ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2021 року
м. Київ
справа № 826/20045/14
адміністративне провадження № К/9901/15122/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Стародуба О.П.,
суддів - Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Марго Груп" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2016р. (судді - Степанюк А.Г., Кузьменко В.В., Шурко О.І.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Максімус і КО", Товариства з обмеженою відповідальністю "Марго Груп" до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національного банку України, третя особа - Публічне акціонерне товариство "Грін Банк" про визнання протиправним та скасування рішень,
в с т а н о в и в :
У грудні 2014 року ТОВ "Максімус і КО", ТОВ "Марго Груп" звернулись до суду з позовом, в якому просили:
визнати протиправною та скасувати постанову Правління Національного банку України від 24.09.2014р. №595/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Грін Банк" до категорії неплатоспроможних";
визнати протиправним та скасувати рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 25.09.2014р. №98 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Грін Банк".
У 2015 році позивачі подали заяву про збільшення позовних вимог, в якій просили: (том IV а.с. 122 - 124; том V а.с. 4 - 14)
визнати протиправною та скасувати постанову Правління Національного банку України від 24.09.2014р. №595/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Грін Банк" до категорії неплатоспроможних";
визнати протиправним та скасувати рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 25.09.2014р. №98 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Грін Банк";
визнати протиправною та скасувати постанову Правління Національного банку України №40 від 22.01.2015р. "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію публічного акціонерного товариства "Грін Банк";
зобов`язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб забезпечити передачу ПАТ "Грін Банк" печаток і штампів, переданих на виконання вимог статті 36 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
зобов`язати Національний банк України повернути ПАТ "Грін Банк" банківську ліцензію на здійснення банківський операцій і генеральну ліцензію на здійснення валютних операцій.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Національним банком України у період з 19.08.2014р. по 02.09.2014р. на підставі розпорядження Національного Банку України від 18.08.2014р. №494-р проведено позапланову виїзну перевірку ПАТ "Грін Банк" з окремих питань дотримання вимог законодавства, що регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму за період з 01.01.2014р. по 18.08.2014р. включно. (том І а.с. 245 - 247; том ІІ а.с. 1 - 200)
За результатами перевірки встановлено наступне:
-чотири фізичні особи - резиденти протягом періоду з 19.05.2014р. по 11.06.2014р. включно здійснювали фінансові операції зі зняття готівкових коштів через касу банку на загальну суму 285299862 грн. При цьому кошти на поточні рахунки вказаних фізичних осіб надходили від клієнтів банку - юридичних осіб із призначенням платежу - "надання поворотної фінансової допомоги по договору". Після надходження на поточні рахунки кошти перераховувались на депозитні рахунки цих клієнтів, які були відкриті на підставі укладених з банком договорів строкових вкладів з подальшим зняттям готівкою через касу. І такі фінансові операції проводились в межах одного дня.
-п`ять фізичних осіб - резидентів за період з 05.05.2014р. по 13.06.2014р. включно зі своїх поточних рахунків, відкритих у банку, отримали кошти у готівковій формі в національній валюті через касу банку на загальну суму 137235930 грн. При цьому отримані готівкові кошти попередньо були перераховані на поточні рахунки цих фізичних осіб від клієнтів банку - юридичних осіб із призначенням платежу "фінансова допомога". Кошти, які надходили на поточні рахунки фізичних осіб, отримувалися через касу банку того ж робочого дня.
-п`ять фізичних осіб - резидентів за період з 02.06.2014р. по 29.07.2014р. включно на підставі укладених з банком кредитних договорів в межах відкритих їм кредитних ліній регулярно отримували кошти у готівковій формі в національній валюті в якості кредитів через касу банку. Так було видано готівки на загальну суму 2483437008 грн. Отримані кредити в той самий день погашалися у безготівковій формі з поточних рахунків позивальників, відкритих у банку. Кошти, за рахунок яких відбувалося погашення заборгованості за кредитами, надходили на поточні рахунки позичальників з поточних рахунків клієнтів банку - юридичних осіб з призначенням платежу "надання поворотної фінансової допомоги по договору". Водночас кошти від поручителів за кредитами для погашення кредитної заборгованості на рахунки позичальників не перераховувались.
-525 фізичних осіб - резидентів за період з 30.07.2014р. по 18.08.2014р. включно зі своїх поточних рахунків, відкритих у банку, отримали кошти у готівковій формі в національній валюті через касу банку на загальну суму 579546184,04 грн. Готівкові кошти отримувались фізичними особами в сумі, що не перевищувала 150000 грн. При цьому отримані готівкові кошти попередньо були перераховані на поточні рахунки цих фізичних осіб від трьох клієнтів банку - фізичних осіб із призначенням платежу "поповнення поточного рахунку". Водночас кошти у безготівковій формі на поточні рахунки контрагентів перераховувались з поточних рахунків клієнтів банку - юридичних осіб, як надання/повернення фінансової допомоги.
Крім того, перевіркою встановлено, що фінансові операції зі зняття готівкових коштів з поточних рахунків фізичних осіб в більшості випадків здійснювались їх довіреними особами, які попередньо перераховували кошти цим фізичним особам зі своїх поточних рахунків, відкритих у банку - ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 .
За результатами перевірки відповідачем зроблено висновок про те, що готівкові кошти отримуються фізичними особами в особливо великих розмірах, що може свідчити про організовану злочинну діяльність, у зв`язку з чим вказану інформацію надіслано до МВС та СБУ для відповідного реагування. (том І а.с. 251)
У довідці Національного Банку України від 02.09.2014р. №В/48-413/49540/БТ відповідачем зроблено висновок про виявлення порушення ПАТ "Грін Банк" вимог Закону України "Про банки і банківську діяльність", Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму", Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затв. постановою Правління Національного Банку України від 14.05.2003р. №189, Складу реквізитів та структури файлів інформаційного обміну між спеціально уповноваженим органом виконавчої влади з питань фінансового моніторингу та банками (філіями), затв. постановою Правління Національного Банку України від 04.06.2003р. №233. (том ІІ а.с. 1 - 200)
Крім того, зазначено, що результати перевірки діяльності банку з питань фінансового моніторингу свідчать про недостатність заходів, що здійснює банк у сфері управління ризиками легалізації кримінальних доходів/фінансування тероризму, зокрема невикористання прав щодо відмови в проведенні (стаття 10 Закону) або зупинення проведення (стаття 17 Закону) фінансових операцій, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу, якщо у нього є достатні підстави підозрювати, що вони пов`язані з легалізацією кримінальних доходів/фінансуванням тероризму, і нездійснення (невжиття) достатніх заходів для зниження вищевказаних ризиків, припинення проведення клієнтами таких фінансових операцій, для недопущення використання Банку з метою легалізації кримінальних доходів/фінансування тероризму.
Крім того, встановлено незадовільний рівень дій банку щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу відповідно до статті 15 Закону, ідентифікації та вивчення клієнтів, посилення контролю за веденням анкет клієнтів, веденням Реєстру, порядком наданням інформації до Спеціально уповноваженого органу.
У зв`язку з викладеним інспекційна група вказала про наявність підстав вважати, що банк здійснює ризикову діяльність.
На підставі викладених у вказаній довідці висновків Національним Банком України 24.09.2014р. прийнято постанову №595/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Грін Банк" до категорії неплатоспроможних". (том ІІ а.с. 201 - 204)
Підставою для прийняття такого рішення Національного Банку України слугувало встановлення факту здійснення ПАТ "Грін Банк" ризикової діяльності; неодноразове застосування Національним Банком України до ПАТ "Грін Банк" заходів впливу/санкцій за порушення вимог законодавства з питань фінансового моніторингу; захист інтересів вкладників та інших кредиторів ПАТ "Грін Банк", а також ст.ст. 15, 55 Закону України "Про Національний Банк України", ст.ст. 63, 66, 73, 76 Закону України "Про банки та банківську діяльність", розділ І та главу 13 розділу II Положення про застосування Національним Банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства, затв. постановою Правління Національного Банку України №346 від 17.08.2012р.
Під неодноразовим застосуванням до ПАТ "Грін Банк" заходів впливу/санкцій мається на увазі накладення на банк штрафів за порушення законодавства з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму відповідними рішеннями Національного банку України від 19.10.2012р. №823, від 06.09.2013р. №657, від 25.03.2014р. №130, від 12.05.2014р. №191. (том ІІ а.с. 227 - 232)
Національним банком України зроблено висновок про те, що застосування до ПАТ "Грін Банк" заходу впливу у вигляді віднесення банку до категорії неплатоспроможних є адекватним рівню загрози інтересам вкладників та інших кредиторів цього банку.
25.09.2014р. виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на підставі постанови №595/БТ та відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 12 та ст. 34 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" прийнято рішення №98, яким запроваджено з 25.09.2014р. процедуру виведення ПАТ "Грін Банк" з ринку шляхом запровадження в ньому тимчасової адміністрації строком на три місяці, починаючи з 25.09.2014р. по 25.12.2014р., та призначено Уповноважену особу Фонду на здійснення тимчасової адміністрації Банку. (том І а.с. 158)
Рішенням виконавчої дирекції Фонду від 25.12.2014р. №162 продовжено строки здійснення тимчасової адміністрації ПАТ "Грін Банк" на один місяць по 24.01.2015р. включно. (том І а.с. 159)
Постановою Правління Національного банку України від 22.01.2015р. №40 відкликано банківську ліцензію та ліквідовано ПАТ "Грін Банк". (том І а.с. 214)
Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, позивачі звернулись до суду з цим позовом.
В обґрунтування позовних вимог посилались на те, що оскаржувана постанова Національного банку України від 24.09.2014р. №595/БТ є незаконною та підлягає скасуванню, оскільки вона прийнята на підставі не зареєстрованої у встановленому законом порядку постанови Правління НБУ від 22.09.2014р. №593. При цьому наголошує, що поняття систематичне порушення банком законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, введені в дію 24.09.2014р. постановою Правління НБУ від 22.09.2014р. №593, а тому не можуть бути застосовані до спірних правовідносин, оскільки на момент встановлення порушень у діяльності банку було відсутнє законодавчо закріплене поняття систематичного порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, а застосування цієї постанови до спірних правовідносин є порушенням вимог статті 58 Конституції України.
Крім того, посилались на те, що банк не був віднесений до категорії проблемних, у діяльності банку не мало місця зменшення розміру регулятивного капіталу або нормативів капіталу банку до однієї третини від мінімального рівня, встановленого законом та/або н.п.а. НБУ, відсутнє невиконання банком зобов`язань перед вкладниками, а тому з огляду на показники банку відсутні підстави вказувати про загрозу інтересам вкладників та іншим кредиторам банку, що могло б свідчити про передбачені пп 1 - 3 ч. 1 ст. 76 Закону України "Про банки і банківську діяльність" підстави для віднесення банку до категорії неплатоспроможних.
При цьому так само неправомірно відбулось і застосування до банку заходів впливу на підставі, передбаченій пунктом 4 частини 1 цієї статті, оскільки на момент установлених НБУ порушень у діяльності банку було відсутнє законодавчо закріплене поняття систематичного порушення законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і станом на час прийняття оскаржуваних рішень банком виконувались всі економічні нормативи капіталу та ліміти відкритої валютної позиції, які значно перевищували нормативне значення, закріплені НБУ.
Також посилались на те, що оскаржуваними постановою та рішенням відповідачів порушуються передбачені ст. 25 Закону України "Про акціонерні товариства" їх права та інтереси, як акціонерів, на отримання прибутку (дивідендів), участь в управлінні справами банку, розпоряджання своїми акціями (зокрема їх відчуження), отримання у разі ліквідації банку частини їх майна або вартості частини цього майна.
Своє право звернення до суду з цим позовом позивачі обґрунтували тим, що саме акціонери банку зацікавлені у подальшій стабільній діяльності банку, забезпеченні виконання зобов`язань перед клієнтами та одержанні прибутку, проте їх права та інтереси грубо порушені відповідачами у справі, а тому вони мають право на звернення до суду відповідно до ст. 6 КАС України.
Справа розглядалась судами неодноразово.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 09.02.2015р., яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 31.03.2015р., позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Правління Національного банку України №595/БТ від 24.09.2014р. "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Грін Банк" до категорії неплатоспроможних".
Визнано протиправним та скасовано рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб №98 від 25.09.2014р. "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Грін Банк".
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.07.2015р. касаційні скарги Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та Національного банку України задоволено частково, судові рішення судів першої та апеляційної інстанції скасовано, а справу направлено на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.03.2016р. позов задоволено частково.
Визнано протиправною та скасовано постанову Правління Національного банку України від 24.09.2014р. №595/БТ "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Грін Банк" до категорії неплатоспроможних".
Визнано протиправним та скасовано рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 25.09.2014р. №98 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Грін Банк";
Визнано протиправною та скасовано постанову Правління Національного банку України №40 від 22.01.2015р. "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Грін Банк".
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 17.05.2016р. постанову суду першої інстанції скасовано в частині задоволених позовних вимог та ухвалено в цій частини нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.
В решті постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.03.2016р. залишено без змін.
Ухвалюючи рішення про задоволення позовних вимог частково, суд першої інстанції виходив з того, що відкликання банківської ліцензії та ініціювання процедури ліквідації банку є крайньою мірою заходу впливу, у той же час в матеріалах справи відсутні докази існування законних підстав для застосування до ПАТ "Грін Банк" такого крайнього заходу впливу як відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.
При цьому суд першої інстанції виходив з того, що Національним банком України на підтвердження факту наявності вироків суду за кримінальними провадженнями, зазначеними в листах Міністерства доходів та зборів України №7602/5/99-99-09-01-16 від 24.04.2014р., №8507/5/99-99-09-01-16 від 08.05.2014р., №12188/5/99-99-09-01-16 від 26.06.2014р. суду не надано.
Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що Національним банком України всупереч статті 250 Господарського кодексу України, норми якого мають вищу юридичну силу ніж Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення банківського законодавства від 17.08.2012р. №346, застосовані до ПАТ "Грін Банк" адміністративно-господарські санкції поза межами встановленого строку, а притягнення до відповідальності, зупинення певних операцій та віднесення до категорії неплатоспроможних взагалі є одним видом юридичної відповідальності за одне й те саме правопорушення.
Також суд виходив з того, що оскільки постанова №595/БТ від 24.09.2014р. прийнята за відсутності на те правових підстав, то рішення №98 від 25.09.2014р., яке прийнято на підставі цієї постанови, в тому числі є протиправним та підлягає скасуванню.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання повернути ПАТ "Грін Банк" банківську ліцензію на здійснення банківських операцій і генеральну ліцензію на здійснення валютних операцій, суд першої інстанції виходив з того, що такі позовні вимоги заявлені на майбутнє, а оскільки суд позбавлений регулювати суспільні відносини на майбутнє, то в задоволенні вказаних вимог слід відмовити.
Скасовуючи постанову суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог та приймаючи в цій частині нову про відмову в задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з наявності у Національного банку України повноважень проводити перевірки діяльності банків та за їх наслідками застосовувати заходи впливу до банків, у тому числі у вигляді віднесення банку до категорії неплатоспроможних
Суд апеляційної інстанції не погодився з висновками суду першої інстанції про те, що пояснювальна записка до проекту постанови Правління Національного банку України "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Грін Банк" до категорії неплатоспроможних", а також додані до неї матеріали не містять обґрунтованого викладу обставин, які стали підставою для висновку про спрямованих здійснених Третьою особою операцій на легалізацію (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, оскільки зі змісту наведених документів випливає, що останні містять детальний опис операцій проведених банком щодо яких було подано до Спеціально уповноваженого органу інформацію про фінансові операції, які містять ризики використання послуг банку для запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму.
Крім того, вказано на факти того, що один рахунок, за яким було проведено фінансові операції зі зняття готівкових коштів, був відкритий на підставі паспорта, що відповідно до бази даних інформаційно-довідкової системи втрачених паспортів Міністерства внутрішніх справ України є втраченим, та на те, що обсяг коштів, які юридичні особи переказали на рахунки фізичних осіб-контрагентів як фінансову допомогу, що надалі були перераховані 525 фізичним особам, у багато разів перевищує розмір їх статутних капіталів.
Окрім цього, у пояснювальній записці наголошено, що фінансові операції зі зняття готівкових коштів позичальниками у вигляді наданих ПАТ "Грін Банк" кредитів (без використання поточного рахунку клієнтів) розпочалися після прийняття постанови Правління НБУ від 30.05.2014р. №328 "Про врегулювання діяльності фінансових установ та проведення валютних операцій", пунктом 8 якої зобов`язано банки обмежити видачу (отримання) готівкових коштів з поточних та депозитних рахунків клієнтів через каси та банкомати.
Крім того, суд апеляційної інстанції виходив з того, що зі змісту додатків до довідки від 02.09.2014р. №В/48-413/49540/БТ видача готівкових коштів на суму більше 3 млрд. грн. здійснювалася ПАТ "Грін Банк" у період з 30.07.2014р. по 18.08.2014р. під час дії накладеного рішенням Комісії з питань нагляду та регулювання діяльності банків, нагляду (оверсайту) платіжних систем від 12.05.2014р. №191 заходу впливу до ПАТ "Грін Банк" у вигляді зупинення на строк з 13.05.2014р. до 13.11.2014р. включно операцій (крім здійснення операцій щодо виплат, пов`язаних з оплатою праці, стипендій, пенсій, навчання, лікування, інших соціальних виплат): з відкриттям поточних рахунків клієнтам - юридичним особам (резидентам) у національній валюті (в грошовій одиниці України); з видачі (виплати) з поточних рахунків клієнтів - юридичних осіб (резидентів) готівкових коштів у національній валюті (в грошовій одиниці України), - за порушення вимог ст. 64 Закону про банки.
Відтак, на переконання суду апеляційної інстанції та що було помилково не враховано судом першої інстанції, твердження НБУ про наявність підстав для висновку про спрямованість наведених операцій ПАТ "Грін Банк" на легалізацію (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму є таким, що відповідає обставинам справи.
Крім того, суд апеляційної інстанції виходив з того, що зі змісту довідки від 02.09.2014р. №В/48-413/49540/БТ вбачається, що ПАТ "Грін Банк" допущено порушення вимог: ст. 64 Закону України "Про банки і банківську діяльність" в частині непроведення ідентифікації відповідно до законодавства України клієнтів, яким ПАТ "Грін Банк" відкрив рахунки; п. 5.5 Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затв. постановою Правління НБУ від 14.05.2003р. №189 в частині невиконання обов`язку зберігати документи (належним чином засвідчені копії документів), що є підставою для ідентифікації клієнтів, у справах клієнтів; п. 5.13 Положення №189 щодо не встановлення відомостей про контролерів клієнта (щодо клієнтів-фізичної особи за наявності) до/під час встановлення ділових відносин, до проведення фінансової операції, відкриття рахунку, укладення договору; п. 5.18 Положення №189, що полягає у невідповідності даних, які містять в анкеті клієнта, інформації, отриманій за результатами ідентифікації та вивчення клієнта, та документам, що містяться в юридичній справі клієнта; п. 22 ч. 2 ст. 6 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму", а саме не виявлено фінансові операції, що підлягають обов`язковому фінансовому моніторингу відповідно до статті 15 вказаного Закону; пп. "ї" п. 6.13 Положення №189, що полягає у внесенні до реєстру фінансових операцій неправильних даних щодо коду ознаки (кодів ознак) фінансової операції, за якою (якими) фінансова операція підлягає фінансовому моніторингу, відповідно до довідників кодів ознак фінансових операцій.