- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
У справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про призначення А. Ситника Директором Національного антикорупційного бюро України"
м. Київ 28 серпня 2020 року № 9-р/2020 |
Справа № 1-9/2020(197/20) |
Велика палата Конституційного Суду України у складі суддів:
Тупицького Олександра Миколайовича - головуючого, доповідача,
Головатого Сергія Петровича,
Городовенка Віктора Валентиновича,
Завгородньої Ірини Миколаївни,
Касмініна Олександра Володимировича,
Колісника Віктора Павловича,
Кривенка Віктора Васильовича,
Лемака Василя Васильовича,
Литвинова Олександра Миколайовича,
Мойсика Володимира Романовича,
Первомайського Олега Олексійовича,
Саса Сергія Володимировича,
Сліденка Ігоря Дмитровича,
Філюка Петра Тодосьовича,
Юровської Галини Валентинівни,
розглянула на пленарному засіданні справу за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про призначення А. Ситника Директором Національного антикорупційного бюро України" від 16 квітня 2015 року
№ 218/2015 (Урядовий кур’єр, 2015 р., 18 квітня).
Заслухавши суддю-доповідача Тупицького О.М. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
установив:
1. Суб’єкт права на конституційне подання - 51 народний депутат України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати таким, що не відповідає положенням частини четвертої статті
5, частини другої статті
6, частини другої статті
8, частини другої статті
19, пункту 31 частини першої статті
106 Конституції України (є неконституційним), Указ Президента України "Про призначення А. Ситника Директором Національного антикорупційного бюро України" від 16 квітня 2015 року
№ 218/2015 (далі - Указ).
Автори клопотання стверджують, що
Указ суперечить зазначеним положенням
Конституції України, оскільки Президент України, діючи поза межами своїх конституційних повноважень, призначив Директора Національного антикорупційного бюро України, незважаючи на те, що вказана посада не віднесена Основним Законом України до посад, призначення на які здійснює Президент України.
У конституційному поданні також наголошується на підвідомчості Конституційному Суду України всіх актів Президента України незалежно від того, мають вони нормативний чи індивідуальний характер, та, зокрема, зазначається, що "хоча індивідуальні правові акти Президента України вичерпують свою дію після їх реалізації, вони можуть видаватися з перевищенням конституційних повноважень, всупереч
Основному Закону".
2. Вирішуючи порушене в конституційному поданні питання, Конституційний Суд України виходить із такого.
В
Основному Законі України визначено, що органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених
Конституцією України межах і відповідно до законів України (частина друга статті
6); органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті
19).
За частиною третьою статті
106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов’язковими до виконання на території України.
Отже, Президент України має право видавати акти виключно в межах своїх повноважень.
Згідно з пунктом 1частини першої статті
150 Конституції України до повноважень Конституційного Суду України належить вирішення питань про відповідність
Конституції України (конституційність): законів та інших правових актів Верховної Ради України; актів Президента України; актів Кабінету Міністрів України; правових актів Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Конституційний Суд України зазначає, що предметом конституційного розгляду є питання забезпечення поділу влади та її функціонування в рамках наявної форми державного правління. В Україні лише Конституційний Суд України наділений відповідними повноваженнями для вирішення таких питань.
Таким чином, Конституційний Суд України повноважний розглядати цю справу.
2.2.
Конституцією України визначено перелік посад, призначення на які здійснюється Президентом України, а саме:
- глави дипломатичних представництв України в інших державах і при міжнародних організаціях (пункт 5 частини першої статті
106);
- Генеральний прокурор (пункт 11 частини першої статті
106);
- половина складу Ради Національного банку України (пункт 12 частини першої статті
106);
- половина складу Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (пункт 13 частини першої статті
106);
- вище командування Збройних Сил України, інших військових формувань (пункт 17 частини першої статті
106);
- третина складу Конституційного Суду України (пункт 22 частини першої статті
106);
- персональний склад Ради національної безпеки і оборони України (частина четверта статті
107);
- голови місцевих державних адміністрацій (частина четверта статті
118);
- судді (частина перша статті
128);
- два члени Вищої ради правосуддя (частина друга статті
131).
Президент України може створювати у межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України, для здійснення своїх повноважень консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи і служби (пункт 28 частини першої статті
106 Конституції України). Завданням таких органів є сприяння Президентові України в реалізації його конституційних повноважень (третє речення абзацу третього підпункту 4.2 пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 7 квітня 2004 року
№ 9-рп/2004 ).
Отже, наведені норми однозначно вказують на те, що встановлений у
Конституції України перелік повноважень глави держави, зокрема й щодо призначення посадових осіб органів, визначених
Конституцією України, є вичерпним.
Таким чином, Конституційний Суд України вважає, що, видаючи
Указ та діючи на виконання положень Закону України "Про Національне антикорупційне бюро України" від 14 жовтня 2014 року
№ 1698-VII зі змінами (далі - Закон), Президент України перевищив свої конституційні повноваження.
Цей висновок також випливає з юридичних позицій Конституційного Суду України, у яких неодноразово зазначалося, що повноваження Президента України визначаються виключно
Конституцією України і не можуть бути розширені законом або іншим нормативно-правовим актом (рішення від 10 квітня 2003 року
№ 7-рп/2003, від 7 квітня 2004 року
№ 9-рп/2004, від 17 грудня 2009 року
№ 32-рп/2009, від 13 червня 2019 року
№ 5-р/2019). В абзаці другому підпункту 4.2 пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 7 квітня 2004 року
№ 9-рп/2004 також вказано, що повноваження Верховної Ради України, як і повноваження Президента України, визначаються
Конституцією України (статті
85,
106). В абзаці першому пункту 6 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 25 грудня 2003 року
№ 22-рп/2003 наголошено, що повноваження Президента України закріплені лише на конституційному рівні (статті
102,
106 Конституції України).
2.3. Президент України
Указом призначив А. Ситника Директором Національного антикорупційного бюро України.
Президент України, призначивши
Указом Директора Національного антикорупційного бюро України на посаду, вийшов за межі своїх конституційних повноважень, оскільки ця посада не віднесена
Основним Законом України до посад, призначення на які здійснює Президент України.
Національне антикорупційне бюро України є "державним правоохоронним органом" (органом правопорядку), який протидіє кримінальним корупційним правопорушенням, здійснюючи досудове розслідування в кримінальних провадженнях, гласні та негласні оперативно-розшукові заходи (частина перша статті
1, стаття
16 Закону, стаття
38, частина перша статті
41, частина п’ята статті
216 Кримінального процесуального кодексу України ). Отже, за своїм статусом та функціями Національне антикорупційне бюро України не є консультативним, дорадчим або іншим допоміжним органом чи службою, які за пунктом 28 частини першої статті
106 Конституції України створює Президент України у межах коштів, передбачених у Державному бюджеті України, для здійснення своїх повноважень. Згідно зі статтею
24 Закону фінансування Національного антикорупційного бюро України здійснюється з Державного бюджету України за окремим кошторисом, у якому також передбачається створення фонду оперативно-розшукових (негласних слідчих) дій.
Отже,
Указ суперечить положенням статті
106 Конституції України, яка містить перелік повноважень Президента України, зокрема й пункту 31 частини першої цієї статті, які вказують, що визначений
Конституцією України перелік повноважень Президента України є вичерпним.
Таким чином, видавши
Указ, Президент України вийшов за межі своїх конституційних повноважень.
З огляду на наведене Конституційний Суд України зазначає, що
Указ суперечить нормам частини другої статті
8, пункту 31 частини першої статті
106 Конституції України, які обмежують Президента України вичерпним переліком його конституційних повноважень.
3. Згідно з
Основним Законом України держава відповідає перед людиною за свою діяльність (частина друга статті
3); державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову (частина перша статті 6); в Україні визнається і діє принцип верховенства права;
Конституція України має найвищу юридичну силу; норми
Конституції України є нормами прямої дії (стаття
8).
................Перейти до повного тексту