- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Р І Ш Е Н Н Я
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (справа про податки)
м. Київ, 5 квітня 2001 року |
Справа N 1-16/2001 N 3-рп/2001 |
Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Скоморохи Віктора Єгоровича - головуючий,
Вознюка Володимира Денисовича,
Євграфова Павла Борисовича,
Іващенка Володимира Івановича,
Козюбри Миколи Івановича,
Корнієнка Миколи Івановича,
Малинникової Людмили Федорівни,
Мироненка Олександра Миколайовича,
Розенка Віталія Івановича,
Савенка Миколи Дмитровича,
Селівона Миколи Федосовича,
Тихого Володимира Павловича - суддя-доповідач,
Чубар Людмили Пантеліївни,
Яценка Станіслава Сергійовича,
розглянув на пленарному засіданні справу щодо відповідності
Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 23 березня 1999 року
N 539-XIV (Голос України, 9 червня 1999 року, N 103).
Приводом для розгляду справи відповідно до статей
39,
40 Закону України
"Про Конституційний Суд України" стало конституційне подання Президента України щодо відповідності
Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Заслухавши суддю-доповідача Тихого В.П. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 23 березня 1999 року (далі - Закон) внесено деякі зміни до Декрету Кабінету Міністрів України "Про прибутковий податок з громадян" від 26 грудня 1992 року
N 13-92 (далі - Декрет N 13-92), Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито" від 21 січня 1993 року
N 7-93 (далі - Декрет N 7-93) та Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" від 26 червня 1997 року
N 400/97-ВР щодо об'єктів оподаткування та його розмірів.
Згідно зі статтею 2 розділу II "Прикінцеві положення"
Закону дія підпункту "е" і частини другої підпункту "з" пункту 1 статті
5 Декрету
N 13-92 (в редакції цього
Закону) поширюється на правовідносини, які виникли з дня набрання чинності цим
Декретом.
Суб'єкт права на конституційне подання - Президент України - порушує питання про визнання неконституційним
Закону, оспорює надання ним частині другій підпункту "з" пункту 1 статті
5 Декрету
N 13-92 зворотної дії в часі, оскільки вважає, що "це суперечить частині першій статті
58 Конституції України, за якою закони не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи".
Президент України також стверджує, що статтею 2 розділу I оспорюваного
Закону до Декрету
N 7-93 внесено зміни, які порівняно з чинною редакцією Декрету значно зменшують коло операцій, за які сплачується державне мито. Таке суттєве звуження бази справляння державного мита, як зазначає суб'єкт права на конституційне подання, призведе місцеві бюджети до втрат. Прийняття норм цього
Закону, на його думку, є порушенням принципу, визначеного статтею
95 Конституції України, за яким держава прагне до збалансованості бюджету, а також недодержанням вимог статті
34 Закону України
"Про бюджетну систему України" щодо визначення джерел покриття скорочення надходжень до місцевих бюджетів.
Глава держави вважає, що Верховна Рада України, прийнявши Закон України від 23 березня 1999 року, "порушила статті
6,
8,
19 Конституції України, згідно з якими органи влади здійснюють свої повноваження відповідно до Конституції та законів України, при цьому закони повинні прийматися на основі
Конституції України і відповідати їй".
2. Голова Верховної Ради України у листі до Конституційного Суду України заперечує викладене Президентом України обгрунтування і зазначає, що правозастосовна практика передбачає включення доходів, одержаних від продажу корпоративних прав, набутих в обмін на безоплатно отримані приватизаційні папери, до складу сукупного оподатковуваного доходу громадянина, а також стягнення у безспірному порядку з продавців таких корпоративних прав податку, прирівнюючи його до прибуткового податку з громадян, отриманого громадянином-продавцем за неосновним місцем одержання доходів.
Таким чином, стверджує Голова Верховної Ради України, закріпивши в Законі положення, що доходи громадян у таких випадках не оподатковуються, і надавши цим положенням зворотної сили, парламент фактично скасував відповідальність фізичних осіб за несплату прибуткового податку, нарахованого податковими органами на доход, отриманий від відчуження майна, набутого у процесі приватизації за приватизаційні або компенсаційні сертифікати, а також у межах пільгової приватизації до моменту набрання чинності цим Законом.
У листі Голови Верховної Ради України також зауважується, що "завищення ставок оподаткування операцій з валютними цінностями (включаючи цінні папери) могло б призвести до переміщення таких операцій у неоподатковуваний (або тіньовий) сектор".
Крім цього, вважає Голова Верховної Ради України, приймаючи рішення про зменшення ставки державного мита за посвідчення договорів про відчуження нерухомого майна з п'яти до одного відсотка, законодавець виходив з того, що встановлення помірних ставок державного мита за нотаріальне посвідчення договорів сприятиме легалізації дійсної вартості майна; такий розмір державного мита реально може сплатити кожний громадянин, і тоді суб'єкти ринку нерухомості працюватимуть в однакових умовах.
Що стосується прагнення до збалансованості бюджету, то, як наголошується в листі Голови Верховної Ради України, законодавець в Законі передбачає не тільки скорочення доходів місцевих бюджетів, але й встановлює нові норми, які розширюють базу оподаткування, що зумовить збільшення надходжень до місцевих бюджетів.
................Перейти до повного тексту