- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 01 листопада 2023 року № 70 |
Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 02 жовтня 2023 року за № 21-34-6138
До Центральної виборчої комісії надійшла скарга ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", суб’єктом оскарження у якій визначено Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить:
визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті рішень ані про скасування реєстрації кандидата в депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська рада) від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" Абдулкадирова Рагіма Абдулкадировича, ані про визнання його таким, що не набув депутатського мандата;
встановити факти грубого та систематичного порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс);
достроково припинити повноваження всього складу вказаної виборчої комісії;
прийняти рішення про визнання Абдулкадирова Р.А. таким, що не набув депутатського мандата, а також про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА";
під час формування нового складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії звернути особливу увагу на розподілення керівних посад у комісії.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року висунула кандидатом у депутати цієї міської ради, зокрема, Абдулкадирова Р.А., який за результатами виборів не був обраний депутатом.
Абдулкадиров Р.А. 27 липня 2023 року звернувся поштовим зв’язком до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявою про скасування реєстрації його як кандидата в депутати Лохвицької міської ради, засвідченою в порядку, встановленому
Законом України "Про нотаріат".
Суб’єкт звернення зі скаргою зауважує, що згідно зі
статтею 231 Кодексу територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати у триденний строк з дня надходження відповідного звернення. Однак Лохвицька міська територіальна виборча комісія не прийняла рішення щодо скасування реєстрації кандидата в депутати Лохвицької міської ради Абдулкадирова Р.А.
Разом з тим Центральна виборча комісія постановою від 25 серпня 2023 року
№ 56 визнала Абдулкадирова Р.А. обраним депутатом Лохвицької міської ради як наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА".
18 вересня 2023 року Абдулкадиров Р.А. звернувся поштовим зв’язком до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявою про відмову від депутатського мандата, засвідченою в порядку, встановленому
Законом України "Про нотаріат".
Як зазначає суб’єкт звернення зі скаргою, територіальна виборча комісія згідно з положеннями
статті 283 Кодексу та пункту 5.4
Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), у п’ятиденний строк зобов’язана була ухвалити рішення про визнання Абдулкадирова Р.А. особою, яка не набула депутатського мандата, та визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному (у разі обрання за територіальним виборчим списком) або єдиному (у разі обрання за єдиним виборчим списком) виборчому списку кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії, за яким було обрано відповідну особу.
Однак установлений законодавством України строк для прийняття рішення минув, відповідного рішення Лохвицька міська територіальна виборча комісія не прийняла.
На переконання суб’єкта звернення зі скаргою, така бездіяльність указаної виборчої комісії порушує визначені
Кодексом та законами України права ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" та Абдулкадирова Р.А. на добровільну участь у виборах.
На підтвердження викладеного до скарги додано копії: заяв Абдулкадирова Р.А. від 27 липня 2023 року про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" та від 15 вересня 2023 року про відмову від депутатського мандата депутата Лохвицької міської ради від указаної місцевої організації політичної партії, справжність підпису на яких засвідчено відповідно до
Закону України "Про нотаріат", описів вкладення у цінні повідомлення (відправлення) Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії від 27 липня та від 18 вересня 2023 року, фіскальних чеків АТ "УКРПОШТА" про надсилання цих відправлень.
На виконання частини п’ятої
статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року
№ 192 (далі - Порядок), копію скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги та належним чином засвідчені копії документів, що підтвердять викладені в поясненні обставини, зокрема, щодо надходження до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії заяв Абдулкадирова Р.А. про скасування його реєстрації кандидатом у депутати Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів цієї міської ради 25 жовтня 2020 року та про відмову від мандата депутата Лохвицької міської ради.
До Центральної виборчої комісії 09 жовтня 2023 року надійшли пояснення голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Ольшанської О.П. (вх. № 21-33/1-6438), з яких вбачається, що вона як голова вказаної виборчої комісії заяв Абдулкадирова Р.А. не отримувала, а отже, їх не реєструвала та на розгляд виборчої комісії не виносила.
Відповідно до частини четвертої
статті 14, частини четвертої
статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
За змістом частини четвертої
статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8
Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня її отримання.
Згідно з частиною другою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення: чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.6
Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги, беручи до уваги предмет та суб’єкт оскарження, положення частин першої, третьої
статті 65,
статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4
Порядку , констатує, що підстав для залишення скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" без розгляду по суті немає.
Вивчивши скаргу та додані до неї документи, а також урахувавши іншу наявну в Комісії інформацію, Комісія зазначає.
Відповідно до частини першої
статті 32, частин першої, четвертої, восьмої
статті 33,
статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя
статті 32, частина четверта
статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, що належать до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою
статті 32 Кодексу.
Згідно з пунктом 5 частини другої
статті 206 Кодексу розгляд питань щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених Кодексом, належить до повноважень відповідних територіальних виборчих комісій.
Частиною першою
статті 231 Кодексу унормовано питання подання кандидатами в депутати, включеними до єдиного або єдиного та територіального виборчих списків місцевої організації політичної партії, заяви про відмову від балотування та розгляд її територіальною виборчою комісією під час виборчого процесу відповідних місцевих виборів.
Крім того, на етапі реєстрації осіб, обраних депутатами відповідної місцевої ради, передбачено право особи відмовитися від депутатського мандата. У такому разі особа визнається такою, яка не набула депутатського мандата (частина п’ята
статті 283 Кодексу). Аналогічний порядок застосовується і під час заміщення депутатів, повноваження яких припинені (
стаття 284 Кодексу).
Відповідно до цього
Роз’яснення кандидат у депутати, включений до єдиного та територіального виборчих списків місцевої організації політичної партії, зважаючи на свободу в реалізації права бути обраним та керуючись принципом добровільності участі у виборах, може звернутися до відповідної територіальної виборчої комісії в будь-який час після дня голосування на відповідних місцевих виборах із заявою щодо скасування його реєстрації кандидатом у депутати, яка може бути засвідчена в порядку, встановленому
Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної територіальної виборчої комісії особисто.
Так, суб’єкт звернення зі скаргою вказує, що Абдулкадиров Р.А. 28 липня 2023 року звернувся до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявою про скасування реєстрації його як кандидата в депутати Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів цієї ради 25 жовтня 2020 року. При цьому як доказ на підтвердження вказаних обставин до скарги додано копії засвідченої в порядку, встановленому
Законом України "Про нотаріат", зазначеної заяви Абдулкадирова Р.А., опису вкладення у цінне повідомлення (відправлення) Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії від 27 липня 2023 року та фіскального чека АТ "УКРПОШТА" про надсилання цього відправлення (№ 3720045181492). Однак доказів про отримання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією такої заяви не надано.
Також у скарзі зазначено, що після визнання Абдулкадирова Р.А. обраним депутатом Лохвицької міської ради згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2023 року
№ 56 він знову звернувся до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії з іншою заявою про відмову від депутатського мандата, яку територіальна виборча комісія зобов’язана була розглянути у п’ятиденний строк відповідно до вимог
статті 283 Кодексу та пункту 5.4
Роз’яснення та визнати його таким, що не набув депутатського мандата, однак не зробила цього.
З доданих до скарги копій опису вкладення у цінне повідомлення (відправлення) Лохвицькій міській територіальній виборчій комісії від 18 вересня 2023 року, фіскального чека АТ "УКРПОШТА" про надсилання такого відправлення (№ 3720045198000) вбачається, що 18 вересня 2023 року відправник Абдулкадиров Р.А. надіслав на адресу Лохвицької територіальної виборчої комісії заяву про відмову від депутатського мандата. Однак доказів про її отримання зазначеною комісією не надано.
У цьому контексті Комісія зауважує, що для встановлення факту, чи мала місце оскаржувана бездіяльність виборчої комісії, важливою є дата одержання відповідних документів, від якої обраховується строк на вчинення комісією відповідної дії чи прийняття рішення.
Як вбачається з пояснень голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Ольшанської О.П., заяв Абдулкадирова Р.А. вона не отримувала.
Частиною другою
статті 71 Кодексу, пунктом 9.3
Порядку визначено, що докази виборчій комісії надають суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи. Виборча комісія - суб’єкт розгляду скарги може звернутися із запитом (витребувати) додаткові докази за власною ініціативою або на прохання суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження, заінтересованих осіб.
Так, у відповідь на запит АТ "Укрпошта" листом (вх. № 21-43-6704) від 19 жовтня 2023 року повідомило:
відправлення № 3720045181492 надійшло до ВПЗ № 37200 м. Лохвиця 27 липня 2023 року та того самого дня на номер телефону, зазначений відправником, надіслано смс-повідомлення про надходження відправлення. Повторно таке повідомлення було надіслано 31 липня 2023 року. Оскільки вказане відправлення ніхто не отримав, його після закінчення терміну зберігання повернуто відправнику;
відправлення № 3720045198000 надійшло до ВПЗ № 37200 м. Лохвиця 18 вересня 2023 року та того самого дня на номер телефону, указаний відправником, надіслано смс-повідомлення про надходження відправлення. Повторно таке повідомлення було надіслано 21 вересня 2023 року. Оскільки відправлення ніхто не одержав, його після закінчення терміну зберігання повернуто відправнику.
................Перейти до повного тексту