1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
17.09.2015 № 615
Про затвердження Положення про застосування Національним банком України стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 771 від 10.11.2015 № 991 від 29.12.2015 № 83 від 16.02.2 016 № 90 від 18.02.2016 № 237 від 05.04.2016 № 356 від 14.07.2016 № 16 від 28.02.2017 № 70 від 27.07.2017 № 44 від 26.04.2018 № 137 від 13.12.2018 № 20 від 10.01.2019 № 30 від 17.03.2020 № 54 від 23.04.2020 № 103 від 16.07.2020 ) ( Зміни до Постанови див. в Постанові Національного банку № 144 від 27.12.2017 - Постанову скасовано на підставі Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 90 від 26.08.2021 № 91 від 26.08.2021 № 251 від 28.12.2022 № 80 від 06.07.2024 )
Відповідно до статей 6, 7, 15, 25, 42 та 56 Закону України "Про Національний банк України", статті 66 Закону України "Про банки і банківську діяльність", з метою вдосконалення стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про застосування Національним банком України стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи (далі - Положення), що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову Правління Національного банку України від 30 квітня 2009 року № 259 "Про затвердження Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 06 травня 2009 року за № 410/16426;
постанову Правління Національного банку України від 04 травня 2011 року № 134 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 24 травня 2011 року за № 627/19365;
пункт 2 постанови Правління Національного банку України від 18 листопада 2011 року № 413 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України", зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 09 грудня 2011 року за № 1423/20161;
постанову Правління Національного банку України від 25 січня 2012 року № 21 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 09 лютого 2012 року за № 194/20507;
постанову Правління Національного банку України від 19 червня 2012 року № 249 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 22 червня 2012 року за № 1029/21341;
постанову Правління Національного банку України від 17 жовтня 2012 року № 429 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 08 листопада 2012 року за № 1883/22195;
постанову Правління Національного банку України від 05 липня року № 271 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 25 липня 2013 року за № 1235/23767;
постанову Правління Національного банку України від 30 вересня 2013 року № 394 "Про затвердження Змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 09 жовтня 2013 року за № 1728/24260;
постанову Правління Національного банку України від 04 грудня 2013 року № 491 "Про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 10 грудня 2013 року за № 2089/24621;
постанову Правління Національного банку України від 27 січня 2014 року № 33 "Про внесення зміни до постанови Правління Національного банку України від 04 грудня 2013 року № 491", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 30 січня 2014 року за № 182/24959;
постанову Правління Національного банку України від 28 лютого 2014 року № 110 "Про регулювання Національним банком України ліквідності банків України", зареєстровану в Міністерстві юстиції України 13 березня 2014 року за № 353/25130;
постанову Правління Національного банку України від 18 вересня 2014 року № 582 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
пункт 1 постанови Правління Національного банку України від 27 листопада 2014 року № 752 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України";
постанову Правління Національного банку України від 25 грудня 2014 року № 854 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
постанову Правління Національного банку України від 15 січня 2015 року № 26 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
постанову Правління Національного банку України від 22 січня 2015 року № 46 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
пункт 3 постанови Правління Національного банку України від 21 травня 2015 року № 332 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України";
постанову Правління Національного банку України від 03 липня 2015 року № 432 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
постанову Правління Національного банку України від 30 липня 2015 року № 493 "Про внесення змін до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України";
постанову Правління Національного банку України від 20 серпня 2015 року № 552 "Про внесення зміни до Положення про регулювання Національним банком України ліквідності банків України".
3. Департаменту управління ризиками (Будник І.М.) протягом місяця після набрання чинності цією постановою затвердити та довести до відома банків розпорядчий акт Національного банку з питань визначення справедливої вартості активів (майна).
4. Департаменту інформаційних технологій (Нагорнюк В.В.) протягом двох місяців після набрання чинності цією постановою внести з урахуванням вимог Положення відповідні зміни до програмно-технологічного забезпечення "КредЛайн2", "СертЛайн2" та Системи автоматизації процесів банківської та фінансово-господарської діяльності Національного банку України та провести тестові випробування.
5. Департаменту відкритих ринків (Пономаренко С.В.) довести зміст цієї постанови до відома банків України для використання в роботі.
6. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, крім пунктів 1 та 2 цієї постанови, які набирають чинності з 01 грудня 2015 року.
7. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Чурія О.Є.

Голова

В.О. Гонтарева

ПОГОДЖЕНО:

Голова Національної комісії
з цінних паперів та фондового ринку




Т.З. Хромаєв
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
17.09.2015 № 615
ПОЛОЖЕННЯ
про застосування Національним банком України стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи
( У тексті Положення слова "Офіційне інтернет-представництво" у всіх відмінках замінено словами "Інтернет-представництво" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 70 від 27.07.2017 )
Розділ I. Загальні положення
Глава 1. Предмет застосування та терміни
1. Це Положення розроблено відповідно до статей 6, 7, 25, 42 та 56 Закону України "Про Національний банк України", Законів України "Про банки і банківську діяльність", "Про цінні папери та фондовий ринок", "Про депозитарну систему України", з метою застосування Національним банком України (далі - Національний банк) монетарних інструментів під час управління грошово-кредитним ринком шляхом регулювання ліквідності банківської системи.
2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1) вартість боргового зобов’язання Національного банку за депозитним сертифікатом (далі - вартість депозитного сертифіката) - вартість одного депозитного сертифіката, установлена та оголошена в умовах його розміщення, яка сплачується під час його погашення;
( Підпункт 1 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанов Національного банку № 44 від 26.04.2018, № 137 від 13.12.2018 )
1-1) вартість пулу - сума, яка визначається множенням справедливої вартості активів (майна), що входять до пулу, на коригуючі коефіцієнти;
( Пункт 2 глави 1 розділу I доповнено новим підпунктом 1-1 згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018; в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018 )
1-2) гранична процентна ставка - найнижча процентна ставка, що встановлюється Національним банком під час проведення процентного тендера з підтримання ліквідності, за якою задовольняються заявки банків на участь в цьому тендері, або найвища процентна ставка, що встановлюється Національним банком під час проведення процентного тендера з розміщення депозитних сертифікатів, за якою задовольняються заявки банків на участь у цьому тендері;
( Підпункт 1-2 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018 )
2) депозитний сертифікат Національного банку (далі - депозитний сертифікат) - це один з монетарних інструментів, що є борговим зобов'язанням Національного банку у формі записів на рахунках у системи кількісного обліку СЕРТИФ (з іменною ідентифікацією власників на підставі реєстру власників), який свідчить про розміщення в Національному банку коштів банків та право власників депозитних сертифікатів на отримання вартості депозитного сертифіката або вартості депозитного сертифіката та процентів після закінчення встановленого строку;
( Підпункт 2 пункту 2 глави 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 137 від 13.12.2018 )
3) депозитний сертифікат овернайт - боргове зобов'язання Національного банку, яке свідчить про розміщення банком коштів за оголошеною процентною ставкою в Національному банку на термін до наступного робочого дня і є інструментом постійного доступу, спрямованим на поглинання надлишкової ліквідності банку;
3-1) дисконт - різниця між сумою вкладу та вартістю депозитного сертифіката;
( Пункт 2 глави 1 розділу I доповнено підпунктом 3-1 згідно з Постановою Національного банку № 16 від 28.02.2017; в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018 )
3-2) електронні торговельні системи (ЕТС) - Refinitiv, Bloomberg, інші електронні торговельні системи;
( Підпункт 3-2 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 30 від 17.03.2020 )
4) інструменти постійного доступу - оперативне підтримання Національним банком ліквідності банків шляхом надання кредитів овернайт або оперативне вилучення Національним банком ліквідності банків шляхом розміщення депозитних сертифікатів овернайт;
5) кількісний тендер - тендер, на якому Національний банк наперед установлює ціну (процентну ставку), за якою банки можуть одержати кредити рефінансування або розмістити в Національному банку кошти. Сума коштів, що пропонується для рефінансування або для розміщення, може оголошуватися або не оголошуватися;
6) коригуючий коефіцієнт - коефіцієнт, який визначається Національним банком для кожного наданого банком активу (майна), що надається в заставу за операціями з рефінансування, або який є предметом операції прямого репо;
( Підпункт 6 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018 )
7) кредит овернайт - кредит, який надається банку Національним банком за оголошеною процентною ставкою на термін до наступного робочого дня і є інструментом постійного доступу, спрямованим на підтримання ліквідності банку;
8) кредит рефінансування - кредит, що надається банку шляхом проведення кількісного або процентного тендера з підтримання ліквідності банків;
9) операції з власними борговими зобов’язаннями - операції Національного банку з розміщення, обігу та погашення депозитних сертифікатів;
( Підпункт 9 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018 )
10) операції з рефінансування банків - операції з надання банкам кредитів у встановленому Національним банком порядку;
( Підпункт 10 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018 )
11) операція прямого репо - це операція між Національним банком та банком з купівлі Національним банком цінних паперів з портфеля банку (далі - перша частина операції репо) з одночасним зобов'язанням банку здійснити зворотну купівлю (викуп) цих цінних паперів (далі - друга частина операції репо) за обумовленою ціною на обумовлену дату;
( Підпункт 11 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 90 від 18.02.2016, № 44 від 26.04.2018 ) ( Підпункт 12 пункту 2 глави 1 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 251 від 28.12.2022 )
13) процентні витрати за операцією прямого репо - це витрати продавця цінних паперів в разі здійснення операції прямого репо, які визначаються як різниця між ціною зворотної купівлі (викупу) цінних паперів і ціною їх продажу;
( Підпункт 13 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016 )
14) процентний дохід за операцією прямого репо - це дохід, який отримує покупець цінних паперів в разі здійснення операції прямого репо, що визначається як різниця між ціною зворотної купівлі (викупу) цінних паперів та ціною їх купівлі;
( Підпункт 14 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016 )
15) процентний тендер - тендер, під час оголошення якого банки у своїх заявках до Національного банку зазначають ціну (процентну ставку), за якою вони погоджуються одержати кредит рефінансування або розмістити кошти. Сума коштів, що пропонується для рефінансування або для розміщення, може оголошуватися або не оголошуватися;
16) пул активів (майна) – сукупність активів (майна), що надаються банком для забезпечення виконання зобов’язань за генеральним кредитним договором таким чином, що застава таких активів (майна) поширюється на всі зобов’язання банку за діючими та майбутніми кредитами овернайт та кредитами рефінансування (далі - пул);
( Підпункт16 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018 )
17) система кількісного обліку СЕРТИФ - це підсистема програмно-технологічного забезпечення СертЛайн, що обслуговує розміщення, обіг, облік та погашення депозитних сертифікатів;
( Підпункт 17 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016 )
18) строк прямого репо - це строк у календарних днях між датами виконання першої та другої частин операції прямого репо;
19) сума вкладу - сума коштів, фактично розміщених банком в один депозитний сертифікат;
( Підпункт 19 пункту 2 глави 1 розділу І в редакції Постанови Національного банку № 137 від 13.12.2018 )
19-1) сумарна заборгованість – сума всіх кредитів за операціями з рефінансування, наданих банку відповідно до цього Положення та неповернутих на момент здійснення розрахунку вартості пулу, уключаючи проценти за користування кредитом овернайт, за весь строк користування короткостроковими кредитами рефінансування (без урахування вже сплачених процентів), а також розрахованих за поточною процентною ставкою процентів, що підлягають сплаті в кінці поточного календарного місяця та в наступні три календарних місяці користування довгостроковими кредитами рефінансування, але не більше ніж за фактичний період часу, що залишився до їх повернення;
( Пункт 2 глави 1 розділу І доповнено новим підпунктом 19-1 згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 30 від 17.03.2020 )
20) тендер з підтримання ліквідності банків - це механізм, який передбачає надання Національним банком кредитів рефінансування банкам, що потребують підтримання ліквідності;
21) тендер з розміщення депозитних сертифікатів - це механізм, через який банки розміщують у Національному банку тимчасово вільні кошти згідно з визначеними умовами;
22) ціна зворотної купівлі (викупу) - це сума коштів, яка сплачується продавцем відповідно до другої частини операції прямого репо на дату зворотної купівлі (викупу) за відповідні цінні папери;
( Підпункт 22 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016 )
23) ціна купівлі - це сума коштів, яка сплачується покупцем відповідно до першої частини операції прямого репо на дату купівлі за отримані від продавця цінні папери.
( Підпункт 23 пункту 2 глави 1 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 90 від 18.02.2016 )
Інші терміни та поняття, які вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених законодавством України, у тому числі нормативно-правовими актами Національного банку.
Глава 2. Основні положення застосування стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи
3. Національний банк використовує стандартні інструменти регулювання ліквідності банківської системи з метою виконання цілей та завдань, визначених законодавством України та Основними засадами грошово-кредитної політики, залежно від ситуації на грошово-кредитному ринку.
4. Національний банк здійснює регулювання ліквідності банківської системи в межах та обсягах, що визначені Правлінням Національного банку після розгляду зазначеного питання Комітетом з монетарної політики Національного банку, шляхом застосування таких стандартних інструментів:
( Абзац перший пункту 4 глави 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
1) операції з рефінансування (кредити овернайт, кредити рефінансування);
2) операції прямого репо;
3) операції з власними борговими зобов'язаннями;
4) операції з державними облігаціями України.
5. Національний банк розміщує на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку України (далі - Інтернет-представництво) повідомлення про проведення активних та пасивних операцій Національного банку, установлення процентних ставок за ними та розмір коригуючих коефіцієнтів.
( Пункт 5 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 70 від 27.07.2017 )
6. Національний банк установлює для банків однакові умови регулювання їх ліквідності. Національний банк не здійснює регулювання ліквідності банків, які віднесено до категорії неплатоспроможних.
( П ункт 6 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 83 від 16.02.2016, № 16 від 28.02.2017; в редакції Постанови Національного банку № 251 від 28.12.2022 )
7. Національний банк може прийняти рішення про підтримання ліквідності банку шляхом проведення відповідних операцій з рефінансування та операцій прямого репо, якщо банк має банківську ліцензію та дотримується таких основних вимог:
1) структура власності банку не визнана Національним банком непрозорою;
( П ідпункт 1 пункту 7 глави 2 розділу І і з змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 771 від 10.11.2015 ) ( Підпункт 2 пункту 7 глави 2 розділу І виключено на підставі Постанови Національного банку № 30 від 17.03.2020 )
3) банк за всіма кредитами, наданими Національним банком та операціями прямого репо, не має простроченої заборгованості (основна сума кредиту, проценти за користування ним) та несплаченої пені;
4) банк уклав з Національним банком генеральний кредитний договір та/або генеральний договір репо;
5) банк не віднесено до категорії проблемних (у разі прийняття рішення про підтримання ліквідності банку строком від одного до п’яти років);
( Пункт 7 глави 2 розділу І доповнено новим підпунктом 5 згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018 )
6) банк у разі надання під заставу пулу активів (майна) цінних паперів та/або депозитних сертифікатів, що включаються до пулу:
відкриває рахунок у цінних паперах власника (депонента) у Національному банку (за умови, що такий рахунок не був відкритий раніше), що провадить депозитарну діяльність депозитарної установи (далі - депозитарна установа Національного банку);
відкриває окремі рахунки банку в Національному банку для зарахування грошових коштів у національній та/або іноземній валюті як сплата доходу та/або погашення заставлених цінних паперів та/або депозитних сертифікатів, що включаються до складу пулу активів (майна) відповідно до підпункту 4 пункту 21 глави 3 розділу II цього Положення (далі - окремі рахунки банку в Національному банку);
заносить до анкети рахунку в цінних паперах інформацію про відкриті окремі рахунки банку в Національному банку.
( Пункт 7 глави 2 розділу І доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
8. Національний банк проводить з банками операції з власними борговими зобов'язаннями з метою вилучення коштів з обігу.
9. Національний банк укладає з банками за операціями, визначеними в цьому Положенні, генеральні договори та/або договори. Невід'ємними частинами генеральних договорів є заявки банків на проведення відповідних операцій та повідомлення Національного банку про задоволення цих заявок (у повному обсязі або частково), повідомлення Національного банку щодо зміни процентної ставки у зв'язку зі зміною облікової ставки Національного банку за користування кредитом рефінансування шляхом проведення тендерів із підтримання ліквідності банків строком від одного до п'яти років (далі - процентна ставка за довгостроковим кредитом рефінансування) та повідомлення банку про згоду щодо зміни процентної ставки за довгостроковим кредитом рефінансування.
( Пункт 9 глави 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 30 від 17.03.2020 ) ( П ункт 10 глави 2 розділу І виключено на підставі Постанови Національного банку № 83 від 16.02.2016 )
11. Базовою кількістю днів для нарахування процентів/процентного доходу та неустойки за операціями, визначеними в цьому Положенні, уважається фактична кількість днів у місяці/році.
12. Національний банк розпорядчими актами має право встановлювати порядок проведення операцій з банками, який передбачає терміни виконання операцій, послідовність дій підрозділів Національного банку та банків, зразки генеральних договорів, інших договорів та документів, що свідчать про проведення операцій, а також залежно від ситуації на грошово-кредитного ринку:
( Абзац перший пункту 12 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
1) частоту звернень банків до Національного банку за видами інструментів рефінансування;
2) максимальний розмір надання кредиту овернайт;
3) розмір коригуючих коефіцієнтів;
( П ідпункт 4 пункту 12 глави 2 розділу І виключено на підставі Постанови Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
5) додаткові вимоги до банків, які беруть участь у позачергових тендерах;
6) обсяги рефінансування, строки та параметри щодо надання кредитів рефінансування строком понад 14 днів.
( Пункт 12 глави 2 розділу I доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 30 від 17.03.2020 )
13. Національний банк для забезпечення виконання зобов'язань за операціями рефінансування приймає в заставу пул визначених ним активів (майна) і здійснює операції прямого репо за справедливою вартістю, порядок визначення якої встановлюється Національним банком, а також ураховує можливу зміну справедливої вартості активів (майна), що формують пул активів (майна) за операціями з рефінансування, або є предметом операції прямого репо заставлених активів (майна) із застосуванням коригуючих коефіцієнтів.
( П ункт 13 глави 2 розділу І і з змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 44 від 26.04.2018 )
14. Розмір коригуючих коефіцієнтів, який застосовується для активів (майна), що формують пул для проведення операції з рефінансування, змінюється щодня.
Розмір коригуючих коефіцієнтів, який застосовується щодо цінних паперів, які є предметом операції прямого репо, не змінюється протягом строку операції.
( П ункт 14 глави 2 розділу І в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018 )
15. Національний банк перед уключенням до пулу активів (майна), які пропонуються банком, вносить до Державного реєстру обтяжень рухомого майна відомості про обтяження активів (майна), що формують пул (крім іноземної валюти), та є заставою за генеральним кредитним договором, а також перевіряє в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна відсутність інших обтяжень (крім обтяження Національного банку за операціями з рефінансування) на активи (майно), що пропонуються банком для включення до пулу.
( Пункт 15 глави 2 розділу І в редакції Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 30 від 17.03.2020 ) ( Пункт 16 глави 2 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 44 від 26.04.2018 )
17. Документи, що подаються до Національного банку відповідно до цього Положення, підписуються керівником банку та/або уповноваженою особою. Документи в паперовій формі засвідчуються відбитком печатки банку (у випадках, передбачених законодавством).
( Абзац перший пункту 17 глави 2 розділу І із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 70 від 27.07.2017 )
Документи, що подаються до Національного банку засобами програмно-технологічного забезпечення, підписуються та/або надсилаються з використанням електронного цифрового підпису уповноважених осіб, які відповідальні за подання цих документів до Національного банку.
( Пункт 17 глави 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 16 від 28.02.2017 )
II. Операції з рефінансування банків
3. Загальні умови проведення операцій з рефінансування банків
18. Національний банк здійснює операції з рефінансування банків шляхом надання банкам:
1) кредитів до наступного робочого дня (кредити овернайт);
2) кредитів рефінансування шляхом проведення тендерів із підтримання ліквідності банків строком до 14 днів та строком до 90 днів (далі - короткострокові кредити рефінансування);
3) кредитів рефінансування шляхом проведення тендерів із підтримання ліквідності банків строком від одного до п’яти років (далі – довгострокові кредити рефінансування).
19. Національний банк здійснює операції з рефінансування банків відповідно до укладених з банками генеральних кредитних договорів та забезпечує проведення їх за допомогою програмно-технологічного забезпечення Національного банку.
20. Правління Національного банку щокварталу визначає періодичність проведення тендерів з підтримання ліквідності банків, обсяги рефінансування, строки та параметри щодо надання кредитів рефінансування строком понад 14 днів, після розгляду зазначеного питання Комітетом з монетарної політики Національного банку.
Умовою надання довгострокового кредиту рефінансування є згода банку, яка зазначена в заявці банку на участь у тендері з підтримання ліквідності банків, на коригування процентної ставки в разі зміни облікової ставки Національного банку.
( Пункт 20 глави 3 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 30 від 17.03.2020 )
21. Національний банк надає банкам кредити овернайт та кредити рефінансування під заставу пулу, що може складатися з таких видів активів (майна):
1) цінні папери, включаючи майнові права на майбутні надходження грошових коштів у національній та/або іноземній валюті як сплата доходу та/або погашення заставлених цінних паперів на окремі рахунки банку в Національному банку (далі - майнові права на майбутні надходження грошових коштів):
державні облігації України (облігації внутрішньої державної позики України, облігації зовнішніх державних позик України), включаючи майнові права на майбутні надходження грошових коштів;
облігації міжнародних фінансових організацій (емісія яких здійснюється відповідно до законодавства України), включаючи майнові права на майбутні надходження грошових коштів;
корпоративні облігації, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України, включаючи майнові права на майбутні надходження грошових коштів;
облігації внутрішніх місцевих позик (далі - облігації місцевих позик), включаючи майнові права на майбутні надходження грошових коштів;
2) депозитні сертифікати, включаючи майнові права на майбутні надходження грошових коштів як сплата доходу та/або погашення заставлених депозитних сертифікатів на окремі рахунки банку в Національному банку;
3) іноземна валюта (долари США, євро, англійські фунти стерлінгів, швейцарські франки, японські єни);
4) грошові кошти в національній та/або іноземній валюті, що перераховані як сплата доходу та/або погашення заставлених цінних паперів та/або депозитних сертифікатів, майнові права на майбутні надходження за якими передано в заставу відповідно до підпунктів 1, 2 пункту 21 глави 3 розділу II цього Положення.
( Пункт 21 глави 3 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
21-1. Уключення до пулу цінних паперів, визначених у абзацах четвертому, п’ятому підпункту 1 пункту 21 глави 3 розділу II цього Положення, здійснюється на підставі рішення Правління Національного банку за рекомендацією Кредитного комітету Національного банку за результатами здійсненого аналізу цих цінних паперів, ураховуючи фінансовий стан їх емітентів. Національний банк з метою здійснення такого аналізу може звернутися до банку/емітента/гаранта цінних паперів за отриманням додаткової інформації та/або документів, необхідних для опрацювання питання щодо включення цінних паперів до пулу.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 21-1 згідно з Постановою Національного банку № 103 від 16.07.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
21-2. Умовами для включення до пулу корпоративних облігацій, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України, є передбачення такої гарантії в Законі України "Про Державний бюджет України" на відповідний рік та відсутність інформації щодо невиконання чи несвоєчасного виконання емітентом цінних паперів своїх зобов'язань протягом п'яти останніх років.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 21-2 згідно з Постановою Національного банку № 103 від 16.07.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
21-3. Національний банк не рідше одного разу на рік здійснює моніторинг фінансового стану емітента та спроможності виконання емітентом своїх зобов'язань за корпоративними облігаціями, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України, облігаціями місцевих позик, а також достатність видатків на виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, залученими під відповідні державні гарантії в Законі України "Про Державний бюджет України" на відповідний рік.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 21-3 згідно з Постановою Національного банку № 103 від 16.07.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.20 )
21-4. Національний банк на підставі здійсненого моніторингу має право прийняти рішення про виключення корпоративних облігацій, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України, облігацій місцевих позик, з пулу. Правління Національного банку за рекомендацією Кредитного комітету Національного банку приймає рішення про виключення корпоративних облігацій, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України, облігацій місцевих позик, з пулу.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 21-4 згідно з Постановою Національного банку № 103 від 16.07.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.20 )
22. Державні облігації України, облігації міжнародних фінансових організацій, корпоративні облігації, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України, облігації місцевих позик та депозитні сертифікати, які входять до пулу, мають перебувати у власності банку-позичальника та не бути обтяженими будь-якими іншими зобов’язаннями, крім зобов’язань перед Національним банком за операціями з рефінансування.
Державні облігації України, облігації міжнародних фінансових організацій, корпоративні облігації, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України, облігації місцевих позик мають обліковуватися на рахунку в цінних паперах, відкритому в депозитарній установі Національного банку.
В умовах розміщення (проспекті цінних паперів та/або рішенні про емісію цінних паперів та/або інших документах, що підтверджують умови розміщення цінних паперів) має бути передбачено, що грошові виплати як сплата доходу та/або погашення цінних паперів здійснюються через депозитарну систему України.
Грошові кошти в національній та/або іноземній валюті, що перераховані як сплата доходу та/або погашення заставлених цінних паперів та/або депозитних сертифікатів та входять до складу пулу відповідно до підпункту 4 пункту 21 глави 3 розділу II цього Положення (далі - грошові надходження за цінними паперами та/або депозитними сертифікатами), мають бути розміщені банком на окремих рахунках банку в Національному банку як забезпечення виконання зобов’язань перед Національним банком за кредитами, наданими банкам без сплати процентів за такими коштами.
Іноземна валюта, що входить до складу пулу відповідно до підпункту 3 пункту 21 глави 3 розділу II цього Положення, має бути розміщена банком на рахунку Національного банку для обліку коштів банків для покриття заборгованості за кредитами, наданими шляхом застосування стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи (далі - рахунок Національного банку), як грошове покриття для забезпечення погашення заборгованості банку перед Національним банком (далі - грошове покриття в іноземній валюті) без сплати процентів за таким грошовим покриттям.
( Пункт 22 глави 3 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
22-1. Банк протягом трьох робочих днів із дня направлення Національним банком повідомлення відшкодовує Національному банку витрати, понесені ним унаслідок стягнення закордонними банками-кореспондентами з його коррахунків:
1) комісії за перерахування коштів після повернення Національним банком на кореспондентський рахунок банку грошового покриття/грошових надходжень як сплати доходу та/або погашення заставлених цінних паперів в іноземній валюті, що були розміщені на окремих рахунках банку в Національному банку (далі - комісія);
2) процентів, які нараховуються за процентними ставками, що мають від'ємне значення, на кошти банків, розміщені на кореспондентських рахунках Національного банку в закордонних банках-кореспондентах як грошове покриття/грошові надходження від сплати доходу та/або погашення заставлених цінних паперів в іноземній валюті (далі - проценти за від'ємними процентними ставками).
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 22-1 згідно з Постановою Національного банку № 251 від 28.12.2022 )
22-2. Відшкодування банком процентів за від'ємними процентними ставками у визначеній іноземній валюті Національного банку здійснюється щомісяця в сумі, що розраховується за такою формулою:
див. зображення
де СВ міс - сума відшкодування процентів за від'ємними процентними ставками у визначеній іноземній валюті за календарний місяць;
і - порядковий номер календарного дня в календарному місяці, від 1 до n;
n - кількість календарних днів у календарному місяці (28, 29, 30 або 31);
Щоден ЗКпді - сума залишків коштів у визначеній іноземній валюті за балансовими рахунками 3205 "Кошти банків для забезпечення виконання зобов'язань перед Національним банком України за кредитами, наданими банкам, та операціями своп процентної ставки" у частині обліку коштів за операціями з рефінансування та 3281 "Кошти банків для покриття заборгованості за кредитами, наданими шляхом застосування стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи" на початок календарного дня і;
Прі - процентна ставка, установлена Національним банком у відсотках річних для розрахунку суми відшкодування процентів за від'ємними процентними ставками у визначеній іноземній валюті, що діяла станом на початок календарного дня і.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 22-2 згідно з Постановою Національного банку № 251 від 28.12.2022 )
22-3. Комітет з управління активами та пасивами Національного банку визначає розмір процентної ставки, установленої Національним банком для розрахунку суми відшкодування процентів за від'ємними процентними ставками у визначеній іноземній валюті, про що Національний банк повідомляє банк не пізніше ніж за 10 робочих днів до її зміни.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 22-3 згідно з Постановою Національного банку № 251 від 28.12.2022 )
22-4. Національний банк забезпечує визначення суми відшкодування банками витрат Національного банку на сплату процентів за від'ємними процентними ставками за допомогою засобів відповідного програмно-технологічного забезпечення.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 22-4 згідно з Постановою Національного банку № 251 від 28.12.2022 )
22-5. Розрахунки з відшкодування банками витрат Національного банку внаслідок стягнення закордонними банками-кореспондентами комісії та сплати процентів за від'ємними процентними ставками здійснюються в іноземній валюті.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 22-5 згідно з Постановою Національного банку № 251 від 28.12.2022 )
23. Активи (майно) починають ураховуватися у вартості пулу з моменту:
1) блокування на користь Національного банку цінних паперів у системі депозитарного обліку цінних паперів та/або депозитних сертифікатів у системі кількісного обліку СЕРТИФ та обтяження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна цінних паперів та/або депозитних сертифікатів, включаючи майнові права на майбутні надходження грошових коштів;
2) розміщення банком грошового покриття в іноземній валюті на рахунку Національного банку (без реєстрації обтяження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна);
3) розміщення грошових надходжень за цінними паперами та/або депозитними сертифікатами на окремих рахунках банку в Національному банку (без реєстрації обтяження в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна).
( Пункт 23 глави 3 розділу II в редакції Постанов Національного банку № 30 від 17.03.2020, № 91 від 26.08.2021 )
24. Цінні папери за 45 календарних днів до настання строку їх погашення не враховуються у вартості пулу. Депозитні сертифікати враховуються у вартості пулу до настання строку їх погашення.
( Абзац перший пункту 24 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 30 від 17.03.2020, № 54 від 23.04.2020, № 103 від 16.07.2020 )
Цінні папери, погашення номінальної вартості яких здійснюється окремими частинами згідно з графіком їх погашення, за 45 календарних днів до погашення наступної частини номінальної вартості починають враховуватись у вартості пулу активів (майна) за справедливою вартістю з урахуванням коригуючих коефіцієнтів без урахування тієї частини номінальної вартості, яка сплачуватиметься емітентом у найближчу дату погашення згідно з умовами їх випуску.
( Абзац другий пункту 24 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 30 від 17.03.2020, № 103 від 16.07.2020 )
Депозитарна установа Національного банку/Національний банк на підставі укладеного договору з банком до припинення зобов’язання щодо застави майнових прав на майбутні надходження грошових коштів забезпечує перерахування грошових надходжень за цінними паперами та/або депозитними сертифікатами на окремі рахунки банку в Національному банку.
( Абзац третій пункту 24 глави 3 розділу II в редакції Постанов Національного банку № 30 від 17.03.2020, № 91 від 26.08.2021 )
Національний банк виключає цінні папери та депозитні сертифікати з пулу в день їх погашення та зараховує кошти від їх погашення та/або доходу за ними на окремі рахунки банку в Національному банку.
( Пункт 24 глави 3 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 30 від 17.03.2020; в редакції Постанови Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
25. Банк один раз на день має право здійснювати включення та/або виключення, та/або заміну активів (майна), що формують пул, лише тими видами активів (майна), які визначені в пункті 21 глави 3 розділу ІІ цього Положення.
26. Заявка банку на включення/виключення/заміну активів (майна), що формують пул, та повідомлення Національного банку про задоволення заявки на включення/виключення/заміну активів (майна), що формують пул, є підставою для здійснення Національним банком заходів щодо включення/виключення/заміни активів (майна), що формують пул.
27. Заміна/включення/виключення активів (майна), що формують пул, здійснюється шляхом блокування в системі депозитарного обліку та/або у системі кількісного обліку СЕРТИФ на користь Національного банку наданих банком цінних паперів та/або депозитних сертифікатів та/або розміщення грошового покриття в іноземній валюті на рахунку Національного банку та/або розміщення грошових надходжень за цінними паперами та/або депозитними сертифікатами на окремих рахунках банку в Національному банку та за їх рахунок збільшення обсягу та вартості пулу з подальшим розблокуванням цінних паперів та/або депозитних сертифікатів та/або поверненням банку грошового покриття в іноземній валюті та/або грошових надходжень за цінними паперами та/або депозитними сертифікатами, що підлягають виключенню з пулу.
( Пункт 27 глави 3 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 30 від 17.03.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
28. Банк протягом будь-якого робочого дня тижня подає до Національного банку заявки на включення активів (майна) до пулу/виключення активів (майна) з пулу/заміну активів (майна) з пулу. Заявки, подані після визначеного часу, опрацьовуються не пізніше наступного робочого дня.
29. Заміна або виключення активів (майна) з пулу здійснюється за умови, що вартість пулу після задоволення заявки банку перевищує сумарну заборгованість за кредитами або дорівнює їй.
30. Національний банк не розглядає заявки банків на одержання кредиту овернайт та/або кредитів рефінансування, якщо банк на момент подання такої заявки не сформував пул у порядку, визначеному пунктами 23, 26 глави 3 розділу ІІ цього Положення, у достатній вартості для забезпечення виконання своїх зобов’язань за операціями з рефінансування, з урахуванням поданої заявки.
31. Національний банк надає кредити овернайт та кредити рефінансування за процентною ставкою, порядок визначення розміру якої встановлюється нормативно-правовим актом Національного банку з питань процентної політики. Процентна ставка за кредитами овернайт та короткостроковими кредитами рефінансування не підлягає коригуванню протягом строку користування такими кредитами.
Процентна ставка за кредитами рефінансування понад 14 днів та довгостроковими кредитами рефінансування визначається з урахуванням сталої величини, розмір якої встановлюється окремим рішенням Правління Національного банку.
( Абзац другий пункту 31 глави 3 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 90 від 26.08.2021 )
Процентна ставка за кредитами рефінансування понад 14 днів та довгостроковими кредитами рефінансування, що встановлюється під час проведення кількісного тендера з підтримання ліквідності банків, визначається на рівні облікової ставки плюс стала величина.
( Абзац пункту 31 глави 3 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 90 від 26.08.2021 )
Процентна ставка за кредитами рефінансування понад 14 днів та довгостроковими кредитами рефінансування, що встановлюється під час проведення процентного тендера з підтримання ліквідності банків, визначається на рівні, який не може бути нижче ніж облікова ставка плюс стала величина.
( Абзац пункту 31 глави 3 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 90 від 26.08.2021 )
Стала величина є незмінною протягом усього строку користування кредитом рефінансування понад 14 днів та довгостроковим кредитом рефінансування. Процентна ставка за довгостроковим кредитом рефінансування в разі зміни облікової ставки Національного банку підлягає коригуванню на розмір її зміни.
( Абзац пункту 31 глави 3 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 90 від 26.08.2021 )
Національний банк у разі зміни облікової ставки Національного банку не пізніше наступного робочого дня від дня прийняття рішення про зміну облікової ставки Національного банку надсилає банку повідомлення щодо зміни процентної ставки за довгостроковим кредитом рефінансування.
Банк не пізніше наступного робочого дня від дня отримання повідомлення щодо зміни процентної ставки за довгостроковим кредитом рефінансування надсилає Національному банку повідомлення про згоду щодо зміни процентної ставки за довгостроковим кредитом рефінансування.
Національний банк ініціює у строки, які визначені у вимозі Національного банку, дострокове виконання банком зобов'язань за довгостроковим кредитом рефінансування в разі неотримання/несвоєчасного отримання повідомлення від банку про згоду щодо зміни процентної ставки за довгостроковим кредитом рефінансування або відмови банку від зміни процентної ставки.
Національний банк з третього робочого дня від дня прийняття рішення щодо зміни облікової ставки Національного банку нараховує проценти за користування довгостроковим кредитом рефінансування за новою процентною ставкою.
( Пункт 31 глави 3 розділу II в редакції Постанови Національного банку № 30 від 17.03.2020 )
32. Національний банк має право надати банку кредит овернайт та/або короткостроковий кредит рефінансування, та/або довгостроковий кредит рефінансування на повернення раніше отриманого кредиту овернайт та/або короткострокових кредитів, та/або довгострокових кредитів рефінансування під заставу пулу, якщо банк подав заявку на одержання кредиту овернайт та/або на участь у тендері з підтримання ліквідності банків, проведення якого припадає на строк повернення кредиту овернайт та/або кредитів рефінансування.
Кількість разів одержання банком кредиту овернайт та/або короткострокового кредиту рефінансування, та/або довгострокового кредиту на повернення раніше отриманих кредитів не обмежується.
Під час перевірки достатності вартості пулу в разі подання банком заявки на одержання кредиту і направлення частини коштів на повернення раніше отриманих кредиту овернайт та/або кредитів рефінансування, то ця частина коштів віднімається (вираховується) від суми поданої заявки.
( Пункт 32 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 30 від 17.03.2020 )
33. Строк користування кредитом овернайт та кредитом рефінансування для нарахування процентів починається з дня надходження коштів на рахунок банку (у разі надання кредиту на повернення раніше отриманого кредиту – з дня проведення такої операції) і закінчується в день, який передує даті повернення коштів.
( Пункт 33 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 30 від 17.03.2020 )
34. Національний банк за операціями з рефінансування здійснює контроль та перевірку заставлених активів (майна), що формують вартість пулу, а саме їх знецінення відповідно до нормативно-правових і розпорядчих актів Національного банку з питань визначення справедливої вартості. Національний банк, якщо процентне співвідношення вартості пулу до сумарної заборгованості стає меншим, ніж 100%, вимагає від банків унесення додаткових активів (майна) до пулу та/або часткового дострокового повернення кредитів з метою приведення банком у відповідність вартості пулу до сумарної заборгованості.
( Абзац перший пункту 34 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.2021 )
Національний банк у разі прийняття рішення Правління Національного банку щодо виключення облігацій місцевих позик, корпоративних облігацій, розміщення яких здійснено під гарантію Кабінету Міністрів України з пулу, вимагає від банків унесення додаткових активів (майна) до пулу та/або часткового дострокового повернення кредитів з метою приведення банком вартості пулу у відповідність до сумарної заборгованості.
( Пункт 34 глави 3 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 103 від 16.07.2020; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 91 від 26.08.2021 ) ( Пункт 34 глави 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 30 від 17.03.2020 )

................
Перейти до повного тексту