1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
20.12.2010 N 179
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 грудня 2010 р.
за N 1443/18738
Про затвердження Вимог до оцінки стану системи фізичного захисту ядерної установки
Відповідно до статті 25 Закону України "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання", з метою забезпечення державного регулювання при здійсненні заходів з фізичного захисту
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Вимоги до оцінки стану системи фізичного захисту ядерної установки, що додаються.
2. Управлінню регулювання фізичного захисту (Кушка В.М.) подати цей наказ до Міністерства юстиції України на державну реєстрацію в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови Ускова А.Г.
Заступник Голови - Головний
державний інспектор
з ядерної та радіаційної
безпеки України
ПОГОДЖЕНО:
Президент Національної академії
наук України
Міністр палива
та енергетики України
Виконуючий обов'язки Міністра
України з питань надзвичайних
ситуацій та у справах захисту
населення від наслідків
Чорнобильської катастрофи
Міністр
внутрішніх справ України
Голова
Служби безпеки України



М.Х.Гашев


Б.Є.Патон

Ю.Бойко




М.Болотських

А.В.Могильов

В.Хорошковський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
20.12.2010 N 179
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
30 грудня 2010 р.
за N 1443/18738
ВИМОГИ
до оцінки стану системи фізичного захисту ядерної установки
I. Загальні положення
1.1. Ці Вимоги визначають завдання та порядок здійснення оцінки стану системи фізичного захисту ядерної установки (далі - СФЗ).
1.2. Ці Вимоги обов'язкові для виконання експлуатуючою організацією, яка відповідно до чинного законодавства визначає, створює та забезпечує безперервне функціонування СФЗ.
1.3. У цих Вимогах терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання", "Про інформацію", постанові Кабінету Міністрів України від 26.04.2003 N 625 "Про затвердження Порядку визначення рівня фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання відповідно до їх категорії", Правилах фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 04.08.2006 N 116, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.09.2006 за N 1067/12941, Загальних вимогах до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 28.08.2008 N 156, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.10.2008 за N 999/15690.
1.4. Завданнями оцінки стану СФЗ є:
перевірка відповідності стану СФЗ вимогам фізичного захисту щодо виконання СФЗ її завдань з виявлення, затримки зовнішніх і внутрішніх правопорушників та реагування на їх дії;
здійснення за результатами оцінки стану СФЗ коригувальних заходів.
1.5. Періодичність здійснення оцінки стану СФЗ встановлюється експлуатуючою організацією, але не може бути більшою ніж один раз на рік.
Експлуатуюча організація забезпечує здійснення оцінки стану СФЗ протягом місяця у випадках:
зміни проектної загрози, об'єктової проектної загрози;
зміни вимог законодавства до експлуатаційних характеристик СФЗ;
зміни кількості та/або місць розташування цілей правопорушників;
закінчення реконструкції або технічного переоснащення СФЗ;
зміни способу охорони ядерної установки;
надання Держатомрегулюванням приписів щодо здійснення оцінки стану СФЗ.
1.6. Відповідальним за організацію здійснення оцінки стану СФЗ є керівник експлуатуючої організації.
Персонально відповідальним за здійснення оцінки стану СФЗ є заступник керівника експлуатуючої організації, який відповідає за підтримання безперервного функціонування СФЗ (далі - заступник керівника з фізичного захисту).
1.7. Поводження з інформацією з обмеженим доступом, що використовується при здійсненні оцінки стану СФЗ, здійснюється відповідно до чинного законодавства.
1.8. Експлуатуюча організація при здійсненні оцінки стану СФЗ забезпечує якість відповідно до вимог системи управління якістю фізичного захисту ядерної установки.
1.9. Експлуатуюча організація здійснює оцінку стану СФЗ відповідно до п'ятирічної програми, що розробляється заступником керівника з фізичного захисту та затверджується керівником експлуатуючої організації.
Програма містить:
строки здійснення оцінки стану СФЗ;
методи (якісні або кількісні) здійснення оцінки стану СФЗ, прийнятні для ядерної установки;
процедури організації та здійснення оцінки стану СФЗ;
вимоги до розроблення, прийняття та подання керівнику експлуатуючої організації звіту з оцінки стану СФЗ;
порядок вжиття, у разі необхідності, корегувальних заходів за результатами оцінки стану СФЗ.
1.10. За результатами оцінки стану СФЗ стан СФЗ визначається як такий, що:
відповідає вимогам фізичного захисту;
в основному відповідає вимогам фізичного захисту;
частково не відповідає вимогам фізичного захисту;
не відповідає вимогам фізичного захисту.
1.10.1. Стан СФЗ відповідає вимогам фізичного захисту, якщо:
забезпечене безперервне функціонування СФЗ відповідно до вимог фізичного захисту;
за останні 12 місяців не було порушень процедур з фізичного захисту з боку персоналу підрозділу фізичного захисту і процедур з фізичного захисту та охорони з боку персоналу підрозділу з охорони;
підтверджена дієздатність плану взаємодії у разі вчинення диверсії за результатами проведення навчань учасників плану взаємодії;
порушення процедур з фізичного захисту, не пов'язані з вчиненням протиправних дій, з боку персоналу ядерної установки та/або персоналу підрядників були своєчасно виявлені, причини порушень встановлені, вжиті заходи щодо недопущення подібних порушень у майбутньому, порушники притягнені до відповідальності.
1.10.2. Стан СФЗ в основному відповідає вимогам фізичного захисту, якщо:
виявлені невідповідності функціонування СФЗ вимогам фізичного захисту не можуть призвести до незаконного проникнення осіб в зони обмеження доступу ядерної установки та здійснення несанкціонованих дій особами, що перебувають у зонах обмеження доступу, характеристики яких визначені в об'єктовій проектній загрозі. Експлуатуюча організація спроможна усунути виявлені невідповідності протягом 1 місяця шляхом здійснення організаційно-правових та інженерно-технічних заходів;
за останні 12 місяців з боку персоналу підрозділу фізичного захисту не було порушень процедур з оперативного управління інженерно-технічними засобами СФЗ та з їх технічної експлуатації, персонал підрозділу з охорони не порушував процедур зі здійснення пропускного режиму, вимог до виконання обов'язків у складі варт;
порушення процедур з фізичного захисту, не пов'язані з вчиненням протиправних дій, з боку персоналу підрозділів фізичного захисту та охорони, персоналу ядерної установки та підрядників були своєчасно виявлені, причини порушень встановлені, вжиті заходи щодо недопущення подібних порушень у майбутньому, порушники притягнені до відповідальності.
1.10.3. Стан СФЗ частково не відповідає вимогам фізичного захисту, якщо:
виявлені невідповідності функціонування СФЗ вимогам фізичного захисту можуть призвести до незаконного проникнення осіб в зони обмеження доступу ядерної установки та здійснення несанкціонованих дій особами, що перебувають у зонах обмеження доступу, характеристики яких визначені в об'єктовій проектній загрозі. Експлуатуюча організація спроможна усунути виявлені невідповідності протягом 3 місяців шляхом здійснення організаційно-правових та інженерно-технічних заходів. На час здійснення заходів з усунення невідповідностей функціонування СФЗ експлуатуюча організація здійснює компенсувальні заходи, що зводять до мінімуму можливість незаконного проникнення осіб в зони обмеження доступу ядерної установки та здійснення несанкціонованих дій особами, що перебувають у зонах обмеження доступу;
за останні 12 місяців з боку персоналу підрозділів фізичного захисту та охорони мали місце порушення процедур з фізичного захисту, які могли б призвести до незаконного проникнення в зони обмеження доступу ядерної установки та здійснення несанкціонованих дій особами, що перебувають у зонах обмеження доступу, характеристики яких визначені в об'єктовій проектній загрозі;
порушення процедур з фізичного захисту з боку персоналу підрозділів фізичного захисту та охорони, персоналу ядерної установки та персоналу підрядників в більшості випадків виявлялися, причини порушень встановлювалися, в основному вжиті заходи щодо недопущення подібних порушень в майбутньому, є випадки не притягнення порушників до відповідальності.
1.10.4. Стан СФЗ не відповідає вимогам фізичного захисту, якщо:
виявлені невідповідності стану СФЗ вимогам фізичного захисту не дозволяють СФЗ виконувати свої завдання та які експлуатуюча організація не спроможна усунути протягом 3 місяців;
за останні 12 місяців з боку персоналу підрозділів фізичного захисту та охорони мали місце порушення вимог фізичного захисту, наслідком яких стали незаконне проникнення осіб в зони обмеження доступу ядерної установки, спроба здійснення або здійснення несанкціонованих дій особами, що проникли в зони або санкціоновано перебувають у них.
II. Здійснення оцінки стану системи фізичного захисту
2.1. Оцінку стану СФЗ здійснює комісія зі здійснення оцінки стану системи фізичного захисту ядерної установки (далі - комісія). До складу комісії входять керівники підрозділу фізичного захисту та підрозділу з охорони, фахівці з фізичного захисту, охорони, обліку та контролю ядерних матеріалів, ядерної, радіаційної та пожежної безпеки. У разі необхідності до роботи в комісії залучаються фахівці інших підрозділів і фахівці з фізичного захисту інших установок (за згодою їх керівників) як експерти з окремих питань, що розглядаються комісією. Комісію очолює заступник керівника з фізичного захисту.
2.2. Персональний склад комісії, обов'язки та права її членів, порядок забезпечення роботи комісії відповідними приміщеннями, робочими місцями для членів комісії, оргтехнікою, засобами зв'язку, необхідними нормативно-правовими актами, розпорядчими документами експлуатуючої організації та ядерної установки, документацією, що ведеться підрозділом фізичного захисту, іншою необхідною інформацією, довідковою літературою визначаються в наказі керівника експлуатуючої організації про створення комісії.
2.3. Голова комісії на підставі програми зі здійснення оцінки стану СФЗ, наказу керівника експлуатуючої організації про створення комісії розробляє план здійснення оцінки стану СФЗ, який містить:
перелік заходів, що мають бути здійснені комісією;
терміни виконання заходів;
розподіл відповідальності за виконання конкретних заходів між групами членів комісії або окремими її членами;
порядок документування ходу виконання заходів;
дати розгляду результатів виконання конкретних заходів на засіданні комісії та форми звітності керівників груп чи окремих членів комісії про результати виконання конкретних заходів;
дату проведення засідання комісії, на якому обговорюватимуться результати здійснення оцінки стану СФЗ, пропозиції з усунення виявлених недоліків і прийматиметься рішення щодо оцінки стану СФЗ;
перелік членів комісії, які є відповідальними за підготовку звіту з оцінки стану СФЗ та підготовку рекомендацій з усунення виявлених комісією недоліків на основі пропозиції членів комісії;
дату розгляду комісією звіту з оцінки стану СФЗ і рекомендацій з усунення виявлених недоліків.
План роботи комісії затверджує керівник експлуатуючої організації.
2.4. Голова комісії ознайомлює членів комісії з планом здійснення оцінки стану СФЗ, планом забезпечення фізичного захисту ядерної установки, результатами попередньої оцінки стану СФЗ та іншою необхідною для роботи комісії інформацією щодо:
результатів проведення останньої оцінки вразливості;
результатів навчань учасників об'єктового плану взаємодії у разі вчинення диверсії;
програми технічної експлуатації та програми технічного переоснащення інженерно-технічних засобів СФЗ;
розслідування порушень персоналом ядерної установки та охорони процедур фізичного захисту.
2.5. Комісія (групи членів комісії або її окремі члени) для визначення відповідності окремих елементів СФЗ та СФЗ в цілому вимогам фізичного захисту застосовує якісні та кількісні методи, а саме:
аналіз розпорядчих документів експлуатуючої організації з забезпечення фізичного захисту ядерної установки при нормальній експлуатації та в умовах надзвичайної та кризової ситуацій;
аналіз результатів тренувань і навчань персоналу підрозділу фізичного захисту щодо дій в умовах надзвичайної та кризової ситуацій, навчань учасників об'єктового плану взаємодії у разі вчинення диверсії;
спостереження за виконанням своїх обов'язків персоналом підрозділів фізичного захисту та охорони, виконанням персоналом ядерної установки та підрядників процедур з фізичного захисту;
вивчення технічної, проектної та експлуатаційної документації інженерно-технічних засобів СФЗ та встановлення відповідності робочої документації, яку веде персонал підрозділу фізичного захисту, її вимогам;
бесіди з персоналом ядерної установки щодо виконання ним вимог пропускного та внутрішньооб'єктового режимів, своїх функціональних обов'язків;
комп'ютерне моделювання виконання окремими елементами СФЗ своїх функцій з метою перевірки їх експлуатаційних характеристик;
думку експертів щодо стану окремих елементів СФЗ та СФЗ в цілому.
2.6. Під час здійснення оцінки стану СФЗ на відповідність вимогам фізичного захисту перевіряються такі елементи СФЗ:
план забезпечення фізичного захисту ядерної установки;
захист інформації з обмеженим доступом з фізичного захисту;
процедури допуску персоналу ядерної установки та персоналу підрядників до виконання особливих робіт;
рівень кваліфікації персоналу підрозділу фізичного захисту;
рівень культури захищеності в персоналу підрозділів фізичного захисту та охорони;
визначення та супроводження об'єктової проектної загрози;
визначення рівня фізичного захисту ядерної установки;
обладнання зон обмеження доступу засобами виявлення, телевізійного спостереження, контролю та управління доступом, освітлення, енергоживлення, фізичними бар'єрами та укриттями для охорони;

................
Перейти до повного тексту