- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань ліцензування юридичних осіб
Відповідно до
статей 7,
15,
33,
33-1,
56 Закону України "Про Національний банк України", підпункту 4 пункту 3, пункту 10 розділу VII Закону України
"Про фінансові послуги та фінансові компанії", з метою приведення деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань ліцензування юридичних осіб у відповідність до вимог законодавства України Правління Національного банку України постановляє:
1. У заголовку та пункті 1 постанови Правління Національного банку України від 24 грудня 2015 року
№ 926 "Про затвердження Положення про порядок видачі юридичним особам ліцензії на надання банкам послуг з інкасації" слова "надання банкам послуг з інкасації" замінити словами "здійснення операцій з готівкою та умови (вимоги) провадження ними діяльності зі здійснення операцій з готівкою".
3. Пункт 3 постанови Правління Національного банку України від 02 червня 2022 року
№ 111 "Про затвердження Змін до Положення про порядок видачі юридичним особам ліцензії на надання банкам послуг з інкасації" виключити.
4. Юридичні особи, які станом на 01 січня 2024 року мали чинну ліцензію на надання банкам послуг з інкасації або чинну ліцензію на надання банкам послуг з інкасації та погодження на здійснення операцій з оброблення та зберігання готівки, зобов’язані до 30 червня 2024 року подати до Національного банку України (далі - Національний банк) письмове запевнення в довільній формі про відповідність юридичної особи, її керівників, власників істотної участі, головного бухгалтера, керівника підрозділу інкасації, керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки вимогам щодо ділової репутації, встановлених Положенням, а також анкету, складену за формою, наведеною в додатку 3 до Положення, та повідомлення, складене за формою, наведеною в додатку 7 до Положення.
5. Національний банк розглядає пакети документів, подані юридичною особою (далі - заявник) до набрання чинності цією постановою, згідно з вимогами та в порядку, визначеними нормативно-правовим актом Національного банку з питань видачі юридичним особам ліцензії на надання банкам послуг з інкасації, що діяли до набрання чинності цією постановою, крім пакетів документів, зазначених в пункті 6 цієї постанови.
6. Пакет документів для отримання ліцензії на надання банкам послуг з інкасації та/або отримання погодження на здійснення операцій з оброблення та зберігання готівки, поданий до Національного банку до набрання чинності цією постановою відповідно до нормативно-правового акта Національного банку з питань видачі юридичним особам ліцензії на надання банкам послуг з інкасації та щодо якого Національний банк не прийняв рішення, вважається залишеним без розгляду. Національний банк протягом п’яти робочих днів із дня набрання чинності цією постановою надсилає заявнику повідомлення про залишення пакета документів без розгляду та повертає пакет документів, поданий у паперовій формі, поштою з повідомленням про вручення.
Національний банк повертає заявнику сплачені ним кошти за послугу з розгляду пакета документів у разі надходження від заявника клопотання про повернення коштів, сплачених заявником за послугу (якщо послуга не була надана), за реквізитами, наданими заявником у клопотанні.
7. Ліцензії на надання банкам послуг з інкасації та погодження Національного банку на здійснення операцій з оброблення та зберігання готівки, чинні на 01 січня 2024 року, переоформляються Національним банком на ліцензії Національного банку на здійснення операцій з готівкою шляхом внесення Національним банком до 31 березня 2024 року запису до реєстру юридичних осіб, яким видано ліцензію на здійснення операцій з готівкою (далі - Реєстр), що ведеться Національним банком, щодо відомостей про таку особу, ліцензію і видів діяльності, які відповідно до ліцензії така особа має право надавати, з урахуванням такого:
1) ліцензія на надання банкам послуг з інкасації переоформляється Національним банком на ліцензію Національного банку на здійснення операцій з готівкою з видом діяльності - інкасація коштів, перевезення валютних та інших цінностей;
2) ліцензія на надання банкам послуг з інкасації та погодження Національного банку на здійснення операцій з оброблення та зберігання готівки переоформляється Національним банком на ліцензію Національного банку на здійснення операцій з готівкою з видами діяльності:
інкасація коштів, перевезення валютних та інших цінностей;
оброблення та зберігання готівки.
8. Ліцензії на надання банкам послуг з інкасації та погодження Національного банку на здійснення юридичною особою операцій з оброблення та зберігання готівки, видані Національним банком юридичним особам до 01 січня 2024 року, є чинними до їх переоформлення Національним банком.
9. Ліцензії на надання банкам послуг з інкасації та погодження Національного банку на здійснення юридичною особою операцій з оброблення та зберігання готівки, чинні на 01 січня 2024 року, вважаються відкликаними / скасованими з дня внесення запису до Реєстру про переоформлення, а юридичні особи здійснюють свою діяльність на підставі ліцензії на здійснення операцій з готівкою зі здійсненням виду(ів) діяльності, інформація щодо яких міститься у Реєстрі.
10. Національний банк здійснює переоформлення ліцензій, зазначених у підпунктах 1, 2 пункту 7 цієї постанови, шляхом внесення запису до Реєстру про види діяльності, які юридична особа має право здійснювати відповідно до ліцензії.
11. Національний банк надсилає юридичній особі повідомлення про переоформлення ліцензії в письмовій формі (у паперовій формі або у формі електронного документа, створеного згідно з вимогами, визначеними
Законом України "Про електронні документи та електронний документообіг") та витяг з Реєстру протягом трьох робочих днів із дня внесення запису до Реєстру.
12. Юридична особа, що подає пакет документів для отримання ліцензії та/або розширення діяльності в межах ліцензії до затвердження тарифів на послуги Національного банку, передбачених нормативно-правовим актом Національного банку з питань затвердження тарифів на послуги (операції) Національного банку, плату за розгляд пакета документів у межах окремих процедур, визначених Положенням, не вносить та копію платіжного документа, що підтверджує здійснення такої оплати, не подає. Відсутність копії документа про оплату не є підставою для залишення пакета документів без розгляду.
13. Ознаки небездоганної ділової репутації, визначені в пункті 36 розділу IV Положення, не застосовуються до фізичної особи, якщо така особа була погоджена Національним банком / уповноваженим органом іноземної країни на посаду в іншій фінансовій установі (було погоджено призначення особи / визначено відповідність її професійної придатності та ділової репутації) або якщо такій особі було надано погодження Національним банком на набуття або збільшення істотної участі у фінансовій установі після прийняття визначеного в підпункті 3 пункту 36 розділу IV Положення рішення органу ліцензування та нагляду, суду або іншого уповноваженого органу.
14. Ознаки небездоганної ділової репутації, визначені в пункті 27 розділу IV Положення, не застосовуються до юридичної особи, якщо такій особі було надано погодження Національним банком на набуття або збільшення істотної участі в іншій фінансовій установі після прийняття визначеного в підпункті 2 пункту 27 розділу IV Положення рішення органу ліцензування та нагляду, суду, або іншого уповноваженого органу щодо фінансової установи / іноземної фінансової установи.
15. Ознаки небездоганної ділової репутації, визначені в пунктах 35, 36, 38 або в пунктах 26, 27, 30 розділу IV Положення, не застосовуються до фізичної або юридичної особи, якщо оцінка ділової репутації такої особи здійснювалась у межах процедури ліцензування банків або надавачів фінансових послуг, надавачів фінансових платіжних послуг та ознака за своєю суттю є аналогічною ознакам, визначеним нормативно-правовим актом з питань ліцензування банків, або нормативно-правовим актом з питань авторизації надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, та яка виникла з огляду на ті самі фактичні обставини, і Національним банком прийнято рішення про незастосування до особи такої ознаки небездоганної ділової репутації.
16. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку Андрія Пишного.
17. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.
Інд. 50
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
24 грудня 2015 року № 926
(у редакції постанови Правління
Національного банку України
18 січня 2024 року № 10)
Положення
про порядок видачі юридичним особам ліцензії на здійснення операцій з готівкою та умови (вимоги) провадження ними діяльності зі здійснення операцій з готівкою
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до
статей 7,
33-1 Закону України "Про Національний банк України".
2. Це Положення визначає порядок видачі Національним банком України (далі - Національний банк) юридичним особам ліцензії на здійснення операцій з готівкою (далі - ліцензія) та умови (вимоги) провадження ними діяльності зі здійснення операцій з готівкою.
3. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) відокремлений підрозділ - підрозділ, розташований поза місцезнаходженням юридичної особи, яка має ліцензію, і якому юридичною особою надано право від імені цієї юридичної особи здійснювати діяльність з перевезення валютних та інших цінностей та/або діяльність з оброблення та зберігання готівки;
2) головний бухгалтер - бухгалтер, який очолює створену бухгалтерську службу юридичної особи, штатний бухгалтер юридичної особи, якщо в юридичній особі не створено бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером, особа, яка його заміщує, або особа, на яку покладено ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку (позаштатний спеціаліст з бухгалтерського обліку, зареєстрований як фізична особа-підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи, та спеціаліст з бухгалтерського обліку централізованої бухгалтерії, підприємства, що провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності);
3) заявник - будь-яка юридична особа, що подає документи для отримання ліцензії та здійснення видів діяльності згідно з ліцензією;
4) інкасаторська компанія - юридична особа, яка отримала ліцензію та здійснює діяльність з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей і оброблення та зберігання готівки;
5) Кваліфікаційна комісія - консультативно-дорадчий колегіальний орган, створений згідно з рішенням Правління Національного банку, до повноважень якого належить проведення співбесід із керівниками, головними бухгалтерами, керівниками підрозділу інкасації та керівниками підрозділу з оброблення та зберігання готівки юридичних осіб, які мають намір отримати / мають ліцензію, для надання пропозицій і рекомендацій Правлінню Національного банку щодо визначення ділової репутації керівників, головних бухгалтерів, керівників підрозділу інкасації та керівників підрозділу з оброблення та зберігання готівки юридичних осіб, які мають ліцензію;
6) кваліфіковане бюро кредитних історій - найбільше за кількістю наявних у відповідній країні кредитних історій бюро кредитних історій (інший суб’єкт, до функцій якого належать збір, оброблення, зберігання і використання інформації, що становить кредитну історію), яке поширює свою діяльність на країну, у якій постійно проживає фізична особа / у якій зареєстровано головний офіс юридичної особи. Якщо фізична особа постійно проживає на території України / юридична особа зареєстрована відповідно до законодавства України, то кваліфікованими бюро кредитних історій є Перше всеукраїнське бюро кредитних історій, Українське бюро кредитних історій і Міжнародне бюро кредитних історій;
7) керівник - одноосібний виконавчий орган або члени колегіального виконавчого органу юридичної особи;
8) керівник із ліцензування - керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування надавачів фінансових послуг, його заступник, керівник підрозділу в складі зазначеного структурного підрозділу Національного банку, його заступник або особи, які виконують їхні обов’язки;
9) компанія з оброблення готівки - юридична особа, яка отримала ліцензію з видом діяльності - оброблення та зберігання готівки;
10) компанія-перевізник - юридична особа, яка отримала ліцензію з видом діяльності - інкасація коштів, перевезення валютних та інших цінностей;
11) ліцензія - право юридичної особи, підтверджене записом у реєстрі юридичних осіб, яким видано ліцензію на здійснення операцій з готівкою, здійснювати такі види діяльності:
інкасація коштів, перевезення валютних та інших цінностей;
оброблення та зберігання готівки;
12) підрозділ з оброблення та зберігання готівки - структурний або відокремлений підрозділ юридичної особи, до функцій якого належить здійснення операцій з оброблення та зберігання готівки;
13) підрозділ інкасації - структурний або відокремлений підрозділ юридичної особи, до функцій якого належить здійснення інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей;
14) реєстр юридичних осіб, яким видано ліцензію на здійснення операцій з готівкою (далі - Реєстр) - реєстр ліцензій, виданих юридичним особам, який ведеться Національним банком в електронній формі за допомогою відповідного комплексу організаційно-технічних засобів;
15) уповноважена особа Національного банку - Голова Національного банку, перший заступник Голови Національного банку, заступники Голови Національного банку, керівники підрозділів Національного банку та їхні заступники, які забезпечують виконання функцій Національного банку, передбачених цим Положенням, керівник із ліцензування.
Інші терміни, що вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку з питань організації інкасації коштів та перевезення валютних цінностей банків в Україні, порядку організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні, організації захисту приміщень банків в Україні, авторизації надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг та
Положенням про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 14 квітня 2021 року № 30 (зі змінами) (далі - Положення № 30).
II. Загальні умови, виконання яких є необхідним для отримання ліцензії
4. Заявник, який звертається до Національного банку для отримання ліцензії, зобов’язаний відповідати вимогам, визначеним цим Положенням.
5. Заявник для отримання ліцензії подає до Національного банку пакет документів, що підтверджує його відповідність вимогам обраного(их) виду(ів) діяльності.
6. Національний банк видає ліцензію заявнику за умови дотримання ним таких вимог:
1) наявність та відповідність вимогам законодавства України, Положення
№ 30 та нормативно-правових актів Національного банку з питань організації інкасації коштів та перевезення валютних цінностей банків в Україні, порядку організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні, організації захисту приміщень банків в Україні затверджених внутрішніх документів (положення, інструкції, правила) заявника, які визначають структуру заявника, функції структурних та відокремлених підрозділів (далі - підрозділ) відповідно до обраного виду діяльності та порядок їх діяльності;
2) фінансовий стан заявника відповідає вимогам, визначеним у розділі III цього Положення;
3) заявник, власники істотної участі в ньому відповідають вимогам щодо ділової репутації, визначеним у розділі IV цього Положення;
4) керівники заявника та головний бухгалтер, керівник підрозділу інкасації, керівник підрозділу з оброблення та зберігання готівки відповідають вимогам щодо ділової репутації та професійної придатності, визначеним у розділі IV цього Положення;
5) структура власності заявника відповідає вимогам Положення
№ 30 з урахуванням особливостей, встановлених цим Положенням;
6) заявник відповідно до обраного(их) виду(ів) діяльності виконав вимоги, визначені в розділах VIII, IX цього Положення.
III. Вимоги до фінансового стану
7. Заявник повинен забезпечити відповідність свого фінансового стану запланованим ним у бізнес-плані обсягам та характеру діяльності. Бізнес-план складається з урахуванням вимог цього Положення. Розрахунки доходів і витрат у бізнес-плані мають бути обґрунтованими.
8. Національний банк має право вимагати від заявника подання пояснень та підтвердних документів, що обґрунтовують розрахунки, передбачені бізнес-планом, та встановити строк їх подання.
9. Національний банк має право визнати фінансовий стан заявника таким, що не відповідає вимогам, установленим цим Положенням, якщо бізнес-планом та/або фінансовою звітністю заявника не підтверджується наявність відповідних запланованим обсягам та характеру діяльності заявника ресурсів для належного здійснення діяльності з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей та/або оброблення та зберігання готівки (рішення приймає Правління Національного банку).
10. Заявник зобов’язаний забезпечити наявність мінімального власного капіталу:
1) для здійснення діяльності з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей - у сумі не менше трьох мільйонів гривень;
2) для здійснення діяльності з оброблення та зберігання готівки - у сумі не менше чотирьох мільйонів гривень;
3) для здійснення діяльності з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей, а також діяльності з оброблення та зберігання готівки - у сумі не менше п’яти мільйонів гривень.
11. Інкасаторська компанія / компанія-перевізник / компанія з оброблення готівки (далі - компанія) зобов’язана впродовж своєї діяльності забезпечувати наявність мінімального власного капіталу відповідно до обраного(их) виду(ів) діяльності в сумі, установленій у пункті 10 розділу III цього Положення.
12. Заявник зобов’язаний мати грошові кошти в розмірі, достатньому для покриття витрат відповідно до обраного(их) виду(ів) діяльності, передбачених бізнес-планом на перший рік діяльності.
13. Заявник подає до Національного банку інформацію аудитора, що підтверджує отримання майбутніх доходів у розмірі, достатньому для покриття витрат за обраним видом діяльності, якщо в заявника немає грошових коштів у розмірі, достатньому для покриття витрат, передбачених бізнес-планом на перший рік діяльності.
IV. Вимоги до професійної придатності та ділової репутації
14. Керівники заявника / компанії є такими, що відповідають вимогам щодо професійної придатності, якщо вони мають:
1) вищу освіту;
2) досвід роботи на керівних посадах не менше трьох років.
15. Головний бухгалтер є таким, що відповідає вимогам щодо професійної придатності, якщо він має:
1) вищу освіту;
2) досвід роботи за фахом бухгалтера не менше трьох років.
16. Керівник підрозділу інкасації є таким, що відповідає вимогам щодо професійної придатності, якщо він має:
1) вищу освіту;
2) досвід роботи на керівних посадах у підрозділах інкасації, банківської безпеки, правоохоронних органів, воєнізованої охорони, приватних охоронних компаній, Збройних Сил України, інших військових формувань, які створені та функціонують відповідно до законодавства України, не менше трьох років;
3) підготовку (перепідготовку) з питань організації інкасації та перевезення цінностей у навчальних закладах за програмою, погодженою Національним банком.
17. Керівник підрозділу з оброблення та зберігання готівки є таким, що відповідає вимогам щодо професійної придатності, якщо він має:
1) вищу освіту;
2) досвід роботи на керівних посадах не менше одного року та касиром не менше одного року;
3) пройшов підготовку (перепідготовку) з питань організації касової роботи.
18. Заявник / компанія, керівники заявника / компанії, власники істотної участі в ній, а також головний бухгалтер, керівник підрозділу інкасації та керівник підрозділу з оброблення та зберігання готівки повинні відповідати вимогам щодо наявності в них бездоганної ділової репутації.
19. Заявник / компанія перед призначенням особи на посаду керівника, головного бухгалтера, керівника підрозділу інкасації та керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки повинні перевірити відповідність такої особи вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації, установленим у розділі IV цього Положення.
20. Заявнику / компанії забороняється призначати на посаду керівника, головного бухгалтера, керівника підрозділу інкасації та керівник підрозділу з оброблення та зберігання готівки особу, яка не відповідає вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації, установленим цим Положенням, та щодо якої не прийнято рішення про незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації у випадках, визначених цим Положенням.
21. Оцінку ділової репутації заявника / компанії, керівників заявника / компанії, власників істотної участі в заявнику / компанії, головного бухгалтера, керівника підрозділу інкасації, керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки здійснює Національний банк:
1) у разі подання заявником / компанією пакета документів для отримання ліцензії / розширення обсягу ліцензії;
2) протягом усього строку дії ліцензії, виданої компанії.
22. Ділова репутація юридичної або фізичної особи є бездоганною, якщо щодо такої особи немає ознак небездоганної ділової репутації, визначених цим Положенням, а також якщо Національний банк не визнав ділову репутацію особи небездоганною з інших підстав відповідно до пунктів 41-44 розділу IV цього Положення.
23. Ознаками небездоганної ділової репутації юридичної особи, пов’язаними з дотриманням закону та публічного порядку, є:
1) застосування до юридичної особи Україною, іноземними державами [крім держав, що здійснюють / здійснювали збройну агресію проти України в значенні, наведеному в
статті 1 Закону України "Про оборону України" (далі - держава-агресор)], міждержавними об’єднаннями та/або міжнародними організаціями санкцій (застосовується протягом строку дії санкцій і трьох років після скасування санкцій або закінчення строку, на який їх було введено);
2) включення юридичної особи до переліку осіб, пов’язаних зі здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом перебування в переліку та протягом десяти років після її виключення з нього);
3) юридична особа зареєстрована та/або є податковим резидентом, та/або її місцезнаходженням є держава-агресор;
4) надання юридичною особою недостовірної інформації Національному банку, яка вплинула або могла вплинути на прийняття Національним банком рішення (застосовується протягом трьох років із дня встановлення факту недостовірності такої інформації);
5) невиконання особою протягом останніх трьох років узятих на себе зобов’язань і/або гарантійних листів, наданих Національному банку;
6) наявність інформації про те, що особа та/або власники, та/або керівники або головний бухгалтер, або керівник підрозділу інкасації / оброблення та зберігання готівки такої особи є одночасно власниками та/або керівниками інших юридичних осіб, до яких застосовано санкції іноземними державами (крім держави-агресора), міждержавними об’єднаннями, міжнародними організаціями та/або Україною або яких включено до переліку осіб, пов’язаних зі здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом строку дії санкції та/або перебування особи в переліку та протягом п’яти років після скасування санкцій та/або виключення особи з переліку).
24. Юридична особа вважається такою, що надала Національному банку недостовірну інформацію, якщо нею / її уповноваженим представником до Національного банку подано документи, що містять недостовірну інформацію, або якщо на підставі отриманої від неї інформації або документів інша особа подала недостовірну інформацію до Національного банку.
25. Ознаками небездоганної ділової репутації юридичної особи, пов’язаними з виконанням фінансових зобов’язань, є:
1) неналежне виконання юридичною особою обов’язків зі сплати податків, зборів або інших обов’язкових платежів, якщо загальна сума несплати дорівнює або перевищує два розміри мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті (далі - несуттєве порушення податкових зобов’язань) (застосовується протягом строку такого порушення);
2) неналежне виконання юридичною особою обов’язків зі сплати податків, зборів або інших обов’язкових платежів, якщо загальна сума несплати дорівнює або перевищує 100 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті (далі - суттєве порушення податкових зобов’язань) (застосовується протягом строку такого порушення та протягом трьох років після його усунення);
3) порушення (невиконання або неналежне виконання) юридичною особою зобов’язання фінансового характеру, сума якого перевищує 635 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті, а строк порушення перевищує 90 днів поспіль, перед будь-яким банком або іншою юридичною чи фізичною особою протягом останніх трьох років;
4) особу було визнано банкрутом (застосовується протягом трьох років після визнання особи банкрутом).
26. Ознакою небездоганної ділової репутації юридичної особи, пов’язаною з господарською діяльністю, є:
1) унесення юридичної особи до списку емітентів, що мають ознаки фіктивності, ведення якого здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (застосовується протягом строку перебування в цьому списку);
2) наявність публічних обмежень чи заборона торгівлі цінними паперами юридичної особи або зупинка розміщення акцій у зв’язку з визнанням емісії недобросовісною чи застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) [застосовується протягом усього строку існування обмеження (обтяження)].
27. Ознаками небездоганної ділової репутації юридичної особи, пов’язаними з володінням істотною участю в банках, інших фінансових установах, іноземних фінансових установах, операторах поштового зв’язку, лізингодавцях, надавачах обмежених платіжних послуг, компаніях-перевізниках, компаніях з оброблення готівки, інкасаторських компаніях, іноземних компаніях-перевізниках, які відповідно до законодавства іноземної країни мають / мали право на діяльність з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей, іноземних компаніях з оброблення готівки / іноземних інкасаторських компаніях, які відповідно до законодавства іноземної країни мають / мали право на діяльність з оброблення та зберігання готівки (далі - установа), є:
1) володіння юридичною особою істотною участю в установі станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення органу ліцензування та нагляду, суду або іншого уповноваженого органу, про:
призначення тимчасової адміністрації в установі та/або
віднесення установи до категорії неплатоспроможних або
визнання установи банкрутом, та/або
відкликання (анулювання) в установи ліцензії / припинення права на здійснення діяльності з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей / припинення права на здійснення діяльності з оброблення та зберігання готівки іншим чином / відкликання / анулювання банківської ліцензії / ліцензії на здійснення валютних операцій в частині торгівлі валютними цінностями в готівковій формі / ліцензії на здійснення валютних операцій / ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг / ліцензії на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг / ліцензії на вид діяльності з надання фінансових послуг / всіх ліцензій на окремі види професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках / припинення авторизації діяльності надавача фінансових / обмежених платіжних послуг за ініціативою органу ліцензування та нагляду, та/або
застосування до установи заходу впливу у вигляді відкликання (анулювання) або анулювання ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг / ліцензії на провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг / ліцензії на вид діяльності з надання фінансових послуг, ліцензії на здійснення валютних операцій в частині торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, а також ліцензії на здійснення валютних операцій, за порушення законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг, у тому числі вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки), та/або
застосування заходу впливу у вигляді виключення з Реєстру осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, та/або Державного реєстру фінансових установ, та/або Реєстру платіжної інфраструктури, та/або реєстру фінансових установ іншого органу ліцензування та нагляду, уповноваженого органу іноземної країни (далі - Рішення про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру);
2) можливість юридичної особи незалежно від володіння участю в установі надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії установи станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті Рішення про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру.
28. Випадками, які не вважаються Рішенням про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру відповідно до пункту 27 розділу IV цього Положення, є:
1) відкликання (анулювання) ліцензії у зв’язку з нездійсненням компанією-перевізником / іноземною компанією-перевізником або компанією з оброблення готівки / іноземною компанією з оброблення готівки, або інкасаторською компанією / іноземною інкасаторською компанією діяльності з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей та/або діяльності з оброблення та зберігання готівки;
2) відкликання (анулювання) ліцензії або анулювання ліцензії у зв’язку з ненаданням фінансовою установою жодної фінансової послуги протягом року з дня її отримання / нездійснення жодної валютної операції протягом шести місяців із дня внесення облікового запису про видачу ліцензії / припинення здійснення небанківською установою валютних операцій більше ніж на 180 календарних днів та невідновлення такої діяльності протягом 90 календарних днів із дня отримання повідомлення про це від Національного банку / ненадання платіжною установою, установою електронних грошей, оператором поштового зв’язку фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, що є валютною операцією, протягом шести місяців із дня внесення облікового запису про видачу ліцензії до електронного реєстру;
3) якщо професійний учасник ринків капіталу та організованих товарних ринків не розпочав провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках та/або не надавав додаткових послуг, передбачених ліцензією на провадження певного виду професійної діяльності, протягом 12 місяців з дати отримання такої ліцензії, якщо інший строк не встановлено спеціальним законом, що регулює такий вид професійної діяльності;
4) якщо професійний учасник ринків капіталу та організованих товарних ринків не здійснював професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках та/або не надавав додаткових послуг, визначених ліцензією на провадження певного виду професійної діяльності, протягом шести місяців поспіль, якщо інший строк не встановлено спеціальним законом, що регулює такий вид професійної діяльності;
29. Ознаки, зазначені в пункті 27 розділу IV цього Положення, застосовуються щодо юридичних осіб, ділова репутація яких оцінюється, протягом п’яти років із дня прийняття Рішення про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру.
30. Ознаками небездоганної ділової репутації юридичної особи, пов’язаними з функціонуванням платіжних систем, є:
1) виконання функцій платіжної організації платіжної системи станом на будь-яку дату або
2) володіння істотною участю в платіжній організації / операторі платіжної системи станом на будь-яку дату, або
3) можливість незалежно від володіння участю в платіжній організації / операторі платіжної системи надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії платіжної організації / оператора платіжної системи станом на будь-яку дату - протягом одного року, що передує прийняттю Національним банком рішення про скасування реєстрації такої платіжної системи за порушення вимог законодавства України у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), та/або у зв’язку з наявністю документально підтвердженої інформації від державного органу спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України, про те, що діяльність платіжної системи містить ризики виникнення загроз національній безпеці України (ознака застосовується протягом трьох років із дня прийняття такого рішення).
31. Ознакою небездоганної ділової репутації юридичної особи також є наявність у керівників юридичної особи, головного бухгалтера або власників істотної участі в ній, керівника підрозділу інкасації або керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки ознак небездоганної ділової репутації, визначених у розділі IV цього Положення.
32. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з дотриманням закону та публічного порядку, є:
1) наявність у фізичної особи судимості за злочини, вчинені з корисливих мотивів, злочини, повязані з фінансуванням тероризму та терористичними актами, за злочини у сфері господарської діяльності, злочини проти громадської безпеки, злочини проти власності, злочини у сфері використання електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), систем та комп’ютерних мереж і мереж електрозв’язку та злочини у сфері службової і професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг, не знятої або не погашеної в установленому законодавством України порядку;
2) застосування Україною, іноземними державами (крім держави-агресора), міждержавними об’єднаннями та/або міжнародними організаціями санкцій до фізичної особи (застосовується протягом строку дії санкцій і протягом трьох років після їх скасування або закінчення строку, на який їх було введено);
3) включення фізичної особи до переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом строку перебування особи в переліку та протягом десяти років після її виключення з нього);
4) наявність у фізичної особи громадянства та/або податкового резидентства, та/або місця її постійного проживання в державі-агресорі;
5) позбавлення фізичної особи права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю згідно з вироком або іншим рішенням суду (застосовується впродовж строку дії такого покарання);
6) надання фізичною особою недостовірної інформації Національному банку, яка вплинула або могла вплинути на прийняття Національним банком рішення (застосовується протягом трьох років із дня встановлення факту недостовірності такої інформації);
7) невиконання особою протягом останніх трьох років взятих на себе особистих зобов’язань і/або гарантійних листів, наданих Національному банку;
8) наявність інформації про те, що особа є одночасно власником істотної участі та/або керівником інших юридичних осіб, до яких застосовано санкції іноземними державами (крім держави-агресора), міждержавними об’єднаннями, міжнародними організаціями та/або Україною або яких включено до переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом строку дії санкції та/або перебування особи в переліку та протягом п’яти років після скасування санкцій, та/або виключення особи з переліку).
33. Фізична особа вважається такою, що надала Національному банку недостовірну інформацію, якщо нею / від її імені / за її підписом / за підписом її уповноваженого представника до Національного банку подано документи, що містять недостовірну інформацію, або якщо на підставі отриманої від неї інформації або документів інша особа подала недостовірну інформацію до Національного банку.
34. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з виконанням фінансових зобов’язань, є:
1) несуттєве порушення податкових зобов’язань (застосовується протягом строку такого порушення);
2) суттєве порушення податкових зобов’язань (застосовується протягом строку такого порушення та протягом трьох років після його усунення);
3) порушення (невиконання або неналежне виконання) особою зобов’язання фінансового характеру, сума якого перевищує 100 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті, а строк порушення перевищує 30 днів поспіль, перед будь-яким банком або іншою юридичною чи фізичною особою протягом останніх трьох років;
4) особу було визнано банкрутом (застосовується протягом трьох років після визнання фізичної особи банкрутом).
35. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з професійною діяльністю, є:
1) звільнення фізичної особи протягом останніх п’яти років за систематичне або одноразове грубе порушення особою своїх посадових обов’язків та/або правил трудового розпорядку, за порушення законодавства України про запобігання корупції, вчинення розкрадання, зловживання владою / службовим становищем або іншого правопорушення;
2) обіймання особою посади / посад керівника, ключової особи (у значенні, встановленому нормативно-правовим актом Національного банку з питань авторизації надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг) фінансової установи, оператора поштового зв’язку (виконання обов’язків за посадою) сукупно понад шість місяців без погодження Національного банку, якщо таке погодження було обов’язковим відповідно до законодавства України [застосовується з першого дня сьомого місяця після дня обрання (призначення) особи на посаду (у разі обіймання кількох посад або однієї посади кілька разів без погодження Національним банком - після дня обрання (призначення) особи на першу з таких посад) та протягом трьох років із дати усунення цього порушення];
3) застосування до фізичної особи дисциплінарного стягнення у вигляді позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю, анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю або діяльністю арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), позбавлення права на здійснення діяльності приватного виконавця (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення);
4) звільнення фізичної особи з посади судді, прокурора, працівника правоохоронного органу, з державної служби або служби в органах місцевого самоврядування у зв’язку з притягненням до дисциплінарної відповідальності (застосовується протягом трьох років із дня прийняття відповідного рішення).
36. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з обійманням посад або володінням істотною участю в установах, є:
1) володіння істотною участю в установі станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті Рішення про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру;
2) перебування сукупно більше шести місяців у складі органу управління та/або контролю або на посаді керівника, ключової особи (у значенні, встановленому нормативно-правовим актом Національного банку з питань авторизації надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг) установи (або виконання обов’язків за посадою) протягом року, що передує даті Рішення про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру;
3) можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю в установі надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії установи станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті Рішення про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру;
4) припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога органу ліцензування та нагляду щодо заміни цієї особи на посаді у зв’язку з неналежним виконанням особою посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою / надавачем обмежених платіжних послуг вимог законодавства України, чи рішення Національного банку про застосування заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою / надавачем обмежених платіжних послуг та призначення тимчасової адміністрації.
37. Ознаки, зазначені в пункті 36 розділу IV цього Положення, застосовуються щодо фізичних осіб, ділова репутація яких оцінюється, протягом п’яти років із дня прийняття відповідного рішення.
38. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з функціонуванням платіжних систем, є:
1) володіння істотною участю в платіжній організації / операторі платіжної системи станом на будь-яку дату або
2) перебування сукупно протягом більше шести місяців у складі органу управління або контролю або на посаді керівника та/або відповідального працівника в платіжній організації / операторі платіжної системи чи виконання обов’язків зазначених осіб, або
3) можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю в платіжній організації / операторі платіжної системи надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії платіжної організації / оператора платіжної системи станом на будь-яку дату - протягом одного року, що передує прийняттю Національним банком рішення про скасування реєстрації такої платіжної системи за порушення вимог законодавства України у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) та/або у зв’язку з наявністю документально підтвердженої інформації від державного органу спеціального призначення з правоохоронними функціями, який забезпечує державну безпеку України, про те, що діяльність платіжної системи містить ризики виникнення загроз національній безпеці України (ознака застосовується протягом трьох років із дня прийняття такого рішення).
39. Ознаками небездоганної ділової репутації фізичної особи, пов’язаними з правопорушеннями, є набрання щодо фізичної особи законної сили рішенням суду за порушення вимог антикорупційного законодавства України, законодавства України з питань фінансового моніторингу, законодавства України про фінансові послуги (застосовується протягом трьох років із дня набрання законної сили відповідним рішенням суду).
40. Ознаки, визначені в пункті 36 розділу IV цього Положення, не застосовуються протягом п’яти років із дня прийняття Рішення про банкрутство / відкликання ліцензії / виключення з реєстру:
1) у разі відкликання (анулювання) ліцензії у зв’язку з нездійсненням компанією-перевізником / іноземною компанією-перевізником або компанією з оброблення готівки / іноземною компанією з оброблення готівки, або інкасаторською компанією / іноземною інкасаторською компанією такої діяльності;
2) у разі відкликання (анулювання) ліцензії або анулювання ліцензії у зв’язку з ненаданням фінансовою установою жодної фінансової послуги протягом року з дня її отримання / нездійснення жодної валютної операції протягом шести місяців із дня внесення облікового запису про видачу ліцензії / припинення здійснення небанківською установою валютних операцій більше ніж на 180 календарних днів та невідновлення такої діяльності протягом 90 календарних днів із дня отримання повідомлення про це від Національного банку / ненадання платіжною установою, установою електронних грошей, оператором поштового зв’язку фінансової платіжної послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, що є валютною операцією, протягом шести місяців із дня внесення облікового запису про видачу ліцензії до електронного реєстру;
3) якщо професійний учасник ринків капіталу та організованих товарних ринків не розпочав провадження професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках та/або не надавав додаткових послуг, визначених у ліцензії на провадження певного виду професійної діяльності, протягом 12 місяців з дати отримання такої ліцензії, якщо інший строк не встановлено спеціальним законом, що регулює такий вид професійної діяльності;
4) якщо професійний учасник ринків капіталу та організованих товарних ринків не провадив професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках та/або не надавав додаткових послуг, визначених у ліцензії на провадження певного виду професійної діяльності, протягом шести місяців поспіль, якщо інший строк не встановлено спеціальним законом, що регулює такий вид професійної діяльності;
5) у разі припинення авторизації діяльності надавача фінансових платіжних послуг / надавача обмежених платіжних послуг у зв’язку з тим, що надавач фінансових / обмежених платіжних послуг не розпочав провадження діяльності з надання фінансових / обмежених платіжних послуг або припинив надання таких послуг протягом строків, визначених у Положенні
№ 217.
41. Ділова репутація юридичної або фізичної особи може бути визнана небездоганною, якщо немає визначених у пунктах 23, 25-27, 30-32, 34-36, 38, 39 розділу IV цього Положення ознак, за наявності в Національного банку відомостей, які свідчать про небездоганність ділової репутації особи, а саме:
1) істотні та/або систематичні порушення особою вимог банківського, фінансового, валютного, податкового законодавства України, законодавства України з питань фінансового моніторингу, законодавства України у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), законодавства України про ринки капіталу, акціонерні товариства, про захист прав споживачів, вимог законодавства України про споживче кредитування (вимог до етичної поведінки);
2) невиконання особою інших фінансових зобов’язань (крім фінансових зобов’язань, визначених у пунктах 25 та 34 розділу IV цього Положення);
3) відкрите щодо особи судове провадження у справі про неплатоспроможність / банкрутство.
42. Національний банк у разі виявлення визначених у пункті 41 розділу IV цього Положення відомостей письмово повідомляє про це особу, щодо якої такі відомості виявлено, та компанію. Особа має право подати до Національного банку клопотання про невизнання її ділової репутації небездоганною із наведенням пояснень щодо цих відомостей (спростувати їх або пояснити їх настання). До клопотання особи додаються документи, які підтверджують викладені нею аргументи.
43. Національний банк під час розгляду визначених у пункті 42 розділу IV цього Положення пояснень і клопотання особи комплексно аналізує подані документи, інформацію, включаючи інформацію, отриману під час здійснення регулювання та нагляду за ринками фінансових послуг, отриману від інших державних органів, а також з офіційних джерел.
44. Національний банк під час оцінки ділової репутації фізичної або юридичної особи, щодо якої виявлена визначена в пункті 41 розділу IV цього Положення інформація, має право прийняти одне з таких рішень (рішення приймає Правління Національного банку):
1) про визнання ділової репутації особи небездоганною (якщо особа не надала клопотання та/або пояснення, та/або документи, визначені в пункті 42 розділу IV цього Положення, або якщо клопотання є необґрунтованим);
2) про відсутність підстав для визнання ділової репутації особи небездоганною згідно з пунктами 41-43 розділу IV цього Положення (якщо надане особою клопотання є обґрунтованим).
V. Оцінка Національним банком ділової репутації юридичних та фізичних осіб
45. Національний банк має право здійснювати оцінку ділової репутації юридичних і фізичних осіб на підставі документів та інформації, отриманих від юридичних та фізичних осіб, державних органів, а також із офіційних джерел.
46. Національний банк у разі виявлення під час оцінки ділової репутації юридичної або фізичної особи ознаки небездоганної ділової репутації, визначеної в пункті 23 або 32 розділу IV цього Положення, визнає ділову репутацію такої особи небездоганною.
47. Юридична або фізична особа, щодо якої є ознака небездоганної ділової репутації, визначена в пункті 23 або 32 розділу IV цього Положення, не має права подати до Національного банку клопотання про незастосування до неї виявленої ознаки.
48. Юридична особа, щодо якої є ознака небездоганної ділової репутації, визначена в пункті 31 розділу IV цього Положення, пов’язана з наявністю в керівників юридичної особи, головного бухгалтера та/або власників істотної участі в ній, та/або керівника підрозділу інкасації або керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки ознак небездоганної ділової репутації, визначених у пункті 23 або 32 розділу IV цього Положення, не має права подавати до Національного банку клопотання про незастосування до неї ознаки небездоганної ділової репутації.
49. Юридична або фізична особа, щодо якої є ознака небездоганної ділової репутації, визначена в пунктах 25-27, 30, 31, 34-36, 38, 39 розділу IV цього Положення, має право подати до Національного банку клопотання про незастосування до неї виявленої ознаки. Клопотання має містити пояснення щодо причин виникнення відповідної ознаки та обґрунтування щодо її незастосування. До клопотання можуть додаватися копії документів, які підтверджують викладені особою аргументи.
50. Юридичні та/або фізичні особи мають право подавати запевнення щодо належної ділової репутації разом із клопотанням про незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації, визначеної в пункті 27 або 36 розділу IV цього Положення.
51. Юридична особа, власником істотної участі в якій є особа, щодо якої є ознака небездоганної ділової репутації, визначена в пунктах 25-27, 30, 34-36, 38 розділу IV цього Положення, має право подати клопотання про незастосування до такого власника істотної участі виявленої ознаки. Таке клопотання юридичної особи має містити підпис особи, щодо якої є ознака небездоганної ділової репутації. У разі подання клопотання юридичною особою власник істотної участі, щодо якого є ознака небездоганної ділової репутації, не подає клопотання про незастосування до нього ознаки небездоганної ділової репутації.
52. Особа для розгляду клопотання про незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації, визначеної в підпункті 3 пункту 25 або підпункті 3 пункту 34 розділу IV цього Положення, має подати до Національного банку запевнення кредитора за фінансовим зобов’язанням, що він не має претензій до особи за поточним станом виконання нею фінансового зобов’язання (якщо станом на дату подання до Національного банку клопотання таке зобов’язання є невиконаним), або документ, що підтверджує виконання особою фінансового зобов’язання перед кредитором, або обґрунтоване пояснення щодо неможливості подати таке запевнення та підтвердні документи щодо виконання особою фінансового зобов’язання (якщо станом на дату подання до Національного банку клопотання таке зобов’язання є виконаним).
53. Клопотання про незастосування до особи виявленої ознаки небездоганної ділової репутації, визначене в пунктах 49 та 51 розділу V цього Положення, подається особою, якщо така особа має намір, щоб Національний банк розглянув питання про можливість незастосування до такої особи виявленої ознаки.
54. Національний банк під час розгляду клопотання особи про незастосування до особи виявленої ознаки небездоганної ділової репутації або під час оцінки ділової репутації особи комплексно аналізує подані відповідно до цього Положення документи, інформацію, включаючи інформацію, отриману в процесі здійснення регулювання та нагляду за ринками фінансових послуг, отриману від інших державних органів, а також з офіційних джерел.
55. Національний банк під час оцінки ділової репутації юридичної або фізичної особи, щодо якої виявлено ознаку небездоганної ділової репутації, визначену в пунктах 25-27, 30, 31, 34-36, 38, 39 розділу IV цього Положення, має право прийняти одне з таких рішень (рішення приймає Правління Національного банку) про:
1) визнання ділової репутації особи небездоганною (якщо особою не надано клопотання та/або пояснення, та/або документи, визначені в пунктах 49-53 розділу V цього Положення, або якщо клопотання є необґрунтованим);
2) незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації (якщо надані особою клопотання та пояснення є обґрунтованими).
56. Національний банк приймає рішення про визнання рішення про визнання ділової репутації особи небездоганною таким, що втратило чинність (рішення приймає Правління Національного банку) після усунення причин, що стали підставою для застосування до юридичної особи ознаки небездоганної ділової репутації відповідно до пункту 31 розділу IV цього Положення.
VI. Порядок розгляду питання про відповідність керівників компанії, власників істотної участі в ній, головного бухгалтера, керівника підрозділу інкасації, керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки вимогам законодавства України
57. Національний банк розглядає питання про відповідність керівників, головного бухгалтера, керівника підрозділу інкасації, керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки компанії вимогам щодо ділової репутації в разі:
1) отримання / виявлення інформації, що може свідчити про відсутність в особи бездоганної ділової репутації;
2) отримання / виявлення інформації, що може свідчити про недостовірність поданих до Національного банку інформації та документів щодо особи.
58. Національний банк має право вимагати надання інформації, документів, пояснень щодо керівника, головного бухгалтера, керівника підрозділу інкасації, керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки компанії для оцінки їх відповідності вимогам щодо ділової репутації, визначених цим Положенням, від компанії, самої особи.
59. Кваліфікаційна комісія має право проводити співбесіду з керівниками, головним бухгалтером, керівником підрозділу інкасації, керівником підрозділу з оброблення та зберігання готівки компанії в разі розгляду питання про їхню відповідність вимогам щодо ділової репутації, визначеним у розділі IV цього Положення, або клопотання про незастосування до них ознак небездоганної ділової репутації, визначених у розділі V цього Положення (рішення про проведення співбесіди приймає уповноважена особа Національного банку).
60. Правління Національного банку має право провести співбесіду з керівниками, головним бухгалтером, керівником підрозділу інкасації, керівником підрозділу з оброблення та зберігання готівки компанії для отримання інформації / пояснень, що можуть вплинути на оцінку відповідності особи встановленим законодавством України вимогам щодо ділової репутації або прийняття рішення за результатами розгляду клопотання про незастосування до особи ознаки небездоганної ділової репутації.
61. Національний банк має право розглянути питання щодо відповідності керівника, головного бухгалтера компанії, керівника підрозділу інкасації, керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки вимогам щодо ділової репутації без проведення співбесіди, якщо вони були на неї запрошені і без поважної причини не з’явилися.
62. Національний банк за результатами розгляду наявних інформації та документів та/або з урахуванням результатів співбесіди має право прийняти рішення про невідповідність керівника, головного бухгалтера компанії, керівника підрозділу інкасації, керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки вимогам щодо ділової репутації (рішення приймає Правління Національного банку).
63. Національний банк розглядає питання про відповідність власників істотної участі в компанії вимогам щодо ділової репутації в разі:
1) отримання / виявлення інформації, що може свідчити про відсутність в особи бездоганної ділової репутації;
2) отримання / виявлення інформації, що може свідчити про недостовірність поданих до Національного банку інформації та документів щодо особи.
64. Національний банк у разі отримання / виявлення інформації, що може свідчити про те, що власник істотної участі в компанії не відповідає вимогам щодо ділової репутації, має право вимагати від компанії надання додаткових інформації, пояснень, подання документів або запросити його чи його уповноваженого представника для участі в засіданні Правління Національного банку (повідомляє про запрошення уповноважена особа Національного банку).
65. Національний банк має право розглянути питання щодо відповідності власника істотної участі в компанії вимогам щодо ділової репутації без його участі, якщо він був запрошений на засідання Правління Національного банку і не з’явився.
66. Національний банк за результатами розгляду наявних інформації та документів та/або з урахуванням пояснень, отриманих під час участі в засіданні Правління Національного банку, має право прийняти рішення про визнання ділової репутації власника істотної участі такою, що не відповідає вимогам цього Положення (рішення приймає Правління Національного банку).
67. Національний банк має право встановити строк для усунення виявленої невідповідності власника істотної участі вимогам щодо ділової репутації.
68. Рішення про невідповідність керівника, головного бухгалтера компанії, керівника підрозділу інкасації, керівника підрозділу з оброблення та зберігання готівки вимогам щодо ділової репутації та рішення про визнання ділової репутації власника істотної участі таким, що не відповідає вимогам цього Положення, протягом трьох робочих днів із дня його прийняття надсилається компанії.
69. Компанія зобов’язана не пізніше наступного робочого дня з дати отримання рішення про визнання ділової репутації власника істотної участі таким, що не відповідає вимогам цього Положення, повідомити власника істотної участі, щодо якого воно прийняте.
VII. Відомості про структуру власності компанії
70. Вимоги Положення
№ 30 застосовуються до компанії, яка отримала ліцензію, з урахуванням особливостей, встановлених цим Положенням.
71. Компанія подає до Національного банку документи про структуру власності, визначені в пункті 34 розділу IV Положення
№ 30.
72. Документи про структуру власності мають містити повну та достовірну інформацію щодо структури власності компанії на дату їх складання. Інформація, зазначена на схемі, повинна повністю відповідати інформації, уключеній до відомостей про остаточних ключових учасників та про власників істотної участі.
73. Розрахунок розміру участі особи в компанії здійснюється в порядку, визначеному Положенням
№ 30.
74. Компанія зобов’язана щороку подавати до Національного банку документи про структуру власності, визначені в пункті 34 розділу IV Положення
№ 30, у порядку, спосіб та строки, визначені Положенням № 30.
75. Інформація про зміни в складі відомостей про структуру власності компанії подається до Національного банку протягом 15 робочих днів із дати змін у складі відомостей про структуру власності відповідно до вимог, визначених Положенням
№ 30.
76. Компанія в разі зміни власників істотної участі - фізичних осіб подає до Національного банку щодо нових власників істотної участі - фізичних осіб копію довідки / інформацію (витяг) / документ компетентного органу країни постійного місця проживання та громадянства фізичної особи про те, є чи немає в неї судимості:
1) протягом одного місяця з дати настання змін в складі відомостей про структуру щодо фізичної особи - громадянина України, який постійно проживає в Україні;
2) протягом двох місяців з дати настання змін у складі відомостей про структуру щодо фізичної особи - громадянина України, який виїхав на постійне проживання за кордон, та іноземного громадянина.
77. Структура власності компанії має відповідати вимогам щодо прозорості, визначеним у Положенні
№ 30.
78. Компанія протягом 10 робочих днів із дня прийняття Національним банком рішення про видачу ліцензії має забезпечити розміщення відомостей про остаточних ключових учасників, відомостей про власників істотної участі та схеми на вебсайті компанії у мережі Інтернет [крім паспортних даних фізичних осіб, повних адрес їх проживання та реєстраційних номерів облікової картки платника податків або серій (за наявності) і номерів паспорта осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті] у файлі формату pdf.
79. Інформація, яку компанія розміщує на власному вебсайті в мережі Інтернет, повинна відповідати документам про структуру власності, поданим до Національного банку, та бути доступною на безоплатній основі всім заінтересованим особам.
80. Національний банк протягом 30 робочих днів із дня прийняття рішення про видачу компанії ліцензії або з дня отримання повного пакета документів про структуру власності розміщує на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку на підставі наданої компанією інформації відомості про остаточних ключових учасників, відомості про власників істотної участі та схему [крім паспортних даних фізичних осіб, повних адрес їх проживання та реєстраційних номерів облікової картки платника податків або серій (за наявності) і номерів паспорта осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті].
81. Національний банк має право відмовити компанії в розміщенні інформації про структуру власності компанії на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку в разі:
1) подання неповного пакета документів та/або якщо подані документи містять неповну інформацію або інформацію, що суперечить інформації, яка є в Національного банку;
2) невідповідності документів про структуру власності зразкам та параметрам їх заповнення та складання, визначеним цим Положенням, Положенням
№ 30.
82. Національний банк з метою підтвердження або спростування підстав уважати, що структура власності компанії є непрозорою, враховує інформацію, отриману з офіційних та відкритих джерел, від компанії, будь-яких осіб у структурі власності компанії, державних органів України та інших держав та/або інших осіб, яка свідчить про:
1) наявність інших власників істотної участі в компанії;
2) здатність особи впливати на обрання / призначення керівників компанії;
3) можливість особи брати участь у прийнятті рішень з основних стратегічних напрямів діяльності компанії (вплив на бізнес-модель компанії, на порядок та умови надання послуг компанії) незалежно від того, чи обіймає ця особа посаду керівника та/або отримує винагороду чи іншу компенсацію за виконання таких функцій у компанії;
4) репутаційні критерії, перелік яких визначено в додатку 5 до Положення № 30;
5) реєстраційні критерії, перелік яких визначено в додатку 6 до Положення № 30;
6) операційні критерії, перелік яких визначено в додатку 7 до Положення № 30;
7) економічні критерії, перелік яких визначено в додатку 8 до Положення № 30.
83. Національний банк здійснює контроль за дотриманням вимог щодо структури власності компанії в порядку, визначеному Положенням
№ 30, та з урахуванням особливостей, визначених у пункті 82 розділу VII цього Положення. Розгляд питання про визнання структури власності компанії непрозорою здійснюється відповідно до вимог Положення № 30.
84. Компанія зобов’язана здійснювати постійний контроль за відповідністю своєї структури власності вимогам, визначеним Положенням
№ 30 та цим Положенням.
85. Рішення, передбачені в розділі VII Положення
№ 30, щодо компанії приймає Правління Національного банку.
VIII. Вимоги до здійснення діяльності з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей
86. Заявник, який має намір здійснювати діяльність з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей, на день звернення для отримання ліцензії / на день звернення для розширення обсягу ліцензії зобов’язаний додатково до вимог розділу II цього Положення відповідати таким вимогам:
1) мати зазначення в статуті такого виду діяльності;
2) мати грошові кошти в розмірі, достатньому для покриття витрат, визначених бізнес-планом на перший рік діяльності з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей;
3) створити підрозділ інкасації чисельністю не менше трьох осіб, працівники якого повинні відповідати встановленим нормативно-правовими актами Національного банку вимогам щодо підготовки працівників підрозділів інкасації, їх кваліфікації, проходження навчання та складання заліків за фахом;
4) забезпечити схоронність готівки під час здійснення інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей з використанням вогнепальної зброї та/або спеціальних пристроїв для зберігання цінностей або залучення до охорони суб’єктів господарювання, які мають право надавати послуги, пов’язані з охороною майна та фізичних осіб, із використанням вогнепальної зброї;
6) мати власне або орендоване на строк не менше двох років нежитлове приміщення;
7) забезпечити працівників, які безпосередньо беруть участь у здійсненні інкасації коштів, перевезенні валютних та інших цінностей, форменим одягом (спецодягом), взуттям, індивідуальними засобами захисту (бронежилетами), портативними засобами радіозв’язку (мобільного зв’язку) та спорядженням (за потреби);
8) керівник підрозділу інкасації повинен мати бездоганну ділову репутацію та відповідати вимогам щодо професійної придатності, установленим цим Положенням;
9) мати комп’ютерне обладнання із відповідним програмним забезпеченням, що забезпечує облік інкасованої та перевезеної готівки, та комунікаційні засоби;
10) мати перевищення власного капіталу над статутним капіталом:
станом на останню звітну дату, що передує даті подання пакета документів;
за попередній звітний рік.
87. Інкасаторська компанія / компанія-перевізник протягом строку дії ліцензії та здійснення діяльності з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей, зобов’язана дотримуватися вимог, визначених у розділі II, підпунктах 1, 3-9 пункту 86 розділу VIII цього Положення та Інструкції
№ 29.
IX. Вимоги до здійснення діяльності з оброблення та зберігання готівки
88. Заявник, який має намір здійснювати діяльність з оброблення та зберігання готівки, на день звернення для отримання ліцензії / на день звернення для розширення обсягу ліцензії зобов’язаний додатково до вимог розділу II цього Положення відповідати таким вимогам:
1) мати зазначення в статуті такого виду діяльності;
2) мати грошові кошти в розмірі, достатньому для покриття витрат, визначених бізнес-планом на перший рік діяльності з оброблення та зберігання готівки;
4) мати працівників, які пройшли підготовку (перепідготовку) для роботи на обладнанні для автоматизованого оброблення готівки, з якими укладено договори про повну матеріальну відповідальність;
5) мати власні або орендовані на строк не менше двох років нежитлові приміщення для здійснення діяльності з оброблення та зберігання готівки, які відповідають вимогам щодо організації захисту приміщень юридичної особи, визначеним у
Правилах з організації захисту приміщень банків в Україні, затверджених постановою Правління Національного банку України від 10 лютого 2016 року № 63 (зі змінами) (далі - Правила № 63);
6) мати власне або орендоване на строк не менше двох років обладнання для:
автоматизованого оброблення готівки, яке програмно адаптовано до банкнот національної валюти (гривні) та здатне забезпечити автоматизоване оброблення готівки (сортування на придатні та зношені) з урахуванням вимог, визначених Інструкцією
№ 103. Забезпечення виконання зазначених вимог повинно відображатися у відповідному протоколі / акті компанією, яка здійснювала постачання або сервісне обслуговування зазначеного обладнання;
перерахування монет;
пакування готівки;
7) мати програмний комплекс для відображення процесів оброблення / переміщення готівки в системі електронного обліку;
8) мати сховища (сейфи) для зберігання готівки з класом опору, які відповідають вимогам Правил
№ 63;
9) створити місця під’їздів оперативних автомобілів, місця для завантаження / розвантаження готівки (бокс інкасації або відгороджена територія із забезпеченням захисту периметра зони проведення вантажних робіт охороною та виключенням можливості доступу сторонніх осіб до цієї зони та можливістю зовнішнього спостереження за процесом завантаження / розвантаження цінностей з автотранспорту), що обладнані системами відеоспостереження з обов’язковою реєстрацією та архівацією сигналу строком не менше 30 діб;
10) отримувати послуги з інкасації від банків, компаній-перевізників на підставі укладених угод;
11) керівник підрозділу з оброблення та зберігання готівки повинен мати бездоганну ділову репутацію та відповідати вимогам щодо професійної придатності, установленим цим Положенням;
12) мати перевищення власного капіталу над статутним капіталом:
станом на останню звітну дату, що передує даті подання пакета документів;
за попередній звітний рік.
X. Документи, що подаються до Національного банку для отримання ліцензії
90. Заявник для отримання ліцензії подає до Національного банку такі документи:
1) заяву юридичної особи про видачу ліцензії на здійснення операцій з готівкою за формою згідно з додатком 1 до цього Положення;
2) бізнес-план за формою згідно з додатком 2 до цього Положення, складений відповідно до виду діяльності на поточний рік та на наступні три роки з урахуванням вимог, визначених у пунктах 7, 8, 11-13 розділу III цього Положення та в додатку 2 до цього Положення;
3) анкету за формою згідно з додатком 3 до цього Положення;
4) копію зареєстрованого статуту та інформацію про дату та номер державної реєстрації статуту - для юридичних осіб, актуальна редакція статуту яких не розміщена на порталі електронних сервісів Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр). Юридична особа, яка створена та/або діє на підставі модельного статуту, затвердженого Кабінетом Міністрів України, подає копію рішення про її створення або про провадження діяльності на підставі модельного статуту, підписаного всіма засновниками;
5) фінансову звітність, що подається юридичною особою, перелік якої визначено в додатку 4 до цього Положення, складену відповідно до міжнародних стандартів фінансової звітності:
за попередній звітний рік (за наявності);
станом на останню звітну дату, що передує даті подання пакета документів (якщо така дата не збігається з кінцем звітного року).
Заявник додатково до фінансової звітності подає:
розшифрування дебіторської заборгованості, включаючи інформацію про сторони та суму операцій, предмет заборгованості, строки та умови погашення дебіторської заборгованості, інформацію про наявність забезпечення і характер відшкодування, яке надаватиметься під час погашення, за наявності в заявника дебіторської заборгованості в розмірі, більшому, ніж 10% від оборотних активів заявника;
розшифрування кредиторської заборгованості, включаючи інформацію про сторони та суму операцій, предмет заборгованості, строки та умови погашення кредиторської заборгованості, інформацію про наявність забезпечення і характер відшкодування, яке надаватиметься під час погашення, за наявності в заявника кредиторської заборгованості в розмірі, більшому, ніж 10% від оборотних активів заявника;
детальну інформацію про цільове призначення інвестицій, об’єкт та суму інвестицій, якщо поточні фінансові інвестиції заявника становлять більше ніж 10% від оборотних активів заявника.
Національний банк має право вимагати надання інформації та подання документів стосовно показників фінансової звітності, яка подана заявником відповідно до цього Положення;
6) оригінал аудиторського звіту (аудиторської фірми) про підтвердження достовірності та повноти фінансової звітності, джерел формування власного капіталу заявника та достатності її фінансового стану для здійснення діяльності з інкасації коштів, перевезення валютних та інших цінностей та/або оброблення та зберігання готівки згідно з бізнес-планом;
7) довідки банків, що обслуговують рахунки заявника, які містять інформацію про рух коштів на рахунках щонайменше за три останніх місяці (або з дати відкриття рахунку, якщо строк діяльності заявника становить менше ніж три місяці), що передують даті подання пакета документів для отримання ліцензії, і про залишки на рахунках станом на будь-яку дату протягом двох тижнів, що передують даті подання пакета документів для отримання ліцензії;
................Перейти до повного тексту