- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 лютого 2021 р.
за № 184/35806
Про затвердження Загальних положень радіаційної безпеки під час провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд
1. Затвердити Загальні положення радіаційної безпеки під час провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд, що додаються.
2. Управлінню радіаційної безпеки (Антоніна МИШКОВСЬКА) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова - Головний державний інспектор з ядерної та радіаційної безпеки України |
Г. Плачков |
ПОГОДЖЕНО: Перший заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України В.о. Міністра енергетики України Міністр охорони здоров’я України |
Б. Боруховський Ю. Бойко М. Степанов |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції
ядерного регулювання України
18 грудня 2020 року № 535
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 лютого 2021 р.
за № 184/35806
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
радіаційної безпеки під час провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд
І. Загальні положення
1. Ці Загальні положення встановлюють основні принципи, критерії та вимоги радіаційної безпеки під час провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд та її припинення шляхом ліквідації, перепрофілювання, тимчасового зупинення (консервації) видобувного та/або переробного уранового об’єкта (далі - уранові об’єкти), а також організаційно-технічні заходи, спрямовані на їх реалізацію.
3. Ці Загальні положення є обов’язковими для виконання суб’єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії, які провадять або мають намір провадити діяльність з видобування, переробки уранових руд, у тому числі в частині її припинення шляхом ліквідації, перепрофілювання, тимчасового зупинення (консервації) уранових об’єктів.
4. Розміщення, будівництво, введення в експлуатацію, експлуатація, ліквідація, тимчасове зупинення (консервація) уранових об’єктів здійснюється з урахуванням вимог законодавства.
5. Організаційно-технічні заходи, спрямовані на реалізацію цих Загальних положень під час провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд, визначаються в проєкті будівництва уранових об’єктів, аналізуються та обґрунтовуються у звіті з аналізу безпеки.
6. Проєкти ліквідації, перепрофілювання, тимчасового зупинення (консервації) уранових об’єктів розробляються на основі проєктних рішень, визначених у проєкті будівництва уранових об’єктів, даних про стан безпеки уранових об’єктів під час їх експлуатації, досягнутого рівня безпеки та періодичних звітів з аналізу безпеки.
7. Проєкти будівництва, реконструкції, ліквідації, перепрофілювання, тимчасового зупинення (консервації) уранових об’єктів підлягають обов’язковій державній експертизі ядерної та радіаційної безпеки та оцінці впливу на довкілля відповідно до законодавства.
8. Обсяги та терміни впровадження цих Загальних положень на діючих уранових об’єктах обґрунтовуються суб’єктом діяльності та погоджуються з Держатомрегулюванням.
9. У цих Загальних положеннях вживаються такі скорочення:
ЗС - зона спостереження;
КІРО - комплексне інженерно-радіаційне обстеження;
ОПВ та ДО - основні промислові виробництва та допоміжні об’єкти, які входять до складу уранового об’єкта;
ОЗ - об’єкт, призначений для захоронення відходів переробки уранових руд;
СЗЗ - санітарно-захисна зона.
10. У цих Загальних положеннях терміни вживаються у таких значеннях:
безпека провадження/припинення діяльності з видобування, переробки уранових руд - комплекс заходів, спрямованих на забезпечення радіаційної безпеки уранового об’єкта;
кінцевий стан уранового об’єкта - радіаційно безпечний стан уранового об’єкта, визначений та обґрунтований у відповідному проєкті припинення діяльності з видобування, переробки уранових руд шляхом ліквідації або перепрофілювання уранового об’єкта, досягнення якого забезпечує можливість повного або обмеженого звільнення майданчика уранового об’єкта від регулюючого контролю;
критерії безпеки уранового об’єкта - сукупність кількісних критеріїв, встановлених нормами та правилами з ядерної та радіаційної безпеки, та якісних критеріїв (визначений результат робіт, заходів, операцій тощо), дотримання яких забезпечує неперевищення встановлених меж радіаційного впливу уранового об’єкта на персонал, населення і довкілля при нормальній експлуатації уранового об’єкта, порушеннях нормальної експлуатації уранового об’єкта і проєктних радіаційних аваріях;
культура безпеки - набір правил і особливостей діяльності підприємства (окремих осіб) з видобування, переробки уранових руд, який встановлює, що проблемам радіаційної безпеки уранового об’єкта приділяється увага як таким, що мають вищий пріоритет;
ліквідація уранового об’єкта - повне припинення діяльності з видобування, переробки уранових руд шляхом здійснення заходів з демонтажу ОПВ та ДО та приведення території уранового об’єкта в радіаційно безпечний стан;
межі безпечної експлуатації уранового об’єкта - визначені проєктом параметри технологічного процесу видобування, переробки уранових руд, відхилення від яких можуть призвести до аварії;
моніторинг технічного стану уранового об’єкта - система спостережень за технічним станом ОПВ та ДО, технологічного обладнання, що входять до складу уранового об’єкта, з метою своєчасного виявлення неприпустимих відхилень від передбачених проєктом величин шляхом здійснення інструментального контролю та візуального обстеження;
основні системи забезпечення безпеки уранового об’єкта - сукупність систем (вентиляції та фільтрації повітря, водоочищення, водовідведення та дренажу, пилопригнічення, радіаційного моніторингу тощо), та контрольно-вимірювальної апаратури, що забезпечують функціонування уранового об’єкта в межах безпечної експлуатації;
перепрофілювання уранового об’єкта - повне припинення діяльності з видобування, переробки уранових руд шляхом здійснення комплексу заходів, спрямованих на переорієнтацію уранового об’єкта (ОПВ та ДО) на випуск нової продукції та приведення території уранового об’єкта в радіаційно безпечний стан;
природний захисний бар’єр - елемент довкілля, який за своїми геологічними властивостями є природною перешкодою на шляху поширення іонізуючого випромінювання, радіоактивних речовин;
проєктні рішення - визначені та обґрунтовані у проєктній документації рішення, реалізація яких забезпечує відповідність рівня радіаційної безпеки уранового об’єкта, що проєктується, нормативним вимогам;
рекультивація земель на майданчику уранового об’єкта - комплекс заходів, спрямованих на обмежене або повне звільнення майданчика уранового об’єкта від регулюючого контролю;
тимчасове зупинення (консервація) уранового об’єкта - тимчасове припинення діяльності з видобування, переробки уранових руд шляхом здійснення комплексу заходів, спрямованих на забезпечення належного рівня радіаційної безпеки уранового об’єкта, та утримання його у такому технічному стані, що дає можливість відновлення здійснюваної раніше діяльності.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у законах України
"Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку",
"Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії",
"Про видобування і переробку уранових руд",
"Про відходи",
Основних санітарних правилах забезпечення радіаційної безпеки України, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 02 лютого 2005 року № 54, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 20 травня 2005 року за № 552/10832,
Державних гігієнічних нормативах "Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)", затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14 липня 1997 року № 208, введених в дію постановою Головного державного санітарного лікаря України від 01 грудня 1997 року № 62,
Нормах радіаційної безпеки України, доповнення: "Радіаційний захист від джерел потенційного опромінення (НРБУ-97/Д-2000)", затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України від 12 липня 2000 року № 116,
Вимогах та умовах безпеки (ліцензійних умовах) провадження діяльності з переробки уранових руд, затверджених наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 27 травня 2015 року № 101, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 12 червня 2015 року за № 700/27145,
Вимогах до адміністративного контролю майданчиків уранових об’єктів в рамках обмеженого звільнення їх від регулюючого контролю, затверджених наказом Державної інспекції ядерного регулювання України від 21 лютого 2017 року № 60, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15 березня 2017 року за № 353/30221.
II. Основні принципи та критерії безпеки провадження/припинення діяльності з видобування, переробки уранових руд
1. Діяльність з видобування, переробки уранових руд, у тому числі в частині її припинення, здійснюється згідно з принципами:
виправданості, оптимізації та неперевищення;
захисту від радіаційних ризиків майбутніх поколінь;
відповідальності за дотримання норм та правил з радіаційної безпеки;
державного регулювання безпеки видобування, переробки уранових руд;
забезпечення культури безпеки;
забезпечення контролю за рівнем радіаційного забруднення довкілля;
захисту довкілля від радіоактивного забруднення;
забезпечення аварійної готовності і реагування на радіаційні аварії.
2. Кількісними критеріями радіаційної безпеки провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд, у тому числі в частині її припинення, є встановлені
НРБУ-97 радіаційно-гігієнічні регламенти першої групи.
3. Крім кількісних, критеріями радіаційної безпеки провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд, у тому числі в частині її припинення, є дотримання у повному обсязі проєктних рішень, визначених у відповідних проєктах та неперевищення меж безпечної експлуатації уранового об’єкта.
III. Загальні положення безпеки провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд
1. Обов’язки суб’єкта діяльності
1. Суб’єкт діяльності забезпечує провадження діяльності з дотриманням норм, правил з ядерної та радіаційної безпеки у сфері використання ядерної енергії.
2. Суб’єкт діяльності впроваджує політику у сфері безпеки персоналу (включаючи радіаційну безпеку), населення та довкілля відповідно до норм та правил з ядерної та радіаційної безпеки з наданням цим питанням найвищого пріоритету.
3. Суб’єкт діяльності забезпечує розробку та реалізацію програм підвищення рівня радіаційної безпеки, які спрямовані на мінімізацію індивідуальних і колективних доз опромінення персоналу.
4. Суб’єкт діяльності забезпечує дотримання лімітів доз, допустимих та контрольних рівнів радіаційних факторів, встановлених
НРБУ-97.
5. Суб’єкт діяльності забезпечує впровадження та ефективну роботу системи обліку та контролю за переміщенням та зберіганням радіоактивно забрудненого обладнання, відходів видобування, переробки уранових руд (включаючи радіоактивні відходи) та джерел іонізуючого випромінювання.
6. Суб’єкт діяльності забезпечує здійснення заходів, спрямованих на:
захист майбутніх поколінь та зменшення тягаря на майбутні покоління шляхом гарантування щонайменше такого самого рівня радіаційного захисту, який забезпечується для нинішніх поколінь, а також того, що прогнозований вплив на здоров’я майбутніх поколінь не перевищує рівні, прийнятні на сьогодні;
створення організаційної структури та розроблення порядку її коригування (у разі необхідності) під час провадження/припинення діяльності з видобування, переробки уранових руд;
встановлення вимог до кваліфікації керівників та персоналу уранового об’єкта, їх повноважень та обов’язків;
забезпечення контролю за рівнем радіаційного забруднення довкілля;
захисту довкілля від радіоактивного забруднення.
2. Вибір майданчика для розміщення уранового об’єкта
1. Рішення щодо територіального розташування майданчика уранового об’єкта приймається відповідно до законодавства з урахуванням геологічних, метеорологічних, гідрогеологічних, інженерно-геологічних, сейсмологічних та інших характеристик відповідної території, що можуть впливати на міграцію радіонуклідів у довкілля при нормальних та аварійних умовах експлуатації уранового об’єкта.
2. Обґрунтування рішення щодо вибору майданчиків для розміщення ОПВ та ДО здійснюється в рамках техніко-економічного обґрунтування будівництва уранового об’єкта і включає інформацію щодо:
результатів оцінки придатності не менше трьох майданчиків для розміщення ОПВ та ДО;
оцінки радіаційного стану при нормальних умовах експлуатації ОПВ та ДО, порушеннях нормальної експлуатації та аваріях;
технічних та організаційних заходів для забезпечення радіаційної безпеки;
усебічної оцінки впливу уранового об’єкта на персонал, населення та довкілля.
3. Зонування майданчика уранового об’єкта, розміщення технологічних будівель та споруд окремих ОПВ та ДО
1. Розміщення ОПВ та ДО на майданчику уранового об’єкта здійснюється з урахуванням розмірів майданчика уранового об’єкта та з урахуванням вірогідності будівництва і введення в експлуатацію окремих ОПВ та ДО в майбутньому.
2. Розміри СЗЗ та ЗС навколо майданчика уранового об’єкта та окремих ОПВ та ДО, а також розміри смуг відчуження вздовж трас технологічних трубопроводів, мають визначатися з урахуванням потенційного впливу уранового об’єкта на населення та довкілля.
3. Встановлення зон обмеженого доступу на майданчику уранового об’єкта та в окремих виробничих приміщеннях ОПВ та ДО здійснюється з урахуванням рівня їх потенційної небезпеки.
4. Основні положення безпеки провадження діяльності з видобування, переробки уранових руд
1. У проєкті будівництва видобувного/переробного уранового об’єкта (далі - проєкт уранового об’єкта) визначаються проєктні рішення щодо обов’язкового контролю таких радіаційно небезпечних факторів:
вмісту радіонуклідів уранового та торієвого рядів і продуктів їх розпаду в повітрі (атмосферному, шахтному, виробничих приміщень), воді (шахтній, оборотній, стічній, зливовій) та довкіллі в межах СЗЗ і СЗ (поверхневих і ґрунтових водах, ґрунті, рослинності, продуктах харчування);
радіоактивного забруднення поверхонь виробничих приміщень, технологічного обладнання, транспортних засобів, спецодягу, взуття.
2. Проєктом уранового об’єкта передбачаються технологічні процеси, які забезпечують:
мінімізацію утворення відходів та побічних продуктів видобування, переробки уранових руд шляхом застосування методів, спрямованих на максимальне вилучення корисного компоненту;
мінімальне надходження в повітря робочої зони уранового об’єкта радіоактивного пилу, радону і його дочірніх продуктів розпаду;
мінімізацію радіоактивного забруднення території в районі розміщення уранового об’єкта;
використання продуктів видобування, переробки уранових руд в технологічному циклі, зокрема, заповнення ними вироблених просторів в шахтах, використання очищених шахтних вод в технологічних процесах тощо;
максимально можливе використання побічних продуктів видобування, переробки уранових руд як вторинних ресурсів;
захист довкілля від радіоактивного забруднення.
3. У проєкті уранового об’єкта визначаються проєктні рішення щодо створення та введення в експлуатацію основних систем забезпечення безпеки уранового об’єкта, а саме:
системи вентиляції та фільтрації повітря, які мають забезпечувати регульований повітрообмін у технологічних будівлях та спорудах наземних та підземних ОПВ та ДО уранового об’єкта, шляхом монтажу вентиляційного устаткування (в тому числі резервного), або шляхом забезпечення природної вентиляції та очищення повітря ОПВ та ДО уранового об’єкта від радіоактивних речовин;
................Перейти до повного тексту