1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи"
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2009, N 43, ст.643 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань на тему: "Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи" (додаються).
2. Кабінету Міністрів України до 1 листопада 2009 року проінформувати Верховну Раду України про хід виконання цієї Постанови.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН
м. Київ, 21 травня 2009 року
N 1368-VI
СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 21 травня 2009 року
N 1368-VI
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань на тему: "Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи"
Учасники парламентських слухань на тему: "Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи", які відбулися 8 квітня 2009 року, зазначають, що завдання, визначені Постановою Верховної Ради України від 18 квітня 2008 року N 276-VI "Про стан, заходи і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи", виконані не в повному обсязі і звертають увагу Кабінету Міністрів України на відсутність системної діяльності центральних органів виконавчої влади у створенні соціально-економічних, організаційних умов і гарантій у сфері соціального захисту населення, яке постраждало внаслідок Чорнобильської катастрофи, відродженні та розвитку радіоактивно забруднених територій. Світова фінансова криза, яка розпочалася наприкінці минулого року, не може бути виправданням невиконання вищезазначеної постанови Верховної Ради України.
Викликає занепокоєння скорочення обсягів фінансування низки "чорнобильських" програм.
Зокрема, Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" в кілька разів, порівняно з попереднім роком, зменшено фінансування комплексного медико-санітарного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Щорічне недофінансування бюджетної програми "Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" не дозволяє поліпшити існуючу матеріально-технічну базу для проведення щорічного медичного обстеження (диспансеризації) постраждалих, забезпечити їх повноцінне лікування в спеціалізованих лікувальних закладах.
Незадовільною є ситуація із забезпеченням безоплатними ліками за рецептами лікарів громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Незважаючи на зростання цін на ліки більше ніж на 70 відсотків, фінансування видатків з державного бюджету в поточному році передбачено на рівні 2008 року. Потребує вдосконалення сама система забезпечення ліками громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
У зв'язку з невідповідністю розмірів компенсаційних виплат, доплат та допомоги, які встановлені відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", розмірам, встановленим постановами Кабінету Міністрів України, збільшується кількість позовів постраждалих громадян до суду.
Одним з актуальних питань залишається питання покращення пенсійного забезпечення інвалідів та учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Зокрема, потребує вдосконалення механізм нарахування пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", проведення їх індексації відповідно до індексу інфляції та зростання цін.
Фактично загальмовано вирішення питання забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. На квартирному обліку на початок 2009 року перебували 40864 сім'ї постраждалих громадян, із них 10568 сімей інвалідів. Водночас Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" взагалі не передбачено фінансування бюджетної програми "Забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", що суперечить Закону України "Про Загальнодержавну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2006-2010 роки", яким передбачено фінансування цієї Програми у розмірі 125,0 млн гривень щорічно.
В умовах фінансової кризи невідкладного вирішення потребує питання отримання коштів громадянами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, без обмеження сум та без встановлення ліміту з їх пенсійних рахунків у всіх без винятку банках України, особливо в тих банківських установах, в яких призначено тимчасові адміністрації.
Зазначене негативно позначається на соціально-психологічному стані людей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, змушує їх звертатися до органів державної влади.
Вкрай актуальною нині є проблема моніторингу радіологічних наслідків Чорнобильської катастрофи, забезпечення виробництва радіологічно безпечної сільськогосподарської продукції. Водночас скорочення в десять разів обсягів фінансування програми "Радіологічного захисту населення та екологічного оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення" унеможливлює здійснення цього напряму роботи, ставить під загрозу саме існування радіологічної служби в країні.
Україна продовжує послідовно виконувати свої міжнародні зобов'язання відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння між Урядом України і Урядами країн "Великої сімки" та Комісією Європейського Співтовариства щодо закриття Чорнобильської АЕС та за останні півтора року помітно активізувала свою позицію.
На виконання Постанови Верховної Ради України від 18 квітня 2008 року N 276-VI "Про стан, заходи і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи" прийнято закони України "Про внесення змін до деяких законів України щодо поводження з радіоактивними відходами", "Про Загальнодержавну цільову екологічну програму поводження з радіоактивними відходами", "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття " на екологічно безпечну систему". Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" передбачено збільшення внеску України до Рахунку ядерної безпеки Європейського банку реконструкції та розвитку (далі - ЄБРР).
В рамках реалізації проектів міжнародної технічної допомоги введено першу чергу пускового комплексу "Вектор", підписано акт Державної комісії з прийняття заходів у рамках проекту "Стабілізація будівельних конструкцій об'єкта "Укриття", завдяки чому вдалося домогтися зниження ризику можливого пошкодження об'єкта відповідно до технічних умов проекту на 15 років.
Вагомим внеском у розв'язання проблем зняття Чорнобильської АЕС з експлуатації та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему стало прийняття керівництвом ЄБРР рішення щодо надання банком 135,0 млн євро з власних коштів на виконання "чорнобильських" проектів. 16 лютого 2009 року підписано відповідну Грантову угоду між ЄБРР, Урядом України та Державним спеціалізованим підприємством "Чорнобильська АЕС" (далі - ДСП "ЧАЕС"), а також очікується прийняття рішення щодо збільшення внеску України до Чорнобильського фонду "Укриття".
Уповноважені центральні органи виконавчої влади забезпечують виконання мінімально необхідних заходів щодо дотримання вимог законодавства, які спрямовані на зменшення обсягу винесення радіонуклідів за межі зони відчуження і зони безумовного (обов'язкового) відселення. Це досягається завдяки створенню науково обґрунтованої системи, що поєднує природні відновлювальні процеси з відповідними контрзаходами, які підвищують бар'єрні функції природно-техногенного комплексу зони відчуження.
Разом з тим, незважаючи на всі вищевикладені позитивні зрушення, Верховна Рада України висловлює занепокоєння з приводу неповного фінансування бюджетних програм комплексу Чорнобильська АЕС - об'єкт "Укриття" - зона відчуження, недостатнього обсягу фінансування витрат на заробітну плату працівникам ДСП "ЧАЕС", очікуваного значного дефіциту коштів бюджету міста Славутич, проблем з медичним обслуговуванням персоналу ДСП "ЧАЕС" та жителів міста.
З метою вирішення актуальних завдань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи учасники парламентських слухань рекомендують:
1. Кабінету Міністрів України:
1) утворити при Кабінеті Міністрів України Координаційну раду з комплексного розв'язання проблем подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та постійно діючий секретаріат ради з метою здійснення єдиної державної політики з комплексного розв'язання проблем подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, проблем Чорнобильської АЕС, забезпечення належної координації виконання міжнародних проектів з цих проблем, розроблення і реалізації заходів щодо вирішення соціальних питань постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, працівників Чорнобильської АЕС та населення міста Славутич;
2) розглянути питання щодо вдосконалення відповідно до Конституції України системи державного управління подоланням наслідків Чорнобильської катастрофи;
3) вжити заходів та проінформувати Верховну Раду України до 15 жовтня 2009 року щодо виконання у повному обсязі законів України "Про Загальнодержавну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2006-2010 роки", "Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему";
4) під час підготовки проекту закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" передбачити:

................
Перейти до повного тексту