ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2022 року
м. Київ
cправа № 921/67/19
Верховний Суд у складі палати для розгляду справ щодо корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду: Баранець О. М. - головуючий, Бакуліна С. В., Губенко Н. М., Кібенко О. Р., Кондратова І. Д., Кролевець О. А., Стратієнко Л. В., Студенець В. І.,
за участю секретаря судового засідання Низенко В. Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Господарського суду Тернопільської області
у складі судді Гевка В. Л.
від 20 грудня 2019 року
та постанову Західного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Зварич О. В., Гриців В. М., Матущак О. І.
від 31 травня 2021 року
за позовом ОСОБА_1
до Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш"
про визнання недійсним рішення спостережної ради від 08 лютого 2016 року,
за участю:
від позивача: Степанов В. В.
від відповідача: Гурин В. А.
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог.
У січні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" про визнання недійсними рішень спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", оформлених протоколом засідання спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" від 08 лютого 2016 року.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ці спірні рішення суперечать:
- статтям 35, 37, 40, 43, 47, 51 та 52 Закону України "Про акціонерні товариства", оскільки прийняті нелегітимним органом, тобто таким, що не визначений законом. За твердженням позивачки зазначені положення закону в редакції, чинній станом на дату прийняття спостережною радою відповідача спірних рішень, передбачали створення в акціонерному товаристві наглядової, а не спостережної ради та у відповідача на час прийняття спірних рішень не був створений такий орган, як наглядова рада. Спостережна рада товариства не мала права приймати рішення про скликання загальних зборів акціонерів товариства, оскільки відповідно до Закону України "Про акціонерні товариства" такі повноваження належать до виключної компетенції наглядової ради товариства, і не можуть ототожнюватися з повноваженнями спостережної ради;
- розділу ІІІ Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України у зв`язку з прийняттям Цивільного кодексу України" № 997-V від 27 квітня 2007 року, оскільки відповідач протягом року з 22 червня 2007 року - дати набрання чинності цим Законом не привів свій статут у відповідність до положень зазначеного Закону та не мав права керуватися положеннями свого статуту в частині, що стосувалася спостережної ради;
- пунктам 9.2. та 9.8. статуту Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" та пункту 2.1. Положення про спостережну раду, оскільки станом на дату прийняття спірних рішень строк повноважень членів спостережної ради, які були обрані лише на два роки, закінчився та всупереч положенням статуту четверо членів спостережної ради товариства не були акціонерами товариства, що свідчить про прийняття спірних рішень за відсутності кворуму на засіданні спостережної ради;
- частині п`ятій статті 47 Закону України "Про акціонерні товариства", оскільки протокол, яким оформлене спірне рішення спостережної ради товариства від 08 лютого 2016 року, не містить обґрунтування (мотивів) в чому полягав інтерес товариства скликати позачергові збори.
2. Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій.
ОСОБА_1 є акціонером Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" і володіє часткою у статутному капіталі цього товариства в розмірі 7,7572%.
Рішенням загальних зборів акціонерів Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", оформленим протоколом від 23 січня 2004 року, був затверджений наступний склад спостережної ради товариства: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 .
У матеріалах справи відсутні докази того, що спостережна рада обиралася (переобиралася) в іншому складі, чи що вищим органом управління товариства приймалося рішення з приводу припинення повноважень цих її обраних членів.
08 лютого 2016 року відбулося засідання спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", на якому були прийняті рішення, оформлені протоколом від 08 лютого 2016 року, а саме:
1) про залучення суб`єкта оціночної діяльності для визначення ринкової вартості майнового комплексу Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" та про доручення голові правління підписати договір на проведення незалежної експертної оцінки ринкової вартості майна;
2) про призначення на 10 березня 2016 року позачергових загальних зборів акціонерів Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш";
3) про затвердження порядку денного позачергових загальних зборів акціонерів Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", призначених на 10 березня 2016 року, про обрання лічильної комісії, голови та секретаря позачергових загальних зборів товариства, про порядок (регламент) проведення позачергових загальних зборів товариства, про затвердження експертної оцінки майна цілісного майнового комплексу Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" та про вчинення значного правочину, якщо ринкова вартість майна, робіт або послуг, що є предметом такого правочину, перевищує 50 % вартості активів товариства;
4) про надіслання до 23 лютого 2016 року письмових повідомлень акціонерам про проведення позачергових загальних зборів та порядок денний з позбавленням акціонерів права вносити пропозиції до порядку денного та про доручення голові правління забезпечити належне повідомлення про проведення позачергових загальних зборів акціонерів товариства в порядку, передбаченому чинним законодавством України та статутом товариства;
5) про визначення датою складання переліку акціонерів, яким направити персональні письмові повідомлення про скликання позачергових загальних зборів товариства - 19 лютого 2016 року;
6) про визначення дати складання переліку акціонерів, які мають право на участь у позачергових загальних зборах акціонерів, які скликаються 10 березня 2016 року - станом на 24:00 год 02 березня 2016 року;
7) про обрання персонального складу реєстраційної комісії для проведення реєстрації акціонерів (їх представників) для участі у позачергових загальних зборах акціонерів товариства, які скликаються на 10 березня 2016 року;
8) про затвердження проекту рішень з першого, другого та третього питань порядку денного позачергових загальних зборів акціонерів, які скликаються на 10 березня 2016 року;
9) про визначення порядку, дати, часу та місця ознайомлення акціонерів (їх представників) з проектами рішень з питань порядку денного позачергових загальних зборів товариства;
10) про обрання тимчасової лічильної комісії товариства.
На засіданні спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", що відбулося 08 лютого 2016 року, були присутні:
- голова спостережної ради ОСОБА_7,
- члени спостережної ради: ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_2 .
У січні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" про визнання недійсними зазначених рішень спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", оформлених протоколом засідання спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" від 08 лютого 2016 року, з підстав того, що ці рішення суперечать вимогам закону та статуту товариства, прийняті за відсутності необхідного кворуму спостережної ради, прийняті органом, не передбаченим законом.
3. Короткий зміст оскаржуваних рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх ухвалення.
Господарський суд Тернопільської області рішенням від 20 грудня 2019 року у справі № 921/67/19, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 31 травня 2021 року, відмовив у задоволенні позову.
Рішення місцевого господарського суду та постанова апеляційного господарського суду мотивовані тим, що:
- терміни "спостережна рада" та "наглядова рада", що містяться у Цивільному кодексі України, Законі України "Про акціонерні товариства", Законі України "Про господарські товариства" (в редакціях до 27 квітня 2007 року та після цієї дати), а також у статуті Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", позначають один і той же орган, який здійснює контроль за діяльністю його виконавчого органу та захист прав акціонерів товариства, що узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 31 липня 2019 року у справі № 921/346/16-г/14;
- та обставина, що відповідач не привів положення свого статуту у відповідність до законодавства щодо зміни найменування такого органу управління як "спостережна рада", не свідчить про відсутність у відповідача такого органу управління;
- станом на 08 лютого 2016 року - дату прийняття спостережною радою відповідача спірних рішень склад спостережної ради, затверджений рішенням загальних зборів акціонерів від 23 січня 2004 року, був повноважним, строк повноважень членів спостережної ради відповідача, обраних рішенням загальних зборів акціонерів товариства від 23 січня 2004 року, не закінчився, оскільки відповідно до вимог чинного законодавства повноваження членів наглядової ради припиняються не за збігом терміну, на який вони обиралися, а їх переобранням у встановленому порядку уповноваженим органом акціонерного товариства, однак у матеріалах справи відсутні докази прийняття вищим органом управління товариства (загальними зборами акціонерів) рішення про припинення повноважень членів спостережної ради, обраних за рішенням від 23 січня 2004 року, та обрання (переобрання) нових членів спостережної ради;
- усі п`ять членів спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" на момент їх обрання до складу спостережної ради товариства були акціонерами цього товариства та відповідно до вимог чинного станом на дату прийняття спірних рішень законодавства особа, яка була обрана до складу наглядової ради акціонерного товариства як акціонер такого товариства, залишається повноважним членом наглядової ради і у випадку відчуження належних їй акцій аж до моменту її переобрання загальними зборами акціонерів, якщо інше не визначено статутом акціонерного товариства. При цьому статутом відповідача не встановлено вимог щодо обов`язкового припинення членства в наглядовій раді у разі відчуження акціонером - членом наглядової ради належних йому акцій;
- спостережна рада Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", приймаючи рішення, оформлені протоколом від 08 лютого 2016 року, діяла в межах повноважень, визначених статутом товариства, та відповідно до вимог чинного законодавства;
- відсутність у протоколі, яким оформлено спірне рішення спостережної ради товариства від 08 лютого 2016 року, мотивів наявності "інтересів товариства" для скликання зборів не суперечить статті 47 Закону України "Про акціонерні товариства", оскільки зазначена норма передбачає лише встановлення факту існування такого інтересу та не покладає на спостережну раду обов`язку викладення таких мотивів у відповідному рішенні.
Крім того місцевий господарський при прийнятті оскаржуваного рішення дійшов висновку, що у діяльності Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" мають місце певні недоліки, зокрема в частині того, що протягом тривалого часу, а саме: з 24 січня 2006 року (тобто з дати, після спливу двох років з дня обрання членів спостережної ради рішенням загальних зборів акціонерів від 23 січня 2004 року) Товариство не прийняло рішення про переобрання членів спостережної ради та більшість членів спостережної ради за час їх діяльності втратили статус акціонерів зазначеного акціонерного товариства, що викликає необхідність у їх переобранні загальними зборами акціонерів.
Господарський суд Тернопільської області відреагував на зазначений недолік у діяльності Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" та 15 січня 2020 року постановив окрему ухвалу у справі № 921/67/19, якою:
- зобов`язав Відкрите акціонерне товариство "Чортківський завод "Агромаш" усунути недоліки у своїй діяльності шляхом переобрання складу спостережної (наглядової ради) Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" в частині тих членів, у яких закінчився строк їх повноважень та які втратили статус акціонерів;
- встановив Відкритому акціонерному товариству "Чортківський завод "Агромаш" строк виконання цієї окремої ухвали до 01 липня 2020 року;
- зобов`язав Національну комісію з цінних паперів та фондового ринку здійснити контрольні заходи за виконанням Відкритим акціонерним товариством "Чортківський завод "Агромаш" вимог закону та усунення ним недоліків у своїй діяльності, визначених даною ухвалою, та за результатами здійснених контрольних заходів повідомити про таке Господарський суд Тернопільської області.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги.
У касаційній скарзі позивачка - ОСОБА_1 просить скасувати рішення Господарського суду Тернопільської області від 20 грудня 2019 року та постанову Західного апеляційного господарського суду від 31 травня 2021 року, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
5. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу.
Як на підставу касаційного оскарження зазначених судових рішень позивачка послалася на пункти 2, 3, 4 абзацу 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України та зазначила про те, що:
1) необхідно відступити від висновків Верховного Суду щодо застосування норм права, викладених у:
- пункті 5.2.5. постанови від 31 липня 2019 року у справі № 921/346/16-г/14;
- пункті 5.2.2. постанови Верховного Суду від 15 липня 2020 року у справі № 921/320/16-г/18;
- пунктах 10, 41 постанови Пленуму Верховного Суду України № 13 від 24 жовтня 2008 року;
- пункті 2.31. постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 4 від 25 лютого 2016 року;
2) відсутні висновки Верховного Суду щодо застосування:
- пункту 2 розділу III (Прикінцевих положень) у сукупності з підпунктом 27 пункту 6 розділу I Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів у зв`язку з прийняттям Цивільного кодексу України";
- частини першої статті 1 Закону України "Про акціонерні товариства";
- пункту 5 розділу XVII (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про акціонерні товариства";
- пунктів 2,4 розділу XVII (Прикінцеві та перехідні положення) Закону України "Про акціонерні товариства";
- статей 35, 37, 40, 43, 47, 51, 52, 53, 55 Закону України "Про акціонерні товариства", зокрема частини п`ятої статті 47 цього Закону (у редакції, чинній станом на час скликання зборів спостережною радою);
- щодо необхідності зазначати спостережною радою мотивів інтересів товариства у випадку скликання нею зборів згідно з частиною п`ятою статті 47 Закону України "Про акціонерні товариства" у сукупності з нормами статті 55 цього Закону;
- щодо можливості застосування норм Закону України "Про господарські товариства" у правовідносинах, які відбувалися після вступу в дію Закону України "Про акціонерні товариства",
- щодо можливості виконання обов`язків членів спостережної ради, наглядової ради громадянами (фізичними особами), які не є акціонерами товариства, або уповноваженими особами акціонера;
3) суди попередніх інстанцій не дослідили наявні в матеріалах справи докази, що регламентується з пунктом 1 частини третьої статті 310 Господарського процесуального кодексу України.
6. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а оскаржувані судові рішення - залишити без змін, посилаючись на те, що суди попередніх інстанцій дійшли правильних висновків по суті спору, врахували висновки Верховного Суду, зроблені у подібних до цієї справи правовідносинах, при ухваленні оскаржуваних рішення та постанови суди правильно застосували та дотрималися норм матеріального та процесуального права, а доводи скаржника є помилковими.
7. Підстави передачі справи на розгляд палати для розгляду справ щодо корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду (Вронська Г. О., Губенко Н. М., Кондратова І. Д.) ухвалою від 20 вересня 2021 року поновив ОСОБА_1 строк на касаційне оскарження рішення Господарського суду Тернопільської області від 20 грудня 2019 року та постанови Західного апеляційного господарського суду від 31 травня 2021 року у справі №921/67/19, відкрив касаційне провадження у справі № 921/67/19 за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду (Вронська Г. О., Губенко Н. М., Кондратова І. Д.) ухвалою від 16 листопада 2021 року передав справу Господарського суду Тернопільської області № 921/67/19 разом із касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Тернопільської області від 20 грудня 2019 року та постанову Західного апеляційного господарського суду від 31 травня 2021 року на розгляд палати для розгляду справ щодо корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду. Справа № 921/67/19 була передана на розгляд палати з підстави, передбаченої частиною першою статті 302 Господарського процесуального кодексу України, а саме: з огляду на необхідність відступу від висновку Верховного Суду, викладеного у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 31 липня 2019 року у справі № 921/346/16-г/14 та від 15 липня 2020 року у справі № 921/320/16-г/18 щодо застосування норм права, а саме: статті 46 Закону України "Про господарські товариства" (в редакції чинній як станом на 23 січня 2004 року, так і станом на 08 лютого 2016 року - дату прийняття спірних рішень спостережної ради), статті 160 Цивільного кодексу України, статей 47, 51, 52, 53, пункту 5 розділу 17 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про акціонерні товариства" про те, що склад спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", визначений рішенням загальних зборів акціонерів від 23 січня 2004 року та який не переобирався, був повноважним станом на 08 та 20 лютого 2016 року та відповідно до Закону України "Про акціонерні товариства" міг виконувати функції наглядової ради щодо скликання позачергових зборів акціонерного товариства.
В обґрунтування підстав для відступу від цих висновків Верховного Суду колегія суддів Касаційного господарського суду зазначила про те, що члени спостережної ради, які не переобиралися, повноважні приймати рішення лише з питань скликання загальних зборів акціонерного товариства для обрання членів наглядової ради у порядку Закону України "Про акціонерні товариства".
Верховний Суд у складі суддів палати для розгляду справ щодо корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду ухвалою від 09 грудня 2021 року прийняв до розгляду палатою справу № 921/67/19 за позовом ОСОБА_1 до Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" про визнання недійсними рішення спостережної ради за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Тернопільської області від 20 грудня 2019 року та постанову Західного апеляційного господарського суду від 31 травня 2021 року.
Позиція Верховного Суду.
8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків місцевого господарського суду та суду апеляційної інстанцій.
Верховний Суд у складі суддів палати для розгляду справ щодо корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду, здійснивши розгляд касаційної скарги, дослідивши наведені позивачкою у касаційній скарзі підстави касаційного оскарження судових рішень, та доводи відповідача, наведені у відзиві на касаційну скаргу, перевіривши наявність підстав для відступу від висновків Верховного Суду щодо застосування статті 46 Закону України "Про господарські товариства" (в редакції чинній як станом на 23 січня 2004 року, так і станом на 08 лютого 2016 року - дату прийняття спірних рішень спостережної ради), статті 160 Цивільного кодексу України, статей 47, 51, 52, 53, пункту 5 розділу 17 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про акціонерні товариства", викладених у постановах Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 31 липня 2019 року у справі № 921/346/16-г/14 та від 15 липня 2020 року у справі № 921/320/16-г/18, вважає, що підстави для відступу від зазначених висновків Верховного Суду відсутні, а касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Предметом спору у цій справі є визнання недійсними рішень спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", оформлених протоколом засідання спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" від 08 лютого 2016 року.
Як на підставу недійсності зазначених спірних рішень спостережної ради позивачка послалася на те, що ці рішення суперечать вимогам законодавства, чинного станом на дату їх прийняття, та статуту Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш", а саме: прийняті за відсутності необхідного кворуму спостережної ради, членами спостережної ради відповідача, повноваження яких припинилися внаслідок спливу строку, на який вони були обрані, та внаслідок втрати частиною з них статусу акціонерів зазначеного акціонерного товариства, а також прийняті спостережною радою, яка є нелегітимним органом, тобто прийняті органом не передбаченим законом.
З огляду на зазначені предмет та підстави позову у цій справі спірними питаннями, що виникли у межах спірних правовідносин та підлягають вирішенню судом, є такі питання:
1. Чи можна вважати спостережну раду легітимним органом акціонерного товариства, тобто таким, що передбачений законом? Чи можна вважати спостережну раду та наглядову раду тотожними (однаковими) органами управління акціонерним товариством?
2. Чи припинилися повноваження членів спостережної ради Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" станом на дату прийняття спостережною радою Відкритого акціонерного товариства "Чортківський завод "Агромаш" спірних рішень?
3. Чи припиняються повноваження члена спостереженої ради акціонерного товариства у разі, якщо він втратив статус акціонера цього товариства?
Надаючи оцінку висновкам судів попередніх інстанцій, що стосуються зазначених питань, Верховний Суд у складі палати для розгляду справ щодо корпоративних спорів, корпоративних прав та цінних паперів Касаційного господарського суду виходить з такого.
8.1. Щодо легітимності спостережної ради як органу управління акціонерним товариством.
Для вирішення цього питання слід звернутися до аналізу законодавства, чинного як до моменту прийняття спірних у цій справі рішень спостережної ради відповідача, так і після цього моменту.
01 жовтня 1991 року був введений в дію Закон України "Про господарські товариства".
Відповідно до частин першої та другої статті 46 Закону України "Про господарські товариства" (у редакції, чинній з 22 січня 1998 року та яка була чинна станом на 03 квітня 1998 року - дату затвердження рішенням загальних зборів акціонерів відповідача статуту товариства, до 20 червня 2007 року) в акціонерному товаристві з числа акціонерів може створюватися рада акціонерного товариства (спостережна рада), яка представляє інтереси акціонерів у період між проведенням загальних зборів і в межах компетенції, визначеної статутом, контролює і регулює діяльність правління.
В акціонерному товаристві, яке налічує понад 50 акціонерів, створення ради акціонерного товариства (спостережної ради) обов`язкове.
За змістом пункту "г" частини першої статті 36 та пункту "в" частини п`ятої статті 41 Закону України "Про господарські товариства" (у редакції, чинній з 22 січня 1998 року та яка була чинна станом на 03 квітня 1998 року - дату затвердження рішенням загальних зборів акціонерів відповідача статуту товариства, до 20 червня 2007 року) обрання спостережної ради акціонерного товариства належало до повноважень установчих зборів акціонерного товариства, а обрання та відкликання членів спостережної ради акціонерного товариства належало до компетенції загальних зборів товариства.
01 січня 2004 року набрав чинності Цивільний кодекс України, відповідно до частини першої статті 160 якого в акціонерному товаристві може бути створена наглядова рада акціонерного товариства, яка здійснює контроль за діяльністю його виконавчого органу та захист прав акціонерів товариства. Випадки обов`язкового створення в акціонерному товаристві наглядової ради встановлюються законом.
Компетенція наглядової ради, визначена у статті 160 Цивільного кодексу України, не відрізняється від компетенції спостережної ради, визначеної Законом України "Про господарські товариства". Відмінним за цими законами є порядок формування: за Законом України "Про господарські товариства" спостережна рада створюється з числа акціонерів, тоді як стаття 160 Цивільного кодексу України такого обмеження не містить.
27 квітня 2007 року був прийнятий Закон України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України у зв`язку з прийняттям Цивільного кодексу України" № 997-V, що набрав чинності 20 червня 2007 року.
Зазначеним Законом України № 997-V були внесені зміни до Закону України "Про господарські товариства", зокрема була змінена і стаття 46 Закону України "Про господарські товариства". За змістом підпункту 27 пункту 6 розділу І Закону України № 997-V у тексті Закону України "Про господарські товариства" слова "рада товариства (спостережна рада)", "рада акціонерного товариства (спостережна рада)" у всіх відмінках були замінені словами "наглядова рада товариства", "наглядова рада акціонерного товариства" у відповідному відмінку.
Також відповідно до пункту 2 розділу ІІІ "Прикінцеві положення" Закону України № 997-V юридичні особи, які створено до набрання чинності цим Законом, зобов`язані протягом року з дня набрання чинності цим законом привести свої статути у відповідність із цим Законом. До приведення статутів у відповідність із цим Законом юридичні особи керуються положеннями діючих статутів у частині, що не суперечить цьому Закону.
Крім того 17 вересня 2008 року був прийнятий Закон України "Про акціонерні товариства", що набрав чинності 29 квітня 2009 року.
Відповідно до пункту 2 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про акціонерні товариства" через два роки з дня набрання чинності цим Законом втрачають чинність статті 1-49 Закону України "Про господарські товариства" у частині, що стосується акціонерних товариств.
Отже, стаття 46 Закону України "Про господарські товариства" втратила чинність 30 квітня 2011 року.
Відповідно до частин першої та другої статті 51 Закону України "Про акціонерні товариства" (у редакції, чинній у період з дати набрання чинності цим законом до 08 лютого 2016 року - дати прийняття спостережною радою відповідача спірних у цій справі рішень) наглядова рада акціонерного товариства є органом, що здійснює захист прав акціонерів товариства, і в межах компетенції, визначеної статутом та цим Законом, контролює та регулює діяльність виконавчого органу.
В акціонерних товариствах з кількістю акціонерів - власників простих акцій 10 осіб і більше створення наглядової ради є обов`язковим. У товаристві з кількістю акціонерів - власників простих акцій 9 осіб і менше у разі відсутності наглядової ради її повноваження здійснюються загальними зборами.
У такому разі передбачені цим Законом повноваження наглядової ради з підготовки та проведення загальних зборів здійснюються виконавчим органом, якщо інше не встановлено статутом акціонерного товариства.
З 01 травня 2018 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів" № 2210-VIII, яким, зокрема до статті 51 Закону України "Про акціонерні товариства" були внесені зміни.
Відповідно до частин першої та другої статті 51 Закону України "Про акціонерні товариства" (у редакції, чинній з 01 травня 2018 року по теперішній час) наглядова рада акціонерного товариства є колегіальним органом, що здійснює захист прав акціонерів товариства і в межах компетенції, визначеної статутом та цим Законом, здійснює управління акціонерним товариством, а також контролює та регулює діяльність виконавчого органу.
У публічних акціонерних товариствах та банках створення наглядової ради є обов`язковим.
У приватних акціонерних товариствах з кількістю акціонерів 10 і більше осіб створення наглядової ради є обов`язковим.
У разі якщо в приватному акціонерному товаристві кількість акціонерів становить 10 і більше осіб і всі акціонери є афілійованими один до одного, створення наглядової ради є необов`язковим.
У приватному акціонерному товаристві у разі відсутності наглядової ради її повноваження здійснюються загальними зборами.
У такому разі передбачені цим Законом повноваження наглядової ради з підготовки та проведення загальних зборів здійснюються виконавчим органом, якщо інше не встановлено статутом акціонерного товариства.
Пунктом 5 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про акціонерні товариства" було передбачено, що статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом (примітка: тобто до 29 квітня 2011 року включно).
Аналіз наведених норм законодавства свідчить про те, що законодавство, чинне у період з 03 квітня 1998 року - дати затвердження рішенням загальних зборів відповідача статуту товариства до теперішнього часу передбачало обов`язкове створення в акціонерних товариствах (з кількістю акціонерів понад 50, а з 29 квітня 2009 року - в акціонерних товариствах з кількістю акціонерів - власників простих акцій 10 осіб і більше, а з 01 травня 2018 року - у всіх публічних акціонерних товариствах, а також у приватних акціонерних товариствах з кількістю акціонерів 10 і більше осіб) органу з представництва інтересів та захисту прав акціонерів, з контролю та регулювання діяльності виконавчого органу. Отже, створення в акціонерному товаристві такого постійно діючого представницького органу було та є обов`язковим в силу вимог закону. Таким органом до 20 червня 2007 року (до дати набрання чинності Законом України № 997-V, яким були внесені зміни до Закону України "Про господарські товариства") була спостережна рада, а з 20 червня 2007 року і по теперішній час - наглядова рада.
При цьому, за своїм змістом зміни, що були внесені до Закону України "Про господарські товариства" згідно з підпунктом 27 пункту 6 розділу І Закону України № 997-V, не передбачали створення в акціонерному товаристві такого нового органу як "наглядова рада", не передбачали зміни функцій такого органу, а стосувалися виключно зміни назви такого вже створеного органу акціонерного товариства як "спостережна рада" на "наглядову раду", його компетенція та сутнісна природа ні в чому не змінилися. Отже, жодної функціональної різниці між "спостережною радою" та "наглядовою радою" акціонерного товариства не існує - в усіх випадках йдеться про суто термінологічні розбіжності, які поступово уніфікуються в міру розвитку та удосконалення корпоративного законодавства України.
З огляду на викладене Верховний Суд дійшов висновку про те, що за своїми основними функціональними завданнями, визначеними законодавством, чинним у період з 01 жовтня 1991 року до теперішнього часу, "спостережна рада" та "наглядова рада" є одним і тим же органом, який здійснює контроль за діяльністю виконавчого органу товариства та захист прав акціонерів.
Відмінність у назві такого органу не свідчить про те, що спостережна рада є іншим, ніж наглядова рада органом акціонерного товариства та виконує інші функціональні завдання.
Аналогічний висновок Верховного Суду про тотожність зазначених органів акціонерного товариства викладений і у постановах Верховного Суду від 31 липня 2019 року у справі № 921/346/16-г/14 та від 15 липня 2020 року у справі № 921/320/16-г/18. Верховний Суд у зазначених постановах дійшов висновку про те, що з аналізу дефініцій, що містяться у Цивільному кодексі України, Законі України "Про акціонерні товариства", Законі України "Про господарські товариства" (в редакціях до 27 квітня 2007 року та після цієї дати), терміни "спостережна рада" та "наглядова рада" позначають один і той же орган, який здійснює контроль за діяльністю виконавчого органу та захист прав акціонерів товариства.
Той факт, що Закон України "Про акціонерні товариства" передбачав інший спосіб обрання членів наглядової ради, ніж той, що був визначений законодавством, чинним до моменту набрання чинності Законом України "Про акціонерні товариства", не свідчить про те, що наглядова рада, передбачена зазначеним законом, є новим органом акціонерного товариства, оскільки компетенція (функціональне призначення) як спостережної ради, так і наглядової ради є тотожною (однаковою).
Аналогічний висновок Верховного Суду викладений у постанові від 15 липня 2020 року у справі № 921/320/16-г/18). Верховний Суд погоджується з таким висновком та не вбачає підстав для відступу від нього.
Положення Закону України "Про акціонерні товариства" не передбачають створення в акціонерному товаристві, створеному до набрання чинності цим законом, такого нового органу, як "наглядова рада", а стосуються лише необхідності приведення статутів таких акціонерних товариств у відповідність до норм цього закону. Крім того, станом на дату набрання чинності цим законом такий орган акціонерного товариства, як наглядова рада з такою ж компетенцією та назвою вже був передбачений попереднім законодавством.
Відповідно до статті 5 Цивільного кодексу України акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності.
Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи.
Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.
Отже, за загальним правилом закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Аналогічне тлумачення принципу дії законів та інших нормативно-правових актів у часі міститься у пункті 2 рішення Конституційного Суду України № 1-рп/99 від 09 лютого 1999 року та у пункті 4 рішення Конституційного Суду України № 3-рп/2001 від 05 квітня 2001 року.
За змістом статті 5 Цивільного кодексу України ключовими складовими зворотної дії акта цивільного законодавства є таке:
- за загальним правилом акти цивільного законодавства зворотної дії не мають;
- зворотна дія має бути передбачена у самому акті (перехідних чи прикінцевих положеннях);
- зворотна дія нормативно-правового акта допускається за умови відповідності конституційному принципу пом`якшення чи скасування відповідальності особи.
Відповідно до пунктів 1, 2 та абзацу 1 пункту 4 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про акціонерні товариства" (у редакції, чинній з дати набрання чинності цим законом до 02 березня 2011 року) цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, крім другого речення частини другої статті 20, яке набирає чинності через два роки з дня опублікування цього Закону.
Через два роки з дня набрання чинності цим Законом втрачають чинність статті 1 - 49 Закону України "Про господарські товариства".
До приведення у відповідність із цим Законом закони України, інші нормативно-правові акти діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Відповідно до пунктів 1, 2 та абзацу 1 пункту 4 розділу XVII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про акціонерні товариства" (у редакції, чинній з 02 березня 2011 року по теперішній час) цей Закон набирає чинності через шість місяців з дня його опублікування, крім другого речення частини другої статті 20, яке набирає чинності через тридцять місяців з дня опублікування цього Закону.
До приведення у відповідність із цим Законом закони України, інші нормативно-правові акти діють у частині, що не суперечить цьому Закону, крім статей 1 - 49 Закону України "Про господарські товариства" у частині, що стосується акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом.
За змістом пункту 4 частини другої статті 10 Закону України "Про акціонерні товариства", редакція якої не змінювалася з моменту набрання чинності цим законом, питання утворення органів товариства вирішуються на установчих зборах акціонерного товариства.