- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Гультая М.М. стосовно Висновку Конституційного Суду України у справі за зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) вимогам статей 157 і 158 Конституції України
1. Конституцією України та Законом України
"Про Конституційний Суд України" на Конституційний Суд України як єдиний орган конституційної юрисдикції покладено завдання гарантування верховенства
Конституції України як Основного Закону держави на всій території України. Виконання цього завдання безпосередньо пов'язане із забезпеченням обсягу конституційних прав і свобод людини і громадянина, що, зокрема, виявляється в імперативній вимозі частини першої статті
157 Конституції України щодо встановлення заборони внесення змін до Основного Закону держави, якщо такі зміни передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Конституційно-правове удосконалення функціонування органів судової влади, судоустрою, організації та діяльності судів, правового статусу суддів повинне ґрунтуватися на таких конституційних принципах як верховенство права, верховенство
Конституції України, невідчужуваність та непорушність прав і свобод людини і громадянина, правова визначеність, демократія, та інших.
У зв'язку з цим висловлюю застереження щодо пропонованих
Законопроектом змін до
Конституції України, які можуть створити передумови для обмежень у реалізації існуючих конституційних прав і свобод людини і громадянина.
1.1.
Законопроектомстаттю
55 Конституції України, що міститься у її розділі II "Права, свободи та обов'язки людини і громадянина", пропонується доповнити новою частиною такого змісту:
"Кожному гарантується право звернутись із конституційною скаргою до Конституційного Суду України з підстав, установлених цією Конституцією, та у порядку, визначеному законом".
Пропонованими змінами до статті
55 Конституції України запроваджується право кожного звернутися із конституційною скаргою до Конституційного Суду України, яке для особи є визначальним, оскільки вона без будь-яких застережень буде керуватися положенням цієї статті
Основного Закону України, а не іншими його нормами.
У
Конституції України права і свободи людини і громадянина, а також гарантії їх додержання повинні бути викладені максимально чітко, повно і зрозуміло як для громадян, так і для органів державної влади, тобто для всіх суб'єктів суспільних правовідносин.
Саме тому право особи на конституційну скаргу має бути максимально вичерпно і повно викладене у статті
55 Конституції України, оскільки ця стаття має нормативний зміст та наділяє осіб зазначеним правом.
Водночас
Законопроектом пропонується доповнити розділ XII "Конституційний Суд України"
Конституції України статтею 151-1, у якій, поряд із повноваженням Конституційного Суду України вирішувати питання про відповідність
Конституції України (конституційність) закону України за конституційною скаргою особи, передбачається, що "конституційна скарга може бути подана в разі, якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано".
Статтею 151-1, якою пропонується доповнити Конституцію України, встановлюється нормативна вимога щодо реалізації громадянами права на звернення до Конституційного Суду України з конституційною скаргою, але така вимога насамперед повинна міститися в змінах, які вносяться до статті
55 Конституції України, щоб громадяни чітко знали і розуміли всі наявні в
Основному Законі України умови реалізації права на конституційну скаргу.
Без корегування змін до статті
55 Основного Закону України особи, які будуть визначені суб'єктами права на конституційну скаргу, якщо їм на підставі закону не буде забезпечена безоплатна професійна правова допомога, звертатимуться з конституційними скаргами до Конституційного Суду України, керуючись лише відповідним положенням статті
55 Конституції України, а не положеннями статті 151-1, пропонованої
Законопроектом для доповнення
Конституції України, які стосуються повноваження Конституційного Суду України розглядати конституційні скарги.
Тому у запропоновані
Законопроектом зміни до статті
55 Конституції України необхідно включити положення щодо вичерпання особою всіх інших національних засобів юридичного захисту, оскільки без цього та за відсутності професійної правової допомоги громадянам буде досить складно реалізувати право на конституційну скаргу, яка за змістом пропонованих Законопроектом змін розглядається в контексті забезпечення права кожного на судовий захист.
"Для забезпечення права на захист від обвинувачення та надання правової допомоги при вирішенні справ у судах та інших державних органах в Україні діє адвокатура".
Конституційний Суд України у Рішенні від 30 вересня 2009 року
№ 23-рп/2009 у справі за конституційним зверненням громадянина Голованя Ігоря Володимировича щодо офіційного тлумачення положень статті
59 Конституції України (
справа про право на правову допомогу) зазначив, що положення частини другої статті
59 Основного Закону України "є однією з конституційних гарантій, яка надає свідку під час допиту в органах дізнання, досудового слідства чи особі у разі дачі пояснень в державних органах право вільно отримувати правову допомогу адвоката" (абзац третій пункту 5 мотивувальної частини). Водночас у пункті 2 резолютивної частини цього
рішення Конституційний Суд України вказано, що назване положення "в аспекті конституційного звернення треба розуміти так, що особа під час допиту її як свідка в органах дізнання, досудового слідства чи дачі пояснень у правовідносинах з цими та іншими державними органами має право на правову (юридичну) допомогу від обраної за власним бажанням особи в статусі адвоката, що не виключає можливості отримання такої допомоги від іншої особи, якщо законами України щодо цього не встановлено обмежень".
Для нормативного забезпечення права кожного на правову допомогу виключно адвокатами, а не іншими особами, виключення з статті
59 Конституції України частини другої не є обов'язковим, оскільки, як вбачається з наведеної резолютивної частини рішення Конституційного Суду України, надання правової допомоги іншими особами, крім адвокатів, може бути обмежене законом України.
У
Законопроекті запропоновано доповнити
Основний Закон України статтею 131-2, у якій, зокрема, передбачається, що для надання професійної правничої допомоги в Україні діє адвокатура; виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення.
Виключення у статті
59 Конституції України частини другої не компенсується встановленням функцій адвокатури щодо здійснення представництва в суді та захисту від кримінального обвинувачення, оскільки пропоноване доповнення
Основного Закону України статтею 131-2 не є правовою гарантією права кожного на правову допомогу та може призвести до звуження змісту вказаного конституційного права.
Отже, передбачене
Законопроектом виключення частини другої у статті
59 Конституції України може створити передумови для звуження змісту конституційного права на правову допомогу та права кожного на професійний захист адвокатом від обвинувачення.
Вважаю, що звуження змісту конституційного права кожного на правову допомогу через виключення частини другої статті
59 Основного Закону України є обмеженням прав і свобод людини і громадянина в аспекті встановлених у частині першій статті
157 Конституції України вимог.
Таким чином, запропоноване
Законопроектом виключення у статті
59 Конституції України частини другої, яка за своїм нормативним змістом є конституційною гарантією права кожного на правову допомогу, може створити передумови для звуження обсягу, а отже, й обмеження зазначеного права.
У
Законопроекті пропонується статтю
147 Конституції України викласти у редакції, за якою у Конституційного Суду України виключено повноваження щодо офіційного тлумачення законів України, а в пункті 2 частини першої статті
150 Конституції України пропонується виключити слова "та законів України".
Конституційний Суд України вже розглядав питання про вилучення повноваження щодо офіційного тлумачення законів України і у Висновку від 14 березня 2001 року
№ 1-в/2001 у справі про внесення змін до статей
84 ,
85 та інших
Конституції України зазначив таке:
"Вилучення із статей
147 і
150 Конституції України повноважень Конституційного Суду України офіційно тлумачити закони України та перенесення переліку суб'єктів звернення з частини першої статті
150 до частини другої цієї ж статті, як це пропонується в законопроекті, призведе до скасування існуючого права громадян звертатися до Конституційного Суду України з питань офіційного тлумачення Конституції і законів України.
Повноваження Конституційного Суду України давати офіційне тлумачення законів України пов'язане із захистом конституційних прав і свобод через інститут конституційного звернення (статті
42,
94 Закону України
"Про Конституційний Суд України").
Вилучення вказаного повноваження Конституційного Суду України збільшить ризики неоднакового застосування судами загальної юрисдикції законів України, що призводитиме до порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина.
При цьому у пропонованих
Законопроектом змінах до
Конституції України повноваження давати офіційне тлумачення законів України не передається іншому органу судової влади, наприклад Верховному Суду України, що створює правову невизначеність стосовно інституту конституційного звернення як правового способу захисту прав і свобод людини і громадянина.
Оскільки Конституційний Суд України у
Висновку не спростував викладену ним раніше правову позицію та не надав з цього приводу жодних пояснень, то пропоноване у
Законопроекті вилучення у статтях
147 ,
150 Конституції України повноваження Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення законів України створить передумови для скасування існуючого права громадян звертатися до єдиного органу конституційної юрисдикції з питань офіційного тлумачення законів України.
1.4. У
Законопроекті пропонується нова редакція статті
151 Конституції України, за якою, зокрема, "Конституційний Суд України за зверненням Президента України або щонайменше сорока п'яти народних депутатів України надає висновки про відповідність
Конституції України (конституційність) питань, які пропонуються для винесення на всеукраїнський референдум за народною ініціативою".
Зазначена новація не враховує того, що за змістом частини другої статті
72 Конституції України народ як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні може реалізувати на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою своє виключне право визначати і змінювати конституційний лад в Україні шляхом прийняття
Конституції України у порядку, який має бути визначений Конституцією і законами України (пункт 1 резолютивної частини
Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2008 року № 6-рп/2008 у справі про прийняття Конституції та законів України на референдумі).
Як вбачається з наведеного положення
Законопроекту щодо змін до статті
151 Конституції України, формулювання "питань, які пропонуються для винесення на всеукраїнський референдум за народною ініціативою" є нечітким, неточним, а отже, й неоднозначним та не відповідає принципам правової визначеності і верховенства права.
Конституційний Суд України у
Рішенні від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 вказав, що елементами верховенства права є принципи рівності і справедливості, правової визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці і неминуче призводить до сваволі (абзац другий підпункту 5.4 пункту 5 мотивувальної частини).
Правова визначеність як універсальна нормативно-правова засада і як один з основних елементів принципу верховенства права однаково має стосуватися всього чинного законодавства України, у тому числі й законів щодо змін до
Конституції України, оскільки всі правові норми повинні відповідати зазначеним вимогам.
Так, питання, які пропонуються для винесення на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, можуть по-іншому передбачати організацію та здійснення законодавчої, виконавчої та судової влади, організацію і діяльність Конституційного Суду України. Зрозуміло, що за таких обставин з формально-юридичних підстав ці питання можуть не узгоджуватися з положеннями розділів IV, V, VI, VIII
Конституції України. У такому випадку висновок Конституційного Суду України про неконституційність питань, які пропонуються для винесення на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, унеможливить проведення такого референдуму, що, по суті призведе до обмеження конституційного права громадян брати участь у ньому.
Крім того, у пропонованій
Законопроектом редакції статті
151 Конституції України також не передбачається правових наслідків визнання Конституційним Судом України неконституційними питань, які можуть бути винесені на всеукраїнський референдум за народною ініціативою, оскільки не визначено, яким чином відбуватиметься подальша реалізація громадянами своїх конституційних прав щодо ініційованих ними питань.
Вважаю, що у пропонованих
Законопроектом змінах до статті
151 Основного Закону України наявна правова невизначеність суперечить принципам верховенства права та правової визначеності і може створити передумови для обмеження конституційного права громадян брати участь у всеукраїнському референдумі та виключного права народу визначати і змінювати конституційний лад в Україні на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою (статті
38 ,
72 Конституції України).
2. При визначенні підходу до запропонованих
Законопроектом змін до розділу VIII "Правосуддя"
Конституції України необхідно звернути увагу на те, що зазначений розділ
Основного Закону України встановлює не лише засади здійснення правосуддя як важливої сфери юрисдикційної діяльності в державі, правового статусу суддів, а й унормовує здійснення судової влади як публічної відповідно до принципів демократичної, правової держави, верховенства права, правової визначеності, пропорційності, поділу державної влади на законодавчу, виконавчу та судову (статті
1 ,
6 ,
8 Конституції України).
У контексті пропонованих
Законопроектом змін до розділу VIII "Правосуддя"
Конституції України Конституційному Суду України варто було б врахувати свої правові позиції щодо особливостей правового статусу судової влади та статусу суддів як посадових осіб, які повноважні здійснювати правосуддя в Україні, яке, згідно з преамбулою Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 7 липня 2010 року
№ 2453-VI, функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів і забезпечує право кожного на справедливий суд.
Конституційний Суд України в Рішенні від 2 листопада 2004 року
№ 15-рп/2004 у справі про призначення судом більш м'якого покарання звернув увагу на те, що шляхом здійснення правосуддя не лише забезпечується право кожного на справедливий суд, а й відбувається судовий захист всіх інших прав і свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, інтересів суспільства і держави.
Вважаю, що Конституційний Суд України, надаючи
Висновок мав би взяти за основу насамперед свою правову позицію, відповідно до якої положення
Конституції України стосовно незалежності суддів, яка є невід'ємним елементом статусу суддів та їх професійної діяльності, пов'язані з принципом поділу державної влади та обумовлені необхідністю забезпечувати основи конституційного ладу, права людини, гарантувати самостійність і незалежність судової гілки влади (абзац другий підпункту 2.2 пункту 2 мотивувальної частини
Рішення від 3 червня 2013 року № 3-рп/2013 у справі щодо змін умов виплати пенсій і щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці).
У зв'язку з цим висловлюю застереження стосовно пропонованих
Законопроектом змін до
Конституції України щодо правосуддя та конституційно-правового статусу суддів, які є взаємопов'язаними і мають визначальне значення для захисту судами прав і свобод людини і громадянина та здійснення судової влади в Україні відповідно до принципів правової держави.
2.1. У
Законопроекті пропонується статтю
124 Конституції України викласти у редакції, у якій, зокрема положення "юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі" замінити іншим: "юрисдикція судів поширюється на будь-які спори щодо прав та обов'язків особи та будь-яке кримінальне обвинувачення проти неї; у передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи".
Така редакція замінює "всі правовідносини, що виникають в державі" спорами щодо прав та обов'язків особи.
У
Конституції України встановлено, що звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі
Конституції України гарантується (частина третя статті
8); права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (частини перша , друга статті
55); не може бути обмежене, зокрема право на судовий захист (стаття
64).
За змістом наведених конституційних положень право на судовий захист є одним з основоположних прав особи, оскільки, керуючись цими нормами
Основного Закону України та реалізуючи зазначене право, особа має безперешкодний доступ до правосуддя, у процесі якого здійснюється захист і всіх інших прав і свобод людини і громадянина, а тому в
Конституції України не допускається обмеження права на судовий захист ні сферою правовідносин, у яких воно може бути реалізоване, ні жодними іншими умовами - воєнного або надзвичайного стану тощо.
За час своєї діяльності Конституційний Суд України давав офіційне тлумачення положень частин першої , другої статті
55 , частини другої статті
124 Конституції України в їх системному зв'язку.
Так, згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 25 грудня 1997 року
№ 9-зпу справі за зверненням жителів міста Жовті Води частину першу статті
55 Конституції України треба розуміти так, що кожному гарантується захист прав і свобод у судовому порядку; суд не може відмовити у правосудді, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їх права і свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод; відмова суду у прийнятті позовних та інших заяв, скарг, оформлених відповідно до чинного законодавства, є порушенням права на судовий захист, яке згідно зі статтею
64 Конституції України не може бути обмежене; частину другу статті
124 Конституції України необхідно розуміти так, що юрисдикція судів, тобто їх повноваження вирішувати спори про право та інші правові питання, поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі (
пункти 1, 2, 3 резолютивної частини ).
На взаємозв'язок частин першої , другої статті
55 Конституції України з частиною другою її статті
124 Конституційний Суд України звернув увагу й у Рішенні від 23 травня 2001 року
№ 6-рп/2001 у справі щодо конституційності статті
248-3 ЦПК України , в якому зазначив, що відповідно до положення частини другої статті
124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі; аналіз цього положення у взаємозв'язку з положеннями частин першої, другої статті
55 Конституції України дає підстави дійти висновку, що судам підвідомчі будь-які звернення фізичної особи щодо захисту своїх прав і свобод; тому суд не може відмовити у правосудді, якщо громадянин України, іноземець, особа без громадянства вважають, що їх права і свободи порушено чи порушуються, або створено чи створюються перешкоди для їх реалізації, або має місце інше ущемлення прав і свобод (
абзац шостий пункту 3 мотивувальної частини ).
Отже,
Конституція України як
Основний Закон держави поряд з визначенням прав і свобод людини і громадянина, гарантій їх реалізації, засад конституційного ладу встановлює основи функціонування органів державної влади, у тому числі й судової, які мають бути спрямовані перш за все на неухильне додержання прав і свобод людини і громадянина.
................Перейти до повного тексту