1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ПОСТАНОВА
23.04.2021 № 714
Про відмову у сертифікації НЕК "УКРЕНЕРГО"
Відповідно до пункту 7 частини першої статті 17 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг", пункту 3 частини третьої статті 6, статті 34 Закону України "Про ринок електричної енергії", частини другої статті 1 Закону України "Про ратифікацію Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства", висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства від 05 лютого 2020 року № 1/20 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,
ПОСТАНОВЛЯЄ:
Прийняти рішення про відмову у сертифікації ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГО" (код ЄДРПОУ 00100227) на підставі обґрунтування, що додається.
Т.в.о. Голови НКРЕКП О. Магда
Додаток
до постанови НКРЕКП
23.04.2021 № 714
ОБҐРУНТУВАННЯ
ДО РІШЕННЯ ПРО ВІДМОВУ У СЕРТИФІКАЦІЇ ПРИВАТНОГО АКЦІОНЕРНОГО ТОВАРИСТВА "НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГО"
1. Вступна частина
Статтями 9 та 10 Директиви 2009/72/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 13 липня 2009 року про спільні правила внутрішнього ринку електроенергії та про скасування Директиви 2003/54/ЄС (далі – Директива) та статтею 3 Регламенту 714/2009 Європейського Парламенту та Ради від 13 липня 2009 року про умови доступу до мережі для транскордонного обміну електроенергією (далі – Регламент ЄС) визначено вимоги щодо призначення оператором системи передачі суб’єкта господарювання, який отримав рішення про сертифікацію відповідно до вимог Директиви та Регламенту ЄС. Імплементація зазначених вимог Директиви та Регламенту ЄС у національному законодавстві передбачена міжнародними зобов’язаннями України, узятими в рамках Угоди про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (Угоду ратифіковано Законом України "Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони"), Договором про заснування Енергетичного Співтовариства, що був підписаний 24 вересня 2010 року в місті Скоп’є (Македонія) та ратифікований Законом України "Про ратифікацію Протоколу про приєднання України до Договору про заснування Енергетичного Співтовариства", а також Законом України "Про ринок електричної енергії" (далі – Закон).
Відповідно до Закону оператор системи передачі може бути виключно власником системи передачі, що визначається як модель відокремлення власності (модель відокремлення OU).
ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ "НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГО" (далі – ПрАТ "НЕК "Укренерго") подано до НКРЕКП запит на здійснення сертифікації оператора системи передачі (лист від 14 серпня 2019 року № 01/30692) разом із документами, даними та інформацією, що вимагаються згідно з Порядком здійснення сертифікації оператора системи передачі електричної енергії, затвердженим постановою НКРЕКП від 10 серпня 2017 року № 1016 (далі – Порядок сертифікації).
НКРЕКП розглянула подані ПрАТ "НЕК "Укренерго" документи, дані та інформацію щодо відповідності вимогам щодо відокремлення та незалежності оператора системи передачі електричної енергії, передбаченим Законом, а також інформацію, надану від інших установ та підприємств, та постановою від 07 жовтня 2019 року № 2094 прийняла попереднє рішення про сертифікацію оператора системи передачі електричної енергії, яким передбачається, що для прийняття остаточного рішення про сертифікацію оператора системи передачі електричної енергії необхідно:
1) внести зміни до Статуту ПрАТ "НЕК "Укренерго" в частині виключення положень, які не відповідають вимогам Закону та іншим нормативно-правовим актам у сфері енергетики в частині дотримання вимог щодо відокремлення і незалежності оператора системи передачі, зокрема пунктів 2.2.15, 2.2.18 – 2.2.20, 2.2.24 – 2.2.27 Статуту;
2) внести зміни до частини третьої статті 32 Закону в частині можливості закріплення за оператором системи передачі на праві господарського відання системи передачі.
У зв’язку з цим 07 жовтня 2019 року НКРЕКП повідомила Секретаріат Енергетичного Співтовариства про прийняте попереднє рішення та надала інформацію та відомості, надані ПрАТ "НЕК "Укренерго" згідно з вимогами Порядку сертифікації.
05 лютого 2020 року НКРЕКП отримала висновок Секретаріату Енергетичного Співтовариства (далі – Секретаріат) № 1/20, згідно з яким ПрАТ "НЕК "Укренерго" не може бути сертифіковане за моделлю відокремлення власності (OU), ураховуючи специфіку українського законодавства.
2. Законодавство, що застосовується
Згідно з частиною першою статті 34 Закону порядок здійснення сертифікації, який містить вимоги до повідомлень, документів, даних та інформації, що надаються суб’єктом, який подає запит на сертифікацію, строк їх подання, розмір та порядок оплати за здійснення сертифікації, строк дії рішення про сертифікацію затверджуються Регулятором.
На виконання вимог Закону НКРЕКП постановою від 10 серпня 2017 року № 1016 затвердила Порядок сертифікації.
Порядок відокремлення системи передачі визначений статтею 32 Закону, положеннями якої встановлено, що оператор системи передачі є юридичною особою, яка не є складовою частиною вертикально інтегрованого суб’єкта господарювання та яка здійснює господарську діяльність, що не залежить від діяльності з виробництва, розподілу, постачання електричної енергії та трейдерської діяльності. Оператор системи передачі не має права провадити діяльність з виробництва, розподілу, постачання електричної енергії та трейдерську діяльність. Оператором системи передачі може бути виключно власник системи передачі. З метою забезпечення незалежності оператора системи передачі будь-яка фізична або юридична особа (якщо особа чи особи є державними органами, то два різні державні органи, що здійснюють контроль за оператором системи передачі або системою передачі, з одного боку, та контроль за суб’єктом господарювання, який провадить діяльність з виробництва (видобутку) та/або постачання електричної енергії (природного газу), з другого боку, мають розглядатися як різні особи) не має права одночасно:

................
Перейти до повного тексту