1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
05.02.2019 № 156
Про затвердження Порядку врегулювання спорів, що виникають між суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2608 від 06.12.2019 - з урахуванням змін, внесених згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2901 від 20.12.2019 № 2245 від 29.11.2023 )
Відповідно до законів України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", "Про ринок електричної енергії", "Про ринок природного газу", "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Порядок врегулювання спорів, що виникають між суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, що додається.
2. Ця постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її опублікування в офіційному друкованому виданні - газеті "Урядовий кур’єр".

Голова НКРЕКП

О. Кривенко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова НКРЕКП
05.02.2019 № 156
ПОРЯДОК
врегулювання спорів, що виникають між суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає процедуру досудового врегулювання Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), спорів, що виникають між суб'єктами господарювання, які провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - суб’єкти господарювання), суб’єктами, що належать до особливої групи споживачів (далі - споживачі особливої групи) та державне регулювання діяльності яких здійснюється НКРЕКП відповідно до Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".
( Абзац перший пункту 1.1 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2245 від 29.11.2023 )
Процедура досудового врегулювання спору та проведення попередніх слухань, визначена цим Порядком, застосовується до споживачів особливої групи.
( Пункт 1.1 глави 1 доповнено новим абзацом другим згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2245 від 29.11.2023 )
Цей Порядок не поширюється на відносини, що виникають під час споживання суб’єктами господарювання енергії та/або комунальних послуг.
1.2. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
відповідальний підрозділ - структурний підрозділ НКРЕКП, до компетенції якого належить розгляд питання, що стало предметом спору;
Головуючий попередніх слухань (Головуючий) - член НКРЕКП, до повноважень якого згідно з розподілом функціональних обов'язків належить розгляд спірного питання, або керівник відповідального підрозділу, до компетенції якого належить розгляд питання, що стало предметом спору;
( Абзац пункту 1.2 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2608 від 06.12.2019 )
досудове врегулювання спору - це послідовний комплекс дій, направлений на безпосереднє вирішення НКРЕКП спору між суб’єктами господарювання з приводу порушених прав і інтересів до його розгляду в суді;
( Абзац пункту 1.2 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2608 від 06.12.2019 )
спір - це конфлікт між суб’єктами господарювання у сферах енергетики та/або комунальних послу, споживачами особливої групиг з приводу порушення прав та інтересів;
( Абзац пункту 1.2 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2608 від 06.12.2019, із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2245 від 29.11.2023 )
сторони спору - суб’єкти господарювання, які звернулись або приєднались до процедури досудового врегулювання спору НКРЕКП;
( Абзац пункту 1.2 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2608 від 06.12.2019 )
угода про врегулювання спору (угода) - письмова домовленість сторін спору, що укладається з метою його врегулювання на основі взаємних поступок.
( Абзац пункту 1.2 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2608 від 06.12.2019 )
Інші терміни в цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у законах України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", "Про ринок природного газу", "Про ринок електричної енергії", "Про трубопровідний транспорт", "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу", "Про теплопостачання", "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", "Про захист економічної конкуренції".
1.3. Спори між суб’єктами господарювання врегульовуються у прозорий та недискримінаційний спосіб.
Під час врегулювання спору НКРЕКП дотримується принципів законності, самостійності, незалежності, компетентності, справедливості, неупередженості та об’єктивності.
1.4. НКРЕКП врегульовує спори, що виникають між суб'єктами господарювання, з питань:
1) доступу/приєднання до електричних, теплових та газових мереж, нафто- та продуктопроводів, мереж централізованого водопостачання і водовідведення;
2) дотримання суб'єктами господарювання ліцензійних умов;
3) інших питань, розгляд яких віднесено законом до компетенції НКРЕКП.
1.5. Врегулювання спору здійснюється НКРЕКП безоплатно.
Сторони cпоpy самостійно несуть всі витрати, пов’язані з врегулюванням cпоpy.
1.6. Під час врегулювання спору НКРЕКП має право:
1) вимагати від суб'єктів господарювання, споживачів особливої групи копії документів, пояснення та іншу інформацію, необхідну для встановлення фактичних обставин справи та врегулювання спору, у визначені НКРЕКП спосіб та строки, але не менше як протягом 10 робочих днів від дня отримання такої вимоги;
2) проводити попереднє слухання із залученням сторін спору;
3) проводити позапланову перевірку суб’єкта (суб’єктів) господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, споживача (споживачів) особливої групи відповідно відповідно до Порядку контролю за дотриманням ліцензіатами, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, затвердженого постановою НКРЕКП від 14 червня 2018 року № 428.
( Пункт 1.6 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2608 від 06.12.2019, із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2245 від 29.11.2023 )
1.7. Місцем розгляду спору є місцезнаходження центрального апарату НКРЕКП. Організація процедури досудового врегулювання спору, у тому числі проведення попереднього слухання, здійснюється відповідальним підрозділом.
( Пункт 1.7 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2608 від 06.12.2019 )
1.8. За результатом врегулювання спору НКРЕКП приймає рішення на засіданні, що проводиться у формі відкритого слухання, відповідно до Регламенту Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 06 грудня 2016 року № 2133 (далі - Регламент).
До прийняття рішення з врегулювання спору НКРЕКП може проводити попередні слухання із залученням сторін спору.
Проведення попередніх слухань здійснюється відповідно до глави 3 цього Порядку.
( Пункт 1.8 глави 1 в редакції Постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2608 від 06.12.2019 )
2. Процедура досудового врегулювання спору
2.1. З метою досудового врегулювання спору суб’єкт (суб’єкти) господарювання має (мають) право звернутись до НКРЕКП із заявою відповідно до форми, наведеної в додатку 1 до цього Порядку.
Заява про врегулювання спору може бути подана до НКРЕКП протягом одного року з моменту виникнення такого спору, визначеного в заяві, але не пізніше одного місяця з дня ознайомлення суб’єктом господарювання та його незгодою з прийнятим рішенням/наданою (не наданою) відповіддю.
Заява, подана суб’єктом (суб’єктами) господарювання з порушенням зазначеного строку, НКРЕКП не розглядається.
НКРЕКП розглядає спір протягом 45 робочих днів з дати реєстрації заяви про проведення досудового врегулювання спору.
Перебіг строку розгляду спору зупиняється на час, необхідний для отримання копій документів, пояснень та іншої інформації, необхідної для встановлення фактичних обставин справи та врегулювання спору, і проведення попередніх слухань, про що сторонам повідомляють в установленому порядку.
Про продовження строку розгляду спору відповідальний підрозділ повідомляє сторони спору не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання відповідної інформації від них.
У разі одноосібного ініціювання процедури досудового врегулювання спору суб’єкт господарювання (заявник) разом із заявою має направити до НКРЕКП підтвердження надсилання суб’єкту господарювання, дії/бездіяльність якого оскаржуються, копії направленої до НКРЕКП заяви (із додатками) щодо ініціювання процедури досудового врегулювання спору.
2.2. НКРЕКП протягом 15 робочих днів з дня реєстрації заяви про досудове врегулювання спору направляє суб’єкту (суб’єктам) господарювання письмову відповідь про залишення цієї заяви без розгляду, якщо:
1) питання (предмет) розгляду спору не належить до повноважень НКРЕКП;
2) спір між суб'єктами господарювання вже розглядався НКРЕКП та/або судом та за ним прийнято рішення по суті спору;
3) НКРЕКП отримано інформацію про направлення позовної заяви до суду, якщо предметом позову є питання спору;
4) заявниками порушені вимоги щодо оформлення заяви, форма якої визначена в додатку 1 до цього Порядку;
5) заява не містить підпису або підписана особою, не уповноваженою на її підписання;
6) відсутні ознаки спору, врегулювання якого належить до компетенції НКРЕКП;
7) недотримано строк подання заяви про досудове врегулювання спору.
У разі залишення заяви без розгляду з підстав, визначених підпунктами 4 та 5 цього пункту, сторони спору мають право повторно звернутись до НКРЕКП із заявою щодо досудового врегулювання спору після усунення виявлених недоліків.
2.3. За результатами попереднього розгляду заяви відповідальний підрозділ протягом 15 робочих днів з дня її реєстрації направляє суб’єкту господарювання, дії якого оскаржуються, запит щодо приєднання до процедури досудового врегулювання спору та вимогу щодо надання пропозицій стосовно вирішення спору, пояснень, матеріалів та іншої інформації, необхідної для розгляду заяви, і повідомляє заявника про зупинення перебігу строку розгляду спору на цей період.
2.4. Суб’єкт господарювання, якому направлено запит, має протягом 10 робочих днів з дня його отримання повідомити НКРЕКП та іншу сторону спору про приєднання або відмову у приєднанні до процедури досудового врегулювання спору та надати пояснення, копії документів та іншу інформацію, необхідну для встановлення НКРЕКП фактичних обставин справи.
( Абзац перший пункту 2.4 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2245 від 29.11.2023 )
У разі ненадання цим суб’єктом господарювання у визначені НКРЕКП строки та спосіб пояснень, копій документів та іншої інформації, необхідної для розгляду справи, відповідальний підрозділ ініціює перед структурним підрозділом НКРЕКП, на який покладено функції державного контролю за діяльністю суб’єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, проведення позапланової перевірки.
2.5. У разі неприєднання суб’єктом господарювання, якому направлено запит, до процедури досудового врегулювання спору або ненадання цим суб’єктом у визначені в запиті спосіб та строки відповіді про приєднання до такої процедури НКРЕКП протягом 10 робочих повідомляє заявника про відмову у досудовому врегулюванні спору та про початок розгляду заяви як обґрунтованого звернення заявника. У такому випадку початок строку розгляду звернення заявника розпочинається з дати спливу строку для надання суб’єктом господарювання, дії якого оскаржуються, відповіді на запит НКРЕКП про приєднання до процедури досудового врегулювання спору.

................
Перейти до повного тексту