- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П’ята секція
РІШЕННЯ
Справа "Самсін проти України"
(Заява № 38977/19)
Ст. 8 • Приватне життя • Необґрунтоване звільнення та застосування до колишнього судді Верховного Суду України законодавчих люстраційних заходів за відсутності індивідуальної оцінки його поведінки та незважаючи на неподання ним заяви про незастосування до нього положень
Закону України "Про очищення влади" • За обставин справи законна мета могла бути досягнута шляхом задоволення заяви заявника про відставку
СТРАСБУРГ 14 жовтня 2021 року ОСТАТОЧНЕ 14/01/2022 |
Автентичний переклад
Це рішення набуло статусу остаточного відповідно до пункту 2
статті 44 Конвенції. Його текст може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Самсін проти України"
Європейський суд з прав людини (п’ята секція), засідаючи палатою, до складу якої увійшли:
Сіофра О’Лірі (<...>), Голова,
Мартіньш Мітс (<...>),
Ганна Юдківська (<...>),
Стефані Моро-Вікстром (<...>),
Йован Ілієвський (<...>),
Ладо Чантурія (<...>),
Івана Джеліч (<...>), судді,
та Мартіна Келлер (<...>), заступник Секретаря секції,
з огляду на:
заяву (№ 38977/19), яку 18 липня 2019 року подав до Суду проти України на підставі
статті 34 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) громадянин України п. Ігор Леонович Самсін (далі - заявник),
рішення повідомити Уряд України (далі - Уряд) про скарги за
статтями 8 і
14 Конвенції та визнати решту скарг у заяві неприйнятними,
зауваження сторін,
після обговорення за зачиненими дверима 21 вересня 2021 року
постановляє таке рішення, що було ухвалено у той день:
ВСТУП
1. Заявник скаржився, зокрема, на те, що його звільнення з посади судді Верховного Суду України та заходи, застосовані до нього відповідно до
Закону України "Про очищення влади" (люстрацію), порушили його права за
статтею 8 Конвенції.
ФАКТИ
2. Заявник народився 30 листопада 1957 року і проживає у м. Києві. Заявника представляв п. І.В. Бойченюк - юрист, який практикує у м. Києві.
3. Уряд представляв його Уповноважений, п. І. Ліщина.
4. Загальна інформація стосовно подій, що призвели до прийняття
Закону України "Про очищення влади", наведена в рішенні у справі
"Полях та інші проти України" (Polyakh and Others v. Ukraine), заява № 58812/15 та 4 інші заяви, від 17 жовтня 2019 року).
5. Факти справи, надані сторонами, можуть бути узагальнені таким чином.
6. Заявника вперше обрали суддею у 1987 році. У 1995 році його обрали до Верховного Суду України, а у 2003 році було прийнято рішення про обрання його суддею безстроково (до виходу на пенсію).
7. У 2005 році з’їзд суддів України обрав його до складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - Комісія). Основна роль Комісії полягає у відборі кандидатів на посади суддів та здійсненні дисциплінарних проваджень щодо суддів. Заявник був головою Комісії у 2006-2009 роках. У вересні 2010 року голова Державної судової адміністрації знову призначив заявника до складу Комісії і заявник був обраний її головою.
8. 11 квітня 2014 року повноваження заявника в Комісії було припинено у зв’язку з набранням чинності
Закону України "Про відновлення довіри до судової влади в Україні" (див. пункт 33).
9. 16 жовтня 2014 року набрав чинності
Закон України "Про очищення влади" (люстрацію) (далі - Закон України "Про очищення влади") (див. відповідні положення Закону України у пункті 32).
10. Голова Верховного Суду України видав розпорядження про подання суддями суду заяв, які вимагалися згідно із
Законом України "Про очищення влади", у період з 01 по 11 грудня 2014 року. 11 грудня 2014 року виконуючий обов’язки Голови Верховного Суду України повідомив Міністерство юстиції України (далі - Міністерство) про неподання заявником цієї заяви.
11. 13 березня 2015 року Міністерство звернулося до Комісії за інформацією про осіб, які були її членами упродовж 2010-2014 років (далі - "правило одного року" відповідно до Закону України "Про очищення влади"). Комісія надала відповідну інформацію 26 березня 2015 року, підтвердивши, що заявник був її членом упродовж 2010-2014 років, тобто більш ніж одного року у відповідний період.
12. 03 та 09 вересня 2015 року Міністерство зверталося до Вищої ради юстиції (далі - ВРЮ, згодом Вища рада правосуддя, далі - ВРП) стосовно звільнення заявника з посади судді згідно із
Законом України "Про очищення влади" у зв’язку з неподанням ним заяви, а також застосуванням до нього правила одного року.
13. 19 листопада 2015 року дисциплінарна секція ВРЮ рекомендувала ВРЮ відкрити провадження у зв’язку зі зверненнями Міністерства. Ця рекомендація ґрунтувалася на доповіді, підготовленій членом ВРЮ. В обох документах зазначалося про застосування до заявника правила одного року відповідно до
Закону України "Про очищення влади" і неподання ним заяви, яка вимагалася згідно з цим Законом.
14. 11 липня 2016 року заявник спробував звільнитися з посади судді Верховного Суду України у відставку та подав відповідну заяву на розгляд ВРЮ (див. відповідні положення національного законодавства щодо звільнення суддів у відставку в пункті 29).
15. 09 вересня 2016 року ВРЮ вирішила відкласти розгляд заяви заявника про відставку до розгляду звернення Міністерства.
16. Під час провадження у ВРЮ (згодом - ВРП) заявник стверджував, що не подав заяву про незастосування до нього Закону України
"Про очищення влади", оскільки відповідно до буквального тлумачення цього Закону усе, що б він вказав у заяві, призвело б до його звільнення. Водночас заявник стверджував, що положення Закону України "Про очищення влади" не могли призвести до його звільнення, оскільки цей Закон суперечив принципам посткомуністичної люстрації, викладеним у документах Ради Європи (див. згадане рішення у справі
"Полях та інші проти України" (Polyakh and Others v. Ukraine), пункти 104 і 105). Зокрема, Закон передбачав застосування заходів до державних службовців без будь-якої оцінки їхньої особистої ролі та поведінки. Заявник наголосив, що не вчиняв жодних дій, за які йому можна було б дорікнути, і тому застосування до нього заходів, передбачених Законом України "Про очищення влади", не могло допомогти досягти проголошеної цим Законом цілі, а саме: подолання негативних явищ, які відбулися у державній службі за часів правління колишнього Президента України. Він також зазначив, що в будь-якому випадку його ще у 2014 році виключили зі складу Комісії відповідно до Закону України
"Про відновлення довіри до судової влади в Україні".
17. 25 квітня 2017 року ВРП звільнила заявника з посади судді Верховного Суду України. ВРП встановила, що до заявника застосовувалося правило одного року відповідно до
Закону України "Про очищення влади" і він не подав заяву про незастосування до нього цього Закону. Згодом ВРП залишила заяву заявника про відставку без розгляду, оскільки він уже був звільнений з посади судді. Таким рішенням заявника було позбавлено пільг, пов’язаних із виходом судді на пенсію, заборонено працювати на державній службі до кінця 2024 року, а його ім’я внесено до загальнодоступного Єдиного державного реєстру осіб, щодо яких застосовано положення Закону України "Про очищення влади".
18. Заявник оскаржив це рішення, повторивши ті самі аргументи, які були наведені ним у заяві до ВРП. Справу розглянув Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду (далі - КАС), який діяв як суд першої інстанції.
19. 22 березня 2018 року КАС зупинив провадження за скаргою заявника до винесення Конституційним Судом України рішення щодо відповідності
Конституції України положень
Закону України "Про очищення влади" (докладніше про це провадження див. згадане рішення у справі
"Полях та інші проти України" (Polyakh and Others v. Ukraine), пункти 60-70)-1, однак 17 травня 2018 року Велика Палата Верховного Суду скасувала цю ухвалу та постановила, що розгляд справи мав бути продовжений.
__________
-1 Згідно з останньою доступною Суду інформацією наразі це провадження ще триває у Конституційному Суді України.
20. 18 вересня 2018 року КАС задовольнив позов заявника та скасував рішення ВРП. Суд дійшов висновку про непропорційність рішення ВРП незважаючи на те, що
Закон України "Про очищення влади" застосовувався до заявника відповідно до правила одного року цього Закону і заявник не подав заяву про незастосування до нього положень цього Закону. Таке рішення обґрунтовувалося тим, що мета Закону України "Про очищення влади" полягала у звільненні певних категорій державних службовців з їхніх посад, а не в їхньому покаранні, і ця мета могла бути досягнута шляхом задоволення заяви заявника про відставку.
21. Міністерство та ВРП подали апеляційні скарги.
22. 31 січня 2019 року Велика Палата Верховного Суду скасувала рішення КАС і залишала рішення ВРП без змін. Велика Палата погодилася з оцінкою КАС про застосовність
Закону України "Про очищення влади" до заявника відповідно до правила одного року Закону, а також у зв’язку з неподанням заявником заяви про незастосування до нього Закону України "Про очищення влади", але вважала, що принцип пропорційності порушений не був. У відповідних частинах постанови Великої Палати зазначено:
"[КАС]-2 дійшов висновку про порушення ВРП принципу пропорційності, оскільки позивач мав намір самостійно відсторонитися від здійснення державної влади, що вже було б результатом, на який спрямована люстраційна процедура. Тобто, за позицією суду першої інстанції в даному випадку втручання у права особистості (звільнення позивача на підставі порушення вимог щодо несумісності) не виправдовують мету люстраційного процесу, "рівновагу не було досягнуто", і такі висновки визнані судом достатніми для скасування рішення ВРП від 25 квітня 2017 року …
__________
-2 Хоча у постанові Великої Палати використовуються повні назви, у перекладі для його лаконічності використовуються ті ж абревіатури, що й у тексті рішення Суду.
На противагу цьому, [скаржники] у своїх апеляційних скаргах зазначають, що твердження суду щодо порушення конституційного права позивача на відставку не відповідає обставинам справи, оскільки ВРП дотримала вимоги законодавства в цій частині.
Велика Палата Верховного Суду приймає таку позицію скаржників та вважає за доцільне зазначити наступне.
Законом "Про очищення влади" установлено єдиний порядок самоусунення суб’єкта люстрації - повідомити компетентні органи у заяві про те, що до нього застосовуються заборони, визначені Законом "Про очищення влади" …
Велика Палата Верховного Суду звертає увагу, що позивач не подав у встановленому Законом порядку заяву … у строк, визначений розпорядженням Голови Верховного Суду України... У подальшому така заява також не була ним подана.
Неподання позивачем заяви … є підставою для [застосування до нього заборони згідно із Законом], оскільки така законодавча норма є імперативною.
При цьому, з матеріалів справи вбачається, що 11 липня 2016 року позивач подав до ВРЮ заяву про звільнення його з посади судді Верховного Суду України у відставку, тобто цю заяву подано вже після надходження до ВРЮ звернень Міністерства … і початку їх розгляду в установленому законом порядку.
Отже, [підстави для звільнення позивача] виникли раніше, ніж позивач виявив бажання звільнитись у відставку. Тому ВРЮ правомірно відклала розгляд його заяви від 11 липня 2016 року до розгляду зазначених вище звернень Міністерства, що узгоджується з
Регламентом ВРЮ …
Велика Палата Верховного Суду також вважає за необхідне зазначити, що право на відставку може бути використане суддею, якщо до подання такої заяви ним не допущено дій, які зумовлюють прийняття компетентними органами рішення про його звільнення з посади судді з інших підстав.
Це зумовлено тим, що за суддею, звільненим за його заявою про відставку, зберігається звання судді … та не зберігається у разі звільнення з інших підстав.
Відповідно до
статті 120 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" у редакції, чинній на той момент, заява про відставку подається суддею безпосередньо до ВРЮ, яка протягом одного місяця з дня надходження відповідної заяви вносить до органу, який обрав або призначив суддю, подання про звільнення судді з посади. Однак така норма не позбавляє ВРЮ (або її правонаступника - ВРП) можливості реалізовувати інші повноваження, передбачені
Конституцією і законами України.
...
Ураховуючи викладене, твердження суду першої інстанції щодо порушення ВРП конституційного права позивача на відставку не відповідає обставинам справи та не узгоджується із положеннями Конституції та законів України.
Велика Палата Верховного Суду погоджується і з твердженнями скаржників стосовно відсутності порушень ВРП принципу пропорційності під час звільнення позивача за Законом України "Про очищення влади", і щодо легітимності мети обмеження прав позивача з огляду на таке.
З аналізу змісту Законів
"Про очищення влади" та
"Про відновлення довіри до судової влади в Україні" вбачається, що їх основною метою є проведення в Україні процедури очищення влади, у першу чергу задля відновлення довіри громадян до влади, у тому числі і підвищення авторитету судової влади. Одним із заходів відновлення довіри законодавець визначив припинення повноважень членів ВРЮ (крім тих, які перебувають у цьому органі за посадою) та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України.
З огляду на викладене, позивач як член Комісії підпадав під зазначені заходи в силу членства в такому органі у визначений
Законом "Про очищення влади" проміжок часу.
Заходи з очищення влади (люстрація) є проявом концепції демократії, здатної захистити себе. Парламент несе відповідальність перед народом щодо створення ефективного державного апарату, який може захистити демократію, верховенство права та гарантувати права людини. Проте концепція демократії, здатної захистити себе, у світлі питань моралі права не дає державі повноважень ігнорувати права людини.
...
Велика Палата Верховного Суду погоджується з доводами апеляційної скарги ВРП, що у цій справі обмежено право позивача обіймати посаду судді, що в контексті практики Європейського суду з прав людини становить аспект права на повагу до приватного та сімейного життя, гарантованого
статтею 8 Конвенції. Проте, втручання в таке право здійснено на підставі законодавчо встановленої вимоги і з метою захисту прав і свобод інших осіб, а саме відновлення довіри громадян до влади та суддівського корпусу, тобто з дотриманням положень пункту 2 статті 8 Конвенції.
Обмеження права позивача обіймати посаду судді здійснено відповідно до вимог Закону, конституційність положень якого … не спростована Конституційним Судом України.... Той факт, що
Закон "Про очищення влади" перебуває на розгляді у Конституційному Суді України на предмет визнання його положень неконституційними, не може бути використаний при розгляді цієї справи для самостійної оцінки судом вказаних положень на предмет можливості їх застосування в силу того, наскільки ці правові норми відповідають Основному Закону, адже таку оцінку можна надати лише після постановлення Конституційним Судом України відповідного рішення.
...
Для дотримання принципу пропорційності застосоване обмеження прав, що передбачене нормативно-правовим актом і переслідує легітимну мету, має бути співрозмірним з такою метою, що виражається у співвідношенні між результатом, який досягається за допомогою відповідного обмеження права, та шкодою, яка може бути завдана.
Згідно з преамбулою до
Закону "Про очищення влади" цей Закон визначає правові та організаційні засади проведення очищення влади (люстрації) для захисту та утвердження демократичних цінностей, верховенства права та прав людини в Україні.
Для досягнення зазначеної мети Законом запроваджується проведення процедури перевірки осіб, які є суб’єктами перевірки на відповідність визначеним законопроектом критеріям, з метою вирішення питання щодо можливості їх подальшого перебування на відповідній посаді.
Відтак, мета застосування Закону для захисту прав і свобод інших людей є легітимною, а таке застосування має сприяти дотриманню балансу між потребами демократичної держави та захисту демократії і правами людини.
В аспекті цієї справи Велика Палата Верховного Суду також звертає увагу на таке.
Суддя зобов’язаний виявляти та підтримувати високі стандарти поведінки у будь-якій діяльності з метою укріплення суспільної довіри до суду [цитата із
Закону України "Про судоустрій та статус суддів" 2016 року - див. пункт 31].
Постійна увага з боку суспільства покладає на суддю обов’язок прийняти ряд обмежень, і, незважаючи на те, що пересічному громадянину ці обов’язки могли б здатися обтяжливими, суддя приймає їх добровільно та охоче. Поведінка судді має відповідати високому статусу його посади [цитата із
Бангалорських принципів поведінки суддів - див. пункт 35].
Згідно з [
Кодексом суддівської етики - див. пункт 34] суддя повинен бути, зокрема, прикладом неухильного додержання вимог закону. Суддя має докладати всіх зусиль для того, щоб на думку розсудливої, законослухняної та поінформованої людини його поведінка була бездоганною.
Відтак, особа, яка має статус судді, повинна підтримувати високі стандарти поведінки у будь-якій діяльності. Передусім, це виявляється у неухильному дотриманні вимог законодавства, зокрема, тих обов’язків та обмежень, які покладаються на суддю.
Таким чином, з урахуванням викладеного, оцінивши в сукупності отримані в судовому засіданні докази, зваживши на всі аргументи та доводи сторін, Велика Палата Верховного Суду встановила, що [ВРП, приймаючи рішення від 25 квітня 2017 року про звільнення заявника та залишення без розгляду його заяви про звільнення з посади судді у відставку], діяла в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією та законами України, з дотриманням принципу пропорційності".
23. Заявник звернувся до Конституційного Суду України зі скаргою, стверджуючи, що положення
Закону України "Про очищення влади", застосовані у його справі, не відповідали
Конституції України. 22 квітня 2019 року Конституційний Суд України розпочав розгляд справи у зв’язку зі скаргою. На момент надіслання останнього листа сторонами до Суду (21 травня 2021 року) це провадження ще тривало.
24. Згідно із загальнодоступним Єдиним державним реєстром осіб, щодо яких застосовано положення
Закону України "Про очищення влади", на заявника поширюється десятирічна заборона згідно з правилом одного року Закону України "Про очищення влади" (див. пункт 32).-3
__________
-3 Див. https://lustration.minjust.gov.ua/register (востаннє відвідано 03 червня 2021 року).
25. Згідно з твердженнями заявника у травні 2017 року він припинив отримувати заробітну плату. Тоді його заробітна плата, яка б враховувалася при обрахуванні грошового утримання та пенсії судді, становила 41 600 українських гривень (далі - грн). Якби заявнику дозволили звільнитися у відставку, то з огляду на такий рівень заробітної плати та стаж його роботи суддею (див. пункт 30) спочатку він би мав право на отримання грошового утримання у розмірі 37 440 грн (близько 1 110 євро на кінець грудня 2021 року). Згідно з його твердженнями ця сума збільшилася б, починаючи з листопада 2018 року, з огляду на подальше підвищення заробітної плати діючих суддів Верховного Суду, яка у лютому 2021 року досягла 54 713 грн на місяць.
26. Фактично, у грудні 2017 року, досягши шістдесятирічного віку (загальний пенсійний вік для чоловіків), заявник отримав звичайну пенсію за віком у розмірі 10 740 грн (близько 320 євро). Згодом вона зросла, вочевидь, відповідно до законодавчого підвищення розміру мінімальної пенсії, та у лютому 2021 року досягла 14 809 грн.
ВІДПОВІДНІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ТА ПРАКТИКА
А. Національні документи
27.
Стаття 126 Конституції України передбачає, що обов’язковий пенсійний вік для суддів становить шістдесят п’ять років.
28. Пункт 3 частини п’ятої
статті 361 Кодексу передбачає, що встановлення міжнародною судовою установою порушення Україною міжнародних зобов’язань є підставою для подання заяви про поновлення провадження в адміністративній справі.
3.
Закон України "Про судоустрій та статус суддів" 2010 року (у редакції, чинній на момент подій)
29.
Стаття 120 Закону передбачала, що судді, які пропрацювали щонайменше двадцять років, могли подати заяву про відставку, зберігши своє звання судді та пов’язані з цим гарантії недоторканності. Заяви потрібно було подавати до ВРЮ, яка протягом одного місяця з дня надходження відповідної заяви вносила до органу, який обрав або призначив суддю, подання про звільнення судді з посади (зміни, внесені до
Конституції України у вересні 2016 року, надали ВРЮ повноваження самій звільняти суддів).
30.
Стаття 141 Закону містила детальні правила нарахування грошового утримання суддям, які звільнилися зі своєї посади у відставку, та пенсій суддів. Розмір грошового утримання становив 60 відсотків від грошового утримання судді, який працює на відповідній посаді. Після досягнення 62 років вони могли або зберегти право на це утримання, або отримувати пенсію судді. 08 червня 2016 року Конституційний Суд України визнав відповідні положення неконституційними та встановив, що утримання мало становити 80 відсотків грошового утримання судді, який працює на відповідній посаді, і мало збільшуватися на два відсотки за кожен додатковий рік роботи, але не бути більшим ніж 90 відсотків грошового утримання діючого судді. Розмір утримання мав змінюватися відповідно до змін у розмірі грошового утримання діючих суддів.
31. Пункт 2 частини сьомої
статті 56 Закону України "Про судоустрій та статус суддів" 2016 року передбачає, що судді, окрім інших своїх обов’язків, мають підтримувати високі стандарти поведінки у будь-якій діяльності з метою укріплення суспільної довіри до суду.
"2. Категорії осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи: правило одного року та правило періоду "Євромайдану"
73. Закон передбачає звільнення певних категорій осіб з їхніх посад державної служби. До них відносяться особи, які (а) не менше одного року у період з 25 лютого 2010 року по 22 лютого 2014 року (далі - однорічний період) або (b) у будь-який період часу з 21 листопада 2013 року по 22 лютого 2014 року (далі - період "Євромайдану") обіймали такі посади:
...
(iii) членів Вищої ради юстиції, членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Голови Державної судової адміністрації України та його заступників;
...
3. Десятирічна та п’ятирічна заборони
74. Потім до особи, звільненої з будь-якої із зазначених посад на підставі наведених причин, застосовувалася заборона протягом десяти років з дня набрання чинності Законом, тобто до 16 жовтня 2024 року, обіймати позиції посадових і службових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування або керівників державних підприємств оборонно-промислового комплексу, а також державних підприємств, що належать до сфери управління суб’єкта надання адміністративних послуг (частина друга та пункт 3 частини першої Закону "Про очищення влади") (далі - десятирічна заборона).
...
4. Процедура
77.
Закон України "Про очищення влади" вимагає від усіх посадових і службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування подавати своїм керівникам упродовж часу, встановленого відповідним органом державної влади заяву, в якій повідомляється, чи застосовуються до них які-небудь заборони, визначені Законом "Про очищення влади", та про згоду на проходження перевірки (частина перша статті 4 та пункти 1-10 частини першої статті 2). Після початку перевірки у відповідному органі державної влади усі, працюючі в ньому, державні службовці повинні подати заяву протягом десяти днів. Неподання заяви або подання заяви, в якій зазначено про застосування Закону України "Про очищення влади", є підставами для звільнення (частина третя статті 4). Якщо державний службовець подає заяву про незастосування до нього Закону України "Про очищення влади" відповідний орган проводить перевірку та складає висновок. Якщо за результатом перевірки встановлено, що Закон України "Про очищення влади" застосовується до посадової особи, то його керівник або звільняє його, або надсилає висновок до органу, до повноважень якого належить звільнення такої особи (частина чотирнадцята статті 5)".
6.
Закон України "Про відновлення довіри до судової влади в Україні" 2014 року
................Перейти до повного тексту