковою оцінкою профілактичної роботи керівного складу САЗ щодо забезпечення безпеки польотів.
Матеріали аналізу стану безпеки польотів САЗ за підписом командира САЗ надавати до Управління не пізніше 5-го числа, наступного за звітним місяцем.
Щомісячний аналіз враховувати при оцінці виконання Програми запобігання авіаційним подіям, її коригування, а також для оцінки роботи керівного складу із забезпечення безпеки польотів.
Планувати і щомісяця проводити спеціальні заняття з безпеки польотів за темою відповідно до поставлених завдань на наступний місяць (період).
Організація та проведення спеціальних занять з безпеки польотів в САЗ покладаються на:
командира САЗ - з льотним складом та особами ГКП;
заступника командира САЗ з інженерно-авіаційної служби - з особовим складом підрозділів інженерно-авіаційної служби САЗ;
заступника командира САЗ з авіаційно-технічного та матеріального забезпечення - з особовим складом підрозділів авіаційно-технічного та матеріального забезпечення;
начальника штабу САЗ, начальника вузла зв'язку, автоматичних систем управління та радіотехнічного забезпечення (далі - вузол зв'язку, АСУ та РТЗ) САЗ - з особовим складом підрозділів вузла зв'язку, АСУ та РТЗ САЗ.
Спеціальні заняття з безпеки польотів проводити щомісяця протягом 2-х годин:
з льотним складом та особами групи керівництва польотами - у перший день загальної підготовки до польотів;
з особовим складом інженерно-авіаційної служби, фахівцями служб і підрозділів забезпечення - у день підбиття підсумків роботи за місяць.
До проведення занять, контролю та надання допомоги в їх проведенні залучати керівний склад, фахівців служби безпеки польотів, начальників відповідних служб.
Своєчасно проводити повні розбори польотів з детальним аналізом недоліків та помилок кожного льотчика з використанням сучасних засобів збору, аналізу та демонстрації матеріалів об'єктивного контролю.
Повний розбір польотів у САЗ проводити з льотним складом та особами ГКП за попередні льотні дні тижня перед постановкою завдання на наступні польоти (на наступний день льотної зміни).
Повний розбір польотів в авіаційних ескадрильях САЗ проводити на наступний день після кожної льотної зміни з льотним складом ескадрильї із залученням у разі необхідності осіб ГКП.
Забезпечити своєчасне доведення до особового складу оперативної і періодичної інформації з безпеки польотів у частині, що стосується всього льотного та інженерно-технічного складу як на базовому аеродромі, так і у місцях здійснення чергування екіпажами (аеропорти "Харків", "Сімферополь", "Ужгород", "Київ" (Жуляни) тощо).
Класи і лабораторії об'єктивного контролю привести у відповідність з вимогами Інструкції з організації та здійснення об'єктивного контролю у Повітряних Силах Збройних Сил України (наказ командувача ПС ЗС України від 27.01.2006 № 27 "Про затвердження Інструкції з організації та здійснення об'єктивного контролю у Повітряних Силах ЗС України") і використовувати їх для якісної оцінки виконання польотних завдань та оцінки працездатності авіаційної техніки.
VI. ШТУРМАНСЬКА ПІДГОТОВКА
Головними завданнями штурманської підготовки особового складу вважати досягнення і підтримання високого рівня штурманської підготовки, удосконалення досягнутого рівня теоретичних знань та практичних навичок льотного складу, який забезпечує якісне виконання польотних завдань з навігації та спеціального застосування, а також своєчасне і ефективне проведення заходів штурманського забезпечення польотів та їх безпеки.
Основою вирішення цих завдань повинно бути:
висока організація роботи штурманського складу авіації ДСНС України під час відпрацювання і реалізації запланованих заходів;
поглиблення льотним складом теоретичних знань і відпрацювання практичних навичок, необхідних для досягнення високої точності і надійності повітряної навігації та спеціального застосування;
розроблення та проведення конкретних заходів штурманського забезпечення польотів, їх безпеки, з урахуванням навігаційної обстановки району польотів під час підготовки і проведення польотів, виконання спеціальних завдань;
проведення підготовки до польотів і контролю готовності відповідно до вимог НШС-2009;
якісний та об'єктивний аналіз стану штурманської підготовки екіпажів.
Основою штурманської підготовки вважати льотну штурманську підготовку екіпажів повітряних суден авіації ДСНС України, яка повинна забезпечити:
точну навігацію повітряних суден по заданих траєкторіях з комплексним застосуванням прицільного та навігаційного обладнання, візуального та радіолокаційного орієнтування;
точний за місцем і часом вихід на задані аеродроми та злітно-посадкові майданчики, об'єкти розвідки;
ефективне застосування засобів пожежогасіння на заданих об'єктах;
ведення пошуково-рятувальних робіт у будь-яких погодних умовах вдень і вночі, повітряної розвідки заданих об'єктів, визначення їх координат, повітряне фотографування;
надійне повернення на аеродром посадки і виконання заходу на посадку при встановленому мінімумі погоди вдень та вночі, а також з обмеженим застосуванням засобів РТЗ польотів;
забезпечення безпеки польотів у штурманському відношенні.
Під час планування штурманської підготовки у 2014 році передбачити заходи штурманської підготовки льотного складу окремо на літаках і вертольотах, штурманської підготовки спеціалістів штабу, оперативної служби, диспетчерів та групи керівництва польотами.
6.1. Аеронавігаційне забезпечення
Головним завданням в аеронавігаційному забезпеченні вважати удосконалення досягнутого рівня теоретичних знань та практичних навичок керівного складу САЗ, який забезпечує якісне здійснення аеронавігаційного забезпечення.
Завдання щодо забезпечення аеронавігаційною інформацією вирішувати відповідно до вимог наказу Міністерства транспорту та зв'язку України від 01.07.2004 № 564 "Про затвердження Правил обслуговування аеронавігаційною інформацією", Правил забезпечення авіації Збройних Сил України аеронавігаційною інформацією, затверджених наказом Командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 22.12.2010 № 397, Інструкції з організації забезпечення авіації Збройних Сил України аеронавігаційною інформацією, затвердженої наказом Командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 24.12.2010 № 411, наказу Командувача Повітряних Сил Збройних Сил України від 26.02.2011 № 72 "Про уточнення порядку надання аеронавігаційної інформації до Центру аеронавігаційного забезпечення авіації Збройних Сил України".
Під час аеронавігаційного забезпечення особливу увагу приділити:
якісному збору, аналізу, своєчасній підготовці матеріалів для внесення змін у документи аеронавігаційної інформації та поправки (сповіщення) до них;
контролю за відповідністю відомостей, опублікованих у документах аеронавігаційної інформації, змісту інструкцій з виконання польотів (з використання повітряного простору) в районах аеродромів та інших інструкцій і документів;
контролю за дотриманням в авіаційних підрозділах встановленого порядку проведення робіт на аеродромах і засобах РТЗ польотів, пов'язаних зі змінами аеронавігаційних даних;
оперативному доведенню до авіаційних підрозділів документів аеронавігаційної інформації та поправок (сповіщень) до них;
впровадженню у практику роботи новітніх інформаційних систем, сучасного програмного забезпечення, світової системи координат WGS-84 (World Geodetic System 1984) і цифрових карт місцевості;
веденню контрольних примірників документів аеронавігаційної інформації. Оперативному доведенню до авіаційних підрозділів документів аеронавігаційної інформації та поправок (сповіщень) до них.
Старшому штурману САЗ:
організовувати двічі на рік (січень, червень) внутрішню перевірку документів аеронавігаційного забезпечення;
проводити звірку документів про аеронавігаційну інформацію (далі - АНІ) з контрольними примірниками Центру аеронавігаційного забезпечення авіації Сил ЗС України (далі - ЦАНЗ ЗС України) (зі планом ЦАНЗ ЗС України);
своєчасно надавати до ЦАНЗ ЗС України зміни, що вносяться до інструкцій з виконання польотів (з використання повітряного простору) в районах аеродрому та злітно-посадкових майданчиків ДСНС України;
надавати до ЦАНЗ ЗС України пропозиції щодо змін вертикальних та горизонтальних меж зон UKT, координат поворотних пунктів маршруту (ППМ) і вертикальних меж маршрутів MRT та введення в дію нових або скасування існуючих UKT, MRT, не менш як за 90 діб до планової дати їх введення в дію.
Всі пропозиції повинні бути обґрунтованими та погодженими з відповідними регіональними структурними підрозділами Державного підприємства обслуговування повітряного руху України (далі - РСП).
У процесі професійної підготовки льотного складу удосконалювати знання Правил виконання польотів за процедурами ІКАО ("Приложение 4. Аэронавигационные карты", "Руководство по Всемирной геодезической системе 1984 (WGS-84) Doc 9674", "Построение схем визуальных полетов и полетов по приборам" Doc 8168), впроваджувати в практику світову систему координат WGS-84, новітні інформаційні системи та сучасне програмне забезпечення (геоінформаційні системи).
Старшому штурману САЗ організувати ведення наступної документації:
супровід "Сборника аэронавигационных данных аэродромов Украины" и "Сборников аэронавигационной информации "Jeppesen";
радіонавігаційні карти нижнього та верхнього повітряного простору України;
радіонавігаційна карта повітряного простору України класу G;
"Сборник аэронавигационной информации" (АІР Украины - том 1)";
каталог посадкових (вертолітних) майданчиків державної авіації України;
журнал обліку поправок та сповіщень до документів АНІ;
довідкова інформація щодо регламентів роботи аеропортів (аеродромів) України (стенд передполітної інформації).
У разі виявлення відсутності попереднього сповіщення (телеграфної поправки) про зміни аеронавігаційної інформації у разі надходження наступного негайно телефонувати у ЦАНЗ ЗС України для повторного отримання інформації та з'ясування причин її ненадходження.
VII. ПІДГОТОВКА ПОШУКОВО-РЯТУВАЛЬНОЇ І ПАРАШУТНО-ДЕСАНТНОЇ СЛУЖБИ (ПІДГОТОВКА АВІАЦІЙНИХ РЯТУВАЛЬНИКІВ)
Підготовку САЗ з питань пошуково-рятувального та парашутно-рятувального забезпечення польотів, проведення пошукових та аварійно-рятувальних робіт здійснювати відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Правил авіаційного пошуку та рятування в Україні, затверджених наказом МНС України від 17.05.2006 № 297, Інструкції з пошуково-рятувального забезпечення польотів авіації МНС, введеної в дію наказом МНС України від 28.12.2009 № 894 (далі - Інструкція ПРЗП), Програми підготовки рятівників повітряних пошуково-рятувальних команд авіації МНС, затвердженої та введеної в дію наказом МНС України від 27.08.2007 № 584 (далі - Програма ПРК), Керівництва з парашутно-десантної та аварійно-рятувальної підготовки авіації Збройних Сил України (КПДАРП ЗСУ-2003), Курсу парашутної підготовки авіації Збройних Сил України (КПП ЗСУ-2002).
Головним завданням у підготовці авіаційних рятувальників у 2014 році є організація і здійснення їх теоретичного і практичного навчання відповідно до Програми ПРК.
Атестацію авіаційних рятувальників проводити відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2013 № 828 "Про затвердження Порядку атестації аварійно-рятувальних служб і рятувальників".
Удосконалювати організацію пошуково-рятувального та парашутно-рятувального забезпечення польотів під час виконання польотів на аеродромі "Ніжин" та авіаційного забезпечення пошуково-рятувальних робіт у зонах відповідальності чергових повітряних суден.
Забезпечити високу натренованість керівного складу САЗ у керівництві пошуково-рятувальними роботами в зоні відповідальності за пошук і рятування аеродрому "Ніжин".
Екіпажі літаків та вертольотів, які виділені для виконання авіаційних робіт з пошуку і рятування (включаючи і цілодобове чергування), готувати до проведення візуального та радіотехнічного пошуку повітряних суден, морських та інших суден, що терплять лихо в зонах відповідальності України за пошук та рятування, наведення пошукових наземних та надводних сил на об'єкти пошуку, десантування рятувальних парашутно-десантних груп та спеціального спорядження парашутним та безпарашутним способом вдень і вночі в простих та складних метеорологічних умовах.
Систематично проводити тренування екіпажів літаків та вертольотів до проведення візуального і радіотехнічного пошуку, а авіаційних рятувальників до десантування парашутним та безпарашутним способом із наданням допомоги тим, хто зазнав лиха.
Екіпажі літаків Ан-32П готувати до парашутного десантування особового складу парашутно-десантних груп та контейнерів з аварійним майном і спорядженням парашутним та безпарашутним способом.
Екіпажі вертольотів Мі-8 та ЄС-145 "Єврокоптер" готувати до парашутного і безпарашутного (за допомогою спускових пристроїв на сушу і водну поверхню та штурмовим способом на водну поверхню) десантування парашутно-десантних груп вдень та вночі у простих та складних метеоумовах.
Льотний склад готувати до вимушеного покидання літаків (вертольотів) на землі та в повітрі, а також до дій після вимушеної посадки або приземлення (приводнення) з парашутом, роботи з аварійними радіостанціями та аварійними приводними передавачами ELT, надання само- і взаємодопомоги, виживання у різних екстремальних кліматогеографічних умовах.
Льотному складу САЗ, який не має обмежень у виконанні стрибків за медичними показниками, протягом навчального року виконати не менше двох стрибків з парашутом.
Льотний склад, який не виконував стрибки з парашутом або має перерви у виконанні стрибків з парашутом більше 12 місяців, до виконання польотів не допускати.
Виконання Задачі 1 "Парашутно-десантна підготовка" Програми ПРК проводити на базі САЗ та інших підрозділів і установ під час проведення спеціальних зборів:
особовий склад рятувальних парашутно-десантних груп (далі - РПДГ) готувати до виконання стрибків з парашутом вдень та вночі у простих і складних метеорологічних умовах, а також до безпарашутного десантування з вертольота на воду та з використанням спускових пристроїв відповідно до досягнутого рівня індивідуальної парашутно-десантної підготовки;
інструкторів парашутно-десантної підготовки (далі - ПДП) готувати до виконання стрибків з парашутом вдень та вночі, у простих і складних метеорологічних умовах, контролю за експлуатацією парашутно-десантного обладнання, оволодіння методикою навчання молодших спеціалістів та організації стрибків з парашутом;
укладачів парашутів готувати до виконання функціональних обов'язків відповідно до фаху, стрибків з парашутом вдень та вночі, у простих і складних метеорологічних умовах, до експлуатації аварійно-рятувального майна та спорядження, парашутів і парашутно-рятувальних систем.
При плануванні парашутно-десантної підготовки у 2014 році встановити максимальну кількість оплачуваних стрибків з парашутом для категорій парашутистів:
начальнику пошуково-рятувальної і парашутно-десантної служби та начальникам пошуково-рятувальних груп - 90 стрибків на рік;
старшим інструкторам ПДП - рятувальникам, старшим інструкторам ПДП, старшому інструктору ПДП - начальнику складу ПДМ - 60 стрибків на рік;
інструкторам - рятувальникам, інструкторам ПДП - 40 стрибків на рік;
фельдшерам - рятувальникам, фельдшерам пошуково-рятувальних груп, інструкторам ПДП - укладачам парашутів - 30 стрибків на рік;
бортовим авіаційним механікам-рятувальникам - 30 стрибків на рік;
льотному складу на вдосконалення рівня ПДП дозволити виконувати 10, а за наявності звання інструктора ПДП - 30 стрибків на рік;
особовому складу САЗ, який призначений до складу груп підготовки інструкторів ПДП, дозволити виконувати 10, а за наявності звання інструктора ПДП - 30 стрибків на рік.
Спеціалістам Управління, які допущені до виконання стрибків з парашутом, з метою контролю рівня ПДП та особистого вдосконалення, планувати 40 стрибків з парашутом на рік.
Для виконання встановлених норм стрибків з парашутом, економного та ефективного використання виділених коштів спеціалістам пошуково-рятувальної і парашутно-десантної служби САЗ дозволити виконання стрибків з парашутом на базах авіаційних спортивних клубів на підставі укладених угод за нормативно-правовими документами авіації ДСНС України.
Передбачити підготовку льотного складу, рятувальників парашутно-десантних груп з питань виживання на базі САЗ та у відділі спеціальної підготовки та виживання Центру медичної реабілітації, санаторного лікування та спеціальної підготовки особового складу Повітряних і Військово-Морських Сил Збройних Сил України (м. Судак).
Виконання Задачі 2 "Медична підготовка" та Задачі 3 "Психологічна підготовка" Програми ПРК організовувати спільно з медичною службою та відділом роботи з персоналом САЗ відповідно.
Виконання Задачі 4 "Аварійно-рятувальна підготовка" Програми ПРК організовувати на базі САЗ або інших відповідних навчальних закладів ДСНС України.
Під час планування аварійно-рятувальної підготовки враховувати, що:
на підготовку авіаційних рятувальників зі складу РПДГ планувати не менше 98 годин (із них практичних занять - 46 годин) на повний курс навчання.
Виконання Задачі 5 "Пожежно-рятувальна підготовка" Програми ПРК організовувати на базі САЗ та в інших навчальних закладах ДСНС України.
Під час планування пожежно-рятувальної підготовки враховувати, що:
на підготовку авіаційних рятувальників зі складу РПДГ планувати не менш 22 годин (з них практичних занять - 12 годин) на повний курс навчання.
Виконання Задачі 6 "Гірська рятувальна підготовка" Програми ПРК організовувати на базі САЗ та базі навчальних закладів ДСНС України або інших підрозділів та установ, а також під час проведення спеціальних зборів.
Під час планування гірської рятувальної підготовки враховувати, що:
на підготовку авіаційних рятувальників зі складу РПДГ планувати не менш 47 годин (з них практичних занять - 34 години) на повний курс навчання.
Виконання Задачі 7 "Водна підготовка" Програми ПРК організовувати на базі САЗ та інших підрозділів і установ, а також під час проведення спеціальних зборів.
Під час планування водної підготовки враховувати, що:
на підготовку авіаційних рятувальників зі складу РПДГ планувати не менш 58 годин (з них практичних занять - 35 години) на повний курс навчання.
Особовий склад аварійно-рятувальної команди (далі - АРК) готувати до проведення аварійно-рятувальних робіт у зоні відповідальності аеродрому за пошук і рятування та своєчасного надання допомоги терплячим лихо вдень та вночі.
Особовий склад наземної пошуково-рятувальної групи (далі - НПРГ) готувати до автономного проведення пошукових та аварійно-рятувальних робіт вдень та вночі з наведенням їх на об'єкти пошуку екіпажами літаків та вертольотів.
З метою закріплення теоретичних знань і практичних навичок підрозділів АРК при виконанні ними пошукових та аварійно-рятувальних робіт планувати та провести тренування і навчання пошуково-рятувальних сил із залученням організацій, що взаємодіють.
VIII. ПІДГОТОВКА ОРГАНІВ УПРАВЛІННЯ
Органи управління авіації ДСНС України готувати до виконання завдань в умовах складної, реальної обстановки, враховуючи принцип раптовості і несподіваності виникнення.
Підготовку органів управління проводити за формою комплексних тренувань та навчань, на які залучати оперативні розрахунки Управління, БУ "СКАРПР" і САЗ.
З метою відпрацювання та підтримання на належному рівні необхідних навичок в управлінні черговими силами (силами нарощення зусиль) комплексні тренування проводити щокварталу.
Керівному складу Управління, БУ "СКАРПР", САЗ проводити цілеспрямовану роботу з удосконалення взаємодії з головними управліннями (управліннями) ДСНС в Автономній Республіки Крим, областях, містах Київ та Севастополь, центральними, місцевими органами виконавчої влади під час проведення авіаційного забезпечення пошукових та аварійно-рятувальних робіт при запобіганні та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.
Вдосконалювати систему управління екіпажами повітряних суден і наземними пошуково-рятувальними і аварійно-рятувальними командами (НПРГ, АРК) під час виконання ними пошукових та аварійно-рятувальних робіт.
ГКП готувати до керівництва польотами на аеродромі вдень та вночі згідно з Курсом спеціальної підготовки ГКП, на злітно-посадкових майданчиках, у тому числі в районі надзвичайної ситуації, і вертолітних майданчиках спеціальних регіональних центрів швидкого реагування Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту.
До керівництва польотами на аеродромі готувати керівний льотний склад загону (командир та заступники командира загону). Перший допуск до керівництва польотами на аеродромі особам ГКП надавати після навчання на курсах підвищення кваліфікації при військовій частині ЗС України А2488 (м. Миколаїв).
До керівництва польотами на посадкових майданчиках готувати керівний льотний склад САЗ від командира ланки і вище.
Підготовку і стажування керівників польотів на злітно-посадкових майданчиках проводити на базі аеродрому "Ніжин" з оформленням відповідних допусків. Подальші перевірки керівництва польотами здійснювати згідно з вимогами НВП-99.
Під час підготовки осіб ГКП звернути увагу на підтримання професійних навичок керівництва польотами в умовах складної повітряної обстановки та при наданні допомоги екіпажам літаків і вертольотів у разі виникнення особливих випадків у польоті з використанням усього комплексу засобів керування польотами.
Комплексні тренування з відпрацюванням взаємодії осіб групи керівництва польотами проводити щомісяця з відпрацюванням дій у складній повітряній обстановці, під час виникнення особливих випадків у польоті, отримання повідомлення про лихо.
Тренажі з льотним складом в кабінах літака (вертольота) щодо відпрацювання дій в особливих випадках у польоті штатним керівникам польотів проводити щомісяця.
У підготовчий період до навчального року з особами ГКП провести триденні методичні збори.
IX. ІНЖЕНЕРНО-АВІАЦІЙНА СЛУЖБА
Завданням особового складу інженерно-авіаційної служби САЗ у 2014 році вважає забезпечення готовності авіаційної техніки до виконання авіаційного забезпечення завдань ДСНС України, забезпечення чергування повітряних суден на аеродромах і вертолітних майданчиках в єдиній державній системі проведення авіаційних робіт з пошуку і рятування та виконання завдань авіаційного забезпечення ДСНС України.
Інженерно-технічному складу САЗ забезпечити грамотну технічну експлуатацію авіаційної техніки (далі - АТ), належний рівень професійної підготовки інженерно-технічного складу (далі - ІТС), яку організовувати та здійснювати згідно з вимогами Програми бойової підготовки ІТС частин авіації Повітряних Сил (далі - ПС) Збройних Сил України, введеної в дію вказівкою Головного інженера авіації ПС ЗС України від 26.12.2006 № 150, Настанови з технічного забезпечення авіації Збройних Сил України (НТЗ-99) та керівних документів, що регламентують діяльність ІАС.
Головні завдання ІАС:
утримання АТ, засобів її експлуатації в постійній справності та готовності до виконання авіаційного забезпечення завдань ДСНС України;
виконання заходів для виключення відмов та несправностей АТ, в першу чергу, з вини льотного та ІТС;
постійне планування та проведення профілактичних заходів з безпеки польотів;
виконання заходів та вимог наказів Командувача ПС Збройних Сил України від 26.12.2008 № 801 "Про заходи щодо попередження дострокового зняття авіаційних двигунів з експлуатації" та від 15.07.2009 № 345 "Про затвердження інструкції про організацію розслідування дострокового зняття авіаційних двигунів з експлуатації в авіації ПС ЗС України", Випуску № 1099, затвердженого Технічним розпорядженням Начальника озброєння ПС ЗС України від 18.08.2003 № 651 "Керівництво по проведенню заходів, які спрямовані на зниження імовірності пошкоджень авіаційних двигунів сторонніми предметами та птахами в експлуатації";
повсякденний контроль за організацією та проведенням усіх видів підготовок АТ до застосування за призначенням в задані терміни;
навчання інженерно-технічного та льотного складу експлуатації АТ;
дотримання технологічної і виконавської дисципліни та ефективного поопераційного контролю;
планування та виконання інженерних розрахунків щодо застосування АТ, обґрунтування потрібних сил і засобів для її експлуатації;
посилення уваги до організації робіт на авіаційній техніці у паркові дні, забезпечення проведення обов'язкових оглядів АТ льотним складом, особливо у місцях виконання завдань за призначенням (на позабазових аеродромах);
створення умов щодо недопущення випадків травмування та каліцтва серед особового складу, злочинів, подій та втрат (розкрадання) АТ;
посилення вимогливості до особового складу з питань збереження АТ, несення служби черговими стоянок частини;
своєчасність отримання посвідчень про придатність до польотів державних повітряних суден, керуючись вимогами наказу Міністра оборони України від 07.02.2012 № 63 "Про затвердження Правил реєстрації державних повітряних суден України та Правил сертифікації екземпляра державного повітряного судна України";
підтримання справності АТ за рахунок грамотної експлуатації, продовження призначених показників планерам та головним агрегатам повітряних суден згідно з вимогами керівних документів та технічних розпоряджень (вказівок) Головного інженера ПС Збройних Сил України;
своєчасне планування заходів із виконання видів технічного обслуговування, економного використання авіаційно-технічного майна та ПММ, організації умов експлуатації та зберігання АТ.
Одним із пріоритетних напрямків діяльності особового складу ІАС вважати подальше практичне освоєння експлуатації спеціальних літаків Ан-32П у різних варіантах застосування, а також практичне освоєння експлуатації легких вертольотів ЄС-145 "Єврокоптер".
9.1. Забезпечити:
постійну готовність льотних екіпажів до самостійного виконання усіх видів підготовок АТ до польотів на позабазових аеродромах, що передбачені регламентами технічної експлуатації, проведення розрахунків центрівки та інженерно-штурманських розрахунків;
проведення тренажів з льотним складом (екіпажами) (не менше одного разу у квартал) із практичного виконання робіт з підготовки АТ до польотів під керівництвом командира екіпажу і під контролем заступника командира САЗ з ІАС;
дотримання законності експлуатації АТ, встановлення системи надійного контролю повноти та якості виконання всіх видів робіт на авіаційній техніці відповідно до вимог НТЗ-99 та Випуску ВПС № 1017, затвердженого Технічним розпорядженням Начальника озброєння ПС ЗС України від 06.04.99 № 128 "Методичні рекомендації щодо організації та здійснення поопераційного контролю виконання робіт на авіаційній техніці при підготовці її до польотів і при виконанні регламентних робіт";
недопущення до плану польотів (перельотів) повітряних суден без наявності на борту дійсних оригіналів посвідчень про льотну придатність до польотів;
залучення до польотів тільки зареєстрованих повітряних суден і таких, що мають посвідчення (особливі посвідчення) про придатність до польотів державних повітряних суден;
експлуатацію вертольотів Мі-8 та їх агрегатів за межами призначеного терміну служби відповідно до вимог нормативно-технічної та експлуатаційної документації, вказівки Головного інженера ПС ЗС України від 25.01.2006 № 67 "Про встановлення ресурсів та термінів служби вертольотів типу МІ-8МТ (МТВ)", Технічного розпорядження заступника Командуючого ВПС ЗС України по озброєнню від 10.06.99 № 151 "Про допуск до подальшої експлуатації вертольотів типу Мі-8, Мі-9, які відпрацювали строки служби, встановлені вказівкою № 85 Головного інженера ВПС від 21.02.89", індивідуальних програм досліджень Державного науково-дослідного інституту авіації та робіт щодо визначення можливості індивідуального продовження призначених строків служби вертольотів Мі-8, технічного розпорядження головного інженера Управління авіації та авіаційного пошуку і рятування;
організацію та проведення обльотів авіаційної техніки відповідно до вимог НВП-99, НТЗ-99, наказу Головнокомандувача ПС ЗС України від 30.09.2003 № 253 "Про порядок організації та проведення облетів літаків і вертольотів в авіації ЗС України";
постійний контроль, аналіз стану АТ, умов її експлуатації, норм витрат пально-мастильних матеріалів (далі - ПММ) з метою відпрацювання рекомендацій з їх ефективного використання, недопущення перевитрати, внесення пропозиції та впровадження заходів щодо їх економії та уточнення норм витрат ПММ;
якісне проведення спеціальних занять з безпеки польотів та технічних розборів з проведенням детального аналізу причинно-наслідкових зв'язків виникнення небезпечних ситуацій, доведенням до особового складу конкретних рекомендацій з усунення недоліків, що можуть стати причинами авіаційних подій;
безумовне виконання заходів, спрямованих на забезпечення безпеки польотів, дотримання законності допуску до польотів літальних апаратів, льотного та інженерно-технічного складу до їх експлуатації;
якісне планування та виконання періодичних робіт, цільових оглядів та перевірок АТ, виконання робіт у паркові дні;
виконання усіх заходів для виключення відмов та несправностей АТ, в першу чергу, з вини льотного та ІТС;
збереження пономерної документації відповідно до додатка 3 НТЗ-99. Облік, зберігання та видача інструменту відповідно до розділу 11.3 НТЗ-99 та Випуску № 1018, затвердженого Технічним розпорядженням Начальника озброєння ПС ЗС України від 06.04.99 № 128 "Методичні рекомендації по перевірці організаторської та технологічної діяльності техніко-експлуатаційної частини";
контроль за умовами зберігання агрегатів вертольотів Мі-8Т (МТ, МТВ), що відпрацювали встановлені терміни служби (напрацювання);
допуск до застосування на АТ наземних засобів забезпечення польотів відповідно до наказу заступника Міністра оборони України - Начальника тилу Збройних Сил України від 23.01.97 № 1 "Про введення в дію Керівництва по контролю якості пального в Збройних Силах України", Випуску № 1121, затвердженого Технічним розпорядженням Начальника озброєння ПС ЗС України від 23.03.2004 № 72 "Методика перевірки засобів наземного обслуговування загального застосування та допуск їх до роботи на АТ";
метрологічний нагляд за підтриманням засобів вимірювань у працездатному стані, правильним використанням, зберіганням, обліком, своєчасною повіркою і ремонтом згідно з вимогами наказу Міністерства оборони України від 26.11.94 № 278 "Про введення в дію Переліку вимірювальної техніки, що підлягає повірці (атестації) в ЗС України", наказу Головнокомандувача ВПС ЗС України від 09.09.99 № 168 "Про метрологічне забезпечення ПС ЗС України";
облік наявності та стану АТ відповідно до вимог наказу Міністра оборони України від 24.12.2010 № 690 "Про затвердження Тимчасового керівництва з обліку військового майна у Збройних Силах України та НТЗ-99;
постійний контроль за обліком, умовами та станом зберігання авіаційно-технічного майна та ремонтного фонду відповідно до вимог наказу Головнокомандувача ВПС Збройних Сил України від 02.01.2003 № 1 "Про затвердження Положення про забезпечення авіаційним майном частин авіації Збройних Сил України";
укомплектування технічних аптечок необхідним авіаційно-технічним майном, контрольно-вимірювальним обладнанням, матеріалами для обробки і аналізу бортових засобів об'єктивного контролю (БЗОК), пально-мастильними матеріалами на підставі узагальнення досвіду експлуатації авіаційної техніки на позабазових аеродромах;
суворе виконання особовим складом ІАС вимог, передбачених Випуском № 1092, затвердженого Технічним розпорядженням Начальника озброєння ПС ЗС України від 11.06.2003 № 620 "Збірник вимог безпеки при експлуатації та військовому ремонті авіаційної техніки";
участь у роботі навчально-методичних зборів з керівним інженерно-технічним складом військових частин ПС Збройних Сил України за всіма фахами на базі військової частини Збройних Сил України А0257Т (м. Вінниця);
проведення з інженерно-технічним складом протягом року за програмою інженерно-технічної підготовки не менше 300 годин занять (з урахуванням активних форм навчання та навчання під час безпосереднього виконання практичних робіт на авіаційній техніці).
Після завершення перевірок ІАС відпрацьовувати плани усунення виявлених недоліків, про що письмово доповідати за підпорядкованістю.
Основним методом професійної підготовки і підвищення кваліфікації інженерно-технічного складу (далі - ІТС) вважати самостійну підготовку, яку проводити на робочих місцях (у класах) в службовий час, передбачений розкладом занять.
Заняття з професійної підготовки планувати і проводити щомісяця по два дні (тривалістю 6 навчальних годин), крім місяців підготовчого періоду.
При цьому в перший день, як правило, проводити теоретичні заняття, в другий - заняття з удосконалення практичних навичок під керівництвом безпосередніх начальників.
Підвищити якість проведення самостійної підготовки. Самостійну підготовку проводити 2 рази на тиждень протягом 2 годин у службовий час, встановлений розпорядком дня.
Присвоєння (підтвердження) класної кваліфікації особовому складу ІАС, який відповідає вимогам, зазначеним в Інструкції про порядок присвоєння (підтвердження), зниження класної кваліфікації особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту.
Старшим інженерам за фахом, для відповідних категорій спеціалістів ІТС відпрацювати перелік питань, за якими проводитиметься перевірка знань особового складу САЗ.
Готувати особовий склад НПРГ, інженерно-технічний підрозділ та підрозділ авіаційної безпеки АРК до проведення аварійно-рятувальних та спеціальних робіт на авіаційній техніці при авіаційній події в районі відповідальності аеродрому "Ніжин".
9.2. Організувати:
практичні дослідження щодо визначення тривалості виконання регламентних та монтажно-демонтажних робіт легких вертольотів ЄС-145 "Єврокоптер" до польотів (в різних варіантах застосування) за умови, що у виконанні робіт беруть участь не менше 85% особового складу інженерно-авіаційної служби підрозділу і члени льотних екіпажів;
до 1 березня 2014 року завершити підготовку технологічної документації для виконання 24-місячних регламентних робіт на вертольотах Мі-8Т, Мі-8МТ (МТВ), Мі-9 ІТС САЗ;
проведення практичного стажування ІТС (спеціалістів АО/РЄО) на базі військової частини Збройних Сил України А1231 (м. Вінниця);
проведення моніторингу можливості оренди (залучення, придбання) контрольно-перевірочної апаратури (КПА), якої не вистачає для виконання 24-місячних регламентних робіт сторонніх організацій - експлуатантів АТ;
ведення облікової та звітної документації ІТС відповідно до вимог Випуску № 1043, затвердженого Технічним розпорядженням Начальника озброєння ПС ЗС України від 28.07.200 № 286 "Документація інженерно-технічного складу. Методичні вказівки", збереження пономерної документації відповідно до додатка 3 НТЗ-99;
перевірку наявності та ведення обліку діючих Технічних бюлетенів з експлуатації і обслуговування АТ, що надходили до САЗ, а також політаковий (повертолітний) облік їх виконання, оформлення відповідних розділів формулярів, своєчасне внесення змін до експлуатаційної документації;
до 30.04.2014 завершити формування еталонного зразка технологічної документації на основні види робіт з технічного обслуговування (інспекцій) вертольотів ЄС-145 "Єврокоптер";
виконання сервісного бюлетеня на вертольоті ЄС-145 "Єврокоптер" у сертифікованих центрах заводів-виробників;
дотримання керівним інженерно-технічним складом норм оглядів і контролю готовності до польотів АТ, КПА, інструменту, складів ПММ, АТМ, засобів наземного обслуговування, зарядно-акумуляторної станції. Підготувати плани-графіки оглядів;
якісне та своєчасне забезпечення льотно-методичних зборів з гасіння лісових пожеж у рівнинній та гірській місцевості та морської підготовки;
якісну та своєчасну підготовку АТ до дій за призначенням при проведенні навчань і виконанні польотів згідно з планами підготовки САЗ;
вжиття всіх заходів для виключення нештатної роботи авіаційної техніки, в першу чергу, з вини льотного та інженерно-технічного складу;
проведення заходів (планування, підготовки і виконання робіт на авіаційній техніці та пересувних засобах військового ремонту) із підготовки АТ та засобів її експлуатації до роботи у зимовий (літній) періоди експлуатації;
своєчасне виконання спланованих організаційних заходів, переміщення, виведення із експлуатації та реалізація надлишкових зразків авіаційної техніки та АТМ;
охорону літаків та вертольотів, службових та виробничих приміщень ІАС, несення служби здійснювати відповідно до вимог статей 730 - 744 НТЗ-99 та інших керівних документів. Забезпечити суворе дотримання вимог Директиви Начальника штабу ВПС України від 30.07.97 № Д-8 "Про введення в дію інструкції по запобіганню несанкціонованого зльоту літаків (вертольотів) з аеродромів ВПС України";
якісну комплексну перевірку ІАС льотних підрозділів та комплексну перевірку організаторської та технологічної діяльності ТЕЧ згідно з вимогами статтей 84, 149 НТЗ-99 та Випуску № 1018, затвердженого Технічним розпорядженням Начальника озброєння ПС ЗС України від 06.04.99 № 128 "Методичні рекомендації по перевірці організаторської та технологічної діяльності техніко-експлуатаційної частини";
своєчасність оновлення бази даних GPS та EGPWS MK VIII;
постійний контроль та облік відпрацювання призначених ресурсних показників агрегатів АТ, виконання періодичних робіт за бюлетенями промисловості, вказівками та розпорядженням Головного інженера ПС ЗС України та Головного інженера авіації МНС;
подальше практичне освоєння особовим складом перспективних систем та комплексів обробки польотної інформації БЗОК типу БУР4-1-08, БУP4-1-07 тa CVFDR;
продовження практичної підготовки та вдосконалення професійних навичок фахівців ІАС для проведення міжпольотного аналізу працездатності ПС за матеріалами БЗОК відповідно до наказу командувача ПС ЗС України від 27.01.2006 № 27 "Про затвердження Інструкції з організації та здійснення об'єктивного контролю у Повітряних Силах ЗС України".
Забезпечити облік та зберігання:
тарирувальних графіків (таблиць), матеріалів об'єктивного контролю працездатності авіаційної техніки відповідно до вимог вищевказаного наказу;
матеріалів фотоконтролю місць (вузлів) АТ, що підлягають фотографуванню відповідно до вимог Випуску № 1017 "Методичні рекомендації щодо організації та здійснення поопераційного контролю виконання робіт на АТ при підготовці її до польотів і при виконанні регламентних робіт" та вказівки Головного інженера авіації Повітряних Сил Збройних Сил України від 25.06.2009 № 449 "Про введення в дію Методичних рекомендацій щодо організації фотографічного контролю робіт на авіаційній техніці із застосуванням цифрових фотокамер";
авіаційної техніки, що знаходиться на короткочасному зберіганні із законсервованими авіаційними двигунами, а також для АТ, яка знаходиться поза межами місць постійного базування (мати розрахунки МТЗ, необхідних для введення її до ладу, та джерела надходження запасних частин).
Організувати:
комісійну перевірку наявності комплектуючих виробів авіаційної техніки, що знаходиться на зберіганні, із складанням актів;
експлуатацію анероїдно-мембранних приладів та систем приймачів повітряного тиску, яку здійснювати відповідно до вимог Методичних рекомендацій, викладених у Випуску № 1044 "Особливості технічної експлуатації анероїдно-мембранних приладів та систем приймачів повітряного тиску", затвердженого Технічним розпорядженням Начальника озброєння ПС ЗС України;
перевірки барометричного висотомірного обладнання відповідно до вимог Інструкції щодо перевірки барометричного висотомірного обладнання літаків та вертольотів (міжвідомча), яка затверджена наказом Командувача ВПС від 21.06.99 № 238/104/216;
експлуатацію авіаційних акумуляторів на зарядних акумуляторних станціях відповідно до вимог Випуску № 1025, затвердженого Технічним розпорядженням Начальника озброєння ПС ЗС України від 02.09.99 № 179 "Керівництво щодо експлуатації бортових акумуляторних батарей та організації робіт на зарядних акумуляторних станціях", та рекомендацій підприємств виробників акумуляторних батарей, особливо нікель-кадмієвих акумуляторів;
якісний повсякденний контроль готовності засобів наземного забезпечення польотів загального застосування до обслуговування робіт на повітряних суднах;
виконання поточного ремонту несправних агрегатів, блоків силами та засобами груп регламенту і ремонту техніко-експлуатаційної частини (далі - ТЕЧ), для чого продовжити роботу щодо удосконалення виробничої бази ТЕЧ, створення запасів витратних матеріалів та укомплектування груп необхідними засобами ремонту;
створення у встановленому порядку обмінного фонду та технічних аптечок за рахунок придатного до подальшої експлуатації обладнання із списаних ПС.
9.3. Організаційно-методичні вказівки для інженерно-аваційної служби на 2014 рік за фахом
Керівному складу ІАС підрозділів відпрацювати індивідуальні завдання (по періодах навчання) за фахом.
9.3.1. Фахівцям з експлуатації літаків (вертольотів) та двигунів забезпечити:
утримання справності повітряних суден на максимальному рівні, у першу чергу, літаків (вертольотів), що виконують завдання у системі пошуково-рятувального забезпечення, а також завдання у відриві від місць постійного базування;
виконання робіт з продовження встановленого строку служби повітряним суднам та головним агрегатам;
правильну експлуатацію контрольно-перевірочної апаратури та своєчасне виконання періодичних робіт для підтримання її у працездатному стані;
дотримання технологічної і виконавської дисципліни та ефективного поопераційного контролю під час обслуговування авіаційної техніки;
своєчасне відпрацювання донесення про результати періодичного аналізу надійності АТ;
ефективне виконання Переліку заходів з попередження дострокового зняття авіаційних двигунів з експлуатації згідно з наказами Командувача ПС Збройних Сил України від 26.12.2008 № 801 "Про заходи щодо попередження дострокового зняття авіаційних двигунів з експлуатації" та від 15.07.2009 № 345 "Про затвердження інструкції про організацію розслідування дострокового зняття авіаційних двигунів з експлуатації в авіації ПС ЗС України";
оснащення навчально-методичної бази наочними посібниками (схемами, макетами, агрегатами) щодо вертольота ЄС-145 "Єврокоптер" та літака Ан-32П;
відпрацювання пропозицій щодо удосконалення переліків робіт на літаках (вертольотах), які переведені на експлуатацію за технічним станом;
обладнання робочих місць та відпрацювання технологічних карт для виконання регламентних робіт (інспекцій) на всіх типах АТ;
доукомплектування ТЕЧ контрольно-перевірочною апаратурою та засобами наземного обслуговування для забезпечення виконання регламентних робіт на літаках Ан-26, Ан-30, Ан-32П та вертольотах Мі-8Т(МТ) та ЄС-145 "Єврокоптер" у повному обсязі;
виконання продовження ресурсних показників (термінів служби) літакам Ан-26, Ан-30 та вертольотам Мі-8Т (МТ);
експлуатацію та контроль технічного стану законсервованих повітряних суден Ан-26, Ан-30;
продовження ресурсних показників літакам Ан-26, Ан-30, Ан-32П спільно з фахівцями Державного авіабудівного концерну "Антонов", авіаційним двигунам Аі-24ВТ, Аі-20Д 5 серії, Аі-9В спільно з фахівцями АТ "Мотор-Січ", повітряним гвинтам АВ-72, АВ-68;
проведення інвентаризації запасного майна та приладів літаків вертольотів і двигунів на складі авіаційного технічного майна.
організувати:
проведення залікових тренажів з льотним та інженерно-технічним складом з правил експлуатації АТ відповідно до Випуску від 26.05.2000 № 1039 "Організація проведення залікових (контрольних) тренажів льотного складу і тренажів інженерно-технічного складу з правил експлуатації авіаційної техніки";
приведення обліку відпрацювання ресурсних показників літальних апаратів та агрегатів відповідно до вимог керівних документів;
якісне відпрацювання плану з приведення авіаційної техніки у справний стан з урахуванням агрегатів, яким можливо продовжити календарний строк служби (ресурс) в особливий період;
9.3.2. Фахівцям з експлуатації авіаційного обладнання (АО) забезпечити:

................
Перейти до повного тексту