- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Р І Ш Е Н Н Я
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
У справі за конституційним поданням 60 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частин третьої, п'ятої статті 23, частин першої, другої статті 24, частини першої статті 25, частини першої статті 26 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг"
м. Київ 2 жовтня 2008 року N 19-рп/2008 | Справа N 1-43/2008 |
Конституційний Суд України у складі суддів:
Стрижака Андрія Андрійовича- головуючого,
Бринцева Василя Дмитровича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Головіна Анатолія Сергійовича,
Джуня В'ячеслава Васильовича,
Дідківського Анатолія Олександровича - доповідача,
Домбровського Івана Петровича,
Кампа Володимира Михайловича,
Лилака Дмитра Дмитровича,
Маркуш Марії Андріївни,
Мачужак Ярослави Василівни,
Нікітіна Юрія Івановича,
Овчаренка В'ячеслава Андрійовича,
Ткачука Павла Миколайовича,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним поданням 60 народних депутатів України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) положень частин третьої, п'ятої статті
23, частин першої, другої статті
24, частини першої статті
25, частини першої статті
26 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" від 12 липня 2001 року
N 2664-III (Відомості Верховної Ради України, 2002 р., N 1, ст. 1).
Заслухавши суддю-доповідача Дідківського А.О. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання - 60 народних депутатів України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати положення Закону України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (далі - Закон) такими, що не відповідають
Конституції України (є неконституційними), в частині підпорядкованості спеціального уповноваженого органу виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг (далі - Уповноважений орган) та призначення керівних працівників Уповноваженого органу, а саме:
- частин третьої, п'ятої
статті 23 про затвердження Президентом України Положення про Уповноважений орган, про призначення на посади та припинення повноважень Голови, заступників Голови і членів Уповноваженого органу - директорів департаментів;
- частин першої, другої
статті 24 щодо призначення на посаду та звільнення з посади Президентом України Голови Уповноваженого органу;
- частини першої статті
25, частини першої
статті 26 стосовно призначення на посади та звільнення з посад Президентом України заступників Голови, директорів департаментів Уповноваженого органу.
Народні депутати України вважають, що повноваження Президента України встановлені виключно
Основним Законом України, який не наділяє його правом (після набуття чинності Законом України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
N 2222-IV (далі - Закон N 2222-IV) затверджувати положення про центральні органи виконавчої влади, призначати на посади та звільняти з посад керівників, інших членів цих органів, в тому числі й керівних працівників Уповноваженого органу.
Автори клопотання роблять висновок, що оспорювані положення не відповідають вимогам статей
8,
19,
106,
116 Основного Закону України, та стверджують, що, приймаючи
Закон у 2001 році, парламент враховував обсяг конституційних повноважень глави держави, визначених статтею
106 Конституції України в редакції 1996 року, яка передбачала його право формувати центральні органи виконавчої влади, до яких належить Уповноважений орган.
Згідно зі статтею
106 Конституції України в редакції Закону
N 2222-IV Президент України такими повноваженнями не наділений, оскільки останні належать Кабінету Міністрів України. Як аргумент невідповідності оспорюваних положень
Конституції України суб'єкт права на конституційне подання наводить ряд рішень Конституційного Суду України з питань призначення на посади та звільнення з посад керівників центральних органів виконавчої влади України.
2. Свою позицію щодо конституційності оспорюваних положень
Закону висловили Президент України та Голова Верховної Ради України.
3. Конституційний Суд України, розглядаючи порушені в конституційному поданні питання, виходить з такого.
3.1.
Конституція України має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти повинні відповідати їй (частини друга, третя
статті 8) . За приписом частини другої статті
19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, в тому числі Верховна Рада України, Президент України, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України. Повноваження Президента України визначає
Основний Закон України. На цю обставину неодноразово вказував Конституційний Суд України у своїх актах, зокрема у Рішенні від 10 квітня 2003 року
N 7-рп/2003 (справа про гарантії діяльності народного депутата України) зазначено, що "повноваження Президента України вичерпно визначені
Конституцією України, а це унеможливлює прийняття законів, які встановлювали б інші його повноваження (права та обов'язки)". Такої ж правової позиції Конституційний Суд України дотримувався у своїх рішеннях від 7 квітня 2004 року
N 9-рп/2004 (справа про Координаційний комітет), від 16 травня 2007 року
N 1-рп/2007 (справа про звільнення судді з адміністративної посади).
................Перейти до повного тексту