- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ПРОМИСЛОВОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства
N 1482 від 05.08.2020 )
Про затвердження Рекомендацій із застосування Технічного регламенту приладів, що працюють на газоподібному паливі
З метою сприяння застосуванню підприємствами вимог Технічного регламенту приладів, що працюють на газоподібному паливі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 р.
N 856,
НАКАЗУЮ:
2. Директору Департаменту науково-технічного забезпечення та енергоефективності промисловості (Ноговіцин О.В.) забезпечити опублікування цього наказу в черговому виданні "Інформаційного бюлетеня Міністерства промислової політики України з стандартизації, метрології та управління якістю".
3. Начальнику Управління організаційного та інформаційного забезпечення роботи Міністра (Юмашев П.В.) забезпечити оприлюднення цього наказу на веб-порталі Мінпромполітики України.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Грищенко С.Г.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мінпромполітики
України
21.08.2009 N 565
РЕКОМЕНДАЦІЇ
із застосування Технічного регламенту приладів, що працюють на газоподібному паливі
1. Вступ
Технічний регламент приладів, що працюють на газоподібному паливі, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 24 вересня 2008 року
N 856, розроблено на основі
Директиви Ради Європейських Співтовариств 90/396/EEC від 29 червня 1990 року про зближення законів держав-членів щодо приладів, що працюють на газоподібному паливі, зокрема:
Технічного регламенту про модулі процедур оцінювання відповідності та принципи маркування національним знаком відповідності, які повинні застосовуватися в технічних регламентах з підтвердження відповідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 жовтня 2003 року
N 1585;
ДСТУ ISO/IEC Guide 28:2007 "Настанови щодо системи сертифікації продукції третьою стороною".
Цей документ регламентує вимоги до порядку оцінки відповідності опалювального обладнання відповідно до положень
Технічного регламенту.
Рекомендації пропоновані для підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності незалежно від форм власності, в тому числі іноземних, що заявляють продукцію на сертифікацію в призначених органах; всіх призначених органів з оцінки відповідності продукції, процесів і послуг вимогам технічного регламенту, призначених відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 24.01.2007
N 59, а також акредитованих випробувальних лабораторій.
Рекомендації містять всі стадії: реєстрацію заявок на оцінку; вибір модуля процедури оцінювання відповідності виробів; експертизу та аналіз комплекту технічної документації; відбір та ідентифікацію зразків продукції для проведення випробувань (у разі необхідності); аналіз протоколів випробувань; оцінювання та наглядання за системою управління якістю виробника (у разі необхідності), оформлення та реєстрацію сертифікатів відповідності; призупинення дії та скасування сертифікатів; подання і розгляд апеляцій; інформаційне забезпечення організацій (підприємств), що взаємодіють з призначеним органом.
Ці рекомендації розроблені ДГП Сертифікаційний випробувальний центр опалювального обладнання (ДГП СВЦОО) (м. Київ, вул. Механізаторів, 9 (юридична адреса), 03045, м. Київ, вул. Плещеева, 10 (фактична адреса), який призначений консультаційно-методичним центром наказом Міністерства промислової політики України від 17.03.2009
N 199.
З роз'яснення питань оцінювання відповідності за вказаним
Технічним регламентом просимо звертатися в консультативно-методичний центр (тел +38044-360-61-78, 259-46-24).
2. Сфера поширення та види процедур оцінки відповідності
- прилади, що працюють на газоподібному паливі і використовуються для приготування їжі, обігрівання, одержання гарячої води, охолодження, освітлення чи прання, зі звичайною температурою води у допустимих випадках не вище 105 град.C, які далі іменуються приладом. Пальники з примусовою тягою і нагрівальна чи опалювальна апаратура, що оснащується такими пальниками, також віднесені до цих приладів;
- запобіжні пристрої, контрольні чи регулювальні пристрої і вузли (крім пальників з примусовою тягою і нагрівальної чи опалювальної апаратури, що ними оснащується), які реалізуються в торгівлі і призначені для використання в складі приладів, що працюють на газоподібному паливі, чи при їх складанні, і далі іменуються арматурою.
Вимоги
Технічного регламенту не поширюються на прилади, призначені спеціально для застосування в промислових процесах, здійснюваних на промислових об'єктах.
Відповідність приладів, що виготовляються серійно, повинна бути підтверджена за результатами перевірки типу згідно з модулем B.
Перед уведенням в обіг приладів за вибором виробника здійснюються:
При виконанні процедур оцінювання відповідності виробів модулі C, D, E, F застосовуються тільки в комбінації з модулем B.
У разі одиничного виробництва приладів чи виробництва у малих кількостях виробник має право обрати процедуру перевірки одиниці продукції згідно з модулем G.
Національний знак відповідності наноситься після виконання процедур оцінювання за модулями C, D, E, F, G.
3. Загальні положення
- застосованим до неї національним стандартам, гармонізованим з відповідними європейськими стандартами;
- застосованим до неї національним стандартам, якщо в галузях, на які поширюються ці стандарти, не існує гармонізованих європейських стандартів.
Політика і процедури, відповідно до яких провадять свою діяльність призначені органи з оцінки відповідності (ПООВ), мають бути недискримінаційними і здійснюються недискримінаційним шляхом (наприклад, прискорюючи чи затримуючи обробку заявок).
Сертифікат відповідності є власністю заявника і він може ним користуватись в рекламних цілях, під час маркування продукції та в інших випадках. Для торговельних операцій та за власними потребами заявник може придбати в призначених органах з оцінки відповідності (ПООВ) оригінальні копії сертифікатів, виготовлені на спеціальних бланках. ПООВ видає оригінальні копії сертифікатів відповідності юридичним чи фізичним особам тільки з письмового дозволу фірми-власника сертифікату.
Якщо на прилади також поширюється дія інших технічних регламентів, то повинна гарантуватися відповідність приладів основним вимогам цих технічних регламентів.
Нанесення національного знака відповідності технічним регламентам повинно засвідчувати дотримання положень усіх технічних регламентів, що застосовуються.
В разі виникнення суперечностей між заявником і ПООВ в процесі проведення робіт із сертифікації, або при скасуванні дії сертифіката відповідності заявник (власник сертифіката) може звернутися в ПООВ з апеляцією.
При ПООВ повинна бути утворена апеляційна комісія відповідно до вимог наказу Держстандарту України від 30.10.2001
N 526 "Про затвердження Типового положення про апеляційні комісії при призначених органах із сертифікації та порядок розгляду ними скарг", зареєстрованого в Міністерстві юстиції 26.12.2001 за N 1074/6265.
4. Порядок проведення робіт з підтвердження відповідності опалювального обладнання
Роботи з підтвердження відповідності за всіма модулями розпочинаються з оформлення заявки (форма заявки наведена в Додатку Б). Оформлена заявка реєструється в журналі реєстрації заявок. В заявці на сертифікацію заявник дає ПООВ письмову гарантію в тому, що він не заявляв цю продукцію на сертифікацію іншим призначеним органам.
Заявка повинна містити:
- назву і адресу виробника, а якщо заявку подає повноважний представник, додатково також і його назву, адресу та документ про надання повноважень;
- письмове підтвердження про те, що така сама заявка не була подана до будь-якого іншого призначеного органу.
Технічна документація, яка додається до заявки, повинна містити:
- загальний опис виробу (проспекти);
- настанови з монтажу та експлуатації;
- складальні креслення:
1) виробу зі специфікацією (для котлів обов'язково з пальником та автоматикою безпеки);
2) вузла пальника зі специфікацією (за наявністю);
3) інших основних вузлів зі специфікаціями;
- описи і пояснення до креслень, схем, що стосуються функціонування виробу;
- список стандартів з переліку національних стандартів і опис рішень, прийнятих на виконання вимог регламенту, якщо згадані стандарти не були застосовані;
- результати проектних розрахунків, випробувань;
- протоколи випробувань продукції.
- документи, що підтверджують безпечність використаних матеріалів, покриттів та ущільнюючих матеріалів під час експлуатації опалювального обладнання (за необхідності), або письмові гарантії виробника;
- декларація про використані матеріали та комплектуючі вироби, які можуть впливати на показники, що сертифікуються;
У разі потреби до складу технічної документації можуть входити такі елементи:
- атестати на обладнання, застосоване у складі приладів;
- атестати і сертифікати на методи виготовлення та (або) контролю чи поточного контролю виробів.
- технічні умови, зареєстровані в установленому порядку (за їх наявністю);
- доручення заявника його повноважному представнику, що є резидентом України, забезпечувати роботи, пов'язані з сертифікацією заявленого обладнання, від імені заявника, відповідним чином оформлені (за необхідності) - для іноземного виробника.
Всі матеріали подаються заявником в оригіналі та перекладі українською мовою.
Заявником на сертифікацію одиничних виробів або партій продукції може бути будь-яка юридична чи фізична особа.
Заявником на сертифікацію продукції, що випускається серійно, може бути тільки виробник продукції як юридична особа, який повинен взаємодіяти з ПООВ безпосередньо сам або через своїх повноважних представників або постачальників, що є резидентами України.
В двох останніх випадках представник діє на підставі належним чином юридично оформленого доручення від фірми-виробника, в якому наведений обсяг його прав та повноважень.
Процедура перевірки типу (модуль B)
1. Процедура перевірки типу - це процедура, за допомогою якої ПООВ переконується і підтверджує, що зразок продукції відповідає вимогам
Технічного регламенту. Процедура перевірки за модулем B є обов'язковою для всієї продукції, що підпадає під дію технічного регламенту, за виключенням виробництва одиниці продукції або виробництва продукції малими партіями.
Залежно від побажання заявника для проведення процедур з оцінки відповідності продукції після виконання модуля B можуть використовуватися модулі оцінки відповідності з числа модулів C, D, E, F.
2. Керівник ПООВ наказом призначає комісію для проведення робіт із оцінки відповідності. На підставі заявки комісія складає технологічну маршрутну карту робіт з оцінки відповідності та готує договір на проведення робіт з оцінки відповідності. Термін підготовки і направлення договору заявнику - один тиждень від дати реєстрації заявки.
3. Роботи з вивчення та експертизи наданої заявником технічної документації розпочинаються після одержання ПООВ комплекту документів, оформленого договору та оплати за ним.
4. ПООВ:
- проводить експертизу технічної документації з метою підтвердження того, що типовий зразок виготовлено згідно з технічною документацією;
- визначає елементи зразка, які були спроектовані згідно з відповідними стандартами;
- у разі відсутності зауважень щодо комплекту наданих документів і їх змісту ПООВ в термін до двох тижнів готує висновок за результатами проведеної експертизи;
- за позитивними результатами експертизи документації видається завдання для випробувальної лабораторії на проведення дослідження і випробування для перевірки застосування стандартів, якщо виробник застосував ці стандарти, випробувань заявленого типу виробу.
У разі, коли ПООВ має принципові зауваження щодо наданих заявником документів, завдання для випробувальної лабораторії готується тільки після усунення заявником зауважень за документами. В цьому випадку термін підготовки завдання для випробувальної лабораторії - один тиждень з дня надходження в ПООВ повідомлень про зміни в документації та документів з усуненими зауваженнями;
- здійснює експертизу і випробування для перевірки відповідності прийнятих виробником рішень вимогам цього
Технічного регламенту, якщо не були застосовані стандарти.
5. Залежно від виду обладнання та його конструкції ПООВ визначає за узгодженням з заявником випробувальну лабораторію, а за необхідності, і декілька лабораторій, в яких будуть проведені випробування обладнання. Копії завдань надаються кожній випробувальній лабораторії, вони є підставою для укладання заявником договору на проведення випробувань з указаними в завданнях випробувальними лабораторіями.
6. Копії завдань надаються також заявнику з пропозицією про необхідність укладання договорів на проведення випробувань з кожною із лабораторій, вказаних в завданні, і подання до них відібраних зразків.
7. Для проведення випробувань продукції представник ПООВ проводить відбір зразків продукції, що представляє дане виробництво (далі - типовий зразок). Типовий зразок може охоплювати кілька модифікацій продукції за умови, що різниця між модифікаціями не впливає на рівень безпеки, та відповідати іншим вимогам щодо використання продукції.
Зразки виробів відбирається у кількості, визначеній ПООВ. Відбір зразків оформлюється актом відбору. Акт складається в декількох примірниках: один залишається у заявника, другий - в ПООВ, останні ПООВ направляє до випробувальних лабораторій. Доставку зразків до акредитованої лабораторії, проходження митних процедур (за необхідності) забезпечує заявник.
В разі, коли продукція є великогабаритною або нетранспортабельною, або потребує монтажу на місці експлуатації випробування можуть бути проведені спеціалістами акредитованої випробувальної лабораторії в лабораторії підприємства-виробника або на місці їх монтажу та експлуатації з використанням випробувального обладнання та засобів вимірювальної техніки замовника, які повинні відповідати встановленим вимогам.
9. В разі одержання негативних результатів випробувань хоча б з одного з показників випробувальна лабораторія припиняє роботи, інформація про негативні результати подається заявнику та ПООВ, після чого ПООВ припиняє роботи із сертифікації.
Повторні випробування проводяться після подання нової заявки та надання заявником переконливих доказів проведення коригувальних дій щодо усунення причини, що викликала невідповідність.
10. В разі одержання позитивних результатів випробувань ПООВ оформлює сертифікат відповідності типу, в якому зазначаються:
- назва й адреса виробника;
- висновки про проведену перевірку;
- умови дії сертифіката;
- необхідні дані для ідентифікації перевіреного типу та, у разі потреби, опис його функціонування.
До сертифіката додається перелік технічної документації. Оригінал сертифіката зберігається у виробника, а його копія - в призначеного органу.
Сертифікат відповідності типу не дає права маркування продукції національним знаком відповідності.
11. Заявник повинен інформувати ПООВ, який видав сертифікат перевірки типу, про всі модифікації перевіреного типу, які повинні пройти додаткову перевірку, якщо такі зміни можуть вплинути на відповідність вимогам регламенту. Дані додаткової перевірки додаються у формі доповнень до оригіналу сертифіката перевірки типу.
12. ПООВ надає іншим призначеним органам інформацію про видані сертифікати перевірки типу, додатки до сертифікатів, а також інформацію щодо відмов у видачі сертифікатів.
13. Виробник чи його повноважний представник, що є резидентом України, або особа, яка ввела в обіг виріб на ринку України, зберігає разом з технічною документацією копії сертифікатів перевірки типу і додатків до них не менше 10 років після виготовлення останнього виробу.
Процедура оцінки (підтвердження) відповідності типу (модуль C)
1. Відповідність типу - це процедура, за допомогою якої виробник або Призначений ним представник - резидент України гарантує і декларує, що певна продукція відповідає типу, зазначеному в сертифікаті перевірки типу, та вимогам
Технічного регламенту.
2. Виробник чи його Призначений представник, проставляє національний знак відповідності на кожному виробі і складає письмову
декларацію про відповідність, яка заноситься ПООВ до Державного єдиного реєстру декларацій. Національний знак відповідності повинен супроводжуватися ідентифікаційним номером призначеного органу. Виробник чи його Призначений представник або особа, яка ввела в обіг виріб на ринку України зберігає копію декларації про відповідність протягом 10 років після виготовлення останнього зразка продукції.
3. З періодичністю раз на рік чи частіше Призначений орган здійснює перевірку продукції на підприємстві без попередження виробника. Для перевірки ПООВ відбирає на місці виробництва зразок кінцевої продукції, досліджує та випробовує його згідно із стандартами, або проводить рівноцінні випробування для перевірки відповідності зразка вимогам
Технічного регламенту.
Процедура оцінки (підтвердження) відповідності - модуль D (забезпечення якості виробництва)
1. Забезпечення якості виробництва - це процедура, за допомогою якої виробник або уповноважена ним особа, що є резидентом України, гарантує і декларує, що продукція відповідає типу, описаному в сертифікаті перевірки типу, і вимогам
Технічного регламенту.
Виробник чи його Призначений представник, що є резидентом України, складає письмову
декларацію про відповідність та проставляє національний знак відповідності на кожному виробі. Декларація повинна поширюватися на один чи кілька приладів і зберігатися виробником. Національний знак відповідності повинен супроводжуватись ідентифікаційним номером призначеного органу, відповідального за технічний нагляд.
2. Виробник повинен мати сертифіковану призначеним органом систему управління якістю виробництва, контролю та випробувань кінцевої продукції, яка підлягає технічному нагляду.
3. Виробник подає призначеному органу на власний вибір заявку щодо оцінки його системи якості для певної продукції. Заявка повинна містити інформацію про продукцію, що заявляється. До заявки додаються документація системи якості та технічна документація на перевірений тип і копія сертифіката перевірки типу.
4. Система якості повинна гарантувати відповідність продукції типу, описаному в сертифікаті перевірки типу, і вимогам
Технічного регламенту. Вимоги та заходи забезпечення якості викладаються у методиках, описах процедур та інструкціях підприємства, передбачених пунктом 4.2 гармонізованого державного стандарту України - ДСТУ ISO 9001-2001.
Висновки перевірки й обґрунтоване завдання для випробувальної лабораторії щодо видачі сертифіката відповідності на систему якості або відмови у видачі сертифіката відповідності на систему якості повідомляються виробнику.
5. Виробник або уповноважена ним особа - резидент України зобов'язаний інформувати ПООВ, який сертифікував систему якості, про будь-який намір щодо внесення до неї змін.
6. ПООВ надає іншим ПООВ інформацію про видані і вилучені завдання для випробувальної лабораторії щодо сертифікації систем якості.
7. ПООВ щонайменше раз на два роки проводить перевірку підтримки виробництва в належному стані системи якості та надає виробнику звіти про перевірку.
8. Виробник забезпечує доступ призначеному органу до місць виробництва, контролю, випробувань та зберігання продукції і надає необхідну інформацію, зокрема:
- документацію на систему якості;
- технічну документацію;
- звіти про інспекторські перевірки і результати випробувань, дані про калібрування засобів вимірювальної техніки, кваліфікацію персоналу.
9. ПООВ може проводити, крім періодичних, перевірки без попередження виробника, під час яких у разі потреби проводить або вимагає від виробника проведення випробувань продукції за наявності обґрунтованих підстав. Звіт про перевірку і протокол випробувань надаються виробнику.
10. Заходи, що їх має здійснити ПООВ у разі негативних результатів нагляду призначеного органу, регламентуються договором на проведення нагляду ПООВ та програмою нагляду, що є додатком до договору. Після надання власником сертифіката ПООВ переконливих доказів про усунення недоліків, що були виявлені під час нагляду призначеного органу, ПООВ відновлює дію сертифіката відповідності, чи скасовує сертифікат відповідності.
11. В разі відмови заявника від оплати робіт за договором на проведення нагляду призначеного органу та проведення нагляду призначеного органу ПООВ анулює сертифікат відповідності.
Виробник протягом 10 років після виготовлення останнього зразка продукції зберігає його та надає в установленому законодавством порядку органам виконавчої влади на їх запит документацію системи якості.
Процедура оцінки (підтвердження) відповідності - модуль E (забезпечення якості продукції)
1. Забезпечення якості продукції - це процедура оцінки відповідності, за допомогою якої виробник, який виконує зобов'язання
Технічного регламенту, або уповноважена ним особа - резидент України гарантує і декларує, що продукція відповідає типу, який описано в сертифікаті перевірки типу, і задовольняє вимоги Технічного регламенту.
2. Виробник або уповноважена ним особа - резидент України складає
декларацію про відповідність та проставляє на кожному виробі національний знак відповідності. Національний знак відповідності повинен супроводжуватись ідентифікаційним номером ПООВ, відповідального за нагляд.
................Перейти до повного тексту