- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 25 серпня 2023 року № 56
Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 27 липня 2023 року за № 21-34-4116
До Центральної виборчої комісії надійшла скарга ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", суб’єктом оскарження в якій визначено Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить:
визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті рішень про визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська рада) від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" та невиконанні приписів постанов Центральної виборчої комісії від 19 травня 2023 року
№ 31 та від 04 липня 2023 року
№ 39;
встановити факт систематичного порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), законів України та невиконання рішення комісії вищого рівня;
достроково припинити повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії;
прийняти рішення про визнання обраними депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА".
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що 06 березня 2023 року ЧЕТВЕРТИЙ (ПОЗАЧЕРГОВИЙ) З’ЇЗД ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" прийняв низку рішень, а саме: № 1 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Лісовського Олександра Миколайовича за народною ініціативою", № 2 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Коленка Богдана Миколайовича за народною ініціативою", № 3 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Литвиненко Ніни Сергіївни за народною ініціативою". 09 березня 2023 року вказані рішення із супровідними листами за описом були подані до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії. Постановою Центральної виборчої комісії від 19 травня 2023 року
№ 31 за результатами розгляду скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" визнано такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраними депутатами Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати у відповідних виборчих списках ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" замість депутатів Лохвицької міської ради, чиї повноваження достроково припинено рішеннями ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3, та зобов’язано Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію не пізніше 05 червня 2023 року вирішити відповідні питання.
Також ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" зазначає, що Лохвицька міська територіальна виборча комісія не виконала вказаної постанови Комісії, у зв'язку з чим місцева організація політичної партії повторно звернулась до Центральної виборчої комісії зі скаргою на відповідну бездіяльність територіальної виборчої комісії. Постановою Комісії від 04 липня 2023 року
№ 39 визнано такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" замість депутата Лохвицької міської ради Литвиненко Ніни Сергіївни, чиї повноваження достроково припинено рішенням ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 3, та невиконанні в цій частині постанови Центральної виборчої комісії від 19 травня 2023 року
№ 31, достроково припинено повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, а також зобов'язано вказану виборчу комісію після сформування її нового складу вирішити не пізніше 25 липня 2023 року в установленому законодавством порядку питання щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" замість депутата Лохвицької міської ради Литвиненко Н.С., чиї повноваження достроково припинено рішенням ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 3, про що невідкладно поінформувати Центральну виборчу комісію в установленому порядку. Новий склад Лохвицької міської територіальної виборчої комісії сформовано постановою Комісії від 07 липня 2023 року
№ 45.
Як зазначає суб'єкт звернення, станом на дату звернення зі скаргою сплив черговий встановлений термін для прийняття Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією рішень про визнання депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від указаної місцевої організації політичної партії замість депутатів, чиї повноваження достроково припинено рішеннями ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3. Лохвицька міська територіальна виборча комісія після сформування її нового складу на засідання не збиралась, питання щодо заміщення депутатів не розглядала.
На переконання ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", така бездіяльність міської територіальної виборчої комісії порушує визначені
Кодексом та законами України права вказаної місцевої організації політичної партії на участь у виборах.
На підтвердження викладеного до скарги додано копії рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3 про відкликання депутатів Лохвицької міської ради Лісовського О.М., Коленка Б.М., Литвиненко Н.С. за народною ініціативою, супровідних листів ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року, якими було надіслано вказані рішення, описи до них з відміткою про отримання секретарем Лохвицької міської територіальної виборчої комісії.
Крім того, відповідно до пункту 1 частини третьої
статті 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) член Центральної виборчої комісії звернувся до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії з вимогою повідомити про результат виконання нею постанови Комісії від 04 липня 2023 року
№ 39 "Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 27 червня 2023 року № 21-34-3003", а в разі її невиконання - у той самий строк надати пояснення щодо причин невиконання.
Однак від Лохвицької міської територіальної виборчої комісії до Центральної виборчої комісії жодних повідомлень чи пояснень не надійшло.
Вивчивши скаргу та додані до неї документи, беручи до уваги іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія зазначає.
Порядок подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано
статтями 14,
15 Закону.
Частиною четвертою
статті 14, частиною четвертою
статті 15 Закону передбачено, що скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
Відповідно до частини четвертої
статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8
Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до Центральної виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається Комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Згідно з частиною другою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії ( пункт 10.5
Порядку).
Так, досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої ПОЛТАВСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.
Суб’єкт звернення у своїй скарзі вказує на наявність протиправної бездіяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті нею за наслідками розгляду отриманих 09 березня 2023 року рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 1 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Лісовського Олександра Миколайовича за народною ініціативою", № 2 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Коленка Богдана Миколайовича за народною ініціативою", № 3 "Про відкликання депутата Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області Литвиненко Ніни Сергіївни за народною ініціативою" постанов про визнання обраними депутатами Лохвицької міської ради наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА".
З наявних у Комісії документів вбачається, що дійсно 09 березня 2023 року Лохвицька міська територіальна виборча комісія отримала рішення ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3 про відкликання депутатів Лохвицької міської ради Лісовського О.М., Коленка Б.М., Литвиненко Н.С. за народною ініціативою.
Головою Лохвицької міської територіальної виборчої комісії попереднього складу неодноразово скликалися засідання цієї комісії з метою розгляду вказаних рішень політичної партії та прийняття за результатами їх розгляду відповідних постанов. Однак засідання виборчої комісії не були повноважними для ухвалення рішень.
Діяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії з порушених у скарзі питань уже неодноразово була предметом розгляду Центральної виборчої комісії. Так, постановою Комісії від 19 травня 2023 року
№ 31 визнано такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішень про визнання обраними депутатами Лохвицької міської ради наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради у відповідних виборчих списках ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" замість депутатів, чиї повноваження достроково припинено рішеннями ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3, та зобов’язано цю виборчу комісію не пізніше 05 червня 2023 року вирішити зазначене питання.
Разом з тим після ухвалення Комісією згаданої постанови рішення ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3 були оскаржені в судовому порядку.
За інформацією сайту судової влади України та Єдиного державного реєстру судових рішень, ухвалами Полтавського та Київського окружних адміністративних судів від 31 травня, 07, 08, 12 червня, 20 липня 2023 року відмовлено у відкритті проваджень у справах за позовами Лісовського О.М., Литвиненко Н.С. та Коленка Б.М., зокрема, про визнання протиправними та скасування рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 1, 2, 3 відповідно.
Лісовський О.М. та Коленко Б.М. на ухвали Полтавського та Київського окружних адміністративних судів подали апеляційні скарги відповідно до Другого та Шостого апеляційних адміністративних судів.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2023 року з метою забезпечення прав учасників справи на своєчасний належний розгляд поданої апеляційної скарги витребувано з Полтавського окружного адміністративного суду матеріали справи № 440/7173/23.
Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2023 року у справі № 320/20092/23 вказану справу прийнято до провадження колегії суддів цього суду, а також з метою забезпечення скаржнику права на апеляційний перегляд судового рішення витребувано із Київського окружного адміністративного суду матеріали справи, рішення в якій оскаржено в апеляційному порядку.
Таким чином, правомірність рішень ЧЕТВЕРТОГО (ПОЗАЧЕРГОВОГО) З’ЇЗДУ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" від 06 березня 2023 року № 1, № 2 про відкликання за народною ініціативою депутатів Лохвицької міської ради Лісовського О.М. та Коленка Б.М., обраних від місцевої організації цієї політичної партії, що є підставою для заміщення таких депутатів та ухвалення територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою
статті 284 Кодексу, оспорюється в судовому порядку.
Указані обставини також були встановлені Комісією під час розгляду попередньої скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" та прийняття за його результатами постанови від 04 липня 2023 року
№ 39 "Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 06 червня 2023 року № 21-34-3003".
Ураховуючи викладене, Центральна виборча комісія зауважує, що за змістом
статті 1 Закону Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.
Згідно з частиною другою
статті 3 Закону Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією України та законами України.
Відповідно до покладених повноважень Центральна виборча комісія, зокрема, забезпечує дотримання передбачених
Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України, здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми, приймає роз’яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми (частина перша
статті 2,
статті 16,
17 Закону).
За змістом частини першої
статті 32, частин першої, четвертої, восьмої
статті 33,
статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя
статті 32, частина четверта
статті 38 Кодексу).
Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою
статті 32 Кодексу.
Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів закріплено
статтями 17,
21 Закону та
статтею 205 Кодексу.
Частиною другою
статті 33, пунктом 1 частини першої
статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
За таких обставин обсяг компетенції Центральної виборчої комісії обмежено сферою організації підготовки та проведення виборів і референдумів, здійснення контролю саме з цих питань. Положеннями
Кодексу та законів України Комісію визначено комісією вищого рівня щодо територіальних виборчих комісій тільки в частині проведення місцевих виборів, яка в межах наданих законом повноважень контролює дотримання зазначеними комісіями лише виборчого законодавства України.
Згідно з частиною першою
статті 284 Кодексу та пунктом 5.9
Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених
Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою
статті 283 Кодексу.
Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради визначено
статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", згідно з якою повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Як зазначено в пункті 5.9
Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій
статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:
від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);
від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Також частиною дев’ятою
статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому
Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії.
Отже, обов’язковими умовами для ухвалення міською територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого частиною першою
статті 284 Кодексу, про визнання обраним депутатом міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії є наявність факту дострокового припинення повноважень депутата міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), у тому числі з визначеної пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії.
Комісія наголошує, що
Закон України "Про статус депутатів місцевих рад", який регулює правила відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а однією з підстав для дострокового припинення повноважень депутата визначає його відкликання за народною ініціативою саме в установленому цим Законом порядку, водночас передбачає, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (частина третя
статті 5 ).
Тож у разі оскарження в судовому порядку рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради, обраного шляхом висування місцевою організацією цієї політичної партії, єдиним суб’єктом, уповноваженим законом на правову оцінку відповідних правовідносин, додержання визначеної
Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а отже, правомірності дострокового припинення повноважень такого депутата, є лише суд.
Відповідно до
статті 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання. Частиною другою
статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
Щодо можливості оцінки Центральною виборчою комісією таких обставин Комісія зауважує, що відповідно до
статті 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Делегування функцій судів, а також привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами не допускаються.
Крім того, правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою закріплено
Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", предметом правового регулювання якого є інша, ніж організація і порядок проведення виборів та референдумів, сфера. Відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраною особою повноважень.
За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду спорів стосовно правовідносин, що виникають у сфері правового регулювання питань, пов’язаних зі статусом депутатів місцевих рад. Надання правової оцінки правомірності реалізації процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою до компетенції Центральної виборчої комісії не належить.
Підсумовуючи викладене, Центральна виборча комісія зауважує, що наявність судового спору щодо законності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації цієї політичної партії, а отже, й правомірності самої процедури відкликання депутата місцевої ради, що має наслідком дострокове припинення повноважень відповідного депутата, що своєю чергою є підставою для його заміщення, з огляду на обсяг компетенції Комісії та конституційну заборону на привласнення функцій судів і їх підміну унеможливлює здійснення Центральною виборчою комісією контрольних функцій стосовно територіальної виборчої комісії під час вирішення нею питання щодо розгляду рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради та зобов’язання її прийняти рішення, передбачене частиною першою
статті 284 Кодексу.
................Перейти до повного тексту