- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Про ефективність та координацію діяльності з державного регулювання та нагляду за ринком фінансових послуг у галузі недержавного пенсійного забезпечення
Розглянувши підготовлені департаментом нагляду за недержавними пенсійними фондами матеріали про ефективність та координацію діяльності з державного регулювання та нагляду за ринком фінансових послуг у галузі недержавного пенсійного забезпечення, заслухавши та обговоривши інформацію члена Комісії - директора департаменту нагляду за недержавними пенсійними фондами Бахмача А.О. з цього питання, відповідно до частини другої статті
28 Закону України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Інформацію про ефективність та координацію діяльності з державного регулювання та нагляду за ринком фінансових послуг у галузі недержавного пенсійного забезпечення взяти до відома та використання в роботі (додається).
2. Департаменту нагляду за недержавними пенсійними фондами продовжувати роботу щодо запровадження елементів пруденційного нагляду за діяльністю установ недержавного пенсійного забезпечення.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника Голови відповідно до розподілу обов'язків.
Протокол засідання Комісії від 28 серпня 2008 р. N 429 |
Додаток
Про ефективність та координацію діяльності з державного регулювання та нагляду за ринком фінансових послуг у галузі недержавного пенсійного забезпечення
1. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СУБ'ЄКТІВ НЕДЕРЖАВНОГО ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
В Україні в цілому створені всі передумови для розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення.
Розроблений Держфінпослуг проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" покликаний надати новий поштовх для подальшого розвитку системи НПЗ та унормувати спірні питання правового регулювання, що виникли за три роки функціонування системи НП.
На сьогодні цей законопроект прийнятий Верховною Радою України у першому читанні та доопрацьовується в Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів та банківської діяльності для прийняття в другому читанні.
Для забезпечення діяльності недержавних пенсійних фондів Держфінпослуг прийнято ряд нормативно-правових актів, якими встановлені правила і вимоги при провадженні діяльності з недержавного пенсійного забезпечення, умови функціонування та розвитку недержавних пенсійних фондів та їх адміністрування. Одночасно Держфінпослуг займалася доопрацюванням нормативно-правових актів з питань недержавного пенсійного забезпечення з врахуванням досвіду практичної роботи суб'єктів системи недержавного пенсійного забезпечення.
Зокрема, у ході впровадження пенсійної реформи та з метою вдосконалення державного регулювання діяльності суб'єктів недержавного пенсійного забезпечення, а також посилення захисту майнових прав та інтересів учасників недержавних пенсійних фондів підготовлено проект змін до розпорядження від 27.02.2007
N 6869 "Про внесення змін до Положення про подання адміністратором недержавного пенсійного фонду звітності з недержавного пенсійного забезпечення" та до нормативно-правових актів, які мають на меті встановлення єдиного підходу до облікових процесів в системі НПЗ, зокрема розрахунку чистої вартості одиниці пенсійних внесків адміністраторами, що дозволить покращити контроль у сфері недержавного пенсійного забезпечення. Робота в цьому напрямку продовжується у 2008 році.
З метою впорядкування процедури передачі системи персоніфікованого обліку учасників недержавних пенсійних фондів прийнято розпорядження від 18.01.2007
N 6662 "Про затвердження Вимог до формату передачі даних системи персоніфікованого обліку учасників недержавних пенсійних фондів". Затверджені Вимоги визначають формати експорту (імпорту) системи персоніфікованого обліку, структуру такого формату, впорядковують та встановлюють єдині формати передачі даних системи персоніфікованого обліку учасників пенсійного фонду, що сприятиме належному виконанню адміністраторами недержавних пенсійних фондів покладених на них функцій при передачі даних щодо учасників пенсійного фонду.
Протягом 2007 року Держфінпослуг було розроблено і затверджено ряд нормативно-правових актів з регулювання діяльності адміністраторів недержавних пенсійних фондів, спрямованих на створення умов для делегування окремих повноважень саморегулівній організації адміністраторів недержавних пенсійних фондів.
Питання створення саморегулівної організації адміністраторів недержавних пенсійних фондів є надзвичайно актуальним, оскільки система недержавного пенсійного забезпечення в Україні тільки почала створюватися і для ефективного її функціонування необхідне впровадження єдиних правил поведінки для фінансових установ - надавачів послуг у цій сфері.
З іншого боку, для Держфінпослуг як для регулятора системи недержавного пенсійного забезпечення створення саморегулівної організації адміністраторів НПФ є важливим для аналізу впровадження розробленої нормативно-правової бази, моніторингу статистичної інформації щодо діяльності суб'єктів системи недержавного пенсійного забезпечення тощо. Саморегулівна організація адміністраторів НПФ повинна стати своєрідною ланкою зв'язку між регулятором та ринком, яка дозволить своєчасно реагувати на проблемні питання, що виникають у процесі функціонування системи недержавного пенсійного забезпечення, а також вживати своєчасних заходів щодо запобігання таким проблемам.
З метою встановлення єдиного підходу до здійснення операцій обчислення, обліку та розподілу прибутку (збитку) від інвестування активів недержавного пенсійного фонду розпорядженням Держфінпослуг від 2 квітня 2008 р.
N 424 і рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 2 квітня 2008 року
N 322 затверджений та набув чинності Порядок обчислення та обліку прибутку (збитку) від інвестування активів недержавного пенсійного фонду.
Також, з метою покращення роботи по створенню нормативно-правової бази, а також на реалізацію положень Стратегії розвитку пенсійної системи, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2005 року
N 525-р, при Держфінпослуг утворено Консультативно-методичну групу з питань недержавного пенсійного забезпечення. До її складу увійшли представники Держфінпослуг, міністерств та відомств, науковці, представники суб'єктів системи недержавного пенсійного забезпечення, саморегулівної організації адміністраторів недержавних пенсійних фондів.
Продовжувалася робота щодо створення "Інтегрованої системи обміну інформацією між органами, що здійснюють державний нагляд та контроль у сфері недержавного пенсійного забезпечення" та визначення порядку і механізму обміну інформацією у межах функціонування Інтегрованої системи.
З метою інтеграції фінансових ринків України у європейський та світовий ринки протягом 2007 року фахівцями Держфінпослуг було завершено роботи з впровадження програмного забезпечення щодо автоматизованої системи формування, прийому та обробки звітності недержавних пенсійних фондів та адміністраторів недержавних пенсійних фондів, а також над розробкою та впровадженням аналітичної підсистеми звітності недержавних пенсійних установ, яка надасть можливість здійснювати більш ефективний аналіз щодо функціонування системи недержавного пенсійного забезпечення.
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.05.2007
N 364-р "Про затвердження плану заходів з проведення роз'яснювальної роботи з питань недержавного пенсійного забезпечення на 2007 - 2008 роки" Держфінпослуг затверджено План заходів з проведення роз'яснювальної роботи з питань недержавного пенсійного забезпечення на 2007-2008 роки (наказ Держфінпослуг від 21.06.2007 N 128). Аналогічні плани розроблені та реалізуються і в інших органах управління, які займаються розвитком та підтримкою ринку пенсійних послуг.
На сьогодні Держфінпослуг продовжує роботу по розширенню та удосконаленню нормативно-правової бази у сфері недержавного пенсійного забезпечення.
2. СТАН ЗАХИЩЕНОСТІ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ ПОСЛУГ З НЕДЕРЖАВНОГО ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Одним із головних питань діяльності системи недержавного пенсійного забезпечення є гарантування безпеки пенсійної системи, запровадження методів запобігання розтратам та крадіжкам пенсійних коштів, а також вирішення питання захищеності пенсійних коштів від інфляції, враховуючи значний термін циклу накопичення.
Діюче законодавство чітко визначає види витрат, на які можуть використовуватися пенсійні кошти, зокрема це інвестування пенсійних активів, виконання зобов'язань перед учасниками, оплату послуг особам, які обслуговують НПФ.
Для забезпечення надійності діяльності адміністраторів, збереження пенсійних активів та захисту інтересів учасників пенсійних фондів до юридичних осіб, які планують надавати послуги з адміністрування, висунуті особливі вимоги. Насамперед це стосується допуску таких осіб до надання ними послуг з адміністрування недержавних пенсійних фондів. Процедура допуску складається з отримання ними статусу фінансової установи та отримання ліцензії на провадження діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів. Зазначене відповідає світовій практиці.
Держфінпослуг здійснює реєстрацію учасників ринків фінансових послуг, збирання, обробку та аналіз звітності та інформації, що подається ними.
Протоколом від 02.03.2005 підписано Меморандум про співпрацю та координацію діяльності між органами, що здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг, на підставі якого здійснюються спільні перевірки суб'єктів недержавного пенсійного забезпечення. За результатами перевірок відбувається обмін інформацією про виявлені випадки порушень законодавства суб'єктами недержавного пенсійного забезпечення та застосовуються визначені законодавством заходи впливу.
Держфінпослуг розроблено проект Концепції захисту прав споживачів фінансових послуг в Україні, яка встановлює головні напрями, які повинні бути покладені в основу державної політики для правового та організаційного врегулювання захисту прав та інтересів споживачів фінансових послуг у небанківському фінансовому секторі України.
З метою забезпечення комплексного підходу до розвитку системи накопичувального пенсійного забезпечення Держфінпослуг розробляється Стратегія розвитку фінансового ринку до 2015 року. Значна увага в цьому документі приділена розвитку системи накопичувального пенсійного забезпечення.
При здійсненні нагляду за суб'єктами недержавного пенсійного забезпечення Держфінпослуг особливу увагу приділяє адміністраторам пенсійних фондів, зокрема, процедурі їх ліцензування. Для видачі ліцензії в обов'язковому порядку проводяться безвиїзні та виїзні перевірки осіб, які подали документи на її отримання, в тому числі перевірки відповідності інформаційного та технічного забезпечення встановленим вимогам.
Чинним законодавством передбачено для осіб, які претендують на посаду члена ради недержавного пенсійного фонду або на право здійснення функцій з адміністрування недержавного пенсійного фонду, наявність кваліфікаційного свідоцтва фахівця з питань діяльності недержавних пенсійних фондів. З червня 2004 року запроваджено навчання для таких осіб.
Таким чином, створена система, що знижує ризики зловживання з пенсійними коштами та запобігає їх нецільовому використанню.
3. ДИНАМІКА РОЗВИТКУ НЕДЕРЖАВНИХ ПЕНСІЙНИХ ФОНДІВ ТА ІНФРАСТРУКТУРИ, ЩО ЇХ ОБСЛУГОВУЄ
Загальна кількість офіційно зареєстрованих НПФ за 2007 рік збільшилася на 22% і досягла відмітки 96 недержавних пенсійних фондів.
Більше всього створено відкритих НПФ, кількість яких на кінець звітного періоду склала 75. Корпоративні фонди складають 13, професійні - 8.
В той же час, 2007 рік характеризувався найбільш високою динамікою створення перш за все професійних фондів, кількість яких за рік зросла на 33%, в той час, як кількість корпоративних зросла на 30%, а відкритих - на 19%.
З 96 зареєстрованих недержавних пенсійних фондів уклали угоди на обслуговування з адміністраторами та компаніями з управління активами і зберігачами 81 недержавний пенсійний фонд. На початок цього року фактично розпочали роботу з формування пенсійних активів 54 недержавних пенсійних фонди. Кількість таких фондів за останній рік збільшилась на 22,7%. При цьому динаміка виходу пенсійних фондів у робочий режим удвічі перевищує динаміку створення нових пенсійних фондів, що є позитивним результатом.
За кількістю суб'єктів, які надають послуги з недержавного пенсійного забезпечення, Україна вже випередила ряд країн, які стартували значно раніше.
Позитивним також є поступова концентрація ринку НПФ. Кількість фондів, у яких вартість активів вже перевищує 10 млн.грн., зросла за минулий рік у три рази.
Сума активів десяти найбільших фондів за останній рік збільшилась на 115% і складає 76% від вартості активів усіх недержавних пенсійних фондів.
Особливістю створення НПФ є їх нерівномірне розміщення за територіальним принципом. У Києві зосереджено 67% усіх фондів, в той час у таких областях як Вінницька, Волинська, Житомирська, Закарпатська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Рівненська, Тернопільська, Хмельницька, Чернівецька та Чернігівська до цього часу не створено жодного фонду.
Аналіз свідчить, що динаміка створення інфраструктури НПФ сьогодні в цілому відповідає динаміці розвитку недержавних пенсійних фондів.
Кількість адміністраторів, які отримали ліцензію з адміністрування недержавних пенсійних фондів, збільшилася за останній рік на 25% і досягла 40, з яких 16 обслуговують більше ніж один недержавний пенсійний фонд, що є нормальним явищем у системі НПЗ.
Кількість компаній з управління активами, які мають ліцензію на управління активами НПФ, зросло за звітний період на 49% і склало 342, з яких 44 вже мають договори на обслуговування активів НПФ.
Кількість банків-зберігачів збільшилася до 112, з них уклали договори на обслуговування НПФ 31 зберігач.
Зростає активність роботодавців, професійних спілок щодо участі в системі недержавного пенсійного забезпечення.
У цілому понад 200 підприємств та установ виступили засновниками та майже 1800 вкладниками недержавних пенсійних фондів. Їхня кількість у цілому за останній рік збільшилася на 700 суб'єктів.
Найбільшу активність у цьому плані демонструють підприємства реального сектора економіки, які становлять майже 60% від всіх засновників.
Державними регуляторами разом з Міністерством праці та соціальної політики України та Проектом "Розвиток ринку капіталу" проведено цілий ряд регіональних круглих столів, присвячених роз'ясненню діяльності недержавних пенсійних фондів в крупних промислових центрах України, орієнтованих на роботодавців, профспілки та засоби масової інформації.
Підготовлено серію брошур, рекламних роликів та інших інформаційних матеріалів для громадськості стосовно ролі та місця НПФ у пенсійній реформі.
Підписана спільна угода між Держфінпослуг, Федераціями профспілок та роботодавців України про співпрацю в провадженні системи недержавного пенсійного забезпечення.
Вжиті заходи сприяли певній активізації населення в системі недержавного пенсійного забезпечення.
Так, темпи росту кількості учасників НПФ за останній рік збільшилися на 44%, а їхня кількість - з 193,3 до 278,7 тис. осіб.
Розподіл учасників НПФ за віком
Як і в попередні роки, серед учасників НПФ більшість складали особи віком від 40 до 55 років - 42%.
Разом з тим слід відзначити зменшення частки вікової групи старше 55 років - з 9% у 20078 році та зростання частки учасників НПФ віком до 25 років до 15%, що можна розцінювати як прояв підвищення довіри людей до системи недержавного пенсійного забезпечення перспективного для НПФ віку.
Найбільша кількість учасників пенсійних фондів зосереджена сьогодні у відкритих НПФ (88% від загальної кількості учасників). Найменша кількість учасників зосереджена в корпоративних НПФ (5%).
При цьому, за останній рік кількість учасників відкритих НПФ збільшилася на 52%, в той час як у професійних НПФ - на 10,4%, а в корпоративних зменшилася на 2%.
Така тенденція пов'язана з більшою гнучкістю відкритих фондів для учасника щодо можливості входу і виходу з цих фондів.
Укладання пенсійних контрактів
Аналіз укладених адміністраторами недержавних пенсійних фондів контрактів з вкладниками свідчить, по-перше, про їх збільшення за останній рік майже на третину, по-друге, про нерівномірну динаміку їх збільшення в професійних, корпоративних та відкритих фондах.
................Перейти до повного тексту