ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 лютого 2023 року
м. Київ
cправа № 921/250/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Бакуліна С.В. головуючий (доповідач), Губенко Н.М., Кролевець О.А.,
за участю секретаря судового засідання - Федорченка В.М.,
представників:
позивача - Степанова В.В.,
відповідача - Сеньківа П.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільрембуд"
на постанову Західного апеляційного господарського суду від 11.08.2021 (головуючий суддя - Плотніцький Б.Д., судді: Кравчук Н.М., Мирутенко О.Л.) та рішення Господарського суду Тернопільської області від 14.12.2020 (суддя Боровець Я.Я.)
у справі №921/250/20
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тернопільрембуд"
до Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш"
про визнання недійсним рішення Спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" від 21.04.2017,
ВСТАНОВИВ:
1.Короткий зміст позовних вимог
1.1.Товариство з обмеженою відповідальністю "Тернопільрембуд" (далі - ТОВ "Тернопільрембуд") звернулось до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" (далі - ВАТ "Чортківський завод "Агромаш") про визнання недійсним рішення спостережної ради ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" від 21.04.2017.
1.2.Позовні вимоги обґрунтовані тим, що:
- такий орган як спостережна рада товариства усунений як обов`язковий орган акціонерного товариства ще з 22.06.2007, а саме з дня набрання чинності у новій редакції статтею 46 Закону України "Про господарські товариства", редакцією якої такий орган як спостережна рада вже не визначається як законодавчо встановлений орган товариства. Такі зміни були внесені Законом України від 27.04.2007 "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України в зв`язку з прийняттям Цивільного кодексу України", і цей закон набрав чинності 22.06.2007;
- з огляду на вимоги розділу III Прикінцеві положення Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України в зв`язку з прийняттям Цивільного кодексу України", з 22.06.2007 відповідач не мав права керуватися своїм статутом в тій його частині, що стосувалася спостережної ради, оскільки вона вже суперечила Закону. Більше того спостережна рада вже не наділялася законом повноваженнями скликати збори товариства (відповідача) та затверджувати інші документи, комісії, бюлетні та решту документів, необхідних для прийняття рішень зборами та з організаційних питань їх проведень;
- статутом (пункт 9.2) та Положенням про спостережну раду (пункт 2.1) відповідача встановлено, що члени спостережної ради обираються на 2 роки і не передбачено можливості виконання ними своїх обов`язків після спливу цього строку з огляду на що, виходячи з принципу верховенства права, повноваження спостережної ради є нелегітимними після закінчення строку повноважень її членів. Члени спостережної ради були обрані ще 23.01.2004, а отже строк їх повноважень сплив ще 23.01.2006;
- згідно статуту товариства спостережна рада складається з акціонерів товариства або їх представників, однак станом на час прийняття оскаржуваного рішення 4 члени спостережної ради не були акціонерами товариства, а тому не було кворуму для їх засідання відповідно до пункту 9.8 статуту та положення;
- спостережна рада прийняла рішення з перевищенням своїх повноважень, адже Законом України "Про акціонерні товариства" не передбачено право спостережної ради приймати рішення про скликання зборів акціонерів та затверджувати (приймати інші рішення) з процедурних питань проведення зборів, адже такі повноваження належать до виключної компетенції наглядової ради, а не спостережної ради;
- відповідно до статті 53 Закону України "Про акціонерні товариства" наглядова рада мала бути обрана шляхом кумулятивного голосування, тобто орган, який мав би повноваження скликати збори мав би обиратися шляхом кумулятивного голосування, а спостережна рада в свою чергу не була обрана на той час (не переобиралася та не обиралася шляхом кумулятивного голосування);
- спостережна рада ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" незаконно затвердила бюлетені для голосування на порядку денному загальних зборів акціонерів від 28.04.2017, а саме №36 та №38, порушуючи частину дев`яту статті 42 Закону України "Про акціонерні товариства", оскільки зазначені бюлетені фактично зняли з голосування питання №15 та №16 порядку денного.
2.Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій
2.1.ТОВ "Тернопільрембуд" є акціонером ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" і володіє часткою у статутному капіталі ВАТ у розмірі 15,5105%, що підтверджується випискою про стан рахунку в цінних паперах, наданою депозитарною установою від 18.11.2014.
2.2.ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" є юридичною особою, має самостійний баланс, власні основні і оборотні кошти, розрахунковий та валютний рахунки в банківських установах, круглу печатку і штампи зі своєю назвою, фірмовий знак (пункт 3.1 статуту).
2.3.Статут ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" затверджений рішенням загальних зборів акціонерів товариства від 03.04.1998 (протокол №1 від 03.04.1998) та 08.04.1998 зареєстрований розпорядженням Чортківської районної державної адміністрації за №135.
2.4.Відповідно до пункту 9.1 статуту спостережна рада є органом ВАТ, яка з метою захисту інтересів акціонерів здійснює контроль за правлінням ВАТ. Згідно з пунктом 9.2 статуту спостережна рада складається з 5 членів, що обираються з числа акціонерів громадян чи уповноважених представників акціонерів - юридичних осіб терміном на 2 роки. За змістом пункту 9.3 статуту персональний склад спостережної ради та зміни в ньому затверджуються загальними зборами акціонерів ВАТ. Відповідно до пункту 9.8 статуту засідання спостережної ради проводяться не рідше 1 разу на квартал і визнаються правомочними, якщо на них присутні 2/3 її членів. Рішення спостережної ради приймаються більшістю голосів. У разі розподілу голосів порівну голос голови спостережної ради є вирішальним. Позачергове засідання спостережної ради скликається на вимогу голови спостережної ради, будь-кого з її членів, правління або ревізійної комісії ВАТ. Згідно з пунктом 9.9 статуту члени спостережної ради є посадовими особами ВАТ і несуть відповідальність в межах своїх повноважень.
2.5.Загальними зборами акціонерів товариства 03.04.1998 (протокол №1) затверджено Положення про спостережну раду ВАТ "Чортківський завод "Агромаш".
2.6.Відповідно до пункту 1.1 Положення про спостережну раду спостережна рада є органом управління ВАТ, що здійснює контроль за діяльністю правління ВАТ. Згідно з пунктом 2.1 Положення спостережна рада ВАТ обирається загальними зборами акціонерів з числа акціонерів у кількості 5 осіб строком на 2 роки. За змістом пункту 2.5 Положення член спостережної ради ВАТ може бути відкликаний до закінчення строку повноважень спостережної ради ВАТ за наявності достатніх на це підстав. Рішення про дострокове відкликання члена спостережної ради ВАТ приймають загальні збори акціонерів. Відповідно до пункту 4.11 Положення спостережна рада ВАТ є правочинною приймати рішення, якщо на засіданні присутні 4 члени Ради.
2.7.Загальними зборами акціонерів товариства 03.04.1998 (протокол №1) затверджено Положення про ревізійну комісію ВАТ "Чортківський завод "Агромаш".
2.8.Відповідно до пункту 1.1 Положення про ревізійну комісію, ревізійна комісія є органом, який здійснює контроль за фінансово - господарською діяльністю ВАТ. Пунктом 2.1 Положення про ревізійну комісію, ревізійна комісія ВАТ обирається загальними зборами акціонерів у кількості 3 осіб строком на 2 роки з числа акціонерів, що не є членами спостережної ради управління ВАТ і не посідають інших керівних посад ВАТ.
2.9.23.01.2004 відбулись загальні збори акціонерів ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", які оформлені протоколом зборів №1. На вказаних зборах з четвертого питання порядку денного було прийнято рішення затвердити Спостережну раду ВАТ в такому складі: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 . При цьому із змісту вказаного протоколу з питання четвертого порядку денного вказані особи були обрані у склад спостережної ради ВАТ, за пропозицією акціонера ОСОБА_6, саме як акціонери ВАТ "Чортківський завод "Агромаш".
2.10.21.04.2017 відбулося засідання спостережної ради ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", яке оформлено протоколом, на якому прийнято рішення затвердити текст та форми бюлетенів для голосування 36, 37, 38, 39.
2.11.Бюлетень №36 для голосування на річних загальних зборах акціонерів ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", дата та час початку проведення річних загальних зборів акціонерів: 28.04.2017 о 12 год. 00 хв., питання винесене на голосування "Про обрання членів наглядової ради Товариства". Проект рішення "у зв`язку із невідкликанням спостережної ради та не затвердженням нових установчих документів новий склад наглядової ради не обирати".
2.12.Бюлетень №37 для голосування на річних загальних зборах акціонерів ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", дата та час початку проведення річних загальних зборів акціонерів: 28.04.2017 о 12 год. 00 хв., питання винесене на голосування "Про обрання членів наглядової ради Товариства".
2.13.Бюлетень №38 для голосування на річних загальних зборах акціонерів ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", дата та час початку проведення річних загальних зборів акціонерів: 28.04.2017 о 12 год. 00 хв., питання винесене на голосування "Про обрання членів ревізійної комісії Товариства". Проект рішення "у зв`язку із невідкликанням ревізійної комісії та не затвердженням нових установчих документів новий склад ревізійної комісії не обирати".
2.14.Бюлетень №39 для голосування на річних загальних зборах акціонерів ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", дата та час початку проведення річних загальних зборів акціонерів: 28.04.2017 о 12 год. 00 хв., питання винесене на голосування "Про обрання членів ревізійної комісії Товариства".
2.15.28.04.2017 відбулися річні загальні збори акціонерів ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", які оформлені відповідним протоколом та на яких прийнято ряд рішень, в тому числі:
- по 15 питанню порядку денного: "Про обрання членів наглядової ради Товариства"; голосування проводилося бюлетенем №36, рішення прийнято;
- по 16 питанню порядку денного: "Про обрання членів ревізійної комісії Товариства"; голосування проводилося бюлетенем №38, рішення прийнято.
2.16.Позивач вважає, що рішення прийнятті спостережною радою 21.04.2017, зокрема затвердження бюлетенів №36 та №38 є неправомірними, адже були прийняті з порушенням Закону України "Про акціонерні товариства".
3.Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції
3.1.Господарський суд Тернопільської області рішенням від 14.12.2020 у справі №921/250/20, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 11.08.2021, у задоволенні позову відмовив.
3.2.Рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції мотивовані тим, що:
- терміни "спостережна рада" та "наглядова рада" позначають один і той самий орган, який здійснює контроль за діяльністю виконавчого органу акціонерного товариства та захист прав акціонерів товариства і те, що відповідач не привів положення свого статуту у відповідність до законодавства щодо зміни найменування цього органу управління, не свідчить про відсутність у відповідача зазначеного органу управління. Відповідні висновки, зокрема, викладені у постанові Верховного Суду у справі № 921/346/16-г/14;
- склад спостережної ради, визначений рішенням загальних зборів акціонерів від 23.01.2004, був повноважним станом на 21.04.2017, тому спостережна рада ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", приймаючи рішення, оформлені протоколом від 21.04.2017, діяла в межах повноважень, наданих статутом, та відповідно до вимог чинного законодавства;
- повноваження членів спостережної ради у ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" припиняються їх переобранням загальними зборами акціонерів ВАТ, так як статутом товариства не передбаченого іншого. А в силу статті 53 Закону України "Про акціонерні товариства" спостережна рада ВАТ мала право і повноваження 21.04.2017 проводити засідання та приймати рішення з підготовки, скликання і проведення загальних зборів ВАТ;- для належного виконання покладених на спостережну раду функцій по захисту інтересів акціонерів, повноваження її членів припиняються не автоматично після втрати ними статусу акціонерів ВАТ, а їх переобранням у встановленому порядку уповноваженим органом акціонерного товариства - загальними зборами акціонерів;
- доводи про незаконність затвердження бюлетенів №36 та №38 є безпідставними, оскільки чинне законодавство не забороняє по окремих питаннях мати декілька проектів рішень і бюлетенів.
4.Короткий зміст вимог касаційної скарги та її обґрунтування. Доводи інших учасників справи
4.1.ТОВ "Тернопільрембуд" звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Західного апеляційного господарського суду від 11.08.2021 та рішення Господарського суду Тернопільської області від 14.12.2020 у справі №921/250/20 та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
4.2.Підставою касаційного оскарження ТОВ "Тернопільрембуд" зазначило пункти 2, 3 та 4 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), а саме:
- про необхідність відступити від висновку, викладеного Верховним Судом у пункті 5.2.5 постанови від 31.07.2019 у справі №921/346/16-г/14 стосовно застосування статей 116, 160, 167 Цивільного кодексу України, статті 89 Господарського кодексу України, пунктів 2, 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про акціонерні товариства", статей 1-49 Закону України "Про господарські товариства", статей 32, 33 Закону України "Про акціонерні товариства", статей 47, 51, 52, 53, 55, 57 Закону України "Про акціонерні товариства", статті 41 Закону України "Про господарські товариства";
- відсутній висновок Верховного Суду з питань: (1) застосування пункту 2 Розділу III (Прикінцевих положень) в сукупності з підпунктом 27 пункту 6 Розділу І Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України у зв`язку з прийняттям Цивільного кодексу України" в редакції на час прийняття оскаржуваних рішень спостережної ради; (2) застосування частини першої статті 1 Закону України "Про акціонерні товариства", яка має імперативну норму, що саме цим законом визначається порядок діяльності акціонерних товариств та їх правовий статус і не допускає застосування норм права інших законів, оскільки відповідач перебуває в статусі акціонерного товариства який не підпадає під визначені цією статтею випадки застосування іншого законодавства; (3) застосування пункту 5 розділу XVII (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про акціонерні товариства" стосовно недопустимості використання положень статутів акціонерних товариств положення яких не приведено у відповідність із нормами цього закону у строк, встановлений цим законом; (4) застосування пункту 2 розділу XVII (Перехідні та прикінцеві положення) Закону України "Про акціонерні товариства" та пункту 4 розділу XVII (Перехідні та прикінцеві положення) цього закону щодо втрати чинності і недопустимості застосування після двох років з дати набрання чинності цим законом застосування статей 1-49 Закону України "Про господарські товариства" та інших законів до їх приведення згідно з цим законом; (5) застосування статей 51, 52, 53, 55, 47, 35, 37, 40, 43 Закону України "Про акціонерні товариства" в тому числі частини п`ятої статі 47 Закону України "Про акціонерні товариства" (в редакції, чинній на час скликання зборів спостережною радою); (6) щодо необхідності зазначити мотиви інтересів товариства спостережною радою у випадку скликання нею зборів згідно частини п`ятої статті 47 Закону України "Про акціонерні товариства" в сукупності із нормами статті 55 Закону України "Про акціонерні товариства"; (7) чи можна використовувати норми Закону України "Про господарські товариства" у правовідносинах, які відбувалися після вступу в дію Закону України "Про акціонерні товариства"; (8) чи можуть виконувати обов`язки членів спостережної ради, наглядової ради громадяни (фізичні особи) які не є акціонерами товариства, або уповноваженими особами акціонера акціонерного товариства;
- суди попередніх інстанцій встановили обставини, що мають суттєве значення, на підставі недопустимих доказів.
4.3.ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначило про безпідставність викладених у ній доводів та просило залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - залишити без змін, як такі, що прийняті з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
4.4.Верховний Суд ухвалою від 01.06.2022 зупинив касаційне провадження у справі №921/250/20 за касаційною скаргою ТОВ "Тернопільрембуд" на постанову Західного апеляційного господарського суду від 11.08.2021 та рішення Господарського суду Тернопільської області від 14.12.2020 до розгляду судовою палатою для розгляду справ щодо корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи №921/67/19 та оприлюднення в установленому законом порядку повного тексту судового рішення, ухваленого за результатами такого розгляду.
4.5.Розгляд справи №921/67/19 завершено прийняттям судовою палатою для розгляду справ щодо корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду постанови від 22.12.2022 (повний текст постанови оприлюднено в Єдиному державному реєстрі судових рішень 31.01.2023), у зв`язку з чим, справа №921/250/20 була призначена до розгляду у судовому засіданні на 22.02.2023 о 12:15 у приміщенні Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду за адресою: м. Київ, вул. О. Копиленка, 6, в залі судових засідань №328.
4.6.ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" подало пояснення, у яких, посилаючись на висновки судової палати для розгляду справ щодо корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, викладені у постанові від 22.12.2022 у справі №921/67/19, зазначає про безпідставність доводів касаційної скарги.
4.7.ТОВ "Тернопільрембуд" подало письмові пояснення, в яких зазначає, що суди попередніх інстанцій безпідставно вдались до моделювання різних ситуацій можливих результатів голосування на зборах та доцільності прийняття оспорюваних рішень, чим вийшли за межі своєї компетенції, натомість не звернули належної уваги на порушення відповідачем процедури прийняття цих рішень.
5.Позиція Верховного Суду
5.1.Предметом спору у цій справі є визнання недійсними рішень спостережної ради ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", оформлених протоколом засідання спостережної ради ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" від 21.04.2017.
5.2.Як на підставу недійсності зазначених спірних рішень спостережної ради ТОВ "Тернопільрембуд" послалася на те, що ці рішення суперечать вимогам законодавства, чинного станом на дату їх прийняття, та статуту ВАТ "Чортківський завод "Агромаш", а саме: прийняті за відсутності необхідного кворуму спостережної ради, членами спостережної ради відповідача, повноваження яких припинилися внаслідок спливу строку, на який вони були обрані, та внаслідок втрати частиною з них статусу акціонерів зазначеного акціонерного товариства, а також прийняті спостережною радою, яка є нелегітимним органом, тобто прийняті органом не передбаченим законом. Крім того позивач вказував, що спостережна рада ВАТ "Чортківський завод "Агромаш" незаконно затвердила бюлетені для голосування на порядку денному загальних зборів акціонерів від 28.04.2017, а саме №36 та №38, порушуючи частину дев`яту статті 42 Закону України "Про акціонерні товариства", оскільки зазначені бюлетені фактично зняли з голосування питання №15 та №16 порядку денного.
5.3.З огляду на зазначені предмет та підстави позову у цій справі спірними питаннями, що виникли у межах спірних правовідносин та підлягають вирішенню судом, є такі питання:
1. Чи можна вважати спостережну раду легітимним органом акціонерного товариства, тобто таким, що передбачений законом? Чи можна вважати спостережну раду та наглядову раду тотожними (однаковими) органами управління акціонерним товариством?
2. Чи припинилися повноваження членів спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" станом на дату прийняття спостережною радою Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" спірних рішень?
3. Чи припиняються повноваження члена спостереженої ради акціонерного товариства у разі, якщо він втратив статус акціонера цього товариства?
4. Чи є правомірним затвердження спостережною радою спірними рішеннями бюлетенів №36 та №38 на голосування?
5.4.Надаючи оцінку висновкам судів попередніх інстанцій, що стосуються зазначених питань, Верховний Суд виходить з такого.
Щодо легітимності спостережної ради як органу управління акціонерним товариством.
5.5.Для вирішення цього питання необхідно звернутися до аналізу законодавства, чинного як до моменту прийняття спірних у цій справі рішень спостережної ради відповідача, так і після цього моменту.
5.6.01.10.1991 був введений в дію Закон України "Про господарські товариства".
5.7.Відповідно до частин першої та другої статті 46 Закону України "Про господарські товариства" (у редакції, чинній з 22.01.1998 та яка була чинна станом на 03.04.1998 - дату затвердження рішенням загальних зборів акціонерів відповідача статуту товариства, до 20.06.2007) в акціонерному товаристві з числа акціонерів може створюватися рада акціонерного товариства (спостережна рада), яка представляє інтереси акціонерів у період між проведенням загальних зборів і в межах компетенції, визначеної статутом, контролює і регулює діяльність правління. В акціонерному товаристві, яке налічує понад 50 акціонерів, створення ради акціонерного товариства (спостережної ради) обов`язкове.
5.8.За змістом пункту "г" частини першої статті 36 та пункту "в" частини п`ятої статті 41 Закону України "Про господарські товариства" (у редакції, чинній з 22.01.1998 та яка була чинна станом на 03.04.1998 - дату затвердження рішенням загальних зборів акціонерів відповідача статуту товариства, до 20.06.2007) обрання спостережної ради акціонерного товариства належало до повноважень установчих зборів акціонерного товариства, а обрання та відкликання членів спостережної ради акціонерного товариства належало до компетенції загальних зборів товариства.
5.9.01.01.2004 набрав чинності Цивільний кодекс України, відповідно до частини першої статті 160 якого в акціонерному товаристві може бути створена наглядова рада акціонерного товариства, яка здійснює контроль за діяльністю його виконавчого органу та захист прав акціонерів товариства. Випадки обов`язкового створення в акціонерному товаристві наглядової ради встановлюються законом.
Компетенція наглядової ради, визначена у статті 160 Цивільного кодексу України, не відрізняється від компетенції спостережної ради, визначеної Законом України "Про господарські товариства". Відмінним за цими законами є порядок формування: за Законом України "Про господарські товариства" спостережна рада створюється з числа акціонерів, тоді як стаття 160 Цивільного кодексу України такого обмеження не містить.
5.10.27.04.2007 був прийнятий Закон України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України у зв`язку з прийняттям Цивільного кодексу України" №997-V, що набрав чинності 20.06.2007.
Зазначеним Законом України №997-V були внесені зміни до Закону України "Про господарські товариства", зокрема була змінена і стаття 46 Закону України "Про господарські товариства". За змістом підпункту 27 пункту 6 розділу І Закону України №997-V у тексті Закону України "Про господарські товариства" слова "рада товариства (спостережна рада)", "рада акціонерного товариства (спостережна рада)" у всіх відмінках були замінені словами "наглядова рада товариства", "наглядова рада акціонерного товариства" у відповідному відмінку.
Також відповідно до пункту 2 розділу ІІІ "Прикінцеві положення" Закону України №997-V юридичні особи, які створено до набрання чинності цим Законом, зобов`язані протягом року з дня набрання чинності цим законом привести свої статути у відповідність із цим Законом. До приведення статутів у відповідність із цим Законом юридичні особи керуються положеннями діючих статутів у частині, що не суперечить цьому Закону.
5.11.Крім того, 17.09.2008 був прийнятий Закон України "Про акціонерні товариства", що набрав чинності 29.04.2009.
5.12.Відповідно до пункту 2 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про акціонерні товариства" через два роки з дня набрання чинності цим Законом втрачають чинність статті 1-49 Закону України "Про господарські товариства" у частині, що стосується акціонерних товариств.
5.13.Отже, стаття 46 Закону України "Про господарські товариства" втратила чинність 30.04.2011.
5.14.Відповідно до частин першої та другої статті 51 Закону України "Про акціонерні товариства" (у редакції, чинній у період з дати набрання чинності цим законом до 21.04.2017 - дати прийняття спостережною радою відповідача спірних у цій справі рішень) наглядова рада акціонерного товариства є органом, що здійснює захист прав акціонерів товариства, і в межах компетенції, визначеної статутом та цим Законом, контролює та регулює діяльність виконавчого органу. В акціонерних товариствах з кількістю акціонерів - власників простих акцій 10 осіб і більше створення наглядової ради є обов`язковим. У товаристві з кількістю акціонерів - власників простих акцій 9 осіб і менше у разі відсутності наглядової ради її повноваження здійснюються загальними зборами. У такому разі передбачені цим Законом повноваження наглядової ради з підготовки та проведення загальних зборів здійснюються виконавчим органом, якщо інше не встановлено статутом акціонерного товариства.
5.15.З 01.05.2018 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів" №2210-VIII, яким, зокрема до статті 51 Закону України "Про акціонерні товариства" були внесені зміни.
5.16.Відповідно до частин першої та другої статті 51 Закону України "Про акціонерні товариства" (у редакції, чинній з 01.05.2018 по теперішній час) наглядова рада акціонерного товариства є колегіальним органом, що здійснює захист прав акціонерів товариства і в межах компетенції, визначеної статутом та цим Законом, здійснює управління акціонерним товариством, а також контролює та регулює діяльність виконавчого органу. У публічних акціонерних товариствах та банках створення наглядової ради є обов`язковим. У приватних акціонерних товариствах з кількістю акціонерів 10 і більше осіб створення наглядової ради є обов`язковим. У разі якщо в приватному акціонерному товаристві кількість акціонерів становить 10 і більше осіб і всі акціонери є афілійованими один до одного, створення наглядової ради є необов`язковим. У приватному акціонерному товаристві у разі відсутності наглядової ради її повноваження здійснюються загальними зборами. У такому разі передбачені цим Законом повноваження наглядової ради з підготовки та проведення загальних зборів здійснюються виконавчим органом, якщо інше не встановлено статутом акціонерного товариства.
5.17.Пунктом 5 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про акціонерні товариства" було передбачено, що статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом (примітка: тобто до 29.04.2011 включно).
5.18.Аналіз наведених норм законодавства свідчить про те, що законодавство, чинне у період з 03.04.1998 - дати затвердження рішенням загальних зборів відповідача статуту товариства до теперішнього часу передбачало обов`язкове створення в акціонерних товариствах (з кількістю акціонерів понад 50, а з 29.04.2009 - в акціонерних товариствах з кількістю акціонерів - власників простих акцій 10 осіб і більше, а з 01.05.2018 - у всіх публічних акціонерних товариствах, а також у приватних акціонерних товариствах з кількістю акціонерів 10 і більше осіб) органу з представництва інтересів та захисту прав акціонерів, з контролю та регулювання діяльності виконавчого органу. Отже, створення в акціонерному товаристві такого постійно діючого представницького органу було та є обов`язковим в силу вимог закону. Таким органом до 20.06.2007 (до дати набрання чинності Законом України №997-V, яким були внесені зміни до Закону України "Про господарські товариства") була спостережна рада, а з 20.06.2007 і по теперішній час - наглядова рада.
5.19.При цьому, за своїм змістом зміни, що були внесені до Закону України "Про господарські товариства" згідно з підпунктом 27 пункту 6 розділу І Закону України №997-V, не передбачали створення в акціонерному товаристві такого нового органу як "наглядова рада", не передбачали зміни функцій такого органу, а стосувалися виключно зміни назви такого вже створеного органу акціонерного товариства як "спостережна рада" на "наглядову раду", його компетенція та сутнісна природа ні в чому не змінилися. Отже, жодної функціональної різниці між "спостережною радою" та "наглядовою радою" акціонерного товариства не існує - в усіх випадках йдеться про суто термінологічні розбіжності, які поступово уніфікуються в міру розвитку та удосконалення корпоративного законодавства України.
5.20.З огляду на викладене Верховний Суд дійшов висновку про те, що за своїми основними функціональними завданнями, визначеними законодавством, чинним у період з 01.10.1991 до теперішнього часу, "спостережна рада" та "наглядова рада" є одним і тим же органом, який здійснює контроль за діяльністю виконавчого органу товариства та захист прав акціонерів.
5.21.Відмінність у назві такого органу не свідчить про те, що спостережна рада є іншим, ніж наглядова рада органом акціонерного товариства та виконує інші функціональні завдання.
5.22.Аналогічний висновок Верховного Суду про тотожність зазначених органів акціонерного товариства викладений і у постановах Верховного Суду від 22.12.2022 у справі №921/67/19, від 22.12.2022 у справі №921/83/19, від 31.07.2019 у справі №921/346/16-г/14 та від 15.07.2020 у справі №921/320/16-г/18. Верховний Суд у зазначених постановах дійшов висновку про те, що з аналізу дефініцій, що містяться у Цивільному кодексі України, Законі України "Про акціонерні товариства", Законі України "Про господарські товариства" (в редакціях до 27.04.2007 та після цієї дати), терміни "спостережна рада" та "наглядова рада" позначають один і той же орган, який здійснює контроль за діяльністю виконавчого органу та захист прав акціонерів товариства.
5.23.Той факт, що Закон України "Про акціонерні товариства" передбачав інший спосіб обрання членів наглядової ради, ніж той, що був визначений законодавством, чинним до моменту набрання чинності Законом України "Про акціонерні товариства", не свідчить про те, що наглядова рада, передбачена зазначеним законом, є новим органом акціонерного товариства, оскільки компетенція (функціональне призначення) як спостережної ради, так і наглядової ради є тотожною (однаковою).
5.24.Аналогічний висновок Верховного Суду викладений у постанові від 15.07.2020 у справі №921/320/16-г/18). Верховний Суд погоджується з таким висновком та не вбачає підстав для відступу від нього.
5.25.Положення Закону України "Про акціонерні товариства" не передбачають створення в акціонерному товаристві, створеному до набрання чинності цим законом, такого нового органу, як "наглядова рада", а стосуються лише необхідності приведення статутів таких акціонерних товариств у відповідність до норм цього закону. Крім того, станом на дату набрання чинності цим законом такий орган акціонерного товариства як наглядова рада з такою ж компетенцією та назвою вже був передбачений попереднім законодавством.
5.26.Відповідно до статті 5 Цивільного кодексу України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
5.27.Отже, за загальним правилом закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
5.28.Аналогічне тлумачення принципу дії законів та інших нормативно-правових актів у часі міститься у пункті 2 рішення Конституційного Суду України №1-рп/99 від 09.02.1999 та у пункті 4 рішення Конституційного Суду України №3-рп/2001 від 05.04.2001.
5.29.За змістом статті 5 Цивільного кодексу України ключовими складовими зворотної дії акта цивільного законодавства є таке:
- за загальним правилом акти цивільного законодавства зворотної дії не мають;
- зворотна дія має бути передбачена у самому акті (перехідних чи прикінцевих положеннях);
- зворотна дія нормативно-правового акта допускається за умови відповідності конституційному принципу пом`якшення чи скасування відповідальності особи.