1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
05.12.2011 N 176
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 грудня 2011 р.
за N 1505/20243
Про затвердження Вимог до комплексу інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання
Відповідно до статті 25 Закону України "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання", з метою забезпечення державного регулювання при здійсненні заходів з фізичного захисту
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Вимоги до комплексу інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання, що додаються.
2. Департаменту з питань ядерної захищеності та радіаційної безпеки (Кушка В.М.) подати цей наказ до Міністерства юстиції України на державну реєстрацію в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Макаровську О.А.
Голова
ПОГОДЖЕНО:
Президент Національної
академії наук України
академік НАН України
Міністр надзвичайних
ситуацій України
Заступник Голови
Служби безпеки України
Міністр внутрішніх
справ України
Міністр енергетики
та вугільної
промисловості України
О.А.Миколайчук



Б.Є.Патон

В.Балога

В.Породько

А.В.Могильов


Ю.А.Бойко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції
ядерного регулювання України
05.12.2011 N 176
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 грудня 2011 р.
за N 1505/20243
ВИМОГИ
до комплексу інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання
I. Загальні положення
1.1. Ці Вимоги спрямовані на забезпечення єдиного підходу до:
створення систем фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання на об'єктах, призначених для поводження з ними (далі - об'єкти), що будуються або реконструюються;
реконструкції систем фізичного захисту діючих об'єктів у частині, що стосується інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту.
1.2. Ці Вимоги обов'язкові для виконання експлуатуючими організаціями та іншими ліцензіатами, які відповідно до вимог законодавства є відповідальними за фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання (далі - ліцензіати).
1.3. У цих Вимогах термін "автоматизований інформаційно-управляючий комплекс технічних засобів" вживається в такому значенні: сукупність технічних засобів системи фізичного захисту, об'єднаних в одну інформаційно-управляючу систему для виконання завдань із забезпечення фізичного захисту об'єкта.
Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання", Правилах фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 04.08.2006 N 116, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.09.2006 за N 1067/12941, Загальних вимогах до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 28.08.2008 N 156, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.10.2008 за N 999/15690.
1.4. Комплекс інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту (далі - КІТЗ) є складовою частиною системи фізичного захисту об'єкта. КІТЗ забезпечує максимально можливе зменшення впливу людського фактора на ефективність виконання системою фізичного захисту своїх завдань.
1.5. Захист інформації з обмеженим доступом, що стосується функціонування КІТЗ, здійснюється відповідно до вимог законодавства.
1.6. Витрати на фінансування заходів зі створення та експлуатації КІТЗ здійснюються відповідно до законодавства.
II. Загальні вимоги до КІТЗ
2.1. КІТЗ забезпечує:
а) безперервне оперативне управління інженерно-технічними засобами системи фізичного захисту об'єкта при нормальній експлуатації, в умовах надзвичайної та кризової ситуацій;
б) дотримання особами, яким надано право доступу в зони обмеження доступу та життєво важливі місця об'єкта, встановленого режиму доступу;
в) спостереження за ситуацією на межах і всередині зон обмеження доступу та життєво важливих місць;
г) виявлення протиправних дій щодо об'єкта та його системи фізичного захисту;
ґ) затримку виконання правопорушниками протиправних дій щодо об'єкта;
д) інформацією про ситуацію на об'єкті персонал підрозділу фізичного захисту, підрозділу з охорони та сили допомоги ззовні, необхідною їм для виконання своїх обов'язків;
е) реєстрацію та збереження інформації, що стосується функціонування КІТЗ.
2.2. Функціонування КІТЗ не повинно впливати на роботу систем, важливих для безпеки об'єкта, та не знижувати рівень безпеки на об'єкті.
2.3. Складовими КІТЗ є автоматизований інформаційно-управляючий комплекс технічних засобів (далі - АКТЗ) та інженерні засоби.
2.4. До складу АКТЗ входять:
технічні засоби АКТЗ;
центральний пульт фізичного захисту (далі - ЦПФЗ);
програмне забезпечення АКТЗ.
2.4.1. Технічні засоби АКТЗ розміщуються на межах і всередині зон обмеження доступу, життєво важливих місць. До АКТЗ не можуть підключатися технічні засоби, не визначені в проектній документації на створення КІТЗ.
Технічні засоби АКТЗ мають бути захищеними від негативного впливу чинників природного та техногенного походження.
2.4.2. Інформація від технічних засобів АКТЗ надходить, обробляється та зберігається на головному сервері системи фізичного захисту, розміщеному в приміщенні ЦПФЗ. На моніторах ЦПФЗ відображається інформація про сигнали тривоги, ситуацію в зонах спостереження, стан технічних засобів АКТЗ. Управління технічними засобами АКТЗ та керованими інженерними засобами КІТЗ здійснюється з ЦПФЗ в автоматичному режимі або за командою операторів ЦПФЗ.
ЦПФЗ розміщується в приміщенні, рівень фізичного захисту якого забезпечує функціонування ЦПФЗ в умовах здійснення об'єктової проектної загрози. Санкціонований доступ осіб у це приміщення здійснюється через прохідну кабіну або шлюз, які блокуються на час перевірки права доступу в приміщення особи, яка знаходиться в кабіні або шлюзі.
Особи та обладнання, що знаходяться всередині приміщення, де розміщується ЦПФЗ, повинні бути захищені від ураження стрілецькою зброєю ззовні приміщення.
2.4.3. У складі АКТЗ можуть функціонувати локальні пульти фізичного захисту (далі - ЛПФЗ), з яких здійснюється управління технічними засобами АКТЗ окремих зон обмеження доступу. ЛПФЗ розташовуються в приміщеннях, рівень фізичного захисту яких забезпечує функціонування ЦПФЗ в умовах здійснення об'єктової проектної загрози.
Дії операторів ЛПФЗ реєструються на ЦПФЗ та контролюються операторами ЦПФЗ. ЛПФЗ у разі необхідності за командою з ЦПФЗ відключаються від управління технічними засобами АКТЗ.
2.4.4. Для забезпечення управління технічними засобами АКТЗ на випадок неспроможності ЦПФЗ виконувати свої функції в складі АКТЗ має бути резервний пульт фізичного захисту (далі - РПФЗ). РПФЗ не може знаходитися в одному приміщенні з ЦПФЗ.
Функції РПФЗ може виконувати один із ЛПФЗ, спеціально обладнаний для виконання завдань РПФЗ.
2.5. АКТЗ здійснює такі функції:
управління КІТЗ;
виявлення;
телевізійного спостереження;
контролю та управління доступом в зони обмеження доступу.
Одна або декілька функцій АКТЗ здійснюються одним технічним засобом або декількома засобами, поєднаними в функціональні групи.
2.5.1. Здійснення АКТЗ функції управління КІТЗ забезпечує:
а) перевірку повноважень операторів ЦПФЗ (РПФЗ), ЛПФЗ;
б) оброблення, аналіз та архівування інформації, що надходить на ЦПФЗ (РПФЗ), ЛПФЗ при нормальній експлуатації, в умовах надзвичайної та кризової ситуацій;
в) однозначну оцінку операторами ЦПФЗ (РПФЗ), ЛПФЗ сигналів тривоги та прийняття ними оптимального рішення за результатами оцінки;
г) контроль за станом інженерних засобів КІТЗ та працездатністю технічних засобів АКТЗ;
ґ) інформаційну взаємодію ЦПФЗ з ЛПФЗ;
д) введення або виведення з роботи окремих технічних засобів або декількох засобів, поєднаних у функціональну групу;
е) управління засобами контролю та управління доступом в зони обмеження доступу, управління засобами телевізійного спостереження, управління керованими фізичними бар'єрами, управління засобами забезпечення функціонування КІТЗ;
є) зберігання на змінних носіях як поточного, так і раніше записаного засобами телевізійного спостереження зображення;
ж) зберігання інформації, що надходить до бази даних системи фізичного захисту, про функціонування КІТЗ або його складових, несанкціоновані дії щодо об'єкта, його систем, устаткування, приладів, пристроїв, радіоактивних матеріалів протягом 5 років і оперативне надання цієї інформації визначеним користувачам;
з) сприяння підрозділу з охорони та силам допомоги ззовні при виконанні ними своїх завдань в умовах кризової ситуації;
и) протоколювання дій операторів ЦПФЗ (РПФЗ), ЛПФЗ під час виконання ними своїх обов'язків.
2.5.2. Здійснення АКТЗ функції виявлення забезпечує:
а) виявлення правопорушників на межі зони обмеження доступу з імовірністю, не меншою, встановленої нормами для конкретної зони обмеження доступу;
б) оцінку сигналу тривоги (визначення ознак виявленої загрози);
в) визначення місця спрацьовування засобу тривожного зв'язку;
г) виявлення спроб несанкціонованого проходу осіб чи проїзду транспортних засобів через контрольно-пропускні пункти та пункти контролю доступу на межі зони обмеження доступу та життєво важливих місць;
ґ) виявлення предметів і речовин, вільне пересування яких в зонах обмеження доступу забороняється;
д) виявлення протиправних дій внутрішніх правопорушників;
е) документування інформації, пов'язаної з виявленням правопорушників, в обсязі, необхідному для однозначного тлумачення події.
2.5.3. Здійснення АКТЗ функції телевізійного спостереження забезпечує:

................
Перейти до повного тексту