1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
07.10.2014 № 491
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 жовтня 2014 р.
за № 1336/26113
ВИМОГИ
до обладнання, призначеного для підготовки та перевірки знань осіб командного складу та суднової команди з питань охорони суден
1. Загальні положення
1.1. Ці Вимоги розроблені відповідно до Модельних курсів Міжнародної морської організації (далі - ІМО) 3.19 "Офіцер з охорони судна", видання 2012 року (Ship Security Officer) (далі - Модельний курс ІМО 3.19), 3.26 "Підготовка моряків, призначених виконувати обов’язки з охорони судна", видання 2012 року (Security Training for Seafarers with Designated Security Duties) (далі - Модельний курс ІМО 3.26), 3.27 "Підготовка та інструктаж з питань охорони для усіх моряків", видання 2012 року (Security Awareness Training for all Seafarers) (далі - Модельний курс ІМО 3.27), глави XI-2 Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі 1974 року, з поправками, Міжнародного кодексу з охорони суден та портових засобів (далі - Кодекс ОСПЗ).
1.2. Ці Вимоги застосовуються до комплексу обладнання з підготовки осіб командного складу та суднової команди з питань охорони суден (далі - Обладнання) підприємств, організацій та установ, що проводять підготовку за напрямами "Особа командного складу, відповідальна за охорону судна (офіцер з охорони судна)", "Виконання обов'язків членів екіпажу з охорони судна" та "Підготовка та інструктаж з питань охорони для усіх моряків" відповідно до вимог Правил VI/5 та VI/6 Міжнародної конвенції про підготовку та дипломування моряків та несення вахти 1978 року, з поправками (Конвенція ПДНВ), розділів А-VI/5, А-VI/6, В-VI/5 та В-VI/6 Міжнародного кодексу з підготовки, дипломування моряків і несення вахти (далі - Кодекс ПДНВ), глави XI-2 Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі SOLAS-74, Міжнародного кодексу з охорони суден та портових засобів (далі - Кодекс ОСПЗ) та відповідних національних вимог (навчально-тренажерний заклад (далі - НТЗ)), інструкторів та слухачів, які використовують Обладнання.
1.3. Ці Вимоги встановлюють єдині стандарти щодо устаткування, технічних засобів, документації Обладнання, вимог до робочих місць інструкторів та слухачів, до інструкторського складу для усіх НТЗ, що здійснюють підготовку членів екіпажів для виконання обов’язків, пов’язаних з охороною суден.
II. Призначення Обладнання
2.1. Обладнання використовується для підготовки членів екіпажів для виконання обов’язків, пов’язаних з охороною суден.
2.2. Підготовка здійснюється з метою:
1) отримання знань та відпрацювання практичних навичок з питань охорони, досягнення слухачами належного рівня компетентності:
з питань, пов’язаних з охороною суден, для усіх моряків;
з виконання обов’язків членів екіпажу з охорони суден;
з виконання обов’язків особи командного складу судна, відповідальної за охорону (офіцер з охорони судна);
2) практичної демонстрації досягнення стандартів компетентності, зазначених у колонці 4 таблиць А-VI/5, А-VI/6-1 та А-VI/6-2 Кодексу ПДНВ.
2.3. Підготовка слухачів здійснюється відповідно до стандартів, викладених у:
пунктах 4, 5 розділу А-VI/6, пунктах 1-3 розділу В-VI/6 та таблиці А-VI/6-1 Кодексу ПДНВ щодо мінімальних вимог для підготовки та інструктажу з питань охорони для усіх моряків;
пунктах 6-8 розділу А-VI/6, пунктах 4-7 розділу В-VI/6 та таблиці А-VI/6-2 Кодексу ПДНВ щодо мінімальних вимог для підготовки з виконання членами екіпажу обов’язків з охорони суден;
розділах А-VI/5 і В-VI/5 та таблиці А-VI/5 Кодексу ПДНВ щодо мінімальних вимог для підготовки осіб командного складу, відповідальних за охорону судна (офіцер з охорони судна);
Модельних курсах ІМО 3.19, 3.26 та 3.27;
національних вимогах з питань охорони суден та портових засобів.
2.4. Основними завданнями Обладнання є:
вивчення вимог глави ХІ-2 Конвенції SOLAS, Кодексу ОСПЗ, Конвенції ПДНВ, які стосуються питань охорони суден;
навчання необхідним заходам для забезпечення охорони судна та екіпажу;
навчання необхідним заходам для недопущення несанкціонованого проникнення на судно сторонніх осіб та предметів;
навчання порядку взаємодії персоналу судна, задіяного в охороні, з офіцерами з охорони компанії та портового засобу;
навчання спільним діям членів екіпажу суден і офіцерів з охорони портового засобу під час обробки вантажів і суднового постачання;
вивчення порядку інформування офіцера з охорони судна про будь-які недоліки та невідповідності, що виявлені під час періодичних оглядів та інспекцій з охорони судна, і вжиття заходів щодо їх усунення;
ознайомлення з порядком участі членів екіпажу у заходах посилення охорони та пильності на борту судна;
ознайомлення з порядком експлуатації основних технічних засобів охорони;
ознайомлення з порядком застосування захисних заходів для протидії нападам терористів та піратів;
ознайомлення членів екіпажу з діями під час захоплення судна піратами, зокрема використання місць-сховищ на судні;
ознайомлення з порядком подання сигналів лиха у разі захоплення судна або під час атаки піратів чи терористів;
порядок взаємодії судна з кораблями охорони;
перевірка рівня знань і вмінь слухачів з питань охорони судна після проведення підготовки в НТЗ.
ІІІ. Вимоги до Обладнання
3.1. Обладнання та устаткування, зазначене в цих Вимогах, повинно бути власністю НТЗ.
3.2. Договір з НТЗ на підготовку слухачів іншого навчального закладу, що не має власного Обладнання, не є підставою для визнання такого навчального закладу та внесення його до переліку схвалених навчально-тренажерних закладів, підготовка в яких відповідає вимогам Конвенції ПДНВ.
3.3. Обладнання призначене для оволодіння такими знаннями, розумінням та навичками стосовно:
1) усвідомлення питань охорони для усіх моряків:
початкове робоче знання термінів та визначень у галузі охорони суден та портових засобів;
початкове знання міжнародної політики з питань охорони та зобов’язань урядів, компаній та осіб;
початкове знання рівнів охорони та їх вплив на заходи та процедури з питань охорони на судні та портових засобів;
початкове знання процедур передачі повідомлень з питань охорони;
початкове знання прийомів, що використовуються для подолання заходів з охорони;
початкове знання, що дозволяє розпізнавати потенційні загрози стосовно охорони, в тому числі елементи, що можуть належати до піратства або озброєного пограбування;
початкове знання, що дозволяє розпізнавати зброю, небезпечні речовини, устаткування та можливий заподіяний ними збиток;
початкове знання з обробки відповідної інформації та зв’язку з питань охорони;
початкове знання вимог до підготовки, проведення навчальних тривог та занять згідно з відповідними конвенціями, кодексами та циркулярами ІМО, що стосуються боротьби з піратством та озброєним пограбуванням;
демонстрація компетентності з питань, що вимагається курсом підготовки;
2) для членів екіпажу, задіяних в заходах з охорони судна, такі знання:
визначення стосовно охорони вантажних термінів та охорони судна, зокрема елементів, що можуть бути пов’язані з піратством та озброєним пограбуванням;
міжнародна політика з питань охорони та зобов’язань урядів, компаній та осіб, зокрема робоче знання елементів стосовно піратства;
знання рівнів охорони та їх вплив на заходи й процедури з питань охорони на судні та портовому засобі;
знання процедури звітності з питань охорони;
процедури та вимоги для підготовки та тренування згідно з відповідними конвенціями, кодексами та циркулярами IMO, зокрема робоче знання елементів, що можуть стосуватися піратства;
процедури для проведення перевірок та технічних оглядів, а також для контролю і відстеження діяльності з охорони, зазначеної в плані охорони судна;
плани дій в умовах надзвичайних ситуацій, пов’язаних з охороною, і процедур реагування на погрози охороні або порушення режиму охорони, включаючи положення щодо збереження найважливіших операцій із взаємодії судно/порт, зокрема робоче знання операцій, що можуть стосуватися піратства;
документація з охорони, зокрема Декларація по охороні;
прийоми, що використовуються для подолання заходів з охорони, зокрема тих, які використовуються піратами та озброєними грабіжниками;
прийоми, що дозволяють розпізнавати потенційні загрози безпеці;
прийоми, що дозволяють розпізнавати зброю, небезпечні речовини і устаткування та заподіяні ними ризики;
способи управління неорганізованою масою людей;
правила поводження із закритою інформацією про охорону і ведення радіопереговорів про неї;
методика контактних оглядів і неконтактних перевірок;
методика контролю за районами обмеженого доступу;
заходи контролю за доступом на судно і до районів обмеженого доступу на судні;
методика ефективного контролю за районами палуби і в безпосередній близькості від судна;
методика перевірок, пов’язаних з вантажем і судновими запасами;
методика контролю посадки, висадки та доступу на борт усіх осіб та їх майна;
різні типи устаткування і систем охорони, зокрема тих, які можуть використовуватися у випадку нападу піратів, та їх обмежень;
необхідність перевірок, калібрування та обслуговування систем і устаткування охорони, особливо при перебуванні на морі;
демонстрація компетентності з питань, що вимагається курсом підготовки;
3) для офіцера з охорони судна такі знання:
міжнародна політика у сфері охорони на морі і відповідальності урядів, компаній і призначених осіб, у тому числі елементи, пов’язані з піратством;
мета та елементи, які формують план охорони судна, знання процедур, що належать до цього, і ведення документації, у тому числі пов’язані з піратством;
процедури, що підлягають застосуванню при виконанні плану охорони судна, і повідомлення про випадки, пов’язані з охороною;
рівні охорони на морі і відповідні заходи з охорони і процедури на судні та в портовому засобі, де стоїть судно;
вимоги і процедури для повідомлення посадової особи компанії, відповідальної за охорону, щодо будь-яких невідповідностей, виявлених під час внутрішніх аудиторських перевірок, періодичних оглядів і перевірок керівництвом;
методи і процедури, які використовуються для внесення поправок до плану охорони судна;
плани дії в умовах надзвичайних ситуацій, пов’язаних з охороною, і процедур реагування на погрози охороні або порушення режиму охорони, зокрема положення щодо збереження найважливіших операцій із взаємодії судно/порт, у тому числі елементи, пов’язані з піратством;
на достатньому рівні знання термінів, пов’язаних з охороною на морі, та їх визначень, у тому числі елементів, пов’язаних з піратством;
оцінка ризику та інструментів оцінки ризику;
документація з оцінки охорони, зокрема Декларація з охорони;
прийоми, що використовуються для подолання заходів з охорони, у тому числі які використовуються піратами;
знання, що дозволяє на недискримінаційній основі розпізнавати осіб, що можуть являти загрозу охороні;
знання, що дозволяє розпізнавати зброю, небезпечні речовини і устаткування та заподіяний ними збиток;
способи управління неорганізованою масою людей;
правила поводження із закритою інформацією про охорону і ведення радіопереговорів про неї;
огляди з виконання і координації плану охорони судна;
методика фізичних оглядів і неконтактних перевірок;
вимоги щодо призначення і контролю за районами обмеженого доступу;
заходи контролю за доступом на судно і до районів обмеженого доступу на судні;
методика ефективного контролю за районами палуби і в безпосередній близькості від судна;
аспекти охорони, пов’язані з обробкою вантажу і суднових запасів, пов’язані з іншим персоналом судна та відповідними посадовими особами портового засобу, відповідальними за охорону;
методика контролю посадки, висадки і доступу на борт усіх осіб та їхнього майна;
різні типи устаткування і систем охорони та їх обмежень, у тому числі ті, що могли б використовуватися у випадку нападу піратів;
процедури, інструкції та керівництва з використання суднових систем сповіщення;
методики перевірок, калібрування та обслуговування систем і устаткування охорони, особливо під час рейсу;
вимоги до підготовки, навчальних тривог і вправ за відповідними конвенціями, кодексами та циркулярами IMO, з урахуванням тих, що стосуються боротьби з піратством;
методики підвищення поінформованості та пильності у питаннях охорони на суднах;
знання методів оцінки ефективності навчальних тривог та занять;
достатнє знання англійської мови, що дозволяє офіцеру з охорони судна правильно розуміти та складати повідомлення, що стосуються охорони судна або портового засобу;
демонстрація компетентності з питань, що вимагається курсом підготовки.
3.4. До складу Обладнання мають входити різні види технічних засобів (або їх муляжі, або їх зображення на плакаті з описом), які використовуються з метою охорони як на судні, так і на березі, зокрема:
автоматична ідентифікаційна система (АІС);
суднова охоронна станція подачі сигналу;
різні закриття та задраювання;
портативні радіостанції;
обладнання Глобальної морської системи зв’язку у разі лиха та для забезпечення безпеки (ГМЗЛБ);
система телеспостереження;
апаратура для виявлення вторгнень;
металодетектор;
детектор вибухових речовин;
устаткування для огляду багажу шляхом сканування;
пристрій для подання загальносуднової тривоги;
дальньодистанційна акустична гармата;
колючий дріт;
електрична огорожа;
водяні та пінні стволи.
3.5. Для підготовки членів екіпажу суден повинно використовуватись устаткування, яке звичайно використовується на морських суднах, або наближене до нього.
3.6. Усе майно, за винятком муляжів, повинно бути справним та придатним до використання.
3.7. Під час використання Обладнання повинні виконуватись встановлені вимоги щодо техніки безпеки.
3.8. На всі практичні вправи, які відпрацьовуються на Обладнанні, кожен слухач має бути забезпечений пояснювальним матеріалом.
3.9. З метою належного використання Обладнання для проведення якісної підготовки членів екіпажів суден відповідно до міжнародних та національних вимог НТЗ повинен мати необхідне кадрове та навчально-методичне забезпечення підготовки на Обладнанні.
3.10. Процес підготовки, яка проводиться на Обладнанні, повинен бути охоплений впровадженою системою управління якістю відповідно до розділу А-I/8 Кодексу ПДНВ, сертифікованою органом із сертифікації, призначеним відповідно до чинного законодавства України на виконання робіт із сертифікації систем управління якістю.
Процедури системи управління якістю повинні містити опис усього процесу підготовки, починаючи з моменту прийому слухачів на курс підготовки та закінчуючи видачею документального доказу підготовки (свідоцтва) і збереженням даних про проходження підготовки.
3.11. Тривалість підготовки повинна бути не меншою, ніж зазначено у типових планах підготовки за напрямами "Підготовка та інструктаж з питань охорони для усіх моряків", "Виконання обов'язків членів екіпажу з охорони судна" або "Особа командного складу, відповідальна за охорону судна (офіцер з охорони судна)", наведених у додатках 1, 2 та 3 до цих Вимог, розроблених відповідно до Модельних курсів ІМО 3.19, 3.26 або 3.27 відповідно.
У разі повторного проходження моряком підготовки тривалість такої підготовки може бути скорочена, але не більше ніж на 50%. Зазначена скорочена програма підготовки затверджується керівником НТЗ та погоджується з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.
3.12. На підставі типових планів підготовки, Модельних курсів ІМО 3.19, 3.26 або 3.27 та вимог Конвенції ПДНВ і Кодексу ПДНВ НТЗ розробляють власні робочі плани та програми підготовки, які затверджуються керівником НТЗ та погоджуються з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.
У цих робочих планах і програмах назва напряму підготовки має відповідати Конвенції ПДНВ, містити посилання на відповідну структурну одиницю Конвенції ПДНВ та Кодексу ПДНВ або акти законодавства України, відповідні Модельні курси ІМО.
3.13. Робочі програми підготовки повинні містити опис галузі застосування і цілей курсу, вступні вимоги до кандидатів, навчальний план з повною структурою курсу, методи проведення підготовки та обладнання для здійснення підготовки, а також визначати критерії оцінювання знань та форм складання вихідного контролю.
3.14. У разі видання нової редакції відповідного Модельного курсу ІМО НТЗ повинен внести відповідні корективи до робочих планів і програм підготовки у строк не більше шести місяців після видання такої нової редакції та направити їх на погодження до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.
3.15. Група слухачів не повинна перевищувати 25 осіб за умови, що кожен слухач має бути забезпечений робочим місцем, яке дозволяє здійснювати роботу з документами та конспектування.
3.16. Навчальна година становить 45 хвилин. Щоденне навантаження на слухача не може перевищувати 8 навчальних годин.
3.17. Між інструкторами та НТЗ мають бути укладені трудові договори.
3.18. До підготовки можуть бути залучені інструктори інших навчальних закладів на умовах сумісництва або погодинної оплати праці у встановленому законодавством порядку.
3.19. Для теоретичної підготовки повинен використовуватися окремий навчальний клас або класи, в кожному з яких мають бути в наявності:
одна дошка з письмовим приладдям;
один демонстраційний стіл;
столи та стільці для усіх слухачів, що забезпечують можливість для конспектування;
необхідна для навчального процесу кількість навчально-методичних посібників;
відповідні навчально-демонстраційні матеріали (стенди, плакати, слайди, фотографії);
DVD-, або відео-, або проекційна апаратура. Використання в навчальній підготовці проектора або будь-якого іншого засобу відображення інформації не виключає обов’язкову наявність у навчальному класі вищезазначеного навчально-демонстраційного матеріалу (плакатів, стендів).
3.20. У навчальному класі повинен бути розміщений такий мінімальний набір демонстраційних плакатів (стендів):
схема судна з нанесенням небезпечних у плані охорони районів та секторів;
заходи щодо спостереження за особами на борту та біля судна;
порядок фізичного огляду осіб;
структура суднового плану охорони;
суднове обладнання з охорони;
індивідуальні засоби захисту або муляжі (балістичний шолом, бронежилет, розвантажувальний пояс, протигаз, електричний шокер, штурмова граната, газовий балончик, газовий пістолет тощо);
схеми потенційно небезпечних районів навколо судна;
карта найбільш небезпечних щодо піратства районів;
схема морського регіону біля узбережжя Сомалі;
схема проведення суден караванами;
схема взаємодії з військовими кораблями охорони;
порядок подання сигналу лиха у разі захоплення піратами або атаки судна;
схема місць-сховищ на судні для екіпажу у разі захоплення суден піратами;
сигнали небезпеки, які подаються під час захоплення або атаки судна піратами або терористами;
схема встановлення захисту з колючого дроту на судні;
схема встановлення захисту з електричної огорожі на судні;
схема різних видів детекторів;
схема дальньодистанційної акустичної гармати;
схема лазерної установки.
3.21. Приміщення класу повинно відповідати встановленим в Україні санітарно-гігієнічним та протипожежним вимогам, нормам і правилам.
Мінімальна площа на одного слухача у класі повинна бути не менше ніж 2,4 кв. м.
3.22. У класі має бути в наявності набір DVD або відеофільмів, рекомендованих ІМО для підготовки з охорони судна (або аналогічні), зокрема:
International Business Solution "The Security Code";
International Business Solution "Seaboard Security Training".
3.23. Під час підготовки повинен використовуватися та заповнюватися журнал обліку проходження теоретичної та практичної підготовки, в якому мають бути зазначені назва НТЗ та курсу підготовки, прізвища слухачів, дати занять, навчальні теми підготовки (теоретична та практична підготовка), відмітки про присутність слухачів на занятті, вихідний контроль (залік/іспит), прізвища та підписи інструкторів, які проводили підготовку. Строк зберігання журналів обліку проходження підготовки - не менше одного року з моменту внесення останнього запису.
3.24. Вихідний контроль, практична демонстрація компетентності здійснюються за критеріями оцінювання та процедурами, що розробляються згідно з критеріями оцінювання та відповідними процедурами відповідно до Модельного курсу ІМО 3.12 "Оцінка компетентності, екзамени та дипломування моряків" (Assessment, Examination and Certification of Seafarers) згідно з критеріями оцінки компетентності, наведеними в колонці 4 таблиць А-VI/5, А-VI/6-1 та А-VI/6-2 Кодексу ПДНВ.
3.25. У разі успішного проходження курсу підготовки слухачам видається відповідний документальний доказ підготовки (свідоцтво). Інформація про видані свідоцтва має заноситися в журнал реєстрації видачі свідоцтв, який повинен бути прошитий, пронумерований, скріплений підписом керівника НТЗ та завірений печаткою НТЗ.
3.26. Інформація щодо виданих НТЗ свідоцтв має бути своєчасно (в якомога стислий строк після завершення курсу підготовки) направлена до Державного реєстру документів моряків України.
3.27. Відповідність Обладнання і організації підготовки в НТЗ цим Вимогам здійснюється шляхом заповнення чек-листа, наведеного у додатку 4 до цих Вимог.
IV. Вимоги до робочого місця інструктора
4.1. Робоче місце інструктора повинно забезпечувати:
ефективний зв'язок з усіма робочими місцями слухачів;
запровадження загального робочого завдання для всієї групи або індивідуально для окремих слухачів;
здійснення контролю, спостереження та реєстрації завдання, його ефективного опрацювання та обговорення зі слухачами;
спостереження за діями слухачів на різних етапах виконання навчального завдання.
4.2. Інструктор повинен мати можливість у разі необхідності призупинити або припинити практичне відпрацювання та забезпечити виведення слухачів з місця підготовки.
V. Вимоги до робочого місця слухача та вступні вимоги
5.1. Кожному зі слухачів має бути виділено в класі окреме місце за столом, що надає можливість здійснювати роботу з документами та конспектування.
5.2. Під час відпрацювання навичок усі слухачі повинні виконувати вимоги техніки безпеки. Персонал НТЗ має вимагати від слухачів виконання правил техніки безпеки.
5.3. На підготовку за напрямом "Особа командного складу, відповідальна за охорону судна (офіцер з охорони судна)" приймаються особи командного складу або студенти старших курсів вищих морських навчальних закладів, які мають стаж роботи на морських суднах не менше одного року.
VI. Інструкторський склад
6.1. Інструктори НТЗ, що здійснюють підготовку з питань охорони судна, повинні мати:
диплом про закінчення вищого морського навчального закладу або диплом про відповідну спеціальну освіту;
документально підтверджений досвід роботи на морських суднах на посаді особи командного складу морських суден чи досвід роботи як викладача відповідної спеціальності морського або спеціального навчального закладу відповідної спеціальності не менше одного року;
документ про проходження спеціальної підготовки за напрямом "Офіцер з охорони судна", виданий після проходження підготовки відповідно до вимог Правила VI/5 Конвенції ПДНВ та національних вимог у схваленому НТЗ;
документ, що підтверджує практичний досвід роботи в НТЗ за напрямом "Офіцер з охорони судна" не менше одного року або проходження стажування в НТЗ (проведення не менше двох повних курсів підготовки з питань охорони судна), та наявність позитивного відгуку керівника НТЗ за результатами стажування;
документальне підтвердження підготовки з техніки інструктажу та методів і практики підготовки згідно з вимогами розділів А-І/6 та В-І/6 Кодексу ПДНВ.
6.2. Кількість інструкторів, що проводять підготовку з питань охорони, залежить від кількості слухачів і посадочних місць та повинна бути не меншою, ніж 1 інструктор на групу до 25 слухачів.
VII. Перелік публікацій, що мають бути в наявності в НТЗ
7.1. В НТЗ, що здійснює підготовку з охорони суден, повинні бути публікації в кількості, достатній для навчання слухачів відповідно до обсягу підготовки, але не менше ніж зазначено у додатку 5 до цих Вимог.
7.2. Текст публікацій, зазначених у додатку 5 до цих Вимог, має враховувати усі внесені до них зміни.
7.3. Допускається часткове використання публікацій, зазначених у додатку 5 до цих Вимог, в електронному вигляді у разі забезпечення робочих місць у класі персональними комп’ютерами, що дозволяють зчитування інформації з електронних носіїв.
Заступник директора
Департаменту державної
політики в галузі морського
та річкового транспорту -
начальник відділу логістики
та аналітичного забезпечення





Р. Когут
Додаток 1
до Вимог до обладнання, призначеного
для підготовки та перевірки знань осіб
командного складу та суднової команди
з питань охорони суден

................
Перейти до повного тексту