1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
13.12.2022 № 734
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 грудня 2022 р.
за № 1718/39054
Про удосконалення нормативно-правових актів щодо діяльності з видобування, переробки уранових руд
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
Відповідно до статті 24 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", статті 7 Закону України "Про видобування і переробку уранових руд", статті 7 Закону України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії", підпункту 7 пункту 4 Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 363, та з метою вдосконалення нормативно-правових актів щодо регулювання діяльності з видобування, переробки уранових руд, НАКАЗУЮ:
( Преамбула із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
1. Затвердити Вимоги до структури та змісту звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд, що додаються.
2. У пункті 1 додатка 2 до Вимог та умов безпеки (ліцензійних умов) провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд, затверджених наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 27 травня 2015 року № 101, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 12 червня 2015 року за № 700/27145 (у редакції наказу Державної інспекції ядерного регулювання України від 28 жовтня 2020 року № 439), скорочення "УО" замінити словами "провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд".
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 11 березня 2001 року № 90 "Про затвердження Вимог до звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з переробки уранових руд", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27 березня 2001 року за № 278/5469.
4. Департаменту з безпеки радіаційних технологій та поводження з РАВ (Рибалка Н.В.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
5. Цей наказ набирає чинності через два місяці з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Виконуючий обов’язки Голови -
Головного державного
інспектора з ядерної
та радіаційної безпеки України




О. Коріков

ПОГОДЖЕНО:

Перший заступник Міністра енергетики України

Міністр захисту довкілля
та природних ресурсів України

Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій

Голова Державної регуляторної служби України

Заступник Міністра цифрової трансформації України
з питань європейської інтеграції



Ю. Власенко


Р. Стрілець


С. Крук

О. Кучер


В. Іонан
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції
ядерного регулювання України
13 грудня 2022 року № 734
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 грудня 2022 р.
за № 1718/39054
Вимоги
до структури та змісту звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд
( Заголовок із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
I. Загальні положення
1. Ці Вимоги встановлюють основні вимоги до структури та змісту звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд, який складається суб’єктом діяльності, що провадить або має намір провадити діяльність з видобування, переробки уранових руд (далі - суб’єкт діяльності), та подається до органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки з метою отримання документів дозвільного характеру на провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд.
2. У цих Вимогах вжито такі скорочення:
ЗАБ - звіт про аналіз безпеки;
( Абзац другий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
НПА - нормативно-правовий акт;
( Абзац третій пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
ЯРБ - ядерна та радіаційна безпека.
( Абзац четвертий пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
3. Ці Вимоги обов’язкові для застосування суб’єктами діяльності, які розробляють ЗАБ під час провадження діяльності, пов’язаної з вибором майданчика та проєктуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію об’єкта з видобування, переробки уранових руд, у тому числі в частині її припинення шляхом ліквідації, перепрофілювання, тимчасового зупинення (консервації) уранового об’єкта.
4. У цих Вимогах терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії", "Про видобування і переробку уранових руд" та Вимогах та умовах безпеки (ліцензійних умовах) провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд, затверджених наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 27 травня 2015 року № 101, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 12 червня 2015 року за № 700/27145 (у редакції наказу Державної інспекції ядерного регулювання України від 28 жовтня 2020 року № 439).
II. Загальні вимоги до складання звіту
( Заголовок розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
1. Цілі ЗАБ та вимоги до його складання
1. ЗАБ провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд - документ, у якому суб’єкт діяльності обґрунтовує що:
урановий об’єкт, його споруди, системи та обладнання відповідають вимогам ЯРБ;
діяльність з видобування, переробки уранових руд здійснюється з дотриманням вимог ЯРБ.
2. Цілями ЗАБ є:
обґрунтування достатності та надійності, передбачених організаційних та інженерно-технічних заходів для забезпечення необхідного рівня безпеки при провадженні діяльності з видобування, переробки уранових руд у нормальних та аварійних умовах;
опис стану споруд, систем та обладнання, які використовуються під час видобування, переробки уранових руд, обґрунтування їх відповідності вимогам ЯРБ;
опис технологічного процесу видобування, переробки уранових руд з дотриманням вимог ЯРБ;
обґрунтування прийнятих технічних та організаційних рішень із забезпечення радіаційного захисту персоналу, населення та навколишнього природного середовища під час провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд (неперевищення лімітів дозових навантажень персоналу і населення та мінімізації надходження радіонуклідів у навколишнє природне середовище, установлених нормами та правилами з ЯРБ);
аналіз аварійних ситуацій та аварій і оцінку їх наслідків, обґрунтування достатності заходів із запобігання аварійних ситуацій та аварій, пом’якшення їх наслідків;
опис системи фізичного захисту уранового об’єкта, обґрунтування відповідності інженерно-технічних та організаційно-правових заходів вимогам ЯРБ;
опис методик, моделей, розрахункових програм, які використовувались для проведення оцінки безпеки провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд;
опис системи протипожежного захисту та її відповідність вимогам ЯРБ та пожежної безпеки.
3. Суб’єкт діяльності розробляє ЗАБ на основі результатів проведеної оцінки безпеки уранового об’єкта.
Оцінку безпеки уранового об’єкта у ЗАБ виконують з використанням диференційованого підходу. Суб’єкт діяльності визначає обсяг та рівень деталізації оцінки безпеки з урахуванням обсягів виробництва, характеристик відходів видобування, переробки уранових руд та побічних продуктів видобування, переробки уранових руд, видів робіт та операцій на урановому об’єкті.
4. Суб’єкт діяльності розробляє, оновлює та деталізує ЗАБ на всіх етапах провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд.
Під час оновлення та деталізації ЗАБ враховують:
уточнені дані про відходи видобування, переробки уранових руд та побічні продукти видобування, переробки уранових руд;
фактичні характеристики споруд, систем та обладнання уранового об’єкта та порівняння цих фактичних характеристик з проєктними;
фактичні характеристики радіаційного стану уранового об’єкта, викидів та скидів;
досвід експлуатації уранового об’єкта;
дані моніторингу довкілля.
5. У ЗАБ на етапі проєктування, експлуатації та припинення діяльності уранового об’єкта у складі проєкту (робочого проєкту) визначають та обґрунтовують безпеку спроєктованого уранового об’єкта відповідно до Загальних положень радіаційної безпеки під час провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд, затверджених наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 18 грудня 2020 року № 535, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 12 лютого 2021 року за № 184/35806.
6. У ЗАБ вносять відомості щодо:
джерел інформації, вихідних даних, припущень, які використані під час проведення розрахунків та оцінки безпеки;
методик, моделей, сценаріїв та розрахункових програм, що використовувалися під час проведення оцінки безпеки;
проміжних та підсумкових результатів оцінки безпеки;
наявності дефіцитів безпеки на урановому об’єкті та запланованих заходів їх вирішення.
Надають також переліки посилань на документи, які використовувались під час розроблення відповідних розділів ЗАБ.
7. У ЗАБ надають відомості про наявність затвердженого в установленому порядку звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля", який містить результати оцінки впливу на довкілля, соціальне та техногенне середовище під час провадження планованої діяльності.
( Пункт 7 глави 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
2. Структура звіту
( Заголовок глави 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання № 5 від 04.01.2023 )
1. ЗАБ містить такі розділи:
вступ;
оцінка, опис, характеристика та місце розташування уранового об’єкта із зазначенням технологічних процесів;
організаційно-технічні заходи із забезпечення радіаційної безпеки;
радіаційний захист;
радіаційний контроль та моніторинг;
організація та забезпечення фізичного захисту уранового об’єкта;
запобігання аварійним ситуаціям та аваріям, аварійна готовність;
організація та забезпечення протипожежного захисту уранового об’єкта;
система управління діяльністю;
висновки.
Вимоги до змісту розділів ЗАБ визначені у додатку до цих Вимог. Суб’єкт діяльності, у разі потреби, може доповнювати ЗАБ додатковими розділами та матеріалами, зміст яких доповнює обґрунтування ЯРБ.
2. Якщо у ЗАБ відсутня інформація, яку необхідно надавати відповідно до цих Вимог, суб’єкт діяльності у відповідному розділі або пункті ЗАБ надає роз’яснення щодо її відсутності.
3. ЗАБ може містити додатки, які доповнюють та підтверджують інформацію, викладену у ЗАБ (вихідні дані, методики, розрахунки, проєктні рішення, креслення, інструкції, положення, накази, документи дозвільного характеру, тощо), ілюструють, пояснюють і конкретизують оцінку радіаційної безпеки при провадженні діяльності з видобування, переробки уранових руд.
3. Вимоги до оформлення звіту
1. ЗАБ складає та підписує визначена суб’єктом діяльності відповідальна особа. Затверджує ЗАБ керівник суб’єкта діяльності, із зазначенням дати затвердження.
2. При оформленні ЗАБ використовуються такі засоби відображення інформації, як креслення, таблиці, схеми тощо.
3. Текст ЗАБ має бути точним, логічним, послідовним і достатнім для обґрунтування висновку щодо належного стану радіаційної безпеки при провадженні діяльності з видобування, переробки уранових руд.

Заступник директора
Департаменту з безпеки
радіаційних технологій
та поводження з РАВ -
начальник відділу безпеки ДІВ -
державний інспектор






А. Мишковська
Додаток
до Вимог до структури та змісту
звіту про аналіз безпеки провадження
діяльності з видобування,
переробки уранових руд
(пункт 1 глави 2 розділу II)
ВИМОГИ
до змісту розділів звіту про аналіз безпеки провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд
І. Зміст розділу "Вступ"
1. У цьому розділі зазначаються відомості щодо:
найменування суб’єкта діяльності та його призначення;
необхідності створення;
терміну експлуатації уранового об’єкта;
етапів провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд;
стану ліцензування діяльності на урановому об’єкті;
проведення оцінки безпеки на етапах провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд;
розроблення та затвердження проєктів будівництва (реконструкції) уранового об’єкта.
2. Наводять стислу інформацію щодо:
території, на якій розташований урановий об’єкт (географічні координати, відстань до найближчих населених пунктів, основних промислових об’єктів і транспортних шляхів, мереж електропостачання, трубопроводів);
майданчика уранового об’єкта (відповідна схема майданчика).
3. Надається інформація про:
організаційну структуру підприємства;
наявність кваліфікованого персоналу;
інформацію щодо радіаційного впливу провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд на персонал, населення та навколишнє природне середовище.
4. Наводять переліки НПА, міжнародних стандартів безпеки, рекомендаційних документів міжнародних організацій, які використовуються суб’єктом діяльності при складанні ЗАБ для обґрунтування та забезпечення рівня радіаційної безпеки під час провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд.
II. Зміст розділу "Оцінка, опис, характеристика та місце розташування уранового об’єкта із зазначенням технологічних процесів"
1. У цьому розділі суб’єкт діяльності наводить:
описи та оцінки характеристик майданчика, достатні для обґрунтування придатності майданчика для провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд;
інформацію щодо застосування технологій на урановому об’єкті;
опис природних та техногенних зовнішніх впливів на території розташування майданчика, які впливають чи можуть впливати на безпеку уранового об’єкта.
2. Дані про характеристики майданчика та району його розміщення підтверджуються:
аналізом використаних джерел інформації;
описами виконаних досліджень і аналізами їх результатів.
3. Наводять загальні відомості щодо:
географічного положення, границь майданчика (геометричні розміри майданчика) та землевідведення, а також границь санітарно-захисної зони та зони спостереження;
розташування майданчика відносно найбільш значущих природних об’єктів (найближчі водойми, відомі значні родовища мінеральних та інших цінних ресурсів тощо);
розташування майданчика відносно найбільших та найближчих населених пунктів, промислових об’єктів, основних транспортних шляхів, мереж електропостачання, трубопроводів;
землекористування та водокористування.
4. Наводять метеорологічні характеристики району розміщення майданчика уранового об’єкта, обґрунтування безпечної його експлуатації, а також для проведення оцінок розповсюдження радіонуклідів у навколишньому природному середовищі за нормальних та аварійних умов.
5. Наводять відомості про такі метеорологічні характеристики:
дощові опади (річні обсяги, розподіл інтенсивності, тривалість, частота, екстремальні опади);

................
Перейти до повного тексту