1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 466 від 30.12.97
м.Київ

Зареєстровано в юридичному
департаменті Нацбанку
31 грудня 1997 р.
за N 511
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку N 221 від 16.06.2005 )
Про заходи щодо реалізації програм реформування бухгалтерського обліку та звітності Національного банку України і комерційних банків України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Нацбанку N 520 від 16.12.98 N 195 від 19.04.99 N 579 від 08.12.99 Постановами Національного банку N 61 від 12.02.2002 N 492 від 11.12.2002 N 355 від 20.08.2003 )
На виконання постанов Правління Національного банку України від 17.10.96 р. N 272 "Про Програму реформування бухгалтерського обліку та звітності Національного банку України на 1996-1997 роки", від 29.11.96 р. N 315 "Про заходи з реформування бухгалтерського обліку та звітності комерційних банків України", від 21.07.97 р. N 237 "Про реформування бухгалтерського обліку та звітності комерційних банків" і від 14.08.97 р. N 274 "Про реформування бухгалтерського обліку та звітності Національного банку України" Правління
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити:
( Інструкція втратила чинність на підставі Постанови Національного банку N 355 від 20.08.2003 )
а) Інструкцію з бухгалтерського обліку операцій з цінними паперами установ комерційних банків України (додається);
б) Порядок ведення аналітичного обліку установами банків України (додається).
2. Зобов'язати Кримське республіканське, обласні та по м.Києву і Київській області управління Національного банку України, Головне управління Національного банку України та комерційні банки забезпечити вивчення затвердженої Інструкції з бухгалтерського обліку операцій з цінними паперами установ комерційних банків України.
3. Визнати такими, що втратили чинність:
а) "План рахунків бухгалтерського обліку банків України", затверджений постановою Правління від 02.06.1997 р. N 177, а також зміни та доповнення до "Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України", затверджені постановами Правління:
від 08.07.97 р. N 223,
від 25.09.97 р. N 316,
від 30.10.97 р. N 361,
від 24.11.97 р. N 390;
б) "Тимчасові вказівки щодо застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України", затверджені Постановою Правління від 25.09.1995 р. N 240, а також зміни та доповнення до "Тимчасових вказівок щодо застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України", затверджені постановами Правління:
від 01.08.96 р. N 199,
від 31.12.96 р. N 354,
від 02.06.97 р. N 177,
від 08.07.97 р. N 223,
від 25.09.97 р. N 316,
від 30.10.97 р. N 361,
від 24.11.97 р. N 390;
( Підпункт "в" пункту 3 втратив чинність на підставі Постанови Національного банку N 61 від 12.02.2002 )
4. Постанова набуває чинності з 5 січня 1998 року.
5. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на заступника Голови Правління О.І. Кіряєра.
Голова В.А.Ющенко
Затверджено
постановою Правління
Національного банку України
від 30.12.97 р. N 466
Порядок ведення аналітичного обліку установами банків України
1. Формування номера аналітичного рахунка
2. Нумерація рахунків доходу бюджету
3. Параметри контрагентів (клієнтів) банку
3.1. Код контрагента
3.2. Ідентифікаційний код
3.3. Резидентність
3.4. Код держави
3.5. Ознака інсайдера
3.6. Інституційний сектор економіки
3.7. Форма власності
3.8. Галузь економіки
3.9. Види економічної діяльності
3.10. Організаційно-правова форма господарювання
Опис параметра.
Організаційно-правова форма господарювання - це параметр, який вказує на розподіл контрагентів за організаційно-правовими формами господарювання. Він використовується під час збирання та оброблення інформації в автоматизованих системах. Визначення параметра надане у Класифікації організаційно-правових форм господарювання, затвердженій наказом Держстандарту України від 22.11.94 N 288. Код організаційно-правової форми господарювання надається контрагентам (клієнтам) банків органами державної статистики при включенні їх до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України. Цей параметр потрібно заповнювати для контрагентів - суб'єктів господарської діяльності.
Формат параметра
2 цифри.
( Пункт 3 доповнено підпунктом 3.10 згідно з Постановою Нацбанку N 195 від 19.04.99 )
3.11. Приналежність до малого бізнесу
Опис параметра
Суб'єктами малого підприємництва є:
фізичні особи, зареєстровані в установленому законом порядку як суб'єкти підприємницької діяльності;
юридичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний період (календарний рік) не перевищує 50 осіб та обсяг річного валового доходу не перевищує 500 000 євро.
Середньооблікова чисельність працюючих визначається з урахуванням усіх працівників, у тому числі тих, що працюють за договорами та за сумісництвом, а також працівників представництв, філій, відділень та інших відокремлених підрозділів.
Формат параметра
1 символ.
( Пункт 3 доповнено підпунктом 3.11 згідно з Постановою Нацбанку N 492 від 11.12.2002 )
4. Параметри документів
4.1. Символ касових оборотів
4.2. Код контрагента
4.3. Код операції
4.4. Код країни платника
5. Параметри договорів і аналітичних рахунків
5.1. Номер аналітичного рахунка
5.2. Номер балансового (позабалансового) рахунка
5.3. Код контрагента
5.4. Код валюти або банківського металу
5.5. Характеристика аналітичного рахунка
5.6. Процентна ставка
5.7. Параметр історії
5.8. Параметр субрахунка
5.9. Для кредитних рахунків
5.9.1. Початковий строк видачі кредиту
5.9.2. Строк до повернення кредиту
5.9.3. Строк пролонгації
5.9.4. Строк прострочення
5.9.5. Параметр забезпеченості кредиту
5.9.6. Параметр ризику
5.10. Для депозитних рахунків
5.10.1. Строк розміщення (залучення) депозиту
5.10.2. Строк до повернення депозиту
5.11. Для рахунків цінних паперів
5.11.1. Строк до погашення
5.11.2. Місце емісії
5.12. Для рахунків бюджету
5.12.1. Символ звітності
5.12.2. Код міністерств та відомств
5.13. Для позабалансових рахунків
5.13.1. Строк до погашення
Для організації аналітичного обліку, а також для формування фінансової та статистичної звітності комерційні банки мають використовувати параметри аналітичного обліку та інші параметри, що деталізують інформацію про операції контрагентів (клієнтів).
Параметри аналітичного обліку залежно від сфери застосування поділяються на параметри контрагентів (клієнтів), документів, договорів та на безпосередньо параметри аналітичних рахунків.
Усі параметри аналітичного обліку поділяються на дві групи - обов'язкові та необов'язкові.
Обов'язкові параметри вводяться із врахуванням вимог Національного банку України щодо звітності банків. Вони є обов'язковими для заповнення при занесенні у комп'ютерну систему нового контрагента (клієнта), або при відкритті аналітичного рахунка.
Необов'язкові параметри визначаються банком самостійно. Вони можуть використовуватись при організації внутрішнього обліку в банку, а також при наданні звітності іншим органам.
Серед обов'язкових параметрів аналітичних рахунків визначають загальні і спеціальні. Загальні параметри застосовуються до усіх рахунків. Спеціальні параметри застосовуються до окремих груп аналітичних рахунків залежно від їх економічного змісту. Такі параметри використовуються для автоматизованого ведення деяких операцій та для надання спеціальної звітності для Національного банку України.
Можливі значення параметрів аналітичного обліку в електронному вигляді наведено у класифікаторах, що входять у пакет довідників, які доводяться до відома комерційних банків. Ці класифікатори розроблені Департаментом інформатизації Національного банку України і адаптовані до формування економічних показників для подання фінансової та статистичної звітності.
Під час опису параметрів аналітичного обліку вказано рекомендований формат, який узгоджено з форматом кодування відповідних параметрів у класифікаторах Держкомстату та Держстандарту.
1. Формування номера аналітичного рахунка
Усі номери рахунків аналітичного обліку, за винятком рахунків бюджету формуються за такою схемою:
AAAA B EEEEEEEEE
1. AAAA - номер балансового рахунка (4 знаки);
2. B - ключовий розряд (1 знак);
3. EEEEEEEEE - інформація про аналітичний рахунок (до 9 знаків).
Довжина номера рахунка не є фіксованою. Максимальна довжина номера рахунка становить 14 цифр, мінімальна - 5 цифр.
Сегмент EEEEEEEEE визначається банком самостійно. До складу цього сегмента може включатись код контрагента, порядковий номер рахунка, номер філії, код валюти тощо. У разі потреби банки можуть самостійно збільшувати кількість необхідних атрибутів поза номером рахунка.
До розрахунку ключового розряду входять сегменти AAAA, EEEEEEEEE номера рахунка і код МФО банку. Алгоритм обчислення контрольного розряду в номері рахунка наведено у Додатку N 1.
Номери рахунків, які використовуються при міжбанківських розрахунках, можуть містити лише цифри.
Під час виведення у вихідні форми номери аналітичних рахунків рекомендовано вирівнювати до лівого краю. З ергономічних міркувань у вихідних формах допускається використання у номері рахунка розподілювачів сегментів.
Сортування списку аналітичних номерів рекомендовано здійснювати без врахування сегмента B - ключового розряду.
2. Нумерація рахунків доходу бюджету
Нумерація рахунків N 2500 "Кошти бюджетів України до розподілу" і N 2510 "Кошти Державного бюджету України", а також кошти позабюджетних фондів за балансовими рахунками N 2560 "Державні позабюджетні фонди" і N 2561 "Галузеві позабюджетні фонди" (тільки щодо Галузевих фондів охорони праці) ведеться за такою схемою:
AAAA B 7 CCC NNN EE
1. AAAA - балансовий рахунок (4 знаки);
2. B - контрольний розряд (1 знак);
3. ССС - символ звітності банку (3 знаки, 5.12.1 Символ звітності);
4. NNN - код міністерства (3 знаки, 5.12.2 Код міністерств та відомств);
5. EE - додаткова характеристика рахунка (до 2 знаків).
Розряди ССС (символ звітності банку) і NNN (код міністерства) заповнюються відповідно до бюджетної класифікації, що розсилається комерційним банкам у пакеті довідників до формування економічних показників для надання звітності. При цьому розряди NNN набирають значення коду міністерства лише за символами звітності ССС = 068, 002 або 093. За іншими символами замість коду міністерства заповнення цього символу не регламентується і може заповнюватися комерційними банками на власний розсуд.
Додаткова характеристика рахунка може вміщувати, зокрема, порядковий номер відділення Державного казначейства.
Нумерація бюджетних та позабюджетних фондів, що не увійшли до Державного бюджету на 1997 рік, здійснюється за схемою:
AAAA B 7 FF EEEEEE
1. AAAA - балансовий рахунок (2 знаки);
2. B - контрольний розряд (1 знак);
3. FF - код відповідно до "Переліку бюджетних та позабюджетних фондів, що не увійшли до Державного бюджету" (2 знаки, Додаток N 2 );
4. EEEEEE - додаткова характеристика рахунка (до 6 знаків).
Аналітичні рахунки інших фондів обліковуються у самостійно вибраний банком спосіб.
3. Параметри контрагентів (клієнтів) банку
Параметри - це обов'язкові параметри, що деталізують інформацію про контрагентів (клієнтів). Вони мають заповнюватись при відкритті аналітичного рахунка для обліку операцій з контрагентами, або у разі відкриття рахунка клієнту.
3.1. Код контрагента
Опис параметра
Код контрагента - це ключове поле, що вміщує ідентифікатор контрагента у внутрішньому списку контрагентів. Цей параметр містить унікальний код контрагента - власника рахунка. Він може набирати значення порядкового номера клієнта (контрагента) відповідно до реєстру контрагентів, який ведеться банком. Банк самостійно визначає формат та зміст цього параметру та відповідає за його введення.
Формат параметра
Не регламентується.
3.2. Ідентифікаційний код
Опис параметра
Ідентифікаційний код - це персональній номер суб'єкта господарської діяльності - резидента, відповідно до "Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій України" (ЄДРПОУ), або фізичної особи - платника податків відповідно до "Державного реєстру фізичних осіб".
Цей параметр містить інформацію про ідентифікаційний код суб'єкта господарської діяльності або фізичної особи. Він формується державними статистичними та податковими органами. Визначення параметра надане:
- для юридичних осіб - у постанові Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року N 118 "Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України";
- для фізичних осіб - у Законі України "Про Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів".
При визначенні цього параметра для банків-нерезидентів надається унікальний код банку-нерезидента. Можливі значення параметра наведені у довіднику банків-нерезидентів, який надсилається Департаментом інформатизації до комерційних банків.
Формат параметра
8 цифр - для юридичної особи відповідно до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України. У разі необхідності доповнюється до 8 знаків нулями зліва.
10 цифр - для фізичної особи відповідно до Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів. У разі необхідності доповнюється до 10 знаків нулями зліва.
Для контрагентів, для яких статистичні органи не визначили код за ЄДРПОУ (первинні профспілкові організації, військові частини та інші), до часу визначення цих кодів проставляється код, що дорівнює 0.
3.3. Резидентність
Опис параметра
Визначення параметра надане в п.5.1 Загальних положень до Правил організації фінансової та статистичної звітності банків України, затверджених постановою Правління Національного банку України від 12.12.97 N 436, Може набирати значення:
- резидент;
- нерезидент.
Формат параметра
1 цифра.
( Пункт 3.3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Нацбанку N 520 ( V0609500-99 ) від 16.12.98 )
3.4. Код держави
Опис параметра
Код країни - це параметр, який містить код країни контрагента (клієнта) відповідно до "Класифікатора держав світу" (ДК007-96).
Формат параметра
3 цифри.
3.5. Ознака інсайдера
Опис параметра
Параметр містить інформацію про належність контрагента (клієнта) до інсайдерів або споріднених осіб відповідно до інструкції N 10 "Про порядок регулювання та аналіз діяльності комерційних банків". Цей параметр необхідно заповнювати для контрагентів - суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Формат параметра
2 цифри.
3.6. Інституційний сектор економіки
Опис параметра
Інституційний сектор економіки - це параметр, який вказує на належність суб'єктів господарської діяльності до секторів економіки. Визначення параметра для контрагентів - суб'єктів господарської діяльності надане у "Методичних рекомендаціях щодо класифікації інституційних секторів економіки України", які затверджені наказом Мінстату України від 25 липня 1994 року N 172. Цей параметр потрібно заповнювати для контрагентів - суб'єктів господарської діяльності і фізичних осіб.
Формат параметра
5 цифр.
3.7. Форма власності
Опис параметра
Форма власності - це параметр, який вказує на розподіл контрагентів - суб'єктів господарської діяльності за формами власності. Визначення параметра надане у Державному класифікаторі України ДК-001-94 "Класифікація форм власності", що затверджений наказом Держстандарту України від 22 листопада 1994 року N 288. Цей параметр треба заповнювати для контрагентів - суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Формат параметра
2 цифри.
3.8. Галузь економіки
Опис параметра
Галузь економіки - це параметр, який вказує на віднесення суб'єктів господарської діяльності до галузей народного господарства. Визначення параметра надане у "Загальному класифікаторі галузей народного господарства" зі змінами і доповненнями. При заповненні цього параметра до уваги береться та галузь економіки, яка вказана в довідці реєстрацій Держкомстату першою. Цей параметр треба заповнювати тільки для контрагентів - суб'єктів господарської діяльності.
Формат параметра
5 цифр.
3.9. Види економічної діяльності
Опис параметра
Види економічної діяльності - це параметр, який вказує на розподіл суб'єктів за видами економічної діяльності. Визначення параметра надане у "Класифікації видів економічної діяльності". При заповненні цього параметра до уваги береться той вид економічної діяльності, який вказаний у довідці реєстрацій Держкомстату першим. Цей параметр треба заповнювати тільки для контрагентів - суб'єктів господарської діяльності.

................
Перейти до повного тексту