1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 12 серпня 2024 року № 48
Про скаргу кандидата в депутати Запорізької міської ради Запорізького району Запорізької області Мороз Н.Д., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 24 липня 2024 року за № 21-40-4648, та деякі питання діяльності Запорізької міської територіальної виборчої комісії Запорізького району Запорізької області
До Центральної виборчої комісії 24 липня 2024 року надійшла скарга кандидата в депутати Запорізької міської ради Запорізького району Запорізької області (далі - Запорізька міська рада) Мороз Надії Дмитрівни (вх. № 21404648), суб’єктом оскарження в якій визначено Запорізьку міську територіальну виборчу комісію Запорізького району Запорізької області (далі - Запорізька міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення зі скаргою просить визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Запорізької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у нереєстрації Мороз Н.Д. депутатом Запорізької міської ради, обраним на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Запорізької територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" та прийняти рішення про її реєстрацію депутатом указаної ради.
Свої вимоги Мороз Н.Д. обґрунтовує тим, що 20 травня 2024 року Запорізькою міською територіальною виборчою комісією прийнято рішення про визнання її обраною депутатом Запорізької міської ради від Запорізької територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ", а 07 червня 2024 року вона поштою надіслала до вказаної виборчої комісії заяву про реєстрацію її депутатом Запорізької міської ради, яка була отримана 12 червня 2024 року, що підтверджується повідомленням про вручення № 6910415477307 АТ "Укрпошта".
Однак, як стверджує суб’єкт звернення зі скаргою, станом на день подання нею скарги до Центральної виборчої комісії рішення щодо реєстрації її депутатом Запорізької міської ради Запорізькою міською територіальною виборчою комісією не прийнято, що, на її думку, вказує на протиправну бездіяльність цієї виборчої комісії.
На підтвердження викладеного до скарги додано копії: заяви Мороз Н.Д. про реєстрацію її депутатом Запорізької міської ради; рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення № 6910415477307 АТ "Укрпошта", поданого 07 червня 2024 року і адресованого Запорізькій міській територіальній виборчій комісії, відправником якого вказано Мороз Н.Д., на якому в графі "Розписка в одержанні" міститься підпис та дата отримання - 12 червня 2024 року.
На виконання вимог частини п’ятої статті 70 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги Мороз Н.Д. з доданими документами листом заступника Голови Комісії від 25 липня 2024 року № 21-33/1-2037 надіслано Запорізькій міській територіальній виборчій комісії, а також голові цієї комісії, заступнику голови, секретарю цієї комісії з проханням не пізніше 08 серпня 2024 року надіслати Комісії пояснення по суті порушених у скарзі питань, а також належним чином засвідчені копії документів, що підтвердять викладені в поясненні обставини.
Станом на день розгляду вказаної скарги відповідних пояснень та документів від цієї виборчої комісії або її голови, заступника голови, секретаря до Комісії не надійшло.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
За змістом частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня її отримання.
Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги Мороз Н.Д., беручи до уваги предмет та суб’єкт оскарження, положення частин першої, третьої статті 65, статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4 Порядку, констатує, що підстав для залишення цієї скарги без розгляду по суті немає.
Розглядаючи скаргу та додані до неї документи, ураховуючи іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.
Згідно зі статтями 283, 284 Кодексу, пунктом 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), реєстрація особи, яку визнано обраною депутатом місцевої ради, здійснюється територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому статтею 283 Кодексу, з урахуванням Роз’яснення.
Так, особа, визнана обраною депутатом місцевої ради, зобов’язана протягом 20 днів з дня повідомлення територіальною виборчою комісією про визнання її обраною подати в порядку, передбаченому статтею 283 Кодексу, необхідні документи для реєстрації її депутатом.
За змістом частини третьої статті 283 Кодексу, пункту 5.3 Роз’яснення територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів у п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених частиною першою статті 283 Кодексу ( розділами 2, 3 Роз’яснення), приймає рішення про реєстрацію депутата.
З наявних у Комісії документів вбачається, що Запорізька міська територіальна виборча комісія постановою від 20 травня 2024 року № 1 визнала Мороз Н.Д. обраною депутатом Запорізької міської ради від Запорізької територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" у територіальному виборчому окрузі № 3.
Водночас 07 червня 2024 року Мороз Н.Д. надіслала Запорізькій міській територіальній виборчій комісії заяву про реєстрацію її депутатом Запорізької міської ради, яка була отримана адресатом 12 червня 2024 року, що підтверджується копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення № 6910415477307 АТ "Укрпошта".
Таким чином, згідно з положеннями Кодексу та Роз’яснення Запорізька міська територіальна виборча комісія повинна була у п’ятиденний строк з дня отримання відповідної заяви (тобто до 17 червня 2024 року включно) вирішити питання щодо реєстрації Мороз Н.Д. депутатом Запорізької міської ради.
За змістом частини сьомої статті 283 Кодексу копії рішень територіальної виборчої комісії (зокрема, про реєстрацію депутата місцевої ради) невідкладно надсилаються до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.
Порядком інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженим постановою Комісії від 25 серпня 2020 року № 200 (далі - Порядок), також передбачено, що територіальні виборчі комісії, які встановлюють результати відповідних місцевих виборів, інформують Комісію про перебіг виборчого процесу місцевих виборів шляхом надання відомостей за формами, передбаченими Порядком, а також надсилання копій відповідних документів та рішень, прийнятих відповідними територіальними виборчими комісіями, зокрема про реєстрацію депутата місцевої ради.
Проте жодних пояснень або документів, які б свідчили про прийняття Запорізькою міською територіальною виборчою комісією рішення щодо реєстрації Мороз Н.Д. депутатом Запорізької міської ради до Комісії не надійшло.
Частинами першою - третьою статті 71 Кодексу, пунктами 9.1, 9.3 Порядку визначено, що докази, на підставі яких виборча комісія під час розгляду скарги встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження чи заінтересованих осіб, та інших обставин, що мають значення для правильного розгляду скарги, надають виборчій комісії суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи. Якщо суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження чи заінтересована особа не надасть докази для підтвердження обставин, на які він посилається, виборча комісія вирішує справу на основі наявних доказів. Згідно з частиною сьомою статті 71 Кодексу, пунктом 9.6 Порядку виборча комісія оцінює належність, достовірність кожного доказу, а також достатність і взаємний зв’язок доказів у їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають наперед установленої сили, за винятком обставин, фактів, установлених судовим рішенням, що набрало законної сили.
Відповідно до пунктів 1 - 3 частини сьомої статті 72 Кодексу, підпунктів 1 - 3 пункту 10.10 Порядку під час розгляду по суті скарги щодо бездіяльності суб’єкта оскарження виборча комісія, зокрема, вирішує, чи мала місце оскаржувана бездіяльність суб’єкта оскарження; чи оскаржувана бездіяльність вчинялася суб’єктом оскарження на законних підставах; чи підтверджуються викладені у скарзі вимоги наданими доказами.
Зазначене вище дає підстави стверджувати, що Запорізька міська територіальна виборча комісія ні в установлений строк, ні до цього часу не вирішила питання про реєстрацію Мороз Н.Д. депутатом Запорізької міської ради.
З огляду на викладене Комісія констатує наявність такої, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності Запорізької міської територіальної виборчої комісії, що полягає у нереєстрації Мороз Н.Д. депутатом указаної ради, а отже, і наявність підстав для задоволення відповідної вимоги скарги.
Щодо іншої вимоги скарги - прийняти рішення про реєстрацію Мороз Н.Д. депутатом Запорізької міської ради, Комісія зазначає таке.
За Конституцією України громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В Україні гарантується місцеве самоврядування (стаття 7, частина перша статті 38, частина перша статті 64 Основного Закону України).
Відповідно до частини другої статті 19 Кодексу забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується.
Положеннями частини першої статті 205 Кодексу Центральна виборча комісія наділена повноваженнями в разі бездіяльності територіальної виборчої комісії та невиконання нею вимог Кодексу прийняти відповідне рішення, зокрема, про реєстрацію обраного депутата.
Ураховуючи викладене, з метою забезпечення реалізації виборчих прав суб’єкта звернення зі скаргою, беручи до уваги встановлену протиправну бездіяльність Запорізької міської територіальної виборчої комісії, її неспроможність ухвалити передбачене законодавством рішення, а також наявні матеріали, що свідчать про волевиявлення Мороз Н.Д. набути повноваження депутата Запорізької міської ради, розглянувши подані Мороз Н.Д. документи та встановивши їх відповідність вимогам статті 283 Кодексу, Центральна виборча комісія вважає за необхідне прийняти рішення про реєстрацію вказаної особи депутатом Запорізької міської ради, задовольнивши таким чином й іншу вимогу скарги.
Водночас Центральна виборча комісія звертає увагу, що за змістом частини другої статті 1, частини першої статті 2, пунктів 1, 3, 4 статті 17, пунктів 1 - 3 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія відповідно до своїх повноважень здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про місцеві вибори, забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори на всій території України, а також здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення таких виборів.

................
Перейти до повного тексту