1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Договір


Договір
про заснування Енергетичного Співтовариства
Дата підписання:
Дата набрання чинності:
Дата набрання чинності для України:
25.10.2005
01.07.2006
01.02.2011
Офіційний переклад
Сторони, якими є:
Європейське Співтовариство, з одного боку,
і
такі Договірні Сторони, з іншого боку:
Республіка Албанія, Республіка Болгарія, Боснія і Герцеговина, колишня югославська Республіка Македонія, Румунія, Республіка Сербія, Республіка Хорватія, Республіка Чорногорія (далі - Сторони, що приєдналися) -
і
Тимчасова Адміністративна Місія ООН у Косово, відповідно до Резолюції Ради Безпеки ООН 1244,
спираючися на Афінський процес та Афінські меморандуми про взаєморозуміння від 2002 та 2003 років;
беручи до уваги те, що Республіка Болгарія, Румунія та Республіка Хорватія є країнами - кандидатами для вступу до Європейського Співтовариства, і що колишня югославська Республіка Македонія також подала заяву про вступ до Європейського Співтовариства;
беручи до уваги те, що Європейська Рада під час свого засідання в Копенгагені в грудні 2002 року підтвердила європейську перспективу Республіки Албанія, Боснії і Герцеговини, Республіки Сербія та Республіки Чорногорія як потенційних кандидатів на вступ до Європейського Союзу та наголосила на своїй рішучості підтримати їхні зусилля з наближення до Європейського Союзу;
згадуючи те, що Європейська Рада під час свого засідання в Салоніках у червні 2003 року схвалила "Салонікський план дій для Західних Балкан: наближення до європейської інтеграції", який має на меті дальше зміцнення привілейованих відносин між Європейським Союзом і Західними Балканами та в якому Європейський Союз заохотив країни регіону прийняти юридичне зобов'язуючу угоду про енергетичний ринок Південно-Східної Європи;
згадуючи Процес європейсько-середземноморського партнерства та Європейську політику сусідства;
згадуючи внесок Пакту стабільності для Південно-Східної Європи, стрижнем якого є необхідність посилити співробітництво між державами й народами Південно-Східної Європи та створити умови для миру, стабільності й економічного зростання;
будучи сповненими рішучості заснувати між Сторонами інтегрований ринок природного газу та електроенергії на основі спільних інтересів і солідарності;
ураховуючи те, що цей інтегрований ринок на більш пізньому етапі може охоплювати інші енергетичні продукти й носії, наприклад зріджений природний газ, бензин, водень або інші суттєві мережеві інфраструктури;
вирішивши створити стабільну регуляторно-ринкову структуру, здатну залучати інвестиції в газові мережі, у мережі виробництва та передачі електроенергії таким чином, щоб усі Сторони мали доступ до сталого й безперервного постачання газу та електроенергії, що є необхідним для економічного розвитку та соціальної стабільності;
вирішивши створити єдиний простір регулювання торгівлі газом та електроенергією, що є необхідним для відповідності географічним розмірам товарних ринків, яких це стосується;
визнаючи те, що території Республіки Австрія, Грецької Республіки, Республіки Угорщина, Італійської Республіки та Республіки Словенія є природно інтегрованими або є такими, що на них безпосередньо впливає функціонування ринків газу та електроенергії Договірних Сторін;
вирішивши підтримувати високі рівні забезпечення газом та електроенергією для всіх громадян на підставі зобов'язань у сфері комунальних послуг і досягти економічного та соціального прогресу та високого рівня зайнятості, а також збалансованого й сталого розвитку за допомогою створення зони без внутрішніх кордонів для газу та електроенергії;
бажаючи підвищити надійність постачання в рамках єдиного регуляторного простору за допомогою впровадження стабільної системи регулювання, необхідної для регіону, в якому можуть бути прокладені трубопроводи до каспійських, північноафриканських та близькосхідних запасів газу та в якому можуть використовуватися місцеві запаси природного газу, вугілля та джерела гідроенергетики;
прагнучи поліпшити екологічну ситуацію стосовно газопостачання та електроенергетики, пов'язаних з ними енергоефективності й відновлюваних джерел енергії;
вирішивши розвивати в більш широких масштабах конкуренцію на ринках газу та електроенергії та використати ефект економії завдяки масштабам;
ураховуючи, що для досягнення цих цілей необхідно встановити більш широко систематизовану структуру ринкового регулювання, підтриману потужними установами й ефективним наглядом, та з відповідним залученням приватного сектора;
ураховуючи, що для того, щоб зменшити напругу на системи газо- та електропостачання на державному рівні й зробити внесок у вирішення проблеми дефіциту газу та електроенергії на місцевому рівні, необхідно встановити певні правила для спрощення торгівлі газом та електроенергією; і такі правила необхідні для створення єдиного регуляторного простору для географічних розмірів ринків, яких це стосується,
вирішили створити Енергетичне Співтовариство.
Розділ I
Принципи
Стаття 1
1. Цим Договором Сторони засновують між собою Енергетичне Співтовариство.
2. Держави - члени Європейського Співтовариства можуть стати учасницями Енергетичного Співтовариства відповідно до статті 95 цього Договору.
Стаття 2
1. Завдання Енергетичного Співтовариства полягає в організації зв'язків між Сторонами й створенні правової та економічної бази стосовно енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, як визначено в пункті 2, для:
a) створення стабільної регуляторної та ринкової структури, здатної залучати інвестиції в газові мережі, генерувальні потужності, мережі передачі та розподілу таким чином, щоб усі Сторони мали доступ до стабільного та постійного енергопостачання, що є істотним для економічного розвитку та соціальної стабільності;
b) створення єдиного регуляторного простору енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, що є необхідним для відповідності географічним розмірам товарних ринків, яких це стосується;
c) поліпшення безпеки постачання в єдиному регуляторному просторі за допомогою запровадження стабільного інвестиційного клімату, завдяки якому можуть бути прокладені трубопроводи до каспійських, північноафриканських та близькосхідних запасів газу й можуть використовуватися місцеві джерела енергії, як-от: природний газ, вугілля та гідроенергетика;
d) поліпшення екологічної ситуації стосовно енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, й пов'язаної з ними енергоефективності, заохочення використання відновлюваних джерел енергії, визначення умов торгівлі енергією в єдиному регуляторному просторі;
e) розвитку конкуренції на ринку енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, у більш широких географічних масштабах та використання ефекту економії завдяки масштабам.
2. "Енергопродукти і матеріали, для транспортування яких використовуються мережі" охоплюють сектори електро- та газопостачання, що підпадають під дію директив Європейського Співтовариства 2003/54/EC та 2003/55/EC (1).
---------------
(1) Директива 2003/54/EC Європейського парламента й Ради Європи від 26 червня 2003 року стосовно загальних засад функціонування внутрішнього ринку електроенергії (Official Journal of the European Union n L 176 of 15 July 2003, p. 37-56); і директива 2003/55/EC Європейського парламента й Радою Європи від 26 червня 2003 року стосовно загальних засад функціонування внутрішнього ринку природного газу (Official Journal of the European Union n L 176 of 15 July 2003 p. 57-78);
Стаття 3
Для цілей статті 2 діяльність Енергетичного Співтовариства охоплює:
a) запровадження Договірними Сторонами нормативно-правової бази Європейського Співтовариства з енергетики, навколишнього середовища, конкурентної політики та відновлюваних джерел енергії, як описано у викладеному нижче розділі II, що враховує як інституційну структуру Енергетичного Співтовариства, так і конкретну ситуацію в кожній з Договірних Сторін (далі - розширення дії нормативно-правової бази Європейського Співтовариства), як далі описано в розділі II;
b) установлення певної регуляторної системи, що дозволяє ефективне функціонування ринків енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, на територіях Договірних Сторін і частині території Європейського Співтовариства та охоплює створення єдиного механізму транскордонної передачі та (або) транспортування енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, й здійснення нагляду за одностороннім дотриманням заходів з безпеки (далі - механізм функціонування ринків енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі), як далі описано в розділі III;
c) створення Сторонами ринку енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, без внутрішніх кордонів, у тому числі координацію взаємодопомоги у разі серйозних порушень у функціонуванні енергетичних мереж або зовнішніх пошкоджень, яка може охоплювати досягнення спільної енергетичної зовнішньоторговельної політики (далі - створення єдиного енергетичного ринку), як далі описано в розділі IV.
Стаття 4
Комісія Європейських Співтовариств (далі - Європейська Комісія) виступатиме як координатор трьох видів діяльності, описаних у статті 3.
Стаття 5
Енергетичне Співтовариство дотримуватиметься нормативно-правової бази Європейського Співтовариства, описаної в розділі II, що враховує як інституційну структуру цього Договору, так і конкретні умови кожної з Договірних Сторін з урахуванням необхідності забезпечення високого рівня захисту інвестицій та їхнього найоптимальнішого залучення.
Стаття 6
Сторони вживатимуть усіх необхідних заходів - чи то загальних, чи то конкретних - для забезпечення виконання зобов'язань, які виникають із цього Договору. Сторони сприятимуть досягненню цілей Енергетичного співтовариства. Сторони утримуватимуться від будь-яких заходів, які можуть зашкодити досягненню цілей цього Договору.
Стаття 7
Будь-які дискримінаційні дії в рамках цього Договору є забороненими.
Стаття 8
Ніщо в цьому Договорі не впливає на права Сторони визначати умови використання її енергетичних ресурсів та на її вибір між різними джерелами енергії й загальною структурою її енергозабезпечення.
Розділ II
Розширення дії нормативно-правової бази Європейського Співтовариства
Глава I
Географічні межі
Стаття 9
Положення та заходи, ужиті згідно із цим розділом, застосовуються до територій Сторін, що приєдналися, та до території, що знаходиться під юрисдикцією Тимчасової Адміністративної Місії ООН у Косово.
Глава II
Нормативно-правова база Європейського Співтовариства з енергетики
Стаття 10
Кожна Договірна Сторона зобов'язується реалізовувати положення нормативно-правової бази Європейського Співтовариства з енергетики згідно з графіком ужиття таких заходів, визначеним у додатку I.
Стаття 11
"Нормативно-правова база Європейського Співтовариства з енергетики" для цілей цього Договору означають i) директиву Європейського парламенту й Ради Європи 2003/54/EC, від 26 червня 2003 року стосовно загальних засад функціонування внутрішнього ринку електроенергії, ii) директиву Європейського парламенту й Ради Європи 2003/55/EC від 26 червня 2003 року стосовно загальних засад функціонування внутрішнього ринку природного газу та iii) постанову Європейського парламенту й Ради Європи 1228/2003/EC від 26 червня 2003 року стосовно умов доступу до мережі транскордонної передачі електроенергії(2).
---------------
(2) Official Journal of the European Union n L 176 of 15 July 2003, p. 1-10
Глава III
Нормативно-правова база Європейського Співтовариства з екології
Стаття 12
Кожна Договірна Сторона впроваджуватиме положення нормативно-правової бази Європейського Співтовариства з екології згідно з графіком ужиття таких заходів, визначеним у додатку II.
Стаття 13
Сторони визнають важливість Кіотського протоколу. Кожна Договірна Сторона намагатиметься приєднатися до нього.
Стаття 14
Сторони визнають важливість правил, визначених у директиві 96/61/EC Ради Європи від 24 вересня 1996 року, стосовно запобігання комплексному забрудненню та його контролю. Кожна Сторона докладатиме зусиль для впровадження цієї директиви.
Стаття 15
Після набрання чинності цим Договором будівництво та експлуатація нових електростанцій повинні відповідати нормативно-правовій базі Європейського Співтовариства з екології.
Стаття 16
"Нормативно-правова база Європейського Співтовариства з екології" для цілей цього Договору означає i) директиву Ради Європи 85/337/EEC від 27 червня 1985 року стосовно оцінки впливу певних державних та приватних проектів на навколишнє середовище з поправками, унесеними директивою Ради Європи 97/11/EC від 3 березня 1997 року та директивою Європейського парламенту й Ради Європи 2003/35/EC від 26 травня 2003 року, ii) директиву Ради Європи 1999/32/EC від 26 квітня 1999 року стосовно зниження вмісту сірки в деяких видах рідкого палива, яка вносить поправки до директиви 93/12/EEC, iii) директиву Європейського парламенту й Ради Європи 2001/80/EC від 23 жовтня 2001 року стосовно встановлення граничного рівня викидів певних забруднювачів до атмосфери великими сміттєспалювальними заводами та iv) главу 4(2) директиви Ради Європи 79/409/EEC від 2 квітня 1979 року стосовно охорони диких птахів.
Стаття 17
Положення та заходи, що здійснюватимуться відповідно до цього розділу, стосуються лише енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі.
Глава IV
Нормативно-правова база з конкурентної політики
Стаття 18
1. Викладене нижче не є сумісним з належною дією цього Договору, оскільки може негативно вплинути на торгівлю енергопродуктами й матеріалами, для транспортування яких використовуються мережі, між Договірними Сторонами:
a) усі домовленості між підприємствами, рішення об'єднань підприємств та погоджена діяльність, які мають на меті або результатом яких є запобігання конкуренції, її обмеження або спотворення;
b) зловживання підприємства або групи підприємств домінуючим положенням на ринку між Договірними Сторонами в цілому або на значній частині ринку;
c) будь-яка державна допомога на користь певних підприємств або певних енергоресурсів, яка спотворює або загрожує спотворити конкуренцію.
2. Будь-яка діяльність, що суперечить цій статті, буде оцінена на підставі критеріїв, що виникають із застосування норм статей 81, 82 та 87 Угоди про заснування Європейського співтовариства (додаток III).
Стаття 19
Що стосується державних підприємств і підприємств, яким були надані спеціальні або виключні права, кожна Договірна Сторона гарантує, що через 6 місяців з дати набрання чинності Договором будуть дотримуватися принципи Угоди про заснування Європейського співтовариства, зокрема пункти 1 й 2 статті 86 (додаток III).
Глава V
Нормативно-правова база Європейського Співтовариства з відновлюваних джерел енергії
Стаття 20
Кожна Договірна Сторона повинна надавати протягом одного року після набрання чинності цим Договором Європейській Комісії план упровадження директиви Європейського парламенту й Ради Європи 2001/77/EC від 27 вересня 2001 року стосовно сприяння використанню електроенергії, виробленої за допомогою відновлюваних джерел енергії, на внутрішньому ринку електроенергії та директиви Європейського парламенту й Ради Європи 2003/30/EC від 8 травня 2003 року стосовно сприяння використанню біопального та інших відновлювальних видів пального для транспорту. Європейська комісія надасть план кожної Договірної Сторони Раді Міністрів для затвердження.
Глава VI
Відповідність загальновживаним стандартам Європейського Співтовариства
Стаття 21
Протягом року з дати набрання цим Договором чинності Секретаріат складе Список загальновживаних стандартів Європейського Співтовариства, який буде подано Раді Міністрів для затвердження.
Стаття 22
Договірні Сторони протягом року після затвердження Списку приймуть плани розвитку для приведення своїх секторів енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, у відповідність до Загальновживаних Стандартів Європейського Співтовариства.
Стаття 23
"Загальновживані стандарти Європейського Співтовариства" стосуються будь-яких стандартів технічних систем, які застосовуються в рамках Європейського Співтовариства та є необхідними для безпечного й ефективного функціонування систем мереж, у тому числі для аспектів передачі, транскордонних з'єднань, модуляції та загальних стандартів безпеки технічних систем, виданих у разі необхідності Європейським комітетом зі стандартизації (CEN), Європейським комітетом стандартизації в електротехніці (CENELEC) і подібними нормативними органами або виданих Союзом з координації передачі електроенергії (UCTE) та Європейською асоціацією зі спрощення енергетичного обміну (Easeegas) для встановлення спільних правил і бізнесової діяльності.
Глава VII
Прийняття нормативно-правової бази Європейського Співтовариства й унесення змін
Стаття 24
Для реалізації цього розділу Енергетичне Співтовариство затвердить заходи з прийняття нормативно-правової бази Європейського Співтовариства, описаної в цьому розділі, беручи до уваги як інституційну структуру цього Договору, так і конкретну ситуацію в кожної Договірної Сторони.
Стаття 25
Енергетичне Співтовариство може здійснювати заходи з втілення поправок до нормативно-правової бази Європейського Співтовариства, описаної в цьому розділі, відповідно до змін у законодавстві Європейського Співтовариства.
Розділ III
Механізм функціонування ринків енергопродуктів і матеріалів, що транспортуються мережами
Глава I
Географічні межі
Стаття 26
Положення та заходи, ужиті згідно із цим розділом, застосовуються на територіях Сторін, що приєдналися, території, що знаходиться під юрисдикцією Тимчасової Адміністративної Місії ООН у Косово, і територіях Європейського Співтовариства, на які робиться посилання в статті 27.
Стаття 27
Що стосується Європейського Співтовариства, положення та заходи, ужиті згідно із цим розділом, застосовуються на територіях Республіки Австрія, Грецької Республіки, Італійської Республіки, Республіки Словенія та Угорської Республіки. Після прийняття до Європейського Співтовариства Сторони, що приєдналася, положення та рішення, прийняті згідно із цим розділом, також застосовуються без подальших формальностей на території цієї країни - нового члена Європейського Співтовариства.
Глава II
Механізм передачі енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, на значні відстані
Стаття 28
Енергетичне Співтовариство вживатиме додаткових заходів для створення єдиного механізму транскордонної передачі та (або) транспортування енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі.
Глава III
Безпека постачання
Стаття 29
Протягом одного року з дати набрання чинності цим Договором Сторони затверджують звіт з безпеки постачання, який описує, зокрема, багатоманітність поставок, технологічну безпеку, географічне походження імпортованих енергоносіїв. Звіти повідомляються Секретаріатові та доступні кожній зі Сторін Договору. Звіти поновлюються кожні два роки. Секретаріат надає рекомендації та допомогу стосовно таких звітів.
Стаття 30
Стаття 29 не передбачає необхідності змін енергетичної політики та практики закупівель.
Глава IV
Забезпечення громадян енергією
Стаття 31
Енергетичне Співтовариство сприятиме високому рівню забезпеченості громадян енергопродуктами й матеріалами, що передається мережами, у межах соціальних зобов'язань, що містяться у відповідній нормативно-правовій базі Європейського Співтовариства з енергетики.
Стаття 32
Для цього Енергетичне Співтовариство може вживати заходів з:
a) забезпечення всебічного постачання електроенергії;
b) стимулювання політики ефективного управління попитом;
c) забезпечення вільної конкуренції.
Стаття 33
Енергетичне Співтовариство може також робити Рекомендації з підтримки ефективного реформування секторів енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі Сторін, у тому числі, inter alia, підвищення рівня оплати енергії всіма споживачами та забезпечення доступності для споживачів цін на енергопродукти й матеріали, для транспортування яких використовуються мережі.
Глава V
Гармонізація
Стаття 34
Енергетичне Співтовариство може вживати заходів стосовно сумісності ринкових схем для функціонування ринків енергопродуктів і матеріалів, що передаються мережами, а також взаємного визнання ліцензій та заходів, що сприяють вільному заснуванню компаній, які працюють у секторі енергопродуктів і матеріалів, що транспортуються мережами.
Глава IV
Відновлювані джерела енергії та енергетична ефективність
Стаття 35
Розуміючи переваги відновлюваних джерел енергії та енергоефективності з погляду безпеки енергопостачання, захисту навколишнього середовища, соціальної єдності й регіонального розвитку, Енергетичне Співтовариство може прийняти заходи, спрямовані на стимулювання розвитку в цій сфері.
Глава VII
Запобіжні заходи
Стаття 36
У разі раптової кризи на ринку енергопродуктів і матеріалів, які транспортуються мережами на території однієї зі Сторін, що приєдналися, території під юрисдикцією Тимчасової адміністрації Місії ООН у Косово або території Європейського Співтовариства, про яку йдеться в статті 27, якщо існує загроза безпеці населення, обладнанню та інфраструктурі, що стосується енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, або цілісності енергетичної системи на території відповідної Сторони, вона може вжити тимчасових запобіжних заходів.
Стаття 37
Такі заходи повинні викликати якомога менші порушення у функціонуванні ринків енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі Сторін, і бути чітко спрямованими в достатньому, але не більшому, обсязі на подолання неочікуваних труднощів, що виникають. Вони не повинні призводити до порушення конкуренції або негативно впливати на торгівлю таким чином, який суперечить спільним інтересам.
Стаття 38
Відповідна Сторона негайно повідомляє Секретаріатові про такі вжиті заходи з безпеки, а Секретаріат негайно повідомляє іншим Сторонам.
Стаття 39
Енергетичне Співтовариство може вирішити, що заходи з безпеки, ужиті відповідною Стороною, не відповідають положенням цієї глави, і вимагати від Сторони припинення або зміни таких запобіжних заходів.
Розділ IV
Створення єдиного енергетичного ринку
Глава I
Географічні межі
Стаття 40
Положення та заходи, ужиті згідно із цим розділом, застосовуватимуться на територіях, на яких застосовуються Угода про створення Європейського Співтовариства за умов, викладених у цій Угоді, на територіях Сторін, що приєдналися, і на території під юрисдикцією Тимчасової Адміністративної Місії ООН у Косові.
Глава II
Внутрішній енергетичний ринок
Стаття 41
1. Мита й кількісні обмеження імпорту й експорту енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, і всі заходи, що мають подібний результат, між Сторонами забороняються. Ця заборона застосовується також до мит фіскального характеру.
2. Пункт 1 не виключає кількісних обмежень або заходів, що мають подібний результат, виправданих на підставі державної політики або державної безпеки, захистом здоров'я та життя людей, тварин або рослин чи захистом промислової та комерційної власності. Такі обмеження або заходи, проте, не є засобами довільної дискримінації або прихованого обмеження торгівлі між Сторонами.
Стаття 42
1. Енергетичне Співтовариство може вживати заходів для створення єдиного ринку без внутрішніх кордонів для енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі.
2. Пункт 1 не застосовується до фінансових заходів, що стосуються вільного переміщення людей і таких, що стосуються прав та інтересів найманих працівників.
Глава III
Зовнішньо-торгівельна політика у сфері енергетики
Стаття 43
Енергетичне Співтовариство може вжити необхідних заходів для регулювання імпорту та експорту енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, стосовно третіх країн з погляду забезпечення еквівалентного доступу до ринків третіх країн, що стосується основних екологічних норм чи гарантії безпечного функціонування внутрішнього енергетичного ринку.
Глава IV
Взаємодопомога в разі порушень роботи
Стаття 44
У разі порушення постачання енергопродуктів і матеріалів, для транспортування яких використовуються мережі, яке зачіпає одну зі Сторін і стосується другої Сторони або третьої країни. Сторони намагаються швидко розв'язати проблему відповідно до положень цієї глави.
Стаття 45
За зверненням Сторони, на яку порушення мало безпосередній вплив, відбувається засідання Ради Міністрів. Рада Міністрів може вжити необхідних заходів реагування у разі порушення.
Стаття 46
Протягом року з дати набрання чинності цим Договором Рада Міністрів приймає процедурний акт стосовно виконання зобов'язань із взаємодопомоги відповідно до цієї глави, який може охоплювати делегування повноважень Постійно діючій групі високого рівня для вжиття тимчасових заходів.
Розділ V
Інституції Енергетичного Співтовариства
Глава I
Рада Міністрів
Стаття 47
Рада Міністрів забезпечує виконання цілей, визначених цим Договором. Рада Міністрів:
a) визначає принципи загальної політики;
b) уживає заходів, а також
c) приймає процедурні акти, які, за певних умов, можуть уключати делегування конкретних завдань, повноважень та зобов'язань для реалізації політики Енергетичного Співтовариства Постійно діючій групі високого рівня, Раді регуляторних органів чи Секретаріатові.
Стаття 48
Рада Міністрів складається з одного представника від кожної Договірної Сторони та двох представників від Європейського Співтовариства. Від кожного Учасника в засіданні може брати участь один представник без права голосу.
Стаття 49
Рада Міністрів приймає свій регламент процедурним актом.
Стаття 50
Головування здійснюється по черзі представниками кожної Договірної Сторони на строк у шість місяців у порядку, визначеному процедурним актом Ради Міністрів. Головуючий проводить засідання Ради Міністрів у місці, визначеному ним. Засідання Ради Міністрів відбуваються щонайменше раз на шість місяців. Підготовка зустрічей здійснюється Секретаріатом.
Стаття 51
Головуючий очолює Раду Міністрів, йому допомагають як заступники головуючого один представник від Європейського Співтовариства та один представник, від країни, яка головуватиме наступною. Головуючий і заступники головуючого готують проект порядку денного.
Стаття 52

................
Перейти до повного тексту