1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
30.04.2009 N 259
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 травня 2009 р.
за N 410/16426
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку N 615 від 17.09.2015 )
Про затвердження Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку N 134 від 04.05.2011 N 413 від 18.11.2011 N 21 від 25.01.2012 N 249 від 19.06.2012 N 429 від 17.10.2012 N 271 від 05.07.2013 N 394 від 30.09.2013 N 491 від 04.12.2013 N 33 від 27.01.2014 N 110 від 28.02.2014 N 582 від 18.09.2014 N 752 від 27.11.2014 N 854 від 25.12.2014 N 26 від 15.01.2015 N 46 від 22.01.2015 N 332 від 21.05.2015 N 432 від 03.07.2015 N 493 від 30.07.2015 N 552 від 20.08.2015 N 771 від 10.11.2015 )
Відповідно до статей 7, 15, 25 та 56 Закону України "Про Національний банк України", з метою подальшого вдосконалення механізмів та інструментів регулювання грошово-кредитного ринку й ефективного їх використання для регулювання ліквідності банків України Правління Національного банку України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України (додається).
2. Визнати такими, що втратили чинність: постанову Правління Національного банку України від 26.09.2006 N 378 "Про затвердження Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 17.10.2006 за N 1120/12994;
постанову Правління Національного банку України від 04.01.2008 N 1 "Про затвердження Змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 24.01.2008 за N 52/14743;
постанову Правління Національного банку України від 25.07.2008 N 215 "Про затвердження Змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 26.09.2008 за N 901/15592.
3. Кредитні договори, договори застави та інші договори, за якими оформлені взаємовідносини між Національним банком України та банками України відповідно до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 26.09.2006 N 378, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.10.2006 за N 1120/12994, діють до повного виконання сторонами своїх зобов'язань.
4. Департаменту інформатизації (А.С.Савченко) унести відповідні зміни до програмно-технологічного забезпечення "КредЛайн" та "Депозитний сертифікат" і розробити програмно-технологічне забезпечення "АРМ репо-тендер".
5. Департаменту монетарної політики (Н.І.Гребеник) після державної реєстрації цієї постанови довести її зміст до відома Департаменту з управління валютним резервом та здійснення операцій на відкритому ринку, Операційного та територіальних управлінь Національного банку України, Центральної розрахункової палати та банків України для використання в роботі.
6. Постанова набирає чинності через 30 днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
7. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на першого заступника Голови А.В.Шаповалова.
Голова
ПОГОДЖЕНО:
Т.в.о. Голови Державної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку України
В.С.Стельмах



С.О.Бірюк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
30.04.2009 N 259
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 травня 2009 р.
за N 410/16426
ПОЛОЖЕННЯ
про регулювання Національним банком України ліквідності банків України
Розділ I. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблено відповідно до статей 6, 7, 25, 42 та 56 Закону України "Про Національний банк України", Законів України "Про банки і банківську діяльність", "Про цінні папери та фондовий ринок", "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні", "Про обіг векселів в Україні", "Про іпотеку", "Про іпотечне кредитування, операції з консолідованим іпотечним боргом та іпотечні сертифікати", "Про іпотечні облігації", Уніфікованого закону про переказні векселі та прості векселі й нормативно-правових актів Національного банку України (далі - Національний банк).
1.2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
вексельне досьє - інформація, яка містить відомості про платоспроможність, характер діяльності зобов'язаних за векселем осіб, а також своєчасність здійснення ними розрахунків;
відкритий ринок - ринок, на якому здійснюються операції з купівлі-продажу цінних паперів між особами, що не є первинними кредиторами та позичальниками, і кошти внаслідок продажу цінних паперів на такому ринку надходять на користь держателя цінних паперів, а не їх емітента, а також операції з рефінансування;
дата дострокового погашення депозитного сертифіката - дата дострокового повернення банкам коштів за ініціативою Національного банку або банку;
дата зворотної купівлі - дата здійснення розрахунків між банком і Національним банком за другою частиною операції репо відповідно до визначеної договором на початку операції ціною зворотної купівлі та розблокування рахунку в цінних паперах продавця;
дата купівлі - дата здійснення розрахунків між Національним банком та банком за операцією репо відповідно до визначеної договором ціни купівлі та блокування на рахунку в цінних паперах продавця державних облігацій України, що є предметом цього договору;
дата погашення депозитного сертифіката - дата повернення банкам коштів депозиту і процентів, яка визначається згідно з умовами проведення тендера з розміщення депозитних сертифікатів;
дата розміщення депозитного сертифіката - дата набуття банком права власності на депозитний сертифікат на умовах проведення тендера;
депозитний сертифікат Національного банку (далі - депозитний сертифікат) - це один з монетарних інструментів, що є борговим цінним папером Національного банку в бездокументарній формі (з іменною ідентифікацією власників на підставі реєстру власників системи кількісного обліку СЕРТИФ), який свідчить про розміщення в Національному банку коштів банків та їх право на отримання внесеної суми і процентів після закінчення встановленого строку;
депозитний сертифікат овернайт - борговий цінний папір Національного банку, який свідчить про розміщення банком коштів через постійно діючу лінію проведення тендерів з розміщення депозитних сертифікатів на термін до наступного робочого дня;
кількісний тендер - тендер, на якому Національний банк наперед установлює ціну (процентну ставку), за якою банки можуть одержати кредити рефінансування або розмістити в Національному банку кошти. Сума коштів, що пропонується для рефінансування або для розміщення, може оголошуватися або не оголошуватися;
кредит овернайт - кредит, який наданий банку Національним банком за оголошеною процентною ставкою через постійно діючу лінію рефінансування на термін до наступного робочого дня;
надлишкова ліквідність - перевищення платіжних можливостей над грошовими зобов'язаннями;
операція зворотного репо - це депозитна операція, що ґрунтується на двосторонньому договорі між Національним банком та банком про продаж Національним банком зі свого портфеля державних облігацій України з одночасним зобов'язанням зворотного їх викупу в банків за обумовленою в договорі ціною та на обумовлену дату;
операція прямого репо - це кредитна операція, що ґрунтується на двосторонньому договорі між Національним банком та банком про купівлю Національним банком державних облігацій України з портфеля банку або банківських металів (далі - перша частина договору репо) з подальшим зобов'язанням банку викупити державні облігації України або банківські метали (далі - друга частина договору репо) за обумовленою ціною на обумовлену дату;
позабіржовий ринок - ринок з необмеженою кількістю учасників, на якому правила здійснення договорів з купівлі (продажу) цінних паперів та вирішення спірних питань регулюються законодавством;
постійно діюча лінія регулювання ліквідності банків (постійно діюча лінія рефінансування/постійно діюча лінія проведення тендерів з розміщення депозитних сертифікатів) - оперативне надання/вилучення Національним банком коштів за умови виконання банками вимог, зазначених у цьому Положенні;
процентні витрати - це витрати продавця державних облігацій України або банківських металів у разі здійснення операції репо, які визначаються як різниця між ціною зворотної купівлі державних облігацій України або банківських металів і ціною їх продажу;
процентний дохід за операціями репо - це дохід, який отримує покупець державних облігацій України або банківських металів у разі здійснення операції репо, що визначається як різниця між ціною зворотного продажу (викупу) державних облігацій України або банківських металів та ціною їх купівлі;
процентний тендер - тендер, під час оголошення якого банки у своїх заявках до Національного банку зазначають ціну (процентну ставку), за якою вони погоджуються одержати кредит рефінансування або розмістити кошти. Сума коштів, що пропонується для рефінансування або для розміщення, може оголошуватися або не оголошуватися;
( Абзац двадцятий пункту 1.2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 413 від 18.11.2011 )
рефінансування банків - операції з надання банкам кредитів у встановленому Національним банком порядку;
система кількісного обліку СЕРТИФ - це комп'ютеризована дворівнева (Національний банк і банки) система, що обслуговує розміщення, обіг та погашення емітованих Національним банком депозитних сертифікатів;
строк репо (щодо конкретної операції репо) - це строк у календарних днях між датами виконання першої та другої частин операції репо;
сума вкладу - установлена депозитним сертифікатом вартість одного депозитного сертифіката, зазначена та оголошена в умовах його розміщення;
тендер з підтримання ліквідності банків - це механізм, який передбачає надання Національним банком кредитів банкам, що потребують підтримання ліквідності;
тендер з розміщення депозитних сертифікатів - це механізм, через який банки розміщують у Національному банку тимчасово вільні кошти згідно з визначеними умовами;
ціна зворотної купівлі (щодо конкретної операції репо) - це сума коштів, яка сплачується продавцем відповідно до другої частини договору репо в день зворотної купівлі за відповідні державні облігації України або банківські метали;
ціна купівлі (щодо конкретної операції репо) - це сума коштів, яка сплачується покупцем відповідно до першої частини договору репо на дату купівлі за отримані від продавця державні облігації України або банківські метали.
Інші терміни та поняття, які вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених законодавством, у тому числі нормативно-правовими актами Національного банку.
1.3. Національний банк для регулювання ліквідності банків, виконання функції кредитора останньої інстанції, з урахуванням поточної ситуації на грошово-кредитному ринку застосовує такі інструменти:
операції з рефінансування (постійно діюча лінія рефінансування для надання банкам кредитів овернайт, кредити рефінансування);
( Абзац другий пункту 1.3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 249 від 19.06.2012 )
операції репо (операції прямого репо, операції зворотного репо);
операції з власними борговими зобов'язаннями (депозитні сертифікати овернайт та до 90 днів);
операції з державними облігаціями України.
1.4. Національний банк здійснює регулювання ліквідності банків у межах визначених монетарних параметрів та в обсягах, які потрібні для їх збалансування та управління грошово-кредитним ринком.
1.5. У разі потреби в підтриманні ліквідності банки за своєю ініціативою можуть звертатися до Національного банку відповідно до інструментів, викладених у цьому Положенні.
( Дію пункту 1.6 розділу І призупинено до 01 травня 2014 року згідно з Постановою Національного банку N 110 від 28.02.2014 )
( Дію пункту 1.6 розділу І призупинено до 01 березня 2014 року згідно з Постановою Національного банку N 33 від 27.01.2014 )
1.6. Обсяг наданих Національним банком банку кредитів рефінансування (крім кредиту овернайт) та коштів за операціями прямого репо, у тому числі з урахуванням поданої заявки, не повинен перевищувати 50 процентів розміру регулятивного капіталу банку, розрахованого за даними балансу на останню звітну дату.
1.7. Національний банк з метою вилучення надлишкової ліквідності може проводити з банками операції зворотного репо та здійснювати емісію власних боргових зобов'язань на відповідний період.
1.8. Національний банк з метою регулювання грошово-кредитного ринку, активізації проведення міжбанківських операцій з цінними паперами, а також для сприяння встановленню котирувальних цін на них здійснює операції з державними облігаціями України та, ураховуючи стан грошово-кредитного ринку, може проводити операції купівлі (продажу) інших цінних паперів на відкритому ринку.
1.9. Базовою кількістю днів для нарахування процентів та пені за операціями, що визначені в цьому Положенні, уважається фактична кількість днів у місяці/році.
( Пункт 1.9 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 394 від 30.09.2013 )
1.10. Національний банк укладає з банками договори за операціями, що визначені в цьому Положенні, не пізніше наступного робочого дня після надання банку повідомлення про можливість проведення операції.
1.11. Національний банк залежно від стану грошово-кредитного ринку розпорядчими документами встановлює:
додаткові вимоги до банків залежно від інструментів, строків рефінансування, виду забезпечення кредиту рефінансування;
розмір співвідношення кредиту рефінансування до наданого банком забезпечення;
частоту звернень банків до Національного банку за видами інструментів рефінансування;
технічний порядок проведення операцій з банками, який передбачає терміни виконання операцій, послідовність дій структурних підрозділів Національного банку та банків, а також зразки договорів та інших документів, що свідчать про проведення операцій.
Розділ II. Проведення операцій з рефінансування банків
Глава 1. Загальні вимоги Національного банку до банків
1.1. Національний банк може прийняти рішення про підтримання ліквідності банку через відповідні інструменти рефінансування, якщо банк дотримується таких основних вимог:
строк діяльності - не менше ніж один рік після отримання банківської ліцензії;
( Абзац другий пункту 1.1 глави 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 413 від 18.11.2011 )
має банківську ліцензію та генеральну ліцензію на здійснення валютних операцій;
( Абзац третій пункту 1.1 глави 1 розділу II в редакції Постанови Національного банку N 413 від 18.11.2011 )
має активи, які можуть бути прийняті Національним банком у заставу;
не має простроченої заборгованості (основна сума кредиту та проценти за користування ним) за кредитами Національного банку та є платоспроможним.
( Абзац п'ятий пункту 1.1 глави 1 розділу II в редакції Постанови Національного банку N 582 від 18.09.2014 )
1.2. Національний банк здійснює рефінансування банків за процентною ставкою, що не нижча, ніж облікова ставка Національного банку, і яка протягом дії кредитного договору не підлягає коригуванню.
1.3. Для нарахування процентів строк користування кредитом згідно з умовами кредитного договору між Національним банком та банком починається з дня надходження коштів на кореспондентський рахунок банку і закінчується в день, який передує даті повернення коштів.
1.4. Облік кредитів рефінансування здійснюється відповідно до нормативно-правових актів Національного банку з питань бухгалтерського обліку.
1.5. Національний банк протягом дії кредитного договору між банком і Національним банком може здійснювати перевірки банку (це передбачається в кредитному договорі) щодо правильності відображення в бухгалтерському обліку предметів застави, наданих під забезпечення кредитів рефінансування.
1.6. Національний банк забезпечує проведення операцій з рефінансування банків за допомогою програмно-технологічного забезпечення.
( Пункт 1.6 глави 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 413 від 18.11.2011 )
Глава 2. Порядок надання кредиту овернайт
2.1. Національний банк здійснює підтримку короткострокової (миттєвої) ліквідності банку в національній валюті через постійно діючу лінію рефінансування (далі - лінія рефінансування) шляхом надання кредиту овернайт на умовах, які визначаються цим Положенням.
Обов'язковою умовою для подання банком заявки на одержання кредиту овернайт є укладення відповідного генерального кредитного договору.
( Абзац другий пункту 2.1 глави 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 134 від 04.05.2011 )
2.2. Національний банк може надавати банкам кредити овернайт:
під забезпечення державними облігаціями України (крім облігацій зовнішньої державної позики України) або депозитними сертифікатами (далі -кредит овернайт під забезпечення);
без забезпечення (далі - кредит овернайт бланковий).
Національний банк у повідомленні про підтримку ліквідності банку через лінію рефінансування шляхом надання кредиту овернайт залежно від ситуації на грошово-кредитному ринку може визначати вид кредиту овернайт (під забезпечення, бланковий).
2.3. Національний банк може встановлювати згідно зі своїми розпорядчими документами максимальний розмір кредиту овернайт.
( Абзац перший пункту 2.3 глави 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 134 від 04.05.2011 )
Умовою розгляду заявки банку на одержання кредиту овернайт бланкового є його згода на застосування Національним банком режиму блокування коштів на кореспондентському рахунку банку-позичальника в сумі наданого кредиту та процентів за користування ним на строк до його повернення.
( Абзац другий пункту 2.3 глави 2 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку N 134 від 04.05.2011, № 21 від 25.01.2012 )
2.4. Національний банк щоденно засобами електронної пошти оголошує банкам процентні ставки за кредитами овернайт на наступний робочий день, розмір яких може бути диференційованим залежно від забезпечення.
2.5. У разі потреби підтримання ліквідності банк може протягом будь-якого робочого дня тижня до визначеного часу подати до Національного банку одну заявку на одержання кредиту овернайт.
2.6. Національний банк у день отримання заявки від банку перевіряє виконання банком вимог цього Положення (залежно від виду кредиту овернайт), оперативно розглядає можливість надання банку кредиту овернайт і готує пропозиції для подання на розгляд керівництва Національного банку для прийняття рішення.
2.7. Національний банк на підставі генерального кредитного договору, задоволеної заявки до визначеного часу забезпечує перерахування банку коштів за наданим кредитом овернайт.
2.8.Повернення банком кредиту овернайт здійснюється наступного робочого дня до визначеного часу одночасно з процентною платою.
2.9. Наступний кредит овернайт може надаватися лише за умови погашення попереднього.
Глава 3. Порядок проведення тендерів
з підтримання ліквідності банків
3.1. Національний банк здійснює рефінансування банків шляхом проведення кількісного або процентного тендера. Повідомлення про проведення кількісного або процентного тендера надсилається щотижня засобами електронної пошти.
( Пункт 3.1 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 249 від 19.06.2012 )
3.2. Тендери проводяться щосереди з такою періодичністю:
три середи підряд - рефінансування строком до 14 днів;
одна середа - рефінансування строком до 90 днів.
3.3. На початку року Національний банк оголошує графік проведення тендерів з підтримання ліквідності банків.
Національний банк залежно від ситуації на грошово-кредитному ринку та стану ліквідності банків може змінювати періодичність і черговість проведення тендерів, а також оголошувати позачергові тендери, про які банкам повідомляється за допомогою засобів електронної пошти.
Національний банк за потреби підтримати ліквідність банків на більш тривалий строк може прийняти рішення щодо здійснення рефінансування шляхом проведення тендерів строком до 360 днів.
( Пункт 3.3 глави 3 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку N 249 від 19.06.2012 )
3.4. Національний банк здійснює рефінансування банків шляхом проведення тендерів лише під відповідне забезпечення. Національний банк у повідомленні про проведення тендера, виходячи із ситуації на грошово-кредитному ринку, визначає перелік видів забезпечення.
У забезпечення кредитів рефінансування можуть прийматися:
державні облігації України (облігації внутрішньої державної позики України, облігації зовнішньої державної позики України, цільові облігації внутрішньої державної позики України);
державні облігації України, які перебувають у довірчій власності банку;
депозитні сертифікати;
цінні папери Державної іпотечної установи, у тому числі розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України та підтверджено коштами в Державному бюджеті України (далі - цінні папери ДІУ);
іноземна валюта (долари США, євро, англійські фунти стерлінгів, швейцарські франки, японські єни);
іпотечні облігації (лише звичайні);
облігації місцевих позик;
облігації підприємств (крім цільових), у тому числі ті, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України;
векселі суб'єктів господарювання - резидентів, що авальовані Кабінетом Міністрів України;
( Пункт 3.4 глави 3 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку N 429 від 17.10.2012 )
векселі суб'єктів господарювання - резидентів України. Національний банк в окремих випадках може здійснювати рефінансування банків під забезпечення векселями нерезидентів;
векселі банків, авальовані іншим банком;
гарантії іншого банку-резидента;
майнові права за укладеним банком-позичальником кредитним договором із головним розпорядником коштів державного бюджету, головним розпорядником коштів місцевих бюджетів, кошти за яким надано під державну гарантію відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03 червня 2013 року № 404 "Деякі питання здійснення головними розпорядниками бюджетних коштів капітальних видатків понад обсяги встановлених бюджетних призначень" [(далі - майнові права) тільки для кредитів рефінансування шляхом проведення тендерів строком до 360 днів]. Національний банк приймає в заставу майнові права за кредитами І та ІІ категорій якості, визначених відповідно до нормативно-правового акта Національного банку щодо формування та використання банками України резервів для відшкодування можливих втрат за активними банківськими операціями.
( Пункт 3.4 глави 3 розділу ІІ доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку N 271 від 05.07.2013 )
3.5. Національний банк залежно від ситуації на грошово-кредитному ринку розпорядчими документами може приймати рішення щодо взяття під забезпечення кредиту рефінансування однорідної або змішаної застави.
3.6. Національний банк щокварталу на підставі результатів моніторингу цінних паперів визначає та оголошує перелік цінних паперів, що можуть прийматися під забезпечення кредитів рефінансування.
3.7. Під забезпечення кредиту рефінансування приймаються державні облігації України (усіх випусків), строк погашення яких настає не раніше ніж через 10 днів після строку погашення кредиту, за умови, що вони перебувають у власності банку і не обтяжені будь-якими іншими зобов'язаннями.
Розміщення та обіг державних облігацій України має обслуговуватися депозитарною системою відповідно до законодавства.
3.8. Під забезпечення державними облігаціями України, які перебувають у довірчій власності банку, кредит рефінансування може надаватися, якщо:
строк погашення державних облігацій України настає не раніше ніж через 10 днів після строку погашення кредиту;
державні облігації України, які перебувають у довірчій власності банку, є вільними від застави чи інших обмежень в обігу;
строк дії договору управління майном між установником управління і банком-управителем не менший, ніж строк дії кредитного договору;
банк-управитель відповідно до договору управління майном є довірчим власником державних облігацій України, якими він володіє, користується і розпоряджається, та має право відчужувати їх третім особам, укладати щодо них договори застави;
установник управління надав письмову згоду на заставу державних облігацій України, які перебувають у довірчій власності банку, під забезпечення кредиту рефінансування Національного банку.
Національний банк одночасно з укладенням кредитного договору, договору застави приймає нотаріально посвідчені копію договору управління майном та письмову згоду установника управління на заставу державних облігацій України, які перебувають у довірчій власності банку, під забезпечення кредиту рефінансування Національного банку.
( Абзац сьомий пункту 3.8 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 134 від 04.05.2011 )
3.9. Національний банк надає кредит рефінансування під забезпечення депозитними сертифікатами на строк, зазначений у договорі, але не більший, ніж строк, що залишився до погашення депозитних сертифікатів.
Депозитні сертифікати приймаються під забезпечення кредиту рефінансування за умови, що вони перебувають у власності банку-позичальника і не обтяжені будь-якими іншими зобов'язаннями.
3.10. Кредит рефінансування під забезпечення цінними паперами ДІУ, які випущені під гарантії Кабінету Міністрів України, надається за умови, якщо такі гарантії підтверджені коштами Державного бюджету України.
Розміщення та обіг цінних паперів ДІУ має обслуговуватися депозитарною системою відповідно до законодавства.
Підтвердженням права власності на цінні папери ДІУ є оформлена відповідно до законодавства виписка про стан рахунку у цінних паперах банку-позичальника, що подається до Національного банку.
3.11. Національний банк може надати кредит рефінансування під забезпечення іноземною валютою, яка згідно з договором застави розміщена в Національному банку як гарантійний депозит (без сплати процентів за ним із зазначенням цього у відповідному договорі).
Підтвердженням розміщення банком коштів в іноземній валюті на гарантійний депозит у Національному банку є копія SWIFT-повідомлення або виписки з рахунку Національного банку про перерахування Національному банку іноземної валюти у визначеному в кредитному договорі та договорі застави розмірі.
( Абзац другий пункту 3.11 глави 3 розділу ІІ із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 26 від 15.01.2015 )
3.12. Кредит рефінансування під забезпечення іпотечними облігаціями, облігаціями місцевих позик, облігаціями підприємств може надаватися банку, якщо:
строк погашення облігацій настає не раніше ніж через 10 днів після строку погашення кредиту;
облігації випущені або переведені в бездокументарну форму, вільно обертаються на фондовому ринку і їх розміщення та обіг обслуговуються депозитарною системою відповідно до законодавства;
облігації обліковуються на балансі банку не менше ніж один місяць (крім облігацій підприємств, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України) і не обтяжені будь-якими іншими зобов'язаннями.
( Абзац четвертий пункту 3.12 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 429 від 17.10.2012 )
Підтвердженням права власності на іпотечні облігації, облігації підприємств є оформлена відповідно до законодавства виписка про стан рахунку в цінних паперах банку-позичальника, що подається до Національного банку.
( Абзац п'ятий пункту 3.12 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 394 від 30.09.2013 )
3.13. Векселі суб'єктів господарювання, що авальовані Кабінетом Міністрів України, які приймаються під забезпечення кредиту рефінансування, мають відповідати вимогам законодавства, у тому числі нормативно-правовим актам Національного банку, а також таким вимогам:
вексель має бути оригіналом, що виданий в одному примірнику, і не повинен мати будь-яких застережних написів;
вексель має бути авальований Кабінетом Міністрів України та акцептований трасатом;
вексель повинен бути врахований банком;
вексель повинен мати бланковий індосамент банку, який урахував вексель;
вексель повинен мати визначений строк платежу, який настає не раніше ніж строк погашення кредиту рефінансування.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом згідно з Постановою Національного банку N 429 від 17.10.2012 )
3.14. Векселі суб'єктів господарювання, що приймаються під забезпечення кредиту рефінансування, мають відповідати вимогам законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку, а також таким вимогам:
вексель має бути оригіналом, що виданий в одному примірнику, і не повинен мати будь-яких застережних написів;
вексель повинен мати не менше двох індосаментів, уключаючи бланковий індосамент банку, який урахував вексель;
вексель повинен бути врахований банком за дисконтною ставкою, не нижчою, ніж облікова ставка Національного банку;
строк урахування векселя банком до дати звернення до Національного банку за кредитом рефінансування має бути не меншим, ніж 30 днів;
вексель повинен мати визначений строк платежу, який настає не раніше ніж через 30 днів після строку погашення кредиту і не повинен перевищувати 365 днів з дати складання векселя;
переказний вексель має бути акцептованим.
Умовою для прийняття врахованих банками векселів є наявність у банків достовірного вексельного досьє на векселедавця та зобов'язаних за векселем осіб.
У разі надання під забезпечення кредиту Національного банку векселя нерезидента вексель має бути авальований іноземним банком з рейтингом, не нижчим, ніж "інвестиційний клас", перекладений на українську мову і засвідчений нотаріально в установленому законодавством порядку.
Національний банк може приймати під забезпечення кредиту рефінансування вексель банку, авальований іншим банком, строк пред'явлення якого до платежу настає не раніше ніж через 10 днів після строку погашення кредиту.
3.15. Під забезпечення кредиту рефінансування банк може надати оформлену відповідно до законодавства гарантію іншого банку-резидента, строк дії якої має перевищувати строк повернення кредиту на 15 днів.
Кредит рефінансування під забезпечення гарантією іншого банку-резидента може надаватися, якщо банк-гарант забезпечує стабільну роботу і задовільний фінансовий стан протягом останніх двох років до дати надання гарантії, виконує нормативи обов'язкового резервування та економічні нормативи.
3.16. Національний банк під забезпечення майнових прав може надати кредит рефінансування на строк дії кредитного договору між банком і головним розпорядником бюджетних коштів, але строк надання кредиту рефінансування не може перевищувати 360 днів.
( Главу 3 доповнено новим пунктом 3.16 згідно з Постановою Національного банку N 271 від 05.07.2013 )

................
Перейти до повного тексту